Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181218074705.htm

Tässä on siitä beready-testistä. En ole vielä ehtinyt paneutua. Jos jollakin on sujuva englanti, jaksaako katsoa läpi ja selvittää, käytetäänkö keskenmenojen yhteydessä? @Rusakkonen ?

Oli verikoe tukostaipumuksesta. Tulos tulee 10 päivässä+postitus. Tietty en toivo tukostaipumusta, mutta toisaalta olisi helpottavaa saada joku "syys" keskenmenoihin. Lääkäri ei uskonut mun ylipainon aiheuttaneen keskenmenoja. Niklas puhui huonoista alkioista, mutta miten voi olla kaksi huonoa putkeen? Kun toistuvat keskenmenot eivät kuotenkaan niin yleisiä ole?

@Aallotar19, rohkea olet!!! Onnea :)
 
@kirsillevauva yhdessä toisessa lahjasoluryhmässä oli yksi nainen, jolla oli 5+ keskenmenoa lahjasoluilla. Kahdelta eri luovuttajalta. Sitten tekivät kolmanteen hoitoon sen alkioiden kromosomikartoituksen ja saivat pari kromosomeilta normaalia alkiota ja nyt raskaus onkin sujunut ongelmitta :)

Karua, mut hyvin voi olla mahdollista että syy on alkioissa. Onko teillä varaa/mahdollisuutta tehdä alkioihin kromosomitestit? Onhan siinä pieni riskinsä kun alkiot joudutaan sulattamaan ja sit taas pakastamaan, mutta ikävää se on kärsiä useita keskenmenoja putkeen :( ylipaino ei munkaan käsittääkseeni keskenmenoja aiheuta; se vaan vaikuttaa omien solujen laatuun ja sitä myöten raskautumiseen.

Tohon ERA:an: en mä nää syytä miks teijän pitäis se tehdä? Kuitenkin oot aina raskautunut. Ja jos era tehdään, niin kai siitä seuraa joku kahden kuukauden tauko kun siirtoa ei voida tehdä.


Voimia sinne <3 ei enää kauaa kun päästään taas jännäilemään teidän puolesta <3
 
@nyuu ei meillä ole varaa testauttaa niitä kromosomeja. Ja olihan @Plusyks testauttanut kromosomit ja silti meni kesken. Yritän olla optimistinen. Kyllähän ne toistuvat keskenmenot syö ihmistä, mutten mä nyt mitenkään romahtanut ole :)

Luin tuon artikkelin puutteellisella kielitaidollani itse ja mielestäni siinä ei puhuttu keskenmenoista mitään. Kysyn sitten oman lääkärin mielipidettä 9.8, kun tavataan :)
 
https://www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181218074705.htm

Tässä on siitä beready-testistä. En ole vielä ehtinyt paneutua. Jos jollakin on sujuva englanti, jaksaako katsoa läpi ja selvittää, käytetäänkö keskenmenojen yhteydessä? @Rusakkonen ?

Oli verikoe tukostaipumuksesta. Tulos tulee 10 päivässä+postitus. Tietty en toivo tukostaipumusta, mutta toisaalta olisi helpottavaa saada joku "syys" keskenmenoihin. Lääkäri ei uskonut mun ylipainon aiheuttaneen keskenmenoja. Niklas puhui huonoista alkioista, mutta miten voi olla kaksi huonoa putkeen? Kun toistuvat keskenmenot eivät kuotenkaan niin yleisiä ole?

@Aallotar19, rohkea olet!!! Onnea :)
Mielestani ei sinansa mitaan keskenmenoista. Keskeinen artikkkelin kohta on tassa:

The article describes three possible applications for the method. First of all, TAC-seq can be used for the endometrial receptivity testing -- determining the levels of specific RNA molecules with the aim of ascertaining the best possible time to transfer the embryo into a woman undergoing infertility treatment and thereby increase the likelihood of success of IVF. Second, it can be used for non-invasive prenatal genetic testing (NIPT) to study the cell-free DNA in the woman's blood to detect the most common chromosomal disorders in the fetus. Third, the method can be used for precise microRNA profiling in different body fluids. These molecules can be used as biomarkers for several conditions and thus forgo the need to perform an unpleasant and painful biopsy.

Eli tekniikkaa voidaan kayttaa maarittamaan ideaali siirtoajankohta (Be Ready), voidaan kayttaa NIPT-testin tapaan, ja voidaan kayttaa toteamaan kaikenlaisia vaivoja (conditions), en nyt kylla valttamatta ajattelisi, etta kyseessa olisi keskenmenoherkkyys sinansa, mutta voihan siita kysya.
 
Mielestani ei sinansa mitaan keskenmenoista. Keskeinen artikkkelin kohta on tassa:

The article describes three possible applications for the method. First of all, TAC-seq can be used for the endometrial receptivity testing -- determining the levels of specific RNA molecules with the aim of ascertaining the best possible time to transfer the embryo into a woman undergoing infertility treatment and thereby increase the likelihood of success of IVF. Second, it can be used for non-invasive prenatal genetic testing (NIPT) to study the cell-free DNA in the woman's blood to detect the most common chromosomal disorders in the fetus. Third, the method can be used for precise microRNA profiling in different body fluids. These molecules can be used as biomarkers for several conditions and thus forgo the need to perform an unpleasant and painful biopsy.

Eli tekniikkaa voidaan kayttaa maarittamaan ideaali siirtoajankohta (Be Ready), voidaan kayttaa NIPT-testin tapaan, ja voidaan kayttaa toteamaan kaikenlaisia vaivoja (conditions), en nyt kylla valttamatta ajattelisi, etta kyseessa olisi keskenmenoherkkyys sinansa, mutta voihan siita kysya.
PS - olihan minullakin 8 huonoa alkiota putkeen, ja kolme niista oli luovuttajalta, ja toki molempien solujen senhetkisella laadulla on merkitysta.
 
Luin just siitä miten meille kaupataan kaikenlaisia lisätutkimuksia, joiden hyöty on kyseenalainen. Englannissa niiden hyötyä on arvioitu:

https://www.hfea.gov.uk/treatments/explore-all-treatments/treatment-add-ons/

Tuosta selvisi, ettei se kromosomitestauskaan ole ihan ongelmaton juttu eikä ehkä sittenkään Se Juttu, jolla viimein onnistutaan tulemaan raskaaksi. Että jospa tässä nyt ottais vähän iisimmin eikä stressaisi siitä(kin) ettei siihen ole varaa.

Liityin myös englanninkieliseen (maa ei vielä selvinnyt, mutta Australiasta oli paljon puhetta) Facebookin lahjasoluryhmään ja yllätyin kun se olikin sellainen, jossa oli myös luovuttajia ja lahjasolulapsia. Vähän aikaa lueskelin niitä juttuja ja tuli siinä paljon ajattelemisen aihetta.
 
@Silmu75 miltä vaikutti? Mä oon kuullut et tuolla ryhmässä nimenomaan kukoistaa se ajatus että lapsilla ois kaksi äitiä, ja moni lahjasolulapsi kokee olevansa rikkinäinen lahjataustan takia.

Tää on se ryhmä nimittäin mistä mulle se psykologi puhui ja minkä takia kertoi että moni lahjasolulapsi on identiteettikriisissä niin kauan kunnes tapaa luovuttajan ja saa minuutens kuntoon.
 
@Silmu75 miltä vaikutti? Mä oon kuullut et tuolla ryhmässä nimenomaan kukoistaa se ajatus että lapsilla ois kaksi äitiä, ja moni lahjasolulapsi kokee olevansa rikkinäinen lahjataustan takia.

Tää on se ryhmä nimittäin mistä mulle se psykologi puhui ja minkä takia kertoi että moni lahjasolulapsi on identiteettikriisissä niin kauan kunnes tapaa luovuttajan ja saa minuutens kuntoon.
Vähän tuollainen ryhmä joo. Mutta oli siellä ihan onnellisen ja tasapainoisen oloisia lahjasolulapsiakin ainakin pari. Että olisko se enempi niin, että jos ei ole mitään identiteettikriisiä asiasta niin ei tunne tarvetta liittyä tuollaisiin ryhmiin puimaan asioita, ja siten tuon ryhmän otoksen perusteella saa vääristyneen kuvan asiasta?

Mutta ehkä päällimmäiseksi jäi ajatus, että lopulta lapsi päättää miten asioista puhutaan - jos hänellä mielestään on kaksi äitiä, niin se on vain hyväksyttävä. Ja siihen haluan kiinnittää huomiota, että annan aina lapselle mahdollisuuden puhua lahjasolutaustaan liittyvistä ajatuksista, vaikeistakin. En halua, että lapsi joutuu prosessoimaan asiat itse ettei äidille tulisi paha mieli. Eli vaikken halua mitenkään alleviivatusti pitää lapsen taustaa koko ajan esillä, niin asia on syytä aina välillä ottaa puheeksi, koska lapsi ei välttämättä uskalla. On siinä kyllä sitten varmaan opettelemista!
 
  • Tykkää
Reactions: atvk87
@Silmu75 ihan mielenkiinnosta; mistä ne lapset sitten kriiseilee? Mikä on se mikä on pahinta? Ja miten tuo ”kaksi äitiä”- näkemys sit heidän mielestään toteutuu?

Mä en ryhmään halua liittyä, muutenkin asia on arka ja kaikkea, ja tää raskaus on niin vaikea, niin en suotta halua mitään ahdistusta ittelleni siitä että alan murehtumaan kakkosäitiyttäni...
 
Mullekin tuli se jossain vaiheessa lahjasolujen takia mieleen, etta mita jos lapsi ei pida minusta... Olen tuota kuitenkin sen verran miettinyt ja miehen kannustuksella tullut siihen tulokseen, etta kylla se nyt varmaan aidistaan pitaa. :) Onneksi olen nyt miehen veljenpojan kaytosta sen verran seurannut, etta vakuutuin, etta kylla sellainen poika nyt kuitenkin aidistaan pitaa. :)
 
@Silmu75 ihan mielenkiinnosta; mistä ne lapset sitten kriiseilee? Mikä on se mikä on pahinta? Ja miten tuo ”kaksi äitiä”- näkemys sit heidän mielestään toteutuu?

Mä en ryhmään halua liittyä, muutenkin asia on arka ja kaikkea, ja tää raskaus on niin vaikea, niin en suotta halua mitään ahdistusta ittelleni siitä että alan murehtumaan kakkosäitiyttäni...
Ehkä eniten pisti silmään yksi katkeran oloinen nainen, joka kritisoi mm. sitä miten heitä ”tuotetaan” epäinhimillisesti laboratoriossa kuin koiranpentuja pentutehtaassa, luovuttajille ehkä vielä maksetaan, käytetään anonyymia luovuttajaa ja riistetään lapselta puolet perimästä, luovuttajilla saattaa olla satoja lapsia (ei kai sentään missään maassa?), klinikat tekee voittoa ihmisten lisääntymiskyvyttömyydellä, luovuttajia valitaan kuin rodunjalostusmielessä ulkonäön, älykkyyden ym perusteella.

No, aina joku pitää laboratoriossa tehtyjä vauvoja luonnottomina eikä meillä luovuttajat rikastu eikä pääse luovuttamaan tolkuttomia määriä. Anonyymin luovuttajan suhteen oon miettinyt, että niillä jotka siihen ratkaisuun nyt päätyy voi olla vaikeuksia perustella valintaansa lapselle. Klinikat tottakai hyötyy meistä, siinä näen epäeettisenä lähinnä sen jos tuputetaan tutkimuksia ja toimenpiteitä, joiden hyödyllisyydestä ei ole näyttöä. Ja tuo rodunjalostuspuoli on mustakin karmiva, mutta meillähän ei oikein sitäkään ilmiötä ole ainakaan jos Suomen rajojen sisällä pysytään.

Mutta ei kyllä tosiaan kannata mennä tohon ryhmään jos asiat on itselle mitenkään vaikeita. Tulee vaan lisää murehdittavaa. Tuskin olen itsekään kauaa, odotin enemmän ehkä keskustelua lääkityksestä yms konkreettisesta kun se äitiyskin on vielä kovin hypoteettisella tasolla.
 
Mullekin tuli se jossain vaiheessa lahjasolujen takia mieleen, etta mita jos lapsi ei pida minusta... Olen tuota kuitenkin sen verran miettinyt ja miehen kannustuksella tullut siihen tulokseen, etta kylla se nyt varmaan aidistaan pitaa. :) Onneksi olen nyt miehen veljenpojan kaytosta sen verran seurannut, etta vakuutuin, etta kylla sellainen poika nyt kuitenkin aidistaan pitaa. :)
No tietysti pitää! :love: Olen myös melko varma, että samaa asiaa miettii kaikki äidit jossain vaiheessa.
 
Listaus

@kirsillevauva, ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)/km 6/2019 (5+5)
@Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019)
@Silmu75 (ikä 43), ya 2013, 1.lapsi, 1. IVF tulossa syyskuussa
@Florie 39v, ya 2018, 1. lapsi, takana 2/3xIVF, lahjasoluhoidot alkamassa syksyllä.
@lapsettomuuta10v
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito. km 7/2019

Tulevat tapahtumat:

@kirsillevauva 5.8. siirron suunnittelu (alkukierron ultra)



Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019

@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa), la 30.12


@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ yritys aloitettu 4/2016/ 2. lapsi, la 10.2.

@nyuu 2. Lahjahoito 1. Pas/23v/yritys aloitettu 6/2016 /1. lapsi/ 4x km/ LA 27.2.2020

@Sukkis, Ikä 39v, 1. lapsi, yritys aloitettu 2017, Felicitas: 1xIVF, 1x hoidon keskeytys, 2xICSI, Dextra: 1xICSI, 1x lahjasoluhoito (josta plussa), LA 6.2.2020.
 
Mulla alkoi kuukautiset tänään ja aikaistin lääkärin käyntiä: 5.8. Merkkasin sen tuohon listaan, kun olen niin tohkeissani :) @Plusyks, onko siirtopäivä tiedossa?

Pyydän ne kilpparikokeet, kiitos vinkistä :) Ja uudet lääkkeet siirtoon ja intralipir-hoito! Jospa se alkio näillä pysyisi kyydissä mukana!

@Silmu75 mua ei ole hyväksytty vielä sinne Simpukan keskusteluryhmään. Onko siellä hidasta toimintaa?
 
@kirsillevauva Oliskohan ne ylläpitäjät vielä lomalla? Äkkiä mä mukaan pääsin.

Ovumiasta otettiin yhteyttä, kyseltiin menkoista ja haluttiinko siis käyttää munasolupankkia ja oliko mies antanut spermanäytteen. Miten mua ei nyt kamalasti vakuuta tuo niiden toiminta. o_O Mähän laitoin samalle ihmiselle viestiä silloin että halutaan sittenkin tuoreluovuttaja, se vastas viestiin muttei sitten vissiin kirjannut mitään mun tietoihin. Ja siis spermanäytehän annettiin silloin toukokuussa ensikäynnillä. Koko klinikka on suunnilleen kämpän kokoinen eikä ne tiedä mitä laboratoriossa tapahtuu?! Miksei sitä analyysin tulosta kirjata mun/meidän tietoihin, niin että kaikki oleellinen informaatio löytyis yhdestä paikasta?

Ja jotenkin ärsyttää sekin, että on sille terapeutille käynyt juttelemassa vaikeista asioista ja melkein itkinkin siellä vaikken osannut yhtään odottaa sellaista reaktiota, ja sitten se lähettää tuollaisen persoonattoman viestin, jonka perusteella vois kuvitella ettei se tiedä meistä mitään. No miehen nimen sentään muisti/etsi tiedoista... Ääh, ehkä nämä jutut menee vaan hieman ihon alle kun itselle on niin tärkeitä ja klinikalle tietysti ihan arkipäiväisiä.
 
@kirsillevauva sä pääset kohta tositoimiin!

@Silmu75 Ymmärrän sun fiilikset Ovumiasta. Olin aiemmin hoidossa Felicitaksessa. Ja vaikka Felicitasta on aika monessa yhteydessä haukuttu, se oli jotenkin ammattimaisempi kuin Ovumia. Tai ainakin sellainen kokemus meille on syntynyt. Ovumian osalta kun pääsimme ”prosessissa” eteenpäin, kaikki sujui hienosti ja olen saanut sieltä aikaa/neuvoja aina kun olen tarvinnut. En tiedä onko tästä apua, mutta ehkä ne yllättää sut vielä positiivisesti.

On: täällä odottelen kuumeisesti menkkoja. Keskenmenosta on vasta vajaat kaksi viikkoa eli saa vielä odottaa. Sillä välin olen panostanut liikkumiseen ja oman hyvinvoinnin edistämiseen. Tuntuu, että hormonilääkkeistä tullut pöhötys on hiukan lähtenyt ja fyysisesti kevyempi olo.
 
@Aallotar19 Ovumiasta jo vastattiinkin mun viestiin, oli ne sperma-analyysin tuloksetkin tallessa ja viesti tuntui jo paljon ystävällisemmältä/henkilökohtaisemmalta. Ehkä tämä tästä lähtee sujumaan. (y) Tsemppiä menkkojen odotteluun, mulla alkoi vihdoin tänään 69 päivän jälkeen... Saa nähdä miten se kierto sitten toteutetaan. Laitoin vielä viestiä siitäkin, että ei tosiaan tartte yrittää tuoresiirtoa jos ajoitus menee hankalaksi, pas käy hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Plusyks
@Aallotar19 Ovumiasta jo vastattiinkin mun viestiin, oli ne sperma-analyysin tuloksetkin tallessa ja viesti tuntui jo paljon ystävällisemmältä/henkilökohtaisemmalta. Ehkä tämä tästä lähtee sujumaan. (y) Tsemppiä menkkojen odotteluun, mulla alkoi vihdoin tänään 69 päivän jälkeen... Saa nähdä miten se kierto sitten toteutetaan. Laitoin vielä viestiä siitäkin, että ei tosiaan tartte yrittää tuoresiirtoa jos ajoitus menee hankalaksi, pas käy hyvin.
@Silmu75 Kurja tuo pitkä kierto. Hyvä, kun mainitsit siitäkin, jospa heillä löytyisi siihen ratkaisu. Ja toisaalta pas on teidän kannalta helpompi aikataulujen osalta.
 
Mulla oli tällä viikolla ensimmäinen seulontaultra. Tänään siis 12+1. Sai kyllä kätilö toistaa monen kertaan että kaikki näyttää hyvältä ennen kuin uskalsin hymyillä. Sitten pikkuinen innostui liikkumaan ja olihan se ihmeellistä ja aivan ihanaa nähdä kuinka mini-ihminen siellä pyöri ja särki ja heilutteli jalkoja ja käsiä. Toki vielä jännitän yhdistelmäseulonnnan tuloksia ja mielessä on myös NIPT-testi. Onko joku tehnyt sen raskaana ollessa? Kovin kallishan se on ja rahaa olisi hyvä säästää muuhun. Silti kalvaa ajatus, että olikohan luovutushoidon muissa alkioissa vikaa kun eivät selviytyneet ja onkohan tässäkin jotain sellaista vikaa mikä ei vaan vielä näy. Kuuluu varmaan asiaan huolehtia tässä vaiheessa mut kuka osaisi rauhoittaa, ettei tule tehtyä turhia testejä, mistä tässä olikin aikaisemmin puhetta.
 
Mulla oli tällä viikolla ensimmäinen seulontaultra. Tänään siis 12+1. Sai kyllä kätilö toistaa monen kertaan että kaikki näyttää hyvältä ennen kuin uskalsin hymyillä. Sitten pikkuinen innostui liikkumaan ja olihan se ihmeellistä ja aivan ihanaa nähdä kuinka mini-ihminen siellä pyöri ja särki ja heilutteli jalkoja ja käsiä. Toki vielä jännitän yhdistelmäseulonnnan tuloksia ja mielessä on myös NIPT-testi. Onko joku tehnyt sen raskaana ollessa? Kovin kallishan se on ja rahaa olisi hyvä säästää muuhun. Silti kalvaa ajatus, että olikohan luovutushoidon muissa alkioissa vikaa kun eivät selviytyneet ja onkohan tässäkin jotain sellaista vikaa mikä ei vaan vielä näy. Kuuluu varmaan asiaan huolehtia tässä vaiheessa mut kuka osaisi rauhoittaa, ettei tule tehtyä turhia testejä, mistä tässä olikin aikaisemmin puhetta.
Kuulostaa @Sukkis ihanalta, että seulontaultrassa oli kaikki hyvin. Kaiken jälkeen on varmasti vaikeaa uskoa ja luottaa, että kaikki on hyvin mutta kyllä pikkuisella kaikki on hyvin. Jos nipt rauhoittaa mielesi ja tuo varmuutta odotukseen, niin sitten ilman muuta se kannattaa tehdä.
 
Toivottavasti teillä @Silmu75 lähtee nyt asiat sujuvasti etenemään! Ja hienoa @Sukkis että sait hyviä uutisia!

Olen ollut kesälomareissuilla kolmisen viikkoa enkä juuri miettinyt näitä lapsiasioita, on ollut ihanan levollista. Nyt tuntuu hirmu kaukaiselta koko asia, mutta ensi viikolla meillä on se neuvonta. :eek: En oikein tiedä ollako innostunut vai kauhistunut - voiko/kannattaako siihen jotenkin valmistautua?

Noissa tutkimuksissa on kyllä miettimistä... Ensin mietin että totta kai heti kaikki mihin on rahaa, mutta ehkä pitää nyt kuitenkin pitää joku järki siinäkin mukana, kun ei ne näemmä ole niin yksiselitteisiä.
 
En mä tiedä, mulle on taas noussut pintaan noi vanhat epäilykset. Nyt kun luin tota @Silmu75 n tekstiä, niin taas tuli mieleen että onko tää vaan mielettömän itsekäs ja epäeettinen teko.

Kuitenkin mä miellän et meininki jenkeissä versus meininki suomessa on ihan eri. Luovuttajat ei käy lahjoittamassa soluja vaan nimenomaan tekee bisnestä sillä. Ja klinikat samoin, ja siellä taitaa saada valita luovuttajan ihan katalogista. Niin onhan se joo vähän kyseenalaista.

Mutta siis tohon tehtailuun... sitä mä en allekirjoita vaikka ihon alle menikin vähän. Kaikki hoidoilla alkunsa saaneethan ois sit tehtailtuja lapsia, joiden ei ois kuulunu tähän maailmaan syntyä jos tolleen ajattelee. Ja on aika julma ajattelutapa, että jos sairastat jotain et saa olla vanhempi. Että lisääntyminen olisi vain tietyn ryhmän etuoikeus. Kyllähän monien vakavasti sairaiden kuuluu kuolla eikä sairaalassa keinotekoisesti pysyä hengissä tms. Tai eintasyöpäpotilaalle miksi tehdä keinotekoinen rinta kun luonto sen vaan päätti ottaa pois... ja niin edelleen.

Tässä raskaudessa ajatus lapsen taustasta on ollut vähän liikaakin mielessä. Ekassa lahjisraskaudessa en miettinyt koko asiaa ja olin vain onnellinen raskaudesta. Nyt tää koko ona raskaus on mennyt varpaillaan seisoessa ja pelätessä ja siinä ohella jotenkin se lahjatausta on tullut vahvasti esiin (omassa päässä). Mietin paljon miltä lapsi näyttää ja miten lapsi mahdollisesti ei kiinny minuun ja miten paljon enempi minun täytyy tehdä että voin olla yhteydessä lapseeni kuin esim mieheni tai anoppini jotka ovat samaa verta lapsen kanssa. Kuinka mä oon tavallaan se ulkopuolinen tekijä tässä :(

Ehkä nää kaikki epävarmuudet liittyy väsymykseen ja pelkoon menettämisestä, mutta ei tää raskaus oo mennyt nyt niin ruusuisesti mitä olisin toivonut. Oon todella onnellinen et saan odottaa vauvaa ja itkuksihan se meni eilen ultrassa kun pieni nosti suloisen pikku koipensa pystyyn ja tärötti massussa sit jalka pystyssä! :D rakastan tuota lasta jo hurjasti, mutta tunnen silti olevani se ”toinen” äiti.
 
Aloitin estrogeenit :) Paino ei ole tippunut odotetusti, neljä kiloas lähtenyt, mutta yritän nyt luottaa lääkärin sanaan, ettei keskenmenot johdu mun ylipainosta.

@Silmu75, hirmuiset kierrot sulla! Mutta luulisi lääkärien osaavan suunnitella hoidon tuoresiirtoonkin? Mutta onnistumisen kannnalta ei vaikuta olevan paljon välilä, onko pas vai tuoresiirto.

@Aallotar19, yleensä kuukautiset alkaa 4-6 viikon päästä keskenmenosta. Mulla on lyhyt kierto, joten meni se 4 viikkoa. Hienoa, että huolehdit itsestäsi.

@Sukkis, ihania ultrakuulumisia :) Kannattaa miettiä, mihin ylimääräisiä kokeita haluaa? Onko valmis esim. aborttiin, jos kromosomivika vai haluaako vain ennakoida? Itse olen saanut lapsen niin kauan sitten, ettei ollut edes verikoetta. Kuupuksesta tarjottiin punktiota, kun jäi seulassa kiinni, mutten ottanut keskenmenovaaran takia. Sikäli nuo uudemmat testit on parempia, ettei vaaranna lasta. Mutta itse en mitään maksullisia ole ottamassa. Lapsella voi olla niin paljon muutakin ongemaa, joka ei seulassa näy, en näe mitään syytä seuloihin omalla kohdallani. Mutta omatunnon ja rahatilanteen mukaan :) Kaikki mikä rauhoittaa äitiä, parantaa raskauden ennustetta <3

@Florie, teilläkin asiat etenee :)

@nyuu, ihanan pitkälle olet jo päässyt, varmaan pääsette maaliiin saakka <3. Kiva että te muut voitte tukea toisianne tässä lapsettomuusasiassa, koska itse kolmen luomulapsen äitinä en pysty tavoittamaan tuntemuksianne... Ja oma serkkuni on adoptoitu ja serkuista minulle rakkain <3. Ja omien vanhempiensa silmäterä ja aarre <3. Näin unta että saatiin tyttölapsi, jolla on ihan mustat kauheat kulmakarvat ;)
 
@Sukkis Mä oon ainakin luullut, että se NIPT on suositeltava vain jos ultran perusteella on syytä epäillä jotain. Tai itse en ainakaan sitä kaiken varalta ottaisi, eikä sekään vissiin niin varma ole kuin se lapsivesipunktio, johon nyt ainakaan en suostuisi. Mutta nämä on vaikeita asioita, jotka täytyy ratkaista vähän senkin perusteella mihin oma jaksaminen riittää.

@Florie Mä ainakin jännitin ihan turhaan sitä neuvontaa, ihan hyvin se meni. Teillä on tietysti osin erilaiset puheenaiheet varmaan tutun luovuttajan takia.

@kirsillevauva Joo siis en yhtään epäile etteikö tuoresiirto olisi mahdollinen, mutta onhan se pas helpompi toteuttaa. Ja sitäkin mietin kun on se vaara, että estrogeeni saa endon villiintymään ja kohta on taas kasvanut jonnekin jotain mikä pitää leikata pois ennen seuraavaa siirtoa tms, niin olishan se kiva ensin varmistaa että on jotain siirrettävää ennen kuin tankkaa ittensä täyteen hormoneja. Enkä ole kysynyt haluaako mies mut mukaan hedelmöitysreissulle, jos haluaa niin tulis vähän liikaa poissaoloja töistä ultran ja siirron kanssa, eikö ne kaikki ajoittuisi noin kahden viikon ajalle?

@nyuu Ensinnäkin mä en tässä vuosien varrella ole keksinyt yhtään epäitsekästä syytä minkä takia kukaan hankkis lapsia. Omaksi iloksemmehan me lapset hankitaan tai vanhuuden turvaksi tai mitä nyt kukakin tavoittelee, eikä läheskään aina saa mitä odottaa. Eikä lapset tietysti olekaan mitään velkaa vanhemmilleen.

Luonnottomuudesta... Opiskelin hetken ympäristönsuojelutiedettä ja yks ope siellä kysyi mikä meistä on luontoa. Ja sitten lopulta päädyttiin siihen, että jos ihminen on osa luontoa, myös kaikki mitä ihminen on keksinyt on luonnollista. Myös kaikki tieteen saavutukset kuten laboratorioiden mahdollistamat lapset. Luonnottomaksi se menee mun mielestä siinä vaiheessa jos yhden ihmisen soluilla tehdään kymmeniä lapsia tai valikoidaan sukupuoli muuten kuin terveyssyistä.

Niin kuin tuolla toisaalla kirjoitin, en usko että lähtökohtaisesti lahjasolutausta on mikään ongelma lapsen ja vanhemman välisessä suhteessa, mutta kyllä siitä ongelman saa tehtyä. Siis en usko, että siinä mitään vierauden tai ulkopuolisuuden tunnetta syntyy ellet itse rakenna sitä omilla ajatuksilla. Yritä samastua siihen vauvaan ja nähdä itsesi siitä näkökulmasta: sä olet ruoka ja rakkaus ja turva sille pikkuiselle, koko maailma! Jos luovuttaja sattuisikin olemaan lapsen silmissä joskus vanhempana ”äiti”, niin sä olet aina The Äiti. :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
Kiitos vastuksistanne! Olisin valmis aborttiin, jos paljastuisi vakava geenivirhe. Down ei ole sellainen. Mutta muita paljon pahempia kromosomivirheitä on olemassa. NIPT on mielessä koska lapsivesipunktiota en tekisi ilman selvää epäilyä, siinä on aina riskinsä. Toisaalta NIPT ei kerro kaikkea ja on paljon mikä ei tule ilmi kuin vasta syntymän jälkeen.
 

Yhteistyössä