Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Piikkinen En ole kuullutkaan ko. klinikasta. Googlettamalla löysin tosin. Me kävimme Tartossa, Elite kliinikillä.
Olipa inhottavia uutisia arvesta, toivottavasti kestää kuitenkin!

Suomessa ei munisten luovuttajaa pysty hirveän tarkkaan valitsemaan. Mutta ne ketkä on muualla käyneet, niin mitä katsoitte luovuttajalta, siis miksi juuri hänet valitsitte? Saa tietysti Suomen luovuttajastakin kertoa, miksi juuri hän.

Me katsoimme että hän on suurinpiirtein pituiseni, sama alkuperäinen hiustenväri, kansalaisuus, sama veriryhmä, ja että oli jo 3 lasta (eli munikset varmasti toimii, muilla luovuttajilla oli 1).
Mainitsit kansalaisuuden - ei kai sentaan siella suomalaista ollut? Vai tarkoititko tosiaan, etta sama kansalaisuus eli suomalainen?
 
@Rusakkoinen, meillä oli kans listassa merkattu kansalaisuus, ja vaihtoehdot oli eestiläinen ja venäläinen (on kyllä eri klinikka kuin @Ramiinalla, mutta ehkä sama juttu silti... ).

@Plusyks, joo tee ihmeessä maanantaina, älä vielä menetä toivoa! Ja onneksi teillä on ne plastot vielä jäljellä.

On muuten kiva kun täällä on nyt niin vilkasta keskustelua ja paljon porukkaa. Silloin vuosi sitten, kun täällä ekoja kertoja vierailin, niin keskusteltiin @Fridahelmen kanssa ihan kahdestaan. Hyviä keskusteluja kyllä käytiin silloinkin ja ajatuksia jaettiin. Mut kiva, kun on nyt paljon samassa veneessä olevia.:)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ramiina
@Plusyks älä vielä luovu toivosta ❤

@Rusakkonen Itse asiassa meidän listalla oli myös pari suomalaista, emme heitä kuitenkaan valinneet muuten mätsäämättömyydestä. Ihan niin kuin Piikkinen sanoi, listalla oli virolaisia ja venäläisiä suurin osa.

P.S. Huomenna alkaa viimeinen viikko alkiona, ensi sunnuntaina hän on jo sikiö jos Luoja suo :love: Aika menee nopeasti (y)
 
Todella mielenkiintoista kuulla lisaa Virosta. Tietaako kukaan, mihin virolaiseen klinikkaan Ovumialla on yhteys? Uskon, toivon ja luotan, etta ensi satsissa (hoitokierroksessa/tuore ja/tai PAS:it) on se meidan vauvamme, mutta jos niin ei olisi, niin sitten varmasti seuraavaksi olisi vuorossa Viro.
 
@Rusakkonen NovaVita on samaa ketjua Tallinnassa. Toivottavasti teidän ei tarvitse miettiä klinikan vaihtoa, vaan saatte oman pienen rakkaan seuraavasta siirrosta ❤
Kiitos Ramona! :) Oletko Sina - tai onko kukaan muu - kuullut, millainen tuo NovaVita on?

Ja miten te Viroon menneet paadyitte valitsemaan juuri nuo Eliten ja Lapsesoovin? Mika vaikutti juuri tuon klinikan valintaan ylitse muiden?
 
@Rusakkonen Viime syksynä kun piti ottaa niitä verikokeita mitä Suomessa ei oteta, otin NovaVitaan yhteyttä ja kysyin jos voisin heille tulla ottamaan, ettei tarvitse ajaa Tartoon asti. Vastasivat että ota heidän Suomen klinikkaan (Ovumiaan) yhteyttä, otin ja he oli ihan ettei heillä sellaisia oteta, palasin taas NovaVitaan, mutta eivät edes vastanneet viestiin enää. Voi siis olla ok paikka, mutta mulle jäi paha maku suuhun. Mielestäni on myös kalliimpi kuin muualla, muistaisin näin, en vanno!

Valitsimme Eliten Googlailujen perusteella, luimme paljon muiden kokemuksia jne. Vaikka ajomatka sinne olikin aina pitkä, niin en silti olisi vaihtanut klinikkaamme muihin (y) Pidän henkilökunnasta, tiloista, rakennuksesta sekä sijainnista Tartossa. Se ei ole kaupunkialueella, vaan omakotitaloalueella, rauhallisessa paikassa. Ensimmäisellä kerralla mietimme että ohjaako mapsi meidät väärään paikkaan, mutta siellä se oli, kuin linna tai hieno kartano. Suosittelen ehdottomasti Eliteä :love:
 
@Plusyks, toivotaan, että muuttuu vielä plussaksi <3 Monet plussaa vielä suht myöhään. Jos ei ole vuotoa, on varmaan vielä toivoa?

@Rusakkonen, kyllähän teidän kuuluu saada se nyytti jo seuraavsta hoidosta. Toivotaan, että saatte yhtä hyvän luovuttajan kuin me: 11 plastoa <3 Mulla vaihtelee olojen mukaan ajatus toisesta lapsesta. Jos on kauhee oksennusolo, mietin, ettei ikinä enää raskautta tämän jälkeen! Olisi vaan kiva, jos lapselle olisi ikätoveri <3 No, siellä ne alkot ovat pakkasessa ja vielä aikaa pohtia vauva-ajan jälkeen.

@Ramiina, milloin alkio muuttuu sikiöksi? Oliko teillä enää alkioita pakkasessa?
 
En oo jaksanut kirjoitella tänne juurikaan. Meillä sulatettiin 13 solua, joista sulatuksessa tuhoutui 10. 3 solua icsattiin ja niistä saatiin 3 alkiota joista tuhoutui kaksi. Yksi hidas ja väärin jakautunut on jäljellä.

Oon niin masentunut, pettynyt ja surullinen. Kalliiksi tuli kun joudutaan vissiin aika iso summa maksamaan näistä viallisista soluista. Soluissa siis oli vika, tälläkin kertaa. Uskomatonta et lahjasoluistakin saatiin yhtä huonolaatuisia kuin mitä omanikin. Eipä oo varaa uuteen yritykseen joten tässä sitä ollaan.

Huomenna soitetaan jatkosta, mutta siirtoon ei olla menossa. En halua et jotain roska-alkiota siirretään ja aletaan toivomaan ihmettä, mitä ei meille tapahdu. Johan se on nähty.
 
Hei tytöt,
Pahoittelut hiljaiseloni, lomalla halusin vähän pitää taukoa täältä ja tauko sitten hieman venähti.
Paljon onnea @kirsillevauva ❤ onpa ihanaa kun ekalla onnistuitte!
Toivottavasti @Ramiina llakin kaikki hyvin :)
@Plusyks minusta kuulostaa että testasit ehkä turhan aikaisin?
@nyuu Ei voi olla totta, ettehän te nyt mitenkään voi joutua maksamaan noin huonosta saldosta? Iso halaus sinne! ❤

Minulta otettiin ERA testi ja sen mukaan siirtopäivä on yksi päivä myöhemmin eli pv 6. Onkohan tämä kuin yleistä?
Nyt sitten vain odotellaan että luovutusprosessi pääsee kunnolla käyntiin ja toivon mukaan minullakin alkaisi viimeistään huhtikuussa tapahtua. Tavallaan odotan innolla, mutta tavallaan ahdistaa ja pelottaa taas kaikki. En jaksa sitä romahduksen tunnetta. Pelottaa ettei edes luovutetuilla onnistu. :cry: Tuntuu ettei vaan kestä eikä jaksa. On tehnyt niin hyvää omalle päälle pitää taukoa ja hengähtää hoitojen kanssa. Kuitenkaan aikaa ei ole tuhlattavana, joten pakko vaan edetä pelon sekaisin tuntein hoidoissa..:(
 
Kiitos kaikille tsempistä ❤. Testaan uudelleen huomenaamulla, ei oo vuotoa, mutta ei ole kyllä oireitakaan mihinkään suuntaan. Oon herkillä ja itkenyt paljon, mutta vielä on toivoa.

@nyuu Ei voi olla totta! Itku pääsi, kun luin sinun kirjoituksen. Lähetän voimia ja halauksia sinulle! Voitteko saada edes osan rahoista takaisin?

@Netty79 Minulla on ERA myös dpo 6pv. Lääkäri kertoi, että 80%lla naisista on 5.pv, joten 20%lla on poikkeava. Niin ymmärrän tunteesi ❤ Olen sua 3 vuotta vanhempi ja aika rientää, joten pakko vaan mennä eteenpäin, että sais edes yhden lapsen.

Minua kiinnostaisi ne immunologiset tutkimukset. Olikos @Ramiina ja @Rusakkonen teille tehty just niitä? Eikös Ateenassa tehdä niitä, mutta tehdäänkö siis Virossakin? Testataanko niillä ne natural killer solut ja jtn muutakin? Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta lääkkeillä tasapainossa ollut jo 20 vuotta. Ja toisaalta mulla oli jo tässä hoidossa kortisoni ja Nivestim. Mihin intralipia määrätään? Oon lukenut ruotsalaisten keskusteluja, siellä moni on käynyt Ateenassa. Voi olla, että meen asioiden edelle, mutta jotenkin pitäisi päässä selvittää jo seuraavaa steppiä.

Ja vielä tuohon klinikan valintaan ulkomailla: me tehtiin ensin Excel taulukko, jossa vertailtiin mm blastoviljely, success rate, matkan kohtuullisuus ja esim kuinka monta päivää pitää olla paikanpäälle, modernit hoitokäytännöt- ja tekniikka, tietojen laajuus donorista, hinta jne. Listalla oli lopulta Latvia, Puola, Venäjä ja Tsekki. Luettiin arviointeja ja vaikutelma meilin vastaamisessa ja lopulta Suomen lääkärimme mielipide. Päädyimme sitten Pietariin, jossa saa paljon tietoa donorista kuvineen ja jopa nuo luonteenpiirteet yms.

@kirsillevauva Onnea huomiseen ultraan (y)
 
  • Tykkää
Reactions: kirsillevauva
@Rusakkonen On sama hygieniataso, ei niin sairaalamainen paikka.

@kirsillevauva Alkiokausi päättyy kun raskausviikko 11 alkaa, eli 10+0. Meillä oli 5 alkiota pakkasessa, mutta tämän siirron jälkeen lääkäri antoi lapun jossa luki että pakkaseen ei jäänyt yhtään, eli 2 siirrettiin ja ilmeisesti 3 "kuoli".

@nyuu Voi ei, olen pahoillani puolestanne. Voimia tulevan pohtimiseen ja jaksamiseen ❤

@Netty79 Kiitos, toivotaan että kaikki on edelleen hyvin ❤ Eiköhän (y)
Toivottavasti teidän siirto sujuu ongelmitta ja alkio tarttuu lujasti kiinni :love: Älä murehdi liikaa, päätä että nyt onnistuu, tiedän että se on vaikeaa, mutta koita jaksaa uskoa. Jos minä kaikkien keskenmenojen ja turhien hoitojen jälkeen jaksoin tällä kertaa uskoa onnistuvani, niin kyllä se on mahdollista muillekin :rolleyes:

@Plusyks Juu, Virossa tein kaikki mahdolliset testit, immunologiset ym. Mulla oli liikaa tappajasoluja ja paljon eri vitamiinipuutoksia. Tappajasoluihin saan sitä intralipidiä. En osaa tarkemmin sanoa mitä kaikkia testejä otettiin, koska lääkäri ruksasi paperiin eri testejä ja kyseli onko hinta vielä ok vai poistetaanko jotain. Oli siis melko kallista, n. 1500€. En saanut itselleni koskaan tuloksia, lääkäri soitti ja kertoi tappajasoluista ja vitamiineistä, mutta en saanut mitään viestiä/paperia.
 
  • Tykkää
Reactions: Plusyks
En oo jaksanut kirjoitella tänne juurikaan. Meillä sulatettiin 13 solua, joista sulatuksessa tuhoutui 10. 3 solua icsattiin ja niistä saatiin 3 alkiota joista tuhoutui kaksi. Yksi hidas ja väärin jakautunut on jäljellä.

Oon niin masentunut, pettynyt ja surullinen. Kalliiksi tuli kun joudutaan vissiin aika iso summa maksamaan näistä viallisista soluista. Soluissa siis oli vika, tälläkin kertaa. Uskomatonta et lahjasoluistakin saatiin yhtä huonolaatuisia kuin mitä omanikin. Eipä oo varaa uuteen yritykseen joten tässä sitä ollaan.

Huomenna soitetaan jatkosta, mutta siirtoon ei olla menossa. En halua et jotain roska-alkiota siirretään ja aletaan toivomaan ihmettä, mitä ei meille tapahdu. Johan se on nähty.
@nyuu - tuohan on ihan kauheata. Joka tapauksessa tuosta ei mielestani saisi pyytaa taytta hintaa, kun mitaan ei jaanyt pakkaseen. Kylla niiden pitaisi mielestani ymmartaa, etta max puoleen hintaan. Siltikin toki kallista. Ja miten ihmeessa noin monta VOI kuolla sulatettaessa. Minusta se todistaa, etta jokin vika munissa tai heidan laitteissaan. Oliko kyseessa Felicitas Helsinki? Kylla heilla pitaisi nyt olla jotain jarkea.
 
Kiitos kaikille tsempistä ❤. Testaan uudelleen huomenaamulla, ei oo vuotoa, mutta ei ole kyllä oireitakaan mihinkään suuntaan. Oon herkillä ja itkenyt paljon, mutta vielä on toivoa.

@nyuu Ei voi olla totta! Itku pääsi, kun luin sinun kirjoituksen. Lähetän voimia ja halauksia sinulle! Voitteko saada edes osan rahoista takaisin?

@Netty79 Minulla on ERA myös dpo 6pv. Lääkäri kertoi, että 80%lla naisista on 5.pv, joten 20%lla on poikkeava. Niin ymmärrän tunteesi ❤ Olen sua 3 vuotta vanhempi ja aika rientää, joten pakko vaan mennä eteenpäin, että sais edes yhden lapsen.

Minua kiinnostaisi ne immunologiset tutkimukset. Olikos @Ramiina ja @Rusakkonen teille tehty just niitä? Eikös Ateenassa tehdä niitä, mutta tehdäänkö siis Virossakin? Testataanko niillä ne natural killer solut ja jtn muutakin? Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta lääkkeillä tasapainossa ollut jo 20 vuotta. Ja toisaalta mulla oli jo tässä hoidossa kortisoni ja Nivestim. Mihin intralipia määrätään? Oon lukenut ruotsalaisten keskusteluja, siellä moni on käynyt Ateenassa. Voi olla, että meen asioiden edelle, mutta jotenkin pitäisi päässä selvittää jo seuraavaa steppiä.

Ja vielä tuohon klinikan valintaan ulkomailla: me tehtiin ensin Excel taulukko, jossa vertailtiin mm blastoviljely, success rate, matkan kohtuullisuus ja esim kuinka monta päivää pitää olla paikanpäälle, modernit hoitokäytännöt- ja tekniikka, tietojen laajuus donorista, hinta jne. Listalla oli lopulta Latvia, Puola, Venäjä ja Tsekki. Luettiin arviointeja ja vaikutelma meilin vastaamisessa ja lopulta Suomen lääkärimme mielipide. Päädyimme sitten Pietariin, jossa saa paljon tietoa donorista kuvineen ja jopa nuo luonteenpiirteet yms.

@kirsillevauva Onnea huomiseen ultraan (y)
KIITOS @Plusyks. Siis onko kyseessa se Pietarin Ava-klinikka? Silla taitaa olla uusi nimi? Millainen siella on hygieniataso, tuntuuko kaikki hienolta? Enta hintataso? Oliko teilla jokin guarantee-paketti, kuinka monta solua tai blastoa, taikka ‘vauva syliin’ - takuu? Minkalaiset olivat ikarajat, ja donorien testaus? Ja miten suhtautuvat siihen, jos tulee ongelmia (kun eivat ole EU:ssa niin laillinen taistelu oikeuksista olisi kaytannossa mahdotonta)? Voi, kunpa voisitte jotenkin jakaa sen Excelin (ellei siina ole personal informationia!).
 
@Plusyks - minulla siis otettiin testeja Lontoossa, ja ne lahetettiin tutkittavaksi USA:an. Mitaan ei loytynyt, mutta sen haluaisin mielellani tietaa, etta mita kaikkia vasta-aineita kannattaisi ottaa. Eli minulta on otettu munasarjavasta-aineet ja kilpirauhasen vasta-aineet, hyytymatekijoita ja tappajasolut. Ainoa, mika loytyi, oli hienoinen viitearvojen ylitys fibrinogeenin suhteen, ja se johtunee ylipainostani, jota vastaan taistelen enemman tai vahemman aktiivisesti; pitaisi taas enemman yrittaa. Miehelta on otettu siittioiden oksidaatio- ja defragmentaatiotestit, ja kummassakin oli vikaa, joten han on syonyt Sermatropia ja muita vitamiineja ja lisa-aineita ja nyt yrittaa myos Inomania. Han siirtyi myos gluteenittomaan ravintoon. Siittiovasta-aineita ei ole otettu keneltakaan, pitaisiko ne ottaa miehelta?

Ateenassa kasittaakseni on eksperttiytta koskien tautienselvitysta, mita ei ole muualla - vasta-aineisiin yleisesti ottaen saa varmasti apua lahempaakin. Jos Ateenasta ajattelit, erityistesteja, olisi todella kiinnostavaa kuulla lisaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Plusyks
@nyuu Eikö kaikilla klinikoilla, ainakin Suomessa ja Virossa, ole sääntönä että jos ei yhtään siirtokelpoista alkiota saada niin rahat takaisin? Jos et saa rahojasi takaisin, niin valita asiasta. Ei se noin voi mennä!

Mulla on kokemusta Nova Vitasta. Hyvä, korkeatasoinen klinikka. Elitessä PAS maksaa n. 1700 e, Nova Vitassa muistaakseni 900 e. Eli sen minkä säästää lahjamunasoluhoidossa, häviää seuraavassa siirrossa. Nova Vitaan helppo mennä, taksilla 10-15 minsaa Tallinnan keskustasta. Ystävällinen, ammattitaitoinen henkilökunta.

Näin sivusta huudellen, tsemppiä!
 
@Rusakkonen , me valittiin ihan puhtaasti hinnan perusteella. Käytiin paikan päällä katsomassa, että onko asiallinen paikka.
Ulkoapäin erittäin neukkuhenkinen, varsin epäilyttävä. Mutta sisältä asiallinen. Ei hieno, mutta asiallinen., kuin suomalaiset sairaalat. Ja onkin siis paikallisen sairaalan yhteydessä, siksi kai hintakin on halvempi.
 
@Rusakkonen Me oltiin jo kovaa kyytiä menossa just tuonne Ava-Peteriin eli silloin oli vielä nimellä Scanfert ja olin aika paljon sinne yhteydessäkin ja saatiin ihan superhyvä vaikutelma (nyt muuten Dr Olga Z on perustanut uuden klinikan, joka kantaa hänen omaa nimeään)...mutta juteltuamme oman lääkärimme kanssa vaihdoimme hänen vinkistään NGC-Next Generation Clinic'lle. Lisäksi valintaan vaikutti se, että käynnit voi tehdä päiväseltään ja hoidot tehdään yhteistyössä Suomen klinikan kanssa. NGC:n perusti aikoinaan yksi Ava-Peterin perustajista. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä ja heillä on viimeisin tekniikka. Kaikki on sujunut hyvin lyhyillä käynneillä ja plussaa on tietty, kun Helsingistä pääsee 3,5 h:ssa junalla. Hintataso on jkv halvempi kuin Olgan klinikalla/Suomessa ja siksi mm. pystyimme ottamaan pgs-testauksen hoitoon mukaan. Meillä oli 12 muniksen paketti, mutta blastoja he eivät pystyneet takamaan, mutta onneksi saatiin 5, joista ainakin 3 tervettä. Kaikki donorit ovat jo äitejä ja tutkittuja, osalle heistä on tehty lisäksi genetic screening perinnöllisten sairauksien seulomiseksi. Olemme luottaneet siihen, että tehdyt sopimukset pitävät- sopimus on sopimus. Luulisin, että Venäjälle on tärkeää EU- maiden maksukykyiset asiakkaat ja eivätkä halua menettää mainettaan. Jos haluat ykstyiskohtaisempaa tietoa nyt tai jos myöhemmin tulee ajankohtaiseksi, voin kyllä laittaa yksityisviestiä.

Mutta toivotaan, että sulla onnistaa nytten nykyisellä klinikalla (y)!
... ja mulla näyttäisi huomenna testi positiivista niin ei tarvitse vielä Ateenaa tai lisätutkimuksia vielä tarkemmin selvitellä ;)

Ai niin...muistaakseni heillä ikäraja on jossain 50 v tietämillä....luitteko siitä, kun ruotsalainen laulaja Titiyo tuli raskaaksi 50 vuotiaana just tuolla Olgan klinikalla...
 
Viimeksi muokattu:
@nyuu, ihan kauhea tilanne :( Olen niin pahoillani puolestanne. Pitikö lääkäri sitä yhtä alkiota siirtokelpoisena? Ettehän te mitenkään voi joutua koko summaa maksamaan, jos solut tuota tasoa...?

Meillä hyviä ultrakuulumisia. Sikiön sydän sykki kiivaasti, koko oli vähän pienempi kuin hedelmöityksen mukaan, mutta se ei ollut lääkärin mukaan ongelma. Nyt siis 7+4 ja vastasi kokoa 7+2.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen

Yhteistyössä