Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Sukkis, en ole asiantuntija, mutta luulisi vakavien geenivirheiden näkyvän jo ultrissa? Kun downkin näkyy yleensä? Voisiko asiaa kykyä jostakin? Itsellä abortin peruste olisi, että lapsen elinajan ennuste olisi vain päiviä tai kuukausia... Mutta vaikeaa se silti olisi, sillä lähtökohtaisesti kunnioitan elämää <3. Minun on ollut vaikea suhtautua ystävääni joka abortoi down-lapsen...

Piti vielä teille hoitoa odottaville sanoa, että me saatiin 15 munasolua ja valittiin osalle varmuuden vuoksi ICSI- hedelmöitys, koska haluttiin maksimoida alkioiden määrä. Saatiin 11 alkiota :) Kannattaa siis sitäkin pohtia! Mutta kumpikin minuun siirretty on syntynyt maljalla, ei ICSI-menetelmällä. Hinnassa maljahedelmöityksen ja ICSI:n välillä ei ollut merkittävää eroa tässä konkurssissa :)
 
@Sukkis, en ole asiantuntija, mutta luulisi vakavien geenivirheiden näkyvän jo ultrissa? Kun downkin näkyy yleensä? Voisiko asiaa kykyä jostakin? Itsellä abortin peruste olisi, että lapsen elinajan ennuste olisi vain päiviä tai kuukausia... Mutta vaikeaa se silti olisi, sillä lähtökohtaisesti kunnioitan elämää <3. Minun on ollut vaikea suhtautua ystävääni joka abortoi down-lapsen...

Piti vielä teille hoitoa odottaville sanoa, että me saatiin 15 munasolua ja valittiin osalle varmuuden vuoksi ICSI- hedelmöitys, koska haluttiin maksimoida alkioiden määrä. Saatiin 11 alkiota :) Kannattaa siis sitäkin pohtia! Mutta kumpikin minuun siirretty on syntynyt maljalla, ei ICSI-menetelmällä. Hinnassa maljahedelmöityksen ja ICSI:n välillä ei ollut merkittävää eroa tässä konkurssissa :)
Avainsana onkin yleensä. Mutta ei ne vakavatkaan kromosomivirheet aina löydy ultrassa eikä yhdistelmäseulonta anna 100% varmaa tulosta.
 
Hei ihanaiset,
Terveisiä mökkilaiturilta. Olen lomalla ja yrittänyt saada etäisyyttä asioihin. Perjantaina ultrassa kaikki ok, paitsi hiiva. Ihmettelinkin kun limakalvot oli kirkuvan punaiset. Onneksi ehdittiin lääkitä ennen siirtoa, joka on ens perjantaina. Katsotaan nyt sitten tarraako tuo tutkimaton kiinni. Kahdeksas siirto toden sanoo? Oon jotenki turta tähän, ihan hirveä määrä taas lääkkeitä ja ajatukset tulevasta ovat ristiriitaiset. Olen tullut siihen tulokseen, että jos jatkamme yritystä, en halua tehdä pgs-testiä lainkaan. Yksi näkökulmahan on, että se on alkiolle kova rasite ottaa koepala ja taas pakastaa ja sulattaa. Tosin lääkärin mukaan nykytekniikkalla se ei ole ongelma. Ultraavalta lääkäri sanoi muuten, että kyllä pgs-testatuillakin on keskenmenoriski, muistaakseni noin 16% nuorilla munasoluilla. Mutta on kyllä tosi huono tuuri, että kolmella pgs - testatuilla ei onnistunut.
@kirsillevauva Oon samaa mieltä, että miksi hyötyisitte erasta, kun teillä alkio tarttuu kuitenkin kiinni.
@Aallotar19 Te varmaan hyötyisitte siitä puhutusta Intralipidistä, ehkä myös Klexanesta? Sillä on verenkierrollisia ja immunologisia hyötyjä.
Toki onhan tää sellainen palapeli, että yksilöllisesti pitää protokollat harkita. Mullahan ongelma on just sellanen, että pitää kokeilemalla yrittää saada oikeaa lääkekomboa...
 
Se englantilainen linkki minkä laitoin aiemmin, siis jossa käsittääkseni on puolueettomasti arvioitu lisätoimenpiteiden hyötyjä ja haittoja, sen mukaan:

-ICSIstä on hyötyä niille pareille, joissa miehestä on löytynyt jotain vikaa. Muilla se ei paranna onnistumisen mahdollisuuksia ja joidenkin tutkimusten mukaan voi vahingoittaa alkiota (kehityshäiriöt). En ottaisi varmuuden vuoksi näillä tiedoilla.

-Immunologiset lisähoidot - kuten se intralipid - ei tutkimusten perusteella auta raskautumisessa. @Rusakkonen ehkä osaa sanoa tästä enemmän, olitko lueskellut noista immunologisista jutuista? Mä käsitin jotenkin niin, että raskauden aiheuttamia immunologisia reaktioita on aiemmin pidetty ongelmana, ja myöhemmin tajuttu että ne kuuluukin asiaan. Varmaan tässäkin pätee se, että yleisesti ottaen ei ole hyötyä, mutta jonkun kroonisen sairauden omaavalle voi olla.

Mutta siis kun juuri millekään lisäjutuille ei tunne löytyvän kovin suurta näyttöä, niin aion kyllä miettiä tarkkaan mihin rahani laitan. Kun vaihtoehdot käytännössä meillä on yks IVF kaikilla mausteilla tai kaks IVF-kierrosta, niin ehkä jälkimmäinen vaihtoehto tarjoaa parhaat onnistumismahdollisuudet. Ja oon kyllä ymmärtänytkin, että klinikat mielellään kokeilee peruskaavalla ensin ja ennemmin se on niin, että jos ei kerrasta onnistuta niin potilas on vaatimassa lisätutkimuksia tai -lääkityksiä, koska joku joskus jossain onnistui niiden avulla. Vaikka sitäkin on vaikea tietää oliko se onnistuneessa siirrossa kokeiltu uusi asia mitenkään ratkaiseva.

Ei menetetä toivoa, vaikkei mitään taikakeinoa ole vielä keksitty, mutta etsikää/vaatikaa tutkimusnäyttöä jos tuntuu, että jotain hoitojuttua tyrkytetään ettekä tiedä kannattaako siitä maksaa.
 
Olen pohtinut lääkärini kanssa paljon tuota immunologista puolta, koska se ja kiinnittyminen taitaa olla ongelmani. Lääkärini seuraa tiiviisti uusinta tutkimustietoa. Immunologisiin ongelmiin ei ole täsmä tutkimuksia eikä täsmähoitoa. NK soluja Suomessa ei tutkita, koska niiden kuten muidenkin solujen tasapaino /määrä vaihtelee koko ajan. Pitäisi ottaa siirron yhteydessä ja sehän on mahdotonta. Sitä voidaan yrittää hoitaa kortisonilla, ehkäpä minihepariinilla. Kiinnittymistä minulla yritetään tukea nyt valkosolujen kasvutekijällä, jonka käyttöä tukee uusi italialainen tutkimus. Intralipidi ja minihepariini tulee sitten mukaan keskenmenoa estämään, jos kiinnittyminen tapahtuu. Oon lukenut myös Ateenan Locus klinikasta, siellähän tutkitaan immunologiaa ja sinnehän jengi lähettelee niitä hidden infection näytteitä saadakseen laajat antibioottikuurit. Lääkärini mukaan tämä ei perustu tutkittuun tietoon. Mietin jo hetken, että tutkitutanko siellä jtn, mutta luotan omaan lääkäriini ja sillä menen nyt ainakin tähän viimeiseen siirtoon ❤
 
@Plusyks Hyvältähän tuo sun lääkäri kuulostaa, eiköhän sillä ole aika lailla tietoa asioista. (y) Eikä tietysti muutenkaan mikään ole kiveen hakattua kun tutkijatkin oppii koko ajan uutta näistäkin asioista. Sikäli minkään toimivuutta ei voi sulkea poiskaan, vaikka (vielä) ei riittävästi näyttöä olisikaan. Hoidot voi seuraavalla sukupolvella olla jo ihan erilaisia!
 
Varasin just reilun viikon päähän tiistaille lainaneuvotteluajan pankkiin. Vähän jännittää jos eivät jostain syystä myönnäkään. :unsure: Mies sanoi fiksusti, että pikavippiä ei oteta. Mutta voihan sitä tietysti kokeilla muita pankkeja jos tuolta ei saa. Nuo kyllä myönsi meille asuntolainankin silloin kun mulla ei ollut edes työpaikkaa, että eivät taida olla tiukimmasta päästä.
 
Hei ihanaiset,
Terveisiä mökkilaiturilta. Olen lomalla ja yrittänyt saada etäisyyttä asioihin. Perjantaina ultrassa kaikki ok, paitsi hiiva. Ihmettelinkin kun limakalvot oli kirkuvan punaiset. Onneksi ehdittiin lääkitä ennen siirtoa, joka on ens perjantaina. Katsotaan nyt sitten tarraako tuo tutkimaton kiinni. Kahdeksas siirto toden sanoo? Oon jotenki turta tähän, ihan hirveä määrä taas lääkkeitä ja ajatukset tulevasta ovat ristiriitaiset. Olen tullut siihen tulokseen, että jos jatkamme yritystä, en halua tehdä pgs-testiä lainkaan. Yksi näkökulmahan on, että se on alkiolle kova rasite ottaa koepala ja taas pakastaa ja sulattaa. Tosin lääkärin mukaan nykytekniikkalla se ei ole ongelma. Ultraavalta lääkäri sanoi muuten, että kyllä pgs-testatuillakin on keskenmenoriski, muistaakseni noin 16% nuorilla munasoluilla. Mutta on kyllä tosi huono tuuri, että kolmella pgs - testatuilla ei onnistunut.
@kirsillevauva Oon samaa mieltä, että miksi hyötyisitte erasta, kun teillä alkio tarttuu kuitenkin kiinni.
@Aallotar19 Te varmaan hyötyisitte siitä puhutusta Intralipidistä, ehkä myös Klexanesta? Sillä on verenkierrollisia ja immunologisia hyötyjä.
Toki onhan tää sellainen palapeli, että yksilöllisesti pitää protokollat harkita. Mullahan ongelma on just sellanen, että pitää kokeilemalla yrittää saada oikeaa lääkekomboa...
@Plusyks kiitos vinkistä! Juttelen näistä mun lääkärin kanssa. On tämä aikamoista palapeliä tosiaan! Ymmärrän sun turtumisen. Ei ole ihme, että monen yrityksen jälkeen tulee sellainen olo ettei oikein tiedä miten asioihin pitää suhtautua eikä kauheasti halua ladata odotuksia.

ON: mulla heittää päästä ja tunneskaala menee laidasta kolmanteen. Yhtenä hetkenä kauhea suru keskenmenosta ja katkeruus koko maailmaa kohtaan. Ja heti perään järjetön tarmon puuska, että kyllähän me tästä vielä vauva saadaan. Ja on muuten järjetön himo miestä kohtaan. Onkohan ovulaatio päällä vai mikä? Ei oo helppoa tämä elo.
 
Listaus

@kirsillevauva, ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)/km 6/2019 (5+5)
@Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019)
@Silmu75 (ikä 43), ya 2013, 1.lapsi, 1. IVF tulossa syyskuussa
@Florie 39v, ya 2018, 1. lapsi, takana 2/3xIVF, lahjasoluhoidot alkamassa syksyllä.
@lapsettomuuta10v
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito. km 7/2019

Tulevat tapahtumat:

@Plusyks siirto 2.8
@kirsillevauva 5.8. siirron suunnittelu (alkukierron ultra)
@Aallotar19 siirto seuraaviin kuukautisiin



Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019

@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa), la 30.12


@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ yritys aloitettu 4/2016/ 2. lapsi, la 10.2.

@nyuu 2. Lahjahoito 1. Pas/23v/yritys aloitettu 6/2016 /1. lapsi/ 4x km/ LA 27.2.2020

@Sukkis, Ikä 39v, 1. lapsi, yritys aloitettu 2017, Felicitas: 1xIVF, 1x hoidon keskeytys, 2xICSI, Dextra: 1xICSI, 1x lahjasoluhoito (josta plussa), LA 6.2.2020.
 
@Silmu75, minä jäin siihen käsitykseen, että Dextrassa suositellaan osalle soluja aina ICSI-hedelmöitystä (biologi suositteli) ja ei se mistään riskeistä puhunut. Jostakin syystä minulle on kuitenkin siirretty maljalla hedelmöittyneitä, joten onko sattumaa vai ei.

Oksettava olo niistä estrogeeneistä Eka kerrallahan ihan yökin. Ihan kauheaa, eilen en päässyt kauppaan, kun oli maha niin sekaisin, että tuli kauhee vesiripuli. Liekohän estrogeenistä vai helteestä...?

Viikko ultraan ja siirto varmaan kahden viikon päästä <3. Meitä onkin useempi piinailija lähiaikoina :)
 
@Silmu75, minä jäin siihen käsitykseen, että Dextrassa suositellaan osalle soluja aina ICSI-hedelmöitystä (biologi suositteli) ja ei se mistään riskeistä puhunut. Jostakin syystä minulle on kuitenkin siirretty maljalla hedelmöittyneitä, joten onko sattumaa vai ei.

Oksettava olo niistä estrogeeneistä Eka kerrallahan ihan yökin. Ihan kauheaa, eilen en päässyt kauppaan, kun oli maha niin sekaisin, että tuli kauhee vesiripuli. Liekohän estrogeenistä vai helteestä...?

Viikko ultraan ja siirto varmaan kahden viikon päästä <3. Meitä onkin useempi piinailija lähiaikoina :)
Mä taas oon ymmärtänyt, että ICSIä käytetään vain, jos normaali hedelmöittyminen ei onnistu. Mutta voihan klinikoilla olla eri linjauksia. Uskoisin, että siinä on aina jokin riski kun mennään solun sisälle, ei välttämättä suuri riski mutta kuitenkin.

Olen jotenkin vasta nyt kun pitää miettiä lainan ottamista kunnolla tajunnut, että tätä maksetaan sitten pitkään, kävi miten kävi. Eiköhän se yksi IVF saa riittää meille, täytyy vaan toivoa että sillä onnistutaan ja että jäisi edes muutama alkio pakkaseen jos ei ekasta siirrosta uskomattomalla tuurilla tärppää.
 
Minulta kysyttiin immunologiasta/testeista. Minahan tein vaikka mita testeja, myos ne tappajasolutestit Englannissa, eika loytynyt mitaan varsinaista syyta, muuta kuin tietenkin omien munasolujen ika ja sitten loytyi lopulta miehen siittioista oksidaatio- ja defragmentaatiovikaa. Miehen ‘vikoja’ sitten korjattiin seitsemisen kuukautta Sermatropilla ja useilla eri vitamiineilla ja antioksidanteilla, ja seuraavassa lahjasoluyrityksessa onnistuttiin.

Minulle ei koskaan tuputettu mitaan testeja tai ylimaaraaraisia erikoisjuttuja; paa-asiassa halusin niita kokeilla itse, ja laakari suostui, jos ei ollut haitallista. Kokeiltiin kortisonia ja antibioottia, Klexanea, ja lopulta myos immunologisia valkosoluihin vaikuttaavaa pistosta yhdistettyna Januviaan. Minusta oli hyva, etta paasin kokeilemaan ja testaamaan, jotta sitten tiesin.

Se viimeisin kerta, jossa plussa tuli, oli sitten sellainen, jossa laakkeet olivat aika lailla minimissaan. Eli minulle taisi olla hyva, ettei ollut ylimaaraisia laakkeita sekoittamassa pakkaa, koska en niita sitten tarvinnut. Metformiini, kilpirauhaslaake ja raskausajan monivitamiini oli, yhdistettyna suurennettuihin estrogeeni- ja progesteroniannoksiin, ei muuta (nyt ei enaa ole estroa tai progea, mutta otan uutena 75mg aspiriinia estamaan raskausmyrkytysta, 14. tai 15. viikosta lahtien).

Se ongelmahan onkin siina, ettei aina tieda, tarvitaanko jotain vai ei, niin kannattaahan sita sitten kokeilla, jos ei ole todettua haittaa. Esim. joillekin intralipid on tosi hyva juttu ja toisille ei sitten varmaan ole ainakaan tarpeellinen; ainakin nain on kortisonin kanssa, eli kortisonia turhaan ei kannata ottaa. Alkioliima oli sellainen ‘sama se, ottaako vai jattaako’juttu, ja sita kylla paadyin kayttamaan.

Itsekin katselin tuota Locus Medicus -klinikkaa ja mietin testien ottamista, mutta koska katsoin todennakoisyyden noihin tulehduksiin ja tauteihin olevan monistakin syista johtuen olevan kohdallani pienen, ja laakari oli sita mielta, ettei enaa ennen siirtoa kannattanut mihinkaan antibioottikokeiluihin ryhtya, en sitten niita tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Viime kesänä, kun ne minulle tarkoitetut luovutusmunasolut hedelmöitettiin 4 ICSI:ttiin ja 4 hedelmöitettin maljalla. Itse ymmärsin sen silloin niin, että tällä tapaa (Dextrassa) pyritään lisäämään hedelmöittymisen mahdollisuutta, auttamalla luontoa vielä vähän enemmän kuin IVF:ssä. Taisi 3+2 hedelmöittyä, josta se ainoa pakkaseen selvinnyt, ja nyt kohdussa kasvava, oli ICSI:ttu.
 
Mä sain tänään tietää luovuttajan iän! Samanikäinen mun kanssa:love: helpottaa henkisesti ja fyysisestikin aikalailla:D

Huomenna ois eka neuvola, jännittää! En oo ikinä ehtinyt niin pitkälle et pääsis neuvolassa käymään. Mies ei ymmärrä miks oon niin innoissani, se jo kyseli et onko siellä pakko käydäkään kun mikä järki :’D toivottavasti sattuu mukava terkka!

Ja lääkkeet kuulemma saa lopettaa jo ensi pe! Oon vähän kauhuissani, silloin ois vasta 10+0!:eek: Luulin vallan et lääkkeitä käytetään sinne rv12 saakka ja sit ripotellen lopetellaan. Vähän kauhistuttaa millaiset verenvuodot tms alkaa kun lääkkeet loppuu, mut samalla taas tuntuu ihanalta et jos kaikki menee hyvin, niin saan olla vihdoin ihan _normaali_ odottaja ilman mitään ylimääräisyyksiä!

Ja ihana @Silmu75 <3 oon sun kans samaa mieltä et kyllä sen ongelman lapsen kanssa saa asiasta kuin asiasta tehtyä, aivan varmasti. Ja tavallaan jos mulla on asiat hyvin ja hyvät välit lapseen niin kai se on ihan yhdentekevää vaikka kutsuisi sitten luovuttajaa äidiksi. Mutta kun kaikki tommoset asiat vaan korostaa sitä, miten eri asemassa sitä onkaan luomuäitien kanssa:censored:
 
Hienoa @nyuu että pääset ekaan neuvolaan! Itse kuvittelin että siellä jotenkin todennettaisin raskaus, mutta eihän siellä mitään sellaista tehty. Mutta oli hyvä saada vähän lisäinfoa asioista ja mahdollisuus kysyä niitä asioita mitä olin miettinyt. Ja onhan se mahtava tunne, kun on selviytynyt niin pitkälle, että pääsee neuvolaan

Mulla lopetettiin lääkkeet (Progynova, Terolut) asteittain neljän tai viiden viikon ajan (viimeisen Terolutin otin ajassa 11+6), joten mun korvaan kuulostaa hieman erikoiselta lopettaa lääkkeet yhtäkkiä kokonaan. Kai kehon pitäisi siinä vaiheessa itse tuottaa tarvittava määrä hormoneja, joten sitä ajatellen ei pitäisi olla ongelmaa. Toisaalta voisi ajatella, että lopettamalla asteittain varmistetaan että hormonia tosiaan tuottuu tarpeeksi ylläpitämään raskautta ja samalla totutellaan kehoa vähitellen pienempiin määriin lääkkeitä. Mut enpä ole asiaan tarkemmin perehtynyt.
 
Taalla on keskusteltu NIPT:ista. Kuulumisina, etta nainkin voi kayda. Eli se laajempi NIPT-testi (Panorama) tuli nyt sitten jo toisen kerran takaisin tuloksettomana, eli nyt sitten ei enaa tehda, ja firman pitaisi palauttaa minulle ne rahat. Luin netista asiasta ja lyhyesti sanottuna kyseessa on siis sellainen suhteellisen harvinainen juttu, etta testista ei edes uusintakerran myota tule tulosta, ja syyna on tuolloin, etta veresta loytyy naytetta ajatellen liikaa aidin DNA:ta verrattuna lapsen DNA:han (taikka painvastoin ajateltuna). Pelastyin tietysti, etta mita tama nyt sitten tarkoittaa, mutta tarkoittaa yleensa esim. sita, etta aiti on ylipainoinen taikka on rasittunut (urheilusuoritus ennen testia, taikka on tulehdus/sairaana yms). No, tama nyt sitten taitaa menna paa-asiassa ylipainon piikkiin (sinne klinikalle matkustaminen kylla on myos taysissa metroissa jonkinlainen urheilusuoritus!). Tassa kylla saattaa sitten lisaksi olla jotain tekemista myos lahjasoluilla (testistahan ei sitten voinut tehda kaikkia osuuksia joka tapauksessa lahjasolujen vastaanottajille). Ilmeisesti ei kuitenkaan tosiaan ole mitaan suurta huolenaihetta, kun Down, Edwards- ja Patau-riskit olivat niskaturvotustestien mukaan niin pienet.

Eli nyt sitten jaatiin tahan tilanteeseen, eika sita sukupuoltakaan saanut enaa sitten sen kummemmin varmisteltua. :) 13.8. minulla on 20-viikkoisen rakenneultra, ja ehka myohemmin menen viela yksityiselle katsomaan, etta kaikki on kunnossa, jos silta tuntuu.

Laakkeiden lopettamisesta: laakariasema olisi halunnut minun lopettavan jo heti 10. viikon taytyttya, mutta sitten sovittiin, etta lopetin 12. viikon taytyttya/kuluessa, ennen 13. viikon alkamista. Yritin myos pikkuisen asteettain vahentaa, mutta sitten siihen tuli se ruskea tippa ja pelastys, joista kirjoitin, eika mennyt ihan niin asteettain kuin suunniteltu, vaan lopulta tuli kiire lopettaa, kun klinikan mielesta lopettaminen oli lopulta tarkeampaa tuolloin. Janna juttu, etta rinnat tulivat lopettamisen jalkeen yha kipeammiksi nanneista, ihan kuin keho olisi sitten joutunut enemmankin hormonien valmistustoihin ... ehka juuri noin kavi!
 
@Rusakkonen Niinhän se kai on, että noi tukilääkkeet on jopa haitallisia vauvalle sen ekan kolmanneksen jälkeen. Mutta varmasti ihan kamalan pelottavaa lopettaa lääkitys, jos joskus sinne asti pääsen. Mutta pakkohan se on luottaa lääkäreihin.

Minä kun mietin sitä lääkärin vaihtoa, niin päätin kuitenkin että mennään nyt ainakin eka siirto tällä meille osuneella ja katotaan sitten. Vilkaisin klinikan henkilökuntaesittelystä, että on kuitenkin lisääntymislääketieteen asiantuntija, ja neljästä lääkäristä kaksi ei ole. En mä tiedä onko sillä merkitystä, tuskin, mutta tällä nyt perustelen ittelleni asian. Voihan myös olla, että lääkäri on uusien ihmisten seurassa hermostuva introvertti kuten minäkin. Annetaan nyt tilaisuus. :)
 
@Rusakkonen Niinhän se kai on, että noi tukilääkkeet on jopa haitallisia vauvalle sen ekan kolmanneksen jälkeen. Mutta varmasti ihan kamalan pelottavaa lopettaa lääkitys, jos joskus sinne asti pääsen. Mutta pakkohan se on luottaa lääkäreihin.

Minä kun mietin sitä lääkärin vaihtoa, niin päätin kuitenkin että mennään nyt ainakin eka siirto tällä meille osuneella ja katotaan sitten. Vilkaisin klinikan henkilökuntaesittelystä, että on kuitenkin lisääntymislääketieteen asiantuntija, ja neljästä lääkäristä kaksi ei ole. En mä tiedä onko sillä merkitystä, tuskin, mutta tällä nyt perustelen ittelleni asian. Voihan myös olla, että lääkäri on uusien ihmisten seurassa hermostuva introvertti kuten minäkin. Annetaan nyt tilaisuus. :)
@Silmu75 kuka sulla olikaan lääkärinä?
 
@Rusakkonen Niinhän se kai on, että noi tukilääkkeet on jopa haitallisia vauvalle sen ekan kolmanneksen jälkeen. Mutta varmasti ihan kamalan pelottavaa lopettaa lääkitys, jos joskus sinne asti pääsen. Mutta pakkohan se on luottaa lääkäreihin.

Minä kun mietin sitä lääkärin vaihtoa, niin päätin kuitenkin että mennään nyt ainakin eka siirto tällä meille osuneella ja katotaan sitten. Vilkaisin klinikan henkilökuntaesittelystä, että on kuitenkin lisääntymislääketieteen asiantuntija, ja neljästä lääkäristä kaksi ei ole. En mä tiedä onko sillä merkitystä, tuskin, mutta tällä nyt perustelen ittelleni asian. Voihan myös olla, että lääkäri on uusien ihmisten seurassa hermostuva introvertti kuten minäkin. Annetaan nyt tilaisuus. :)
En nyt tieda, ovatko vaarallisia, kasittaakseni ulkomailla mennaan huomattavasti pidemmallakin laakityksella kuin se 12 vk. Mutta ainakin lyhyempikin ‘vieroittaminen’ siis toimi.
 
En nyt tieda, ovatko vaarallisia, kasittaakseni ulkomailla mennaan huomattavasti pidemmallakin laakityksella kuin se 12 vk. Mutta ainakin lyhyempikin ‘vieroittaminen’ siis toimi.
Mä ajattelin tätä kohta Lugesteronin pakkausselosteessa:
”Valmisteen käyttö raskauden keskimmäisen ja viimeisen kolmanneksen aikana voi johtaa kolestaattisen ikteruksen tai hepatosellulaarisen maksasairauden kehittymiseen.”
Mutta tuohan taitaakin tarkoittaa, että on odottavalle äidille haitaksi eikä sikiölle.
 
Mä ajattelin tätä kohta Lugesteronin pakkausselosteessa:
”Valmisteen käyttö raskauden keskimmäisen ja viimeisen kolmanneksen aikana voi johtaa kolestaattisen ikteruksen tai hepatosellulaarisen maksasairauden kehittymiseen.”
Mutta tuohan taitaakin tarkoittaa, että on odottavalle äidille haitaksi eikä sikiölle.
No ei sita aidillekaan tietenkaan halua vaikeuksia! :) Lugeja minulla ei ole ollutkaan, samantapaisia varmaan kumminkin.
 
Tuli tunne että pitää täältä sivusta kommentoida lohdutukseksi niille, jotka perimäasioita pohtivat:

Meillä on lahjasolulapsi, minulla on myös yksi lapsi omista soluista. Rakastan kumpaakin yhtä paljon eikä kiintymyssuhteissa tai lapsiarjessa ole muutenkaan eroa. Raskausaika oli lahjasolulla haastavaa välillä, kun ei oikein tiennyt mitä odottaa. Rakastin lasta kuitenkin alusta asti ja koin hänet heti omakseni.

Kun on lapsen tähän maailmaan kantanut ja synnyttänyt ja hoitanut, niin en usko että kukaan asianosaisista voi ajatella, että sillä olisi ”toinen äiti” jossain.
Sen sijaan ongelmallista asetelmaa rakennetaan juuri sillä, että lahjottajaa pidetään jotenkin asianosaisena lapsen saatua alkunsa.

Kysehän on vain perimästä ja perimän voi aikuisena halutessaan selvittää esim. Geenitesteillä. Emme aio ainakaan ennen aikuisikää kertoa lapselle hänen alkuperästään, kun eiväthän lapset ymmärrä geeniperimän merkitystä. Asiasta puhuminen lapselle on mielestäni vain omiaan sotkemaan hänen mieltään.

Itseäni suoraan sanottuna raivostuttaa tämä suomalaisten psykologien yhden totuuden tuputtaminen.

Onnea kaikille tällä taipaleella!
 
  • Tykkää
Reactions: Pimpula76
No niin, täällä on nyt neuvonnassa käyty. Oli ihan positiivinen kokemus, tosi mukava psykologi ja sanoi meidän vaikuttavan siltä, että homma on henkisellä tasolla hanskassa. Tosi paljon puhuttiin just tuosta avoimuudesta, mutta meille se ei ole missään vaiheessa ollut ongelma tai edes kysymys, koska ollaan pidetty selviönä, että tulemme kertomaan asiasta. (Olen itse omien asioideni suhteen kauhea lörppö, joten pitää enneminkin miettiä, että keille kaikille on ylipäänsä olennaista / mahdollisen lapsen edun mukaista kertoa.) Vielä joudutaan kuitenkin odottelemaan että päästään tosi toimiin, mutta luultavasti tämän syksyn aikana kuitenkin.

Mun pitäisi nyt loppuviikosta sopia soittoaika lääkärin kanssa. Mietin itse että kannattaako sitä era-testiä tehdä varmuuden vuoksi vai ei – kun en ole edes siihen yhteen siirtoon selvinnyt, niin ei ole mitään käsitystä siitä, että onko ongelmia muuallakin kuin munasoluissa vai voisiko muut asiat toimia sitten hyvin. Ei viitsisi haaskata turhaan rahaa, mutta toisaalta haluaisin kaiken varman päälle. No, katsotaan...

Toivottavasti @nyuu :lla oli positiivinen neuvolakokemus! :) Ja kiitos @Inna1977 rohkaisevista sanoista. Vähän minuakin mietityttää nuo asiat vaikka järki sanoo, että noinhan sen on oltava. Auttaa kun kuulee asian kokeneelta, ettei vaikuta kiintymyssuhteisiin tms.
 

Yhteistyössä