Lokakuun lapsoset 2016

Minlisi meillä on siis tulehus polvessa, nilkassa ja sormessa:( nyt nukutuksessa pistetään kortisoonia tulehdus niveliin ja sit 6-8vk päästä on ultra kontrollo jolloin kahotaan tilannetta uudestaan ja mahollisesti alotetaan trexan pistoksena. Mua niin ahdistaa ton lääkkeen alotus kun olen ite sitä syönyt ja se aiheuttaa pahaa oloa, oksentelua ja väsymystä. Hirveitä myrkkyjä ja se et lapsille jo noin varhain joudutaan antaa kaikkee. Onko teillä vaikuttanu lääkkeet kasvuun? Poika muutenki huono syömäri ni mitä se sit on ja onneks on tosiaan vakuutus kun sitä kysyitte(y) siltikkin kulut on armottomat. Ja sit jos/kun alotetaan se piikkilääke ni pitää juossa niissä perkeleen verikokeissa:cry: pistetäänkö se trexan ihon alle?
 
Cembalo kiitos kun pohdit mun asiaa :)

Mulla on siis tänään 5+0. Oireina on valtava turvotus ja ilmavaivat. Mahaa ja tissejä turvottaa. Nännit hieman kipeät. Hiukset rasvoittuu nopeasti. Nälkä tulee yhtäkkiä, mutta tulee täyteen pienistä annoksista. Finnejä naamassa näin kohta 37-vuotiaalla :p

Haluisin lisää oireita, että vois olla varmempi olo. Vaikka sen pahoinvoinnin :LOL:

Varhaisultraan ajattelin varata ajan kahden viikon päähän.

Mikä olisi kätevä systeemi saada selville ihmisten LA, ettei tarvitse aina katsoa etusivulta? o_O Kun oireita lukee yms. niin kiinnostaa, missä vaiheessa mennään.
 
Minlisi meillä on siis tulehus polvessa, nilkassa ja sormessa:( nyt nukutuksessa pistetään kortisoonia tulehdus niveliin ja sit 6-8vk päästä on ultra kontrollo jolloin kahotaan tilannetta uudestaan ja mahollisesti alotetaan trexan pistoksena. Mua niin ahdistaa ton lääkkeen alotus kun olen ite sitä syönyt ja se aiheuttaa pahaa oloa, oksentelua ja väsymystä. Hirveitä myrkkyjä ja se et lapsille jo noin varhain joudutaan antaa kaikkee. Onko teillä vaikuttanu lääkkeet kasvuun? Poika muutenki huono syömäri ni mitä se sit on ja onneks on tosiaan vakuutus kun sitä kysyitte(y) siltikkin kulut on armottomat. Ja sit jos/kun alotetaan se piikkilääke ni pitää juossa niissä perkeleen verikokeissa:cry: pistetäänkö se trexan ihon alle?
Juu se trexan pistetään ihon alle. Meillä on käytössä se metoject pen, eli se kynä ja suosittelen kyllä sitä, jos aloitatte lääkityksen. Se on niin näppärä tavalliseen neulaan verrattuna... Mehän aloitettiin vasta se enbrel siihen lisäksi ja mua ainakin inhottaa ja hermostuttaa värkätä niitten piikkien kans :( kai siihenkin tottuu.
Kelalta voi tosiaan hakea vammaistukea, mekin saadaan sitä korotettua. Siitä neuvotaan sairaalassa jos on tarvetta :)
Meidän tytöllä pituuskasvu hidastui, mutta käsitin, että se johtui enemmänkin niistä tulehduksista ja kortisonista. Ruokahalu oli ihan olematonta välillä ja hirveen näköstä, kun luut vaan paistoi ihon alta... Nyt kyllä syö hyvin onneksi.
Ahdisti ja vieläkin ahdistaa muakin nuo lääkkeet, mutta parempi nekin kuin jatkuvat tulehdukset ja kortisonipiikit :(
 
Voimia teille jotka kamppailette lapsen sairauden kanssa ❤

Tervetuloa uusille! Onnea plussista!❤

Toksoplasma vastaukset tuli eilen. En ole sairastanut ja 3kk välein suositteli lääkäri ottaa multa kokeen. Ja pari päivää alaselkää jomottanut ja terkkari halusi varmistaa ettei oo pissatulehdus. Mä oon nyt asioinut jo kaksi kertaa viikon aikana neuvolassa vaikka ajattelin jättää sen myöhemmälle. :D

Kaikille hyviä vointeja!
 
Minäkin jätin jo ratsastuksen kokonaan. Sen vuoksi piti paljastaa raskaus mun perheelle, kun olen käyny nykyään mun äidin kanssa samalla tunnilla. Mustakin on tullu "tätiratsastaja"! Huhhuh! :p Pari viikkoa sitten mietin, että jos vain soittaisin ratsastuksenopettajalle ja pyytäisin sitä ottamaan tämän tilanteen huomioon kun jakaa hevosia, mutta sit just seuraavalla kerralla kun ite olin perunu johonkin valkoiseen valheeseen vedoten, niin oli sattunu meidän tunnilla sen verran ikävä onnettomuus, että en kyllä viitti lähteä sinne jännittämään. Ei se ole kenellekään hyväksi. Jatketaan sitte taas vuoden päästä. :) Tässä olis pari yksityistäkin mitä voisin käydä ratsastamassa, mutta on pitäny nyt yritysaikana olla vähän silleen "katsotaan", eikä ole uskaltanut sitoutua mihinkään kunnolla. Se on tuntunu vähän tylsältä, kun ei ole kuitenkaan viittiny paljastaa yritystä ja nyt ei voi vielä paljastaa raskautta. Ehkä sitten kun vauva on vähän isompi niin voi taas panostaa hyvillä mielin vähän enemmän heppahommiin. :)
Mä kävin eilen ratsastamassa vaikka kyllä hirvitti. Kun kelikin on mitä on, liukasta piisaa... Ongelmana tosiaan tuo 10x kortti josta nyt jäljellä 7x... Voisin varmaan sen kaverille myydä eteenpäin, mutta en haluaisi vielä tässä vaiheessa paljastaa kaverille enkä ratsastuksenopelle. No täytyy miettiä.

Tein tänään vielä yhden testin ja tummempi viiva oli kuin toissapäivänä :)

Oireita ei vielä ole, mutta pari finniä tuli naamaan loppuviikosta yhtäkkiä. En tiedä johtuuko tästä vai voisiko olla myös tyroksiinista. Onko täällä muita joilla olis kilpparilääkitystä? Mulla vasta todettiin muutama viikko sitten vähän kohonnut TSH ja kaksi viikkoa olen nyt syönyt puolikasta tablettia tyroksiinia. Kävin myös gynellä pari viikkoa sitten ja käski heti lisäämään tyroksiiniannostusta neljännestabletilla kun tulee plussa. Onko muut saaneet saman ohjeen?

Esikoinen syntyi 40+6, paino 3945 g ja pituus 51 cm. Vähän huonossa asennossa syntyi ja ponnistusvaihe oli piiiiiiiitkä. Se vähän hirvittää + pari muuta juttua, mutta kokonaisuudessaan aika luottavaisin mielin olen menossa uudelleen synnyttämään.

Oikein paljon jaksuja tyty86 sekä muut lasten sairauksien kanssa painiskelevat!

Oxalis ja pallero 4+1
 
Meijän alkiolla pitäis alakaa tännään sydän sykkiin <3

Vauveli vanhalle, voishan sitä alakaa lissäämään kirjotuksen loppuun 'allekirjotuksen' että millä viikoilla on menossa. Siitä kuitenki minusta helepompi verrata ko lasketusta ajasta.

Voimia Tyty ja toivottavasti saatte vielä reuman hyvvään hoitotasapainoon.

Viime yönä tullu nukuttua noin 12 tuntia ja ihan hyvin voisin laittaa päikkäreille. Onneksi on tuo taapero joka piettää äitin liikkeessä :)

Pupe ja Pikku 5+3
 
Ideaa kaikille keskustelijoille! Olisiko ideaa siinä, että oman viestin lopuksi pistäisi aina raskausviikot? Aiemmissa raskausketjuissa oli tää käytäntö ja oli musta kiva:). Oli mielenkiintoista seurata miten tosiaan kukakin oireilee missä vaiheessa yms.

Varhaisultran varasin viikon päähän, iiik!! Silloin pitäisi olla 6+5 ja näkyä syke, jos on näkyäkseen.. ajattelin että sitten vasta varaan neuvolan. Jotenkin ei nyt huvita ennen sitä. Keskenmenneestä tiesin jo neuvolassa että kaikki ei ole kunnossa kun ei sykettä löytynyt, ja oli jotenkin tyhmää siellä täytellä niitä lappuja ja yms. kun tiesi ettei tässä hyvi käy:(.

Meaminnis & papunen 5+5.
 
Viimeksi muokattu:
Mä kävin eilen ratsastamassa vaikka kyllä hirvitti. Kun kelikin on mitä on, liukasta piisaa... Ongelmana tosiaan tuo 10x kortti josta nyt jäljellä 7x... Voisin varmaan sen kaverille myydä eteenpäin, mutta en haluaisi vielä tässä vaiheessa paljastaa kaverille enkä ratsastuksenopelle. No täytyy miettiä.

Tein tänään vielä yhden testin ja tummempi viiva oli kuin toissapäivänä :)

Oireita ei vielä ole, mutta pari finniä tuli naamaan loppuviikosta yhtäkkiä. En tiedä johtuuko tästä vai voisiko olla myös tyroksiinista. Onko täällä muita joilla olis kilpparilääkitystä? Mulla vasta todettiin muutama viikko sitten vähän kohonnut TSH ja kaksi viikkoa olen nyt syönyt puolikasta tablettia tyroksiinia. Kävin myös gynellä pari viikkoa sitten ja käski heti lisäämään tyroksiiniannostusta neljännestabletilla kun tulee plussa. Onko muut saaneet saman ohjeen?

Esikoinen syntyi 40+6, paino 3945 g ja pituus 51 cm. Vähän huonossa asennossa syntyi ja ponnistusvaihe oli piiiiiiiitkä. Se vähän hirvittää + pari muuta juttua, mutta kokonaisuudessaan aika luottavaisin mielin olen menossa uudelleen synnyttämään.

Oikein paljon jaksuja tyty86 sekä muut lasten sairauksien kanssa painiskelevat!

Oxalis ja pallero 4+1
Mulla on käytössä tyroksin mutta en ole aiemmissa raskauksissa saanut ohjetta nostaa annostusta. Ollaan vaan tarkkailtu että arvot pysyy kohillaan.
 
Vastaan itse itselleni kun kerkesin vähän googletteleen. Eli kyllä, heti kun raskaus on todettu niin tyroksiini-annostusta nostetaan 25 ug jos ko. lääkitys on muuten menossa. Onpa ikäviä haittavaikutuksia hoitamattomalla kilpirauhasen vajaatoiminnalla myös sikiöön. Mietin vain että mikseiköhän noita rutiinisti mitata odottajilta kun kuitenkin edulliset kokeet. Multa ei ainakaan mitattu ekassa raskaudessa eikä mitään kyselty. Eikä mitattu raskauden jälkeenkään, vaikka riski kilpparisairauksiin kasvaa sen jälkeen. Nyt tajusin itse vaatia kokeita kun oireet vähän viittasivat siihen suuntaan, edellisistä kokeista siis oli jo 4,5 vuotta! Pointti tässä oli se, että jos yhtään tuntee oloansa vajaatoimintaiseksi niin kannattaa pyytää nyt ne kokeet. Ja TSH:n pitäisi raskauden aikana olla alle 2,5 mikä on alempi kuin se "normaali"viitearvo 4,3.

Edit: Kiddi, kerkesitkin väliin. Onpa jännä ettei sulla ole nostettu. Mutta hyvä että ovat seuranneet kuitenkin. Noissa lähteissä mitä katselin kehotettiin kaikissa nostamaan annosta heti. Ja ihan luotettavia lähteitä olivat.
 
Meijän alkiolla pitäis alakaa tännään sydän sykkiin <3

Vauveli vanhalle, voishan sitä alakaa lissäämään kirjotuksen loppuun 'allekirjotuksen' että millä viikoilla on menossa. Siitä kuitenki minusta helepompi verrata ko lasketusta ajasta.

Voimia Tyty ja toivottavasti saatte vielä reuman hyvvään hoitotasapainoon.

Viime yönä tullu nukuttua noin 12 tuntia ja ihan hyvin voisin laittaa päikkäreille. Onneksi on tuo taapero joka piettää äitin liikkeessä :)

Pupe ja Pikku 5+3

Eikö sydän ala sykkimään n. 6+3? Näin mä oon aina luullu ja varhaisultratki varattu aina vasta sen jälkeen :)

En tiiä omia viikkoja ollenkaan.. Edellisistä kuukautisista laskettuna olis jo rv8, mutta plussan sain vasta viikko sitten maanantaina, joten luulen että nyt on n. rv5.. Ensi viikolla neuvola, toivon että pääsisin kunnalliseen varhaisultraan :D
 
Varovaisesti kurkin keskusteluja täällä. Edellinen raskaus oli kohdunulkoinen ja hoitona oli metotreksaatti -piikki. Tämä keväällä 2014. Ennestään meillä on kaksi tyttöä, 6v ja 3v eli kolmas olisi toivottavasti tuloillaan.

Plussan sain viikko sitten, ja loppuviikosta digitestikin näytti 2-3vkoa. Vielä en kovin uskalla iloita, edellinen pettymys kummittelee vielä mielessä. Varhaisultran varasin 22.2., silloin on laskurin mukaan 6+3, tosin pari viimeistä kiertoa heitellyt suuntaan ja toiseen. Kohdunulkoisen jälkeen sanottiin, että seuraavassa tulee alkion sijainti tarkistaa heti alussa.

Jännityksen sekaisin tuntein mennään, mihinkään ei pysty keskittymään :D onnea kaikille odottajille!

Nyt puhelimen varassa, laittelen tarkempia tietoja myöhemmin :) LA osuisi 13.10.

Nuppusuu ja pikkuinen 4+5
 
selvä plus mielestäni. plussa voi olla tosi vaaleakin, kunhan on väriä. Raskaustestikohtaista on näyttävätkö viivanpaikkoja yliajalla, mut tuo ei sellaiselta näytä.
okei, kyl toi tohon melko nopeasti tuli. oon vaan ihan ällikällä lyöty jos tää on oikeesti totta, tässä kohta melkein 3v säännöllisen epäsäännöllisesti yritetty vauvaa ja tätä ennen yhen yhtäkää plussaa nähny!
 
Moikka kaikille!! Oon samalla todella innoissani, mutta samalla mua hieman pelottaa. Plussasin eilen ja tänään aamulla tein vielä toisen varmat,selkeät kaksi viiivaa, jeih!! Se miksi mua myös pelottaa on se että mun viime raskaus oli kohdunulkoinen, ollaan yritetty lasta vuosi tuloksetta ja nyt kun meillä olisi vajaa kk aikaa lapsettomuus klinikan ensi käyntiin niin TADAAA luomusti raskaaksi!! VOIKO TÄÄ OLLA TOTTA <3 !!!!!!!!!!!!!???????????????

viime menkat oli 8.1
 
Moikka kaikille!! Oon samalla todella innoissani, mutta samalla mua hieman pelottaa. Plussasin eilen ja tänään aamulla tein vielä toisen varmat,selkeät kaksi viiivaa, jeih!! Se miksi mua myös pelottaa on se että mun viime raskaus oli kohdunulkoinen, ollaan yritetty lasta vuosi tuloksetta ja nyt kun meillä olisi vajaa kk aikaa lapsettomuus klinikan ensi käyntiin niin TADAAA luomusti raskaaksi!! VOIKO TÄÄ OLLA TOTTA <3 !!!!!!!!!!!!!???????????????

viime menkat oli 8.1
Onnea! Meillä on molemmat tytöt olleet kovan yrityksen takana, esikoisen kohdalla mulle oli juuri tullut aika endometrioosileikkaukseen ja sen jälkeen olisi aloitetti hoidot, kun sitten plussasin. Samoin kakkosen kohdalla: lääkärin tuomio oli etten ovuloi ja tule luomusti raskaaksi. Viimeinen luomukierto ennen hoitoja ja plussasin! Ehkä jokin stressi siitä yrittämisestä loppui, kun tiesi, että apua saadaan..

Mulla tosiaan kans edellinen raskaus oli kohdunulkoinen, ja pelonsekaisin tuntein mennään nyt..
 
o0o
Eikö sydän ala sykkimään n. 6+3? Näin mä oon aina luullu ja varhaisultratki varattu aina vasta sen jälkeen :)
Alkion sydän alkaa sykkiä, kun alkio on 25 päivää vanha. Ajankohta siis voi vähän vaihdella riippuen kuinka aikainen ovulaatio on ollut edellisten kuukautisten alkamispäivään nähden ja kuinka pian ovulaatiotestin plussan jälkeen hedelmöitys on tapahtunut. Mulla dpo 25 ja 5+4. Olisikohan mun alkion kohdalla siis syke aikaisintaan tänään mutta todennäköisesti 5+5 tai 5+6.

Ultraan kannattaa mennä tosiaan vasta kun syke varmasti jo näkyy. Liian aikaisin mennessä voi tulla ikävää epätietoisuutta, jos hedelmöitys onkin tapahtunut hieman myöhemmin kuin luuli ja syke ei vielä näy. Mun edellisessä raskaudessa syke näkyi 6+1 tai 6+2 kokoisella. Viikkoja tosin oli jo ennemmän ja alkio oli kuollut pian tuon jälkeen. Mitä myöhemmin malttaa odottaa niin sitä varmempi "turva" nähty syke on tulevaa keskenmenoa ajatellen. Itse en vaan tuon 7+0 yli malta odottaa.
 
Onko teillä muilla päivittäisiä alavatsa kipuja?

Mulla ollut päivittäin melkein koko ajan jonkun asteisia. En pysty istuu kovinkaan pitkään. Kaikki asennot missä on vatsa vähänkään puristuksissa aiheuttaa jonkin asteista jomostusta tai särkyä. MUutemana päivänä oon miettinyt särkylääkeen ottamista, mutta olen selviytynyt silti ilman. Viikonloppuna heräsin yöllä hirveeseen kipuu, meni kyllä ohi, tuli paha olo tilalle. Mulla ei oo kuitenkaan ollut mitään vuotoja. Ehkä vaan reagoin voimakkaammin kun aikoinaan menkkakivutkin ollut todella kovat. :unsure:

rusina 4+4
 
Viimeksi muokattu:
Onnea! Meillä on molemmat tytöt olleet kovan yrityksen takana, esikoisen kohdalla mulle oli juuri tullut aika endometrioosileikkaukseen ja sen jälkeen olisi aloitetti hoidot, kun sitten plussasin. Samoin kakkosen kohdalla: lääkärin tuomio oli etten ovuloi ja tule luomusti raskaaksi. Viimeinen luomukierto ennen hoitoja ja plussasin! Ehkä jokin stressi siitä yrittämisestä loppui, kun tiesi, että apua saadaan..

Mulla tosiaan kans edellinen raskaus oli kohdunulkoinen, ja pelonsekaisin tuntein mennään nyt..
Hirmuisesti tsemppiä sinnekkin <3! toivotaan parasta
 
Onnea ja tsemppiä!! :) Koska teillä eka ultra? mulle sanottiin sillon viimeksi että seuraavassa raskaudessa ultrataan jo vk 6, että saadaan varmuus oikeasta paikasta. Tänään kun soitin neuvolaan niin sanoi ettei sitä taideta tarvita, mutta soittelee mulle viel huomenna että mennäänkö niinkun yleensä vai saadaanko varhaisultra.. Tuntuu kurjalta jos sitä ei saa, vaikka se sillon luvattiin ::
 
Onnea ja tsemppiä!! :) Koska teillä eka ultra? mulle sanottiin sillon viimeksi että seuraavassa raskaudessa ultrataan jo vk 6, että saadaan varmuus oikeasta paikasta. Tänään kun soitin neuvolaan niin sanoi ettei sitä taideta tarvita, mutta soittelee mulle viel huomenna että mennäänkö niinkun yleensä vai saadaanko varhaisultra.. Tuntuu kurjalta jos sitä ei saa, vaikka se sillon luvattiin ::
Mulla on eka ultra 6+4. Mullekin sanottiin, että heti pitää tarkistaa, mutta tk:sta sanottiin, että omalla kustannuksella yksityiselle.. Sinne siis mennään. Tk:ssa tarjosivat kuitenkin hcg-verikokeet ja samalla vein tänään myös pissanäytteen, kun epäilivät pissatulehdusta.

Tsemppiä kovasti, aika samoissa mennään :) mulla edelliset menkat alkoi 7.1.
 
Mulla on eka ultra 6+4. Mullekin sanottiin, että heti pitää tarkistaa, mutta tk:sta sanottiin, että omalla kustannuksella yksityiselle.. Sinne siis mennään. Tk:ssa tarjosivat kuitenkin hcg-verikokeet ja samalla vein tänään myös pissanäytteen, kun epäilivät pissatulehdusta.

Tsemppiä kovasti, aika samoissa mennään :) mulla edelliset menkat alkoi 7.1.

Okei! voi siis olla että sanovat meillekkin että yksityiselle, missä se hinta pyörii? 100e? muistelenko oikein :) Pakkohan siihen on sitten mennä, jos eivät tk:ssa ultraa.
 
Miksi Theran sulta otettiin se toksoplasma? :)
Mies patisti. Meillä on 4 kissaa ja yksi kissa on syksyllä tullut pentu. Ja kävi tuossa pieni äksidentti kissan kanssa. Eikä terkkarikaan halua ottaa riskiä että jos onkin tuore tartunta eikä tiedetä ja jotain sattuu taas vauvalle eikä olla tutkittu. Varmuuden vuoksi että jos olisin nyt saanut niin voitaisiin hoitaa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: inasofia

Yhteistyössä