Lokakuu 2018

Moi pitkästä aikaa! @viipulainen ja @Montecea - todella oudon kuuloista meininkiä ja suhtautumista! Meillä neuvolassa aina kysytään monen aikaan sopisi parhaiten ja koska ollaan molemmat töissä suunnilleen virastoaikaan, aamuaikoja on myös saatu. Esikoisen aikana käytiin perhevalmennuksessa, joka oli iltaisin (en ees ymmärrä miten ne vois olla päiväsaikaan - harva esikoisen odottaja nyt varmaan on päiväaikaan vapaana?!), mutta siitä on tosiaan jo 8v. aikaa, joten ehkä säästökuuri on iskenyt tässä välissä (Yhden ihmisen iltalisä? Siinäpä varsin mahtava säästö!:D ). Mutta kyllä tuo neuvolan suhtautuminen on varmaan kiinni myös neuvolan tädistä/persoonasta. Viipulainen, ymmärrän hyvin tuon, että omien terveysasioiden läpikäyminen ryhmässä voi tuntua hieman kyseenalaiselta o_O.

Mulla kyllä palaisi käämit, jos mun työpanosta ja ammatillista osaamista ruvettaisiin edes epäsuorasti väheksymään!!! :mad: Sen verran haastavaa perheen ja oman osaamisen ylläpitämisen yhdistäminen on, että kyllä siihen enemmänkin rohkaisua ja kannustusta kaipaisi eikä mitään dissaamista. Kuopus tosiaan syntyi jenkeissä, jossa kävin läpi "hieman erilaisen" systeemin, jossa raskaus taas ei saanut mitenkään näkyä työpanoksessa ja se 3kk äitiysvapaakin alkoi suoraan synnytyksestä. Ei kyllä ollut kivaa sekään, mutta ainakaan kukaan ei väheksynyt raskauden perusteella sitä mitä töissä sain aikaiseksi.

Täällä kaikki on raskauden suhteen käsittääkseni kunnossa. Ollaan lomailtu/hikoiltu olan takaa koko perheen kanssa ja tällä viikolla aloitellaan sekä päiväkotia, koulua että töitä (mies) ja ensi viikolla aloitan itsekin vikan työrupeaman ennen äitiyslomaa. En ole vieläkään :eek: saanut laitettua kela-papereita eteenpäin, kun ollaan oltu sen kela-neuvolan jälkeen pääasiassa mökillä, mutta tällä viikolla yritän ryhdistäytyä sen suhteen. Maha alkaa tuntua isolta ja ajoittain hankalalta, mutta sokerirasituksessa oli kaikki kunnossa, joten toivon, että masuasukki olisi kuitenkin suht normaalissa koossa. Myös kilpirauhasarvot pysyneet hyvin tasaisina, mistä olen tosi iloinen ja helpottunut. Viimeisin raskausoire on se, että herään noin kerran yössä siihen, että papu potkii/möyrii ja sitten kun käyn pissalla, potkiminen useimmiten lakkaa. Tulkitsen tän niin, että ahdasta alkaa olla silläkin puolella :D

AnMaaria ja papu rv 29 + 3
 
Heips! Tästäpä onkin aikaa ku oon päivitelly! :oops:
Oon kyl käyny lukemassa sillon tällön, mut ollu muka niin hektistä ja helle vieny multa (niinku teiltä muiltaki:D) voimat!

Täällä Ane773/25/ensimmäinen/OYS/poika /1557g (28+5)

Vauveli voi hyvin ja ainoo huolenaihe nyt (itellä) on se, kun vauvelin keskivartalo lähteny kipuamaan kohti yläkäyrää, joten makrosomiaa pukkaa... Toisaalta jo sairauden puolesta oli mahollista, joten ei nyt hirveen yllätyksenä tullu, mutta harmittaa kyllä, kun ite niin kovasti töitä tehny sokereiden eteen ja edelliskäynnillä oltiin niinki positiivisina, ettei kuulemma oo nyt enää musta johtuvaa, jos tulee sokerivuva:D Mut näin nyt siltikin näyttää käyvän:( Mut ei sekään vielä kuulemma varmaa oo ja vaikka oiskin, niin eipäs vaivuta epätoivoon, eikös juu?(y)

@Montecea ja @Vuorikristalli onpas outoo toi, et kyttäävät onko puoliso mukana vai ei ja vielä huomioivat selityksenkio_O Siis toki hyvä et tarkkaillaan parisuhteen yms. Tilannetta/ tuen saamista yms., mutta....o_O Meilläki minä teen suurimmat osat käynneistä yksin, ku ei viitti hellu olla niin paljon töistä pois(paljon käyntejä myös ä-polilla), mut en oo hoksannu ovatko niihin tarttuneet kyl kummassakaan paikassa(n) MUTTA nyt kyllä alan huomioimaan:confused::eek::ROFLMAO: Ja siis komppaan sua/teitä, et mitäpä sitä joilleki tyhjänpäiväsille pissakäynneille tulis??? Ja seki jos on jo useampi lapsi tai juurikin tuo, et pitkät työmatkat tms. Ja en ees itseasiassa tiiä, miten miesten tilanteessa työpaikoilla suhtaudutaan nla yms. Raskaus-käynteihin... Ku tuntuu et esim. mullaki esimies aika nihkeenä, et sais esim. Työajalla käydä (ees sillon, ku aikaa ei muulloin saa ja johtaa vaik. 30-60min. Aikaisempaan työpäivän lopetukseen tms. vaan), ni mitenköhän miehillä sitten...(n)

Outoo kans toi (näin diabeetikkona täältä hei :D), et ois muka nuin elintärkeää osallistua jollekin ryhmäkurssille vs mittausten takia...:cautious: Siis mit vit :D Diabetes (varsinki tyyppi 2) jo muutenki Suomessa kansansairaus, ni siitä on hemmetisti tietoo joka kolkassa, niin netissä ku ohjelappusissakin -radista varmaan vieläkin enemmän! Eli miksi pitää pakottaa johonki tollaseen... Hyväähän ne tarkottaa, juujuu, mut on toi mun mielestä jo vähän ihmisen kyykyttämistä ja juurikin sitä holhousyhteiskuntaa... Lisäksi terveydenhuollon ammattilaisena voin sanoo, et jos se on se oma persnahka, jonka menoa pelkää, niin voi kirjata sinne potilastietoihin, että :"annettu tarvittava informaatio asiakkaalle, kehotettu myös osallistumaan kurssille xx, johon asiakas ei koe tarvetta. Suositeltu sitä vahvasti, mutta tarjottu sitten vaihtoehtoiset reitit, mitä kautta saa tarvittavan informaation":rolleyes: Mikä siinä on niin vaikiaa?

Itellä tullu nyt pariin otteeseen vastaan, ku työkaverit huolehtii liikaa... Siis otan totta kai hyvällä, et heki elää vähän mukana ja on tukena, mut sit ku tuntuu, et ne olettaa, etten osaa/voi tehä mitään :confused: Siis lähinnä tällanen; "Mulla unohtu NOSTAA asia x... Mut no menee vähän ylitöiksi, mut määpä käyn vielä, ni sun ei tartte/ ku sie et voi, ku oot raskaana" :cautious: Öö... Voinhan? Kai mie nyt saikulle jäisin tai pois, jos en vois? Ite en siis missään vaiheessa oo kieltäytynyt hommista ja sanonuki, et iömotan kyl jos tulee jottain, itä en enää voiskaan tehä. Ja lähinnä pelottaa se, et jos jotkut sit luulee, et käytän ns. Raskauskorttia hyväkseni, vaikken todellakaan käytä.Ja sitten ku tosiaan en käytä, ni sit kyseenalaistetaan vauvan hyvinvointi. Oon monasti sanonu, et vauva menee edelle ja en tee mitään mikä tuntuu pahalle ja jään kyllä saikulle, jos tuntuu et alan oleen vaan riippakivi töissä. Tässäkin mietin onko ne nää hormonit, jotka saa mut tästäkin loukkaantumaan vai onkohan mulla oikeesti oikeus olla vähän möksis tästä asiasta...(n):D:confused: Ku lähinnä tuntuu, et mua tytötellään ja tulee olo, etten välittäis masuasukista:( Vaikka todellakin on tärkeintä mitä on:love: Mut sit muut ihmiset saa tuntemaan näin(n)

Yritän taas (ties monennenko kerran) reipastua ja käydä täällä vähän useemmin! Nythän tässä alkaa jo oleen jännät paikat pikkuhiljaa ;)

Ane773 ja Pätkis rv 29+6:love:
 
Viimeksi muokattu:
@Ane773, hoitoalalla itsekin ja ai miten tutulle kuulosti tuo nosteluhomma. Tällä kertaa työkaveri on vain sanonut, että sinä et sitten nostele :eek: Edellisessä raskaudessa osa kysyi että pystytkö sinä tekemään mitään. Sanion, että en varmaan täällä olis jos en pystyis? Ihan kuin raskaus vaikuttaisi esim kykyyn ottaa kiinni nostolakanasta ja kääntää potilasta :p Seitsemättä kertaa asialla olevana tiedän kyllä mitä jaksan ja pystyn ja mitä en. Ja kuten sanottua minulla on kotona täysin autettava liikuntavammainen lapsi, joka ainoa päivä siirtelen ja nostelen häntä.

Vuorikristalli 30+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773
Mä oon nyt kirjannu ruokapäiväkirjaa ja eilen hoksasin et voisin jopa laskea kalorit yms.laskurilla.:LOL:
Perjantaina siis neuvola, jossa mun pitää ilmaista mielipiteeni tuosta radiryhmästä ja se vähän stressaa, kun ei ole koskaan tarvinnut ryhtyä vastarannankiiskeksi.:whistle:
Jotenka aattelin, että näytän nuo ruokalistat mun hoitajalle, ettei jää ainakaan epäilystä siitä että ottaisin tän itse radin jotenkin kevyesti.:D
Tuun varmasti tännekkin kertomaan mitä tapahtuu, jos ei oikeesti mikään muu auta, niin kai mä sit ostan sen mittarin itse, mutta luulen että sitä ennen ottaisin kyllä potilasasiamieheen yhteyttä.:rolleyes:
Katotaan mitä tässä tapahtuu.:D

Tää toivottavasti turhasta stressaus ja pakolliset visiitit esikoisen tikkien poistoissa parina päivänä on saanu aikaan paljon supistuksia. Eilen osa teki kipeää kuin myös maanantaina. Tänään on supistellut, mutta ne ei oo yksikään tehneet kipeää. Satunnaisia kohdunsuun/kaulan viiltäviä kipuja tosin on tullut ja niitä ei helpota Itun pään puskeminen kohti ulostuloväylää.:LOL:
Mut eiköhän tämä tästä.

Ja toi on muuten rasittavaa että oletetaan ettei raskaana voi tehdä mitään.
Mä käyn ihan päivittäin esim.kaupassa ja kantamukset on lähtökohtaisesti painavat. Reppu täynnä ja lisänä 2 painavaa kassia (kasvavat lapset ja mies:cautious:) ja siihen samaan rupeamaan pitää hiihtää kuopuksen perässä.
Oon vielä kasassa, vaikka toisinaan olis kiva vähän saada kevennystäkin en mä sitä kiellä.:LOL:
Kyllä me autollakin välillä kauppaan mennään, mut silloin ostetaan lähinnä pakkaseen lihat ja kaikki kuivakamat yms.mitkä säilyy, muutoin on sit kuitenki haettava muita tykötarpeita joita täällä kuluu ja kuluu niin ettei mukana pysy.:D
Että joo, eiköhän jokainen odottava osaa itse määritellä mitä voi tai ei voi tehdä.:X3:

Se olisi tänään tasan 2kk kun Itu olisi täysiaikainen.:eek: eli 8vk ja sit alkaa se todellinen odottamisen piina.:D

Viipulainen & Itu 28+4
 
Mun vanhemmilla on 2 diabetes ja toisella ollut 90-luvulla jo. Tiedän siis hyvin db ruokaohjeet yms. Kerroin tämän hoitajalle, että tuttua juttua vaikka nyt vasta mua koskee henk.koht. Lisäksi myös sanoin tosta et netistä löytyy terveystietoa. Loppujen lopuks se puhelinkeskustelu hoitajan kans oli kyselyä mun ruokavaliosta ja -rytmistä. Hän siis kysyi ja kirjasi käytänkö voita vai margariinia, juuston ja maitotuotteiden rasva% yms.

@Ane773 , onko sulla mittausarvot olleet rajoissa vai heitteleekö?
 
Heips ja POKS:love:

@Vuorikristalli Jep! Siis ymmärrän jos sillä tosiaan hyvää tarkoitetaan ja on kai sitä otettukin, kun työkaveritkin aattelee, mut sit ku vaan näät/tiiät et taustalla on niitäki, jotka on heti sitä mieltä, et raskaana = vuodepotilas tyyliin :rolleyes: Ja se, kun Itelle tulee niin tyhmä ja vastuuton olo, kun ajatellaan, etten muka ajattele vauvaa ollenkaano_O Eikö sitä justiin nykyään korostetaki, et saa liikkua ja tehhä niin paljonko hyvältä tuntuu? Ja justiin tämä, kun hoitoala, ni eihän täällä vähän väliä ois työntekijöitä, jos kaikkea ruumiillista pitäis välttää:D Toki seki et oon kyl avoimesti kertonu, et eka lapsi kyseessä ja paljon kyl töitä aina tehny, et ehkä ne sitäki aattelee, et jos en vaan tajua hiljentää, ku on kuiten elkää kertaa pappia kyydissä, mut silti! JA hatunnosto sulle lapsimäärästö ja erityislapsesta huolehtimisesta:love: Ja luulis tosiaan joo et tossa nyt ei ainakaan kokemuksen puolesta auta alkaa nillittään:ROFLMAO: Ja kukin tyylillään. Voihan toki olla, et jollaki työkavereistaki näillä on vaikka ollu tosi vaikeat raskaudet tai keskenmenoja tms. liian raskaiden askareiden puolesta, että silläkin suojelevat. Ei sais tuomita liian herkästi, hyi minä:D Tai, siis, köh, hormonit....:ROFLMAO:

@viipulainen hyvä! Onhan se tympeää, jos tuntuu siltä, et on vastarannan kiiski, mut omista oikeuksistaan tulee pitää huolta! Eikä se sit enää oo vastarannankiiskeilyä :D Tuu toki kertoon miten kävi! Toivottavasti hyvin; harmi ku joutuu tarpeiden tollasistaki asioista:confused:
No tuokin justiinsa, ku TAVALLAAN ymmärrän myös niitä, jotka sit tosi varovisiksi heittäytyy eikä uskalla tehä mitään, mut tavallaan en... Ku jokainen siis tyylillään, mut just tuoki, et arjen pitää silti pyöriä ja liikunta tekee kuiten hyvää -sekä vauvalle ja raskaanaolijalle. Ja kuka tietäis sun kropan paremmin, ku sie itte? Iteki toki jätin saliohjelmasta tietyt liikkeet pois ja muokkasin pari, ihan vaan sen takia, ku tuntu pahalle. Mut joku muuhun niitä voi aivan hyvin tehhä. Kyl mie uskon kans, et loppuraskaudessa (mikähän vaihe tää nyt sit tässä meneillään on:whistle:) joutuu jo rajottan jotain, mut sit ku siltä tuntuu, ni sit on sen aika. Mullaki kyl työssä nostot ja avustamiset sujuu, mut kaikki/ minkään kumrarelu ja kurottelu ei tunnu hyvältä. Joten niitä välttelen/annan muiden tehä tai keksin jonku apukeinon itelle, et pystyn:D
Toivottavasti ei ihan sietämättömäksi käy supistelut; en ite toivo niitä vielä Itelle, mut toisaalta hotsittais jo vähän etukäteen saaha tietää, miltö ne oikeen tuntuu(y) Ku musta vaan on niiiiiin hassua, etten oo vielä ees harjotussuppareita saanu (tai sit en tosiaan oo vaan huomannu:D) tai mittään. Toki kai sitä saa ilonenki olla, ettei kummoisia "vaivoja" oo ollu... Mut hassua(n) Toki nyt voin sanoo et selkäkivut on perseestä ja jotain vihlomisia tms. ollu välillä lavattalla, mut sen kummempaa ei... Mut vielähän tässä on aikaa:ROFLMAO:

@Sonde minoon ollu d1t tänä vuonna tullee...Ööö... 16 vuotta:D Mut kieltämättä raskauden aikana välillä tuntunu, ihan ku painis uuden sairauden (tai kropan:ROFLMAO:) kanssa! Ykköstyyppiläisenä se hyvä puoli, et ruokapuoli ei vaikuta läheskään niin paljon ku 2 tyypissä tai radissa. Paljon enemmän vaikuttaa insuliinin käyttö ja kui paljon keho alkaa tarviin lisäinsuliinia... Toki ruokavalio myös tärkeä, mut ei niin suurissa määrin, ku nuissa toisissa. Mun soudut veti alussa aika paljon hypoille, mut myös hypereille, mut on ne välillä tasasiaki. Lähinnä nyt hirvittää loppuraskautta kohen, ku pitkävaikutteista pistän lähes kaksinkertaisen määrän verrattaen normisti ja lyhytvaikutteista vuorokaudenajasta riippuen 2,5-3 kertaa enemmän :confused: Yritän ite pitää sokrut alle 7, mut syömisen yhteydessä ne käy vielä usein 10-12 tienoilla, kun täs joskus nukkuessaan saattavat käydä 2 tienoillaki:D Eli ei, ei oo mittausrajoissa läheskään koko aikaa ja kyllä, HEITTELEE :ROFLMAO: Mut en sit tiiä kui eriä son tän 1 ku 2 tyypin tai radin kanssa(n)

Täällä kauratyyny ja ylipäänsä tyynyt on ystäviä; on uskomattoman vaikka löytää hyvää asentoa sängyssä tai sohvalla :ROFLMAO: Mut sit ku uneen pääsee ni ihan hyvin oon onneksi saanu nukuttua... Pikkunen tosiaan vaan kipeästi kylkeen poksuttelee ajoittain ja nytki käy lavattalla vipellys:love: Jospa hän siellä raivotarjonnassa pysyis nyt loppuun asti eikä kasvais kuiten liikaa:love: Tiiän kyllä, ettei sais valittaa ku itellä kuiten niin tiheään käyntejä, mut vielä pitäis malttaa oottaa melkein kaks viikkoa seuraavaan käyntiin, ni kuulia kehityksestä taas:oops:

Alkanu kans jännittään, et mitä jos yhtäkkiä saadaanko leikkaus-/
käynnistysaika ja miten minä SITTEN pysyn housuissani, jos saahaan tarkka päivä ja aika???:ROFLMAO: On nämäki murheet:p

MUT HURJAA tämäkin, ku kohta saahaan ihan tosissaan alkaa listauksen syntyneitä ja pääsen kuuleen synnytystarinoita(oon siis asennoitunu, et kuitenki vikojen joukossa tullaan:p):love: Edelleen hämmästyttää, ku ihan vasta oli kaikki ihan alkutekijöissään:X3: HURJAA, NAISET:love:

Ane773 ja Pätkis rv 30+0:love:
 
Pitkästä aikaa täällä :love:

Ajattelin että en jaksa enään itse kirjoitella kun vaihtui keskustelu, mutta ei täältä osaa pitää näppejä erossa :D

Tässä siis mun tiedot jos vielä jaksetaan lisätä listaan.. :whistle:
7.10/kerttuliina/26/3./SATKS/tyttö

Sitten vähän omia kuulumisia. Kävin sokerirasituksessa ja siellä paastoarvo hieman yli, joten mittarin sain kotiin ja niitä oon nyt mittaillut 3-4 krt viikossa. Välillä kotonakin se aamuarvo heittelee pikkusen yli, mutta en oikein tiedä mikä siihen auttaa. Jos syön suositusten mukaan, saattaa se olla liian korkea ja jos taas ”oman opin” mukaan niin se onkin silloin matala. Täytyy nyt vaan katsoa tarkkaan mitä suuhun laittaa ja toivoa että ei tule sokerivauvaa.. :whistle:

Muuten kaikki on ihan kivasti, hankinnat on hyvällä mallilla. Muutamaa juttua odotellaan vielä postista ja sitten olis vaan sairaalakassin pakkaaminen ja odotus :LOL: Voi että miten jännäksi alkaa menemään tää loppuraskaus kun tuntuu että ollaan jo ihan loppusuoralla.. :love:

kerttuliina 31+4
 
Perjantaita kaikille!

Laiska kirjoittelija täällä jälleen, lueskelen kyllä mutta kommentointi ja omien kuulumisten kirjoittelu jää... :whistle:

Täälläkin käyty sokerirasituksessa muutama viikko sitten, ja omaksi hämmästykseksi ei tullut radi-diagnoosia :eek: olin lähes varma että joku arvo menee yli, niin huonolla ruokavaliolla olen koko raskausajan pahoinvoinnista johtuen ollut, ja vielä isällä + mummulla joskus todettu 2-tyyppi. Mutta aina parempi! Koe oli hiukan mukavampi kuin luulin, tosin juontikielto oli syvältä näillä kuumilla keleillä.

Millaisia hemoglobiiniarvoja teillä on mitattu, onko joku jo saanut ohjeen syödä rautalisää? Itseltä mitattiin ensimmäisen kerran vasta juhannuksen jälkeisellä viikolla kela-neuvolassa, jolloin oli muistaakseni 115 ja viime viikolla 107. Sovittiin kuitenkin tätin kanssa, että katsotaan mahd pitkälle ilman lisiä kun olen vielä (jotenkuten) toimintakykyinen. Oma vatsa on herkkä ottamaan nokkiinsa, todennäköisesti rautavalmisteet ei minulle sovi :confused: toki syödään jos on pakko, täällä kuulemma ohjeistus että rv30 jälkeen ei saa pudota alle 105.

Nyt kun juuri viime viikolla kehuin neuvolassa ettei hirveästi väsytä ja jaksan töissä niin tällä viikolla on ollut ihan vetelä olo. Kuumuus toki pahentaa, ja odottelenkin innolla ensi viikon viilentymistä. Nukkuminen tahtoo olla todella pätkittäistä (nimim. Edellisyönä valvonut 1,5h suonenvedon takia), ja varmasti myös kesälomattomuus alkaa vaatia verojaan. Totesin tuossa miehellekin, että jos vain olisi mahdollista niin voisin kyllä jäädä viikkoa tai kahta aiemmin äitiyslomalle - nythän aion siis olla viimeiseen mahdolliseen päivään töissä, jotta "tuuraajani" pääsee yrityksen hommiin kiinni. Väsymys on varmasti paljon myös henkistä, yrityksen toiminta on ollut aika takkuilevaa tänä vuonna ja tiedän, etten osaa lakata heti murehtimasta vaikka joku toinen onkin vastuussa. Olisi vain mukava saada edes pari viikkoa ihan oikeeta lomaa ilman työjuttujen murehtimista ennen pikkuneidin syntymää :cautious:(n) todennäköisesti aloitan kuitenkin murehtimisen uudelleen viimeistään vuodenvaihteessa kun pitää päättää jatkanko yrittäjänä vai menenkö palkkatöihin. Huoh, vaikka siinä onkin omat juttunsa niin joskus yrittäjänä olo on vain pelkkää :poop:

Hankinnoista. @kerttuliina tuossa ehti kehua kuinka heillä on hyvällä mallilla, itse tuntuu että puolet puuttuu vielä :LOL: isommat, kuten vaunut, turvakaukalo yms on kyllä hankittuna, mutta esim vaatepuoli ja kaiken pikkutavaran kuten kylpyammeen, tuttien jne hankinta on vielä ihan vaiheessa. Tuntuu, ettei sitä edes tahdo muistaa mitä kaikkea olisi vielä ostoslistalla. Todennäköisesti vaapun äitiysloman viimeisillä viikoilla pitkin kaupunkia ostelemassa loput "sälät" :ROFLMAO:

Harjoitussupistuksia ei täälläkään ehkä ole koettu. En tosin osaa sanoa varmaksi (n) jonkin verran tuntuu iltaisin maha kiristävän, mutta yleensä tunne on ylävatsalla ja jatkuvaa, joten saattaa hyvin olla vain sisäelimien tilan loppumista. Toisinaan oikea puoli mahasta "kramppaa" pienen hetken, mutta vasemmalla ei koskaan tunnu mitään o_O olen jo spekuloinut josko kohdun vasen puoli on lamaantunut ja synnytys menee pehvalleen sen vuoksi :ROFLMAO: kaikkea sitä ihminen miettii... mutta ensi tiistaina neuvolalääkäri, eiköhän siellä ainakin selviä onko paikoissa tapahtunut (kriittisiä) muutoksia.

Oletteko käyneet jo synnytysvalmennuksissa? Täällä päästäis jo ens viikolla, mutta mies oli sitä mieltä että lykätään syyskuulle "niin on paremmin mielessä" :ROFLMAO:

Jocrow ja neiti hääräilijä 28+3
 
@Jocrow mulla oli hemppa 111, ja sillonkaan ei olis neuvolantädin mielestä rautalisä vielä välttämätön. Alotin kuitenkin koska hengästyminen ja väsyminen oli sitä luokkaa. Seuraavalla neuvolakerralla oli 122, eli noussut ihan hyvin, joskin mulle vielä tosi alhanen normitilanteeseen verrattuna. Sillon olisin voinut tädin mukaan lopettaa raudan, mutta puolitin sen kuitenkin koska en halua että lähtee uudelleen tippumaan. Pitää nyt seuraavalla kerralla katsoa mihin suuntaan on tuolla puolikkaalla lähtenyt. Oon omasta mielestäni taas väsyneempi ja helpommin hengästyvä, mutta voi kyllä johtua helteestäkin.
 
Heipsan!
Neuvolassa käyty ja tadaa..mun neuvolatäti ei petä koskaan.:D
Eli tää radi seurannan aloitusta koskeva hässäkkä josta löytyy edellisistä viesteistäni infot jos mennyt ohitte.:LOL:
Elikkäs, sanoin että tää ryhmähommaan pääsy jo itessään olis liian haastava sumplia ilman kuopusta niin hän sitten totesi "hei ok, mä käyn hakemassa tosta takahuoneesta ne tykötarpeet. Oikeasti en sais antaa, mutta mitäpä näistä".:ROFLMAO::whistle:

Eli tän enempää mun ei sit onneksi tarvinnukkaan alkaa taistelemaan vastaan. Mun neuvolatäti on kyllä oikeesti paras.

Siinä sit sain testata neulakynän ja otettiin siitä hemppa ja kun aamupalasta oli sopivasti tunti, niin testattiin sekin, no lukema oli 3,9. :D
Ohjeeksi sain mitata yhtenä viikkona neljänä aamuna paaston ja sit seuraavana valkata yhen päivän kun mittaan kaikki arvot.
Jos ei tuu ylityksiä tuon tuosta, niin tällä kaavalla nyt johonki asti, tai jos arvot on tota luokkaa miltä nyt näytti, niin voidaan myös vähentää aamupaasto mittausten määriä.:)
Kyllä hänkin vähän uumoili, että näiden vuosien varrella mitä on seurantoja eri äitien kanssa tehnyt, niin sanoi ns.off record että toi rasitus odottajille ei välttämättä oo se fiksuin tapa hoitaa tota seulontaa, kuulema olis muitakin tapoja, mutta meillä nyt toistaiseksi mennään tällä tyylillä, vaikka sieltä niitä ns.turhiakin diagnooseja tulee.:whistle: Mutta näillä toki mennään eikä näistä haittaakaan ole vaikka seurataan.:)(y)
Mulle tää on hyvin mielenkiintoista touhua onneksi.:giggle:

Sit oli toki perus jutut.
Paino oli laskenut, kuten vähän arvelinkin käyvän tässä kohti odotusta.
Mulla alkuun paino nousee nopeasti, kunnes nousu pysähtyy ja jatkaa nousua varsin hissuksiin. 3kg puuttuisi siitä mun tavoitteesta, jonka uskoisin olevan paras painonnousu imetystä ajatellen. Eli 10kg tai himpun päällekkin saa tulla.

Rr oli 111/65
pissa puhas
hb 119, viimeksi oli 118 ja oon syöny 100mg rautaa nyt kuukauden. Itsestä tiedän että jos laskee alle 110 niin se ei ehdi nousta ennen synnytystä tarpeeksi. Joten mä suosittelen itse kyllä rautaa syömään edes muutaman kerran viikossa jos arvot dippaa alle tuon 110. Synnytyksessä kuitenkin menetetään verta ja hempan lasku alkaa vasta kun ferritiini varastot alkaa laskea. Raudalla myös kestää että alkaa näkyä nousuna, kuten vaikkapa tuo munkin tulos, kuukaudessa noussut vain ykkösen verran, vaikka syönyt rautaa 100mg päivässä.:D

Vauva oli kuulema selkeästi pää alaspäin ja tunsi kyllä että kivasti hakeutuu kohti ulostuloa vaikka ei toki vielä siinä pysykkään näin varhain.:LOL:
Liikkeet ++ ja syke 145 keskimäärin, vaihteli sen verran paljon siinä riehuessaan että joku arvio laitettiin.:LOL:
sf 25,5 eli vähän keskikäyrän alapuolella, mutta sanoi että vauva oli tosiaan sen verran alhaalla, että voisi se olla enempikin. Mutta tasaisesti siis kasvanut jokatapauksessa.:)

Meillä siis meni taas se tunti. Juteltiin siinä kesälomakuulumiset ja mun esikoisen sormitapaturma kaikkineen, koulun aloitus fiilikset jne.:D Tosiaan kun ollut mulla sen 10v niin enempi tuntuu ku kaveria kävis moikkaamassa.:)

Ja varattiin siihen isyydentunnustukseenkin aika, se ois sit rv32 eli 3vk päästä ja katotaan samalla mun sokerimittaus taulukko.(y)

Synnytysvalmennus:
No me ei mennä, mut oishan se hassu kun tää nyt silti on nelonen niin:giggle:
Mutta kannattaa mennä. Suosittelen myös yksityisten tahojen valmennuksia. Saa sitten varmasti kattavaa infoa monilta tahoilta.:)

Nyt en sit muistakkaan mitä muuta ois ollu mielessä, joten tää romaani saa riittää.:D

Viipulainen & Itu 28+6:love:
 
@viipulainen Loistava toi sun terkka! Hyvä että mittariasia järjestyi.

Mullakin on viime viikkoina paino vähän laskenut / pyörinyt samoissa lukemissa. En tiedä onko muuten vaan vaiko siksi kun ei kuumalla tule syötyä kunnolla. Tähän mennessä on tullut 3,5 kg (noin), en tiedä tuleeko sitten loppuun reippaampi pyrähdys.
 
@Montecea joo mun terkka on ihan loistava, en tiä voiko liikaa kehua.:)

On kyllä niin paljon parempi fiilis, kun ei tarvitse tota mittaustakaan stressata nyt. Tuntu tosi inhottavalta pelkkä ajatuskin, että joutuis viikkoja mennä ilman että tietää millasia lukuja sieltä tulee.:oops:

Ja voihan olla että sulla ei oo paljoa painoa tulossakaan tai sit tulee joku muutaman kilon loppu spurtti.
Mulla tokasta tuli kaikkiaan 6kg.
Suosittelen tämmösen varalle, mikäli ei oo alkuun ollu ylimääräistä, pitämään tosi hyvin huolta riittävistä kaloreista mikäli imettää. :D Mulla tippu ihan liian nopeasti ja paljon tokan vauva aikana ja en saanu oikein itse millään ruokamäärällä tasattua sitä pudotusta.:cautious:
Mun normaalipaino on 55kg ja kun lopetin imetyksen 5,5kk jälkeen (oma fyysinen kunto) niin painoin tosiaan 42kg..eli aivan liian vähän. Siinä oli aika pitkä taival saada paino kohdilleen, kun halusin kuitenkin syödä terveellisesti.
 
Hyvä viipulainen. Ehkä ne aattelee et parempi antaa "periksi" entä jäädä jankkaan raskaana olevan kans :D

Mulla viimeks hemppa 110 ja sanottii et aloittaa rauta. Oon nyt vaihdellen käyttänyt kun hankala löytää sopivaa väliä ku sen kans ei suositella tiettyjä ruokia, ja yritä vielä db takia syödä 3-4h välein :X3: mullakin oli outoa hengenahdistusta ihan levossa ja jaloissa voimattomuutta. Nyt on ne helpottanut, liekkö johtunut tuosta arvosta.

Mulla turvotusta koko kropassa. Liekkö helteellä ja ummetuksella oma osansa aiheuttaan sitä. Lomilta palaava työkaveri sanoi et oon pyöristynyt huomattavasti kasvoista, minkä itsekin oon huomannu. Myös käsiin jää valkoiset täplät kun painaa sormella. Painoa ei oo tullut ku 250g/vko. Siks jo hieman huolestuin myrkytyksestä. Aattelin äidiltä lainata verenpainemittaria loppu raskaudeks.
 
Heissan taas!

@kerttuliina Itellä ku tuppaa oleen, et jos meen lekurin ohjeen mukaan, ni kiipeää hiukan korkeelle sokrut ja oman mukaan taas alas... Joten yritän jotenki luovia siltä väliltä:D Miten isoja heittoja, jos saa kysyä, sit on sulla ollu? :) Kiinnostaa ku radi ja 2tyyppi hyvin erilaisia paitsi keskenään, myös 1tyyppiin verrattaen... Ku itellä saattaa tosiaan olla, et joskus syönnin jälkeen käy tai hypähtää sinne 10-12 tienoille sokrut, mut toisinaan sit sen pari h jälkeen onki jossain 4 tienoillao_O Normisti kyseenalaistasin oman osaamisen, mut nyt veikkaan et tää raskaus sekottaa niiiiiin paljon:ROFLMAO: Sit ku kans se riippuu niistä hiilarityypeistä mitä sattuu syömään. Nopeat tekee mulla (ylläripylläri) semmosta ylös-alas -efektiä, mut sit pitkät pitää tasasempana; tosin välillä näyttää siltä et ei mitään väliä mitä on syöny:D
Onpas hyvä, et joku ahkerana kamppeet kattonu valmiiksi:love: Meillä ois pinnasängyn halutessasi eessä ehkä parin viikonlopun päästä; muutamia muitaki tavaroita pitäis kaverilta hakia... Niin! Ja laittaa se huone....:whistle: En yhtään oo viimetippaan jättäny...:confused:

@Jocrow huippua ettei rapsahtanu radia! Loistavaa! (y) Samaistun kans tohon "vaapun äitiysloman viimeisillä viikoilla--" etsimässä sitä sun tätä:ROFLMAO: Mulla humppa normisti korkee; 135-145 välillä, ja oli sillon joskus lähellä puoltaväliä 143, muistaakseni. Nyt mitattiin joskus pari vkoa (?) sitten ja oli 120jotain... Mutta hotsittais kyl se varastorauta tietää... Ja en siis oo syöny, enkä nytkään syö, mitään rautalisää:D Tsemppiä sulle yrittäjyyden kanssa; ei oo omakohtaista kokemusta, mut paria kaveria sivusta seuranneena sanon vaan, et hatunnosto sulle! Hyvä et yrittää olla stressaamatta ja ajattelematta, mutta sepä se oiski kh sais nyt tässä vaik parin viikon sisään kaikki päätettyä ja tehtyä valmiiksi, ni helpottais varmasti! Eikö kukaan muu voi perehdyttää sitä sijaistajaa? :eek: Vaikkakin Itelle voi toki sit jäädä parempi mieli, ku saanu itte perehyttää(y) Mullakaan ei oo kesälomaa, mut loppuu soppari tässä elokuun puolella, eli PERIAATTEESSA lomaa (=oon työttömänä mut katoppa vaan ni keikkaa pukkaa:D) ja Äitiysloma alkaa 13.9. Iteki haluaisin olla siihen asti töissä, ku kuiten vointi vielä hyvä ja helpottaahan se rahallisesti...
Haha, ihana ku joku muki miettii absurdeja tilanteita:ROFLMAO: Mie tässä justiin pari pv sitten heräsin kans tohon, et ei hemmetti, en oo ees kattonu mitä synnytysvalmennuksia täällä on ja millon:eek: OLETTASIN kyl kans, et syyskuun puolella mennään vasta (koska täälläkin hellu sitä mieltä:D), mut saas nähä, kohtahan sekin jo koittaa:confused: Synnärille haluaisin kans käydä tutustumassa...

@viipulainen ihana neukkutäti sulla:love: Maalaisjärkeä pitäis käyttääkin enemmän tällaisissa asioissa:love: Hui ku matala toi tunti aamiaisen jälkeen; sillon sen pitäis yleensä olla korkeimmillaan:eek: Mut onko sulla sit luonnostaan normistikin matalanpuoleiset sokrut muuton? Hieman ehkä kateellisena täällä ku oma diabetes takkuilee niin vallan vietävästi:DOnpas sulla kans paineet hyvät! Tai ei ainakaan liian korkeat! Mulla normisti 100-110 luokkaa, mut nyt ajoittain 120ki käy... Toki siis hyvä tulos edelleen, ei sillä:D Muaki tuo varastorauta jännittää ja justiin tuo, ku kroppa tottunut et hb korkee, et mitenhän reagoi sit synnytyksen jälkeen... Noh, kaippa se siitä! Olivat sitä mieltä neuvolassa, etten tarvi rautalisää, mut nyt jäin miettiin josko kuiten:confused:


Täällä ei mitään uutta; vatuttaa tää painostava keli eikäukkonenkaan ees alkanu kunnolla, höh:cautious: Mul on nyt kyl ihan tosissaan oikealla puolella kylkiluiden kohilla, enemmän eessä, jotain kipua:confused: Sinne se pikkuherra on kyl välillä ERITTÄIN kipeästi monotellu, mut voikhan olla yksinomaan siitä? :giggle: Kahesti oon nyt kokenu ärhäkän närästyskohtauksen, mut edelleen kuiten pääosin pysyny poissa -onneksi! :rolleyes: Ylävattassa inhottava tunne kans välillä; liekkö elinparat puristuksissa siellä... Niin ja lapaluitten välissä ja vähän alapuolella hillitön kipu ku istuu liian kauan! Makoillessa kans välillä... Tosi tympeää... Mut onneksi liikunta auttaa(y)
Positiivista se, et pikkunen liikkuu terhakasti tasaisin väliajoin; nykyään kans jos oon kevyessä unessa, ni möyrinnällään onnistuu herättään mut:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Ja oon sit vissiin alkanu tunteen välillä ku joku kehonsa x liikkuu pitkin vattanseinustaa, ku tuntuu ihan kh joku jollain palikalla "hierois" sisältäpäin:ROFLMAO: Hassun tuntusta. En oikeen tiiä onko kivaa vai ällöä:ROFLMAO:

Ane773 ja Pätkis rv 30+2
 
@Sonde taidettiin kirjotella yhtäaikaa tai jotain.... Kannattaa tosiaan mittailla kyl rr nyt jos yhtään epäilyttää(y) Turvotusta nyt voi toki tulla monestani asiasta, mut parempi kai olla varma(y) Minen tiiä osaanko ees seurata itseltäni turvotuksia... Alussa oli kyl mahoton turvotus vattassa, nyt vähän epäilen et jalat yurpoilee välillä, mut ei oo onneks pysyvää turvotusta (kai). Miten voi muka olla näin vaikiaa havainnoida ittestään turvotusta:ROFLMAO: Ja tosiaanki kh sää ollu mitä ollu, ni vielä vaikeampaa arvioida mistä johtuis... Toivottavasti tiedotukset helpottaa tai ei ainakaan pahene ja pidän tooooodella pystyssä peukkua, et ei tulis raskausmyrkytystä(y) Täälläki tuo hengästyminen vaivaa, mut pääosin kyllä rasituksessa tulee (tosin pienessäkin)(n)

Painoasiaan muuten yleisesti: Oonko ainut joka ei ookaan niin tarkasti seurannu sitä?!:ROFLMAO: Siis toki mut punnitaan joka kerta neuvolassa ja äippäpolilla (voi jösses:confused:), mut en oo yhtään ees aatellu paljonko tullu painoo tähän mennessä saatika et paljonko tulis/viikko:confused: Toki itellä myös se, et lähtöpaino ei ollu tiedossa ja alussa turposin ku pullataikina ja tuntuu et nyt loppua kohen tasottunu, jos yhtään oon kartalla painoista näin muistin varassa(n) Ja MUISTELISIN ku nyt oikeen kävelen, et viimekertoina ollu et ei oo tullu/näyttäny vähemmän... :confused:(n):alien: Mut mietin kans ku nuo mun käynnit on tosi usein yövuorojen välissä, niin riippunee kans mitä oon syöny/juonu vai oonko nukkunu ennen käyntii vaivaivai...:D Äh, pitääpä kattoa neuvolakortista mitä sinne merkattu ja alkaa nyt ehkä sit seuraan vähän tarkemmin:oops:
 
@Ane773 mä en oo koskaan mittaillut sokruja, mutta oon kova seuraamaan erinäisistä oireista ja näiden vuosien aikana kun oon tuntemusten mukaan ruokavaliotani räätälöinyt, sanoisin että helpommin tipahtaa alemmas n.klo.14 asti ja sen jälkeen pysyy tasaisempana. Ja mä en oo koskaan sietänyt puhdasta sokeria kovin hyvin, sillä mun sokeristen herkkujen käyttökin on vuosien varrella laskenuyät hyvin mitättömäksi.:LOL:
Että ihan mielenkiintoista itselleni tosiaan tää mittailu kun haluan tietää osaanko oikeasti tulkita itseäni miten hyvin.:giggle:

Ja sulla on hyvät rauta-arvot kyllä, en lähtis vielä sotkemaan lisärautaa mukaan, mutta esim.nokkoskapselit vois sopia (myös jos on herkkä vatsa noille perus raudoille) lisänä ruokavalioon, muutamana päivänä viikossa. Ylläpitäisi ehkä jonkin verran ja jos sit silti tulee joku dippi niin raudanhan voi alottaa silti, jatkaa vaan sit synnytyksen jälkeen oman olon mukaan kunnes mitataan uudelleen. (y)

Ja paineet mulla on yleensä ihan ok lukemissa. Yleensä toi alapaine on se mitä kytätään, eli jos se alkaa ylittää 90 niin pitää tarkkailla ehdottomasti.
Mulla on kohonnut yleensä jonkun verran molemmat paineet kun synnytys lähenee, tosin ei niin paljoa että yleensä itse tajuaisin pistää silloin merkille, sit vasta jälkeenpäin korttia kattoessa hoksannu et kas kas.:D
 
@viipulainen Ahaa! Tollanen itsetutkiskelu vois kyllä olla kelle tahansa hyvä juttu sillon tällön(y) Mulla oli yhes vaihees (ennen raskautta), et pystyin ennen vs mittausta kertoon etukäteen paljonko oli sokrut:ROFLMAO: Sitä jotenki tunsi kroppaansa niin hyvin! Nykyään sit osaan edelleen suurinpiirtein arvioida ja varsinki justiin liian korkealla tai matalalla olevat sokerit kyl tunnistan, mut en läheskään osaa niin tarkasti arvioida, ku joskus ennen. Sillon saatto (Toki osittain munkilla) mennä aivan nappiin tai tyyliin 0,2 heittää veikkaus :ROFLMAO: Voi kun itsekään ei sietäis sokeria...:whistle: Mutta on kyl hyvä jos vähän pakosti joutuu kärsimään, ni eipähän tuu tungettua ylimäärästä shaibaa kehoon -joskin nykyajan tuotteissa on niin pljon piilosokeria, että ihan hirvittää:confused: Ja näin diabeetikkona myös se liika rasva ja suolakin pitäis kyllä karsia:whistle:
Mistähän nuita nokkoskapseleita sais? Luontaistuotekaupoista? Apteekeista? Pinaattikeittoa oon muutaman kerran syöny raskauden aikana, samoin maksamakkaraa ja verilättyjä, liekkö nuo vähän auttanu..? Haha, aika hyvä toi rr nousu ennen synnytystä:D Käyköhän itelläki niin..? :D Hitsit pitääpä vasitella kytätä kortista, mitä neki on olleet nyt. Muistan et alussa äitiyspolikäynneillä kävi jopa 130ssä, mut veikkaan et sillon vielä jännitti kaikki tämä uusi... Muistelisin tosiaan et viimeaikoina ollu 110-120 välillä koko ajan. Pulssi mulla tosin hakkaa 100 tienoilla, +- 10 lyöntiä:eek::oops::confused: MUTTA enpä oo ennen raskautta sitäkään huomioinu, et paljonko on tykyttäny:D Hitsit pitäis tehä tommosta itsetutkiskeluu muuten vaan, ni helpompi hyökätä muutokset just esim. Raskauden aikana:ROFLMAO:
 
@Ane773 , sepä se et turvotusta voi itse olla hankala tunnistaa. En ollu nähnyt työkaveria 5viikkoon ja hän itse sanoi oma-aloitteisesti et varsinkin kasvoissani on turvotusta (posket ja leuka/kaula). Hän aika suora sanainen, muut ei tieteskää viiti sanoa vaikka saman näkevät. Mut ei haittaa, hyvä vaan jos joku huomaa ja sanoo. (y) kylläkin tässä tapauksessa olin itsekin huomannut kasvoista.

Esim.käsivarteen ku painat sormella, jos jää valkoinen painauma on turvotusta. Sillon iho yleensä punertaa ja siks jää vaalea kohta. Jos taas jää punainen jälki niin sillon ei turvotusta. Näin yksinkertaisesti voi katsoa. Myös jaloista tai mistä vaan voi tollee testata. Mut sit ku nilkat on silmin nähden pulleat on jo tosi paha turvotus, kuten mulla nyt kasvoissa.

Loppuis nää helteet niin sit pitäis helpottaa, jos syynä ei ole raskaus.
 
@Sonde Joo, luulis kyl itekki et huomais jos on jo pahaa ja eritoten kasvoista. Luulisin kans et muutamat sukulaiset kyllä päivittelis heti:ROFLMAO: No ei ainakaan näyttäs et jos valkosta jälkee hetkeksikään, mut jotenki nyt taas ku heränny, ni näyttäis solakammilta jalkapöydät ja nilkat, et en sit tiiä(n) Jospa siellä jottain ihan minimaalista turvotusta ois sit jos paljon seisoo/laukkoo ympäriinsä ja ku nykyään tuntuu et tarvii välillä istuskellaki. Ja tosiaan helteet ja yövuorotki voi tehhä, varmaan:unsure:

Mieki toivon et nää helteet ja painostavat kelit loppuis jo; kertakaikkisen hirveää:giggle: Ei ehkä esim. Tänään ollu niin paha, ku sillon heinäkuun puolella, mut töissä kyllä ihan tuskaa :sleep: Mut jospa nää tästä..!

Ane773 ja Pätkis rv 30+2
 
@Ane773 nokkoskapseleita oon ainaki viime odotuksessa ostanu luontaistuotekaupoista. Useimmilla on kotisivut ni mä aina kurkkaan niistä löytyykö jotain tiettyä ni säästyn turhalta kiertelyltä. Tehokkuus kauppareissuilla kunniaan.:LOL:
Saatto olla myös jauhettakin olemassa, sitä vois sekoittaa esim.smoothieen.
Ja raudan imeytymisen kannalta etenkin maitotuotteet on sellanen jota kannattaa välttää parhaansa mukaan just ennen, samaan aikaan ja vähän jälkeen. Oli kyseessä noi nokkoskapselit tai ihan rautavalmiste. C vitamiini pitoiset tuotteet tehostaa joten semmosien yhteydessä kaikkein paras ottaa, niin saa parhaan hyödyn irti.:)

Ja joo toi sokerinsieto. Mulla jää niin hirvee kohina päähän jos liikaa makeaa mätän. Ei tuu paha olo, mutta tuntuu vähän samalle ku ois verenpaineet korkealla. Jotenkin hyvin epämiellyttävä tunne. Lisäksi pakki vetää ittensä pöhölle ja jumiin.
Suolalle oisin perso, mut en mä suolasiakaan herkkuja saa paljoa alas. Just toissa iltana ostin pussin suolapähkinöitä. Aattelin et no näitä mä rohmuun. No joo, sain syötyä ehkä max.desin ja sit en voinu ees kattoa niitä pähkinöitä. :ROFLMAO:
Raskaana nää siis korostuu, imetys keventää oireita suolasta ja sokerista varmaan siks että tulis syötyä varmasti kaikkea.:LOL:
Ja imettäessä se rasvasten ruokien himo on ihan kamala, tällain raskaana taas rakastan kaikkea raikasta ja terveellistä.
Mieski ihan ulapalla ku just ehtii tottua yhteen mun ruokailutottumukseen ja sit se muuttuu.:LOL:
Tässä siis juurikin oon vaihdellut syömistapoja elämäntilanteeseen sopivaksi viimesien vuosien mittaan, eka ihan mun perus ruokavalio, sit aloin odottaa kuopusta ja tarpeet muuttui, sitten imetystä 2 vuotta ja siinä sit taas uudet kujeet, sitten hetki välissä yritysaikana jolloin sit vedeltiin vähän kevyemmällä otteella mut vitamiinit yms.syynissä, sit tulin raskaaksi ja taas homma muuttui tähän nykyiseen ruokavalioon joka sattumalta onkin lähes suora kopio radi ruokavaliosta.:LOL:
Että juu, kuka on ikinä sanonu et ruokailu on ihan yksinkertainen juttu ni yleistää liikaa.:X3:

Täällä ei ihmeitä.
Eilen tosiaan poksu viikot. Itulla oli rauhallinen päivä mutta puskee itseään alas tosi kovasti ja mun häpyluu liitoksineen on TODELLA kipeä.
Ihan ku joku ois polkenu jalkalla tohon luuhun.o_O
Lisäks jalat meinaa lukottaa välillä kun Itu osuu hermoihin. Aika varhain tuli nyt nämä ja monia muitakin vaivoja.
Kyllähän neuvolassa sanoi että aika alhaalla on, joten se selittää toki kivut, mutta en odottanut ihan näille viikoille vielä, johonki kuukauden päähän ennemmin.:D

Viipulainen & Itu 29+1:love:
 
Tultiin tänään neuvolassa siihen tulokseen, että on aika jäädä kotiin. Ei mitään ihmeellistä, väsymystä ja pientä kremppaa mikä toki kuuluu kuvioon. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että kun ä-loman alkuun enää 2,5 viikkoa, ei lähdetä kokeilemaan enää välillä kykeneekö töihin.

Helpotti niin hirveästi, että tuntuu, että väsyttää vieläkin enemmän.
 
@Vuorikristalli, hyvä et ollut ymmärtävä lääkäri sulla. Muistatko mikä oli icd-koodi saikun syynä?

Minulla ois 5vko töitä. Otan ihan päivä kerrallaan. Ens stressaa et "vielä 5viikkoo". Jos tulee vaivaa ettei jaksa niin sit meen lääkäriin. Itse vasn miettinyt mitä ne laitta saikun syyksi ku pelkkä raskaus/väsymys ei taida riittää vasn pitää olla jokin diagnosoitu "syy".

Mulla nyt tullut ylähampaisiin hirveää vihlontaa. Vihloo vaikka oon suu kii, ei liity syömiseen. Koko hammasrivi, vaihdellen välillä jokin tietty hammas. En löydä netistä et voiko hormonit aiheuttaa tätä? En oo ennen tällasta kokenut :eek:
 
Heips!

@Vuorikristalli nyt sit vaan rentoillen loppu aika.:):love:

Mä oon nyt tehny tota sokru seurantaa. Aamupaastot on nyt siis vuorossa, mutta oon mä mittaillu muitakin (havaitsen orastavan addiktion tässä).:D
Eilen illalla mättäsin ihan hulluna iltapalaa, tuntu että näännyn nälkään. Samalla sit aattelin että tuleepa nähtyä miten vaikuttaa aamuun. Mulla on tähän mennessä ollu paasto aika n.8h ja lukemat n.4.5 tai 4.1 mut nyt jäi paasto aikaa 6h ja arvo oli 3.8.:X3:

Ruokien jälkeisiä 1h ja 2h arvoja ku oon kattonu ni ei niissäkään ollu mitään, tänään lounaan jälkeinen 1h arvo oli 4.9 esimerkiksi. Maanantaina päivällisen jälkeinen 1h arvo oli 5 tasan.o_O
Ja tosiaan ei oo tarvinnu ruokailua muutella kun ohjeen mukainen ollukkin jo, ne viikonlopun sipsit mä oon jättäny pois, mut saatan mä kokeilla nyt viikonloppuna vaikuttaako ne miten jos sen mun vakiomäärän (jälkiruoka kipollinen) napostelen leffaa katellessa. Jos vaikuttaa, ni jätän ne sit taas vaan pois.:giggle:
Mut nyt ei oo tosiaan mikään normaali ruoka-aine näyttänyt vaikuttavan yhtään mitenkään arvoihin, toivotaan että pysyy tämmöisenä.(y)

Mutta raskausvaivat kuluttaa.
Hermosäryt alkoivat sitten nyt jo. Supistelee paljon ja myös viimesenä 2pv ihan kivuliaitakin. En vaan oikein saa kiinni mistä nuo kivuliaat aiheutuisi. Pitää seurailla ja jos "trendi" jatkuu, meen tsekkauttamaan paikat.

Viipulainen & Itu 29+4
 

Yhteistyössä