Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Nyt onnea kaikille piinailijoille! <3

Ja olo on häkeltynyt: meille löytyi heti luovuttaja! Muuten kuulemma mun näköinen mut ois 8cm lyhyempi. Miestä jäi epäilyttämään, eka itekin vähän pähkäilin et onkohan liian lyhyt mutta pääsin ”yli” siitä ajatuksesta (on munkin äiti 173cm ja mä kymmenen senttiä lyhkäsempi itte :’D).
 
Niin ja se vielä et olin ihan luullut et sijaissynnytys maksais vielä enemmän! :eek: eihän toi nyt kauheasti lahjishoitoja kalliimpaa ole. Mä kyl toivoisin sijaissynnytyksen laillistamista suomeenkin, vaikkei se ois meille kyllä vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Nyt "kotiuduin" hotelliin klinikalta. Ei ihan mutkattomasti mennyt, rakko ei ollut ensin tarpeeksi täysi, joten housut jalkaan ja käytävälle vesikonetta tyhjentämään. Join yli 2 l vettä ja sitten takas. Onnistui siirto ja oli erilaista kuin viimeeksi. Peti nostettiin pää alaspäin, ihan kuin liukumäessä olisi maannut väärään suuntaan pää alaspäin, siihen jäin 10 min ainakin siirron jälkeen. Viimeeksi ei nostettu ja en jäänyt makaamaan. Lopuksi sain jatko-ohjeet ja lisälääkkeet, uutena dipherline su pistettäväksi. Ja lääkäri toivotti oikein kunnolla että "Please have a baby now!" Hauska :D Ja voin kertoa että olen muuten sen yli 2 l vedenjuonnin jlk ravannut pissalla monesti :ROFLMAO: Niin ja tiputettiin se intralipid vielä sen siirron jlk. Ihanat hoitajat oli, 2 naista :love:

Minä olen jo vuosia ottanut selvää sijaissynnytyksistä eri maissa ym. Vanhemmat merkataan syntymätodistukseen ainakin Venäjällä ja Ukrainassa. Ne on olleet sellaisia maita joissa itse voisin asioida ko. asian tiimoilta. Amerikka on ihan no no, törkeän kallista ja pitkä matka.

@nyuu Ihanaa että luovuttaja löytyi, onnea siitä :love:
 
@nyuu - onnitttelut luovuttajan loytymisesta! Milla klinikalla olette?

@Ramiina - kuulosti prosessi jannittavalta! Hienoa, etta meni hyvin.

Oma napa: nyt on ensimmaista kertaa elamassani tullut D6 selkeasti pienta verenvuotoa pikkuhousuihin - minullahan oli 5-paivainen alkio, joten kiinnittymisen pitaisi oikeastaan tapahtua tanaan... eli toivon ja rukoilen, etta kyseessa on kiinnittymisvuoto eivatka mitkaan alkavat kuukautiset. Tanaan olin myos kilpirauhaskokeissa ja ferritiinikokeissa, tulokset joskus ensi viikolla. Otettiin myos pieni verenkuva ja kaikki oli hyvin; hemoglobiini oli OK muttei liian korkea, joten lisarautaa uskaltaa viela syoda. Syon siis talla hetkella rautaa, raskausajan monivitamiinia, 20mikrog D-vitamiinia ja elavamuotoista folaattia. Laakkeina 2 x estrogeeni aamuin+illoin, ja 2 x Terolut aamuin+illoin, seka Lutinus yoksi. Eli 4 tablettia kumpaakin paalaaketta - isoin maara Terolutia mita minulla on ollut. Melatoniini, Klexane ja Januvia viela jatkuvat. Pistin tanaan myos Gonapeptylin ja aloitin syomaan 2 x parapahkinaa seka tummaa suklaata.
 
Viimeksi muokattu:
En ehdi nyt enempää kirjoittaa mutta:
Mua jännittää positiivisella tavalla @Rusakkonen sun puolesta, oisko sulla tosiaan nyt kiinnittymisvuotoa :love:
Olisi niin Ihanaa!!! :love: Vuoto siis toki loppui jo, niin kuin varmasti pitaisikin. Se oli sellainen loraus vain. :)

Olin ostanut kiinnittymisviiniakin (cabernet sauvignon), mutta sita join sitten lopulta vain muutaman kulauksen. Jotenkin ei tuntunut oikealta - tuntui ihan kuin alkio olisi jo kiinnittynyt eika siis tarvitsisi viinin flavonoideja. (Olin myos lukemassa kirjaa, ja kun palasin sen pariin puolikas pikkulasillista kadessa ... niin ensimmaiset nakemani sanat olivat vertauskuvalliset ‘poisonous chalice’. Tuntui, kuin olisi merkin saanut!) Minulla on ollut koko illan myos kova vasymys, suurimman osan aikaa kylma ja runsaasti nesteen tarvetta, niin sekin kaikki osoittaa oikeaan suuntaan. Varsinainen alkoholin makukin tuntui niin lavitse, etta ei tuntunut oikealta ratkaisulta alkiolle. Mina siis kaadoin lopun siita puolikkaasta samppanjalasista pois. Jos sitten erehdyin eika olekaan kiinnittynyt, niin ei silla mitaan sitten voi ja pitaa yrittaa siina tapauksessa uudestaan ja tehda kokonaan uusi luovutushoito - mutta kylla nyt tuntuu, etta siunaus saapui - this is it. :love:
 
Viimeksi muokattu:
Tuun tänne kommentoimaan tuota @nyuu :n saamaa "neuvontaa", kun olen siitä niin järkyttynyt, vaikka en tälle palstalle kuulukaan (olen silloin tällöin seuraillut, kun lahjasoluasia on eräänä vaihtoehtona myös ollut mielessä).

Kuulostaa todella ihmeelliseltä. Joo, lapsi saa puolet geeneistä luovuttajan solusta, mutta sinä olet lapsen biologinen äiti - se jonka kohtu pienen alkion ottaa vastaan ja alkaa sitä ravita ja kasvattaa. Kasvuympäristö eli sinun elimistösi myös vaikuttaa siihen, miten geenit aktivoituvat (epigenetiikka). Ja aivan ennen kaikkea, sinä annat lapselle henkisen perinnön, kasvuympäristön, suojaat ja hoivaat, tuet haparoivia ensiaskelia tähän maailmaan. Sinä olet äiti 100%. Ei ole mitään tarvetta kellään osapuolella tapaamisiin pelkän geneettisen linkin takia. Itsekin kyllä ajattelen, että on hyvä olla lapselle avoin taustasta, mutta vanhemmuus- ja sisaruussuhteet ovat jotain ihan muuta kuin geenit.
 
@Rusakkonen toivotaan nyt et kaikki merkit ja tuntemukset viittais nyt siihen et kyytiin ois tyyppi lähtenyt! <3 milloinkas oli testipäivä? :)

@Katti75 jotenkin tuntui et toi terapeutti piti epigenetiikkaa ihan puppuna, kun niin painotti et kaikki mahdollinen tulee sit luovuttajalta ja minua ei siinä sit ois käytännössä ollenkaan, ja mun pitää olla sen asian suhteen ihan fine.
Ja joo, me ajatellaan et oltais avoimia ja totta kai kerrotaan taustasta. Mut just tollaset tapaamisasiat ja ”sisarus” treffit tekee niin sen olon et oon vaan hyödytön kuori ja se tärkeys tulee sit geenien myötä ”oikeassa” äidissä ja ”oikeissa” sisaruksissa.
 
@Pimpula76, eiköhän meitä kohta ole plussakavereita <3. Mikä sulla fiilis?

@nyuu, onnea luovuttajan löytymisestä! Mun luovuttaja on mua 12 cm lyhyempi!!! Nuorin lapsi jo varasi, että haluaa olla kolmas perheenjäsen, joka pitää vauvaa sylissä (ja en ole edes raskaana vielä) <3

Luovuttajalla on kypsymässä 5-10 solua/puoli. Onko se hyvä määrä?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Hei kaikille,
Miten menee piinistelijöillä? Onko ollut mitään erityisiä tuntemuksia? :)

@Ramiina Miksi ne roikutti sua pää alaspäin? Kiitos kun vastailit sijaissynnytyksistä, itsekin olen katsonut juuri Ukrainaa ja Venäjää jossa vaikuttaisi hoidot olevan edullisimpia. Tsemppiä sinulle piinistelyyn ja pidän peukkuja että nyt tärppää :love:
@nyuu Ihanaa kun saitte luovuttajan! :love: Eihän toi pituus nyt niin paha ole, sitä paitsi eikös seuraava sukupolvi ole aina hiukan pidempi kuitenkin kun edellinen? Koskas pääsette tositoimiin?
@Pimpula76 Siitä lähdetään että saisit odotuseuraa meistä kaikista. Miten on raskaus mennyt? :)
@Rusakkonen Kuulostaa ihanalta nuo sun merkit. Voi että, tulethan sitten heti kertomaan Täällä pidän peukkuja! :love: Vielä niistä sijaissynnytyksistä : edullisin mitä olen nähnyt on ollut Ukraina n.50t€
@kirsillevauva Eikö se ole suht normaali määrä soluja? Pääasia tietysti että mahdollisimman moni hedelmöittyy ja saadaan alkioita. Missäs kohtaa menette, onko kohta keräys? Tsemppiä odotteluun! ❤

Minulla ylihuomenna ERA, jännittää sillä olen hankala tapaus ja alkion siirrot ovat minulle vaikeampia. Reitti kohtuun on mutkikas. Jokaisessa alkion siirrossa on taisteltu lähes puoli tuntia että sitä katetria on ylipäätään saatu perille. Onneksi saan puudutetta, mutta ei se silti kivaa ole.:unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Nipsu_78
Hei kaikille,
Miten menee piinistelijöillä? Onko ollut mitään erityisiä tuntemuksia? :)

@Ramiina Miksi ne roikutti sua pää alaspäin? Kiitos kun vastailit sijaissynnytyksistä, itsekin olen katsonut juuri Ukrainaa ja Venäjää jossa vaikuttaisi hoidot olevan edullisimpia. Tsemppiä sinulle piinistelyyn ja pidän peukkuja että nyt tärppää :love:
@nyuu Ihanaa kun saitte luovuttajan! :love: Eihän toi pituus nyt niin paha ole, sitä paitsi eikös seuraava sukupolvi ole aina hiukan pidempi kuitenkin kun edellinen? Koskas pääsette tositoimiin?
@Pimpula76 Siitä lähdetään että saisit odotuseuraa meistä kaikista. Miten on raskaus mennyt? :)
@Rusakkonen Kuulostaa ihanalta nuo sun merkit. Voi että, tulethan sitten heti kertomaan Täällä pidän peukkuja! :love: Vielä niistä sijaissynnytyksistä : edullisin mitä olen nähnyt on ollut Ukraina n.50t€
@kirsillevauva Eikö se ole suht normaali määrä soluja? Pääasia tietysti että mahdollisimman moni hedelmöittyy ja saadaan alkioita. Missäs kohtaa menette, onko kohta keräys? Tsemppiä odotteluun! ❤

Minulla ylihuomenna ERA, jännittää sillä olen hankala tapaus ja alkion siirrot ovat minulle vaikeampia. Reitti kohtuun on mutkikas. Jokaisessa alkion siirrossa on taisteltu lähes puoli tuntia että sitä katetria on ylipäätään saatu perille. Onneksi saan puudutetta, mutta ei se silti kivaa ole.:unsure:
Muista laittaa rakko tayteen ennen ERA:a! Ettei kay niin kuin minun, jolta veret lensivat lattialle ja vuoto vain jatkui ja jatkui, lopulta muuttuen kuukautisvuodoksi... onneksi kaikki meni lopulta hyvin, vuoto loppui ja ERA onnistui.
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
@nyuu - menen testeihin 21.1. alkavalla viikolla, ehka torstaina; valitsen paivan loppuviikolta sen mukaan, milloin minun sinne Lontooseen muutenkin pitaisi menna. :)
Olen varannut raskaustestin perjantaiksi 25.1., aika on illemmalla, joten mahdollisesti saan tulokset vasta maanantaina 28.1., mahdollisesti myos jo lauantaina.

Sain muuten ferritinitulokset - 93! Hemoglobiini 137 ja pieni verenkuva myos kaikki ihan hyvia. Kilpirauhasarvo/tyroksiini nyt 1.2, eika ollut kilpirauhasen vasta-aineita. Eli ne menivat ihan hyvin.

@kirsillevauva - hieno tulos!
 
  • Tykkää
Reactions: Netty79
@kirsillevauva Ooh, hei hieno saalis teillä, onnea! :love: Hyvältä vaikuttaa siis. Kohta saat alkion kyytiin ❤
@Rusakkonen kiitos vinkistä, mä vuosin verta kanssa ihan kiitettävästi vaikka yritin juoda paljon, ei kyllä kuukautiset alkaneet ainakaan vielä. Hankalaa taas oli mutta nyt se näyte on ainakin otettu. Sulla onkin sitten jännä viikonloppu ellet saa sillon lauantaina vielä tuloksia:) Onko ollut mitään lisätuntemuksia? Vaikka eihän niistä voi kai mitään edes päätellä mutta itse en malta olla kuulostelematta kroppaa kun alkio on sisällä :rolleyes:
 
Meillä oli 15 solua hedelmöittynyt! En saa enää lisätietoja, vaan tiistaina rakko täynnä siirtoon. Se onkin haaste, sillä käyn pissalla koko ajan ja kärsin pidätysvaikeuksista!!! Juuri olen varannut lääkärille ajan asiasta, sillä jos synnytän vielä neljännen kerran, olen kohta vaipoissa :(
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Netty79 Lääkäri roikotti pää alaspäin varmaan jotta alkiot pysyvät hyvässä paikassa.

@kirsillevauva Oi, hyvin on saatu hedelmöittyneitä (y)

Mä en ole voinut täällä käydä kun ahdisti niin paljon, olin ihan varma että ei onnistu ja luovuin toivosta koska kaikki alkiotkin meni jne jne.. Mutta, oon raskaana, kotitestit näyttää kahta viivaa, ma vielä verikoe. MUTTA koska aina menee kesken, niin ei saa onnitella, vähän taikauskoa mutta en halua että onnitellaan. Katsotaan jos intralipid auttaa ja vauva(t) pysyy kyydissä :love: Ma menen myös intralipid tipalle.

@Rusakkonen Mikä fiilis? Tuntuuko onnistuneelta siirrolta?
 
@Ramiina - huomaatko, en onnitellut, laitoin vain sydamen! :)

Minulla on hiukan sekavaa taalla. Hienoa on, etta minulle tarjottiin toista niista toista, joiden haastatteluissa kavin tiistaina! Joten se on vallan upeaa, ja olen kovin kiitollinen! :) Tasta vauva-asiasta olen vahan huolissani, koska keskiviikkona tuli pari hailun vaaleanpunaista tippua, eilen hiukan ruskeata, ja nyt tanaan on tiputellut ruskeanpunaista hiukan enemman. Eivat nama mitkaan kuukautiset ole, mutta mita jos ne ovat alkamassa? Pelottaa. Ihmeellista, kun nyt on SUUREMPI laakitys kuin ikina ennen, ja kahtena viime kertana, PAS:in yhteydessa, saatiin kuukautiset pidettya poissa, kun otin 4 Progynovaa paivassa (plus 3 Terolutia ja 1 Lutinusta). Nyt siis 4 Progynovaa, NELJA Terolutia ja yksi Lutinus. On kummallista, etta jos sellaisen laakemaaran kanssa alkaa. Ja kun oli ihan kuin sita kiinnittymisvuotoa siina alussa. Etta olen hiukan hammentynyt taalla. Pidan ylla toivoa uskon avulla, mutta tietenkin harmittaa, etta pitaako tassa todellakin loytaa uudet rahat, aika ja energia uuteen hoitoon. Uusi klinikka oli tosin lahiaikoina yhteyksissa ja olemme ykkosina jonossa eli paasemme kylla heti sitten tarvittaessa uuteen luovutushoitoon, mutta kun niin toivomme, etta tama lapsonen jaisi eloon.
 
@Ramiina Ymmärrän täysin. ❤
Vielä siitä toimenpiteestä: Olen ymmärtänyt ettei sillä ole mitään väliä mitä teet heti siirron jälkeen, kun alkio on kohtuun saatu niin se siellä pysyy. Vai onko tästä jotain eriäviä mielipiteitä siis? Apua, en kestä, mä olen aina heti juossut vessaan pissalle ja mennyt bussilla kotiin jne. :unsure:

@Rusakkonen Onnittelut työpaikasta! Ehkä ei vielä kannata hermoilla vuodosta, ei kai sen vielä sitä kuukautisvuotoa pitäisikään olla? Tai siis olen jostain keskusteluista ymmärtänyt että joillain on tullut vaikka mitä vuotoja ja silti olleet raskaana. Nää on niin vaikeita kun pitäis vaan odottaa testeihin kun asiat voi tarkoittaa kumpaa tahansa. Ja tottakai sitä sitten kokoajan tarkkailee ja hermoilee. Mutta koita nyt vaan olla positiivisin mielin testipäivään asti.Tsemppiä ❤
 

Yhteistyössä