LOKAKUUN 2007 TAAPEROT

Meillä poika hokasi tänään, mitä lusikalla kuuluu tehdä :D Tähän asti vain pureskellut vartta tai hämmentänyt ruokaa. Sinnikkäästi on silti annettu lusikka käteen. Tänään aamupuurolla sitten keksi, että jos ensin pyörittelee lusikkaa hillossa (käytetään marja-pilttejä hilloina) ja sitten laittaa sen koveran osan suuhun, niin saa paljon enempi makeaa. Tänään onkin sitten joka ruualla vähän harjoitellu lusikan käyttöä, eiköhän tuo pikkuhiljaa tuosta opi itsekin syömään. Vielä kun hoksais, että nokkamukia voi itsekin pidellä, eikä passauttaa äitiä koko ajan :whistle:

Mie kävin jokin aika sitten luennolla koskien lasten kutiavan ihon hoitoa ja on jo jonkin aikaa pitänyt kirjoittaa sieltä muutamia asioita teille. Jos vaikka jollekulle muullekin olis uusia asioita niinkun mulle ja pähkäilee tän asian kanssa.
Siellä oli puhetta tuosta 'ihon tottumisesta tiettyyn rasvaan'. Nykyään ollaan sitä mieltä, ettei iho totu tiettyyn rasvaan ja sen takia ei tarvi vaihtaa rasvaa. Vaan että iho tarvitsee eri vaiheessa erilaista rasvaa ja sen mukaan pitää löytää kulloisenkiin tilanteeseen sopiva rasva. Välillä rasvaisempi ja välillä kosteampi. Nyt oon itse huomannu, että kun pojan iho on hyvällä tolalla, niin kosteampi voide riittää ja kun atooppiset läikät ilmestyy, alan niihin eka paikallisesti laittamaan rasvaisempaa ja jos iho menee muualtakin huonoksi niin sitten muuallekin. Se luento-täti osas hyvin selittää mitä eroa noilla erikoostumuksilla on ja missä vaiheessa kannattaa kokeilla mitäkin, mut minä en osaa selittää :ashamed: Korosti kuitenkin, että kannattaa kokeilla, kokeilla ja kokeilla kunnes löytää sille iholle ja tilanteelle sopivammimman.
Se oli minulle myös uutta, että atooppisen ihon ihoreaktiot voidaan lukea tulehdusreaktioksi. Eli iholla on lievä tulehdus ja se aiheuttaa punoituksen ja kutinan yms. Tämän vuoksi nykyään suositellaan atooppiselle iholle pesua säännölisesti. Ennen käskettiin välttämään pesemistä. Hiki ja lika usein pahentaa atooppista ihoa. No, tuon olen huomannut itsekin, jos poika on herätessään hikinen, niin heti alkaa armoton kapsutus. Ja pesun jälkeen kuivaus painelemalla ja rasvaus. Atooppinen kuiva iho voi jopa tykätä siitä, että se kuivataan hiukan huonosti ja jätetään kosteaksi. Ja rasvalla vielä sidotaan tämä kosteus ihoon. Ja pesussa saa olla ihan ajan kanssa, ennen käskettiin pikaisesti huuhtaisemaan, nyt saa mennä sormen ihokin ryppyiseksi :D Saippuaa voi käyttää kohtuudella, jos on huomannut ettei se pahenna iho-oireita. Ja suositeltiin kokeilemaan joskus rasvapesua eli käyttämään perusrasvaa saippuan tavoin.
Tuohon tulehdusreaktioon viitaten, joku lääkäri on jopa ehdottanut käyttämään käsidesiä atooppiselle iholle. Hillitsisi tulehdusta ja kutinaa. Tosin sitä ei ole suositeltava käyttää ihan pienellä lapsella, voi kirvellä. Mutta aikuinen voi kokeilla auttaako omalla kohdalla.
Kauheesti siellä oli asiaa, mutta tuntuu, että mie en nyt muista kaikkea. Pitää kirjoitella, jos jotain muistuu vielä. Ainiin. Talvella, ennen ulos menoa, kannattaa kasvojen pesusta olla kulunut yli tunti. Silloin ehtii hiukan ihon omaa rasvaa muodostua suojaksi kuivaa ilmaa vasten, rasvauksen lisäksi. Näin voi hiukan välttää kuivia plänttejä naamassa.
 
Nyt tulee kaunista tekstiä, joten ne jotka eivät jaksa valittamista just nyt, niin hyppikää yli!!!!!!

Rontti menikö vähän päin persettä???? Ihan sika isot myyjäiset oli, porukkaa ihan törkeesti, mutta.... pöydän hinta 55 euroa, joten söi ihan kivasti noita tienestejä se... Kukaan ei ostanut juuri yhtään mitään... Kaikki katteli, totesivat "kivoja tavaroita, mutta mä taidan vielä vähän kierrellä" eli siis "ei kiitos... ei jaksa innostua". Kummitäti kävi siinä ja ensimmisenä totesi, että en mä voi mitään ostaa, kun kaikki on liian kallista... |O Hänen tyttärensä sentään osti yhden kynttilän!!!! Kummitäti ei mitään... Silti ihan innoissaan esittelemään löytämäänsä tonttua, joka oli maksanut 10 euroa :headwall: Ja oli muuten sellainen tonttu, jonka olisin voinut tehdä myyntiin ja myydä sen puolet halvemmalla :xmas:
Siis vähänkö vituttaa oikeesti... Mitä helvettiä sitä pitäisi noissa myyjäisissä myydä, kun valmiskama ei kelpaa, omatekoiset ei kelpaa, syötävät ei kelpaa, valmiit lahjapaketit ei kelpaa... saati sitten ihan joulutavara... ei jumapliuta!

Sori :ashamed: mua vaan nyppii toi... tienasin sentään 45,40 euroa (miinus siitä niiden tavaroiden osto/valmistushinnat) eli en yhtään mitään... Alkaa pikku hiljaa itkettämään tää... Onneksi porukka tilaa netin kautta ihan kivasti, mutta olis kiva jotain saada noissa myyjäisissäkin myytyä, kun siellä osa tavaroista myydään huomattavasti halvemmalla...
Tää nyt ollu mitenkään teille minään piikkinä tarkoitettu... puran vain ajatuksiani...

No kahdet vielä jäljellä, mikäli on kahden viikon päästä vielä jotain myytävää...

bambi oletko unohtanut jotain?
 
joulu ollaan aamupäivä kotona,kädäänhaudoilla..sit mennään mun vanhemmille syömään ja joulupukille,sit mennään miehen vanhemmille vielä toiselle joulupukille :LOL: sit tullaan kotiin ja avataan kotona lahjat..
sit ku meillä on oma talo,niin ollaan joulu kotona!!!luksusta,ei oo sit sitä kiirettä sun muuta..

me oltiin tänään joulunavajaisissa,ostin tollasen hienon kuusen oksa kranssin jossa on olkipukki,tonttu ja kelkka,sit sellasia palleroisia ja rsetti..aika iso on ja makso vain 8e,musta tosi edullinen..
poitsu sai namin joulupukilta,äit söi sen :whistle: eikä pelänny ollenkaan pukkia..
sit meillä oli tuo hurtta mukana,ihana ku joku vanha pariskunta tuli silittelee emmaa ja kerto et niilläki on ollu bullmasitiffi joskus :heart:
rontti meidän poitsu on jo pitkään syöny pizzaa :whistle: :ashamed: :D tai no kinkkua ja tonnikalaa saanu siitä,ei juustoo eikä pohjaa,ja meidän pojalla on nami päivä perjantaisin,on aina saanu jotain hyvää vähäsen,esim yhden palan suklaata tai lakua,ja maissinaksuja dipin kanssa :D sohvalla niin nätisti istuu naksu kippo kädessäja nallepuh pilli-muki vieressä,josta maitoa hörppii :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Dirlittan:
Alkuperäinen kirjoittaja Topsy2:
Dirlittan meillä loppui kätinät kun maito lopetettiin. Ettei vain Eemi jo alkuyöstä uneksi pullosta?

Jaksamista ja sinne ja miestä kaulimella... :hug: :whistle:

En tiedä. Oli jo ilman maitoa, mutta nyt se palannut kuvioihin kun ei mikään muukaan ( jos sekään) auta.
Ja aiemmin oli ok jos maidon sai, joi sen ja nukahti takaisin. Nyt ei välttis huoli pulloa ollenkaan, ja vaikka sen maidon joisikin, niin saattaa taas sen jälkeen jatkaa sirkustaan.
Luulen että kaikki tämä kävelyn ja kiipeilyn oppiminen tms. tulee uniinkin, ja onhan tuo tuhottoman vilkas muutenkin.
Katsellaan jännityksellä miten ensi yö menee..
Ahaa, että yritetty on :( Vitsi kun olisikin aina niin helppoa että jollain yhdellä jutulla kaikki selviäisi.

Miten muuten teette jos teidän lapsi itkee tuntikaupalla yöllä? Muutkin? Tai siis känisee, haluaa pois sängystä, jne. En siis tarkoita kun on jokin oikea hätä, sairas tms, vaan kun yksinkertaisesti kiukkuaa? Oletteko siinä vierellä vai jätättekö yksin känisemään? Kun itse olen huomannut että jos jään vierelle, käninä ei varmasti lopu, mutta jos käyn luona, antamassa tutin ja näyttämässä tyynyä ja sen jälkeen lähden vain raa'asti pois, alkaa huuto joka loppuu melkein heti ja nukahtaa myös melkein heti. Eli meillä toimii ainakin paremmin se että en ole luona.

 
Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
susa eikun siis se koppa eikä aisa :LOL:
mut siis meillä nuo rattaat menee pienempään tilaan nyt,mitä sillon ku ostettiin..nuo mahtus vaikka ladan takakonttiin :D
No nyt ymmärsin. Mä olen aina irrottanut sen ratasosan. Harvoi kyllä niitä minnekkään ees kuskaan.

 
Sain taas seurakseni iki ihanan nokkosrokon *raaps raaps*
Uudella kameralla kuvaaminen on ollut yllättävän haastavaa (niinkuin Tiipii jo varoittelikin.)
Valo ei tahdo riittää, Kamerassa on liikaa nappeja ja liikkuvia osia, käyttöohjekirja on melkoinen eepos, mutta kyllä mä se vielä opin!

Tässä näyte järjestelmäkamerareeneistä



Ja käyttöohjekirjan pariin...
 
Heissuli vei!

Meillä oli vuoronvaihto kun kotiuduin, ukko läks samantien varpajaisiin. Lähtösanoiksi huikkasin perään et seuraavaksi on mun vuoro mennä ja syytä ois muistaa huomenna ylösnousu klo 10. Ei parane kankkusta hankkia kun joutuu muksujen kanssa olla koko päivän :whistle:

tin miä oon huomannut nyt näinä työkertoina (peräti kolmehan oon tehnyt :LOL: ) että nautin työnteosta :eek: Minust on ihana olla joskus jotain muutakin kuin ÄITI. ja todellakin kotona nauttii ihan eritavalla olostaan :) Tänään kun kotiuduin niin Kipsutin marssi olkkarista mun luo taputtaen ja hihkuen :heart: Syliin piti heti päästä ja kamalasti oli asiaa josta en kyllä tolkkua ottanut :LOL: Mutta toinen oli niin hyvällä tuulella, poikienkin leikit loppui samantien ja siirtyivät alakertaan. Toisella oli hirveä jano ja toinen vaikka mitä vajaa :whistle: Ikävä oli nähtävästi ollut =) Ja jännästi kun oon ollut tänäänkin koko päivän poissa, ei nuo poikien kitinät, tappelut ja temppuilut saa minuu raivon partaalle :eek: Taitaa vaan hyväksi koko perheelle olla nää työt.

Dirlittan
:hug: Samanmoinen ukko löytyy täältäkin :/ Ihan alussa nousi seuraksi peräti vissiin kolmena yönä ja sen jälkeen ei kertaakaan. Eipäs kun hoitihan hää sen yön kun palstakännit vein :whistle:

Voimia valvojien äipille kaikille :hug:

Jouluna myö ollaan kotona ja mun äiti tulee meille. Yleensä mun velikin (poikamies) on tähän illaksi tullut mut nyt oli lähdössä ilmeisesti risteilylle. Päiväsellä ollaan pyörähdetty hautausmailla ja mun isovanhemmilla. Tosin kolmena edellisenä jouluna on joku pienemmistä muksuista ollut kipeenä ja ollaan vuoroteltu käynnit.

Veetille onnea kävelytaidosta :flower:

Mitens hipkukan suuvärkki voi?

Vieläkös niinukan torpassa on hiljaiseloa?

tyttelille myöhästyneet onnittelut :flower:

PuPulle :hug: saitkos pomoon yhteyden?

Missäs mamma muutes on? Entäs mileko? Ja Santti ja Heidi ja ja ja... MOni on kadonnut jonnekin :(

Millasens tonttujumpan rontti kehitteli?

Nyt pätkäs muisti... :headwall:
 
Just ton takia mä en susa osta järkkäriä :LOL: Liikaa liikkuvia osia meikäläiselle :whistle:

Mä juon muuten sitä mun lauantailonkeroa, onkos seuralaisia? Mies meni saunaan ja tytöt nukkuu. Sain just pakattua huomista Katinkultaan lähtöä varten.

Jouluna ollaan ihan perheen kesken, eikä meille saa tulla ketään :) Se on täysin meidän päivä se aatto, seuraavina päivinä ollaan sitten siskoilla äidin kanssa ja miehen äidin luona. Mut aattona, nukutaan myöhään, katellaan aamun lastenohjelmat, syödään riisipuuroa, ulkoillaan, syödään taas, avataan paketit hitaasti yksi kerrallaan ja tietty pelätään pukkia eli naapurin seppoa ;) Illalla viiniä, juustoja jne. Ihanaa :D
 
Noista maistelemisista... meillähän on (niin kuin arvata saattaa) maisteltu yhtä ja toista jo piiiiiiiitkän aikaa :ashamed: :D kaikkihan tuolle uppoais paitsi se tavallinen maito! Miä en tajua miks tuo ei suostu sitä juomaan :headwall: :headwall: Ois neiti pitänyt ristiä nanniksi :whistle:
 
Huomenta!

tyty nukku taas johonkin klo 02 omassa sängyssä,sitten nous karjumaan sängyn laitaa vasten ja pakkohan se oli nostaa viereen ja het rauhottu,eikä kiljunu enää yhtää..niinkuin topsy kyseli..mie yleensä otan ton viekkuun kun rupee yöllä hillumaan,ja siihen se sit rauhottuu =) vaikka monta kertaa olen päättänyt että en ota viereen,mutta kun yöllä tuolla sängyssä pystyssä hilluu,eikä asetu pitkälleen,niin en jaksa tapella sen kanssa,joten nostan sen viereen. :D
paha tapa tai ei..mutta aikoinaan nuo isommat likat nukku omissa sängyissää eikä koskaan nukkuneet vieressä,mutta oli se sellasta ravaamista ylös alas kun oli tutti hävyyksissä tjms..

tuutilulla kyllähän tuo eilen yritteli lepytellä kun sinne pikkujouluihinsa lähti..no hiljaiselo saattaa jatkuu kuhan nyt tuosta ylös nousee..kampeutu 02 jälkeen kotiin..

joulusta ollaan kotona,etätytöt tulee 22 pvä.käydään täällä haudoilla ja sillo viikonloppuna varmaankin tulee käytyy tuolla toisella paikkakunnalla minun mummoni ja pappani haudoilla..ja joulukalat ostamassa..aaton aattona ollaan pyydetty miehen vanhemmat ja veli joulu kahveille,ja tapanin päivänä varmaan mennään sitten miehen vanhempien luona käymään..omieni vanhempieni luona mennään ens viikonloppuna käymään.
rauhallista (toivottavasti) joulua vietellään..meijän tuurilla iskee kuitenkin joku mahatauti/rokko/kuume tai jotakin muuta :eek: mutta se on sitten sen ajan murhe.

jepulis,pitäskö jotain käydä touhuamaan..kuka tulis meille pyyhkimään kaapin ovia ja oven pieliä??? :D argggg todella ärsyttävä homma :headwall:
 
Täällään minä lymyän. Piiitkä työviikko takana ja vielä pidempi edessä. No, rahaahan se vaan tietää.
Itse kyllä allekirjoitan Tuutilullan ajatukset töissä käymisestä totaalisesti. Miehelle tekee hyvää nähdä, mitä se arki noitten tenavien kanssa päivittäin on. Oppiipahan arvostamaan sitä kotiäidinkin homma josta joskus on ollut kiistaa tyyliin, sinähän oot vaan kotona |O |O
Itsekkin tosiaan jaksaa paremmin sitten kuunnella kitinöitä ja ihanaa olla muutakin kuin äiti... :D

Meillä joulu menee tänä vuonna pikkasen eri kaavan mukaan. Itse oon töissä 13.15 asti. Vaari ja miehen veli sekä minun äiti tuleevat meille. Joulupukki vierailee varmaan kolmen maissa, syödään puuro ja illalla sitten Suonenjoelle haudoille. Joulupäivänäl samalla porukalla syödään meillä iiiso ja piiitkä joulupäivällinen. Tapanina vaan ollaan ja 27pv taasen töihin =)

Meillä mies on hoitanu yöhommelit viimesen viikon ajan. Mulla onsitten ens viikko, kun mies on iltavuorossa.
Sannilla ihottuma tällä hetkellä aika huonona. Protopic ei meinaa oikeen tehota, eikä kyllä mikään muukaan rasva. Rapsuttaa itteesä koko ajan unissaankin ja aamusella saa sitten paikkailla vuotavia kohtia. Niska, kaula, taipeet, nilkat ja kankut on nyt pahimmat. En tiiä että pitäskö taasen Mehiläisessä pistäytyä.
Sanni kyllä saa syödä nykyään ihan kaikkee. Oikee maito ei kyllä sovi, vaan laktoosittomalla mennään. Herkkua tuntuu olevan maksamakkara, banaani, raejuusto, valkosipuliset lohkoperunat, auraperunat ym.

Minun pitäs pyhittää tää päivä pyykinpesulle ja siivoomiselle. Joulusiivoustakin pitäis ainakii suunnitella...
 
Huomenta!

Mileko niinhän se on että hyvää noille ukoillekin tekee huomata millaista ne ajat on yksin muksujen kanssa. Tosin minust tuntuu ettei meijen sällit ainakaan isältä vaadi kaikkea samaa mitä vaativat multa.

Mistäs se Sannin ihottuma johtukaan? (harva pää :ashamed: )

niinukka meijen ukko ei ollut kotiutunut viel puol 4 mut kuuden aikaa löyhkäs siinä vieressä :kieh: Mahtaa olla isillä tänään rankka päivä tulossa :whistle: Vahingonilo on paras ilo :LOL: Ja piru jos tuo on tosi huonossa vedossa niin saa kuulla siitä kyllä helkatin monta päivää |O Tunnin päästä ajan ylös et ehin nähdä kunnon ennen kuin lähen.

Kiva mulla ihan kuin alkais nokka valumaan :/ Toivottavasti ei tautia pukkaa kun ois 6 päivä sairaalassa sijaisuus ja viel aamussa joka on kiireisempi. sitte taitaa alkaa pikku hiljaa mun joululoma. Tai oishan siin yks v.loppu et vois töihin mennä jos pyydetään mut se joulua edeltävä on kyllä mulle vapaa... Pitäis kotonakin saada joulua laitettua ja mielellään ihan rauhassa muksujen kanssa.

Oikein hyvää ensimmäistä adventtia kaikille :wave: Myö ollaan muina vuosina vietetty kotona pikkujoulut (tänään) mutta nyt se jää välistä :/
 
En minä uskalla kertoo, jos eivät ite oo tulleet kertomaan. Ei löydy ketjuista nimiä, kun älysin ihan muuten... :ashamed:

Sannilla on erittäin vaikea atooppinen ihottuma, joka ei kuulema mistään ruuasta johdu. Tiiä sitten...
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuutilulla:
Mitens hipkukan suuvärkki voi?
Kiitos kysymästä. Kipeä edelleen :headwall: ja valitusta: keskiviikon jälkeen en ole limpsaa ja marjakeittoa kummempaa syöny. Jugurttikin on liian paksua ja sattuu. Ja miun alahuuli on edelleen osittain puutunut :eek: turvotus on onneksi jo alkanut laskea. Nooh, ehkä se tästä vähitellen paranee. Oli tuo toinenkin puoli pitkään kipeä, muttei näin kipeä. Puhuminen sattuu ja samaten nielaiseminen. Vähän taisi hampitäti runnoa miun suuvärkkiä |O
Mies on hyvin ottanut osaa pojan hoitoon ja siinä sivussa myös kodin ja koiran hoitoon. Mie olen suurimmaksi osaksi vain maannu sohvalla. Mutta kyllä täällä on jo sen näköistä, että tietää äidin olevan kipeä...

Tänään olis joulun avajaiset torilla. Täällä on vain kaikkea muuta kuin jouluista, sataa vettä ja on harmaata. Muutama lumipläntti sinnittelee, mutta loskaksi jo nekin muuttunut.

 
Mites muut joilla lopullinen lapsiluku on auki, oletteko myyneet/antaneet lastenvaatteita kiertoon/lainaan, vai säästättekö kaiken? Mulla lähipiirissä ois monta jolle Eelin vaatteita vois antaa. En vaan tiedä vielä ollenkaan onko Eeli jatkossa esikoinen vai ainokainen. Kannattaako siis lainata eteenpäin vai säästää?
 

Yhteistyössä