Lokakuun lapsoset 2015

Tervehdys pitkästä aikaa. Neuvolassa käyty viime kuun lopussa ja kaikki hyvin. Painoa tullut hieman nihkeästi, joten kehoittivat antamaan reilummin sosetta. Nyt menee sitten aamulla ja illalla puuroa ja päivällä puoli purkkia hedelmäsosetta. Lihat neuvola suositteli aloittamaan puolen vuoden kohdalla. Päädyin nyt sitten samaan kuin esikoisen kohdalla eli hedelmäsoseet kaupasta ja kasvis (ja myöhemmin myös liha) soseet teen itse. Eilen ostin maissinaksuja, tykkäsi niistä kovasti.

Rokotteet saatiin, molempiin jalkoihin tuli kunnon paukamat ja tuntuvat edelleen herneen kokoisina.

Veikko nyt oppinut kääntymään mahalta selälleen. Nostaa pyllyn ja mahan irti maasta kyynerpäiden varaan, mutta ei vielä ymmärrä miten siitä voisi päästä eteenpäin. Pyörii ja ryömii mieluiten ilman vaippaa. Keskustelee kiljumalla ja murisemalla. Suloista.

Muuten vähän on surua elämässä. Ystäväperheellä oli esikoisen laskettu aika maaliskuun lopussa. Heiltä tuli hieman ennen laskettua aikaa viesti että tyttö oli syntynyt kuolleena. Kovin hiljaiseksi vetää. Kovasti haluaisi tehdä jotain heidän hyväkseen, vaikka tiedän että mitään en voi tehdä auttaakseni.

Onneksi kevät on tulossa ja vihdoin pääsee ulos ilman toppavaatteisiin ahtautumista. Pari kertaa olen käynyt jo juoksemassakin. Pitäis hieman panostaa tuohon itsensä huolehtimiseen ;)
 
Heippa kaikki!

Täällä kotia edelleen pikkuhiljaa laitettu oman näköiseksi. Kalusteet alkaa olla paikoillaan (uudetkin hommattu) ja viikonloppuna ollaan menossa kaupunkiin tekemään vielä muutamia pikku ostoja. No mulla on kyllä ihan hirvee hinku maalaamaan, saas nähdä tuleeko maalit ostettua nyt sitten vai... :rolleyes: Onko kellään kokemusta laatoitetun lattian maalaamisesta? Meillä on kodinhoitohuoneessa tosi ruma (minun silmään) vaaleanruskee laattalattia ja haluaisin maalata sen valkoseksi. Saakohan siitä maalattua sellaisen että pinta kestää?

Syöttötuoli on ollu meillä nyt muutaman päivän käytössä ja hyvin sujuu ruokaileminen siinä. Hemppu on ihan innoissaan ku pääsee omaan tuoliin istumaan :barefoot: Kovasti osaa jo vaatia myös ruokaa, kun nostaa tytön tuoliin ja heti ei lautanen olekaan nenän alla niin jo alkaa karjuminen :ROFLMAO: Meillä syödään kiinteitä aamulla puuro + hedelmä/marjasose, lounas jotain liha-kasvissosetta ja illalla taas puuro soseineen kuten aamulla. Puuroja on nyt syöty kauraa ja maissi-riisi. Kaapissa odottaa kokeilua banaani-vadelma puuro jonka
vähä heräteostoksena tein.

CVAD tosi kurja juttu toi ! :cry: Se on ihan kauhee tilanne kun ei oikeen tiiä miten osais suhtautua ja miten olla tukena... Meidän ystäväperhe koki kaks keskenmenoa ,joista jälkimmäinen raskaus alkoi samoihin aikoihin ku mulla Hempun odotus. Oltiin niin onnessaan ystäväni kans että saadaan odottaa yhtäaikaa vauvojamme ja hänen laskettu aika oli vain 4pv mua myöhemmin. No keskenhän se sit meni just ku oli 12vk täynä. :( Mulla oli ihan todella vaikee olla tän ystävän seurassa sit oman kasvavan mahani kanssa ku osasin vain kuvitella kuin paha olo hällä oli... Mutta onneksi hän tuli pian taas raskaaksi, raskaus suju hyvin ja reilu 2vk sitten he sai esikoisensa ,ihanan pienen tyttären :love::love:

Huoh.. Mies piti 2vk isyyslomaa juuri ja palasi eilen taas töihin. Olipa niin mukavat kaks viikkoa kun oli toinen kokoajan auttamassa kaikessa! Nyt taas pitää yksin pärjätä ja keretä joka homma tekemään. mies aloitti nyt vielä iltavuoro viikolla, joten lähtee 12 maissa ja palaa vasta yöllä... Ja kaiken huipuksi
viikonloppuna esikoinen nostatteli itelleen korkeen kuumeen josta ei loppua näy! Tänään (neljäs
kuumepäivä) aamulla jo näytti hyvältä, lämpö oli enää 37 kun se oli kolme päivää 38-39, kunnes iltaa kohti
taas lähti nousuun ja kurkku tuli tosi kipeeksi. Taidan aamulla soittaa terveyskeskukseen, josko lääkäri
katsois. Mä epäilen oisko influenssa?
 
Viimeksi muokattu:
Heips! :)

Tulee aina käytyä lueskelessa muttei saa ikinä kirjotettua itse mitään.

Meillä on sunnuntaina puoli vuotis päivä ja maanantaina sitten neuvola. Varsin jykevä emäntä meillä joka tapauksessa asuu kun oli painoa jo 5 kk neuvolassa ihan karvan auki 9 kg ja pituus oli 67 cm.

-Neiti herää klo.5-6 joskus harvoin on saattanut nukkua 7.
-syödään aamuisin puuroa tai jos se ei maistu niin hedelmä sosetta ehkä puoli purkkia & n.80 ml maitoa.
- n.10 syö purkillisen liha sosetta & 80 ml maitoa
-n.13 purkillinen hedelmää & 80 ml maitoa
-n.15 purkkillinen lihaa & 80 ml maitoa
-n.17 puuroa n.dl
- n.18 220 ml maito-velli seosta
-n.19 nukkuu
Yöllä vielä 2-3 krt maitoa 125 ml

Eli meillä kyllä syödään :)
Pelkkää kasvis sosetta ei suostu syömään et lihaa vaatii eikä kelpaa mun oma tekemät soseet o_O
Pakko oli ruveta eilen katselemaan turvaistuimia kun tuo brion kaukalo rupeaa käymään pieneksi. Silloin kyllä jo lueskelin kun olin sitä hankkimassa että ei ole tilavin malli mutta en arvannut että ihan näin nopeasti jää pieneksi :D

Päikkäreitä nukkuu yhteensä ehkä 3 h\ pvä, välillä enemmän välillä vähemmän.
Laiska neiti on liikkumaan, lattialla pidän paljon mutta makaa vaan selällään. Ei tykkää yhtään olla mahallaan niin miksi siis kääntyä niin päin tarkoituksella? :LOL:

Puoli vuotis päivän kunniaksi lähdetään kylpylään polskimaan :)

Aurinkoista kesän odotusta kaikille t. M&M
 
Heips! CVADin ystävälle jaksamista. Tosi surullista, varmasti vaikeaa olla tukenakin, kun itsellä on pieni vieressä. En osaa muuta neuvoa kuin että kertoo ystävälle että on käytettävissä milloin tahansa.

Haasu: ite maalasin aikanaan keittiön välitilan laatat. Eka maalasin ne semmosella tartuntamaalilla, just tuohon tarkoitukseen, ja siihen päälle jotain maalia. Kestävyydestä en kuitenkaan osaa sanoo, kun lattia on aika eri käytöllä kuin seinä... Mut kannattaa käydä kysymässä rautakaupasta, kyllä ne siellä tietää. Mut ei se uudelleen laatoituskaan paha homma ole, jos ei oo kyse märkätilasta joka vaatii vesieristyksen. (y)

Matkustamisesta: me ollaan kans koko porukka lähdössä Budapestiin viikoks toukokuun alussa. Pötkö ehtii just täyttää puol vuotta. Vinkkejä meilläkin siis kaivataan. :) Ylimääräisen mpr-rokotteen Pötkö saa päivää ennen lähtöö. Vähän hirvittää, toivottavasti siitä ei tuu pahempia oireita, kun ei muistakaan rokotteista ole tullut. Pari sosepurkkia pitää varmaan ottaa lennolle mukaan, mut eiköhän Unkarissakin myydä Bonaa tms. Vaippapaketti ostetaan myös vasta paikan päältä, et ei lähdetä semmosia rahtaamaan enempää ku matkan tarpeiks. Omat lusikat pitää ottaa. Meillä on vuokrattuna AirBnb:n kautta kokonainen huoneisto, jossa on siis hyvin varusteltu keittiö ja mm. pyykkikone. :)

Nyt sit aloteltiin kiinteet jo vähän reippaammin. Kaks kertaa päivässä maistellaan, purkillinen menee kahessa päivässä. Pötkö yhtäkkiä hokas miten sosetta syödään, ja nyt on jo lärvi auki kun lusikka lähestyy. Ekat kerrat meni ihan päristelyks. :ROFLMAO: Mut siis nopee on oppimaan. Nyt on maisteltu peruna, porkkana ja maissi. Ite käytän purkkiruokia, koska harvoin syödään perunaa ja yhtä pottua ei viitsi alkaa keittelee. Esikoinen on myös purkkilapsi, ja ihan hyvin sekin meni. Pötkön pääasiallinen ravinto on kuitenkin rintamaito vielä.

Meillä on muuten jo eka hammas puhjennut! Aika kivuttomasti sekin tuli, Pötkö ei ole ollut sen kärtympi kuin muutenkaan. :p Ien pullottaa sen verran, et kohta tulee toinenkin. :) Onneks alahampaat ei vielä haittaa imetystä, mut ylähampaita vähän jännitän. :whistle:

Konttausta harjoitellaan jo innolla. Konttausasento on ollut jo viikon verran, nyt tars vaan saada ne kädet liikkumaan eteenpäin. :) Ja kaikki käden ulottuvilla oleva kiinnostaa, varsinkin ne mitä ei välttämättä tarttis ottaa. :D

Me ollaan porukalla aloitettu pihanhoitotalkoot, on haravoitu yms kerätty risuja ja roskia talven jäljiltä. Ihanaa kun aurinko paistaa! :)

Marmosetti ja Pötkö 5,5 kk
 
CVAD todella ikävä tilanne ystäväperheelläsi. Kyllä elämä on välillä julmaa :cry: Mutta toivottavasti he saavat vauvaonnen vielä kokea.

Haasu kokemusta ei ole lattialaattojen maalaamisesta, mutta käsittääkseni saa kyllä ihan hyvän ja jopa kestävän jäljen kun välineet on oikeat. Me ollaan maalailtu vaan keittiönseinälaattoja vuos sitten rempan yhteydessä.

Nyt on meilläkin nämä "unikeko" päivät kadonneet, ei ole yhtään tuollaista nukkupäivää ollut viimeksi laittamani viestin jälkeen. Mutta hyvä uninen poitsu on joka tapauksessa, illalla pätkähtää nukkuu n. klo 20 ja herää 7 aikaan ja välissä syödään yleensä 2 kertaa.
Ongelmana on vaan se edelleen, että en itse malta mennä ajoissa nukkumaan, kukun ainakin puolille öin tai pahimmillaan kahteen, niin jää sitten omat unet lyhyemmiksi.

Meidän jäbä oli eilen ekaa kertaa koko päivän hoidossa, ei ollut itkun itkua tullut ja oli ollut pelkkää hymynaamaa ja höpötellyt. Mummin ja ukin pikku lellikki :LOL:

Muutenkin luonteeltansa on hyvin tasainen poika. Tykkää katsella ja mietiskellä, lattialla touhuilee ja hamustelee koiria, leikkii omiaan, hymyilee paljon ja höpöttää lähes taukoamatta. Mutta löytyy se toinenkin puoli, ja voi jestas että sitten sitä ääntä riittää, mutta yleensä käytökseen on aina syy, joko kipu/väsy tai säikähdys.

Eläimet on pojasta ihania. Yhtenä päivänä olin itse keittiössä syömässä ja jätin pojan leikkimään lattialla, piti mennä olkkariin tarkastamaan että mille siellä höpötetään aivan koko ajan. Niin toinen meidän koirista oli hoitotätinä ja pötkötti naama 20cm päässä pojan naamasta ja jätkä pisti tarinaa innoissaan :D Aika mainiot.

Mites te muut olette kokeneet tuon ulos vaatetuksen?
Tokikin kun meillä on ekalapsi ja vähän oltu lasten kanssa, niin miusta tuntuu välillä tosi vaikealta. Joo siis tottakai tsekkaan pojan niskan, että vaikuttaako hyvälle. Mutta tuntuu, että osalla on vielä näillä keleillä kevyttä toppaa, osalla vanupukua, toisilla ohutta vk pukua ja osa huitelee lähes sisävaatteisillaan.
Totta kai lapset on yksilöitä, mutta kiinnoistaisi kuullu miten muilla.

Nyt ollaan vähän kerrallaan lisätty kiinteiden määrää ja syödään 3 kertaa päivässä muutakin kuin tissiä. Ja suu auki innoissaan poika aina lusikkaa odotteleekin, syöminen on mukavaa (y)

S&O 5,5kk
 
Heips! :)

Meidän neitokainen on nyt puoli vuotta ja heti ensimmäisenä yönä isona tyttönä nukkui viime yön ilman yösyöttöjä :eek:
En tiedä onko pysyvä ratkaisu mutta äiti silti heräili useamman kerran yöllä hämmästelemään milloin se herää :ROFLMAO:

Tost pukemisesta oli pakko tulla kommentoimaan et viime vkolla just huomas ku oltii kaverin ja hänen vauvan kanssa vaunuilemassa miten erinlaisia lapset on.
Hänen tyttö on muutamia vkoja nuorempi ja kovin paljon kyllä meidän neitiä hoikempi, niin oli sisävaatteiden lisäks villahaalari ja äp- makuupussi joka oli ihan täysin pätevä hänelle.
Meiän likalla oli pelkkä fleecepuku sisävaatteiden lisäks ja oli silti hikinen :cool:
Hää on selvästi samalainen kuuma kalle kun minäkin kun aina on vaan kuuma :)
 
Morjensta!
On tullut lueskeltua välillä kuulumisianne, mutta nyt vasta sain sormet näppäimistölle kirjoitusasentoon! Kivaa, täällä on uusiakin :)

Meillä neiti on nyt 6kk 1vk. Iloinen ja seurallinen tyttö. Nukkumiset on melko ok, nukahtaa yleensä 20, herää 2-4 krt syömään rintamaitoa ja noustaan klo 7...tai no venkoillaan sängyssä vielä jonkin aikaa. Päiväunia tarvitaan vielä kolmet, noin tunnin pätkissä, joskus pidemmin. Kiinteitä aamuisin puuro, päivällä hieman vaihtelevasti kasvi-liha-hedelmäsoseita. Iltapuuroa en oo aina antanut. Välillä väsään ite soseet, välillä kaupasta. Tykätään käydä vauvatreffeillä toisinaan ja muutenkin kyläilemässä. Liikkumiset on kääntyilyä vatsalta selälle ja toisinpäin sekä käsillä itsensä hinaamista ympäri kämppää johtoja metsästäen:ROFLMAO: ¨

Ollaan harkittu leikkikehän ostamista, kun alakerta on kaksitasoinen ja kaikenmaailman laitteet sekä akvaario houkuttelemassa. Onko kokemuksia aiheesta?

Matkalle lähdössä täälläkin Englantiin. Vähän arveluttaa lentomatka sekä se, miten tyttönen jaksaa pitkän päivän siellä kuleksiessa. Että osaako nukkua matkarattaissa. Mut siellähän sen näkee. Rintamaidon lisäksi tarvittavat korvikkeet otan Suomesta mukaan, ne voi olla sen verran erilaisia siellä koostumukseltaan.

Hampaita ei oo näkynyt vielä.

Onko teidän vauvat olleet yökylässä? Miten on menny? Mä en oo vielä halunnut jättää, ei tosin paljoa ole hoitajiakaan tiedossa. Mut ihan viimeistään syksyllä voisi kokeilla.

Ulkovaatetus on tosiaan melkosta arpomista. Nyt näillä n. +6 keleillä laitan bodyn ja potkikset, villasilkkipipon, ohuen villapuvun, ohuen vanupuvun (sen äitiyspakkauksesta tulleen) ja sit vauva rattaisiin, alle lämmintä (peitto tms), koska ei ole vaunukoppaa lämmittämässä. Suosittelen muuten tota Ruskovillan villasilkkipipoa. On kallis, mutta toimii melkeen kelillä kun kelillä, no ehkä ei kovilla pakkasilla kuitenkaan. Mahtuu 1-vuotiaaksi saakka, voi siis pitää kesälläkin auringolta/tuulelta suojaamassa.

Mukavaa viikkoa ja jaksamista, vielä tässä näitä yövalvomisiakin tuntuu monella riittävän! (Nimim. "Osaisinpa mennä kasilta nukkumaan...") :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille ja TERVETULOA UUSILLE!!!

Päätinpä ny mäki taas välillä jotaki kirjoottaa, vaikkei mitää uutta tämän auringon alla...
Päivät menee, ettei peräs meinaa pysyä :eek: Siis oikeasti, miten älyttömän nopeaa tämä aika kuluu??? Käsittämätöntä. Vai onko sitä ittestä tullu vanhetes niin hidas, että ajankulu tuntuu nopeutuneen :D Mutta enhän mä ny niin vanha ole, enhän ;)

Arki rullaa mukavasti, ei voi valittaa. Kiinteitä meillä menee jo tosi hyvin, oikeastaan yks ateria päivässä koostuu enää pelkästään tissimaidosta (+aamuvarhainen tissittely tietty vielä). Eli aamulla ISO annos puuroa, puolenpäivän aikoihin sosetta (joko liha-, kasvis- tai hedelmäsellaasta), joskus välipalaksi tarjoan hedelmää (esim. banaania tai omenaa), riippuen paljolti rytmistä, miten on nukkunut yms. Sit iltapäivällä viiden kieppeillä sosetta (täs kohtaa yleensä liharuokaa tai sit kasvista, jos keitän muulle perheelle perunoita, niin otan siitä ja sekaan mukaan esim. porkkanaa) ja illalla vielä ISO annos puuroa. Ja vähä joka välis (siis joka ruokailun päälle) tissiä ;) Tuos ns. lounaan ja päivällisen välis meillä menee siis se päivittäinen pelkkä tissiruokailu (jos ei sit tosiaan maistele hedelmiä). Puuroa Elmeri syö ihan simona, siis sitä menee niin järjetön annos sekä aamulla että illalla, etten mäkää jaksaisi semmosta satsia :eek: Ja siis ihan perus kaurapuuroa syötän. Ihmeellinen lapsi, ku noin puurosta tykkää :LOL:
Yöunille käy yleensä klo 20, herää viiden-puoli kuuden aikaan juttelemaan itekseen sängyssään, sit otan kuuden pintaan tissille, nukahtaa siihen. Välillä vaihdan tissiltä toiselle ja jätkä nukkuu tissi suussa siihen saakka, kunnes mä nousen... Paitsi just nyt tekee jotain ihmeellistä - nukkuu yhä tuola meidän sängyssä :geek: Ja mä oon lähteny sieltä kasin jälkeen pois... Mitähän lie univelkoja nyt koittaa paikkailla... Noh, nukkukoon. Taitaa mennä tämän päivän rytmit ihan persiilleen, mutta väliäkös tuolla, en malta herättää, ku toista nuon kovin väsyttää :sleep:

Päiväunia meillä otetaan joko kolmet lyhyet (alle tunti) tai sit yhdet pidemmät ja yhdet lyhyet.

Potalla ollaan ny muutaman kerran käyty kokeilemassa, ja yleensä aamuisin sinne sen pissan saa pyydystettyäki, loppupäivästä se on tuurista kiinni... Eihän tuolla mitää kiirusta ole, mutta kun nyt satuin potan ostamaan, niin kivahan siihen on totutella :)

Syöttötuoliakin ollaan muutaman kerran testattu, mutta jotenkin koen vielä helpommaksi syöttää sitteriin päin - ei jätkä heilu niin paljon sinne tänne. On meinaan semmonenki sekaaja ja viuhtoja, että taitaa joutua tulevaisuudes köyttää tuoliin kiinni, jos toivoo pojan paikallaan pysyvän :ROFLMAO:
Toissapäivänä isänsä sitä tuossa sitterissä lattialla syötti, ku vanhin lapsista tuli siihen viereen pällistelemään, niin Elmeri tarttu lusikkaan, heilautti ja hups - kaikki soseet esikoisen naamalla ja hiuksissa :p

Hammas pilkistää alaikenestä, suht kivuttomasti on tehnyt tuloaan. Kuolan määrä vain on lisääntynyt, eipä oikeastaan muuta kummallista muutosta - ihan oma iloinen ja hyväntuulinen ittensä poika on ollut.

Yökyläilyä ei olla edes ajateltu... Ei me maltettaisi antaa poikaa yöksi pois :unsure: Ja jos minä voisinkin, niin mies ei ainakaa - on niin kiinni pojassa, että huh huh :love: On kyllä osoittanu olevansa aivan ihana, osallistuva isä. Mun ei oo kertaakaa tarvinnu edes pyytää, että ottaisko/kattoisko/hoitaisko - tekee kaiken oma-aloitteisesti ja itsenäisesti. Töistä kun kotiutuu, niin mä saan huoletta lähteä esim. lenkille/kauppaan tms. erikseen pyytämättä... Mies on enemmän kuin mielellään pojan kanssa. Tosin ottaa tuo omaa aikaa omiin hommiinsakin, mutta yleensä sitte kysyy etukäteen, että sopiiko... Ihan ihmeellinen mies :love:

No niin, romaania pukkaa näemmä taas, vaikkei mitää asiaa pitäny ollakkaa :whistle:
Kuukautisetki alkas, joten josko sitä pikkusisarusta tälle vielä...:rolleyes:

Kiisuli ja Elmeri
 
Hyvää vappua kaikille!

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. Pää siirtynyt kasvamaan keskikäyrällä, pituutta 70,1cm ja painoa hieman alle 8kg. Oli tyytyväinen kun menee puuro kahdesti ja sosetta kahdesti. Lihat aloitettiin kanalla. Noi ruokamäärät on vielä melko pieniä, noin puolta purkkia kerralla. Ei ole kovin innokas syömään.

Hieman ennen puolivuotispäivää oltiin jälleen kipeinä eli 6/6 on nyt saldo. Haluaako joku arvat mikä tällä kertaa oli. Mitä eikö kukaan yritä ;). Mä voin kerto että meillä oli enterorokko! Loppukesän ja syksyn tauti keväällä. Jee. Onneksi Veikko oli ainoa joka sai oireita, mulla oli muutama nyppy (3kpl kummassakin kädessä ja jalkapohjissa) mut ei mitään megalomaanista. Seuraava odotellessa :cautious:

Ensimmäinen hammas tuli viikkoa ennen puolivuotispäivää ja sitä on kokeiltu jo molempiin rintoihin niin että veri on tirskunut. Lohdullista on että se kipu helpottaa neljässä päivässä...

Liikkumisesta: Veikko ryömii, kääntyy selältä mahalle, mahalta selälle. Nousee kyynärnojaan ja vetää jalat mahan alle koukkuun ja huojuu siinä. Onneksi ei ole vielä keksinyt mitä seuraavaksi tehdään. Sylissä jalat käy herkeämättä. Mitä kiinnostavampi asia on edessä sitä nopeampi on polkutahti. Seisoo sylissä, lattialla jos pitää kainaloiden alta kiinni. Jalat tuppaa välillä heittämään hyytelöksi. Piti siirtyä up&go vaippoihin kun kääntyi aina mahalleen kun yritti laittaa vaippaa kiinni.

Nukkuminen on nyt hieman huonompaa. Nukkuu jotenkin levottamasti, ynähtelee ja kääntyilee puolelta toiselle ja mahalleen. Syö vielä useita kertoja ja ilmeisesti käyttää rintaa myös tuttina. Itse nukahdan monesti uudelleen kun laitan tisun suuhun. Esikoinen söi myös pitkään öisinkin joten en ole huolissaan. Katsellaan rauhassa.

Töihin menosta: Työt alkaa syyskuun puolessa välissä ja ajattelin pari listaa tehdä 78% ja sitten vasta täysillä mukaan kun Veikko on vuoden. Toisaalta odotan jo töihin paluuta, on mukava saada hieman "omaa aikaa" ;)

Bonus juttu. Veikko keksi tuttipullon. Annoin sen sille pureskeltavaksi ja laitoin leikilläni sinne pienen tipan vettä pohjalle. Hetken aikaa puri ja repi sitä ja jossain vaiheessa alkaa kuulumaan sellainen ryystäminen. Oli tyytyväinen kun sieltä tuli jotain. Vettä on saanut aikaisemminkin maistella mun vesilasista ja se on ollut hauskaa pojan mielestä.

Romaani on valmis, seuraavaan kertaa
 
Äitienpäivän aattoa kaikille!!

Hyvä idea CVAD siirtyä up&go-vaippoihin, täällä sama "vaiva", ettei meinaa vauva millään pysyä vaipan vaihdon ajan selällään ja suuttuu kovasti, jos koitan pitää paikallaan. On kova halu mennä!!

Täällä harmina on nyt ripuli. Ilmaantui viikko 3. rota-rokotteen saamisen jälkeen ja on nyt kestänyt viikon. Ihan yhtä paha ei ole, kuin viikko sitten, mutta noin 12 vaippaa päivässä menee, vihreää kakkaa, ripuli ja vettä tulee monta kertaa päivässä. Yöllä ei onneksi tule. Aiemmin tosi siisti iho alkaa olla hurjan näköinen ja tietysti kirvelee, kun sitä pestään :( Onko teillä ollut ongelmia rokotteiden jälkeen? Neuvolassa kehottivat vain antamaan maitohappobakteereja.Soitan kyllä maanantaina uudestaan, jos ei huomenna tule kunnon käännettä parempaan.

Muutoin sujuu mukavasti, tyttö on iloinen ja syö hyvin.

Onnellista äitienpäivää, on hieno tunne päästä ekan kerran elämässä viettämään sitä!!
 
Heipsan! Ollaan kotiuduttu reissusta. Kaikki meni tosi hyvin varsinkin Pötkön osalta. (y) Päivät meni kierrellessä ympäri Budapestia. Poika nukkui rattaissa tai kulki sylissä tai Manducassa (suosittelen!!!). Budapestin julkisissa vauvoilla ja raskaana olevilla on etuistumaoikeus, ja joka kerta kun jätkä oli mulla repussa, joku koputti olkapäähän ja tarjos istumapaikkaa. :) Rattailla ei tosin päässy metroon kuin kantamalla rappuset alas ensin ja sitten ylös. Mut hyvin sekin onnistu.

Rokotteesta ei onneks tullut mitään. :geek: Neuvolan täti sanoi että mpr voi nostaa kovan kuumeen 1-2 viikkoa rokotteen antamisen jälkeen. Oli meillä särkylääke varuiks mukana.

Ilmat oli lämpimät ja välillä sataa ropsotti, mut ei onneks paljon. Automatka menosuuntaan meni pojan nukkuessa, mut takas tullessa hän alko huutaa kesken matkan. Laitoin sit puhelimesta jäbän lemppariohjelman Kenon pyörimään. :D Sitä katseli vähän aikaa ja nukahti uudestaan.

Pötköllä on ollu kaks alahammasta jo muutaman viikon. Pari kertaa on purassu nänninpäästä sillai et eka kiljun minä ja sit poika. :cry:

Nyt reissun jälkeen jätkä oppi istumaan toisella kankulla, ja pari kertaa ihan kunnollakin. Konttaus on ihan siinä hollilla, ei varmaan mee kauan enää.

Mä haluaisin jo pojan nukkumaan omaan sänkyynsä, mut ei hajuakaan miten se onnistuu. o_O Poika nukahtaa vaan tissille, ja herää heti jos siirretään pinnasänkyyn. Pari kertaa vahingossa on jatkanut nukkumista, mut havahtuu kuitenkin hetken päästä. Ideoita?

Meillä kans käytetään jo housuvaippoja, öisin tavallisia. Jätkä ei millään malttais olla selällään, eikä siks varmaan ole vielä kääntynyt vatsalta selälleen. Kuka sitä nyt maata jaksais kun pitää päästä tutkimaan asioita! :D

Taas istun tässä poika sylissä nukkumassa ja koitan puhelimella kirjotella. Tylsää ja kestää tuhottoman kauan. Jotenka jatkuu taas joku toinen kerta!

Marmosetti ja Pötkö 6,5kk
 
Hei vaan pitkästä aikaa :) teidän kuulumisia käynyt kyllä lukemassa koko ajan ja päivittäin melkein tulee käyty katsomassa onko joku kirjoittanut.
Itse olen vain ollut niin saamaton :D
Olen ollut viime aikoina erittäin väsynyt ja en ole saanut aikaiseksi kirjoitella.Väsymys alkaa pikkuhiljaa helpottaa, joten saan taas jotain aikaiseksikin, niinpä päätin aloittaa tästä :D
Asiat tärkeysjärjestykseen, kuka nyt siivota viitsisi :D

Meille on tosiaan tulossa tytöille pikkusisko/veli joulukuussa <3
Yllättävintä täsä on ollu se, että tämä alkoi ihan luomuna, kun edelliset on hoidoilla..

Mutta sitten Limppuun, meillä ei vieläkään liikuta muutakuin kierimällä, jos viitsii, harvoin viitsii.
Useimmiten vain joko huutaa ja kiukuttelee lattialla tai sitten istua kököttää.
Seisoa pitäisi koko ajan :)
Mutta eihän sitä nyt kellään ole koko ajan aikaa pitää toista seisaallaan.

Meillä syödään jo aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro.
Välipala koostuu pelkästä maidosta ja yöllä syödään kerran.
En ole pitänyt kiirettä yösyömisen lopettamisen kanssa, vaikka neuvolassa siitä paasaavat.
Tämä toimii hyvin meillä näin ja en ole innostunut ajatuksesta alkaa huudattaan lasta..
Kun varmasti tsekin jossain vaiheessa sen lopettaa.

Yökylään en raaski Limppua vielä jättää, vaikka ottajia kyllä olis. Päivä aikaan on ollut muutamia tunteja mummulla.
Mutta varmaan ennen seuraavan syntymää saatan yhdeksi yöksi antaa mummulle..
Ehkä katsotaan nyt..

Jaha nyt Limppu hermostuu, olisi vielä ollut paljon asiaa :)

Uusi yritys Limppu simahti :)

Päiväunia meillä otetaan 2-4 päivässä. Yleensä 3. Mutta joskus saattaa nukkua vain kahdet, joten seuraavana päivänä nukkuu neljät.
Keskimäärin nukkuu 3h päiväunia kahdet puolen tunnin ja yhdet kahden tunnin.
Yöunia nukkuu noin 11h.

Yöt nukkuu tuota yhtä syöttöä lukuunottamatta tosi hyvin. Ja tuohon syömiseen menee max. 15 minsaa ja sit ollaan taas molemmat nukkumassa.
Eli aika ihanasti menee yöt.

Hampaita ei ole vielä yhtään vaikka kaikki oli ihan varmoja jo monta kuukautta sitten, että pian pitäisi tulla.

Kiinteistä meillä vieläkin syödään vain muutamia makuja.
Tällä hetkellä Limpulle ei sovi, peruna, porkkana, kana, possu, kaura ja ohra.
Ja noitakun on testailtu uudestaankin, niin uusien makujen ottaminen on ollut vaikeaa.
Mutta on meillä muutamia ruoka-aineita mitkä sopii, bataatti, riisi, maissi, kukkakaali,parsakaali, kesäkurpitsa, päärynä, ruusunmarja, persikka.
Mitään lihaa ei olla saatu, kun ei olla päästy kokeilemaan uusia, kun koitetaan parhaillaan noita viljoja uudestaan.
Mutta varmaankin hirveä/peuraa/poroa kokeillaan seuraavaksi.

Kosmo ja Limppu jo 7kk
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut, Kosmo! Varmasti ihana ylläri. :)

Meillä osataan jo istua suoremmassa, ja Pötkö on alkanu nousta pystyyn ihan kaikkea vasten. Keinutuoli on se pahin tuki, kun muksishan siinä menee. Kerran jätkä konttaskin jo vahingossa. :D

Mä meen tekee vielä minttusuklaaneliöt loppuun. Saapi sit herkutella huomenna jääkiekon kera. :) Öitä!

Marmosetti ja Pötkö 6,5kk

Pikainen päivitys: lauantaina Pötkö lähti konttamaan ja nyt sitä ei pitele mikään! On pakko köyttää jäbä sitteriin jos haluan syödä tms. :LOL: Istuu nyt myös ilman tukea. Ihmeellistä miten nopeesti taidot kehittyy. (y)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille pitkästä aikaa! Siis tosi pitkästä aikaa :rolleyes: Kauhee kiire kokoajan ku ollaan alettu nyt tuota pihaa laitella. Koirille aidataan tosi iso alue, häkki tehdään myös, lapsille hiekkalaatikko ja terassiin katos ym ym. Nyt Hemppu nukkuu päikkäreitä, mä rötkötän sohvalla ja mies rakentaa aitaa pihalla pojan kanssa (y)

Kosmolle tuhannet onnittelut! !! Ihanaa :love: Mulla on ihan kauhee vauvakuume ja miehellä myös. Ja eihän meillä mitään ehkäisyä olekaan käytössä joten toivottavasti pian sattuu tärppi :rolleyes:

Hemppu täytti tiistaina jo 7kk. Puolivuotis neuvolassa oli paino 7,420kg ja pituus 68,5 cm. Tosi hanakasti nousee kontilleen ja jalat liikkuu mut kädet ei joten aina mätkähtää takas mahalleen. Ryömimällä menee jo melko lujaa. Saa olla äiti tarkkana kun neiti kerkee hetkessä jonnekin purkamaan tavaraa. Ja koiran vesikuppi on ekana nurin jos en muista nostaa pois lattialta! Nyt kyllä jo muistan, sen verran monta kertaa oon saanu luututa :ROFLMAO:

Yökylässä meijän Hemppu oli just viime viikonloppuna ekaa kertaa. Mun äidin luona ja isoveli oli myös. Käytiin miehen kanssa olemassa yks yö hotellissa rentoutumassa :love: Olin illalla soittamassa monta kertaa mummolaan, että miten Hempun kans menee, mut mies kielsi :LOL: Ja hyvin oli pärjänneet mummu ja lapset. Heräsin hotellissa jo ennen 8 aamulla, käytiin syömässä aamupala ja sit kiireen vilkkaa Hempun tykö... :whistle: Ei oo meilläkää oikein kelle edes antaa tyttöä yökylään, kuin mun äiti joka asuu 200 km päässä. No kesäkuun puolivälissä äiti tuleekin sit meille lasten kanssa olemaan ku käydään miehen kans yhillä festareilla. Mut tullaan yöllä jo takas kotiin. Miehen vanhemmat asuu 50 km :n päässä mut välit äitiin on menny tosi huonoksi viime kuukausina :( Tosi pitkä tarina, kerron toisella kertaa!

Nyt tulee jo niin paljon tekstiä että kirjottelen lisää vähä myöhemmin. Yritän ettei se "vähä myöhemmin " oo taas 2kk:n päästä :whistle:

Haasu ja Hemppu 7kk
 
Kellään hyväksi todettuja vinkkejä hoidon aloitukseen? Stressaan asiaa jo nyt, vaikka aikaa on vielä kaks kuukautta. :( Jätkä on niin tissipoika ja vierastaakin nyt paljon. Yks tuttu totes et ei noin pientä saa hoitoon laittaa, mut minkäs teet kun on pakko... Jostain luin, et ei sais vieroittaa tissistä yhtaikaa suuren muutoksen kanssa, kuten hoidon aloitus. Mut pakkohan se on poika opettaa esim. nukahtamaan ilman tissiä yms. Ei vaan millään hennois, kun eihän tää pieni voi ymmärtää. Esikoinen oli siitä helppo, kun oli pullovauva jo alusta, että ei hoitoon vieminen ollut niin hankalaa. :)

Meidän täytyy varmaan kohta alkaa hankkimaan turvaportti rappusiin, kun jäbä konttais jo ylös jos vaan sais! Luonnollisesti ei voi hetkekskään kääntää selkää tälle tyypille... :eek:

Marmosetti ja Pötkö 7kk
 
Heips! :)

Paljon onnea Kosmolle uudesta tulokkaasta!

Eksyinpä tänne pitkästä aikaa, nyt sairastellessa on aikaa pyöriä täällä, nimittäin mahatautia pyörinyt meidän nurkilla viikon verran..:sick:

Meidän neito ei vielä konttaa mutta viime päivinä on jo kontilleen eksynyt.
Meillä myös alkaa hoito 1.8. Perhepäivähoitajalla mutta olen kovin luottavainen kun tyttö tuntuu todella sosiaaliselta, viihtyy muoden lasten kanssa ja ei vierasta eli meidän tapauksessa uskon että on jopa parempi kun joutuisi äidin kanssa vaan jumittamaan kotona (y)

Muuta en osaa tosta tissistä vierottamisesta sanoa kun et anoppi puhui että mieheni joutui tisseilyn lopettamaan kun meni 9 kk hoitoon, eli 40 vuotta sitten ja kyl must näyttäis et se ihan hyvin on siitä toipunut :LOL::ROFLMAO:
 
Hei piiiiiitkästä aikaa kaikille!!!

Oih, kosmo, ihana juttu, ONNEA kovasti :love: Hyvä ikäero tulossa lapsille - on isompana oikeasti tosi paljon seuraa toisistaan (y)

Marmosetti - tuohon imetyksen lopettamiseen sen verran, että eihän sitä ole pakko kokonaan lopettaa, vaikka töihin palaatkin. Riippuen nyt tietty siitä, minkälaista työtä teet (siis lähinnä työajat). Mä oon tehnyt omieni kanssa sillain, että työhönpaluun lähestyessä oon vähentäny imetyskertoja päiväsaikaan ja jatkanu ilta/yö ja aamuvarhaisen imetyksiä ihan normisti. Siitä lapset on sit tavallaan ite omaan tahtiinsa vieroittuneet kokonaan tissistä ajan kanssa. Viimeiseksi jäi kaikilla tuo iltatissitys nukkumaan mennessä, mutta sekin jäi omia aikojaan pois... Paitsi noh, kolmosen jouduin vierottamaan - se kun tissitteli vielä 1v3kk ihan hapinesta ja musta rupes tuntumaan, että johan riittäisi :rolleyes:
En tiedä, miten kävis nyt tämän jätkän kanssa, jos pitäis alkaa vähentämään/vierottamaan - on kyllä edelleen semmonenki tissipoika, että ei mitään jakoa :whistle: Onneksi ei ole vielä ihan ajankohtaista...

Meille ei kuulu oikeastaan mitään uutta. Vierastaminen on nyt tullu kuvioihin ihan tosissaan. Ei tarvi vieraan tulla metriä lähemmäs, ku poika kiljuu täyttä kurkkua ihan hädissään... Kyllä, selkeesti peräkamarin poika kasvamassa tästä :D Oikeen mammanpoika :love:
Isi on ihan pop, tuo ku töistä kotiutuu, on poika ihan into piukassa ja hymy korvissa - onkohan se jo vähän kyllääntyny äidin seuraan ;):ROFLMAO:
Kierimällä liikutaan, se mitä ny ylipäänsä liikutaan - edelleen kun ei poika lattialla viihdy :barefoot: Muuten on kyllä hyvin vilkas, ja esimerkiksi syöttötuolissa istuminen on jotain muuta ku istumista - poika retuuttaa ja hyppii siinä niin, että koko tuoli hyppii... Oonkin sanonu, että tarvii pultata syöttis lattiaan kiinni ja sitoa poika valjaisiin... Vaipanvaihto on täyttä työtä, ku paikallaan ei pysytä enää ollenkaan. Sylissä huhtoo ja heiluu ja hötkyilee joka suuntaan. Kaikenkaikkiaan hyvin eläväinen ja vilkas lapsi :love:

Jahas, jos ryhtyis päiväkaffin keittoon, ku poika vielä nukkuu...

Ihanaa kesänjatkoa kaikille!

K&E
 
Marmosetille: Komppaan Kiisulia siinä ettei sitä imetystä tarvitse lopettaa. Itse menin töihin kun esikoinen 10,5kk (jäi kotiin isänsä kanssa). Teen kolmivuorotyötä. Opettelimme juomaan vettä lasista (snapsi sellaisesti) ja tuttipullosta. Totuttelimme myös vastikkeen makuun ruoan yhteydessä. Sai siis ruokajuomaksi joko lääkemitasta tai snapsilasista vastiketta tai vettä. Joi jo sujuvasti itse lasista 9kk ikäisenä. Isäntä myös harjoitteli nukuttamista muutamia kertoja etukäteen. Imetys jatkui siihen asti kun lapsi oli 2vuotta ja 2kk. Silloin en saanut enää mieheltä tukea pitkään imetykseen ja lopetin imetyksen (tässä vaiheessa otti herätessä, päiväunille ja yöunille mennessä). Osa lapsista myös lopettaa tissin itse siinä 7-8kk ikäisenä. Hyvin se menee.

Kiisuli, toi heiluminen kuulostaa niin tutulta. Meillä tosiaan noi up&go käytössä juuri siitä syystä että en saa teippivaippoja luotettavasti päälle. On helpommat pukea sylissä tai kun ryömii karkuun. Meillä kans potkii koko ajan kun on sylissä. Syödessä heiluttelee jalkoja ja silloinhan koko vauva tärisee. Tai sitten yhtäkkiä katsoo alas tai taaksepäin.
 
Täällä kans nuita työkuvioita on keretty miettiä, vaikka mulla ei siis työpaikkaa edes ole odottamassa ku oon aina tehny nuita määräaikaisia. .. Mutta kovasti on mietityttänyt miten tullaan pärjäämään kun tipahdan pian pois päivärahalta. Että pitääkö tosiaan alkaa kohta töitä kysellä? No mies on sanonu kokoajan että hänen tuloilla pärjätään kyllä (ja totta on) mutta silti... Kummankin mielestä on jotenki kamala ajatus viedä niin pieni sit päivähoitoon, vaikka kyllähän tosi monet pienet menee ja pienemmätkin. No mutta, tänään soitti mun vanha pomo ja kysy haluanko alkaa pph:ksi. Ja alotus olis viikon päästä! !! o_O Kaks lasta olis tulossa ja pesti kestää tällä näkymällä syyskuun puoliväliin. Sain aikaa miettiä yön yli :whistle: En varmaan ehdi tätä kautta apuja saada, ennenku pitää jo huomenna antaa vastaus otanko homman vastaan, mutta osaatteko sanoa vaikuttaako miten tuo palkkatulo vanhempainrahaan?
Sen verran tiiän että ei tuu vaikuttaan millään tavalla kotihoidontukeen(mikä ei tietysti päätä huimaava oo mutta silti) mutta mulla on sen verran hyvät päivärahat että pieneneekö se sit merkittävästi jos saan palkkaa? Perhepäivähoitajan palkkahan on ihan naurettavan pieni... TOKI en saa päivärahaa enää kuin heinäkuun ajan ja sit toi palkka olis kotihoidontuen päälle erittäin tervetullut (y) Kieltämättä homma kiinnostaa.
 
Kelan sivuilta kopsattuna: "Äiti ja isä voivat työskennellä vanhempainvapaan aikana. Vanhempainraha maksetaan työskentelyn ajalta vähimmäismääräisenä.Työskentely sunnuntaina tai arkipyhinä ei vaikuta vanhempainrahaan."
 
Okei! Yritin itekkin kelan sivuja selailla mut en löytäny mitään..
Soittelin tänään pomolle ja ilmoitin ottavani työn vastaan. Huomenna tulee meille aamulla, hoidetaan paperihommat ja kaikki käytännön jutskat kuntoon ja myös tulevat hoitolapset käy huomenna minuun ja taloon tutustumassa. Hyvältä tuntuu ja odotan jo innolla ens viikkoa (y)

Ainiin! Hemppu nousi tänään seisalleen sohvasta tukea ottaen :love: Jestas se kohta jo juoksee niin ettei kukaan perässä pysy :ROFLMAO: Ja hampaita tosiaan nyt kaksi alhaalla, eka puhkesi just ku oli 7kk mittarissa ja toinen viikkoa myöhemmin. Nyt on kaks viimeyötä nukuttu todella huonosti ku neiti heräilee itkeskelemään. . Oisko jo ylös sit kans hammasta puskemassa. Ilmeisesti kipee kumminki on kun tänä iltana ei kertakaikkiaan ollu asettua ollenkaan yöunille , hirveetä huutoitkua eikä mikää kelvannut. Annoin sit kipulääkettä lopulta ja ei menny ku hetki nii typy nukahti tyytyväisenä :love: Toivottavasti nukkuu aamuun asti!

haasu ja Hemppu 7,5kk
 
Vähän väliä tulee itselläkin luettua, mutta jotenkin kirjoittaminen tuntuu edelleen niin hankalalta (n) Mutta noh, nyt otin itseäni taas niskasta kiinni.
Ensinnäkin: Paljon onnea Kosmo!!

Hyvä vinkki tuo Up&Go täytyy meidänkin kokeilla, jätkä pyörii kuin häkkärä ja sit palaa naakelit kun pitäisi paikallaan olla. Vaipan laitto alkaa olla aika taitolaji ja jonkin sortin sirkushuveja.

Itellekin iski totuus vasten kasvoja tuossa yks päivä, että hittolainen se olis kohta töihin paluu. Luin päivähoitopaikan hakukaavakkeita ja ne tuntui olevan ihan hepreaa. Täytyy ehkä joku ilta paneutua asiaan ajan kanssa.
Meen itse vasta elokuun lopussa töihin takaisin, mutta jotenkin ajatus pienen pojan hoitoon laitosta on niin sydäntä riipivää. Tokikin isi pitää sit kesälomaa ja isyyslomaa joten jätkä menee vasta 1v ikäisenä hoitoon. Mutta apua, enää vajaa 3kk yhteistä kahden keskistä aikaa vauvan kanssa :cry: Mihin tää aika menee, vastahan nää meidän pienet syntyi :love:

Menohalut on meillä kovat, vajaa pari viikkoa sitten opittiin itse istumaan ja nyt kekottaakin kuin vanhat tekijät. Lattialla pakin lisäksi on löytynyt eteenpäin vaihdekin, tyyli on mahallaan tetsaamista. Konttaamis harjoittelut menee konttaus asennossa nytkyttelyyn ja sitten loikalla syöksytään eteenpäin :LOL:

Edelleen poika viihtyy elukoiden kanssa kovin ja koirat ja meidän pikku kissa rakastaa olla pojan seurassa. Ja kun isi tulee kotiin, niin pikku viikari on yhtä hymyä ja höpötystä isille.

Nyt on vaan ongelmaksi noussut syöminen. Poitsu on niin villinä syöttötuolissa, että hädintuskin tuolissa kestää niin yritä siinä lusikkaa osuttaa suuhun. Joten arvatenkin syöntiin kuluu aikaa ja syntyy sotkua, PALJON o_O

Mites te joilla enemmän kokemusta, onko meidän pienillä mitään asiaa vielä luonnonvesiin läträämään tänä kesänä?
 
Noh, haasulla ratkes työjutut mukavasti (y) Tsemppiä siihen! nimim. musta ei perhepäivähoitajaksi olisi...

Susupa - kyllä mä oon vieny aikanaan pienempiäkin luonnovesiin kesähelteillä (esim. toinen pojista on syntynyt toukokuussa, ja kovasti jo ensimmäisenä kesänä uitin järvessä, samoin esikoinen on kevään lapsia ja jo vauvana järvessä ja jopa meressä "uitettu"). Toki uintireissun jälkeen on käyty kotona kylvyssä.

Eipä tässä kummempia, ajattelin vain kommentoida, kun ny lukemassa kävin :)

Kiisuli kaffitauolla
 
Mäkin ekaa kertaa nyt otan lapsia hoitoon omaan kotiini.. oon ollu perhepäivähoitajana ennenkin mutta sillon menin heidän kotiin. Tapasin tänään äidin ja toisen hoitolapsista. Äippä oli tosi rento ja kiva ja tosi hyvä fiilis jäi, yhteistyö tulee ihan varmasti sujumaan hyvin. Toinen lapsi käy tutustumassa perjantaina ku ei tänään voinut tulla.

Minäkin oon miettiny tuota järvessä uittamista. Tosiaan ku nyt järven rantaan muutettiin niin mukavahan se olis omassa rannassa polskutella. Mutta mistä sen tietää millon vesi on sopivaa noin pienelle? :cautious: Itse oon niin vilukissa että mulle järvivesi ei oo ikinä tarpeeksi lämmintä (n) Esikoinen on kyllä uinut jo monta kertaa , kävi äitienpäivän tienoilla ekan kerran
 

Yhteistyössä