Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Florie, hienoa, että oli mukava kokemus. Joillakin ollut vähemmän hyviä. Itse olin kyllä ihan tyytyväinen meidän psykologiin :) Kauanko joudutte odottamaan luovuttajaa. Selvitä, ottaako klinikka sitä beready-testiä, kun kuulemma halvempi ja uudempi!

@nyuu, sun neuvolakuulumisia minäkin odottelen :)

@Inna1977 hienoa kuulla, että olet kiintynyt molempiin lapsiin samalla tavalla. Itsellä kans kolme luomulasta ja uskon kiintyväni tähän samalla tavalla. Olen seurustellut miesten kanssa aiemmin, joilla lapsia ja kiinnyin niihinkin tosi hyvin. Ja oma kummilapsi on kanssa tosi rakas, vaikkei edes sukulainen ole <3. Kyllähän se raskaus, imetys ja kontakti luo rakkauden.

Itsellä aika kuluu matelemalla! odotan ihan hulluna seuraavaa siirtoa. Estrogeeni tekee kovin nälkäiseksi. Paisun varmaan taas...
 
@kirsillevauva Joo täytyy kysyä (ollaan Dextrassa). En tiedä kauanko tässä menee, kun se riippuu luovuttajan aikatauluista, meillä siis on oma luovuttaja. Yritän nyt itse vähän himmata, etten koko elämääni suunnittele hoitojen mukaan, vaan sitten edetään kun voidaan. Oli ihan riittävän sotkevaa tuo kevään touhu ja moni suunnitelma piti pistää aikataulujen takia jäihin. Mutta onhan tämä odottavan aika tosi pitkä... Toivottavasti et saa kauheasti sivuoireita estrogeenista!
 
@Florie, anteeksi unohdin, että teilä oli oma luovuttaja :) Ei mulla ole muuta oiretta kuin tämä kauhea ruokahalu. Nauratti eilen, kun mies kysyi, onko housut jäänyt liian isoksi. Olin ostanut uudet housut, jotka reilua kokoa ;) En siis todellakaan ole laihtunut!

Ajattelin kysyä, suostuuko lääkäri siirtämään kaksi alkiota. Ymmärsin, että alkiota tukevat toinen toisiaan ja jos edes toinen jäisi henkiin! Ei ne varmaan suostu...

@Plusyks, onnea huomiseen siirtoon <3. Tule kertomaan testipäivä, niin merkaan ylös. Nyt olisi niin teidän vuoro onnistua!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Plusyks
Moikka! lahjasoluhoito takana ja nega tuli :( Pakkasessa on onneksi vielä toiseen yritykseen. En kuitenkaan ole ihan tyytyväinen paikkaan, jossa olemme hoidossa. Kuulin aiemmin, että Ovumialla oli joku takuu näissä lahjasoluhoidoissa? Onko vielä tai millainen? On toki kustannuksensa vaihdossakin mutta sen verran kallista lystiä, että saisi olla myös luottamusta herättävää. Ihanaa, jos saisin vinkkejä. Paikkana Helsinki, Turku tai Tampere.

Niin kovasti jo onnistumista kaipaisimme. Takana useita punktioita omilla soluilla ja nyt siis jatkamme lahjasoluilla.
 
@Ron_Da meillä saatiin onnistumistakuu ekaan kiekkaan, kun soluista iso osa tuhoutui :( ostettiin 13 munista ja lopputulema oli yksi ainokainen blasto. Saatiin sit takuu, et jos raskaus ei siitä siirrosta ala, saadaan seuraava hoito ilmaiseksi. Ja niinhän siinä sit kävi et siitä siirrosta plussa mutta varhainen keskenmeno... :(

Me ollaan oltu lahjahoidoissa Tampereen Ovumialla ja oon kyllä ollu tyytyväinen! :) meillä hoitoja takana se kolme kierrosta ivf:iä omilla soluilla ja kaksi lahjoilla, ja nyt menossa 9+6 tokan lahjakierroksen ekasta siirrosta :love: voimia sinne kaikkeen!
 
Listaus

@kirsillevauva, ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)/km 6/2019 (5+5)
@Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019)
@Silmu75 (ikä 43), ya 2013, 1.lapsi, 1. IVF tulossa syyskuussa
@Florie 39v, ya 2018, 1. lapsi, takana 2/3xIVF, lahjasoluhoidot alkamassa syksyllä.
@lapsettomuuta10v
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito. km 7/2019
ron-Da (ikä 43v), yritys aloitettu 2019 omilla soluilla, nyt lahjasolut, 3. lapsi (puolison ensimmäinen)

Tulevat tapahtumat:

@Plusyks siirto 2.8
@kirsillevauva 5.8. siirron suunnittelu (alkukierron ultra)
@Aallotar19 siirto seuraaviin kuukautisiin



Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019

@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa), la 30.12


@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ yritys aloitettu 4/2016/ 2. lapsi, la 10.2.

@nyuu 2. Lahjahoito 1. Pas/23v/yritys aloitettu 6/2016 /1. lapsi/ 4x km/ LA 27.2.2020

@Sukkis, Ikä 39v, 1. lapsi, yritys aloitettu 2017, Felicitas: 1xIVF, 1x hoidon keskeytys, 2xICSI, Dextra: 1xICSI, 1x lahjasoluhoito (josta plussa), LA 6.2.2020.
 
Viimeksi muokattu:
@Ron_Da , jostakin syystä en saanut nimimerkkiäsi oikein tuonne listaukseen, pahoittelut...Millä klinikalla olette? Jos teilä on pakkasessa kaksi alkiota, varmaan käytätte ne kuitenkin?

Meillä on kaikki alkiot blastoja.

Nyt mä sain stressin mun kilppariarvoista. Tutkittu viimeksi vuosi sitten ja oli n. 2,5 eli raskautumista ajatellen yläkanttiin. Jos lääkäri määrääkin lääkityksen, joudutaan odottamaan monta kuukautta. Ja mä syön jo estrogeeniä ja olen henkisesti ja taloudellisesti varautunut siirtoon reilun viikon päästä...

@Plusyks, olet ajatuksissa <3
 
@Ron_Da , jostakin syystä en saanut nimimerkkiäsi oikein tuonne listaukseen, pahoittelut...Millä klinikalla olette? Jos teilä on pakkasessa kaksi alkiota, varmaan käytätte ne kuitenkin?

Meillä on kaikki alkiot blastoja.

Nyt mä sain stressin mun kilppariarvoista. Tutkittu viimeksi vuosi sitten ja oli n. 2,5 eli raskautumista ajatellen yläkanttiin. Jos lääkäri määrääkin lääkityksen, joudutaan odottamaan monta kuukautta. Ja mä syön jo estrogeeniä ja olen henkisesti ja taloudellisesti varautunut siirtoon reilun viikon päästä...

@Plusyks, olet ajatuksissa <3
Miksi joutuisitte odottamaan? Kilppariarvot laskevat hyvin jo parissa viikossa lääkkeillä. Mahtaako yhtään joutua odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
@kirsillevauva Hienoa, että tukostaipumusta ei löytynyt! Mutta onpa tylsää jos kilppariasia hidastaa nyt projektia. Toivottavasti pääset nyt siirtoon kun olet siihen niin pitkään jo varautunut. <3

@Ron_Da Meille sanottiin Dextrassa, että kasvattavat lähtökohtaisesti kaikki alkiot blastoiksi. Ei-asiantuntijana vaikea tietty sanoa, mutta kuulostaa kyllä vähän oudolta noin lyhyt viljely luovutetuilla soluilla.

@Plusyks Peukut on täällä kovasti pystyssä ja varpaat kanssa! Toivottavasti tämä on nyt Se kerta! <3
 
  • Tykkää
Reactions: Plusyks
Onkohan tästä alkion ikä -asiasta olemassa jotain tutkimusdataa? Siis että mikä sen vaikutus ihan tosissaan on. Kun aika erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia on. Vai onko niin että hyvällä alkiolla onnistuu jos muuten asiat kunnossa ja siinä se?

Muoks: ja toinen kysymys. Oletteko osallistuneet tai ajatelleet osallistua ihan kasvokkain tapaaviin lahjasoluhoitoja läpikäyneiden vertaisryhmiin? Psykologi puhui paljon näistä tapaamisista ja että niihin voisi sitten sen mahdollisen lapsenkin kanssa mennä. En tietysti voi yhtään tietää, mitä siinä hypoteettisessa tilanteessa asiasta ajattelen, mutta nyt asia tuntuu vähän ristiriitaiselta. Toisaalta varmaan lapselle olisi hyvä tavata muita lapsia, joilla on samanlainen tausta, mutta jos asia ei ole ongelma, niin korostaako sellainen sitä sitten turhaan. (n)
 
Onkohan tästä alkion ikä -asiasta olemassa jotain tutkimusdataa? Siis että mikä sen vaikutus ihan tosissaan on. Kun aika erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia on. Vai onko niin että hyvällä alkiolla onnistuu jos muuten asiat kunnossa ja siinä se?

Muoks: ja toinen kysymys. Oletteko osallistuneet tai ajatelleet osallistua ihan kasvokkain tapaaviin lahjasoluhoitoja läpikäyneiden vertaisryhmiin? Psykologi puhui paljon näistä tapaamisista ja että niihin voisi sitten sen mahdollisen lapsenkin kanssa mennä. En tietysti voi yhtään tietää, mitä siinä hypoteettisessa tilanteessa asiasta ajattelen, mutta nyt asia tuntuu vähän ristiriitaiselta. Toisaalta varmaan lapselle olisi hyvä tavata muita lapsia, joilla on samanlainen tausta, mutta jos asia ei ole ongelma, niin korostaako sellainen sitä sitten turhaan. (n)
Mä vähän luulen, ettei täällä Lahden tienoilla edes ole mitään vertaisryhmiä. Periaatteessa voisin osallistua jonkun kerran, ehkä sitten kun lapsi olisi vanhempi ja tajuais jotain.

Mä oon noita tutkimustuloksia etsiskellyt netistä. On ne blastot kai vähän parempia, mutta tosiaan muillakin voi onnistua. Se jäi mieleen jostain tutkimuksesta, että 3- ja 5-päiväsillä onnistutaan yleensä paremmin kuin 2- tai 6-päiväisillä. Mutta entäs 4-päiväiset? Mä ajattelin pyytää, että osa viljellään blastoiksi asti jos tulee tarpeeks munasoluja. En halua ottaa sitä riskiä, ettei yksikään selviä eikä päästä siirtoon lainkaan.
 
Mä vähän luulen, ettei täällä Lahden tienoilla edes ole mitään vertaisryhmiä. Periaatteessa voisin osallistua jonkun kerran, ehkä sitten kun lapsi olisi vanhempi ja tajuais jotain.

Mä oon noita tutkimustuloksia etsiskellyt netistä. On ne blastot kai vähän parempia, mutta tosiaan muillakin voi onnistua. Se jäi mieleen jostain tutkimuksesta, että 3- ja 5-päiväsillä onnistutaan yleensä paremmin kuin 2- tai 6-päiväisillä. Mutta entäs 4-päiväiset? Mä ajattelin pyytää, että osa viljellään blastoiksi asti jos tulee tarpeeks munasoluja. En halua ottaa sitä riskiä, ettei yksikään selviä eikä päästä siirtoon lainkaan.
Minulle sanottiin, ettei (Dextrassa) yleensa nelipaivaisilla yriteta. Liittyy jotenkin alkion kehitysvaiheisiin.

Itse aion jutella lapselle luovutuksesta ianmukaisesti, kun aika on, mutta en nailla nakymin menisi tapaamisiin. Ellei asiasta jotenkin tulisi ongelma - ongelma on eri juttu. (Mahtaako taallapain edes olla sellaisia ryhmia...)
 
Viimeksi muokattu:
@Rusakkonen, toivottavasti olet oikeassa ja lääke alkaa puremaan heti kilppariarvoihin. Toki voihan ne olla ihan hyvätkin. Läysin omakannasta kaksi arvoa, toinen otettu 5/2018 ja oli 1,3 ja toinen 8/2018 ja oli 2,5. Kummallinen nousu... Jätin soittopyynnön Dextraan, mutta tuskinpa ne hoitajat osaa asiaan mitään sanoa. No, maanantaina on lääkäri. Pitää vain malttaa :)

En mä ole mitään vertaisryhmää ajatellut, minusta tämä ei ole mikään iso juttu. Tietty, jos lapsi niin kokee, sit voidaan mennä vaikka vertaisleirille tai jotain. Toivon löytäväni äippäkaverin, kun luonnollisesti ei kukaan enää ole äippälomalla (olen 46-vuotias), mielummin sellaisen, jonka lapsi kans lahjasolulla. Siinäpä sitä vertaisuutta tulisi <3
 
  • Tykkää
Reactions: Iid@ ja Rusakkonen
@Rusakkonen, toivottavasti olet oikeassa ja lääke alkaa puremaan heti kilppariarvoihin. Toki voihan ne olla ihan hyvätkin. Läysin omakannasta kaksi arvoa, toinen otettu 5/2018 ja oli 1,3 ja toinen 8/2018 ja oli 2,5. Kummallinen nousu... Jätin soittopyynnön Dextraan, mutta tuskinpa ne hoitajat osaa asiaan mitään sanoa. No, maanantaina on lääkäri. Pitää vain malttaa :)

En mä ole mitään vertaisryhmää ajatellut, minusta tämä ei ole mikään iso juttu. Tietty, jos lapsi niin kokee, sit voidaan mennä vaikka vertaisleirille tai jotain. Toivon löytäväni äippäkaverin, kun luonnollisesti ei kukaan enää ole äippälomalla (olen 46-vuotias), mielummin sellaisen, jonka lapsi kans lahjasolulla. Siinäpä sitä vertaisuutta tulisi <3
Mulla kanssa aaltoili hyvan ja vahan huonomman välillä, kun otettiin ainakin nelja ellei sitten viisi testia noin 1.5 vuoden sisaan. Lopulta vimppa kerta oli noin kolme (‘normaalin normaalin’ raja olisi ehka nelja) ja laakari paatti aloittaa laakityksen. Mutta eihan naita pakko ole sitten loppuelamaa syoda, sitten kun lapset on tehty ja niin pain pois. Jos TSH pysyy ‘normaalin normaalin’ rajoissa sen jalkeen, niin voihan ne sitten lopettaa. Painonhallintaan niita ei ole toki tarkoitettu, mutta kylla ne siihenkin auttavat...
 
Mä tässä pari päivää murehdin endometrioosiani, että mitenköhän tässä on mahdollisuuksia onnistua. No liityin sitten englanninkieliseen Facebook-ryhmään, jossa on siis vain lahjasoluvanhempia ja sellaiseksi haluavia, ja ihan vain etsiäkseni endokokemuksia kun tuolta suomalaisesta ryhmästä ei onnistumistarinoita ilmaantunut. Siellä oli moni onnistunut ihan yhtä helposti kuin muutkin, toki oli taas niitäkin jotka ei meinaa onnistua millään, mutta siihen voi kai vaikuttaa muutkin syyt.

Yksi keino millä siirtoon oli valmistauduttu oli ehkäisypillerit muutaman kuukauden ajan ennen siirtoa endon rauhoittamiseksi. Tuli mieleen, että ehkä nämä mun pitkät kierrot ei olekaan huono juttu! Ja sitten olipa jossain ihan tutkittu miten lahjasoluilla raskautuu terveet vs endoa sairastavat, eikä siinä ollut mitään merkittävää eroa. Sen sijaan onnistumisprosentti putosi jos luovuttajalla oli endo. Tää oli ihan uusi tieto mulle, että se vaikuttaa ihan munasolujen laatuunkin! Mutta siis jotenkin on taas tämän murheen suhteen levollisempi olo, että ei tässä nyt vielä ole peliä menetetty ennen kuin se alkoikaan.
 
@Silmu75 Mulla on endo. Ja ennen siirtoa ultrassa näkyi 1,5 cm endopesäke vasemmassa munasarjassa. Lääkäri sanoi haluavansa poistaa sen, itse taas en halunnut siirtää siirtoa yhtään enempää joten sanoin ei. Kyllähän se siellä oireilee, satuttelee, mutta ei estänyt raskautumista.

31+6
 
@Silmu75 Mulla on endo. Ja ennen siirtoa ultrassa näkyi 1,5 cm endopesäke vasemmassa munasarjassa. Lääkäri sanoi haluavansa poistaa sen, itse taas en halunnut siirtää siirtoa yhtään enempää joten sanoin ei. Kyllähän se siellä oireilee, satuttelee, mutta ei estänyt raskautumista.

31+6
Oi, hyvä uutinen tämäkin! Mullahan ei nyt mitään näkynyt, mutta kun ei ultraamalla kaikkialle näe. Lähinnä on huolestuttanut se miten endo vaikuttaa kiinnittymiseen, mutta ilmeisesti ei välttämättä mitenkään. Nämä taitaa olla sellaisia juttuja, ettei vaan voi tietää miten omalla kohdalla käy kuin kokeilemalla.
 
Mä tässä pari päivää murehdin endometrioosiani, että mitenköhän tässä on mahdollisuuksia onnistua. No liityin sitten englanninkieliseen Facebook-ryhmään, jossa on siis vain lahjasoluvanhempia ja sellaiseksi haluavia, ja ihan vain etsiäkseni endokokemuksia kun tuolta suomalaisesta ryhmästä ei onnistumistarinoita ilmaantunut. Siellä oli moni onnistunut ihan yhtä helposti kuin muutkin, toki oli taas niitäkin jotka ei meinaa onnistua millään, mutta siihen voi kai vaikuttaa muutkin syyt.

Yksi keino millä siirtoon oli valmistauduttu oli ehkäisypillerit muutaman kuukauden ajan ennen siirtoa endon rauhoittamiseksi. Tuli mieleen, että ehkä nämä mun pitkät kierrot ei olekaan huono juttu! Ja sitten olipa jossain ihan tutkittu miten lahjasoluilla raskautuu terveet vs endoa sairastavat, eikä siinä ollut mitään merkittävää eroa. Sen sijaan onnistumisprosentti putosi jos luovuttajalla oli endo. Tää oli ihan uusi tieto mulle, että se vaikuttaa ihan munasolujen laatuunkin! Mutta siis jotenkin on taas tämän murheen suhteen levollisempi olo, että ei tässä nyt vielä ole peliä menetetty ennen kuin se alkoikaan.
Mulla on kans endo. Koska muuta selittävää ei ole löytynyt niin lääkärit epäilevät, että omien munasolujen huono laatu (vähäinen määrä, heikko hedelmöittyminen, harvat saadut alkiot eivät selvinneet 1-2 päivää pidemmälle) selittyisi endolla. Mutta kun luovutussolualkio kiinnittyi heti ekassa siirrossa (vaikka mulla kohdun seinämässä adenomyooma) niin endo ei sit ilmeisesti ole vaikuttanut kiinnittymisen ja raskauden ylläpitoon.

Mulla oli jossain omasoluhoidossa e-pillerit kuukauden ajan ennen stimulaatioiden aloitusta, mutta lahjasoluhoitoa ennen ei, vaikka valittelin lisääntyneitä kipuja kuukautisten aikana. Mulla kierrot lyhenivät omasoluhoitojen jälkeen, joten sitä kipuilua oli melko usein ja ihan senkin takia mietin itse e-pilleriä, olisi säästynyt kivuilta. Varmaan siitä kannattaa lääkärin kanssa keskustella yhtenä mahdollisuutena.
 
Mulla on kans endo. Koska muuta selittävää ei ole löytynyt niin lääkärit epäilevät, että omien munasolujen huono laatu (vähäinen määrä, heikko hedelmöittyminen, harvat saadut alkiot eivät selvinneet 1-2 päivää pidemmälle) selittyisi endolla. Mutta kun luovutussolualkio kiinnittyi heti ekassa siirrossa (vaikka mulla kohdun seinämässä adenomyooma) niin endo ei sit ilmeisesti ole vaikuttanut kiinnittymisen ja raskauden ylläpitoon.

Mulla oli jossain omasoluhoidossa e-pillerit kuukauden ajan ennen stimulaatioiden aloitusta, mutta lahjasoluhoitoa ennen ei, vaikka valittelin lisääntyneitä kipuja kuukautisten aikana. Mulla kierrot lyhenivät omasoluhoitojen jälkeen, joten sitä kipuilua oli melko usein ja ihan senkin takia mietin itse e-pilleriä, olisi säästynyt kivuilta. Varmaan siitä kannattaa lääkärin kanssa keskustella yhtenä mahdollisuutena.
Löytyyhän näitä onnistumistarinoita täältäkin! (y) Täytyy sitten suunnittelukäynnillä vähän kysellä, että pitäiskö tää endo jotenkin huomioida vai kokeillaanko ensin ihan peruskaavalla.

Menkkakipujenkin takia on kyllä kivat nämä pidemmät kierrot. En mä tiedä miten kovat ne on kun ei ole toisia mihin verrata, ihan buranalla pärjään - millä tarkoitan, että se taittaa sen kovimman kärjen kivulta ja olen toimintakykyinen. Jos särkylääke unohtuu, niin kivun lisäksi oksettaa ja silmissä mustenee. Yleensä kivut kyllä alkaa vasta kun menkat, mutta joskus toi pyörrytys ja oksetus vaan yllättää jossain koirien kanssa lenkkeillessä ja sen jälkeen vasta alkaa menkat. Pari vuotta sitten istuin hetken jossain lumipenkassa huilailemassa kun pelkäsin että pyörryn ja koirat karkaa. Mutta mistä mä tiedän jos kaikilla on menkkakivut samanlaiset! o_O
 
Itsella ei ollut kuukautiskipuja tai PMS:aa. Sita tosin itse mietin, etta kun laakari kysyi joskus, etta ovatko kuukautiset minulla tavallista runsaammat, etta miten tuon sitten voi tietaa? Kun ei tieda, miten runsaat yleensa toisilla on! Uskoisin, etta minulla oli ihan tavallisen runsaat, eivat ainakaan niukat, mutta ei varmaankaan epatavalliset. Vaikeita kysymyksia vertailun kannalta.
 
@Silmu75, hienoa, että sait vastauksia tuohon endoon. On nää vertaisryhmät vaan hienoja :) Ja mulla ei ole endoa, eikä menkkakipujakaan, mulla taas on kauhee pms, eli kivut ja hermoraunio-olo ennen menkkoja...


Huomenna lääkäri, tulen kertomaan kuulumiset sen jälkeen :)

@Plusyks, olisi kiva kuulla, miten siirto meni?
Kiitos kysymästä. Siirto meni ihan hyvin, mutta lääkäri epäili limakalvosta päätellen, että minulla ei ole tarpeeksi progesteronia ja passitti verikokeeseen. Olin hieman ymmälläni, sillä suomen lääkärini on sanonut ettei synteettinen Terolut näy verikokeissa. Arvo oli matala ja sain ohjeeksi tuplata crinonen määrään ja aloittaa PIO injektiot. Onneksi oltiin vielä Pietarissa niin saatiin ostettua lääkkeet mukaan. Nyt pitäisi miehen opetella pistämään kankun lihakseen. Iik! Muistaakseni @Ramiinallakin otettiin Virossa arvot ja määrättiin lisää progesteronia? Erikoista, että näin erilaisia hoitolinjoja. Pietarissa kaksi viimeistä siirtoa on tehnyt eri lääkäri (kun nimetty lääkärini on ollut lomalla) ja hän otti ensimmäistä kertaa kantaa lääkeprotokollaan. Eivät ole varmaan aikaisemmin halunneet astua kokeneen lääkärini varpaille. Mulle tuli ihan hyvä olo ja keskustelin mahdollisesta jatkosta. Hyviä ajatuksia. Nyt tietty pidetään peukut tälle sintille.
Kaikkea päässä pyörii... Ajatelkaa jos epäonnistumiset ovatkin johtuneet niin yksinkertaisesta asiasta kuin matala keltarauhashormoni?? Sitten mietin, että kun kuitenkin aikoinaan saatiin omillakin blastoja.. että olisko oikealla lääkekombolla onnistunut.. Toki 42 vuotiaan solujen laatu tiedetään...
@kirsillevauva Onko sulla mitattu tsh ohella tv4 eli vapaa kilpirauhashormoni? Mullahan sahasi kans tuo tsh keväällä ja thyroxin annosta hienosäädettiin pariin otteeseen. Mulla on tosin ollut 20 vuotta hypotyreoosi ja ollut aika stabiili. Lääkäri oli jutellut jonkun endokrinologin kanssa ja nykyään tuo vapaan hormonin oikea taso on myös tärkeä.

Tuohon blastokeskusteluun, meillä Dextrassa ja NGCllä luotetaan blastoihin,koska viidessä kuudessa päivässä parhaat seuloutuu ja onnistumistodennäköisyydet ovat paremmat. Toki olen kuullut sen näkemyksen, että muutaman päivän ikäisillä voi olla se autocorrect ominaisuus - en tiedä sitten, onko kasvuolosuhteet paremmat kohdussa kuin maljalla.
 

Yhteistyössä