LOPPUVUODEN TUPLAMAMMAT

Eikös täällä ole ollenkaan loppuvuoden tuplamammoja, kun niin hiljaista on ollut. Olis kiva lukea muidenkin kuulumisia, että miten mahan kanssa kukin jaksaa. Ite en ainakaan tunnu kuuluvani tuonne yhden lapsen odottajiin. Ei voi juurikaan verrata omaan oloon.

Mun mahaa pidetään pienenä. Vain yhden suusta olen kuullut kummastelua että miten niin iso on ja vajaa 3kk laskettuun. Ei tiennyt että kaksoset. Ne jotka tietävät pitävät pienimahaisena. Itsekin pidän pienenä, mutta silti se on iso kun vertaa yhden sf-mittoja. Siivotessa etenkin huomaa että vatsaa on, kun ei kyykistellä voi. Tuntuu että vauvat tulee kurkusta ulos. Lisäksi mulla on alkanut olemaan välillä oksentelua. Kai se vauvoista johtuu. Aiemmissa raskauksissa ei tällaista ole ollut.

Viikon päästä seuraava lääkärineuvola. 4 viikon välein vielä on neuvolat ollu, mutta nyt varmaankin alkaa tiheneen. viikkoja nyt 27+5 jos oikein laskin.

KIRJOITELKAA MUUTKIN KUULUMISIA!
 
Täällä tuleva tuplamamma. Kotona esikoisen kanssa hoitovapaalla ja tekee jo tiukkaa kun poika on vilkas ja maha rupeaa olemaan iso. Muutenkin olo on jo nyt tukala kun on liitoskipuja, selkää särkee ja vatsa tuntuu todella kireältä.

Laskettu aika on 28.12. mutta eiköhän nuo aikaisemmin maailmaan putkahda. Eli nyt on 20+3. Sf-mitta otettiin viime torstaina ja se oli 25,5. Terkka ei sanonut mitään (luulen muutenkin ettei ole kokemusta tuplista aikaisemmin kun ei oikein osaa sanoa mitään).

Nyt torstaina on sitten rakenneultra ja siellä sitten varmaan selvinee jotain lisää.


 
Eipä tämän otsikon alle ole montaa ilmoittautumista tullut mutta tääsä yksi lisää. Meillä on laskettu aika 2.12., rakenneultran mukaan ei-identtiset kaksospojat pitäisi tulla. Maha tuntuu jo nyt tuskaisen isolta. Ensi viikolla on seuraava neuvola niin saa taas jotain uutta. Missä päin te muut odottelette? Me ollaan Turun seudulta.
 
Helou te muut paksukaiset ;) !

Täältä löytyy vielä yksi loppuvuoden kaksosmamma, 30. rv menossa ja la siellä marraskuun alkupuolella. Tosin minulle sanottiin, että sinne asti ei päästettäisi, vaan että käynnistys edessä lokakuun lopulla. Saa nähdä kuinka äijän käy, enemmän on huolettanut ennenaikaisuus kuin yliaikaisuus... Tosin mitään pelkoa siitä ei vielä ole ollut, ennakoivia supisteluja tuppaa vaan aika reilusti olemaan.

Olo täälläkin aika raskas jo, lepoa kaipaa päivittäin reilusti, yöt menee juostessa vessassa. Mutta eiköhän tämä tästä, tsemppiä teille muille loppuodotukseen!
 
Eilen oli lääkärinla. Hyvin oli kaikki. A-vauva tosin oli jalat edellä,mutta onhan tässä aikaa että ehtii kääntyillä monet kerrat. Väsymys on älytöntä. Nukkuisin vaikka koko päivän. Kahdet päiväunet olen useana päivänä nukkunut. Silti tuntuu ettei jaksa mitään tehdä. Meillä kuopus herättelee öisin useastikin ja välillä isompikin.
Nyt menossa rv 29+1. rv38 aletaan käynnistelemään jos kaikki ok. Annien kanssa siis melko samanlainen tilanne. Mulla tosin ei noita ennakoivia supisteluja ole juurikaan ollut. Kohdunduu kiinni mutta pehmeä. Nyt sillen onkin nuo lääkärikäynnit 2 viikon välein ja 35 viikolta viikon välein. Tympäsee vain että joudun kenties joka kerta käymään polilla, jos sieltäpäin ei tule neuvolaan lääkäriä. Kalliiksi tulee nuo polikäynnit.
 
Huomenta!

Ihanaa kun löysin teidät! Olen kaipaillut samassa tilanteessa olevia ajatusten vaihtoon, vaikka ahkerasti tuolla odotuspuolella olenkin kirjoitellut.

Täällä siis tuplamasu Päijät-Hämeestä, la on 22.12., nyt siis 22+4. Töihin teen juuri lähtöä, joten täytyy palata paremmalla ajalla, mutta oli pakko heti ilmoittautua, kun pitkästä aikaa täällä monikkopuolella käydessäni täältä löytyikin orastavaa keskustelua.
 
Mä kävin tällä viikolla neuvolassa, olipa maha taas kasvanut: sf-mitta oli 32cm, ja viikkoja siis 25+. Vertailun vuoksi 20+ mitta oli 26cm ja 17+ mitta 23cm. Alkaa pikkuhiljaa tuntua tuo maha. Töissä ei oikein jaksa enää entiseen malliin, ottaa hirmuisesti selän ja jalkojen päälle. (Olen LTO).
Vauhtia pienokaisilla riittää, öisin on välillä vaikea nukkua kun mahassa möyritään sitä tahtia. Neuvolassakin oli vaikea löytää sykettä kun varsinkin b ui aina alta pois. A:lle saatiin 140 ja B:lle 160. Ensi viikolla vihdoin taas lääkäri ja ultra niin jos sais taas uutta tietoa poikasista.

Mites teillä muilla menee?
 
Täällä valtava väsymys. Hb oli 114, joten ei senkään perusteella näin väsynyt pitäs olla. Vitamiineistä vois olla apua. Rautaa syön, mutta ei kovin säännöllistä.
KAtselin eilen vauvanvaatevaraston, että mitä pitää hankkia lisää. Tyttö ja poika tulossa joten molemmille löytyy jotain sisarusten vanhoista.
Onko teille muille tuplaodottajille tulossa ulkopuolista lastenhoito/kodinhoitoapua? Mulle ei oo vielä tiedossa mutta pakko jotain saada. En usko selviytyväni kaksosten ja vuoden ikäisen kuopuksen kanssa yksin. Lisäksi perheessämme on isompiakin lapsia,mutta ei niin isoja että vauvanhoitajaksi olisi. Mies kyllä pitää isyysloman mutta sen jälkeen joku apuratkaisu on löydyttävä
 
Hanekaks, mulla oli myös Hb tipahtanut 114 ja mulle se on niin alhainen luku, että olin ihan sen vuoksi rättipoikki. Rautakuuri määrättiin heti ja nyt reilun viikon sitä popsineena tuntuu, että voisi jopa hieman olla nousussa. Tosin aikaisempaan olotilaan verrattuna tämä on niin erilaista, kun aloitin työt 4 viikon kesäloman jälkeen maanantaina ja siitä johtuva väsymys vaivaa - se tosin on hieman erilaista, tottakai sitä on 9 tunnin päivän jälkeen kuollut. Sulla kun on toi pikkuinen kuopus siellä viemässä voimia, en yhtään ihmettele, että olet väsynyt. Ja että lastenhoitoapua tulet varmasti kaipaamaan. Mulle nämä on ihan esikoiset ja vaikka isovanhemmat asuvatkin kauempana eikä hoitoapua ole mitenkään säännöllisesti suunnitteilla, uskoisin pärjääväni.

Ananas, tuun sua pari viikkoa perässä enkä jaksa enää töissä minäkään. Teen töitä istuma-asennossa lähes koko päivän ja painontunne alapäässä ja selkäkivut vaivaavat muakin. Enää ensi viikko on joka tapauksessa suunnitteilla töissä pysyäkään - sen jälkeen jään sairaslomalle.

Jännä, että teillä on tuota sf-mittaa otettu. Itse olen sitä kysynyt, mutta neuvolan terkka sanoi, ettei mitään järkeä ottaa, kun vertailuasteikot on yhdelle vauvalle. Ja että kasvua seurataan äitiyspolilla niin tiuhaan. Mulla tosin on vielä niin hyvä tuuri ollut neuvolassa, että myös siellä ultrataan joka kerta (sattuu olemaan ultra käytössä) eli kun siellä ramppaan 4 viikon välein ja äippäpolilla toisen 4 viikon välein, on ultra ollut alusta asti 2 viikon välein. Ei haittaa ollenkaan minua päästä kurkistamaan, että vauvoilla on kaikki hyvin.

Perjantaina vierailin myös illansuussa äitiyspolin päivystyksessä, sillä painontunne ja kiristely oli vaivannut torstai-illalla ja alkoi perjantaina iltapäivällä töissä. Kotona ei lepokaan auttanut, joten soitin, mitä tehdään. Onneksi oli lääkäri, joka suhtautui kaikkea muuta kuin vähättelevästi ja käski kiireen vilkkaa tarkistuttamaan, ettei kohdunsuulla ole mitään alkanut tapahtumaan. Eipä onneksi ollut, vaan kaikki oli kuten pitääkin. Oli taas puhetta siitä istumatyöstä ja pitkistä työmatkoista ja "sovittiin", että 1.9. lääkärikäynnillä tuo sairasloma sitten kirjoitetaan, ellei sitä ennen tule syytä. No, eilen sitten iski kamala flunssa ja nyt makaan sen kourissa kotona ainakin vielä huomisen. :snotty: Ihan hirveä olo, onneksi ei kuumetta ainakaan toistaiseksi..

Mistä päin Suomea te muut olette??
 
Hei!
Minäkin hyppään tänne, olen myös tuolla odotus- puolella kirjoitellut mutta kiva olisi vaihtaa kuulumisia muiden tuplaäitien kanssa. Mulla menossa nyt rv 28+4, ja on kovasti supistellut. Huomenna aika ä-polille ja katotaan kohdunsuun tilanne. Toivottavasti paikat vielä kasassa...
Maha on muhkea, viimeksi sf- mitta oli 36 (!!!). Kotona olen saikulla, olen vauvateholla töissä joten kovin rauhallinen työtahti ei ole. Vanhemmat lapset ovat 6 ja pian 5 v pojat, päivät ovat hoidossa.
Viime neuvolakäynnillä th kyseli että halutaanko kotiapua sitten kun vauvat ovat syntyneet, ja hän lupasi asiaa järjestää. Eli kannattaa neuvolassa ottaa asia puheeksi jos kotiapua haluaa. Minä ainakin varmasti alkuun tarviin apua...
Miruliini, minä olen Tampereelta. :wave:
 
Hei! Täällä menossa rv 24+3, identtisiä kaksosia odotellaan täällä Oulun seudulla. Laskettuaika on siis 12.12. Vähitellen tahti alkaa hidastua, mutta vointi ollut pääosin suht hyvä. Töitä vielä kaksi viikkoa, ja sitten pitäs jäädä sairaslomalle.
 
tuplien l.a 24.12. Lappeenrannasta, 23+2. Huomaan että tahti itselläkin hiljenee jostain syystä. Istumatyö ei todellakaan tee hyvää kun tuntuu painavan alas jo lujaa ja vetää myös kai iskiashermoon. Masu kasvaa eteenpäin, takaa ei edes huomaisi. Valtava meno päällä asukeilla, mahtuvat kai hyvin vielä pyörimään. Meillä myös neuvolassa kysyivät avuntarpeesta ja vastasin kyllä että ilman muuta, lupasi selvitellä. Ennestään on eskari-ikäinen. Hb viime viikolla 126 joten ihan hyvä vielä (olen välillä popsinut myös rautaa).

Onko teillä muilla "ummetusvaivaa"? En tiedä johtuuko eilisistä kaalikääryleistä vai onko vatsa tänään muuten löysällä. Töissä tuli aamulla huonon olon tunne joten läksin pois. Toivottavasti vaan ohimenevää kun tuntuu flunssakin iskevän. Ensi viikolla olisi äi-polin lääkärintarkastus.
 
Heippa Hattuset! Meillähän onkin ihan lähekkäin lasketut, mulla 22.12, nyt 23+3. Sama juttu mullakin, että maha kasvaa eteenpäin, takaa ei huomaa raskautta ollenkaan. Kaunis massu, mutta varmaan tulee olemaan varsin raskasta selälle kun oikein äityy kasvamaan. Ja kamala flunssa vaivaa täälläkin :snotty: YSkä on jotain ennen kokematonta, pelkään, että istukat irtoavat kohta :eek: Kävin tän flunssan kanssa lääkärissä ja samalla todettiin, että eipä se hemppa ole mihinkään noussut vaan 2 vkon rautakuurin jälkeen on ihan samoissa. Jouduin tuplaamaan määrän ja siitähän vatsa riemastui. Onneksi ei ole aiheuttanut toistaiseksi ummetusta, pikemmin päinvastainen vaikutus mulla.

Oletteko olleet/ menossa valmennukseen? Meillä paikallinen monikkoperheyhdistys järjestää yhden valmennussession, muut ovat neuvolan tarjoamaa vakiokamaa. Tosin meidän ryhmä alkaa vasta marraskuun puolivälissä ja 5 kertaa sijoittuvat niin, että pari viimeistä on n. 2 vkoa ennen laskettua aikaa - taitaa olla silloin ihan käytännön valmennus jo käynnissä :D

Odotan innolla mammajoogaa, jonne ilmoittauduin. Alkaa 2 vkon kuluttua, jippii. Onko muilla kokemuksia??

Pidetäänhän keskustelu vireänä :wave:
 
Kuulumisia tältäkin rintamalta:

Mä kävin ä-polilla tiistaina kun viikkoja oli tasan 26. Ensin saatiin aan painoarvio, 950g, joka lääkärin mukaan on hyvä, kun keskiverto näillä viikoilla on kuulemma n.900g. Sitten bee, 1150g. Kommentti oli vain ettei ole suuri ero. Jälkeenpäin mietittynä kun vaan noin kilosta puhutaan niin beehän on pyöreästi 20% isompi, eikö se ole muka paljon?
Viimeksi molemmat oli perätilassa, nyt asetelma on se että aa on jalat suoraan alaspäin ja potkii siellä sitten esim virtsarakkoa niin että vessassa pitää juosta kahta tiheämmin. Bee on kiepsahtanut niin että pää tunkee ulos mun kyljestä ja jalat on hiukan yläviistoon, siten että potkii sitten veljeään päähän...
Sairasloman peräänkin kyselin, ja molemmat paikalla olleet lääkärit olisivat olleet valmiit sen jo kirjoittamaan. Sovittiin kuitenkin "työkuntokontrolli" tuosta tiistaista kahden viikon päähän, joten töissä olen sitten ainakin viikolle 28+0 asti.

Mitenkäs muualla jaksellaan?
 
Täällä rv30+3 menossa. Supistelua on nyt alkanut olemaan tiheään, mutta kivutonta. Suurimmakseen vain vatsan kovettumista. Nyt olen aloittanut ladyvita plus:n syömisen. Kauhea pillerimäärä: 3 ladyvitaa, 3 rautaa ja 1 omega. Kai tuolla ladyvitalla on ollut vaikutusta kun ei niin kovaa väsymystä enää ole ollut. Vauvat potkivat kivasti. Yksi ilta olin tosi vihainen ja kyllä vauvatkin saivat osan adrenaalista :) Oli melkoinen melske vatsassa.
Vaan nyt ei tämän enempää. lähden tekemään ruoan loppuun. Kiva kun täällä on alkanut olemaan keskustelua.
 
Maanantaitervehdys!!

Suokaa anteeksi, pakko päästä heti purkamaan omaa napaa, kun niin täpinöissäni olen!!
Tänään oli siis lääkärikäynti äitiyspolilla ja maailman ihanin lääkäri osui kohdalle. Vaikka viikko sitten olin käynyt, hän tutki kaikki rakenteet jälleen, mittasi vauvat ja näytti 3d-kuvaa vauvoista (oih, miten liikuttavaa!!). Samalla varmistui myös toisen vauvan sukupuoli ja voinen teille kertoa suuren salaisuuden, että meille tulee tyttö ja poika :heart: :heart: (ettehän sitten kerro kenellekään, tulevat mummit maksaisivat tiedosta maltaita :LOL: ). Vauvat olivat kääntyneet raivotarjontaan (minkä olinkin jo päätellyt liikkeiden muuttumisesta), päät vierekkäin siellä pötköttelivät. Painoa olivat kerryttäneet hienosti, nyt A painoi 685g ja B 666g.
Oma tilanteeni oli se, että paikat vielä napakasti kiinni mutta hieman pehmenemistä oli kuitenkin jo tapahtunut ja siitä syystä alkoikin sairasloma. Sain luvan liikkua (uintia ja mammajoogaa suunnitteilla) ihan omien tuntemusten mukaan eli ei onneksi toistaiseksi mitään pakkolepoa. Nyt sitä sitten ollaan työkuvioista poissa aika pitkään =)

Miru 24+0
 
Meijän identtisten kaksostyttöjen la on 21.11. Asutaan kuopiossa ja ennestään on jo 4v poika ja 3v tyttö. (Sopimus lapsina poika 16pv/kk ja tyttö 8pv/kk ovat tarhassa, vaikka itse olen sairaslomalla). Viime viikon keskiviikkona oli äp käynti, silloin oli viikot 27+5 ja A tyttö oli 1090g ja B tyttö 1040g. B:kin oli kääntynyt raivotarjontaan.
Meillä toivotaan alatiesynnytytä, koska kumpikin edellisistä raskauksista on päätynyt sektioon. Esikoisen aikaan oli 5 käynnistys päivää ja sain 2 supistusta, nyt jännittää tuleeko supistuksia enemmän vai ei. Kivuttomia on tosin ollu jo pitkin matkaa.
Kylkiluut on hellinä, etenkin oikealta puolelta, A tyttö tuntuu hankaavan itseään sinne.
Liikkuminen on vaikeaa, istuminen on vaikeaa ja nukkuminen on vaikeaa. Lantion löysyyttä on tullut niin paljon, jottei esim makuulla ollessa voi nostaa ensin toista ja sitten toista jalkaa, kipu on kova ja lonksamisesta aiheutuvat tuntemukset erittäin epämiellyttäviä.
Sitä odottaa jo saavansa oman kehonsa omaan käyttöön, mutta jo haikeana ajattelee kuinka jättimahaa kaikkine kolotuksineen tulee ikävä.

Nyt mentävä unille, sillä raudasta riippumatta (B-Hb 100 kantturoissa) unen tarve on valtava.

Heidi 28+3 (Luulin, että kestää ikuisuus päästä 29 viikoille)
 
Tänään oli sitten lääkärineuvola. Kaikki ok. Vauvojen painoarviot 1794g ja 1668g. Kaikenkaikkiaan painoa tuolla kohdussa on arviolta siis 3462g. Mitenkähän suuri sitä on sitten 38 viikolla :/ ja kömpelö. Tarjonta oli nyt hyvä eli A raivo ja B perä. B kuulemma tulee yleensä ilman suurempia ponnisteluja vaikka onkin perätilassa. Viikkoja nyt 31+6.
Väsymys on onneksi helpottanut jonkin verran. Vitamiinien syönnistä on apua. hb 112, eli kahdella vain tippunut 3 viikossa.
 
kuulumisia vaihteeksi... kiva Miruliini kun sulla on noin lähellä tuo l.a kanssa!

Olin viime pe.na lääk.tark.polilla ja kumpikin voi hyvin ja kasvavat kai ihan hyvin, sillon oli 24+2 ja A 699g ja B n.640g. Pientä eroa siis on mutta kuulema normaalia. =) Olisin pääsyt s-lomalle jo mutta en malttanut vielä kun töissä olen jaksanut olla vielä hyvin...voihan se olla että mieli muuttuu vielä, ehkä lähiaikoina. Ihmeen hyvin saanut öisin nukuttua, nyt tietysti kun sen sanoo "ääneen" ei jatkossa sujukaan hyvin tuo nukkuminen. Vasemmalla kyljellä tulee siis nukuttua.

Kumpikin pupunen oli muuten raivotarjonnassa, saa nähdä kuin myöhemmin käy. Sf 27,5cm. Hb 126 pysynyt hyvänä nyt ilman rautaa. p.s itse söin rautakuurin aikana maitohappobakteeritabletteja: Lactoseveniä, saa apteekista erikokoisia pakkauksia, auttoi ettei mennyt löysälle...

Suonikohjun huomasin....tukisukat kiireesti avuksi ettei pahene... :LOL:

Ei vielä tietoa valmennuksesta, täällä suunnalla varmaan tuo neuvolan/ä-polin tarjoama normaali systeemi, ihmettelenpä jotta josko ehtii käydä....ainakaan kokonaan...toivotaan!



 
Kolmeen viikkoon tytöt ovat kasvaneet paljon. Viikoilla 30+3 A 1627g ja B 1463g. Asentokin on muuttunut. A on edelleen rt, mutta B on menny aan yläpuolelle poikittain. Onko jollakin muulla kohtu alkanut aueta väärästä päästä? Kaksi kertaa lääkäri nyt ultrannut ja ensimmäisen kerran oli vain vähän auennut, mutta nyt enemmän. Jos joku ymmärsi mitä sopersin.
 
Aiaifin kanssa sama laskettu aika!!!
Viikkoja nyt 25, ultra oli 9. päivä viimeksi, painoa vauvoilla 570 g ja 580 g.
Neuvolassa otettiin kohdun korkeutta n. kuukausi sitten, ja mittaa 23 cm. Ensi viikon tiistaina taas neuvola, ja 9.10. ultra ja lääkärintarkastus sairaalassa.

Pelkokeskustelu tuli tarpeeseen, käveltiin kätilön kanssa salit ja muut huoneet, eikä ne niin kamalilta näyttäneet! :attn:

Huomaa tosiaan että mahassa on kaksi, ainakin liikkeistä; kun toinen lopettaa nin toinen aloittaa...
Odotetaan jo kovasti että saamme lapset maailmaan.
 
Maximillianna: Mulla kans todettiin tänään että aukeaa väärästä päästä. Ultrasivat alakautta ja seurasivat että aukaseeko vauvan pää kohdunsuuta enemmänkin. Aika paljon aukaisi. sormenkärjelle oli sieltä oikealta puolelta eli ulkopuolelta. Kävin ylimääräisen reissun äitipolilla,kun alkoi eilen painattamaan kovasti ja välillä tuntui että pitäs ponnistaa. Yöllä oli sitten ihmeellisiä "supistuksia". Alamaha oli kipeä kuin supistuksissa, mutta en tuntenut mahan kovenemista eikä hengitykseen mitenkään vaikuttanut. Itse supistus tuli eri aikaan. Nytkin tuota alamahakipua on lievänä ja tuntuu nyt supistustenkin kanssa, mutta lyhytkestoisena. Lepoa määrättiin, sillä parempi vielä vauvojen tuolla kohdussa asustaa, mutta ei haittaa vaikka syntyisivätkin. Kaksosilla on usein kuulemma paremmin kehittynyt hapenottokyky viikkoihin nähden. Kätilö kertoi että eräät kaksoset syntyivät rv28 ja omillaan hengittivät ja ovat nyt jo isoja ja terveitä lapsia. viikkoja mulla nyt 33+2

Selkäsärky on nykyään jokapäiväinen seuralainen. Välillä se on kuin tulessa. Nukkuminen ei tahdo onnistua kuin poikittain sängyllä. Sopivasti tulee korkeampi kohta kyljen alle. Vaan eipä siinä mies samassa sängyssä voi nukkua.
 
Pitkästä aikaa tervehdys!

Täällä rupee olemaan varsin ahtaat ja ahdistavat olot, maha on todella muikean kokoinen (viimeksi sf 38 viikko sitten...) ja naperot myllertää oikeen kunnolla. Edelleen supistelee tiuhaan, mutta paikat toistaiseksi kiinni. Tarjontana A:lla rt ja B:llä pt. Jos näin pysyvät niin sektio edessä. Viime viikolla ultrassa kummankin paino reilut 1,8 kiloa, hyvän kokoiset jo!

Kovasti olen nähnyt jo unia vauvojen syntymästä, viimeksi viime yönä. Ehkä tämä tukala olo tekee sen että näkee uniakin jo...

muutoin vaan odotellaan koska jotain alkaa tapahtumaan. Viikon välein neuvolassa ravaan ja parin viikon välein ä-polilla, mulla kun menee insuliinit.

HM 32+2
 
Hello! Täällä pian viikkoja täynnä se kriittinen 34, jonka jälkeen ei lasten syntymistä enää estellä. Toivon tietysti, että vielä hautomossa pysyisivät, mutta kyllä olotila on aika tukala, vauvojen painoarviot viikolla 33 olivat kahden kilon luokkaa. Paikat alkaneet pehmetä, joten saa nähdä kuinka kauan vielä kasassa pysytään!
 
Hari Mao:
Siis sulla sektio edessä jos a-vauva on raivotarjonnassa?
Hassua, mulle sanottiin sairaalassa että jos a-vauva tulee pää edellä, niin b-vauvan voi synnyttää perätilassakin.
Mutta kai se on vähän tapauskohtaista, itseäni hirvittää sektioajatus... :x

Neuvolaan kohta, saa nähdä kuinka paljon on paino noussut....
 

Yhteistyössä