Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Sakariina Voinko kysyä missä olet hoidossa?

Joo, kuten täälläkin on joskus puhuttu, niin tämä hedelmöityshoitobisnes on kyllä vähän villi länsi. Tässä liikutaan niin intiimeillä aluieilla, että harva jaksaa valittaa vaikka ei saisikaan asianmukaista hoitoa. Mun tilannetta ei osattu yksityisellä klinikalla diagnosoida kunnolla ja siksi jäin ilman geneettistä lasta. Mua hoiti lääkäri, jota pidetään ”huippuasiantuntijana”. Hoitojen aikana näistä asioista oppimani valossa hänen ammattitaitonsa oli kyllä varsin kyseenalainen.

Kun vaihdoin klinikkaa, oli jo myöhäistä.
 
Hei FridaHelmi ja kaikki muut..
Meillä monilla on näitä pettymyksiä, myös minulla. Mulle ei tehty Eraa heti vaan siirrettiin useita alkiota turhaan ja vääränä päivänä. Olen yrittänyt ajatella, että en olisi välttämättä raskautunut omilla soluilla vaikka siirto päivä olisi ollut oikea. Mua se on auttanut.

Täällä joku mainitsi, että kun pukee ajatuksiaan sanoiksi ja antaa itselleen luvan tuntea nuo negatiiviset tunteetkin..niin ajatusmyllerrys rauhoittuu :) Omalla kohdalla tämä on toiminut!

Sakariina, onpa kurjaa että lääkärisi on jäänyt pois. Ilmoitus kasvotusten olisi illut mukavampi tapa saada asia tietoon.

Klinikat/lääkärit eivät saa kertoa kuin nämä muutamat asiat luovuttajasta :( Lakialoitteessa aikanaan kuulemma ollut laajempi alue, mutta se ei ole mennyt läpi. Tahdon vain sanoa, että mielestäni hyviä ja eettisiäkin lääkäreitä on. Tämä lääkäri ei toki sattunut minullekaan ihan heti!!!
Fridahelmi, kyllä se vielä helpottaa!!!

Ketkä kaikki on matkalla hoitoon?
 
Viimeksi muokattu:
Meidän lahjalapsemme syntyi joitain päiviä taakse päin. Raskaushormoonit alkavat laskea ja olo on hiukan hämmentynyt, liikkuttunut ja ehdottomaasti rakastunut. Vauvaan olen kiintynyt vaikka sitäkin epäilin. Kyllä tämä prosessi tulee välillä mieleen. Mietin miltä hän näyttää ja huomaako muut "sen"? Olisi kiva kuulla miten jo isomman lapsen vanhemmat kokevat tällaiset asiat?

Sakariina ja Rusakkonen...paljon onnea matkaan :)

Fridahelmi voimia alkuraskauden väsymykseen ja hämmennykseen :)
 
Meidän lahjalapsemme syntyi joitain päiviä taakse päin. Raskaushormoonit alkavat laskea ja olo on hiukan hämmentynyt, liikkuttunut ja ehdottomaasti rakastunut. Vauvaan olen kiintynyt vaikka sitäkin epäilin. Kyllä tämä prosessi tulee välillä mieleen. Mietin miltä hän näyttää ja huomaako muut "sen"? Olisi kiva kuulla miten jo isomman lapsen vanhemmat kokevat tällaiset asiat?

Sakariina ja Rusakkonen...paljon onnea matkaan :)

Fridahelmi voimia alkuraskauden väsymykseen ja hämmennykseen :)
Meillä kaksikko lähentelee 4-vuotta...
Niin rakkaista, niin omia <3 Toinen muistuttaa äitiä ja toinen isää ;)
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Terveisia lentokentalta, eli nyt se alkaa ja koneen kokka kohti Helsinkia. Huolettaa vain tama pitkittynyt yska toissa viikonlopun flunssasta - toivottavasti ei huomattavampaa tulehdusta ja paastaan alkionsiirtoon ensi viikolla. Huomenaamulla viimeisiin testeihin, lahinna CRP, ja klinikalle. Perjantaiksi suunniteltu munasolujen sulatusta ja hedelmoitysta. Keskiviikoksi alkionsiirtoa. Akupunktiot, vyohyketerapiat ja hierojat myos Suomessa varatut. Pitakaa peukkuja, etta kaikki menee hyvin. “Pikkuinen - taalta tullaan!” :)
 
Hän tuntuu jo omalta <3 Kiitollinen olen luovuttajalle ja elämälle! Johkunen kiitos sun viestistä <3

Täällä on nyt paljon matkalaisia...Rusakkonen ja Sakariina. <3

Facebookissahan on Simpukan Helminauha ryhmä lahjavanhemmille. Liittyminen tapahtuu
omalla profiililla. En ole halunnut siihen liityä juuri tuon tunnistettavuuden takia. Vaikka vertaisen kanssa olisikin kiva jutella kasvotusten. Jos täällä on joku tai vaikka useampi ketkä haluaisi tavata jossain vaiheessa niin mulle voi laittaa yksityisviestiä?:) Samoin jos tiedätte Simpukan Helminauha ryhmän tapaamisista niin infoa tänne vaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea matkaan @Sakariina ja @Rusakkonen ! <3

Itse en ole tutustunut Helminauha-ryhmään, ehkä pitäisi. Silloin kun aloittelin ICSI-hoidot ja oli jo yksi pieleen mennyt IVF takana niin liityin, silloin ihan uuteen, Helmisimpukat-ryhmään, joka on tarkoitettu itseellisille naisille. Pahastuin vaan harmillisesti heti alkuun, kun sinne ryntäsi joitakin ihmisiä, jotka kuulutti hankkivansa lisää lapsia niin tai näin ja niin ja niin monta, kun itse jo silloin tajusin, että vaikeata tulee olemaan. Olen edelleen jäsen mut en ole käynyt sivustolla pitkään aikaan. Muut lapsettomuusryhmät taas koen helposti vieraiksi, koska minulla ei ole partneria. En ehkä niin välitä siitä, että joku tunnistaisi minut profiilin perusteella, tuntuu enemmänkin siltä, etten kuulu oikein mihinkään ryhmään. Tämä ketju on tuntunut itselleni eniten kotoisalta ainakin tähän menneessä ja mukavaa olisi jutella myös kasvotusten.
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Hei taas! Onkin ollut todella kiireista... :ROFLMAO: Ultra-aani oli torstaina, ja kohdun limakalvo oli 9.8mm. Kuulemma hyva, eika liian paksu. Terolutin aloitin eilen, 121 tuntia ennen siirtoa, ERA:n mukaan. Olen myos kaynyt parissa hieronnnassa, tanaan viela yksi ja vyohyketerapiaa tanaan ja maanantaina. Akupunktiota oli to ja pe, nyt viela ma ja ti, ke eli siirtopaivana menen kahdesti eli ennen ja jalkeen, ja sitten viela pe ja ti. Tulehduarvo oli minulla verikokeiden mukaan onneksi mennyt takaisin normaaliin, eika laakitysta tarvittu, flunssa taitaa tassa olla menossa pois, mista olen kiitollinen. Miehelta testattiin siittioiden hapettumisstressia, oli hiukan koholla, niin kaytetty ICSI oli hyva asia. Antioksidantteja taytyy lisata; mm. Sermatropia suositeltiin, niin ostetaan myos sita. Ensi viikolla tehdaan myos siittioiden defragmentaatiokoe; eihan se toki tahan hoitoon vaikuta, mutta jos tulevaisuudessa tehdaan muuta. Rautaa myos muuten tankkasin eilen.

Tasta hoidosta viela sellaisia uutisia, etta 13:sta saadusta munasolusta kahdeksan oli kypsaa, ja tanaan saatiin tietaa, etta kuusi on hedelmoittynyt.:) Maanantaina saadaan lisatietoja. Voi, kunpa nyt ne kaikki jaksaisivat jakautua ja kehittya!:love:

Taalla on ollut myos jannia keskusteluja! Lapselle ajattelen kertovani lahjasolualkuperasta vahitellen ja ian mukaisesti, sitten, kun kiinnostusta omaan tai lasten yleensa alkuperaan loytyy. Hyva tietaa tuosta vertaisryhmastakin. En haluaisi mitenkaan korostaa asiaa sen kummemmin, eli en uskoisi vievani lasta esim, Simpukan vertaisryhmaan, ellei han itse ala osoittaa huomattavaa kiinnostusta tai ahdistuneisuutta tai muita tunteita. Ajattelen sita, etta kun minulle tuli aikanaan avioero, niin en halunnut menna yhteenkaan vertaisryhmaan. Olin jotenkin sita mielta, etten halunnut maaritella itseani avioeron kautta millaan tasolla, enka uskonut loytavani mistaan ryhmasta ihan saman kokemuksen omaavaa joka tapauksessa. Niin en aio sen kummemmin asiaa lapsellekaan korostaa, paitsi jos han alkaa osoittaa mielenkiintoa. Itseani talla hetkella kiinnostaa ennemminkin se, kuinka opetan suomea lapselleni, kun ymparisto tulee puhumaan englantia ja minunkin tulee sita puhua, kun miehenikin on lasna. Muuten aion kylla kahdestaan puhua lapselle suomea ja sita on kuulemma jatkettava, vaikka lapsi ei haluaisi puhua sita ja vastaisi takaisin englanniksi. Mutta minun on toki loydettava lapsen yleiseen kokemuspiiriin muitakin kielen puhujia, jottei lapsi ajattele, etta suomea puhuu vain jokin hassu aiti, eika kukaan muu. :LOL:

Tapaaminen kylla kuulostaa kivalta ajatukselta jossain vaiheessa!:)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Kuulostaa tosi tehokkaalta ohjelmamta @Rusakkonen :)!

Akupunktio on varmaan hyvä! Mun toinen sittemmin keskenmennyt luomuraskaus alkoi just akupunktion jälkeen. Se varmasti auttaa!

Hyvä määrä hedelmöittyneitä munasoluja. Meillä siirrettiin kolmipäiväisiä ja oon miettinyt, et jos joskus aloitan tämän rumban alusta niin haluan kyllä blastoja.

Äh, viesti lähti kesken kaiken. Meillä vielä alkioita pakkasessa jos joskus pääsisi niin pitkälle että vois yrittää toista yhteistä lasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Sakariina, toivon teille onnistumista! Odotan kuulumisia :)

Karhumemo75, tapaaminen kuulostaa hyvältä, jos onnistumme oman lahjalapsemme saamaan. Missä päin asut? Me pk-seudulla. Näillä näkymin siirto joulukuussa, koska jonoon menimme kesäkuussa. En millään malttaisi odottaa! Toki ylipainoa niin paljon, että hyvä pudottaa ensin se 10 kiloa. Aloitankin fitlinen kehopuhdistuskuurin syyskuussa.

sukkis, missä vaiheessa sinä olet?

Minulla on päinvastainen kokemus vertaistoiminnasta kuin sinulla rusakkonen, olen osallistunut mm. eroryhmään ja useammankinlaiseen vertaistoimintaan, ja hyötynyt niistä valtavasti. Esimerkiksi avioero 2008 ja oli valtava kriisi ja tarvitsin kaiken saatavilla olevan tuen ja koin valtavaa häpeää, etten onnistunut tarjoamaan lapsille ehyttä kotia. Nyt ero on vain muisto, ja yhteistyö lasten isän kanssa toimivaa, toki edelleen lasten puolesta harmittaa, että joutuvat kulkemaan kahden kodin väliä.
 
Hei, saimme valiaikatietoa: lauantainahan saimme tietaa, etta kahdeksasta munasolusta hedelmoittyi siis kuusi, ja saimme tietaa tanaan, etta kaikki kuusi olivat jatkaneet jakautumista. Olen kovin iloinen tuosta! Nyt vain kun saisi sopivasti tassa laskettua stressia... persoonallisuuteni on aika ‘driven’, joten helppoa se ei ole! Mutta yritetaan! :) Akupunktio kylla auttaa hyvin rauhoittumiseen. Onneksi on viela huomenna ja sitten tietenkin D-day:na, keskiviikkona. Itse asiassa nyt alkaa jannittaa! :)
 
  • Tykkää
Reactions: karhuemo75
Kiitos @FridaHelmi <3

@kirsillevauva Odotan, että kuuluisi jotain klinikalta. Sanoivat, että ilmoittavat kun luovuttajan punktiopäivä on tiedossa. Aikaisempien tietojen mukaan se voisi olla tällä viikolla, joten odotan jo kuulevani jotain. Toivoisin pääseväni pian suunnittelemaan siirtoa. Minulla alkaa olemaan sellainen olo, että haluan jo tämän asian jonkunlaiseen päätökseen. Että joko onnistuu hoito luovutussoluilla tai että sitten on vaan alettava työstämään lopullista lapsettomuutta.

Minusta tuntuu, että vertaistuen tarve on nimenomaan nyt. Koska olen yksin tässä niin se jo muuttaa tilannetta aika paljon ja olen ajatellut olla rehellinen mahdolliselle lapselle hänen taustastaan. En tietenkään halua, että siitä tulee lapsen identiteettiä määräävä asia mutta tässä tilanteessa koen, että se on ainoa oikea tapa. Luultavasti kaipaisin vertaistukea jonkun itseellisten naisten/yksinhuoltajien ryhmästä, jos lapsi tulee, mutta en oikein osaa ajatella sinne asti.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
@Rusakkonen Jännät hetket käsillä, hyvä määrä munasoluja :). Hyvä että sulla riittää tekemistä h-hetkeä odotellessa. Koita olla stressaamatta, näihin asioihin kun ei voi vaikuttaa.

@Sukkis Mahtavaa, että sun prosessi etenee! Vertaistuki on tässä vaiheessa kyllä tärkeää. Toivottavasti löydät myös toivomasi itsellisten äitien/yh-äitien ryhmän. Olin itse yh monta vuotta, joten tiedän miten tärkeää on, että ympärillä on ihmisiä, joilta saa vertaistukea.

Tässä on muuten hyvä blogikirjoitus elämästä lahjamunasolulapsen kanssa (onneksi meillä sentään lahjottajat eivät lähettele lastensa kuvia :) ): https://chickandeggs.com/2015/01/20/stock-and-bonds/
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä