Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Silmu75, toivottavasti saatte sen kolme blastoa, kuten haaveilit :) Oletko soittanut väliaikatietoja.

@Plusyks, vaikeita hetkiä olet joutunut käymään läpi. Hyvä, etteä tulokset olivat normaalit. Nyt on vaan ihmetyksen aiha, miksi tuli keskenmenot? Mutta tulihan minullakin kaksi ja nyt tämä kolmas näyttää onnistuvan. Uutta oli intralipid-tiputus ja crinone. Vuotoja on ollut neljään otteeseen.

Kirsi ja pikkupeikko 10+1
 
@Papupilvi Kyllä tarjosivat keskusteluapua kun peruin neuvola- aikaa. Kaikissa kolmessa tarjosivat terveysaseman psykiatrisen sairaanhoitajan palveluja,joista kieltäydyin, kun mulla on ollut psykologi tukena työterveyden kautta. On ollut kyllä hyvä jutella ulkopuoliselle taholle. Suurimman tuen olen saanut parhaalta ystävältäni ja osin mieheltäni.

@kirsillevauva Joo mysteeriksi jää keskenmenojen syyt. No ehkäpä se omasoluraskaus menee munisten laadun piikkiin, mutta muut ovat täys?
Ja nyt ei enää yhtään keskenmenoa, ei mulle eikä muillekaan!

@Silmu75 Jännät hetket käsillä (y)
 
Hienoa, @kirsillevauva että saat helpotusta töistä! Toivottavasti olo pysyy sen myötä muutenkin parempana. :)

Täällä kanssa jännitetään @Silmu75 :n puolesta, toivottavasti olet saanut hyviä uutisia!

Meillä alkaa kanssa vähän aikataulut selvetä. Nyt pitäisi päättää, haluanko varmuuden vuoksi teettää beREADY:n. Mitään selittämätöntä lapsettomuudessani ei ole, mutta toisaalta tykkään varmistella asioita, ja haluaisin eliminoida sellaiset epäonnistumisen mahdollisuudet, jotka on helposti eliminoitavissa. Raha-asiat vaan tämän(kin) kohdalla mietityttävät.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Ei vielä mitään uutisia! :unsure: Lähden nyt koirien kanssa lenkille, jospa sillä aikaa tulis viestiä. (Ollaan siis sovittu, että kommunikoidaan sähköpostitse kun en tuolla uudessa työssä voi pitää puhelinta mukana ja työvuorot vaihtelee.) Voishan sitä itsekin soittaa, mutta kun puhelinkammo. Niin ja pelottaa ne uutisetkin vähän. :sick:
 
Ei kuulunut mitään eikä klinikalta vastata puhelimeen enää kolmen jälkeen, joten tilanne selviää vasta huomenna. Höh.

@Florie Mä mietin jossain vaiheessa kaikkia mahdollisia testejä ja mielelläni pelaisin varman päälle, mutta eipä mikään taida sitä vauvaa taata kuitenkaan. Niinpä mennään nyt ilman mitään ekstratestailuja kun se tuntui olevan klinikan kantakin, ettei turhaan ruveta mitään tutkimaan ennen kuin kokeillaan miten käy. Tietty jos olis tolkuttomasti rahaa ja aikaa, niin miksei vois ottaa hoidot ”kaikilla mausteilla”... Mutta olisi se kiva, jos jäisi jotain rahaa vauvahankintoihinkin JOS tässä joskus onnistutaan.
 
@Silmu75 Odottavan aika on pitkä, toivottavasti huomenna ilmoittavat minkälainen saalis sieltä on saatu.

@kirsillevauva Onpa hyvä, että olet loppuvuosi osittaisella saikulla!

On: kävin tänään taas ultrassa, siellä se pieni sydän löi ihan vimmatusti. Viikkoja on nyt 7+5 ja sikiö vastaa 7+4 eli ihan hyvissä mitoissa ollaan. Mieltä vaivanneet vuodotkin loppuivat viime viikolla. Varovaisen seesteinen olo, mutta en vieläkään uskalla iloita raskaudesta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Äääh voi eiii @Silmu75 ! Onpa ärsyttävää!! Mä halkeisin ja kuolisin jännitykseen. Musta vähän asiatontakin olla ilmoittamatta jos ootte sopineet et tänään ilmoitellaan. Ootte maksavia asiakkaita (ja paljon maksaneetkin...) ni kuuluis kyl palveluun. :/
 
Äääh voi eiii @Silmu75 ! Onpa ärsyttävää!! Mä halkeisin ja kuolisin jännitykseen. Musta vähän asiatontakin olla ilmoittamatta jos ootte sopineet et tänään ilmoitellaan. Ootte maksavia asiakkaita (ja paljon maksaneetkin...) ni kuuluis kyl palveluun. :/
Mä olen hyvä selittelemään toisten tekemisiä parhaalla mahdollisella tavalla (mikä tietysti on vain yksi tapa vähätellä itseään...), niin oletan että joko hoitaja unohti (pieni inhimillisyys sallittakoon!) tai oli sairaslomalla eikä muistanut sanoa kellekään, että ilmoittaisivat mulle. Paitsi nyt just aamulla tuli mieleen, että jos ne päättikin viljellä kuudenteen päivään ja kun oon lukenut, että 2- ja 6-päiväisillä onnistuu huonommin, niin taas tuli uus murheen aihe... :unsure: Mutta tänään alkuiltapäivästä kun ehdin kotiin, niin soitan kyllä jos ei ole kuulunut mitään!
 
Onpa tylsää, ettei ole kuulunut! Hyvin voisivat soittaa, jos on kyse vaikka sitten jostain jatkoviljelystä tai muusta.

Mulle muuten just eilen sanoi lääkäri, että joillain alkioilla kestää pidempään päästä blastoiksi, eikä se vaikuta niiden "hyvyyteen" tai onnistumismahdollisuuksiin mitenkään. (n)
 
@Silmu75 samaa olin sanomassa kuin @Florie että se että onko kyseessä 5 vai 6 päiväinen ei vaikuta kai juurikaan. :) meilläkin on vielä pakkasessa kuusi blastoa, jotka kaikki on hyvälaatuisia ja neljä vissiin viisipäiväistä ja kaksi kuusipäiväistä!

Jos kuusipäiväiset ois huonoja ni tuskinpa niitä sinneasti viljeltäiskään ainakaan täyteen hintaan :)

Mut juu, ihmisiähän hekin siellä on, mutta näin isoista asioista kun on kyse ni on vaan enemmän kuin kohtuullista pitää teitä ajan tasalla.
 
@Silmu75, hyppäsin heti koneelle katsomaan teidän uutisia. Ei vieläkään uutisia! Pidän peukkuja!

@nyuu, teillä on hyvä saalis vielä pakkasessa ja saatte useampia täyssisaruksia jos haluatte :) Oletteko haaveilleet isosta perheestä?

Mulla on viimeinen intralipid-tiputus tänään :) Vähillä lääkkeillä jo mennään. Siivota ajattelin, siinäpä se päivä taas menee.
 
No niin! Tänään vasta pakastivat ja lopputulos oli nyt vain kaksi kuusipäiväistä blastoa. Olishan niistä tietysti voinut eilen ilmoittaa etteivät vielä ole kehittyneet blastoiksi asti... Ja kiitos @nyuu ja @Florie, olin ennen teidän viestien lukemista jo suunnilleen heittämässä pyyhettä kehään, että kannattaako sellaisia ”yli-ikäisiä” edes siirtää. :rolleyes: Mutta kokeillaan nyt! Tai siis sitten kun ne hemmetin menkat joskus alkaa.

Vilkaisin Ovumian hinnastoa ja sehän olikin muuttunut niin, että vissiin nykyisin maksetaan sen saadun solumäärän mukaan. Eri juttu sitten millä hinnastolla meitä laskutetaan, en tiedä koska se on muuttunut. Meinaan, että vois ehkä olla varaa vielä toiseen ivf-yritykseen jos siitä tulis yhtä vähän soluja. :D Muttei nyt ehkä sen yhden yrityksen takia kannattaisi... Otetaan nyt kuitenkin siirto kerrallaan, tai yritetään ainakin.
 
No niin! Tänään vasta pakastivat ja lopputulos oli nyt vain kaksi kuusipäiväistä blastoa. Olishan niistä tietysti voinut eilen ilmoittaa etteivät vielä ole kehittyneet blastoiksi asti... Ja kiitos @nyuu ja @Florie, olin ennen teidän viestien lukemista jo suunnilleen heittämässä pyyhettä kehään, että kannattaako sellaisia ”yli-ikäisiä” edes siirtää. :rolleyes: Mutta kokeillaan nyt! Tai siis sitten kun ne hemmetin menkat joskus alkaa.

Vilkaisin Ovumian hinnastoa ja sehän olikin muuttunut niin, että vissiin nykyisin maksetaan sen saadun solumäärän mukaan. Eri juttu sitten millä hinnastolla meitä laskutetaan, en tiedä koska se on muuttunut. Meinaan, että vois ehkä olla varaa vielä toiseen ivf-yritykseen jos siitä tulis yhtä vähän soluja. :D Muttei nyt ehkä sen yhden yrityksen takia kannattaisi... Otetaan nyt kuitenkin siirto kerrallaan, tai yritetään ainakin.
Mäkin vilkaisin kiinnostuksesta Ovumian hinnastoa. Hinnat näyttäisivät nousseen aika hurjasti, kun tuon yhden pakkaseen menevän blastokystin lisäksi lisäalkioista laskutetaan yli 300 e/kpl. Ja jos alkioita ei tule, on kiinteä hinta silti 1600 e.
Vai luenko hinnastoa nyt väärin?
 
Mäkin vilkaisin kiinnostuksesta Ovumian hinnastoa. Hinnat näyttäisivät nousseen aika hurjasti, kun tuon yhden pakkaseen menevän blastokystin lisäksi lisäalkioista laskutetaan yli 300 e/kpl. Ja jos alkioita ei tule, on kiinteä hinta silti 1600 e.
Vai luenko hinnastoa nyt väärin?
Jotenkin ajattelin, että se palvelulupaus on se tietty solujen lukumääräväli mutta en tiedä. Ja nuohan oli siis vaan esimerkkejä, ehkä se hinta sitten sovitaan vähän tapauskohtaisesti? o_O Mutta eihän meille ainakaan mitään ole luvattu, infopaperin lopussa luki vaan se yksi blasto -> seuraava hoito puoleen hintaan, kaksi blastoa -> normaalihinta. Eli olisko se kaksi blastoa sitten se ”palvelulupaus”? No, kerron ainakin mitä meiltä nyt laskutetaan kun se selviää. En tiedä mitä luovuttajan lääkkeet maksaa, mutta pidän kohtuullisena (joskin tietysti asiakkaan kannalta harmillisena) että ainakin niiden verran veloitetaan lopputuloksesta riippumatta.
 
@Silmu75 Harmi ettei tullut sitä kolmea blastoa mutta mahtavaa että tuli kuitenkin kaksi! Eiköhän niistä vauvakin tule. :)

Tuo hinnoittelu on kieltämättä aika omituinen juttu, monelakin tavalla. Ymmärrän, että lääkkeet yms. kulut laskutetaan mutta jos siinä on kauheasti ekstraa niin en tiedä... Tietty tällä saralla ihmisiltä voi kyniä ihan mitä tahansa ja rahaa tulee, kun on niin isoista asioista kyse. Silti jotain tulosvastuutakin saisi varsinkin lahjahoidoissa olla.
 
Jotenkin ajattelin, että se palvelulupaus on se tietty solujen lukumääräväli mutta en tiedä. Ja nuohan oli siis vaan esimerkkejä, ehkä se hinta sitten sovitaan vähän tapauskohtaisesti? o_O Mutta eihän meille ainakaan mitään ole luvattu, infopaperin lopussa luki vaan se yksi blasto -> seuraava hoito puoleen hintaan, kaksi blastoa -> normaalihinta. Eli olisko se kaksi blastoa sitten se ”palvelulupaus”? No, kerron ainakin mitä meiltä nyt laskutetaan kun se selviää. En tiedä mitä luovuttajan lääkkeet maksaa, mutta pidän kohtuullisena (joskin tietysti asiakkaan kannalta harmillisena) että ainakin niiden verran veloitetaan lopputuloksesta riippumatta.
@Silmu75 Jos luovuttaja käyttää samoja lääkkeitä (piikkejä) mitä itsekin olen ekassa omasoluhoidossa olen käyttänyt, niin tuo 1600 on alakanttiin. Muistaakseni maksoin yhdestä lääkehoidosta vajaa 2.000 € ja siinä ei ollut vielä mukana punktio-veloitusta tai muista toimenpidemaksuja. Tuo 2000 on ilman kela-korvausta.
 
Me maksettiin siitä ekasta lahjahoidosta Ovumiassa 6000€, saatii siis yksi blasto vaan ja hoito puoleen hintaan. Tää summa ei sisältäny mun lääkkeitä.

Toi kaks blastoa on vähän kinkkinen. Mä ymmärrän et johonkin se raja on klinikankin vedettävä, että saadaan voittoa, kun eihän noikaan millään pyhällä hengellä pyöri :( mutta asiakkaan kannalta myös kurja tollanen saalis et joutuu täyden hinnan maksamaan mutta kuitenkaan ei oo sitä pelivaraa.

Onks sulla @Silmu75 mitkä fiilikset? Onhan kahdessa mahikset, jos solut ovat olleet minttiä ja nuo alkiot sit erinomaisia <3 sanoivatko laadusta mitään? Mut siis, en taaskaan halua olla mikään ankeuttaja, mutta onhan tossa katoa käyny jonkun verran, jos blastoiksi selvis vaan kaks. Tietty en tiedä onko sillä väliä että kuin moni kehittyy blastoiksi samalla tavalla kuin kuinka moni hedelmöittyy.
 
Musta on väärin että hoidosta pitää maksaa 1600 e jos tuloksena on 0 alkiota. Ne voisivat tasata hinnoittelua niin et silloin ei makseta mitään eli riskin kantaa klinikka, ei asiakas.
Joku takuu tuossa pitäisi olla...
Käytännössä se varmaan menis niin, että jos epäonnistuneen hedelmöityksen saisi ilmaiseksi, niin muut hinnat nousisivat, koska ei klinikka sitä kyllä ala maksamaan. Meille se eka lääkäri tulkitsi sekavan näköisestä hinnastosta, että jos hedelmöitystä ei tapahdu ja klinikka tulkitsee sen johtuvan siittiöistä (siis lahjamunasoluhoidossa), niin joutuu kuitenkin maksamaan olikohan 3500€ tyhjästä. Että siihen nähden toi 1600€ on musta halpa!
 
Me maksettiin siitä ekasta lahjahoidosta Ovumiassa 6000€, saatii siis yksi blasto vaan ja hoito puoleen hintaan. Tää summa ei sisältäny mun lääkkeitä.

Toi kaks blastoa on vähän kinkkinen. Mä ymmärrän et johonkin se raja on klinikankin vedettävä, että saadaan voittoa, kun eihän noikaan millään pyhällä hengellä pyöri :( mutta asiakkaan kannalta myös kurja tollanen saalis et joutuu täyden hinnan maksamaan mutta kuitenkaan ei oo sitä pelivaraa.

Onks sulla @Silmu75 mitkä fiilikset? Onhan kahdessa mahikset, jos solut ovat olleet minttiä ja nuo alkiot sit erinomaisia <3 sanoivatko laadusta mitään? Mut siis, en taaskaan halua olla mikään ankeuttaja, mutta onhan tossa katoa käyny jonkun verran, jos blastoiksi selvis vaan kaks. Tietty en tiedä onko sillä väliä että kuin moni kehittyy blastoiksi samalla tavalla kuin kuinka moni hedelmöittyy.
Ei kerrottu mitään laadusta ja ehkä parempi niin! Vaikka ehkä ne sitten siirrossa sanoo kuitenkin. En mä oikein tiedä mitkä fiilikset, ehkä eniten nyt just on sellainen tunne, että tuskin onnistutaan. Mutta ei siis mikään epätoivo, vaan mietin olisko mahdollisuutta yrittää sitten vielä uudelleen. On siinä sekin, etten tiedä jaksanko enää lähteä yrittämään jos kaksi siirtoa epäonnistuu. Jossain mielessä mä oon varmaan vähän eri ihminen niiden kokemusten jälkeen enkä voi sen tulevaisuuden minäni puolesta tehdä mitään päätöksiä.
 
@Silmu75 mut onhan toikin vähän epäeettistä että ”tulkitsee” johtuvan siittiöistä. Meille ainakin kokoajan toitotettiin mainiota siittiölaatua, ja sit jos oiskin käyny huonosti ni yllättäen klinikka oiskin voinut pestä kätensä ja syyttää että siittiöissä vikao_O felicitaksella vissiin on näin että eivät korvaa mitään tai anna mitään kompensaatiota, vaikka alkioita ei saatais tai luovuttajalta yhtään soluja. Mikä on musta väärin ja pelkkää bisnestä (onhan felicitas ainoa voittoa tehnyt lapsettomuusklinikka suomessa).

Muut klinikat on kyl toiminut paljon asiakasystävällisemmin. Ymmärrän tosiaan et jotain pitää maksaa koska kyllähän koko systeemin pyörittäminen kustantaa paljon rahaa, mut koko summan veloittaminen on yksinkertaisesti väärin. Ja karua sanoa mut munasolut on tuote, ja jos maksavana asiakkaana ei saa sitä mitä luvattu, niin on se vähän epäreilua. Omasoluhoidoissa nyt lototaankin, se on selvä, mutta tässä käytännössä luvataan hyvät, terveet solut
 
@Silmu75 mut onhan toikin vähän epäeettistä että ”tulkitsee” johtuvan siittiöistä. Meille ainakin kokoajan toitotettiin mainiota siittiölaatua, ja sit jos oiskin käyny huonosti ni yllättäen klinikka oiskin voinut pestä kätensä ja syyttää että siittiöissä vikao_O felicitaksella vissiin on näin että eivät korvaa mitään tai anna mitään kompensaatiota, vaikka alkioita ei saatais tai luovuttajalta yhtään soluja. Mikä on musta väärin ja pelkkää bisnestä (onhan felicitas ainoa voittoa tehnyt lapsettomuusklinikka suomessa).

Muut klinikat on kyl toiminut paljon asiakasystävällisemmin. Ymmärrän tosiaan et jotain pitää maksaa koska kyllähän koko systeemin pyörittäminen kustantaa paljon rahaa, mut koko summan veloittaminen on yksinkertaisesti väärin. Ja karua sanoa mut munasolut on tuote, ja jos maksavana asiakkaana ei saa sitä mitä luvattu, niin on se vähän epäreilua. Omasoluhoidoissa nyt lototaankin, se on selvä, mutta tässä käytännössä luvataan hyvät, terveet solut
Joo en olis kyllä missään nimessä lähtenyt sellaiseen, että koko summa pitää maksaa tyhjästä. Tuolla ulkomaillahan niillä on joissakin paikoissa ihan raskaustakuitakin, mutta hinnat on vähän eri luokkaa eikä sitä takuuta anneta kaikille. Mutta siellä taitaa olla bisnes vähän eri kokoluokkaa, niin ei ne tappiot varmaan paljon horjuta niiden liiketoimintaa. Ymmärrän asian molemmista näkökulmista, mutta tietysti itse en haluaisi maksaa tyhjästä. Ainakaan kun lainarahasta on kyse.

Mutta onneks nyt sentään tuli jotain siirrettävää!
 

Yhteistyössä