Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Nat
Aliisa08 tsemppiä yrittämiselle. hyvällä alustalla lähdette matkalle. Meilläkin pakkasessa 5 alkiota...

muuten..
katsoin listan ja huomasin että aika moni äiti oli jo yli 40v kun lapsi tuli. Itse olen lähempänä 42v ja mietin... jos lapsia tulisi lisää olisin vähintään 45v, ja mies yli 50v. ja kun lapsi on 20, mulla on jo eläkeikä...
ei pelota ikäero siinä mielessä että emme ymmärrä toisiamme sen takia, vaan ajatus että kun tulee minun aikaa lähteä pois, lapseni on vielä liiän nuori, jotenkin hirvittää jättää hänet yksin. Ainakin oman äidin kanssa ikäero on yli 35 vuotta ja kaipaan häntä edelleen todellä paljon, asumme kaukana toisiamme, jotenkin en aikuistunut vielä...

miten te, rohkeat äidit, jolla toisen ja kolmanteen lasten kanssa on yli 40v ikäero, oliko kuinka helppo päättää toisesta? kolmannesta?

ajattelen itse sitä kolmosta...
 
Onhan täällä taas tuttuja nimiä Nat ja Aliisa taidettiin joskus vuosia sitten olla samoilla piinalistoilla? itse vain putosin aina pois niiltä kierroksilta.. Hieno määrä teillä Aliisa on vielä alkioita pakkasessa, eiköhän niistä joku selviä siirtoonkin asti (y)

Nat vaikea vastata kun ei ole ensimmäistäkään, mutta eikös nykyään eletä huomattavasti pidempään kuin ennen, tulevaisuudessa vielä pidempään (naiset Suomessa n. 90 vuotiaiksi) niin kyllähän se lapsi on silloin jo 45 v. jos sen samanikäisenä on itse saanut.. eli ei niin nuori lapsi enää.. toki poislähtö on aina kohtalon asia, toiset lähtee nuorena toiset vanhempana. Ja se eläkeikäkin tuntuu karkaavan vaan kauemmaksi koko ajan.

peikkoeukko tsemppiä hoitokierrokselle (y) Kyllä rahanmeno on näissä hoidoissa hirvittävää. Vaikka ajattelee, että ei sillä väliä montako tuhatta menee, jos lapsen lopulta hoidoilla saa, mutta silläkin on rajansa paljonko voi laittaa menemään. Eikä välttämättä tule lasta siltikään. Onko tuo Zoladex jarru vai mikä pistos? Itse en muista enää muutaman vuoden takaisista lääkkeistä juuri mitään, niin olen halunnut tässä välissä unohtaa kaiken. Huomasin että olet Tartossa hoidossa, itsekin mietin vielä, että jos tämä Suomen hoito ei olisikaan viimeinen, niin kiinnostaa kovasti tuo Tartto.

Tähän viimeiseen siirtoon pyysin mahdollisimman luonnonmukaisen hoidon, niin olenkin vaan ottanut estrogeeniä ja luget tulee vielä ennen siirtoa. Siirtopäivä on ensi maanantai, jos mitään siirrettävää tulee. Klinikalle tulee matkaa 200 km, joten sydän sykkyrällä odotan aamulla puhelinsoittoja. Jos soitto ei tule, niin siirtoon lähden.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kovasti tsemppauksesta, Silakka - se tulee tosi tarpeeseen!

Tuossa Tartossa on mielestäni paras puoli hinta. Tosin se menee lopulta aika tasoihin, koska heillä PAS on kallis, mutta ei joudu kuitenkaan laittamaan kerralla niin paljon rahaa likoon.Tuorehomma kun on sellaista uhkapeliä aina, että montako solua sattuu tulemaan. Siellä on myös ikäraja 49 vuotta, kun Suomessa joillain klinikoilla pidetään kai aika paljon alempaa rajaa. Sinä siis kuitenkin olet päässyt hoitoon Suomessa yli 45-vuotiaanakin?

Olisin niin mielellään halunnut lapsen jo muutama vuosi sitten. En niinkään ajattele sitä, että milloin kupsahdan, mutta ei tunnu kivalta ajatukselta, että olisi neuvolassa ym. jokin friikkishow iän takia. Kun muutenkin tulee kaikenlaista kommenttia.

Zoladex on jarrupistos, Suomessa kai useimmat klinikat käyttävät sen tilalla noita Synarela-suihkeita. Mulla munasarjat on kuin auton vilkku: toimii - ei toimi - toimii... Nyt olleet aktiivisina, joten lääkäri katsoi jarrun tarpeelliseksi. Ihmettelen vain, kun piikistä ei tule mitään oireita, vaikka yleensä hikeä pirskottaa heti jos estrotaso laskee. Tosin vedän toisena jarruna vielä e-pillereitä kuukauden kuurina, joten ehkä se vaikuttaa. Pillereistä on kyllä tullut kamalat sivuoireet, että ne ainakin vaikuttavat. :)
 
Peikkoeukko taisin olla 42 v kun aloitin tämän luovutusmunasoluilla hoidon, siirtoja tehtiin tuoresiirto ja 1 tai 2 passia, sitten pidin pari vuotta huilia ja melkein annoin asian jo olla. Nyt heräsin, että on toimittava ja vasta sitten on tämä asia käsitelty. Eivät ole nyt sanoneet iästä mitään, ainoa että kahta eivät siirrä. Meillä on tuossa vikassa oljessa 2 alkiota. Siirtävät niistä paremman jos toinen edes selviää. Jos molemmat selviää, niin silti vaan yhden siirtää.
 
Viimeksi muokattu:
Tartossa laitetaan yleensä kaksi, mutta olen pyytänyt erikseen vain yhden. Minä aloitin luovutetut kai 41-vuotiaana. Ensin jonotin Suomessa, sitten päädyin tuonne. Eka siirto peruuntui. Nyt 1 tuore ja 2 passia tehty. Jos vain olisi varaa, niin juoksisin siellä ihan alvariinsa, mutta lysti on kovin kallista. Jossain vaiheessa ilmoittivat, että heillä potilaan pitää levätä aina vähintään 6 kk joka hoidon välissä, mikä ei tässä punktiottomassa hoidossa tunnu kovin tarpeelliselta, mutta ei siitä onneksi ole pidetty kiinni. Kun on noita kesätaukoja ja jouluja ja pääsiäisiä lisäksi, peruuntumisia ja omiakin menoja, niin menisi jo tosi vaikeaksi. Sitten tietysti jaettuun vaikuttaa luovuttajan sekä toisen pariskunnan aikataulut myös.
 
Tässäpä oma kokemukseni yli 40-v synnyttäneenä: Olen saanut erinomaista palvelua kaikkialla, kukaan ei ole minulle ihmetellyt äitiyttäni suoraan, rivienvälistä toki kommenttia tulee, en vain jaksais jne... Täytyy vain itse olla vahva ja varma mitä haluaa.
Tartossa kävimme mekin monen monta kertaa, sieltä saaliina vain yksi kiinnitysyritys. Olen täysin sitä mieltä, että alkioissa oli vika ja siellä ei blastoja siirretty. Sitten vaihdoimme Tsekkeihin ja Reprofitissa heti plussaa, mutta sekin heti kesken. Seuraava kerta sitten toikin pysyvän plussan ja kaksoset. Ja en päivääkään kadu, että tuplat tuli. Onhan heistä seuraa toisilleen koko elämän läpi, uskon näin. Raskaus oli kaksosraskaudeksi helppo, olen terve ja hyväkuntoinen, ei vaivoja. Mutta onhan kaksosraskaus aina riski. Suurempi riski on kuiyenkin kaksosraskaus, missä alkio/blasto heti alkuunsa jakaantuu ja odottaa sitten identtisiä kaksosia. Tämä siis mahdollista yhdenkin siirrosta.
Nämä siis vain minun kokemuksia.
On tällä palstalla Tartossa raskautuneitakin, mutta viime vuosina vähemmän kuin ennen. Tämä ei pelkästään minun kokemus, vaan tästä silloin keskustelin myös suomen lääkärinin kanssa, guru täällä suomessa.
Suomessahan hoidetaan vielä 46-v ja siitäkin eteenpäin, jos hoito alkanut ennen 46-v yksityisillä klinikoilla.
Nämä ajatukset siis vain minun kokemuksia ja TOIVON kaikille sitä onnistumista ! Jos tuntuu siltä ettei ole valmis lopettamaan täytyy vielä yrittää !
Halauksin kaikille
Paulanna ja tuplapotti lähes 1-v
 
  • Tykkää
Reactions: Iida-Karoliina
Hei! Eksyin tänne palstalle ihan vahingossa jotakin lahjamunasoluista googlaillessani ja innoissani lueskelin kirjoituksianne! En ollut uskaltautunut Kaksplus-sivuille, koska lapsettomuusvuosien aikana vauva-allergia on kehittynyt suureksi. Mutta että täältä löytyi näin iso ja aktiivinen lahjamunasolupalsta, wau! Tosi koskettavaa lukea kokemuksianne. Monella jo se pitkä omasolulapsettomuus takana, joka on tragediana/tuskana jo ihan riittävä. Siihen sitten keskenmenoa, lapsen kuolemaa, eroa.. Elämä ei kyllä aina menen siten niinkuin meille lapsena satukirjoissa väitetään.

Me olemme mieheni kanssa aloittamassa ekaa lahjamunasoluhoitoa. Jännityksellä odottelen klinkikalta puhelua punktiopäivästä (jos siihen asti päästään!), pitäisi olla ensi viikolla. Takana paljon hoitoja omilla soluilla, ja sairaan paljon kyyneleitä ja karjuntaa. Matkan varrella olen oppinut nöyrtymään elämän (tai elämättömyyden) edessä ja heittämään egoni roskakoriin.
 
Vähän taustaa: Minulla on siis POF alkanut kolmekymmppisenä ja luovutetuilla on siis ainoa toive meillä saada lapsi. Ensimmäinen yritys oli Tartossa 2013 3-päiväisillä alkiolla. Toisella kerralla alkiot eivät selvinneet sulatuksesta. Kolmas kerta oli Gdanskissa taas 3-päiväisillä alkioilla tuoresiirto. Neljännellä kerralla limakalvon ohuuden ja veriarvojen takia hoito peruttiin. Pakasteessa Gdanskin klinikalla meillä on 6 blastoa, joista ensi viikolla olisi tarkoitus siirtää kaksi.

Asumme ulkomailla, joten hoitoihin ei ole helppo irtautua. Kaikkien epäonnistumisten takia en ole tällä kertaa halunnut kertoa mitään omille sukulaisilleni. Tuntuu niin turhauttavalta kertoa ensin, että olen menossa hoitoihin, sitten kertoa milloin tapaan lääkärin, sitten milloin on siirto ja sitten todeta, että ei sitten täpännyt. Tällä kertaa sanoin innokkaimmille kyselijöille että ilmoitan sitten jos jotain ilmoitettavaa on. Siitä jotkut vetivät herneen nenään, toiset ymmärsivät heti. Niin monta kertaa olen katunut sitä, että olen kertonut omalle suvulleni tästä asiasta. Nyt kun asumme ulkomailla, Suomesta hoitoihin lähtemistä on melko vaikea salata.
Kotona miehen sukulaiset taas painostavat häntä perheen perustamiseen ja vihjailevat, että olen jo melko vanha. Heille emme tule kertomaan koskaan mitään, koska eivät kuitenkaan ymmärtäisi.

Jännittää kovasti ensimmäinen PAS ja blastosiirto. Olen ollut kuitenkin toivomatta liikoja. Jos nyt tärppäisi, niin todella moni asia ratkeasisi itsestään.

Sori pitkästä tilityksestä:oops:.
Oli niin ilahduttavaa nähdä monen kanssani aiemmin samaan aikaan kirjoittaneen todella onnistuneen!

Sitten vielä kysymys: Minulla on lugeina Luteina 100 mg pyöreät tabletit, onko jollain kokemusta? Jospa eivät sotkisi samalla tavalla kuin ne Lugesteronit. Siirron jälkeen Luteinaa pieninä tabletteina on merkitty myös imeskeltäväksi.
 
No tuli sitten se pelätty soitto, että alkiot eivät selvinneet sulatuksesta, joten mitään siirrettävää ei ole. Menee varmaan tämä päivä tajuta tämä asia, että hoito ei jatkukaan. Olivatko liian monta vuotta pakkasessa? Pettynyt on olo, mutta sitähän se on ollut näissä hoidoissa aina, joten ei mitään uutta.

Pyysin kyllä virustestien tulokset kirjallisena kotiin. Tässä on ehtinyt itää ajatus Tarttoon tai Brnoon lähtemisestä, kun vaan osaisin valita paremman. Onko kellään tietoa Reprofitin jonoista tällä hetkellä? Miten siellä etenee asiat, ehtisikö kesäkuussa siirtoon, kun olisi silloin loma?
 
Olen vanha palstalainen, nimimerkkini olen muuttanut ja lapsen saanut 01/11 alkioadoptiolla Tartossa.
Nyt olemme käyneet Reprofitissa Brnossa jo useamman kerran ilman tulosta.
Aina suht säännölliset kuukautiseni on alkanut nyt heittämään häränpyllyä.
Mietinkin, että onko jokin lääkitys millä pystytään saamaan kuukautiset tulemaan ns ajallaan. Onko sellaista olemassakaan?Nyt ku jää välistä kokonaan tai kierto pitenee 2-3 viikolla . Viimeisimmät tosin oli taas 28 pvää
Miten suunnitella siirtoon menoa jos ei yhtään tiedä milloin kuukautiset alkaa?
Varmaankin tyhmä kysymys, mutta tilanne minulle aivan uusi.

Olemme mietinyt Prahan Parga Medica klinikkaa ja tuoresiirtoa alkioadoptiosysteemillä tai sitten kokeillaan vielä Reprofitissa.
Onko kellää kokemusta tuosta Prahan klinikasta?
 
Voi ei SolakkaSilakka :( Voimia selvitä pettymyksestä
Reprofitiin pääsee varmaankin kesäkuussa, jos nyt on yhteydessä.
Esemila : ehkäisypillereillä saa kuukautiset tulemaan milloin halutaan ( mulla oli käytössä ).
Voimia kaikille ❤ Ja onnistumisia !
 
Nat
SolakkaSilakka surullista se on... jos jopa pahempi :( tiedän...
voimia

Ei ole Tartoosta kokemusta, mutta Reprofit on hyvä paikka. Mulla jono kesti muutama viikko, ei ollut jopa kuukautta. Kai siinä oli vaikutsta että luovuttajalle ei ollut tiukkoja kriteereitä.
Muuten se on hyvä paikka, helppo päästä, ja matka Tsekkiin varmasti piristyy erityisesti kesällä.
Me tehttiin kaikki kerrallaan, puolitoista viikkoa kesti. Päämaja oli Praahassa ja kävimme 2 kertaa Brnoon, eka hedelmöitymiseen ja toka siirtoon.
 
Kiitos Paulanna, Kiitos Nat
Laitoin jo aamupäivästä meiliä Svetlanalle Reprofittiin ja kysyin jonosta, Klo 17 tuli vastaus: heillä on nyt pareja joiden hoitoaikataulua suunnitellaan heinä/elokuulle. Sitten hän mainitsi jostain yhteistyötoiminnasta jolla voisin päästä aiemmin ja haluanko lisätietoa siitä? Mitä hän mahtaa sillä meinata.. ?Ajattelin omassa päässäni, että lisähinnasta voi päästä jonon ohi vai onko täällä Suomessa joku klinikka jonka kautta pääsisi nopeammin?? Onko kellään tietoa tästä?

Taidan nyt vielä ottaa Tarttoon yhteyttä, heillä netissä ainakin luki, että hoitosuunnitelma aloitetaan heti, tarkoittanee, että jonoa ei ole? Kesäkuu on ehdottomasti paras aika siirrolle, niin ei tarvitse stressata noista liikkumisista ja töistä, kun meillä molemmilla on silloin lomaa...

Vielä mietin tuota sulatuksen epäonnistumista, mutta sehän näissä Suomen hoidoissa harmittaa, kun luovuttajaa ei voinut valita... mutta halusin ensin sen vaihtoehdon, että mahdollinen lapsi saisi aikanaan tietää, keneltä geeninsä saanut, jos haluaa tietää.

Mutta näillä taas mennään eteenpäin. Tulen taas kertomaan, mitä Tartosta saan tietää... Onnea ja tsemppiä muille hoitolaisille
SS
 
SS, laitoinkin sinulle yksäriä...
Mutta vielä Reprofitistä, ehdottomasti suosittelen, helppo oli mennä ja asiat hoituivat. Me käytimme tuota yhteistyökumppania (Magdalena jotain), eikä se silloin ainakaan maksanut mitään extraa, kun ei ostanut mitään lisäpalveluita. Tosin en tiedä nopeuttiko se myöskään hoitoon pääsyä. Brnohon pääsi Prahasta kätevästi junalla. Kysele lisää käytännöistä, jos tarvis.
 
Solakka Sinikka olipas kurjia uutisia. Harmin paikka tosiaan. Minulla on hoito keskeytynyt kaksi kertaa ennen siirtoa, joten en uskalla yhtään toivoa onnistumista. Inhottaa tällainen pessimismi, joka ei ole ollenkaan itselleni tyypillistä... Nyt pelkään, että limis ei olekaan enää kunnossa siirtoon.
Esemila hauska kuulla sinusta pitkästä aikaa. Minulla kiertoa pitää yllä estradiol ja estradiol+dydrogesteron cocktail. Eiköhän lääkäri osaa antaa sinulle tropit jotta kk tulevat ajallaan.
Isot onnittelut Saiga!
Paulanna ihailen miten aktiivinen jaksat näillä palstoilla olla, vaikka vauvasi ovat jo isoja. Olen seuraillut aina silloin tällöin kuulumisiasi.
Onko muuten niin, että blastot selviävät sulatuksesta paremmin kuin kolmipäiväiset?
 
Hei pikkukintsu nyt on kuulemma tullut joku uusi pakastus- ja sulatussysteemi (nopeampi) joka on vissiin parempi kuin entinen, mutta meillä oli alkiot vielä vanhalla mallilla pakastettu. Joo harmittaahan se siirron alla keskeytyminen. Jotenkin ajattelee luovutussolujen olevan niin priimaa, ettei niille käy kuinkaan.. en tiedä sitten mikä miehen osuus on tuossa laadussa, kyllä ne ainakin aluksi näyttävät hyviltä. Näissä on monta tekijää..

Laitoin vielä Reprofittiin kyselyä mitä tarkoittaa yhteistyö-toimija, jonka kanssa voisi päästä nopeammin hoitoon? Kyllä suosittelujen perusteella lähtisimme mieluummin sinne, mutta kesäkuulle pitäisi hoito saada. Seuraavaa lomaa saisin syys-lokakuussa. En tiedä mikä kiire minulle tässä asiassa tuli, muttta yli puolen vuoden odotus tässä vaiheessa tuntuu liian pitkältä, kun alkaa olemaan jo vaihdevuosien kynnyksellä... varmaan ymmärrätte?

Tarttoon kirjoitin eilen illalla, ei ole vielä tullut vastausta.
 
Solakka Silakka sinut muistankin vuosien takaa. Harmi että teillä ei päästy siirtoon asti :( Oliko teillä kuinka monta pakkasessa? Ja missä päin olitte hoidossa? Tsemppiä pettymyksestä yli pääsyyn.

Fertinova mainostaa ainakin että lahjamunasoluhoitoihin on vain 3-4 kk.n jonot, mikä on oikeasti aika lyhyt aika! Mekin aikanaan heille menimme ja olimme varautuneet odottamaan pidemmän aikaa niin muistaakseni pääsimme hoitoihin ihan muutamassa viikossa.

Kävin tosiaan nyt viime viikolla Fertinovassa ja jollain tapaa käynti oli erikoinen. Olin jo valmiiksi pettynyt siitä että meitä aina hoitanut Niklas oli vaihtanut Dextraan. Hänelle suosittelen menemään, jos täällä uusia miettii mille klinikalle ja lääkärille menisi. Meillä oli nyt fertinovassa lääkärinä Eija D. Ihan ok lääkäri, mutta jotenkin hänen luona käynti ei ollut sellainen kuin aikanaan Niklaksen luona. Hän ei ensinnäkään esitellyt itseään ja siitä jo tuli tosi tyhmä olo. No siinä höpisimme ja kaikki tuntui jotenkin niin uudelta ja ihan kuin olisin ollut eri klinikallakin. Systeemit pakastetun alkion siirron hoidoissakin on muuttuneet ihan täysin. Olisimme voineet lähteä lääkärin mukaan hoitoihin vaikka siltä istumalta.. eli illalla aloitettu lääkkeet jne. Mutta emme siis aloittaneet vielä hoitoja. Ja syy oli ihan puhtaasti se, että minulla on maaliskuussa töissä pari isoa tapahtumaan joihin haluan osallistua täysillä mukaan. Hoidoissa tarvittavien lääkkeiden reseptit on nyt valmiina meillä ja kun haluamme hoidot aloittaa niin soitamme vaan ajan limisultraan n. kymmenennelle lääkityspäivälle..
Yritin kysellä että miten näin kauan pakkasessa olleet munasolut selviävät enää edes sulatuksesta.. mutta en oikein saanut vastausta vaan juurikin sain tietää sen että nykyään pakastetaan ja sulatetaan hieman eri lailla kuin ennen. Jännityksellä siis jäädään odottamaan huhtikuun hoitoja ja sitä, että selviytyykö yksikään munis sulatuksesta.

Tsemppiä kaikille teille omiin vaiheisiinne. Minä kirjoittelen enempi sitten kun hoidot ovat ajankohtaiset :)
 
Aliisa meillä oli tässä viimeisessä oljenkorressa 2 alkiota. Oltiin hoidossa Lappeenrannan Felicitaksessa, joka ensin oli Mehiläinen ja klinikka muutti eri paikkaankin tässä välillä. Oliskohan siinä muutossa pakkasesta otettu virrat pois.. :confused: Kai siellä joku on raskautunutkin, mutta en ole varma voinko sitä suositella... Emme saaneet valita luovuttajasta yhtään mitään, sanottiin vaan, että täällä ei ole ruskeasilmäisiä luovuttajia ja meille vaan määrättiin luovuttaja. Näin täällä Itä-Suomessa... pakko tyytyä niihin vaihtoehtoihin joita on.

Nyt lähden lukemaan meilejä, ainakin Tartosta oli tullut pitkä viesti.. :geek:
 
Paras lääke pettymykseen on suunta kohti seuraavaa taistoa :D Täällä on meilejä laiteltu. En vastannut enää Tarton meiliin, vaan jatkoin keskustelua Reprofitin kanssa ja heillä onkin mahdollista päässä kesäkuussa hoitoon, kun otin koordinoijan (Magdalena, josta Saigakin mainitsi) hoitamaan asioita minun ja klinikan välille. Vastaukset tulee todella nopeasti. Hinnaksi tulee 4500 + 440 euroa tämän koordinoijan palkkio. Minusta luki, että tuohon hintaan sisältyy blastoksi viljely. Mikäli oikein ymmärsin, niin Tartossa ei hinta 5350 sisällä blastoja, vaan lisää tulee reilu 400 eur?

Tänään sain jo ajan lääkärille, koska minulta puuttui THS arvo ja veriryhmä (muistelen että se on AB mutta en muista - vai +) Hän kyllä ihmetteli miksei aiemmassa hoidossani ole kysytty veriryhmää.. Onko teillä muilla kysytty veriryhmä?

Lisäksi tehtiin kuitenkin gynetarkistus vaikka kuukauden sisään on kaksi kertaa tähyilty, niin olin ihmeissäni kun lääkäri löysi 1 cm:n myooman kohdun seinämästä. Ei näkynyt vaakakuvassa, vaan kun katsoi edestäpäin. Voiko sellainen kasvaa niin nopeasti? Hän epäili, että se on ollut pieni jo ennen hoitoa ja alkanut kasvamaan estrogeenin vaikutuksesta.. Mutta jos siirrettävää olisi tullutkin, tuo myooma olisi voinut estää kiinnittymisen. Nyt odotellaan ensi viikon kuukautisia, kuvataan uudelleen suolaliuoksen kanssa ja joudun ehkä hysteroskopiaan. Mutta ehtii kuulemma hoitaa pois ennen kesäkuuta.. Mutta jos jotain ongelmaa tähän liittyen tulee, voidaan joutua siirtämään tätä raskautumisyritystä pidemmälle kuin kesäkuulle. Miten pian Reprofistä tulee lasku, kun olen palauttanut heille tämän ensimmäisen kyselylomakkeen? Eikö se etukäteen makseta, koko summa?

Tuntuu hurjalta, että maanantaina olin vielä menossa siirtoon ja keskiviikkona on jo suunnitelmat menneet aivan uusiksi. Kiitos vapaapäivien!
 
Voi Solakka Silakka, sulatusharmi! Hyvä nähdä, että olet jo energisesti miettimässä seuraavia askeleita.

Eräs tuttu soitteli Suomen klinikoita läpi muutama kuukausi sitten, ja tuolloin Tampereen Fertinovassa ei kuulemma ollut jonoa lainkaan.

Helsingin Fertinovalla menimme jonoon elo-syyskuussa, ja marraskuussa soittelivat. Ryhdyimme hommaan vasta nyt, koska mies tarvitsi vielä aikaa sulatella.

Pikkukintsu, kiitos! :) Suomessa ollaan siis hoidoissa. :)

Aliisa08, samoja kokemuksia! Mekin käytiin äskettäin tuolla samalla Eijalla..... Mutta toinen, Liisa, oli hyvä ja osaava. Meidätkin aiemmin tavannut lääkäri oli lähtenyt sieltä Dextraan.
 
Onko teille muuten siirretty yhtä vai kahta alkiota kerralla (jos hyvälaatuisia)? Mies (ja lääkärit) suosittelee yhtä, mutta itsellä olisi kova hinku kahteen. Kun toiveissa oli (silloin muinoin kun vielä uskalsi unelmoida) iso perhe.. jos saisi kaksoset.. sehän olisi mahtavaa.. Tuplavoitto lapsettomuuskurjuusvuosien jälkeen! Olenko ainoa, joka ajattelee näin höpsösti?
 
Pinkki Myy ulkomailla helpommin siirretään kahta, mutta Suomessa yleensä vain yksi, ainakin tämän ketjun kokemusten perusteella. Itsekin mietin, että tuplat on paljon parempi kuin ei mitään.

Toivottavasti se myooma ei nyt ala aiheuttaa harmia Solakka Sinikka.

Minulle siirrettiin eilen kaksi 4AA blastoa. En usko edelleenkään onnistumiseen ennen kuin toisin todistetaan, joten valmistaudun putoamaan jalat edellä. Tänään lennän kotiin. Kurkku on ollut kipeänä jo eilisestä, joten flunssaa pukkaa. Eipä taida olla piinailukavereita.
 

Yhteistyössä