Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Rusakkonen Tosi hienoa, että pääsit alkion siirtoon koronatilanteesta huolimatta. Nyt toivotaan alkiolle paljon tarrasukkia ja plussatuulia. Minkä paksuinen sun limakalvo oli siirrossa? Pohdiskelen, miten mun tukilääkitystä voisi muuttaa uudessa hoidossa.
@Plusyks Kiitos hyvistä vinkeistä. Ajateltiin kokeilla vielä yksi hoito. Mun vanhemmat lupas maksaa osan uudesta hoidosta. Lääkäri suositteli jatkamaan hoitoja riippuen toki omasta jaksamisesta ja taloudellisesta tilanteesta. Hoitajan mukaan kannattaisi kokeilla vielä 3 alkion siirtoa, kun tilastojen mukaan 6 alkion siirron jälkeen tilastollinen todennäköisyys onnistumiselle ei enää nouse. Mulla on ollu omasoluhoidoissa Terolut 1+2 ja lahjasoluhoidoissa 2+2. Mäkin oon miettiny pitäskö kokeilla Lugesteronia. Millainen annos sulla oli Teroluteilla ja entä viime siirrossa Lugesteronilla? Aion myös tehdä Era-testin vihdoinkin. Mikä se kohdun rapsutus on? Saako erasta saman vaikutuksen tulosten lisäksi. Onko era-testin näytteenotto ja kohdun rapsutus samanlainen toimenpide?
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen Tosi hienoa, että pääsit alkion siirtoon koronatilanteesta huolimatta. Nyt toivotaan alkiolle paljon tarrasukkia ja plussatuulia. Minkä paksuinen sun limakalvo oli siirrossa? Pohdiskelen, miten mun tukilääkitystä voisi muuttaa uudessa hoidossa.
@Plusyks Kiitos hyvistä vinkeistä. Ajateltiin kokeilla vielä yksi hoito. Mun vanhemmat lupas maksaa osan uudesta hoidosta. Lääkäri suositteli jatkamaan hoitoja riippuen toki omasta jaksamisesta ja taloudellisesta tilanteesta. Hoitajan mukaan kannattaisi kokeilla vielä 3 alkion siirtoa, kun tilastojen mukaan 6 alkion siirron jälkeen tilastollinen todennäköisyys onnistumiselle ei enää nouse. Mulla on ollu omasoluhoidoissa Terolut 1+2 ja lahjasoluhoidoissa 2+2. Mäkin oon miettiny pitäskö kokeilla Lugesteronia. Millainen annos sulla oli Teroluteilla ja entä viime siirrossa Lugesteronilla? Aion myös tehdä Era-testin vihdoinkin. Mikä se kohdun rapsutus on? Saako erasta saman vaikutuksen tulosten lisäksi. Onko era-testin näytteenotto ja kohdun rapsutus samanlainen toimenpide?
Itse asiassa en kysynyt, mika paksuus oli siirrossa! Kun paksuus oli 7,5mm viikkoa ennen - mika olisi riittava - ei seuraaminen ollut niin tarkeaa. Minulla on kaytossa 2 + 2 Progynovaa paivassa, mika on tavallista enemman, niin silla kai kasvaa. Ennen, kun otin vain 3 paivassa, oli kaikenlaisia vuotoja, eli 4 tablettia taitaa sopia minulle. Toinen vaihtoehto kai olisi estrogeenilisalaastari, mutta sita en ole kokeillut kaytannossa. Progesteronina minulla on 3 x Terolut plus lisana yksi Lutinus paivassa. Onnea laakekombon tarkasteluun! Ja kylla, jos tekee ERA-testit, se ajaa saman asian kuin kohdun rapsutus; ERA:ssa vain siis saastetaan ja tutkitaan rapsutettu nayte, kun taas muuten irronneet solut heitetaan pois.
 
Viimeksi muokattu:
@Rusakkonen, toivottavasti kaikki menee hyvin tällä kertaa, alkaen plussatestistä <3. Voin vain kuvitella, millainen tunnemyrskyn kanssa elätte. Siunausta.

Mulla oli äippäpoli tänään, vauva painoarvion mukaan jo 3065, eli töstä tulee mun isoin vauva :) KÄynnistetään viimeistään huhtikuun lopulla ikäni takia, mutta varmaan käynnistyy luonnollisesti itsestään. Kohdunsuu oli jo sormelle auki. Oli on ihan hemmetin tukala ja en saa mitään aikaiseksi...
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen, milloin sulla testipäivä?

Me saatiin Kelan tuki pariterapiaan, onkin tosi hyvä tuki rahallisesti Ke alkaa!

Todella tuskastuttavia nämä viimeiset viikot!!!

Kirsi ja rv 36+4.
Hehe, en muistanut kysya testipaivasta! :) Mutta eikohan se mene vanhojen merkkien mukaan, eli koska siirrettiin blastokysti, normaali testipaiva olisi pp11. Se on kuitenkin pitkaperjantai. Eli menen siis testiin tiistaina paasiaisen jalkeen, pp15. Pysyttelen Suomessa nyt toistaiseksi. Hyva, etta terapia alkaa teilla toivotusti!
 
@Papupilvi Mulla oli Terolut 2+2 ja sitten onnistuneessa Lugesteronin 200mg2+2. Estrogeeni on mulla aina mennyt laastarina, estradot 150yg, eli isoilla annoksilla on menty. Lisäksi mulla oli kortisoni ja miniaspirin jo ennen siirtoa. Ja siirron jälkeen Nivestim ja myöhemmin Intralipid keskenmenoa ehkäisemään. Joo, saat erasta saman rapsutusvaikutuksen (kuten Rusakkonen jo tiesi). Toivon todella, että teillä nyt tärppää ❤

@Rusakkonen Pidän peukut ja varpaat pystyssä, että plussaatte ja menette loppuun saakka! ❤

@kirsillevauva Tsemppiä ja jaksamista loppumetreille! Ihanaa, että kohta teillä baby sylissä ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Tulin vaan nopeasti katsomaan muiden kuulumisia, tuntuu niin turhauttavalta välillä edes pyöriä täällä, kun itsellä ei mikään edisty eikä hoitoja voida tehdä milloin mistäkin syystä. On kyllä paljon huonoa tuuria matkassa, taas kun hoitojen piti alkaa niin Korona lopetti kaikki hoidot. Ja aika vaan kuluu ja kuluu ja kuluu...
Mutta samassa veneessä nyt varmaan muitakin, tsemppiä kaikille, toivottavasti hoitoja voitaisiin jatkaa taas pian <3

Lämpimät onnittelut kaikille teille vauvan syliin jo saaneille!
Ja @Rusakkonen sinulle toivon sydämestäni plussaa <3
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen, siellä eletään piinapäiviä :)

@Plusyks, miten sun kaksoisraskaus sujuu? Millä klinikalla olittekaan hoidossa Pietarissa?

Mulla supisteli kolme päivää putkeen (ei juuri sattunut), ja eilen illalla napakoitui. Vein miehen ja koirat kävelyllekin jouduttaakseni synnytystä, mutta illalla supistukset lakkasivat, ja yöllä ei enää supistanut. Toivottavasti kuitenkin kypsytti kohdunsuun tilannetta!

En saa mitään aikaiseksi! Tänään sentään kilpailutin vakuutusyhtiöt, jos se nyt sitten on joku suoritus ;)

Kirsi ja rv 37+0
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Menenkin vasta myohemmin testiin kuin ajattelin, koska siihen saumaan tuli sahkoinen tyohaastattelu. En halua kahta
@Rusakkonen, siellä eletään piinapäiviä

@Plusyks, miten sun kaksoisraskaus sujuu? Millä klinikalla olittekaan hoidossa Pietarissa?

Mulla supisteli kolme päivää putkeen (ei juuri sattunut), ja eilen illalla napakoitui. Vein miehen ja koirat kävelyllekin jouduttaakseni synnytystä, mutta illalla supistukset lakkasivat, ja yöllä ei enää supistanut. Toivottavasti kuitenkin kypsytti kohdunsuun tilannetta!

En saa mitään aikaiseksi! Tänään sentään kilpailutin vakuutusyhtiöt, jos se nyt sitten on joku suoritus

Kirsi ja rv 37+0
No on kylla kilpailuttaminen suoritus! :)

Testipaivani muuten siirtyi, menen vasta 16.4.

Hyvää pääsiäistä Sinulle! Ja myos kaikille muillekin palstalaisille!
 
@Rusakkonen Kiitos kommentista. Dextrasta sanottiin että 6-12 kk, mikä on aika iso aikahaarukka... Olen ymmärtänyt että usean kohdalla lahjasolun onkin saanut nopeammin kuin oli arvio, mikä on kokemuksenne?
Varmaan riippuu kovasti tilanteesta, nyt kai uudet hoidot eivat etene koronan takia. Tai kai tuokin sitten riippuu klinikasta, aloittavatko uusia hoitoja. Meilla kesti noin 6kk.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki! Kiitos että olette jakaneet täällä pitkään kokemuksianne. Olen lukenut kertomuksianne pitkältä ajalta ja liityn nyt joukkoonne, koska haluan tarjota sekä vastaanottaa vertaistukea lahjasoluhoidossa, joka näyttää lähitulevaisuudessa toteutuvan.

Olen 39-vuotias ja minulla on taustalla psykologista lapsettomuutta noin kymmenen vuotta. Eli olen halunnut lasta, mutta minulla ei ole ollut sopivaa kumppania jonka kanssa perustaa perhe. Vihdoin puolitoista vuotta sitten löytyi ihana mies, jonka kanssa haluan toden totta olla lopun elämääni.

Minulla on matala AMH ja erittäin korkea FSH. Ensimmäisessä mittauksessa AMH oli 0,54 ja FSH jopa 28. Myös ferritiini- ja d-vitamiiniarvot olivat täysin pohjalla. Siitä vuoden päästä olin tankannut rautaa, d-vitamiinia ja saanut tyroksiinilääkityksen kohdilleen, ja söin paljon erilaisia lisäravinteita, kuten macaa, spirulinaa, royal geleä ja kaikkea mahdollista. Olin saanut AMH:ta nostettua 0,81:een ja FSH:n laskemaan 18:een, uskomatonta kyllä. No, kaikki täällä tietävät että ne ovat edelleen luokattoman huonot luvut ja ennustavat huonoa tulosta jopa ivf-hoidossa.

Miehen siittiöissä ei perustestien mukaan ole vikaa.

Meille tehtiin ensimmäinen ivf-hoito marraskuussa. Saimme Synarelaa oman hormonitoiminnan lopettamiseen ja 300 IU Fostimon Setia päivässä pari viikkoa. Punktiossa saatiin neljä munasolua, joista yksi oli liian raaka ja kolme hedelmöittyi, mutta vain yksi alkio kehittyi blastokystiksi. Se siirrettiin minulle tammikuussa 2020. Ja se perhana kiinnittyi, tulin raskaaksi ja olin onnellisena raskaana ensimmäistä kertaa elämässäni. Näimme ultrassa rv 6+3 sykkeen ja vielä 7+4 alkio oli vauhdissa.

Kunnes. 9. viikolla aloin tiputella ja menin paniikissa ultraan. Alkio oli kuollut, ja se oli helvetillisintä paskaa mitä olen elämässäni kokenut. Mitään ei ollut tehtävissä. Sain Naistenklinikalta Cytotecin tyhjennykseen ja kärsin hirvittävistä kivuista kun alkio tuli ulos. Nukuin koko päivän ja kävin vessassa vuotamassa. Tunsin, kun kaksi isompaa "könttiä" tuli ulos.

Aloin ymmärtää, että vaihtoehdot on vähissä. Jouduimme myös vaihtamaan klinikkaa, koska omamme suljettiin koronan takia. Seuraavassa kierrossa uusi klinikka ja uusi lääkäri, joka näytti taulukosta että lähes 80 prosenttia omista soluistani on jo ikänikin takia huonoja. Päätettiin että otetaan irti kaikki omat solut mitkä lähtee. Luulimme että niitä tulisi ylipäätään vielä. Sain tähän käynnissä olevaan kiertoon uuden hoitoprotokollan, ei Synarelaa, vaan ekat 5 pv Letrozoleja (mitä lie syöpälääkkeitä joilla on omaa FSH-tuotantoa tehostava vaikutus) ja sitten 225 IU Pergoverista. Mutta jo alkukierron ultrassa näkyi vain surkeat neljä pientä follia, joista sitten YKSI olisi ollut keräyskokoinen.

Päätimme antaa olla, koska huonot todennäköisyydet.

Minulla on koko ajan eli siitä asti kun sain tietää murskaavat AMH- ja FSH-tulokseni pari vuotta sitten ollut tukenani suvussa nuorempi nainen, joka on ilmaissut halunsa luovuttaa munasolujaan minulle. Se ajatus on kantanut ja lohduttanut, kun olen ollut epätoivon partaalla. Nyt ilmoitimme hänet klinikalle ensikäynnille ja hedelmällisyystutkimuksiin.

Kiitos naiset, että olette jakaneet kokemuksianne täällä. Ne auttavat varautumaan henkisesti vastoinkäymisiin tälläkin polulla. Olen kertonut teidän kokemuksianne myös kumppanilleni, jotta hänkin osaa varautua. Vasta tätä palstaa luettuani ymmärsin, ettei lahjasoluhoito ole "oikotie onneen", vaan tässä saattaa kestää kauemminkin. Varsinkin näin korona-aikoina. Toivon todella ettei kukaan mene tartuttamaan vahingossa klinikan henkilökuntaa, jotta voivat jatkaa työtään! Pysykäähän kaikki tekin täällä terveenä ja toivon teille kaikille paljon voimia ja rakkautta, sekä TOIVOA tällä matkalla!

Mukava jakaa matkaa kanssanne.

T. Kuumoduli, 39 v, 1. lapsi yrityksessä, 1. IVF kkm 03/2020, 2. IVF keskeytynyt hoito 04/2020
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Valitettavasti tama siirto ei onnistunut eika tainnut olla edes kiinnittymisen yritysta taaskaan, vaikka olikin joitain lupaavia oireita. Tosin aika oireetonta oli.

Olen yha Suomessa. Klinikkani labra on valitettavasti kiinni koronan takia, joten en paase kokeilemaan uudestaan luovutetuilla. Mutta meillahan on myos ne kahdeksan omasolualkiota Dextrassa. Yritan nyt paasta sinne yrittamaan ensi kiertoon. Peukut pystyyn, etta paastaan, ja etta omista alkioista osuisi kohdalle juuri sellainen ihmealkio, josta syntyisi terve, vammaton ja elava vauva. Tahan siis tarvitaan aivan mielettoman suuri ihme, koska alkiot muodostettiin ollessani 45. Mutta jos en yrita lainkaan, silloin ei ainakaan lasta tule. Eli ihme on yha rukoustilauksessa! ❤
 
  • Surullinen
Reactions: Karhurouvanen
Sivusta huutelen täältä @Rusakkonen Olen niin pahoillani, toivoin niin teille plussaa, ihan sydäntä viiltää. Rukoilen teidän puolesta ja olen teitä ennenkin rukouksissa muistanut. Onneksi teillä on kuitenkin niitä omia alkioita ja noin montakin, jospa se ihme tulisikin niillä, onhan ne kuitenkin alkioiksi selvinneet ja pakkaseen asti. Ja noin monta tosiaan, noin monta alkiotahan olisi tosi hyvä saldo ihan nuorellekin. Tosi kauheaa että vielä tää korona nyt mutkistaa kaikkea. Toivottavasti pääsette siirtoon niillä omilla. Kovasti voimia ja tsemppiä Teille.
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen, ikävä kuulle, ettette saaneet toivottua tulosta. Olen pahoillani!

Minulla oli vauvan painoarvio tänään ja painoa oli 4100 g, viikot 38+1. Yritän saada käynnistymään illan ja yön aikana luomuna (seksi ja ulkoilu), mutta jos ei käynnisty, menen aamulla sairaalaan aj minulle laitetaan ballongi. Tylsintä on, ettei mies pääse alkuvaiheeseen mukaan, ja joutuu odottamaan pihalla synnytyksen käynnistymistä. Mutta huomenna hän saattaa olla jo täällä :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen
Kiitos kovasti muistamisesta!

Kaikki nyt selvaa. Paastaan Dextraan tassa kierrossa, Progynova 2+2 alkaa kp2 eli ehka huomenna. Ultra sitten kp8/9/10, ehka noin 24.4/27.4.

Onkos taalla muuten kukaan ikina laittanut kahta alkiota? Kuinka kavi? Voi olla, ettei laakari anna minun laittaa, mutta sita ei viela ole koskaan kokeiltu, kun olin niin ylipainoinen tuolloin. Jos olen tuolloin suunnilleen normaalipainossa, niin ehka saataisiin kokeilla...? Onhan siina kaksosraskauden riski, mutta kasittaakseni aika pieni sellainen olisi varmaan omalla kohdallani. Jos auttaisivat toisiaan kiinnittymisessa..

Muita uusia vinkkeja?
 
Onkos taalla muuten kukaan ikina laittanut kahta alkiota? Kuinka kavi?
Meillä laitettiin kaksi omasolualkiota juuri siksi, että ikää yli 40 ja kuulemma kaksi auttaa kiinnittymisessä. Tämä ihan julkisella Tampereella ja itse ehdottivat. Meillähän tärppäsikin sitten heti ja ultrassa jännättiin montako tulee, mutta yksi vain tarttui. Että suosittelen kahta kyllä kovasti. Meidän alkio on jo reilu yksivuotias taapero. Mahkut annettiin 2-3% luokkaa kun hoidot aloitettiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen Olen pahoillani negasta! Kyllä te vielä onnistutte. Meillehän laitettiin kaksi kerralla, kun oli niin huonoa se kiinnittyminen ja keskenmenoja. Mutta tosin Pietarissa, Dextran lääkärini ei aluksi kauheesti tykännyt ajatuksesta, mutta hänen suhtautuminen on ollut sittemmin tosi positiivinen, kun ekassa ultrassa molemmat näkyivät kiinnittyneet. Eikä hän enää puhunut riskeistä, kun kaksosilla on omat istukat, vesipussit ja suonikalvot.

Täällä raskauspahoinvointi on vihdoin helpottanut, ke on rakenneultra. Mutta on tapahtunut ihan kauheita, mies sai torstaina aivoinfarktin! Olen elänyt sumussa viime päivät. Shokissa olen vieläkin. Hän on täysin terve 40v, eikä mitään riskitekijöitä /sukurasitetta ole. En voi käsittää, että joudumme vielä tämän läpikäymään kaiken jälkeen. Onneksi hän on toipumassa ja ennuste on hyvä. Kuitenkin huoli ja stressi on suunnaton
 
  • Rakkaus
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä