Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Kiitos naiset myötätunnosta. Kohtu on todettu tyhjäksi. Nyt vielä tyhjennyslääkettä raskausmateriaalin poistamiseksi. Vituttaa ihan armottomasti, muttei voi mitään. Nyt on sellainen olo, etten ole varma haluanko vielä yrittää raskautta vai oliko tämä tässä.
 
Olen niin pahoillani @Aallotar19. :cry: Ehkä nyt on hyvä ottaa ainakin aikalisä ja miettiä hetki ihan muita asioita. Kun saa vähän etäisyyttä tähän prosessiin, niin näkee ehkä selvemmin mitä seuraavaksi kannattaa/jaksaa yrittää, vai onko tosiaan etsittävä uusia unelmia. Voimia surun ja kiukun keskelle!
 
@Aallotar19 eikä!! Ei oo todellista!!:cry: Iso voimahalaus tähän kamalaan hetkeen!

Mut mä kyl oon nyt alkanu vähän miettimään, et miks niin moni saa keskenmenoja nyt lahjoillakin, joka on niin ”varma” tapa raskautua:cautious: kuitenkin meistä on nyt kaikki saaneet keskenmenon Rusakkosta lukuunottamatta vissiin? Niin onhan se nyt aika hurjan korkea prosentti sitten. Enkä mä jaksa uskoa et kaikilla meistä nyt kohdussa olis vikaa, kun kuitenkin aika epätodennäköistä se on. Onko toi 50% onnistumisprosentti et 50% raskautuu, vai että puolet saa vauvan (per siirto). Koska nyt tuntuu et toi 50% lahjasiirroista tarkoittaa tasan sitä et saa plussan testiin tai sit vaihtoehtoisesti toi prosentti on vähän vanhentunut...o_O
 
@nyuu Mä veikkaan, että ennemmin on alkioissa vika kuin kohdussa - aika harvalla kuitenkin taitaa olla kromisomitestatut alkiot? Ja kun ne vialliset munasolut ei ole harvinaisia nuoremmillakaan (plus siittiöitä ei välttämättä ole testattu tarkemmin), niin sinänsä en ihmettele että tulee keskenmenoja ennen kuin se terve alkio osuu kohdalle. Mutta on se vaan kallista se testaus. :unsure:

Tuota onnistumisprosenttia ajattelin alunperin, että 50%:n mahdollisuus onnistua per siirto, mutta kyllä se taitaa tarkoittaa, että vain puolet saa vauvan hoidoilla. (n) Mutta sitä lukua taas varmasti verottaa se, ettei kaikilla ole taloudellisia tai henkisiä resursseja kokeilla ja tutkituttaa kaikkea mahdollista. Siis että jos kaikki vois vuosikaudet vaan kokeilla aina uusia juttuja, niin varmaan se luku olisi isompi. Mutta ei tässä auta kuin toivoa, että kuuluu siihen onnekkaampaan puoliskoon...
 
Listaus

@kirsillevauva, ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)/km 6/2019 (5+5)
@Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019)
@Silmu75 (ikä 43), ya 2013, 1.lapsi, 1. IVF tulossa syyskuussa
@Florie 39v, ya 2018, 1. lapsi, takana 2/3xIVF, lahjasoluhoidot alkamassa syksyllä.
@lapsettomuuta10v
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito. km 7/2019



Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019

@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa), la 30.12


@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ yritys aloitettu 4/2016/ 2. lapsi, la 10.2.

@nyuu 2. Lahjahoito 1. Pas/23v/yritys aloitettu 6/2016 /1. lapsi/ 4x km/ LA 27.2.2020

@Sukkis, Ikä 39v, 1. lapsi, yritys aloitettu 2017, Felicitas: 1xIVF, 1x hoidon keskeytys, 2xICSI, Dextra: 1xICSI, 1x lahjasoluhoito (josta plussa), LA 6.2.2020.
 
@Aallotar19 otan osaa suruunnew <3. Itsellä oli sama fiilis toisen keskenmenon jälkeen kesäkuun alussa. Kuitenkin "järki" voitti, sillä pakkanen onm tgäynnä hyviä alkioita ja onnistumismahdollisuuksia on. Itse halusin pidemmän tauon ja nyt on 2-3 kuukautiset välissä. Ottakaa itsellenne aikaa ja surkaa :(

Poistin sinut plussanneissa ja lisäsin keskenmenon...
 
@Aallotar19 Apua, ei voi olla totta! Olen niin pahoillani.:cry: Voimia ja jaksamista teille! Tämä on niin epäreilua!!!

Ihan järkyttävää, että monelle meistä on annettu tämä kivinen tie. Sanat eivät riitä. Luen Pietikäisen Joustava mieli elämänkriiseissä- kirjaa...aika superjoustava mieli tosiaan tässä tunteiden vuoristoradassa saa olla!

Meillähän oli ne pgs-testatut alkiot, joissa success rate on jopa yli 70 % eli kumulatiivisesti tosi hyvä mahdollisuus, mutta ei kun ei! Tosin alkio on muutakin kuin kromosomit ja sitten, jos tuo kohdun ja alkion vuorovaikutus ei toimi niin pulassa ollaan. (n) Me mennään elokuun alussa hakemaan se viimeinen (tutkimaton). Odotukset ei ole korkealla. Lähinnä naurahtelin ironisesti lääkärin vastaanotolla, kun suunnitteli minulle hoitoprotokollaao_O
 
@nyuu, minulla alkaa kuukautiset noin viikon päästä ja siitä seuraaviin kuukautisiin siirto. Eli elokuun loppuun menee. Elin niin mukana sun vuodoissa ja olin superonnellinen, kun vauva voi hyvin :) Itsellä vuodot ovat tarkoittaneet aina keskenemenoa...

Painoa en ole saanut pudotettua, ja täti totesikin kohteliaasti minun lihoneen, kun ei oltu vuoteen nähty :( Ymmärsin kuitenkin lääkärin puheista, ettei se ylipaino ole ihan katastrofi, vaan haittoja voidaan kiertää lääkkeiden avulla. Suunnittelukäynti on 9.8 :) Odottavan aika on todella pitkä.

@Plusyks toivottavasti teillä tärppää seuraavaan siirtoon! Olette yrittäneet jo niin kauan!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Plusyks
Hei onko jollakin tutkittu keskenmenojen syytä? Luin jostakin jatkuvista keskenmenoista. Meikäläinen tipahtaa tähän porukkaan, kun on kaksi perättäistä menetystä josta toinen tapahtui raskauden loppupuolella. Keskenmenojen taustalla saattaakin olla joku muu kuin alkioon/sikiöön liittyvä syy - kuten kohdun rakenteessa tai istukassa oleva ”virhe”. Kaikenlaista tässä tulee pohtineeksi.
 
@kirsillevauva Oon tässä välillä murehtinut pientä ylipainoani, niin sitä googlaillessa törmäsin ainakin yhteen tutkimukseen, jonka mukaan ylipaino ei vaikuta lahjasoluhoidoissa mitenkään! Siis ei kiinnittymiseen eikä keskenmenon todennäköisyyteen. Tyydyin tähän positiiviseen uutiseen ja lopetin googlailun etten törmää vastakkaisiin tutkimustuloksiin. :D

@Aallotar19 En tiedä tietty mitään keskenmenoista, mutta Dextran Eero Varila on vissiin niiden asiantuntija, että jos sieltä sais vaikka konsultaation? Oli ihan hyvä blogikirjoituskin asiasta:

https://www.dextralapsettomuusklinikka.fi/blogi/2016/05/20/toistuvat-keskenmenot/
 
@Silmu75 mulla on valtava ylipaino! Indeksi 40 = sairaalloinen ylipaino. Juuri Eero suositteli siksi sitä diabetes-lääkettä, ja isompaa Terolut annosta.

@Aallotar19 mulla on ollut kolme keskenmenoa putkeen. Luomuraskaus 2015, joka paljastui tuulimunaksi ja nyt lahjasolulla 2 keskenmenoa 2019. Mieheltä tutkittiin kromonosit (tuloksia ei ole tullut) ja multa tukostaipumus (tutkimus elokuun alussa). Hyviä tuloksia on saatu Intralipidillä, joka on ravintolius. Sitä käytetään mun seuraavaan siirtoon.

@Ramiina osaa kertoa varmaan keskenmenoista enemmän, koska on kokenut niitä valtavan määrän :(
 
@kirsillevauva huonosti :censored: sillä se ärsyttää kun aina toitotetaan kuinka tauko tekee hyvää, mutta itellä kun maailma vaan pyöri tän asian ympärillä, ne tauot oli vaan entistä stressaavampaa aikaa! :alien:
Miten te maltatte oottaa seuraavia siirtoja? Itse en pysty juuri muuta ajattelemaan. Tympii, kun pitää nämä yhdet kuukautiset kärvistellä vielä tässä.
@kirsillevauva Huonosti. Tää on yhtä odottamista. Mä venaan nyt että kohtu tyhjenee ja vuodot loppuu. Kuinka nopsaa km:n jälkeen voi yrittää siirtoa?

@nyuu siirrettiinko sulle pakastettu alkio vai tuore? En muista enää. Meillä on pakkasessa kolme alkiota ja pohdinkin tässä todennäköisyyksiä raskautua. On tää kyllä rankkaa!
 
@Aallotar19 riippuu klinikasta, mut mulla suositeltiin yksi kierto väliin. Sullakin kuitenkin ollu ”oikea” raskaus kun se ruskuaispussi siellä näkyi. Tsemppiä ihan älyttömästi nyt sulle, toi on ihan kamalaa! </3

Ja pakastettu siirrettiin! :) kyllä sulla vielä mahiksia on <3 uskon et nyt oli alkiossa vika, toinen on sit parempi <3
 
Mä en meinaa jaksaa odottaa hoitojen alkamista! Ja sitten taas toisaalta tää on hyvä vaihe kun kaikki tuntuu (edes hetkittäin) mahdolliselta kun sitten taas en tiedä miten tulevista pettymyksistä selviää. En tiedä miksi on ollut viime päivinä niin toivoton olo. Olen kuitenkin ajatellut, että jos mun mahdollisuudet tulla raskaaks tällä hetkellä on varmaan noin nolla prosenttia, niin onhan se viiskyt siihen nähden valtava parannus.

Tsemppiä kaikille odottelijoille!
 
kiva @Aallotar19 , että jaksat jo ajatella seuraavaa siirtoa. Itsellä taisi olla yksi vuoto kevällä välissä. Nyt pidän pidemmän usemmastakin syystä. Isoin syy on, ettei ole rahaa ja toinen on se, että uskon lyhyen tauon vaikuttaneen siihen, että olin toka raskaudessa ihan paniikissa.

Nyt olin ki-enregiahoidossa rauhoittaakseni kroppaa ja saadakseni nesteet kiertämään. Otan pari hoitokäyntiä ennen siirtoa :)

Nyt on optimistinen olo. En näe mitään syytä, miksi ei onnistuttaisi <3
 
@kirsillevauva Ihmismieli on ihmeellinen; sitä jotenkin yrittää suunnata ajatuksensa tulevaan ja hyvään. Palasimme viime yönä reissulta kotiin. Tuntui karulta herätä ihan erilaisissa tunnelmissa. Lähtiessä mieli oli täynnä toivoa ja unelmia. Nyt aamulla lähinnä tyhjä ja voipunut olo. Oliko energiahoidosta apua?

@Silmu75 odottaminen on syvältä. Toivottomuuden tunne ja oma mahdollinen epäonnistuminen vähän niinkuin kuuluvat pakettiin. Hetkittäin ne tuntuu ihan mahdottomilta kestää, mutta kyllä se siitä. Onneksi täällä voi purkaa omia tuntemuksia ja porukka ymmärtää ja pystyy samaistumaan.
 
@Aallotar19 Hyvä, että olet saanut pikkuhiljaa ajatuksia tulevaan. Olen ollut hengessä mukana ❤ Tutkittiinko teillä silloin sitä sinun ensimmäistä keskenmenoa, saitko selitystä sille? Ja mitkä tukilääkkeet sulla oli tässä edellisessä?

Lääkärini mukaan suurin osa keskenmenoista johtuu huonoista alkioista. Sitten alkiossa on kromosomien lisäksi muuta solutason toimintaa, joka pitää olla optimi. Sitten on se vaikeampi asia, josta ei ole vielä paljon tutkimusta:kohdun ja alkion vuorovaikutus... Valkosolu, entsyymi ym tasapaino pitää olla kohdillaan. Ja vielä siihen immunologiset tekijät. Suurin osa saa avun hedelmöityshoidoista, mutta sitten on se muutama prosentti, jolle jää tyhjä syli. Ihan hirveä ajatus, jos itse sitten jää tuohon ryhmään. Lääkärini kyllä loi toivoa, että onnistun kyllä, mutta millä tavalla on sitten toinen iso kysymys.

Odottaminen on hirveää, minullekaan se ei sovi. Minulle siirto tehtiin keskenmenon jälkeen yhden välikierron jälkeen. Oltaisiin tehty jo seuraavassa, mutta kasvoi folleja eikä haluttu riskeerata. Tähän tulevaan siirtoon menen takki auki, ilman mitään odotuksia.

@nyuu Ihanaa, että olette jo noin pitkällä :love:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä