Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

@Plusyks Huh, onneksi oli kaikki kunnossa!

@nyuu Saatiin laina, käydään to allekirjoittamassa. Äsken oli se hoidon suunnittelu, tykkäsin kyllä enemmän tästä lääkäristä. Menin jo ihan sekaisin niiden lääkkeiden kanssa, mutta vissiin Femilar jos menkat alkaa ihan kohta (vaikka siis veikkaan syyskuun loppua aikaisintaan) ja muuten Progynova ja Lutinus. Eli tuoresiirtoa yritetään nyt vissiin sittenkin, ellei nyt sitten limakalvon kasvatuksessa ole jotain ongelmia tms. Mutta siis hyvin saattaa mennä lokakuulle kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Plusyks
@Plusyks, upea kuulla, että pikkuinen selvisi vuodosta. Toivottavasti tiputus rauhoittaa tilanteen.

Mulla on upee olo! Olen päättänyt opiskella töiden ohessa uuden tutkinnon ja olen tästä ihan tohkeissaan. On sellainen olo, ettei onnistuta tässä vauvajutussa ja en halua pitää muuta elämää hyllyllä sen takia. Pitää mennä elämässä eteenpäin. Jos siihen kuuluu huhtikuussa syntyvä vauva, olen superonnellinen, mutta jos ei, en muserru siitä.
 
@kirsillevauva Kiva, että olet hyvillä mielin! Onhan se niin, ettei koko muuta elämää pitäisi laittaa tauolle tämän yrittämisen takia, ja varmasti koko prosessi on helpompi jos elämässä on muitakin (kivoja!) asioita.

Mä olin just siellä työhaastattelussa ja tosi kivalta vaikutti se työ, mutta haastattelussa kysyttiin tuleeko lapsia (ja joo, tiedän ettei sitä saisi edes kysyä) ja vastasin, että en tiedä mutta ikää alkaa olla jo aika paljon. En siis valehdellut. ;) Melko varmasti tulis sanomista jos saisin sen paikan ja tulisin raskaaksi, mutta sitten taas kun en tiedä tulenko ikinä ja jos en tule, niin olis sitten edes kivempi työ kuin nyt. Katotaan nyt miten käy.
 
Moi taas ja pahoittelut hiljaiselosta. Oon lueskellut taustalta ketjun kuulumisia, mut kommentointi on jäänyt, kun ei omalla kohdalla ole yhtikäs mitään kerrottavaa. Meillä alkaa puolen vuoden jonotusaika olla nyt täysi, joten toivottavasti lähiaikoina saadaan tietoa, milloin päästään hoitoihin.

@Plusyks Toivotaan kovasti, et olis harmitonta vuotoa. Ihan kohtuutonta, jos tämäkään ei pysy matkassa. Paljon tsemppiä sinne! <3

Muistelin, et täällä oli jossain vaiheessa jotain puhetta veren rauta-arvoista ja niiden vaikutuksesta lapsettomuuteen? Mä otin vastikään kasan labra-arvoja ja ferritiini oli pikkasen alle 55. Oon flunssassa ja se ilmeisesti voi vaikuttaa arvoon nostavasti, joten arvo saattaa olla allekin tuon. Ajattelin nyt ottaa muutaman kuukauden rautakuurin. Miten nopeasti teillä on lähtenyt ferritiiniarvo nousuun?
 
@kirsillevauva Kiva, että olet hyvillä mielin! Onhan se niin, ettei koko muuta elämää pitäisi laittaa tauolle tämän yrittämisen takia, ja varmasti koko prosessi on helpompi jos elämässä on muitakin (kivoja!) asioita.

Mä olin just siellä työhaastattelussa ja tosi kivalta vaikutti se työ, mutta haastattelussa kysyttiin tuleeko lapsia (ja joo, tiedän ettei sitä saisi edes kysyä) ja vastasin, että en tiedä mutta ikää alkaa olla jo aika paljon. En siis valehdellut. ;) Melko varmasti tulis sanomista jos saisin sen paikan ja tulisin raskaaksi, mutta sitten taas kun en tiedä tulenko ikinä ja jos en tule, niin olis sitten edes kivempi työ kuin nyt. Katotaan nyt miten käy.
Olipas erikoisia haastattelijoita kun kyselevat laittomasti; jos et nyt saa tuota tyopaikkaa niin voisit tuon perusteella tehda valituksen ja vaikkapa vetaa oikeuteen korvausvaatimuksen kera...
 
  • Tykkää
Reactions: nyuu
Olipas erikoisia haastattelijoita kun kyselevat laittomasti; jos et nyt saa tuota tyopaikkaa niin voisit tuon perusteella tehda valituksen ja vaikkapa vetaa oikeuteen korvausvaatimuksen kera...
No nämä nyt on näitä, että huomautapa haastattelussa ettei tuollaista saa kysyä niin et ainakaan saa paikkaa...
Olipas erikoisia haastattelijoita kun kyselevat laittomasti; jos et nyt saa tuota tyopaikkaa niin voisit tuon perusteella tehda valituksen ja vaikkapa vetaa oikeuteen korvausvaatimuksen kera...
No nämä nyt on näitä, että huomautapa haastattelussa ettei tuollaista saa kysyä, niin et ainakaan saa paikkaa... Ja kyllähän mä sen tietysti työnantajan näkökulmasta ymmärrän, mutta tuntui hassulta, että tämän ikäiseltä edes kysytään aiotko hankkia lapsia. Ei kyllä tainnut vaan tarkistaa ikää ennen kysymistä, mä oon varmaan sitten niin nuorekas. :D
 
@Silmu75 musta kans aina törkeää suorastaan tollanen kysymys. Ymmärrän että jos paikka oli joku pienen yrittäjän, jolla ei oo oikeestaan varaa äitiyslomalaisiin että huolettaa, mutta silti todella, todella asiatonta! Se on vaan riski joka työnantajien on otettava. Mut ymmärrän siis pointin et pahahan tohon ois ollu lähtee väittää vastaan, ois tullu sinetti ettet paikkaa saa. Mutta, kävi miten kävi, niin ehkä sanoisin tuloksen kuullessani että vähän asiatonta udella. Ja jos en sais paikkaa ni sanoisin ehkä vähän tiukemminkin:D mä luulen et jos multa ois näin kysytty oisin menny ihan lukkoon.

Multa kans kaks vuotta sitten töissä (kun määräaikaisuuksia jatkettiin) kysyttiin et oonkohan raskaana tai tulossa raskaaksi. Esimies siis kysyi kun meitä ”haastateltiin” jatkoja varten. Hyvä etten alkanut itkemään, kun meillä oli kauhea odottelu hoitojen alkuun. Lopputulos oli etten saanut jatkoa sopparille koska olin just mennyt naimisiin vuosi sitten ja todennäköisyys mun äitiyslomalle oli liian suuri... -_- mietittiin kyllä miehen kans et oisko nostettu meteli, mut kyseessä iso suomalainen firma jolla varmaan satoja lakimiehiä töissä, ja eihän määräaikaista sopimusta oo pakkokaan jatkaa. Se jatkamattomuuden perustelu oli vaan niin pöyristyttävä.

Täs taas vaan huomaa kuinka on turha väittää et tasa-arvo ois Suomessa niin kohdillaan :cautious: Jos @Silmu75 oisit mies ni liekö sulta ois tollasta kysyttykään!


@kirsillevauva ihana et on hyvä olo <3 mut mihis sun kaikki toivo ja tarmokkus vauvan suhteen hävis?:cry: Kolmas kerta kuule toden sanoo ja tää pysyy nyt huhtikuuhun asti mukana:love:
 
@nyuu Just katoin työehtosopimuksesta, ettei työnantajan tarvitsisi maksaa mulle mitään äitiysloman ajalta jos en ehtis olla ainakin 9kk töissä ennen lomalle jäämistä. Tietty pitäis hankkia sijainen, mutta ei nyt mitenkään katastrofi luulis olevan. Mutta joo, tätä se tasa-arvo on käytännössä! Mietin tuota sairaan lapsen kanssa kotiin jäämistäkin, että kun työnantaja voi edellyttää selvitystä siitä miksei toinen vanhemmista vois jäädä lasta hoitamaan, niin mitäs jos molempien työnantajat edellyttää sitä? Siis millä sitä sitten verrataan, että kumman työ on tärkeämpää.. Oletusarvoisesti miehen työnantaja olis varmaan sitä mieltä, että naisen kuuluis hoitaa lapsi (ei siis meidän tapauksessa vaan yleisesti).

Mä asun aika pienessä kaupungissa eikä työpaikkoja juuri ole, niin ei oikein voi sanoa mitään, koska toivon että harkitsevat mua johonkin myöhemmin vapautuvaan hommaan ellen nyt satu tulemaan valituksi. Tällä hetkellä mun esimies on nelikymppinen nainen, joka suunnilleen huutaa alaisille kun sillä on huono päivä, ja niitä on usein. Onneksi työ on aika itsenäistä enkä sen kanssa ole paljoa tekemisissä, mutta mielellään vaihtaisin sen jopa tyhmiä kyselevään 50+ mieheen...
 
No nämä nyt on näitä, että huomautapa haastattelussa ettei tuollaista saa kysyä niin et ainakaan saa paikkaa...


No nämä nyt on näitä, että huomautapa haastattelussa ettei tuollaista saa kysyä, niin et ainakaan saa paikkaa... Ja kyllähän mä sen tietysti työnantajan näkökulmasta ymmärrän, mutta tuntui hassulta, että tämän ikäiseltä edes kysytään aiotko hankkia lapsia. Ei kyllä tainnut vaan tarkistaa ikää ennen kysymistä, mä oon varmaan sitten niin nuorekas. :D
Ei haastattelussa kannatakaan mitaan sanoa. Vasta sitten, etta jos et saa paikkaa, kannattaa harkita asiaa. Jos et aio uudelleen hakea sielta tietty...

Taalla menisi asia kylla aika varmasti oikeuteen ja julkisuuteen, jos hakija niin haluaisi, ja korvaukset, koska kyseessa on lainvastainen syrjinta. Equality Act 2010. Minun alallani ja taalla julkisella yleensakin on tarkat rekryprosessit, ja todellakin tulisi tyonantajalle myos julkinen lynkkaus, jos tallainen kysymys olisi esitetty. (Asuin valilla Suomessa ja silloin minultakin nelikymppisena kysyttiin haastattelussa, etta onko minulla lapsia. Kuulemma tallainen on vaan tutustumista... joo joo muka...)
 
Viimeksi muokattu:
@nyuu Just katoin työehtosopimuksesta, ettei työnantajan tarvitsisi maksaa mulle mitään äitiysloman ajalta jos en ehtis olla ainakin 9kk töissä ennen lomalle jäämistä. Tietty pitäis hankkia sijainen, mutta ei nyt mitenkään katastrofi luulis olevan. Mutta joo, tätä se tasa-arvo on käytännössä! Mietin tuota sairaan lapsen kanssa kotiin jäämistäkin, että kun työnantaja voi edellyttää selvitystä siitä miksei toinen vanhemmista vois jäädä lasta hoitamaan, niin mitäs jos molempien työnantajat edellyttää sitä? Siis millä sitä sitten verrataan, että kumman työ on tärkeämpää.. Oletusarvoisesti miehen työnantaja olis varmaan sitä mieltä, että naisen kuuluis hoitaa lapsi (ei siis meidän tapauksessa vaan yleisesti).

Mä asun aika pienessä kaupungissa eikä työpaikkoja juuri ole, niin ei oikein voi sanoa mitään, koska toivon että harkitsevat mua johonkin myöhemmin vapautuvaan hommaan ellen nyt satu tulemaan valituksi. Tällä hetkellä mun esimies on nelikymppinen nainen, joka suunnilleen huutaa alaisille kun sillä on huono päivä, ja niitä on usein. Onneksi työ on aika itsenäistä enkä sen kanssa ole paljoa tekemisissä, mutta mielellään vaihtaisin sen jopa tyhmiä kyselevään 50+ mieheen...
Kamala pomo!
 
@Plusyks, upea kuulla, että pikkuinen selvisi vuodosta. Toivottavasti tiputus rauhoittaa tilanteen.

Mulla on upee olo! Olen päättänyt opiskella töiden ohessa uuden tutkinnon ja olen tästä ihan tohkeissaan. On sellainen olo, ettei onnistuta tässä vauvajutussa ja en halua pitää muuta elämää hyllyllä sen takia. Pitää mennä elämässä eteenpäin. Jos siihen kuuluu huhtikuussa syntyvä vauva, olen superonnellinen, mutta jos ei, en muserru siitä.
Opiskelu on aina hyva asia. Kylla sa siita selviat vauvankin kanssa. :)
 
@Seesam78 Klinikalla sanovat, että hoidossa olisi hyvä olla ferritiini yli 60. Mulla oli joskus 30 ja silloisen hoitavan klinikan lääkärin mukaan se oli ok. Söin kuitenkin rautaa suun kautta
Vatsa ei kyllä kestänyt niitä tabletteja, mutta sissinä jatkoin syömistä. Siinä vaiheessa kun vaihdoin klinikkaa tuli asia puheeksi ja otettiin kontrolli - oli laskenut johonkin 22. Eli ei ollut imeytynyt lainkaan. Sitten sain rautainfuusion, jolla nousi hyvin yli 100 ja pysyikin siinä, kunnes keväisen keskenmenon seurauksena laski 60 ja vielä siitä edelleen 42. Sitten otin uuden infuusion.

ON. Vuotoa ei nyt enää ole, mutta luulen että se johtuu siitä, että aloitin ne vuotoa estävän lääkkeen. Koko ajan jomottelee menkkamaisesti, että pelkään että jos estolääkkeet lopetetaan, niin vuoto alkaa taas. Tässä ollaan löysässä hirressä, päivä kerralla pitää mennä. Pe aamu on seuraava steppi, mitäs jos ei olekaan kasvanut tarpeeksi. Pelottaa, että sama toistuu kun keväällä. Sehän alkoi tämän saman kaavan mukaan.

@kirsillevauva Kiva kuulla, että olet levollisin mielin. Opiskelu toisi uutta ajateltavaa. Tosin sinähän saat vauvan keväällä. Milloin menet ultraan?
Mua kiinnostais kans se vertaistukiryhmä, mutta oon just nyt niin jännityksessä tämän tilanteen vuoksi etten uskalla vielä maanantaihin ajatella.
 
@kirsillevauva Kiva kuulla, et on positiiviset fiilikset! Mä aloitin myös töitten ohella toisen tutkinnon opiskelun ihan äskettäin ja samanlaiset on ollut mietteet myös. En mä ala enää himmailemaan muun elämän tai uran suunnittelussa hoitojen takia. Jos hoidoissa onnistuu, niin sitten sopeutetaan työt ja opinnot vauvan kanssa elämiseen ja sillä hyvä. :)

@Silmu75 Olipas törkeä haastattelija. :mad: Noiden kysymysten kuvittelis jääneen jonnekin vuosituhannen alkuun, mutta näköjään on edelleen dorkia haastattelijoita, joita ei laki kiinnosta.
 
@Plusyks Mä just tuota pelkään, et maha ei välttämättä kestä, kun muutenkin on tuolla saralla ongelmia (IBD)... Ostin itelleni purkillisen rautatabletteja, joiden pitäisi olla vatsalle hellävaraisia. Niissä ei tosin ole hurjan suurta määrää rautaa (20mg), mutta eipä mun nyt kamalasti sitä ferritiinitasoa tarvitse nostaakaan. Pitääpä ottaa tää asia esille klinikan kanssa, sit kun hoitoa aletaan suunnittelemaan.
 
Listaus


@Seesam78 ikä 40 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@ @Silmu75 (ikä 43)@Silmu75 (ikä 43), ya 2013, 1.lapsi, 1. IVF tulossa syyskuussa
@Florie 39v, ya 2018, 1. lapsi, takana 2/3xIVF, lahjasoluhoidot alkamassa syksyllä.
@lapsettomuuta10v
@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito. km 7/2019
ron-Da (ikä 43v), yritys aloitettu 2019 omilla soluilla, nyt lahjasolut, 3. lapsi (puolison ensimmäinen)
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019), (km 8/2019)

Tulevat tapahtumat:


@Aallotar19 siirto seuraaviin kuukautisiin



Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019

@Rusakkonen , ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 1/2017/ 1. lapsi/ 2. lahjasoluhoito (taustalla nelja omasolu-IVF:aa), la 30.12


@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ yritys aloitettu 4/2016/ 2. lapsi, la 10.2.

@nyuu 2. Lahjahoito 1. Pas/23v/yritys aloitettu 6/2016 /1. lapsi/ 4x km/ LA 27.2.2020

@Sukkis, Ikä 39v, 1. lapsi, yritys aloitettu 2017, Felicitas: 1xIVF, 1x hoidon keskeytys, 2xICSI, Dextra: 1xICSI, 1x lahjasoluhoito (josta plussa), LA 6.2.2020.


@kirsillevauva, ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)/km 6/2019 (5+5), LA 30.4
 
Viimeksi muokattu:
Lisäsin itseni plussanneihin, kun viiva oli vahvistunut!

@nyuu, on tullut vähän liiankin realistiseksi. Jos nyt ei tyyppi pysy sisällä, seuraavaan siirtoon on rahaa joskus keväällä/kesällä 2010 ja olen silloin jo 47-vuotias. Tulee jo kohta ikä vastaan ja haluan jo muutakin elämältä kuin vauvahaaveita. Tässä on mennyt 6 vuotta yrittäessä, toki muutakin on elämään mahtunut. Mutta oli hirveä järkytys, etten tullut luomuna raskaaksi ja toinen yhtä suuri järkytys oli nämä kaksi keskenmenoa. En osannut aavistaa, ettei lahjasoluillakaan onnistu niin vaan.

Mun opiskelut on leppoista, avoimessa aion lukea sosiaalityötä :) Valmistumiseen menee hirmu pitkä aika, maisterivaiheessa pitää päästä yliopistoon.

Itsellä on kerran kysytty asiattomia: olin kolmen lapsen yh ja haastattelussa kysyttiin, miten aion lastenhoidon järjestää. Siihen haastettelija totesi, ettei tällaista saisi kysyä. Olikin paska työpaikka, yksi työntekijä kiusasi minua ja olin siellä vain vuoden :(
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
@Silmu75 Onneksi olkoon! Asiat järjestyy!

ON. Näin yöllä unta, että alkoi vuotamaan kirkasta verta. Tänään koko päivän jomotellut menkkamaista kipua. Olen hypännyt vessassa tunnin välein. Iltapäivällä alkoi krampit voimistua ja niinhän se uni sitten piti paikkansa. Huonoa enteilee . Olen ihan rikki :poop:
 
@Silmu75 Onneksi olkoon! Asiat järjestyy!

ON. Näin yöllä unta, että alkoi vuotamaan kirkasta verta. Tänään koko päivän jomotellut menkkamaista kipua. Olen hypännyt vessassa tunnin välein. Iltapäivällä alkoi krampit voimistua ja niinhän se uni sitten piti paikkansa. Huonoa enteilee . Olen ihan rikki :poop:
Voi ei! :( Niin toivon, että olisi vain väärä hälytys. Kyllä ansaitsisitte jo päästä loppuun asti kaiken yrittämisen jälkeen!
 
Nyt tulee jo hyytymiäkin veren seassa ja menkkakivut ovat aika kovat. Oon ottanut parasetamoli 1g, mutta ei auta. Ibuprofeiinia en uskalla ottaa. En jotenkin enää usko, että tämä vuoto ei olisi vaarantanut alkiota sen verran runsasta on.
Huomenna onneksi ultra heti 7.30. Toivotaan ihmettä!
 
Nyt tulee jo hyytymiäkin veren seassa ja menkkakivut ovat aika kovat. Oon ottanut parasetamoli 1g, mutta ei auta. Ibuprofeiinia en uskalla ottaa. En jotenkin enää usko, että tämä vuoto ei olisi vaarantanut alkiota sen verran runsasta on.
Huomenna onneksi ultra heti 7.30. Toivotaan ihmettä!
@Plusyks Voi ei, toivottavasti tämä harmiton vuoto ja väärä hälytys ja kaikki on hyvin.
 

Yhteistyössä