Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Niin ja unohdin sen jutun mitä alunperin tulin kysymään: miten paljon ne lääkkeet suunnilleen maksaa? Ja koskeeko niitäkin se lääkekatto ettei nyt mitään tonneja mene niihinkin?
Luovutetuilla munasoluilla tehdyssa hoidossa laakkeet ovat aika halpoja suhteessa tavalliseen ivf:aan, joka kylla minulla maksoi tonneja. Mutta ei siis luovutetuilla maksanut.

Oma on asianne, mutta en kylla pelailisi noilla pakastamisilla, jos Ovumiassa oikeasti suosittelevat teille tuoresiirtoa. Kylla mekin kaytettin alkuvaiheessa pakastettuja (miehen omia) siittioita, kun mies ei voinut joka toinen kuukausi tulla ulkomailta. Mutta en “leikkisi” Ovumian tuoresiirtojen kanssa, jos sita on suositeltu.
 
Viimeksi muokattu:
Lueskelin tuota Ovumian infopaperia ja siinähän sanotaan, että siittiöt voi pakastaa hedelmöitystä varten. Sehän ratkaisisi ajoitusongelman, mutta kestääköhän siittiöt pakastamista yhtään paremmin kuin munasolut?

Muoks. Googlailinkin tässä välissä. Ilmeisesti siittiöitä luovutettaessakin tehdään koepakastus, koska toisten siittiöt selviää prosessista ja toisten ei. Olisikin ollut liian helppoa. o_O
Joo siis, ei sitä pakastusta suositella. Mekin joskus mietittiin kun miehelle sattui mun punktion kans samaks päiväks työmatka, mut todettiin et pienempi paha perua reissu kun pakastaa siittiöt ja sitämyöten ottaa riski että sit ois siittiöiskin ois ollu häikkää. En ois antanu miehelle sitä anteeks jos kaikki mun kärsimys ois ollu turhaa kun ois mieluummin pakastanut siittiöt kuin perunu matkaa. Mahdollista se siis on mut en mä lähtis.

Ja lääkkeet maksanu meillä 50-100€ per siirto. Sit vitamiinit siihen päälle ni ehkä joku 150€. :)
 
Luovutetuilla munasoluilla tehdyssa hoidossa laakkeet ovat aika halpoja suhteessa tavalliseen ivf:aan, joka kylla minulla maksoi tonneja. Mutta ei siis luovutetuilla maksanut.

Oma on asianne, mutta en kylla pelailisi noilla pakastamisilla, jos Ovumiassa oikeasti suosittelevat teille tuoresiirtoa. Kylla mekin kaytettin alkuvaiheessa pakastettuja (miehen omia) siittioita, kun mies ei voinut joka toinen kuukausi tulla ulkomailta. Mutta en “leikkisi” Ovumian tuoresiirtojen kanssa, jos sita on suositeltu.
Ovumiassa ei suositeltu yhtään mitään. Ainoa kannanotto lääkäriltä mihinkään oli todeta ultran jälkeen, että munasarjojen hiljaisuuden perusteella hyvä kun olette jo miettineet luovutettuja soluja, mutta voidaan tietysti mitata AMH. Olin jo sanonut heti kättelyssä, että omilla soluilla ei missään nimessä yritetä... Mutta yritetään varmaan tuoreilla, neuvonnassa kuullaan vähän tarkempi jonotilanne. Jos olis 2-4kk:sta se kolme, niin saattaisi osua miehen lomaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Joo siis, ei sitä pakastusta suositella. Mekin joskus mietittiin kun miehelle sattui mun punktion kans samaks päiväks työmatka, mut todettiin et pienempi paha perua reissu kun pakastaa siittiöt ja sitämyöten ottaa riski että sit ois siittiöiskin ois ollu häikkää. En ois antanu miehelle sitä anteeks jos kaikki mun kärsimys ois ollu turhaa kun ois mieluummin pakastanut siittiöt kuin perunu matkaa. Mahdollista se siis on mut en mä lähtis.

Ja lääkkeet maksanu meillä 50-100€ per siirto. Sit vitamiinit siihen päälle ni ehkä joku 150€. :)
No ei ole kamalan kallista. :) Mutta ääh miten musta tuntuu sen ensikäynnin jälkeenkin, että mun pitäis tietää kaikki ja osata valita ne jutut jotka edesauttaa onnistumista. Ehkä sitten aikanaan suunnittelukäynnillä helpottaa kun saa jättää homman muiden käsiin ja keskittyä murehtimaan toisenlaisia asioita. :D
 
Kiinnostavaa keskustelua kertomisasiasta, kiitos. Kiinnostava myös kuulla miten muut asiaa pohtivat, psykologi”neuvoja” kun antoi ymmärtää, tai jankutti jopa suoraan, että se synnytyssalista asti kertominen on ehdoton normi :-D.
Jenkkipalstoilla asiaa pohditaan paljon ja osalle on itsestäänselvää kertoa, osa taas on päättänyt olla (toistaiseksi) kertomatta.
Elämäntilanne on jokaisella omanlaisensa. Se, että psykologi tarjoaa omaa näkemystään normina, on minusta väärin, etenkin kun kohdallani oli kyse hoitosuhteesta, ei yhdestä ”neuvontakäynnistä”.
 
Kiinnostavaa keskustelua kertomisasiasta, kiitos. Kiinnostava myös kuulla miten muut asiaa pohtivat, psykologi”neuvoja” kun antoi ymmärtää, tai jankutti jopa suoraan, että se synnytyssalista asti kertominen on ehdoton normi :-D.
Jenkkipalstoilla asiaa pohditaan paljon ja osalle on itsestäänselvää kertoa, osa taas on päättänyt olla (toistaiseksi) kertomatta.
Elämäntilanne on jokaisella omanlaisensa. Se, että psykologi tarjoaa omaa näkemystään normina, on minusta väärin, etenkin kun kohdallani oli kyse hoitosuhteesta, ei yhdestä ”neuvontakäynnistä”.
Minäkin luin jostain, että lapselle pitäisi kertoa lahjasolutaustasta kaksiviikkoisesta (!) alkaen. :rolleyes: Klinikalla odotellessa taas lueskelin Simpukan vanhoja lehtiä, ja yhdessä äiti kertoi millainen identiteettikriisi lapselle oli puhjennut vaikka tälle oli alusta asti kerrottu asiasta. Että mahdoton se on ennustaa miten lapsi asiaan suhtautuu, eikä se avoimuus alusta asti takaa mitään. Voimme siis kukin ratkaista asian luontevaksi kokemallamme tavalla, syyllisyyttä potematta.

Sitten jos ajattelee miten itse sai alkunsa. Äiti seurusteli elämänsä miehen kanssa, mutta kun kävi ilmi ettei tämä voi saada lapsia, niin äiti jätti miehen ja lyöttäytyi yhteen suunnilleen ekan miehen kanssa, joka oli valmis hankkimaan lapsia heti. (En tiedä aikataulua, mutta tällainen kuva minulla on. Vanhemmat avioituivat nelisen kuukautta ennen syntymääni.) Jotenkin toivon, että äiti olisi saanut elää rakastamansa miehen kanssa eikä kymmenen vuotta alkoholistin puolisona. Ja sitten on tietyllä tavalla ollut aina sellainen tunne, että pitäisi olla parempi tytär kuin onkaan kun äiti uhrasi onnensa (jälleen minun tulkintaani, ei ole mitään sellaista koskaan vihjailtu) minut saadakseen. On se tausta millainen hyvänsä, niin kyllä siitä voi (identiteetti)kriisin kehittää!
 
Mulla on ollut ihan kauhea päivä. Itkettää ja pelottaa koko ajan, jos tulee keskenmeno. Mietin, oliko liian lyhyt väli edellisestä, kun selvästi olen vieläkin siitä niin traumatisoitunut? Helmikuussa siis keskenmeno. Lisäksi oksettava olo ja kasvukipuja kohdussa ja pelkään odottavani kaksosia. Päätin ottaa saikkupäivän maanantaille ja varasin ultraan ajan nähdäkseni, onko yksi vai kaksi alkiota.

Tsemppiä teille vaiheisiin ja erityisesti sinulle @Iid@, jolla pikkuinen kyydissä!
 
Mulla on ollut ihan kauhea päivä. Itkettää ja pelottaa koko ajan, jos tulee keskenmeno. Mietin, oliko liian lyhyt väli edellisestä, kun selvästi olen vieläkin siitä niin traumatisoitunut? Helmikuussa siis keskenmeno. Lisäksi oksettava olo ja kasvukipuja kohdussa ja pelkään odottavani kaksosia. Päätin ottaa saikkupäivän maanantaille ja varasin ultraan ajan nähdäkseni, onko yksi vai kaksi alkiota.

Tsemppiä teille vaiheisiin ja erityisesti sinulle @Iid@, jolla pikkuinen kyydissä!
Voimia @kirsillevauva! Keksisitkö jotain kivaa tekemistä, joka veisi ainakin hetkeksi ajatukset pois peloista?
 
Kiitoksia ihanat <3. Soitin päivystykseen ja sanoi kipuja ihan normaaliksi. En vaan muista tällaista kokeneeni, ja raskauksia kuitenkin jo 6 takana... Maanantaina on vasta 4+4, jolloin ei kuulemma erota, onko kaksoisraskaus, joten peruin sen. On omalle lääkäriasemalle aika 14.6, jolloin 7+1, yritän nyt rauhoittua ja osottaa siihen. Mutta on tää vaan melkoista!!! Siirrettiin yksi alkio, mutta ymmärsin, että voi jakaantua?
 
Kiitoksia ihanat <3. Soitin päivystykseen ja sanoi kipuja ihan normaaliksi. En vaan muista tällaista kokeneeni, ja raskauksia kuitenkin jo 6 takana... Maanantaina on vasta 4+4, jolloin ei kuulemma erota, onko kaksoisraskaus, joten peruin sen. On omalle lääkäriasemalle aika 14.6, jolloin 7+1, yritän nyt rauhoittua ja osottaa siihen. Mutta on tää vaan melkoista!!! Siirrettiin yksi alkio, mutta ymmärsin, että voi jakaantua?
@kirsillevauva, minkalaiset hcg-arvot tulivat testissa? Ne voivat indikoida, onko kyseessa kaksosraskaus.
 
Ai, en tiennyt. Miksi sitten sanotaan, että hoidoilla tulee enemmän kaksosia? Meille siirrettiin ainakin vain yksi alkio ja se on koko lafkan linja. Eikö näin ole kaikkilalla? Siirretäänkö yleisesti kaksi alkiota?
Nuorille ja hoikille yrittajille siirretaan usein kaksi alkiota, vanhemmille (ja komeankokoisille) vain yksi. Amerikassa siirretaan jopa kolme alkiota sillloin talloin. Kun kuulemma alkiot tukevat toisiaan kehittyessaan, vaikka useimmiten tuolloinkin vain yksi lahtee kayntiin. Mutta kyllahan tuollaisesta tietenkin lahtee kayntiin myos (ei-identtisia) kaksosraskauksia.
Ehdotus: mene viikon kuluttua 1. testista ottamaan toinen testi, vaikkeivat ekat tulokset olisi viela tulleet. Sitten tulosten tultua vertaat suuruutta ja kasvuvauhtia. Siita saa selville kehitystahtia ja voi saada myos osviittaa, onko kaksoset tulossa.
 
Tsemppiä haluan huudelle sulle @kirsillevauva ! Entinen palstailija huutelee :love:.
Oireet voi tosiaan vaihdella, olen ollu monta kertaa raskaana ja kaikista erilaisella kombolla. Joskus hcg oli huimasti yli ”kaksosraskauden” mutta ihan yksi tuli eikä tosiaan ollut edes tilannetta, että olis toinen menny mitenkää kesken.
Ompa täällä ollu aikanaan joku kellä kolmepv alkioista pp14 oli n. 300 hcg sekä yksösissä että toisella hoidolla kaksosissa. Ei siis mikään järjettömän suuri.
Hcg kertoo et istukka toimii hyvin tai ei niin hyvin, aina siitä ei voi päätellä mitään muutakuin että raskaus etenee hyvin tai ei etene (y)! Turvallisin mielin!

Muoks. Kaksosia hoidoilla tulee enemmän versus luomu, koska monessa paikkaa vielä siirrellään kahta. Ulkomailla useampia. Hoidoillakim kaksosraskaudet on saatu laskuun koska nykysin moni klinikka ei enää siirrä kuin yhtä ellei alkiot oo suht huonoja. Se että yks alkio jakautuu identtisiksi on mahdollista joskin harvinaista, aivan kuten luomuissaki
 
Pakko nyt kommentoida kaksosasiaan:
On tosiaan harvinaista, että alkio jakaantuu kahdeksi ja syntyy identtiset kaksoset, mikä ainoa mahdollisuus, jos on siirretty 1.
Kyllä kahden siirto on mahdollista; riippuen klinikasta. Klinikat ei ehkä halua siirtää kahta, onhan kaksosraskaus aina riskiraskaus. Ja voi olla, että toinen tai jopa molemmat alkiot vielä jakaantuu ha tuleekin kolmoset, neloset.
Kaksosraskauden oireet voi alkaa voimakkaana jo hyvinkin alussa tai sitten ei. Ei välttämättä ole yhtään hankalampi pahoinvointi kuin yhdestä jne...
Itselle siirrettiin aina 2 ja sitten viimein myös nuo 2 kiinnittyi ja syntyi kaksoset, ei identtiset, kaksi erillistä blastoa kiinnittyi. Viikolla 5 kävin ultrassa ( yksityisellä ) ja kaksi pussia näkyi ja vko 7 molemmissa sydän sykki.
Se mistä tietää varhain odottavansa kaksosia on korkea HCG-arvo. Itselläni se oli yli 1100 jo ennen virallista testipäivää. Klinikalla on taulukot, mihin voivat verrata arvoja.
Onnea teille kaikille ihan mielettömästi vaiheisiinne ❤
Kaikkea hyvää! Kaksoset on tuplaonni ja tuplatyö; ei mene yksi siinä missä kaksi. Päivääkään en vaihtaisi pois.
 
Nuorille ja hoikille yrittajille siirretaan usein kaksi alkiota, vanhemmille (ja komeankokoisille) vain yksi. Amerikassa siirretaan jopa kolme alkiota sillloin talloin. Kun kuulemma alkiot tukevat toisiaan kehittyessaan, vaikka useimmiten tuolloinkin vain yksi lahtee kayntiin. Mutta kyllahan tuollaisesta tietenkin lahtee kayntiin myos (ei-identtisia) kaksosraskauksia.
Ehdotus: mene viikon kuluttua 1. testista ottamaan toinen testi, vaikkeivat ekat tulokset olisi viela tulleet. Sitten tulosten tultua vertaat suuruutta ja kasvuvauhtia. Siita saa selville kehitystahtia ja voi saada myos osviittaa, onko kaksoset tulossa.
Päätin mennä jo tänään!
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Pakko nyt kommentoida kaksosasiaan:
On tosiaan harvinaista, että alkio jakaantuu kahdeksi ja syntyy identtiset kaksoset, mikä ainoa mahdollisuus, jos on siirretty 1.
Kyllä kahden siirto on mahdollista; riippuen klinikasta. Klinikat ei ehkä halua siirtää kahta, onhan kaksosraskaus aina riskiraskaus. Ja voi olla, että toinen tai jopa molemmat alkiot vielä jakaantuu ha tuleekin kolmoset, neloset.
Kaksosraskauden oireet voi alkaa voimakkaana jo hyvinkin alussa tai sitten ei. Ei välttämättä ole yhtään hankalampi pahoinvointi kuin yhdestä jne...
Itselle siirrettiin aina 2 ja sitten viimein myös nuo 2 kiinnittyi ja syntyi kaksoset, ei identtiset, kaksi erillistä blastoa kiinnittyi. Viikolla 5 kävin ultrassa ( yksityisellä ) ja kaksi pussia näkyi ja vko 7 molemmissa sydän sykki.
Se mistä tietää varhain odottavansa kaksosia on korkea HCG-arvo. Itselläni se oli yli 1100 jo ennen virallista testipäivää. Klinikalla on taulukot, mihin voivat verrata arvoja.
Onnea teille kaikille ihan mielettömästi vaiheisiinne ❤
Kaikkea hyvää! Kaksoset on tuplaonni ja tuplatyö; ei mene yksi siinä missä kaksi. Päivääkään en vaihtaisi pois.
minkä ikäiset sun lapset on nyt? Miten selvisitte kaksosarjesta? Oliko tukijoukkoja? Mille viikoille sait raskauden jatkumaan?
 
Tsemppiä Kirsillevauva, alkuraskaus on tosi stressaavaa muutenkin.

Täällä tuntuu, että ois alkanut jo tulla oireita tai sit vaan kuvittelen ja tarkkailen itseäni tavallista enemmän. En tiedä voiko edes olla mahdollista, että kolmantena päivänä siirrosta tulis oireita..? Ensin tuli rinnat kipeäksi, sitten lievää kuvotusta, vatsan nippailua ja turvotusta ja nyt on hermot ihan kireellä ja ärsyttää kaikki, mikä ei ole ollenkaan tavallista mulle. Kirjoittelin aiemmin tietämättömyyttäni, että mulle ois siirretty blasto, mutta nyt luettuani asiasta enemmän, ymmärrän että olikin vain 8- soluinen alkio, mutta hyvälaatuinen sellainen. Ihmettelen kovasti miksi ei viljelty pidempään, kun alkioita kuitenkin oli paljon..? Asiasta ei edes keskusteltu.. no, jos kaikki menee hyvin, asialla ei väliä, mutta jos ei mene, hiukan harmittaa. Siitä puhuttiin lääkärin kanssa, että jos testi on negatiivinen, siirretään heti perään uusi alkio. On tää piinailu kyllä nimensä veroista! Ei jaksaisi yhtään odottaa. Perjantaina olenkin ajatellut aloittaa testailun...:D
 
Kommentoin pikaisesti omaa tilannetta, kirjoitan myöhemmin kemmentteja teille.

Eli nyt on 4+4 ja kävin HCG-arvon mittauksessa. Oli 1770. Eikö se oli oudon korkea. Viitearvoissa lukee 5-426 näillä viikoilla.

Olen käyttänyt melatoniinia vuosia ja nyt se on kielletty, jonka seurauksena unettomuutta. Ystävän suosituksesta varasin huomiselle rentoutuskelluntaa. Melkoinen homma: suljetussa tilassa lillutaan 45 minuuttia! Sain saikkua kolme päivää, kun pinna niin kireellä ja unettomuutta. Toivottavasti tuo auttaa.
 
@Iid@, joo se piinailu on... no yhtä PIINAA! Koeta kestää. Koeta ajatella jotain muita juttuja, niin aika kulkis nopeammin.

@kirsillevauva, voimia sulle. Koeta ajatella, että nyt olet kuitenkin raskaana, ja kaikki vaikuttaisi hyvältä, hyvä hcg:kin.

ON: mulla kroppa näyttää hajoovan oikein kunnolla. Virtsatulehdus meni munuaisiin. Eka antibiootti ei toiminut, toivottavasti tämä toinen puree. Lääkärissä vakuutin, että ei ole kuumetta. Mutta onneksi mittasivat, niin olikin kuume tosi korkeella huolimatta buranasta, en tiedä mitä olis ollut ilman buranaa. Alkaa vähän tuntua, että ehkä mun ei ole tarkoituskaan saada enää lapsia, kun ei tää kroppa taida kestää. Just selvisin edellisesti antibiottikuurista, eri vaivaan tarkoitetusta...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä