Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Kiitos ihanaiset viela kerran kaikista ihanista onnitteluista ja kannustuksesta. Tama matka kohti plussaa on ollut huikea, vaikea, monipolvinen, kasvattava ja kehittava matka. Enka ole niin naiivi, etta luulisin, etta nyt tama jotenkin ‘helpoksi’ muuttuu. Mita tahansa voi toki tapahtua, mutta periaatteeni on, etta taysilla eteenpain kussakin tilanteessa, ja vaikka pelottaisi, niin pyrin keskittymaan siihen, etta uskon ja luotan, etta asiat menevat hyvin. Uskon, etta se on tarkeaa.
Eli taman takia haluan myos heti siirtya kaikilla listoilla plussanneisiin. Eli, kun joku niita paivittaa, niin ihanaa, jos laitatte... listaa ajatellen, alkio oli kolmipaivainen ja ivf-laskurin mukaan laskettu aika olisi 30.12.2019. Tama varmaan sitten ajan myota muokkautuu, kun paasen laakarien kanssa puheisiin jne. En myoskaan usko, etta taman ikaisella raskautta jatketaan minnekaan 42 viikkoon - lukemani mukaan vanhemmilla aideilla on parasta saada vauva maailmaan muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa. Mutta tassahan on aikaa ottaa selvaa.

Minulta kysyttiin, etta tehtiinko nyt jotain eri tavalla tms. Tamahan oli kuitenkin 9. alkionsiirto enka ole ikina elamassani ennen plussannut (tosin joka tapauksessa lapsiahan olen paassyt ‘yrittamaan’ vasta 44-vuotiaana). Vastaisin asiaan seuraavasti.

Mita kauemmin tassa naita hoitoja olen tehdyt, niin olen entista syvemmin ymmartanyt, ettei naita vauvoja ‘tehda’. Lapset ovat Luojan lahja ja tulevat sitten juuri oikeaan aikaan niille, jotka lapsia saavat; eivat liian aikaisin eivatka liian myohaan. Viimeiset pari vuotta ovat olleet minulle hyvin vaikeaa aikaa myos mm. tyohon liittyvista ja rahallisista syista, ja osittain pystyn ymmartamaan, miten ja miksi aikaisemmin ei ehka ollut minulle oikea aika plussata. Tietenkaan en voi kaikkea ymmartaa. Mutta olen ehka hiukan enemman oppinut jattamaan asioita Herran huomaan; ettei kaikkea tarvitse/pida yrittaa ‘ihan itse tehda’; sellainen ei onnistu kuitenkaan. Taman lapsen puolesta on myos rukoiltu paljon. Mutta katson siis, etta plussaaminen on suuri siunaus, josta olen erittain kiitollinen, ja suhtaudun luottavaisesti myos tulevaisuuteen; etta kylla kaikki jarjestyy!

Mita me sitten itse teimme (eri tavalla) tassa yhdeksannessa alkionsiirrossa? Muutama asia tulee mieleen:

- Viime elokuussa saatiin selville, etta vaikka miehen sperman motiliteettitestit olivat aina hyvia, siittiot kuitenkin karsivat oksidaatiosta ja defragmentaatiosta. Nyt sitten, kun piti tehda uusi luovutushoito, niin sita ennen mies soi puolisen vuotta runsaammin (mutta kuitenkin sopivassa maarin) vitamiineja, hiven- ja ravintoaineita ja Sermatropia. Myos yksi pakkaus Inomania meni, kun hoito alkoi lahestya. Eli tama mahdollisesti auttoi alkioiden laatua.
- Ennen ei ole siirretty kolmipaivaista. En tieda, oliko se hyodyllinen tekija.
- Jokaisessa siirrossa on tata ennen kaytetty Klexanea verenohentajana. Nyt ei kaytetty.
- Oma laakitykseni laitettiin aika lailla minimiin. Tukilaakityksena 2 x 2 Progynova, joilla kohdun limakalvo kasvoi hyvin, ja 3 x Terolut (aloitus ERA-testin mukaan) seka ylimaaraisena progesteronina Lutinus alkionsiirrosta lahtien. Taustalaakityksena minulla on Metforem 3 x 500mg (sokeritautia ei ole todettu, mutta yli nelikymppisilla naisilla sokerit saattavat heitella, varmaan varsinkin, kun on tuota ylipainoa ja sukurasitetta) ja tyroksiini 50 mikrog (vaikka tyroksiinitaso oli ‘normaali’, tabletin avulla saatiin taso lahemmaksi ykkosta, mika on ideaalimpi arvo raskautumista ajatellen).
- Alkioliimaa kaytettiin siirrossa.
- Kaytin toki paljon vitamiineja ennen alkionsiirtoa (soin myos uusia juttuja kuten resveratrol/Japanese knotweed + red wine extract; vihrea tee -tabletit, glutationi, asetyylikysteiini jne.). Vahensin vahitellen vitamiinitabletteja hoitojen alkaessa, ja alkion ollessa kohdussa olen ottanut ainoastaan raskausajan monivitamiinia ja Folirenia (elavamuotoinen folaatti). Kaytin myos aikaisemmin ostamaani I Inofolicia alkionsiirtoon asti.
- Kavin akupunktiossa parisen kertaa viikossa muutaman viikon ennen alkionsiirtoa seka alkionsiirtopaivana ennen siirtoa; siirtoa seuraavan paivan aamuna; ja viela kerran nelja paivaa siirron jalkeen; sitten ei enaa. Kavin myos hieronnassa muutaman kerran ennen siirtopaivaa.
- Olen tassa 1.5-2 vuoden aikana laihduttanut 23 kiloa. Olen yha noin 25kg ylipainoinen ja kiinnitan kovasti huomiota liian sokerin valttamiseen ja jarkevalla tavalla syomiseen. Alkionsirron jalkeen noudatan Eviran neuvoja (netista loytyy) ruoka-aineiden valttamisen suhteen. Lisaksi oman lukemiseni perusteella olen yrittanyt valttaa kaikkia maitotuotteita, happamia ruokia (ja liiallista C-vitamiinia) - jotta siis alkio kiinnittyisi - seka valtan savustettuja/mausteisia tuotteita, yrtteja, majoneesia yms. Aion ottaa laakarilta selvaa lisaa ravinnosta; tuskin koko raskautta on tarkoitus olla syomatta esim. jugurtteja...

Varnaan tarkeinta on muistaa tutkia aina myos mies (vrt. alkioiden laatu) ja myos ilman muuta kokeilla erilaisia asioita, jotta ne itselle sopivat jutut loytyvat. Mutta ehka tosiaan joskus se yksinkertaisin hyodyllinen juttu on se, eli ettei ihminen valttamatta kayta kaikenlaisia apulaakkeita, ellei niihin ole erityista syyta.

Toivon todella, etta miten tassa nyt minulle kaykin, etta tarinani voisi antaa jollekulle rohkeutta menna eteenpain ja pysya kurssissa... jos 46-vuotias, ei koskaan plussannut/ei koskaan lapsia saanut nainen voi saada sen siunauksen, etta lopulta plussaa, niin varmasti Sinakin voit sen saada! :)

Aion tasta vahitellen siirtya enemmankin kirjoittelemaan alkionsirrosta plussanneiden palstalle, mutta aion toki jatkaa naiden muiden sivujen seuraamista ja ehka kommentoimistakin.

Muuten en viela oikein tieda, mita seuraavaksi. Yrittelin netista lukemalla ottaa selvaa, myos mm. siita, mita minulle on Englannin NHS:n kautta saatavilla. Yritan saada suomalaisen laakarini kanssa puhelinsession pian.

Plussatuulia kaikille!!!!!

Rusakkonen
 
Viimeksi muokattu:
@Rusakkonen, ihan huikeeta! Käyn varmasti kurkkimassa välillä plussanneiden puolella miten sulla siellä menee! Kaikkesi olet kyllä tehnyt ja nyt tuli plussa varmasti oikeeseen aikaan. Kaikkea hyvää sun raskauteen!

ON: tein eilen testin pp 5, mutta laskennallisesti dpo 10, koska 5 päiväinen siirrettiin. Selkee nega. Ajattelin, että on hyvä tehdä testi, koska on niin varhaista, että nega ei haittaisi, haalea plussa olis vaan iloinen yllätys. Mutta niin se ihmisen mieli toimii, että kyllä ne nega nyt silti masentaa, vaikka koitan ajatella, että voi vielä muuttua. Edellisessä raskaudessa sain kuitenkin dpo 8 jo ihan tositosi haalean viivan. Niin luulisi että nytkin sitten jotain jo näkyisi, jos olisi näkyäkseen... En kyllä vielä lopeta tukilääkkeitä, mutta silti meni vähän niinkuin toivo tähän hommaan.
 
Listaus:


@kirsillevauva, ikä 45-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)
@nyuu, 23-vuotta, esikoista yritetään, yritys alkanu 6/2016 ja takana 3x ivf/icsi, yksi lahjiskierros ja toinen kierros alkaa nyt! (km 3/2019)
Piikkinen, 1. lahjasoluhoito, (3 omasolu IVF takana), ikä 42, yritys aloitettu 2017, 2. lapsi
@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ 2. lapsi
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito.
Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019)

Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019

@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa), la 30.12
 
Viimeksi muokattu:
@Piikkinen, voi kumpa muuttuu vielä plussaksi!!!

Täällä estrogeeni aloitettu :) Olen niin onnellinen. @Rusakkonen sai plussaa ja melkein kun itse olisi plusaanuut. Hän ei luopunut toivosta ja uskoi rukousvastauksiin <3 Itsellä on sama usko. Nyt on vaan rahat aika finito ja en enää ota lainaa. Yhteen siirtoon on raha ja, jos en nyt plussaa seuraava yritys elokuussa, kun tulee veronpalautus. Nostin 10 000 lainaa ja säästöjä ei ole. Se raha alkaa olla kohta käytetty.
 
@Rusakkonen, ihan huikeeta! Käyn varmasti kurkkimassa välillä plussanneiden puolella miten sulla siellä menee! Kaikkesi olet kyllä tehnyt ja nyt tuli plussa varmasti oikeeseen aikaan. Kaikkea hyvää sun raskauteen!

ON: tein eilen testin pp 5, mutta laskennallisesti dpo 10, koska 5 päiväinen siirrettiin. Selkee nega. Ajattelin, että on hyvä tehdä testi, koska on niin varhaista, että nega ei haittaisi, haalea plussa olis vaan iloinen yllätys. Mutta niin se ihmisen mieli toimii, että kyllä ne nega nyt silti masentaa, vaikka koitan ajatella, että voi vielä muuttua. Edellisessä raskaudessa sain kuitenkin dpo 8 jo ihan tositosi haalean viivan. Niin luulisi että nytkin sitten jotain jo näkyisi, jos olisi näkyäkseen... En kyllä vielä lopeta tukilääkkeitä, mutta silti meni vähän niinkuin toivo tähän hommaan.
Kiitos @Piikkinen - ja uskoisin, etta testisi oli liian aikaisin - koeta uudestaan!
 
@Piikkinen En mä oikein tiedä milloin siirron jälkeen voi ylipäätään plussata, mutta kyllä tuo pp5 kuulostaa aika aikaiselle. Pitäähän sen alkion ensin kiinnittyä ja istukan muodostua ennen kuin mitään hormonia voi alkaa erittymään, ei kai siihen vaikuta se monenko päivän ikäinen siirretään? Älä vielä luovu toivosta!
 
@Rusakkonen Se, että sä onnistuit tulemaan raskaaksi antaa kyllä mullekin vähän uutta toivoa. :love: Minäkin ehdin kesällä täyttää 44v ennen kuin päästään tositoimiin syksyllä joskus, tai miten se jonotus eteneekään. Jos nyt ensikäynnillä ei ilmene mitään ihmeellistä, pankki myöntää lainaa jne... Eihän se miten muut onnistuu tietenkään oikeasti vaikuta mitenkään omiin mahdollisuuksiin, mutta niin se ihmismieli vain toimii.

En ole enää ostellut ovistestejä ja nyt on omituista kun ei yhtään tiedä milloin on menkat tulossa. Tänään kp28, viime kierto poikkeuksellisesti 65 päivää eikä tässä kierrossakaan ole oikein ovistuntemuksia ollut. Toisaalta eipä sillä nyt enää ole väliä onko oviksia vai ei. :whistle: Lääkkeellinen kierto tulee kuitenkin luultavasti, sen verran on kierron pituus heitellyt: 25, 24, 36, 32, 24, 38.
 
Täällä kiertopäivä 3. Eka ultra 8.5 ja siitä noin viikon päästä siirto, jos hyvin menee :)

Kävin myös työterveydessä. lääkärin mukaan runsaat kuukautiset ja kasvissyönti selittävät alhaiset ferritiinit. Jatkuvia infuusioita ei suositellut, koska rauta on myrkkyä elimistölle. Yritän nyt syödä rautatabletteja ja ravitsemusterapautin kanssa keskustella, mistä saisin rautaa. Sain lähetteen ferritiiniin, d- ja b-vitamiinin mittaukseen. En voisi olla tyytyväisempi.
 
@Rusakkonen WOW!!! Onnea miljoona kiloa! Olen superhappy for you! :love: Kyllä sinun tarinasi, kaiken kaikkiaan positiivisuutesi ja peräänantamattomuutesi antaa voimia ja luottamusta meille muille mennä eteenpäin.

@Piikkinen Kyllä se plussa voi vielä sieltä tulla! Toivon todella niin!

@kirsillevauva Mahtava juttu, että pääsette pian siirtoon!

ON: Oltiin pitkä viikonloppu reissussa suunnitellusti. Oli oikein piristävää olla muissa maisemissa ja sain ajatukset tosi hyvin pois tästä kaikesta. Vuoto ja kivutkin rauhoittui. Reissussa oli kivaa, mutta tänään iski ihan tajuton voimattomuuden ja alakuloisuuden tunne. Jotenkin tuntuu, että ei riitä energiaa nyt mihinkään. Pitää miettiä tätä työssä jaksamistakin...Sain ferritiinit ja tsh/t4v ja b12-vit sekä hcg:n julkiselta, jotka pitää jossain vaiheessa kontrolloida. Huomenna menen klinikalle ja suunnitellaan lääkärini kanssa jatkot.
 
@Plusyks toi voimattomuuden tunne on niin kamalaa... mullakin ajatukset on jo muualla monestikin, mut sit se pamahtaa päälle se tuska ja kipu ihan hurjana painona :( voimia sulle <3 toivottavasti pian on kaikki arvot kunnossa! Päästäänköhän me piinailemaan yhdessä? Vai meinaatko et menee vasta kesäkuuta pidemmälle siirto?

@kirsillevauva ihana et kaikki on hyvin ja homma etenee! Mä niin toivon et menis homma putkeen ja pian ois teillä uus tirriskä kyydissä:love:
 
Kyllä on pitkä aika odottaa sitä ensikäyntiä (kolmisen viikkoa vielä)! Lueskelen vaan teidän kuulumisia ja olen kovasti hengessä mukana vaikka olen huono kommentoimaan.

Tuntuu, että joka päivä murehdin jotain asiaa tähän liittyen. Eilen sitä, että saako mies sitten myöhemmin töistä vapaata lahjasoluneuvontaa varten (onko se muuten yksi vai useampi käynti?) ja tänään taas sitä endometrioosiani. Että jos pitääkin mennä leikattavaksi ensin ja hoitotakuu on varmaan se puoli vuotta ja kun heinäkuussa täytän jo 44 ja kiire kiire kiire!

Melkein aloin jo murehtimaan taakse kallistunutta kohtuani, että onkohan sekin siirrossa hankala, mutta päätin sitten jättää sen seuraavaksi. :D
 
@Silmu75, juu kaikki me tiedetään tuo tunne, tää on joka vaiheissaan yhtä odottelua tämä homma. Koita kestää!
Muihin murehtimisen aiheisiin en osaa auttaa, mutta tuota kallistunutta kohtua ei oman kokemukseni perusteella kannata murehtia. Mulla on myös kallistunut taakse, ja siirrot joka kerta oikein helppoja, lääkäri sanoin.

Hyvää vappua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Silmu75, juu kaikki me tiedetään tuo tunne, tää on joka vaiheissaan yhtä odottelua tämä homma. Koita kestää!
Muihin murehtimisen aiheisiin en osaa auttaa, mutta tuota kallistunutta kohtua ei oman kokemukseni perusteella kannata murehtia. Mulla on myös kallistunut taakse, ja siirrot joka kerta oikein helppoja, lääkäri sanoin.

Hyvää vappua kaikille!
No mutta heti yksi huoli vähemmän, kiitos! (y)
Muoks. Miten sulle kävi, testasitko uudelleen?
 
Viimeksi muokattu:
@Rusakkonen kiitos, kun jaoit kokemuksiasi ja ajatuksiasi ja vielä kerran onnea positiivisen tuloksen vuoksi! Tarinasi kaikessa positiivisuudessaan antoi itselle voimaa ja uskoa tulevaan, kiitos❤!
@kirsillevauva hienoa, että teidän prosessi etenee ja pääsette pian tosihommiin!

@Silmu75 tää hommaa on aika lailla pelkkää odottelua, tsemppiä siihen! Kyllä se helpottaa, kun pääsette käymään klinikalla. Tulee konkretiaa ja uutta tietoa.

Meille soitettiin tänään Ovumiasta, että luovuttaja on löytynyt! Meni tasan se neljä kuukautta kuten arvelivatkin. Siirto olisi kesäkuussa vkolla 24 tai 25. Nyt lauantaina mun pitää ottaa Procren-pistoksen jotta kierto hiukan pitkittyisi. Vastaanotolle viikon päästä perjantaina tsekkaamaan loput lääkkeet. Jännittävää! Ehkä tämä olisi se kierto kun nappaa!

Hyvää vappua kaikille!
 
@Aallotar19 Onnea luovuttajan löytymisestä! Varmasti hienoa kun asiat taas etenee. (y) Miksi sun pitää käydä siellä paikan päällä lääkitystä miettimässä, ultrataanko samalla tai jotain?

Toivon niin, ettei kovin monta kertaa tarvitsisi käydä Helsingissä asti (siis matkahan ei ole mahdoton, mutta palkattomat vapaat tulee kalliiksi) siirtojen lisäksi. Täytyy sitäkin kysellä sitten, että mitä kaikkea voisi tehdä etänä, siis käydä jollain paikallisella lääkäriasemalla ultrassa tms. vai haluaako ne itse kaikki meidän rahat. :D
 
@Aallotar19 Onnea luovuttajan löytymisestä! Varmasti hienoa kun asiat taas etenee. (y) Miksi sun pitää käydä siellä paikan päällä lääkitystä miettimässä, ultrataanko samalla tai jotain?

Toivon niin, ettei kovin monta kertaa tarvitsisi käydä Helsingissä asti (siis matkahan ei ole mahdoton, mutta palkattomat vapaat tulee kalliiksi) siirtojen lisäksi. Täytyy sitäkin kysellä sitten, että mitä kaikkea voisi tehdä etänä, siis käydä jollain paikallisella lääkäriasemalla ultrassa tms. vai haluaako ne itse kaikki meidän rahat. :D
Mulla on suunnittelukäynti, käydään aikataulut ja lääkityksen läpi ja lisäksi perusultraus.
 
Oi mitä uutisia täällä oli, lämpimät onnittelut @Rusakkonen!!! Olen pitkään ihaillut sitkeyttäsi ja perehtyneisyyttäsi kaikkeen mahdolliseen asiaan liittyvään. Vihdoin sitkeys palkittiin - ihanaa!! Nautihan joka hetkestä! Toivottavasti täältä tulemme kaikki pian perässä plussalistoille!

@kirsillevauva : Tekin pääsette pian tositoimiin - ihanaa! Täällä hengessä mukana.

Me ollaan alettu katselemaan uutta asuntoa, mikä on saanut unohtamaan vauvaprojektin hetkeksi kokonaan. Ihanaa sinänsä, kun tuntuu että koko elämä on pyörinyt tämän ympärillä kolme vuotta pettymyksestä toiseen. On ollut ihanaa, kun sai tehtyä päätöksen lähteä lahjasoluhoitoihin ja nyt kun luovuttajakin löytyi, tietää että asiat etenee omalla painollaan. Perjantaina ultraan tarkistamaan limakalvon tilanne ja sit jatko-ohjeet. Loppukuusta näillä näkymin siirtoon - jännää!
 
@Piikkinen, syvä pahoittelu. Olette varmaan murtuneita, kun noin iso panostus. Onko jatkoon mahdollisuuksia, vai onko rahat loppu? Vai henkisesti liian väsynyt?

@Iid@, teilläkin etenee nopeaa vauhtia! Toivottavasti saatte useamman alkion!

@Aallotar19, onnea luovuttajan löytymisestä. Oliko yhtään sun piirteitä? Meillähän luovuttaja on ihan erilainen kuin minä, ja ressasin aluksi, kun on niin lyhyt: 154 cm. Itse olen 166. Toivotaan, että perii pituuden isältään :)

@Silmu75, uskoisin, että ultrat onnistuu etänä, mutta kohtahan saatte vastauksia :)

Mukavaa vappupäivää siskot :)
 

Yhteistyössä