Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Mirumarumoru
Kysymys teille, ketkä jo aiemmin olette alkionsiirroissa olleet: montako alkiota teille on samalla kertaa siirretty? Onko asiaan ollut joku perustelu klinikan toimesta?

Neljä saatiin kaikkiaan pakkaseen. Tänään meni vielä yksi blastokysti, muut 3 olivat hiipuneet.

Silmu75
Ovumialla siirretään vain yksi, koska meidän ikäisillä raskauteen liittyy jo muutenkin aika paljon riskejä ja kaksosia odottava olisi vielä enemmän vaarassa. Mulla on sellainen tuntuma, että aika monella on alkanut kaksoisraskaus kun on siirretty kerralla kaksi alkiota, ja usein vauvat ovat sitten syntyneet ennenaikaisina.

johkunen
Meille tehtiin hoidot, ensin 4xIVF ja sitten luovutettu, silloisessa Fertinovassa. Mun taustat huomioiden, paha endometrioosi, siirrettiin 2 alkiota ensimmäisestä luovutetusta hoidosta kun me sitä haluttiin ja vaadittiin, taustalla jo 6 vuotta yrittämistä.
Molemmat alkiot kiinnittyi onneksemme ja meille syntyi terveet noin 2,5kg painavat pojat täysiaikaisina :)

johkunen
Vaikuttiko @johkunen siis endometrioosi siirrettävien alkioiden määrään? Jouduitteko paljonkin vääntämään asiasta, että suostuivat?
Joo siis sillä tavalla että yhtään raskautta ei oltu saatu alkuun omilla soluilla. Mulla leikattiin kaikkiaan 3 kertaa endometrioosia joista viimeisin leikkaus oli iso ja sen jälkeen ajettiin omat hormonit alas ettei pääse vaikuttamaan hoitoihin, tiedossa oli että raskaus hoitaisi endoa kunhan sellainen ensin alkaisi!
Ei jouduttu edes vääntämään, sanottiin että tämä on meidän viimeinen oljenkorsi ja sitten luovutetaan, 2 halutaan siirrettäväksi, lääkäri ymmärsi kyllä asian ja 2 hyvälaatuista blastoa siirrettiin :)

Silmu75
Ultrassa käyty ja kaikki näyttää hyvältä. Oikeastaan paremmalta kuin yhdessäkään omasoluhoidossa. Siirtopäiväksi varmistui 13. päivä. Nyt alkaa vähän jännittää.
Kaikki etenee siis suunnitelmien mukaan!

Siirron jälkeen jännittää taas, ja jos tulee plussa niin taas jännittää - taitaa olla samanlaista epävarmuutta ja hermoilua koko taival!

• Tykkää
Reactions: Seesam78
paulanna
2 blastoa minullekin siirrettiin ja kaksoset lopulta monien negojen ( aina siirrettiin 2 ) jälkeen syntyi viikolla 37, terveet tyttö/poika. Raskaus sujui hyvin, vaikka ikää olikin 45++
”Vaikeampi” raskaus on, jos alkio/blasto jakaantuu vielä kahdeksi ja odottaa sitten samassa pussissa ja yhteisellä istukalla kasvavia kaksosia, silloin on riskit suuret...
Kaikille onnea vaiheisiin ja kyllä ne kaksoset on ehdottomasti tuplaonni

Florie
@Silmu75 tehdään lääkkeellinen siirto ja blastoiksi kasvattavat eli tiistaina kuullaan tuliko mitään. Päätin nyt teettää tässä välissä beReadyn, jos siis alkio saadaan, kun määrä on noin pieni. Eli tammikuulle menisi sitten siirto.

Silmu75
@Silmu75 tehdään lääkkeellinen siirto ja blastoiksi kasvattavat eli tiistaina kuullaan tuliko mitään. Päätin nyt teettää tässä välissä beReadyn, jos siis alkio saadaan, kun määrä on noin pieni. Eli tammikuulle menisi sitten siirto.
Mä olin jo vähän järkyttynyt kun klinikka lähti jatkoviljelemään meidän neljää munasolua, mutta jos niistä kaksi selvisi niin mikä ettei sulla se yksi mikä tarvitaan. :) Onko teidän luovuttaja halukas toiseen kierrokseen tarvittaessa? Siinähän varmaan olisi tämän kertaisen kokemuksen perusteella mahdollisuus vähän säätää lääkitystä tai jotain, että ehkä saataisiin vähän enemmän soluja. Eka kertaa taitaa olla vähän kokeilua kaikkien osalta.

Florie
@Silmu75 Joo, muakin hirvittää kun noin vähäistä määrää viljellään niin pitkään, mutta kai ne tietävät mitä tekevät... Luovuttaja kai olisi valmis toiseen yritykseen, mutta lääkäri käski vakavasti miettiä klinikan omaa lahjoittaja, oli skeptinen saataisko jatkossakaan enempää.(n)

Silmu75
@Silmu75 Joo, muakin hirvittää kun noin vähäistä määrää viljellään niin pitkään, mutta kai ne tietävät mitä tekevät... Luovuttaja kai olisi valmis toiseen yritykseen, mutta lääkäri käski vakavasti miettiä klinikan omaa lahjoittaja, oli skeptinen saataisko jatkossakaan enempää.(n)
No mutta miten ne klinikan lahjoittajat olisi sen parempia? o_O Siis tietty jos on aiemmin lahjoittanut niin tiedetään paremmin miten reagoi lääkitykseen, mutta eipä meillekään kerrottu oliko tämä luovuttajan eka vai monesko kerta, onko omia lapsia, minkä ikäinen on - nämähän nyt ehkä kiinnostaisivat vähän enemmän kuin ne ulkoiset piirteet...

Florie
No mutta miten ne klinikan lahjoittajat olisi sen parempia? o_O Siis tietty jos on aiemmin lahjoittanut niin tiedetään paremmin miten reagoi lääkitykseen, mutta eipä meillekään kerrottu oliko tämä luovuttajan eka vai monesko kerta, onko omia lapsia, minkä ikäinen on - nämähän nyt ehkä kiinnostaisivat vähän enemmän kuin ne ulkoiset piirteet...
No niinpä - onhan täälläkin monia, joilla on jäänyt tosi laihaksi se saalis. Tosin seuraava yritys vaatii kyllä aikamoista säästämistä tai lainaa, joten on sitten aikaa miettiäkin...

Silmu75
No niinpä - onhan täälläkin monia, joilla on jäänyt tosi laihaksi se saalis. Tosin seuraava yritys vaatii kyllä aikamoista säästämistä tai lainaa, joten on sitten aikaa miettiäkin...
Sitten taas tuolla ulkomailla (seurasin hetken yhtä Facebook-ryhmää) tosiaan jotkut sai punktiossa jopa 60 munasolua :eek: ja niistä ehkä 20 jäi lopulliseksi saldoksi. En kyllä pidä kenenkään kannalta järkevänä tavoitella jotain järjetöntä solumäärää, vaikea myöskään uskoa että tuollaisissa määrissä solut olisivat yhtä hyvälaatuisia kuin maltillisemmalla stimulaatiolla. Onnistumisprosentit on kuitenkin niin hyviä, että se alkio tai pari saattaa riittää.

Florie
Sitten taas tuolla ulkomailla (seurasin hetken yhtä Facebook-ryhmää) tosiaan jotkut sai punktiossa jopa 60 munasolua :eek: ja niistä ehkä 20 jäi lopulliseksi saldoksi. En kyllä pidä kenenkään kannalta järkevänä tavoitella jotain järjetöntä solumäärää, vaikea myöskään uskoa että tuollaisissa määrissä solut olisivat yhtä hyvälaatuisia kuin maltillisemmalla stimulaatiolla. Onnistumisprosentit on kuitenkin niin hyviä, että se alkio tai pari saattaa riittää.
No huhhuh, tuossa alkaa kyllä olla jo aikamoisia riskejäkin! Kyllä muakin lääkäri lohdutti, että luovuttaja on vielä sen ikäinen, että solut voivat hyvin olla priimaa. Eli kyllähän tässäkin sellainen kohtuullinen määrä kai olisi aina hyvästä.

Aallotar19
No huhhuh, tuossa alkaa kyllä olla jo aikamoisia riskejäkin! Kyllä muakin lääkäri lohdutti, että luovuttaja on vielä sen ikäinen, että solut voivat hyvin olla priimaa. Eli kyllähän tässäkin sellainen kohtuullinen määrä kai olisi aina hyvästä.
@Florie onpa tosiaan pieni saalis. Toisaalta se yksikin hedelmöittynyt hyvä blasto riittäisi raskauteen. Onko klinikalla jo puhuttu, että teidän pitäisi saada seuraava rundi suht ilmaiseksi jos saalis jää nollaksi?
@Seesam78 Joo, ei ne huolet lopu varmaan koskaan. Jos raskaus onnistuu, sitä jännittää kestääkö se. Ja jos raskaus jatkuu, pysyykö vauva kohdussa elossa synnytykseen asti.

on: täällä menossa rv16+2. Pahoinvoinnit vihdoin helpottaneet ja muutenkin olo on hyvä. Vauvan liikkeet alkavat tuntua ja samalla raskaus muuttuu jotenkin todellisemmaksi. Oma kohtukuolematausta alkaa näkyä/tuntua. Hetkittäin iskee paniikki onko sikiö edelleen hengissä. Ja muistot esikoisen menehtymisestä palautuvat usein mieleen. Mutta päivä kerrallaan mennään ja jokaisesta päivästä iloitaan.
Tsemppiä itse kullekin omiin vaiheisiin!

Florie
@Aallotar19 Ei ole ollut puhetta - mä olen jotenkin olettanut, että ei saada mitään alennusta kun on oma luovuttaja. (n) Mutta joo, aika surkuhupaisaa, kun ollaan ihan samoissa ongelmissa kuin omasoluhoidoissa.
Ihana kuulla, että siellä on kaikki hyvin! Ei mikään ihme, että silti pelottaa... Toivottavasti saat siihen jostain apua.

Aallotar19
@Aallotar19 Ei ole ollut puhetta - mä olen jotenkin olettanut, että ei saada mitään alennusta kun on oma luovuttaja. (n) Mutta joo, aika surkuhupaisaa, kun ollaan ihan samoissa ongelmissa kuin omasoluhoidoissa.
Ihana kuulla, että siellä on kaikki hyvin! Ei mikään ihme, että silti pelottaa... Toivottavasti saat siihen jostain apua.
@Florie Mulla meni jotenkin ohi, että teillä oli oma luovuttaja. Siinä tapauksessa eivät korvaa mitään. Toivottavasti saisitte nyt pari blastoa ja niiden turvin pääsisitte jatkamaan.
Mulla on hyvä terapeutti ja kaupungilta saan tihennettyä seurantaa, pelkopolia ja asiaan erikoistuneen psykologin apua. Kaikki mahdolliset keinot nyt käytössä.

Papupilvi
@Florie Toivattavasti saisitte hyvän blaston. Mulla on vähän samanlainen tilanne ku sulla. Siirryttiin lahjasoluihin, ku omia munasoluja saatiin vähän. Mulla on todettu munasarjojen ennenaikainen hiipuminen. Kuitenki luovuttajalta saatiin vain 4 kypsää munasoluja eli saman verran ku ekalla omasoluhoidolla, vaikka lääkäri mainosti, että kyseessä on hyvä luovuttaja. Mulla on seuraava alkion siirto 18.12.