Lokakuun lapsoset 2015

Moi,

Kiitos noista yöuni-kommenteista!Just kun ehdin valittaa, tilanne näyttääkin ehkä rauhoittuvan..parina yönä tyttö on nukkunut mun kainalossa niin, että mun käsi on hänen pään ja olkapään ympärillä. Tämä on auttanut ähkimisiin ja huitomiseen hyvin, rauhoittanut vauvaa. Herää 2 tunnin välein,mikä on jo aika inhimillistä. :D

3kk neuvolassa saatiin piikit ja rota-liuos, ostettiin varalta Panadol-liuosta, jos sattuis kuume nousemaan tms. Pituus oli 60cm ja paino 5100g, melko hoikka tyttö siis.

Ulkona nukkumisesta mulla ei oo tiukkaa linjaa. Yleensä nukkuu noin tunnin, kun käyn vaunulenkillä, mut ei aina sen pidemmästi. Syystä että herää kotiin tultaessa ja koska naapurin puolivilli kissa vaanii usein hoodeilla. Joo on meillä se verkko vaunuissa, mut jo ajatus kissan kusesta vaunuissa on ällö. Ko. eläin on jo 2 kertaa onnistunut hyppäämään vaunuihin. Eli kyttään ikkunasta, jos nukutan ulkona, max tunnin siinä keittiötä siivotessa. :LOL:

Sukunimeksi tuli miehen nimi. Aika hauska tuo arpomisidea Marmosetilla!
Mentiin just kihloihin ja voi olla, että otan miehen nimen naimisiin mentäessä, sitten mulla ja tytöllä ois sama nimi. :rolleyes:

Omaa kuntoa oon hoitanut lähinnä vaunulenkeillä, mut tällä viikolla meinaan lähtee salille. Ja babybiciin eli vauvan kaa jumppaan kenties myös..onko jollain kokemusta moisesta?
 
Meillä myös Hemppu on aivan rakastunut siihen neuvolasta saatuun hymynaamaan! Ensimmäiset kerrat hymyilikin juuri tuolle kuvalle, sit kun minä yritin omaa naamaani siihen tyrkylle, että "hymyiles äidillekin" niin ei mitään :LOL: Nyt tyttö hymyilee jo ihan kaikille, neuvolantädillekin antoi aivan ihana aurinkoisen hymyn. Isänsä kasvoista Hemppu tykkää ihan yli kaiken :love:

Ulkona nukuttamisesta: Minäkään en näe että siihen olisi mitään sääntöä jolla "pitää" nukuttaa vauvaa ulkona. Esikoinen aikoinaan ei missään muualla nukkunut kunnon päikkyjä kuin ulkona vaunuissa, joten tottakai nukutin mielelläni häntä ulkona. Nyt tytön kanssa mennään ihan fiiliksen mukaan. Nukkuu vaunuissa hyvin, eikä tartte yleensä edes heilutella vaunuja kun nukahtaa samantien. Sisällä taas nukkuu vaihtelevasti, joskus yli 3 tuntia ja joskus taas ottaa pitkin päivää 15-30min. torkkuja. Nythän täällä on ollut monta viikkoa tosi kurjat kelit, jos ei oo kauheat paukkupakkaset niin tuulee tosi kovaa ja kylmästi/ pyryttää lunta tms. Ei siis oo paljoa ulkoiltu.
Yönukkumiset paranee vaan kokoajan, eilen illalla Hemppu nukahti tavalliseen tapaan 23 aikaan, yöllä 4 aikaan piti käydä antamassa tutti suuhun ja sit nukuttiin 9 asti! :love:

Olettko vielä antaneet, tai miettineet koska alatte antaa vauvalle kiinteämpää ravintoa? Tuli yhden tuttavani kanssa taannoin puheeksi, että hän on antanut esikoiselleen velliä 2,5kk iässä ja toiselle lapselle jo 2kk ikäisenä. Ymmärtääkseni syy tähän oli ollut yksinkertaisesti saada vauva nukkumaan yöt. Meillä pelkkä maito tuntuu kyllä riittävän vallan mainiosti, esikoisen kanssa oli toinen juttu. Poika ei tuntunut olevan koskaan tyytyväisen kylläinen, kiinteitä alettiin antaa muistaakseni vähän alle 3kk iässä, ihan neuvolan "luvalla". Entä minkälaisia määriä teillä menee korviketta? Meillä nyt kun ollaan kokonaan korvikkeella, menee 100-170ml , 2-4 tunnin välein. Ja yöthän tosiaan nukutaan että silloin ei syödä :)

haasu ja hemppu
 
Meillä korviketta menee 150-200ml 4h välein koko vuorokauden, eli kerran herätään yölläkin.
Meillä syödään
07.00 / 11.00 / 15.00 / 19.00 / 23.00 / 03.00 / 07.00
Aika tarkkaan noihin aikoihin.

Viimeksi oli neuvolassa puhe, että jos maito määrä ei tästä kasva, voidaan kiinteiden aloitusta odottaa 4kk ikään saakka, mutta jos alkaa mennä enemmän / Limppu alkaa olla tyytymätön, voidaan aloittaa maistelu jo ennen sitä.
Esikoisen kanssa aloitettiin 3,5kk ikäisenä juuri siksi, että maitoa meni vuorokaudessa yli 1,2l mikä on suositusraja maidolle.
Mielelläni odottaisin vielä hetken, kun se on sitten sellasta sottaamista hetken aikaa se syöminen, niin mielelläni lykkäisin sitä vielä.

Millä olette ajatelleet aloittaa kiinteät / millä olette aikasemmin aloittaneet muilla lapsillanne?

Me alotettiin perunalla esikoisen kanssa ja sen jälkeen olen monesti kuullut ettei peruna olisi se paras vaihtoehto ja olenkin miettinyt, että miksi ei?
Onko se nyt tullut tän uuden vhh villityksen myötä, ettei peruna enää ole niin terveellistä kuin on luultu, vai mikä siinä on?
Itse ainakin pidän perunaa hyvänä, halpana ja terveellisenä perusruokana..

Entä oletteko ajatelleet tehdä soseet itse vai ostaa valmiina?

Esikoiselle tein kasvissoseet itse ja hedelmäsoseet ostin valmiina.
Nytkin ajattelin tehdä soseet itse, jos aika ja energia itsellä riittää :D
Se oli aina sellasta hommaa, kun oikein kunnolla alettiin soseita pakastimeen tekemään..

Kauanko teillä suurinpiirtein jaksetaan olla hereillä kerralla ja koko vuorokaudessa?

Limppu valvoo noin 5-7h vuorokaudesta.
Ja hereillä kerralla 1-3h
Vaihteleehan ne paljon vauva kohtaisesti, toiset tarvii enemmän unta kuin toiset.
Meillä esikonen on aina pärjännyt tosi vähillä unilla.

Limppu on nyt oppinut tarttumaan esineisiin ja yrittää kovasti kääntyä vatsalleen, mieletön ähinä, puhina ja kiukku siitä vaan tulee, kun ei pääse :D

Kosmo ja Limppu 3kk
 
Viimeksi muokattu:
Minä en kyllä muista millä aloitettiin esikoisen kanssa kiinteät, mutta olen kyllä ollut kans siinä ymmärryksessä että juuri tuo peruna ja porkkana olisi hyvät ensimaisteluun. Ainakin mitä niistä velleistä oli tuttavan kanssa puhe, niin nimenomaan maissi- ,riisi- ja peruna-porkkana vellit suositellaan ensimmäisenä. Kaura ja muut viljat käsittääkseni kannattaa aloittaa vasta myöhemmin kun ovat aika tujua tavaraa suolistolle? Minä oon ajatellut tehdä soseet sitten itse kasviksista, ja banaania varmasti kokeillaan kun esikoinen tykkäsi siitä ihan kamalasti. Muut hedelmäsoseet ostan varmaankin kaupasta. Mutta saa nyt nähdä miten mullakaan energia riittää soseiden väsäilyyn vai tuleeko lopulta kumminkin ostettua kaikki kaupasta :unsure:

Meillä tuo hereilläolo aika vaihtelee tosi paljon. Aika tavallista on että kun aamulla n. klo. 9 herätään, niin Hemppu on 1-2 tuntia hereillä ja sitten nukkuu pitemmät päikkärit (2-4 tuntia) Joskus illastakin ottaa vielä pidemmät unoset, mutta useimmin illat menee niin että ottaa pikkuisia torkkuja ihan satunnaiseen tahtiin. Saattaa katsella telkkaria ja nukahtaa sitteriin puoleksi tunniksi kunnes taas herää ja jatkaa tv:n katselua. Usein myös torkkuu puuhamaton päällä jonka nostan aina meidän sängylle, tuo matto on ihan ehdoton lemppari tytölle. On vilkkuvia valoja, musiikkia ja kaiken maailman leluja roikkumassa :) Mutta kyllä toi 5-7 tuntia hereilläoloa taitaa meilläkin olla melko lailla
 
Heips!
Meillä on viikko menny aika ikävästi :sick:
Tyttö alkoi olemaan limainen kurkusta sunnuntaina,
maanantaina soitin neuvolaan että milloin kannattaa huolestua,
tiistaina käytiin tk:ssa ja saatiin hengitettävää adrenaliinia ja kaikki labrat oli ok. Vaikka tosi tukkoisia oltiin, lääkäri sanoi että paljon rs-virusta liikkeellä että seurataan tilannetta.

Nooh, keskiviikko aamuna soitin ambulanssin ja sillä mentiin keskussairaalaan hengitysvaikeuksien takia.
Rs-virus ja osastolla oltiin eilisiltaan asti :(

Nyt ollaan vielä kovin räkäisiä mutta toivotaan ettei jouduta palaamaan, huonekaverina oli nimittäin kuukauden vanha poika joka oli jo kerran kotiutettu mutta joutunut takasin :unsure:

Osasto oli täynnä vauvoja jolla rs-virus joten nyt kannattaa olla skarppina eikä mennä lähellekkään räkäisiä ihmisiä!!!
 
Mertsu1, hui kuulostaa kamalalle!
Mä en varmaan osaisi tehdä mitään tuollaisessa tilanteessa, menisin varmaan ihan paniikkiin.

Onneksi olette nyt kotona ja toivotaan, että pienokainen pian tervehtyisi ja ette enää takaisin sairaalaan joutuisi!

Kosmo
 
Heippa kaikille!

Ja heti alkuun Arielille ONNITTELUT KIHLAUKSEN JOHDOSTA!

Aika hurjalta kyllä kuulosti Mertsun pienen tauti, hui! Toivottavasti on jo parempi?

Kiinteitä oon yleensä ruvennu antamaan tossa 4-5kk iässä näille kaikille, ja aina oon alottanu perunalla. Sit siihen porkkana rinnalle ja hedelmäsoseet.
Pelkkiä kasvissoseita en tee jemmaan (yleensä keitän sen perunan just sillon, ku syötänkin sen - mikrossa saa nopeesti yhden perunan kypsäksi (y) ), mutta sit ku siihen tulee liha lisäksi, niin oon yleensä tehny ne liha-kasvissoseet ite, ja kerrallaan vähä enempi pakastimeen.
Hedelmäsoseet pääsääntöisesti ostan, mitä nyt banaania, omenaa ja mustikkaa tulee annettua suoraan...

Jahas, pikku-ukkeli heräs, palailen myöhemmin :)

Noh, meniki näköjään pari päivää, ennenku palasin... Ja nyt en tietysti muista puoliakaan, mitä olin aikonut kirjottaa :rolleyes:

Marmosetille oon vähän kade... Meinaan siitä, että pieni nukkuu turvakaukalossa... Helpottais vähän meidänkin arkea, jos onnistuis tuo - meillä kyllä nukahtaa siihen (jahka on ensin ajettu mahdollisimman röykkyistä tietä moooooonta kilometriä :X3: ), mutta herää kyllä, kun auto pysähtyy. Tai viimistään silloin, kun auto sammutetaan.
Ja sitten alkaa ARMOTON HUUTO :notworthy: Eli mulla ei ole toivoakaan käydä esim. kaupassa näin päiväsaikaan (tai olis joo, jos viittisin sen karjuvan vauvan kanssa mennä...). Eikä kyllä tule käytyä missää muuallakaan... Erakoidun tänne tuon vauvan kanssa :p Viikonloppuisin joskus käydään miehen vanhemmilla, niin ei ole kovin kivaa, kun poika suurimman osan ajasta sielä ollessa sitten huutaa... Huoh. Taitaa tulla aikamoinen peräkammarin poika tuosta...

Valveillaoloajasta ootte puhelleet myös... Meillä menee sillain, että aamulla kun heräilee, poika jaksaa olla hereillä pari tuntia. Sit on pidemmät päikkärit, joiden jälkeen on hereillä saman kaks tuntia, joskus jopa lähemmäs kolme. Sit ottaa pienet unoset, ja illalla on sit pidempään hereillä. Yöunille nukahtaminen on edelleen yhtä taistelua unta vastaan, ja se saattaa ottaa tovin jos toisenkin (n) Tai sit käy niin, että nukahtaa helposti, mutta viimistään puolen tunnin päästä alkaa taas mesoamaan... Ja muutenki nuo meidän yöt on vähä rikkonaisia - syömään herää sen kaks-kolme kertaa, mutta muuten reuhtoo sängyssään vähä väliä :confused: Ei välttämättä huuda, mutta äheltää, potkii, höpisee, kiljahtelee... Sit taas nukkuu hetken. Monesti poika on sielä aiva poikittain tai pää jalkopäätä kohti, kun herää sit kunnolla ja otan syömään... Eli sanoisinko, että lievästi LEVOTON nukkuja :eek: Eli eipä tässä ite tule kovin pitkiä pätkiä nukuttua, mutta on tämä silti mukavampi näin, ku se jatkuva tissillä reuhtominen...

Hereillä ollessaan on hyväntuulinen höpöttelijä :love: (siis kotona, ei kylillä :p ) Lattialla ei kauheesti viihdy, kuin pätkiä kerrallaan, mutta enemmän ja enemmän nyt kuitenkin. Leluja tavoittelee, ja joskus vahingossa ottaa käteen, mutta en usko, että tekee sitä vielä tarkoituksella. Enemmän tykkää pidellä itteään käsistä - eli tunkee sormia toistensa lomaan, ja ihmettelee niitä :LOL: Hauskan näköistä, kun ihan tosissaan näyttää pohtivan :" Miten nuo nyt tolleen on tossa?" Tissillä ollessaan ottaa usein mun sormiin kiinni, ja samalla lailla "solmii" niitä. Ja taas ihmetellään :LOL:

Jahas, ja herättiin...

Mukavaa loppuviikkoa itte kullekki!

Kiisuli ja Elmeri
 
Viimeksi muokattu:
Tulin takasi, ku ihmettelin, miksei mun teksti näy... Noh, onhan se tuossa :whistle: Miten mä oonki näin nolo näiden tietokoneiden kanssa :oops:

Piti muuten kysymäni, että tykkääkö muiden vauvat kylpemisestä? Meillä kun ei edelleenkään tykätä siitä hommasta yhtään... Huutaa vain :( Aikoinaan tuo mun toinen poika oli samanlainen, rupes vasta sit viihtymään kylvyssä, kun pystyi itekseen istumaan punkassa ja räisikimään sitä vettä ympäriinsä. Tytön on kaikki tykänneet kylpemisestä kyllä ihan vastasyntyneestä lähtien.

Jooh, jos jatkais pojan kanssa seurustelua :)
 
Heips!

Meillä alkaa olemaan kaikki kunnossa ,kiitos kysymästä ☺
Vähän faktaa ko. Aiheesta:
http://www.vauva.fi/artikkeli/lapsi/vauva_ja_taapero/vauvan_vanhempi_ole_tarkkana_rs_viruskausi_on_kaynnissa

Neitokainen on ihan oma itsensä, ihmeteltiin tossa miehen kanssa ennen ku tyttö sairastu et oli niin kovin hiljainen pari päivää, kun muuten oli kova höpöttämään mut nyt taas pölpöttää vanhaan tapaan ja on ruvennu myös unissaan jokeltelemaan

Meidän neiti kyllä rakastaa kylpemistä, sillä mietinkin vauva uintia mutta kaikki ryhmät on täynnä niin se harrastus jää meiltä sitten kokematta

Muskariin me ilmottauduttiin ja ens viikolla on eka kerta ☺
Tiiä sitten onko turhan nuori vielä muttatässähän hän kokoajan kuitenkin kasvaa.

Kovasti oon miettiny että saako neito sisaruksia.
Kuitenkin ikää mulla on jo 35 joten päätöksiä ois tehtävä aika nopeella aikataululla..
Raskaus aika oli varsin rankka kokemus, olin käytännössä kädetön koko raskauden kun turvotus alkoi varhaisesa vaiheessa ja rannekanavanoire yhtymä päällä eli kädet tunnottomat ja kipeet, jouduin olemaan ihan nolouteen asti saikulla töistä.
Sen lisäks tosiaan verenpaineet oli ihan hirveet kokoajan, turvotusta, melkei 30 kg painoo lisää, ennen aikasia supistuksia, jatkuvaa neuvolassa ja lääkärissä ramppaamista.
Olin myös kahteen eri kertaan sairaalassa raskausmyrkytys epäilyn vuoksi mutta niiltä säästyin niin täytyy sanoa että oli juhlaa kun tyttö syntyi ja oireet helpotti.

Olen vaan aina ajatellut etten halua vain yhtä lasta kun ajattelen että silloin siitä tulee automaattisesti ihan lellipentu eikä osaa huomioda ihmisiä samaan tapaa kun sellainen jolla on sisaruksia, onko ihan typerä ajatus?

Onko ketään teillä jolla jo useampia lapsia on ollut vaikea raskaus mutta seuraava jo helpompi?

Nyt neitokainen jo heiräileekin..
 
Meilläkään ei viihdytä turvakakalossa yhtään, matkat mihin tahansa on yhtä huutoa, ellei sitten satu nukkumaan.
Mutta hereillä ollessaan huutaa, niin että pelkään aina Limpun tukehtuvan kuolaansa :(
Eli meilläkin autoillaan vain pakolliset matkat...

Kylvystä Limppu tykkää ihan hirveästi ja alkaa itkeä, kun otetaan pois ammeesta.
Me alotettiin vauva uinti, on olut nyt kaksi kertaa ja Limppu tykkää ihan hirveästi.
Esikoisenkin kanssa käytiin aikanaan myös ja hän rakastaa edelleen uimista :)

Meillä myös tavoitellaan leluja ja joihinkin helppoihin osaa jo tarttua kiinnikin, mutta en myöskään ole varma tapahtuuko se tietoisesti.
Ja samalla tavalli ihmettelee sormiaan pitkät tovit, kuten kiisuli kirjoitti :D
Huvittavan näköistä.

Muskariin mekin haluttaisiin, mutta nyt täällä on kaikki ryhmät täynnä, joten keväällä koitan olla nopea ja saada paikan syksyllä alkavaan ryhmään.

Mulla alkoi alkuviikolla ensimmäiset menkat, eli meillä voisi virallisesti kolmannen lapsen teko alkaa :D
Mutta oletan, että mitään ei tapahdu ennen hoitojen aloitusta, joita on suunniteltu elo-syyskuulle.

Mulla raskauksien väli oli tosiaan näiden kahden välillä 6 vuotta ja joiltain osin tämä toinen raskaus oli vielä pahempi, kuin ensimmäinen.
Ja sillä olen itsekin miettinyt, että onko muita kohtaan (läheisiä ja edellisiä lapsia) reilua haluta vielä yksi lapsi, jos raskaus ajasta puolet menee niin, että toiset joutuu tekeen paljon asioita.
Helppoahan se oli nyt, kun esikoinen oli noin iso, mutta jos Limppu on 1-2 vuotias, niin millä se ymmärtää, ettei äiti nyt oikein jaksa/pysty... Hmmm....
Ja mitä läheiset ajattelee, kun vielä aion raskaaksi vaikka raskaudet olleet hankalia..

Jaha nyt meillä herättiin..

No niin lisäillään vielä..

Meillä on nyt alettu viihtyä hyvin lattialla ja vietetäänkin suurinosa hereillö olo ajasta Limpun kanssa leikkimatolla.
Tuijottelee, huitoo, repii ja juttelee leluille mitkä sieltä roikkuu.
Ja välillä vaan köllöttelee ja syö nyrkkiään.
Tai sitten punkee itsensä kyljelleen ja alkaa mesoomaan, kun ei pääse siitä pidemmälle :D
Mutta ei viihdy siinä yksinään kovinkaan pitkiä aikoja, eli itse on höpöteltävä siinä vieressä lähes koko ajan.
Että ei ne kotityöt täälläkään kauheesti päivisin edisty :D

Mä oon nyt miettinyt tota kiinteiden alotusta, en millään jaksaisi/saa aikaiseksi aloitettua, mutta Limpulla on vissiin tiheän imun kausi ja maidon määrää ei vain voi tuosta enää lisätä, koska menee se ylin sallittu vuorokausi määrä.
Joten Limppu on vähän tyytymätön ollut pari päivää, kun maitoa pitäisi saada koko ajan lisää ja lisää ja lisää..
Tiedän tyhmä syy olla alottamatta, oma saamattomuus, mutta olisin halunnut odottaa sinne 4kk alkuun.
Mutta kai se on pakko alottaa, koska siinä menee vielä useampi viikko ennenkuin siitä perunasta on mahan täytteeksi..

Mitäs vielä.. Kevättä jo kovasti odotellaan :)

Kosmo ja Limppu
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki. Täällä oli eilen 3kk neuvola. Kaikki mitat hieman alaspäin menossa, kohti keskikäyrää. 6630g ja 62cm oli mitat. Terkan mukaan kaikki hyvin. Aukile enää vain hieman auki, pää kuitenkin kasvaa hyvin. Heijasteita enää hieman jäljellä.
Rokotteista johtuen oli illlalla hieman käsittelyarka ja sai Buranaa. Yöllä tuntui kuumalta, mutta nukkui seitsemään. Annoin tuolloin toisen kerran lääkettä. Nyt normaali itsensä. Ehkä pieree hieman enemmän.

Miten usein teidän vauva kakkaa? Meillä pitää aina silloin tällöin 2vrk kakkatauon, ja saa äitinsä hermoromahduksen partaalle. Tykkään paljon enemmän sellaisesta "kerran pari päivässä" -tyylistä. Viimeksi on kakkinut sunnuntaina joten tänään kai pitäisi kakkia...

Veikko ajoittain viihtyy hyvin lattialla omalla leikkimatollaan (IKEA, 24,90e). Kovasti koittaa kääntyä ja katsoa päänsä taakse, vielä ei ole onnistunut. Mahallaan yrittää välittömästi lähteä liikkeelle (naama mattoon ja pyllyä ylös). Kauhea rohina vaan kuuluu ja jalat sätkii. Pikkuisen ilmeisesti liikkuu kuolavanasta päätellen.

Meillä esikoinen sai laryngiitin pe-la yönä ja siihen päälle kolmisen päivää kuumeessä. Yskii, aivastelee ja nenä vuotaa. Luulen että oli influenssa (vaikka rokotettu) Kovasti nyt koitetaan säästää kuopus siltä. Tänään onneksi parempi päivä jo, toivottavasti myös yö.

Muoks. Tuosta autoistuimessa viihtymisestä. Esikoinen aikoinaan pyhästi vihasisi sitä, mummolaan meno oli ainoa ajomatka silloin. Ensimmäisellä kerralla piti pysähtyä 3 kertaa rauhoittamaan (80km matka, ei viitsinyt huudattaa niin pitkään). Nyt lähes nelivuotiaana jaksaa sen mummola reissun jos hieman viihdyttää. Tämä nukahtaa heti kun laittaa istuimeen, toisaalta yritän vähän ajoittaa noita ajoja unien kanssa samaan.
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

Heti kakka aiheeseen :poop::ROFLMAO:
Meillä neito kakkaa kyllä päivittäin ja monta kertaa.
Mulla on kyllä suihkutissit ja luin siitä että voi tosiaan olla varsin vaahtomaista kakka ja tulla usein kun maito tulee paineella :coffee:

Meillä oli eilen neuvola.
Se oli sitten 3,5 kk neuvola kun lääkäri silloin keskussairaalassa sanoi että vaihtaa neuvola aikaa, ettei turhaan mahdollisesti leviteltäisi rs-virusta.

Pituutta oli jo 63,2 cm ja painoa 7055 g eli varsin jäntevä emäntä :)
Johan meille sanoi lääkäri synnärillä lähtötarkastuksessa että tyttö näyttää siltä kun olisi 3 päivän ikäisenä käynyt salilla (y) (syntymä paino 3840 g)

Ainut on vaan että kaikki ihanan söpöt legginssit ja muut voidaan jättää sirommille vauvoille.
Vaikka ollaa jo vaatekoossa 68 niin näyttää koomiselta varsinkin just noi leggarit ja jotku h&m:n ja lindexin vaatteet kun on tosi kapeita mitotukseltaan. Varsinkin kun meillä kestovaippaillaan..

Rokotukset kiukutti ja väsytti. Yön nukkui ihan parilla heräämisellä, joka on varsin harvinaista, nyt oltii tunnin verran hereillä ja nukkuu taas :sleep:

Miten tiukkat säännöt teillä on tv:n katsomisessa?
Neuvola sanoo ettei yhtään vauvoille.
Meidän vauva ainekin kattois ihan kokoajan jos sais , jää aina ihan hypnoottisena tuijottaa tilaisuuden tullen.

Itse oon ollu aina huono kattoo telkkaa ni enpä sitä avaakaan oikeestaa koskaan, mies taas tuijottaa iltaisin mut kyl me yritetään pitää ettei tyttö pitkii pätkiä tiirailis.
Saatan kyllä käyttää hyväkseni jos haluun mennä esim. vessaan ni ei muuta kun tv auki :whistle:
Tiedän kyllä et toisilla saa katsoa niin paljon ku tykkää mut ois vaan mielenkiintoista kuulla miten toisilla menee säännöt.

Minsku & Mertsu
 
Viimeksi muokattu:
Meillä telkku auki lähes koko ajan, lasten kanava pyörii. Tykkään että on jotain ääntä. Prinsessa Sofia on paras :LOL:. Leikki sikseen. Tiedän että normien mukaan meillä katsotaan liikaa televisiota. Tai enimmäkseen pyörii vain taustalla. Vauva ei niinkään ole kiinnostunut siitä, mut tunnistan tuon hypnoottisen tuijotuksen. Meillä se kohdistuu kattolamppuihin. Saattaa sylissä ollessaan lähes taittaa niskansa jos meinaan kävellä lampusta ohi. Juttelee myös niille, esikoinen oli aikoinaan samanlainen lamppufriikki.
 
Meillä kakataan kaikkea 5 kerrasta päivässä joka päivä tai kolmen päivän välein.
Hetki sitten oli pidempään kausi, että kakkasi kolmen päivän välein kauheen kasan :D
Ja nyt oli juuri pari viikkoa, että kakkasi joka päivä 2-5 kertaa.
Nyt tulee taas joka toinen päivä.

Meillä aloitettiin kiinteiden maistelu viikko sitten, se varmaan nyt pidensi taas tuoda kakkaus väliä.
Nyt on maistettu bataattia ja riisiä sekä luumua.
Ja neuvolan ohjeistuksella otettiin heti lounas ja ilta ruoka koska Limppu alkoi juomaan maito aivan liikaa, kun tuli tiheän imun kausi ja korvikkeen määrää ei enää voinut lisätä, joten kiukkuinen ja nälkäinen Limppu huusi pari päivää, ennenkuin saatiin raukka tajuamaan, että perunakin täyttää masua :)
Parin viikon päästä vasta neljä kuukautis neuvola / lääkäri.
Mutta meidän neuvolan täti on mun kaveri, joten hälle soitin ja kysyin mielipidettä tuosta kiinteiden määrästä ja suositteli heti ottaan nuo kaksi ruokailu kertaa ja sitten varmaan kolmas lisätään tuon lääkäri kerran jälkeen.

Meillä tulee ensi viikolla tosiaan jo ikää 4kk :)
Nopeasti nämä kuukaudet menevät.
Malttamattomana odotan jo kevättä ja kesää!
Pääsee tuosta jatkuvasta pukemisesta ja elättelen toiveita, että Limppu alkaisi viihtyä kaukalossa paremmin, kun ei ole niin topattu ja saa kädet vapaaksi..

Meillä on kanssa lamppujen tuijottelija :D
Mä olen aika tarkka vauvan television katselusta, toki joskus saattaa vilauksia nähdä jos ohi kuljetaan tms, eli ei totaalisesti pysty olemaan niin, ettei ikinä näe televisio ruutua.
Mutta selkeää katselua vältetään, jotenkin ajattelen että pieni menee vaan ihan hämilleen siitä liikkeestä :D
Nyt on vielä helppo rajottaa sitä, kun toinen ei pääse itse liikkumaan television eteen, en sitten tiedä mitä tehdään, kun oppii itse liikkumaan siihen.
Koska meillä kyllä iltaisin on usein televisio auki..
Sitten varmaan pidetään televisio kiinni, kunnes tytöt on mennyt nukkumaan.
Meillä on kyllä paljon rajoitettu tuon vanhemmankin tytön television katselua aina.

Keli on aivan kamala tällä hetkellä kävelylle lähtöä ajatellen ja puen koko ajan liikaa Limpulle vaatteita, mutta ihan pelkissä sisävaatteissa ja makuupussissa en raaskisi toista ulos laittaa, mutta kaikissa haalareissa/takeissa mitä olen kokeillut toisen tulee aina kuuma.. Hmm...
Nyt taas erilaisessa vaatetuksessa vainuissa, saa nähdä miltä tuntuu kun sieltä herää :)
 
Heips!

Kakkajuttuja - meillä on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, että kakka tulee n.4-5 päivän välein. Ja se on tosi ärsyttävää, meinaan sitä tavaraa tulee sitten niin paljon, että hyvä ettei bodyn kauluksestaki tursua sitä itteään :eek: Vaippa ei sitä määrää pidättele, vaan aina tulee kakkapyykkiä. Ja poika on suihkun tarpeessa :LOL: Mieluummin ottaisin ne kakat päivittäin vastaan, mutta minkäs teet... Ja sit ku ne tahrat ei vaatteista lähde täysin puhtaaksi millään, ku on kummiski sitä rasvaista maitokakkaa :poop::poop::poop: Poikaa tuo harvempi kakkaamisväli ei tunnu vaivaavan, ihan tuskattomasti tuo sitten sen lastinsa päästää... Pienen ähkäisyn saattelemana :ROFLMAO:

Television katselusta en oo niin tarkka. Erikseen toki en vauvaa tv:n ääreen laita, mutta en koe sitä katastrofina, jos tuo sitä vilkuilee sen päällä ollessa (yleensä iltaisin meillä on tv päällä, päivisin ei oikeastaan ikinä). Meilläkin on kattolamput nyt in!
Ostin fb:n kirppikseltä kympillä semmosen leikki-/jumppamaton, ja siinä poika viihtyy aina jonkin aikaa itekseen niitä roikkuvia leluja käpäillen ja tuijotellen :) Ihanaa, ettei koko ajan enää tarvi sylitellä (y)

Meillä on ny muutamia kertoja poika kääntyny mahalleen. Tosin toinen käsi jää aina alle, ja sit hermostuu äkkiä, ku ei saa sitä ite pois. Muutenkaan ei viihdy mahallaan, joten ihmettelen kyllä, miksi sitte kääntyy :rolleyes: Kummallista ittensä kiusaamista :D

Mua niin ärrrrrsytttttäääääää... Mä en osaa olla ajattelematta työasioita, vaikka vielä ei pitäisi olla mitään syytä asiaa sen kummemmin pohtia, vielä ku olis puoli vuotta siihen töihinpaluuseen. Mutta silti. Meillähän vaihtu se työnantaja sillon, ku jäin ä-lomalle, ja se vähän, mitä oon nyt kollegoilta kuullu, niin ei kyllä vähempää voisi töihinpaluu kiinnostaa :(
Tai töihinpaluu kyllä, mutta tuolle työnantajalle ei. Argh! Mutta kun tiedän, että taloudellisesti ei oo mitään mahiksia jäädä hoitovapaalle...
Onpa kiva stressata tästä jo nyt (n)

Eipä tänne kummempia, kauhea meteli päällä, kun on mun 13v tytön kaverisynttärit ja tupa täynnä tuommosia esimurkkuja :whistle: Huh huh!

Ihanaa viikonloppua kaikille!


Kiisuli
 
Aaaarggghhh...
Kaivoin taas hikisen vauvan vaunuista, höh...
Limppu on kyllä isänsä ja siskonsa kanssa kuuma verisiä ja niillä on aina hiki ja minä palelen :D
Mutta nyt oli body, sukkahousut, pakkauksen ohut villahaalari, villatumput ja villasukat ja koko paketti makuupussissa vaununkoppaan.
Mitä teillä on nyt vaunuissa?
Miten tämä onkin näin hankalaa taas :D
Limppu nukkuu vaan vähän huonosti, kun tulee kuuma.
Pakkasilla nukkui paljon paremmin, kun li sopivasti päällä.
Mutta koko ajan epäilen, että tulee kylmä, jos puen vain jokku sisävaatteet sille sinne..

Niin ja tuosta kakasta vielä, meilläkin nämä 3päivän välein tulleet kakat tuli ihan parin ähinän saattelemana ja tosiaan läpi vaipan :D
Näin joka toinen päivä pysyy vielä vaipan sisässä :D
Haju ei vaan enää miellytä, kun kiinteät aloitin, maitokakka haisee mun mielestä vielä hyvälle, tämä jo ihan sille itselleen...

Kurja kyllä tuo kiisulin työasia, vaikka ei sellaista ihmistä varmaan olekaan joka aina voisi sanoa tykkäävänsä työstään, mutta suurinosa kai kuitenkin pitää työstään.
Joten kurjaa mennä töihin päivittäin, jos ei yhtään halua siellä olla.
Ja varsinkin jos se johtuu ihmisistä eikä itse työstä.
Mutta nyt yrität kiisuli nauttia tästä kotona olemisesta :)


Kosmo ja Limppu
 
Heipsan!
Tyttö nukkuu sylissä tissillä, on kova nälkä (mulla) ja pitsa odottelis keittiössä...hmmmm, nää on näitä tilanteita :D Ykkösoluenkin meinasin napata, tuntuu nostavan maitoa - vai kuvittelenko?

Kiisuli, ihan samat meiningit täällä työn kanssa, höh. Oon yrittäjä ja stressaan joka päivä, että millon oalaan, onko töitä jne. Ihan hölmö kun voisi nyt vaan nauttia...ja tämähän on meidän pääduuni :)
Koitetaan siis siirtää vaikka edes loppukeväälle työpohdinnat.

Kakat tulee meillä 1-2 krt päivässä, välillä taukoa päivä-pari. Sen rokotteen jälkeen alkoi mielestäni haista kummalle.

Pukeminen vaunuun ollut vähän hakusessa. Eilen tyttö sai hysteerisen huutokohtauksen, oli raukalla liikaa +2 asteen ilmalla päällä. Tänään laitoin vain bodyn ja potkuhousut, äippäpakkauksen villapuvun sekä sellaisen fleecepussin. Pipo, villasukat, ei tumppuja.Sopivan lämmin tuntui olevan.

Nyt tyttö heräsi, pizzalle!!
 
No turhaa olivat ne säästöyritykset. Pikkuinen sitten alkoi yskimään ja rohisemaan pe-la yönä. Ei kuumetta, nenä rohisee ja yskii. Sunnuntai-iltana sai kauheen huutokohtauksen, hetken aikaa olin jo lähdössä päivystykseen. Laitettiin höyrystin päälle ja valot pois makkarista. Kävelin rauhoitellakseni (itseäni ja lasta) ja nukahti syliin. Kävi siis 3h aikaisemmin yöunilleen ja seuraavana päivänä ei enää juuri mitään oireita. Nenä siis edelleen rohisee ja sitä saa imeä kerran pari tunnissa (Luojalle kiitos nenä-friidasta) ja silloin tällöin yskii. Jaksaa hymyillä, jokellella ja imeä rintaa. Flunssa nro2 näyttää olleen selätetty.

Vielä kun saisi äidin stressitason laskemaan. Eli äiti ei nuku, kun pitää öisin vahtia pikkuisen hengitystä. Mitään merkkejä ei ole hengitysvaikeudesta, lisääntyneestä hengitystyöstä, ei vingu hengitys (mulla on stetoskooppi kotona :whistle: ), mutta silti pitää olla huolissaan..
 
Heissan! Niinpä se taas vierähti tän kirjoittamisen kanssa...

Meillä oli viikko sitte 3kk neuvola. Mitat oli 59,1cm ja 5460g ja kaikki kunnossa :) Tosiaan 4cm oli neidille tullu pituutta kuukauden aikana. Rokotuksista nousi pikkuinen lämpö illalla ja Hemppu oli kiukkuinen kun yritettiin yöunille, annoin kipulääkettä ja nukkui yön sitten kyllä hyvin. Seuraavana päivänä ei mitään tietoa rokotuksista enää.
Meilläkin yrittää vimmatusti kääntyä selältä mahalleen mut ei oo vielä onnistunut. Kauheita huutoraivareitahan siitä syntyy :LOL: Leluja havittelee ja tarttuu kiinnikin välillä, ilmeisen vahingossa kumminkin. Viihtyy nykyisin entistäkin paremmin leikkimatolla kun osaa hiplata kaikkea :)

Joko teillä vauvan ikenet kutiaa? Hemppu kuolaa tosi paljon ja nyt on alkanut survoa harsoa suuhun jolla hankaa ikeniään. Oon antanut sille suuhun välillä purulelua ja mielellään jyrsii sitä kyllä, harmi kun ei vielä omassa kädessään pysy.

TV:n katselusta: Mikä siis on selitys ettei vauva saisi katsoo telkkaria? Meillä nimittäin katsoo kyllä, hihkuu ja kädet/jalat heiluu vimmatusti. On ollut neuvolassakin puhetta että tyttö tykkää telkkarista, mutta ei oo puhuneet mitään että se olis haitaksi?!? Toki liika tv:n tuijottelu ei tee hyvää kellekään mutta ettei vauvalle ollenkaan?

Pukeminen: Meillä toppahaalarin alla on vain pody ja sukkahousut. Tumput+kinttaat, villasukat+tossut, kypärälakki ja pipo. Sit koko paketti makuupussiin ja vaunuihin. Aina on tyttö lämmin, välillä hikinen, kun nukkuu ulkona sen 3-4,5 tuntia.
Kylpeminen ja autoilu: Meillä tyttö nukahtaa aina kun kannetaan autoon eikä matkan aikana oo ollu koskaan (vielä) ongelmia. Vedestä tykkää tosi paljon, nauttii punkassa lillumisesta ja suihkussa olosta myös. Milloin olette ajatelleet viedä, tai oletteko jo vieneet vauvaa saunaan? Me on käyty pari kertaa alalauteella lämmittelemässä, mut löylyä ei oo heitetty tytön ollessa.

Kiinteitä maistettiin tänään ekaa kertaa, perunaa. Parina aikasempana päivänä laitoin kyllä maidon sekaan pikkumäärän maissivelliä. Nyt sitten tein siitä maissivellistä ja perunasta mössön ja lusikalla maisteltiin. Käyn varmaan huomenna ostelemassa valmiiksi jotain hedelmäsosetta ym , katsotaan nyt mitä seuraavaksi kokeillaan sitten :)

haasu ja hemppu
 
Viimeksi muokattu:
Television katselu, siitähän ollaan montaa mieltä.
On tutkimuksia joissa on todettu sen aiheuttavan vauvoille levottomuutta ja aisti yliherkkyyttä.
Ja että vauva ei pysty käsittelemään nopeaa värin / liikkeen yhdistelmää aivoissa.
Ja, että jopa jo vauvat voisivat muistaa näkemänsä televisiosta vaikka eivät sitä ymmärrä ja näin ollen häiriintyä myöhemmin näkemästään.
En siis tiedä miten nämä tutkimukset tehdään missä näin on päätelty, joten en niiden paikkansa pitävyyttä tiedä.
Mutta näin olen lukenut eri lähteistä.
Mistä sitä voi varmaksi kukaan tietää mitä ne vauvat siellä päänsä sisällä mistäkin ajattelee :D
Ja mistä kukaan tietää varmaksi sanoa mikä on hyvä aika vauvan katsella.
Onko se 10min, tunti...
Mutta itse kyllä uskon, että esim. juuri tuota levottomuutta saattaisi hyvin esiintyä ja olen itse aina ajatellut, että se olisi tosiaan liian "monimutkaista" pienille aivoille :D
Siksi meillä ei katselemalla katsella televisiota.
Mutta tuskin kenenkään vauva istuu koko päivää television ääressä muutenkaan.
Mutta tässä ainakin jotain tutkimus tulosta, kun haasu kyselit :)

Ikeniä meillä on Limppu hieronut jo pitkään ja kuolannut paljon. Varmaan jo pari kuukautta.
Ja mielellään myös puruleluja pureskelee, jos sellaisen sattuu suuhunsa saamaan :D

Meillä syödään edelleen vain bataattia, sitä kyllä hyvällö halulla pari kertaa päivässä, mutta porkkana ja päärynä aiheuttaa vatsan väänteitä ihan selkeästi jo pienestä määrästä :(
Eli ei olla päästy oikein uusiin makuihin käsiksi, kun aina tulee jotain.
Nyt taas odotellaan pari päivää, että voi koittaa jotain uutta.
Taidan kokeilla maissia tai riisiä, ne on kai aika vatsa ystävällisiä.

Limppu nukkuu nykyään tosi huonosti päivällä ja on senkin takia hyvin kiukkuinen, eikä tällä hetkellä ollenkaan oma itsensä.
Mutta en vaan saa häntä nukkumaan missään hyvin.
Vaunuissa ehkä nukkuisi, jos ne liikkuisi koko ajan, mutta valitettavasti mulla ei ole aikaa joka päivä olla neljää tuntia vaunujen kanssa lenkillä :D
Yöt sentään nukkuu paremmin, herää vain syömään ja jatkaa uniaan.
Itse en vain vieläkään osaa nukkua kunnolla ja valvon aika paljon öisin ja päivisin kuljen kuin mikäkin zombie :D
Olin ennen niin hyvä uninen, mutta nykyään kestää kauan nukahtaa uudestaan ja heräilen syöttöjenkin välissä ihan turhaan vaikka olisi aivan hiljaista, niin joku mut aina herättää..

Ensi viikolla vasta 4kk neuvola, malttamattomana jo odotan paljonko on taas tullut kasvua, tuntuu että Limppu on jo kamala jättiläinen :D

Kosm ja Limppu 4kk
 
No niin, sen verran heti työasioihin, että viikonloppuna kuulin niin kummia työpaikalta, että jouduin sit olemaan liittoon yhteydessä... Jippii! Saas nähdä nyt, miten käy :mad: Periaattees mua kyllä työpaikka joo odottaa, mutta käytännös en taida olla kovin tervetullut työntekijä...
Mahtavaa, kun tässä vaiheessa saa joo tosissaan stressata :devil:
Täytynee alkaa kattelemaan uutta työpaikkaa tässä kevään mittaan...

Perunaa maisteltiin tääläkin eilen ekan kerran. Kaks semmosta vauvalusikallista meni, kolmannen sylki pois:p Ja neljännelle lusikalliselle ei suostunu edes avaamaan suutaan :LOL: Eli ihan hirvee into ei pojalla perunaan ole, ainakaa vielä. Noh, jatketaan tänään taas harjoituksia...
Hedelmiä kokeillaan sit, ku on ensi vähä opittu syömään tuota perunaa.

Kuolaaminen ja ikenien kutina on tuttua täälläkin. Meillä poika vetää suuhunsa mitä vain käsiinsä saa - peiton kulma, harso, joku vaatekappale... Ja jylttää sitä sit ihan tosissaan. Tunnustelemalla en kyllä ole havainnut, että mitään hampaita olisi tulossa, mutta tiedä sitte.

Meillä on ruvettu kiljumaan ihan tosissaan :eek: Jätkä kun jotakin protestoi, alkaa älytön kiljuminen - naama vaan menee ihan ruttuun (silmät tiukasti kiinni) ja sit kiljutaan :D Ei siis itke, vaan kiljuu. Todella huvittavan näköistä ja kuuloista :ROFLMAO: Lisäksi on ruvennu pärisemään perässä, jos joku menee pojalle päristelemään (siis niinku kielellä päristää semmosta "pieruääntä") - ensi nauraa hekottelee ihan ääneensä, ja sit matkii. Ja nauraa taas :LOL: Ja sylki vain pärskyy ympäriinsä... aivan hassu lapsi :love: Ja tottakait nuo isommat sisarukset on innostuneet päristelemään ja naurattamaan poikaa ihan tosissaan.

Ja se ilo siitä leikki-/jumppamatosta jäi lyhyeksi - enää poika ei jaksa innostua siitä :unsure: Meinaa vissiin, että se juttu on jo niin nähty... Eli syliä ja seuraa kaivataan taas jatkuvasti. Plääh.

Mulla on kosmo kanssa tuota samaa tuon nukkumisen (nukahtamisen) kanssa :sleep: Tosin siihen vaikuttaa paljon myös tuon pojan remuaminen sielä omassa sängyssään - mä en voi käsittää, miten levoton nukkuja se on. Sitä vaan jää kuuntelemaan, että nukahtaako ja rauhoittuuko se sinne, vai mitä tapahtuu... Ja sit se oma uni karkaa, eikä millään enää saa unenpäästä kiinni, vaikka miten olis väsy. Eli aika zombie -olo on täälläkin :rolleyes: Noh, ehkä se vielä joskus helpottaa.

Jahas, ja poitsu heräs...

Kiisuli ja Elmeri
 
No juu kyllähän tuo ihan järkevältä kuulostaa, että vauvan aivot ei pysy matkassa sitä tv:tä katsoessa. Ja mitä tulee nykypäivän lastenohjelmiin, missä ei mitään muuta tehdä ku tapellaan ja hajotetaan kaikki ja ne on semmosta yhtä kaameeta sekamelskaa, niin eikai oo ihme miten yleisiä on kaikki tarkkaavaisuushäiriöt ym! :cautious: Kumma ettei neuvolassa oo moittineet mua tuosta vauvan telkkarin kattomisesta, kun se meijän neuvolantäti on ylipäänsä vähä turhan pikkutarkka kaikesta. Mutta tuskinpa tosiaan kukaan laittaa vauvaa katsomaan tv:tä pitkiä aikoja..

Mitä mieltä olette hyppykiikusta ? Meillä tuli siitä tuossa taannoin aika kiivas keskustelu, kun yksi tuttava on hyppyyttänyt vauvaansa sellasessa jo 4kk ikäisestä saakka. Minä oon aina mielessäni kauhistellut miksi he laittaa noin pienen sellaseen, niissähän ikäsuositus on 6kk -> ja ylipäätään oon ite lukenut/kuullut nuista kiikuista tosi paljon negatiivista... Ja ettei vauvaa pitäisi laittaa ollenkaan sellaisiin härveleihin missä varaa yhtään jaloillensa, ennen kuin vauva ihan luonnostaan alkaa nostaa itseään jaloilleen. Liian aikainen jaloille varaaminen vahingoittaisi selkärankaa, lonkkia jne. Sama juttu kuin liian aikaisen istuttamisenkin kanssa? ja noi hyppykiikut altistaa varvastamiselle jos ei oo korkeutta säädetty just oikein ym ym.

Me liityttiin Hempun kanssa Vaukirja -kerhoon ja tänään tuli postissa meille liittymislahja :love: Paljon kaikkee kivaa! Varmaan teille muillekin se esittelykirje tuli? En malta oottaa että tyttö herää päikkäreiltä niin päästään kattelemaan uusia juttuja. Tykkääkö muilla vauvat kirjoista? Meillä kattelee tosi mielellään ja kuuntelee kun luen. Ja Hemppu sai joulupukilta semmosen maatila- kirjan mistä saa nappeja painamalla ääniä mukaan, se on ihan neidin lemppari :)
 
Limppu pitää paljon kirjoista, kuuntelee myös iltaisin, kun luen esikoiselle iltasatua.
Katsellaan myös päivällä vauvojen kirjoja.
Mutta taitaa enemmän tykätä tuosta ilta hetkestä :)
Mä oon aina pitänyt itse lukemisesta ja haluan, että omatkin tytöt tykkäisivät kirjojen lukemisesta isompanakin.
Ja ainakin vielä tuo 6 vanha haluaa, että luetaan kirjoja.

Että mua sitten ärsyttää, kun meidän kaupassa ei ole mitään yksittäisiä hedelmäsoseita.
Vai onko ne nykyään kaikki enemmänkin jotain sekotuksia?
Millä testaan sopiiko vaikka persikka, jos sitä ei ole yksittäin vaan seassa on lähes aina päärynää tai banaani..
Ja päärynästä meillä tulee kauheet mahavaivat :(
Toki joo itse tehden tuoreesta persikasta, yksittäiset marjat yms..
Mutta olisi ollut niin helppoa napata nuo hedelmät sieltä hyllystä..

Mites teillä muilla maistelut on sujunut?
Limpulla se on jo ihan syömistä, suu auki odottaa aina uutta lusikallista ja alkaa kiljua jos olen liian hidas :)
Syö jo kerralla kolme jääpalaa sosetta.

Ja ruokarytmi neillä onkin päivittäin jo aika sama.
07.00 maitoa
10.00 sosetta
13.00 maitoa
16.00 sosetta
19.00 maitoa
00.00 maitoa
04.00 maitoa

Aamulla herätään 6.30 - 07.00
Päikkäreitä nukutaan kolmet päivän aikana, kahdet 30-45min ja yhdet 2h.
Mutta niiden aika vielä vaihtelee.
Saattaa nuo pitkät unet nukkua ihan mihin aikaan päivästä vain aamulla, päivällä tai illemmalla.
Ilalla 19.00 - 20.00 nukkumaan.

Limppu on jo melekin kääntynyt vatsalleen pari kertaa, käsi jää vielä alle jumiin :D

Meillä ei ole koskaan ollut sellasta hyppykiikkua, enkä oikein myöskään ymmärrä miten joku pitää siinä jo ihan pieniä vauvoja.
Itse en näe tarpeelliseksi missään vaiheessa, mutta kaiketi se on ihan jees juttu isommalla vauvalla.
Mutta kyllähän siitä kuulee enemmän huonoa / haittaa kuin hyötyä.

Kosmo ja Limppu 4kk
 
Työ asioita vielä, en illalla ehtinyt niihin.
Toivottavasti kiisulin työ asiat järjestyisi hyvin.
Kurjaa, kun naiset joutuu raskauden takia turhan usein körsimään työympäristössä..
Kuulin myös työpaikalta uutisia..
Mun tilalle ei syksyllä löytynyt sijaista, meitä on kolme työntekijää, joten jäätyäni pois on työt kuulemma kasaantunut.
Nyt vuoden alusta meille oli palkattu vakituinen työntekijä, kun kukaan ei kuulemma ota vastaan vain äitiysloman sijaisuutta vaikka se olisikin ollut vuoden - kaks ainakin.
Mietin kans, että mitäköhän sitten, kun minä olen palaamassa töihin?
Onkohan siellä enää työ odottamassa...
Toki pitäisi olla, mutta eihän niistä koskaan tiedä.

Kosmo
 
Kosmo: Muksulla ainakin on pelkkää persikkasosetta 2kpl paketissa. Lisäksi näyttää löytyvän omena yksistään (ja tietenkin sen teille sopimaton päärynä). Piltiltä löytyy mango ja Bonalta luumu yksistään

Törmäsin yhdellä palstalla hampaiden tekokipuun tarkoitettuun geeliin. Meidän apteekissa ei ollut joten tilasivat sitä pyynnöstä. Aftamed teething gel ja hinta noin 15e. Ostin siis valmiiksi kun tuo alkaa jossain vaiheessa kunnolla tekemään hampaita. Kerron sitten kun kokemuksia tulee. Esikoisen aikaan tuollaista ei ollut markkinoilla, toisaalta oli niin peruskärttyisä luonteeltaan ettei koskaa huomattu hampaiden tekoa.

Esikoinen vaatii huomiota, seuraavaan kertaa :)
 

Yhteistyössä