Luovutettu munasoluhoito, vol. 2

Saanko kysyä millaista teillä on ollut se alkuraskauden vuoto, kelläs sitä nyt olikaan? @nyuu, @Aallotar19 ja @kirsillevauva?

Ei mulla verta ole tullut kuin joku viiru joskus pyyhkiessä, että sinänsä en ole kamalan huolestunut. Mutta tänäänkin oli koko side vaaleanpunainen ja se Lutinus-töhnä on välillä ihan valkoista, mutta välillä sellaista oranssinruskehtavaa? o_O

Se kauan odotetty hcg-arvo tuli vihdoin, mutta kun se nyt oli väärä testi eli joku hcg vapaa B-ketju, niin en tiedä onko tulos vastaava kuin tavallisessa testissä olis ollut. Mutta se oli 2107 ja viitearvo ei raskaana oleville oli sama 5 kuin muutenkin, että kyllä toi nyt ainakin raskauden kai varmisti.
@Silmu75 Mulla oli alussa rusehtavia vuotoja vkolle 10-11. Välillä tuli enemmän ja välillä vähemmän. Viikolla 8 tai 9 lorahti kunnolla kirkasta verta yhden siteen verran ja olin varma, että kesken meni. Vuoto onneksi nopeasti tyrehtyi ja ultrassa kaikki hyvin. Lääkäreiden kanssa vuodoista muutaman kerran jutellut ja kaikki totesivat, että hoitoalkuisissa raskauksissa vuotoja esiintyy enemmän. Niin kauan kun vuotoon ei liity supistuksia ja/tai kovia alavatsakipuja ja vuodot pysyy kohtuuden rajoissa, todennäköisesti kaikki on ok. Ymmärrän kyllä huolesi, mullakin pää meinasi poksahtaa alkuraskauden aikana. Tsemppiä kovasti sinne!
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
@Rusakkonen oon oikeasti niin sydän palasina teidän puolesta... tuo on ihan hirveää ja ei kenenkään tuota pitäisi joutua käymään läpi :( sydämeen sattuu.

Voimia teille tähän koitokseen. Ihana että saatte viettää aikaa poikanne kanssa, pitää hyvänä ja silitellä <3


@Silmu75 vuotoja oli kyllä! Pitkäänkin ja yhden kerran tuli kirkasta. Muuten oli ruskeaa/musta klöntsää. Luultavasti kohdunsuun verisuonet tiputtelivat, mut tänkin sain kuulla vasta nyt olisko ollu rv16. Ja mä uskon et toi hcg on ihan oikee, ainakin arvo kuulostaa just siltä miltä pitääkin! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Silmu75
Ehkä yritän olla kamalasti stressaamatta pienistä vuodoista ja sellaisesta menkkamaisesta kireyden tunteesta kohdussa. Ilmeisesti sekin on ihan normaalia ja kai se kohdun kasvaminen jossain tuntuu. Varasin eilen varhaisultran 11.12., täällä ei taas ollut gynekologiaikoja niin piti varata ajoissa että pääsee edes Lahteen. Ei se ehkä niin paha ole perua kuin neuvola, jos ei siinä vaiheessa olekaan enää syytä mennä.
 
Hei naiset pitkästä aikaa!
Ensinnäkin @Rusakkonen Olen äärettömän pahoillani! Musertava uutinen. Lähetän voimia ja lohdutusta sinulle ja miehellesi!

@Silmu75 Onnittelut plussasta Olen iloinen, että ekasta tärppäsi.

Kiva kuulla, että täällä on kakkosenkin yrittäjiä :)

Olen ollut taka-alalla. Toipuminen keskenmenosta on varjostanut syksyä ja mieliala on ollut alamaissa. Koko ajan ollaan edistetty hoitoja. Valittiin uusi luovuttaja ja suunnitteilla on tuoresiirto. Keräys on ensi viikolla, joten siirto sitten sitä seuraavalla. @Seesam78 sanoihin aikoihin kuin sulla. Pientä tuunausta lääkkeisiin ja siirretään kaksi kerralla, vaikka mun Suomen lääkärini ei siitä oikein innostunut. Pelataan nyt sitten upporikasta ja rutiköyhää. Tunteet ovat ristiriitaisia, välillä supertoiveikas, että nyt on meidän aika ja välillä pelottaa epäonnistuminen ja mahdollinen keskenmeno... o_O
 
@Plusyks Kiva kuulla sustakin! Toivon niin, että teillä nyt onnistuisi! On tämä kyllä tunteiden vuoristorataa joka vaiheessa. Mulla on niin epätodellinen olo, en voi tajuta olevani raskaana. Ehkä se on itsesuojeluakin kun ei tässä vaiheessa voi tietää löytyykö mitään oikeasta paikasta ja vaikka löytyisi, niin pysyykö matkassa. Varhaisultra 11.12., katsotaan nyt pääsenkö sinne asti.
 
Listaus


@Seesam78 ikä 41 vuotta, esikoista yritetään. Yritys aloitettu 5/2014. Kolme tuloksetonta ICSIä omilla soluilla. 1. lahjamunasoluhoito.
@ @ @Florie 39v@Florie 39v, ya 2018, 1. lapsi, takana 2/3xIVF, lahjasoluhoidot alkamassa syksyllä.
ron-Da (ikä 43v), yritys aloitettu 2019 omilla soluilla, nyt lahjasolut, 3. lapsi (puolison ensimmäinen)
@Plusyks, 42v, yritys aloitettu 10/2016, 1.lapsi, 1.donorhoito 2.PAS, takana 2x omasolu-IVF. (km 4/2019), (km 8/2019)
@Papupilvi 35v. ya 1/2018, 1.lapsi, 1.lahjasoluhoito, 3x omasolu-IVF
@Mirumarumoru, (44 v.), 4. / IVF x 3 vuonna 2017 ei tulosta, sterilisaation purku 06/2018, aloitettu luomuna 7/2018, --> luomuraskaus 03/2019, joka päätyi keskenmenoon, 1. lahjamunasolusiirto marraskuun lopussa

Tulevat tapahtumat:


@Silmu75 varhaisultra 11.12



Plussanneet:

@Ramiina, ikä 34, yritys aloitettu 2005, Elite-Klinik, 2. IVF, 1. Pas. 1. lapsi, la29.9.2019, syntynyt 23.9.2019 tyttö


@IiDa, 1. lahjasoluhoito/ ikä 46-v/ yritys aloitettu 4/2016/ 2. lapsi, la 10.2.

@nyuu 2. Lahjahoito 1. Pas/23v/yritys aloitettu 6/2016 /1. lapsi/ 4x km/ LA 27.2.2020

@Sukkis, Ikä 39v, 1. lapsi, yritys aloitettu 2017, Felicitas: 1xIVF, 1x hoidon keskeytys, 2xICSI, Dextra: 1xICSI, 1x lahjasoluhoito (josta plussa), LA 6.2.2020.


@kirsillevauva, ikä 46-vuotta, yritys aloitettu 12/2013/ Dextra/ 4. lapsi (ensimmäinen lahjasolulapsi), km 2/2019 (8+0)/km 6/2019 (5+5), LA 30.4

@Aallotar19 (ikä 45), yritys aloitettu 12/2017, enkelipoika 09/2018 (rv 27), 1. lahja-alkiohoito. km 7/2019, LA 20.5

@Silmu75 (ikä 43), ya 2013, 1.lapsi, LA 29.7
 
Lisäsin sinut @Silmu75 plussanneihin <3.

Minulla on ollut sellaista vuotoa, että pikkuhousunsuojat riittää ja eniten ruskeaa, mutta kirkastakin on ollut. Että aika tavallista tuntuu olevan.

@Mirumarumoru, ihan hyvän kuuloinen saalis teillä. Siellä se teidän tuleva vauva jossakin jo odottaa!

Itse täytyy sanoa, etten ymmärrä, miksei lapselle kerrota alkuperästään. Ensinnäkin valheilla on tapana paljastua ja niitä on raskas kantaa. Toisekseen salaaminen kertoo lapselle, että aluperässä on jotakin "hävettävää", josta ei voi puhua. Jos siitä kerrotaan alusta asti, tulee siitä luonnollinen osa omaa tarinaa. Minusta jokaiselle on oikeus kokonaiseen kuvaan itsestään. Näen työssäni valehtelua ihan liian paljon...

Oli kiva ja rentouttava viikonloppu ystävien kanssa Imatralla. Kylvettiin ja ulkoiltiin, ja nukuin paljon :)

Kirsi ja rv 18+3
 
  • Tykkää
Reactions: Pupuna112
Mekään emme kerro kenellekään lahjasolusta, lapselle ehkä mutta vasta aikuisena. Mietin tätä asiaa pitkään ja joka kantilta ja minusta on niin, että lahjasoluraskaudessa on kyse perimästä joka on liian monimutkainen asia lapsen ymmärrettäväksi. Toisekseen harva meistä muistakaan tuntee perimäänsä dna-tasolla. Kyse ei ole valehtelusta vaan siitä että mielestäni lapsen kapasiteetti ei riitä perimäkysymysten pohtimiseen eikä hänen tarvitsekaan niitä miettiä. Harva ylipäätään ymmärtää lahjasoluasiaa ellei itse ole sitä joutunut pohtimaan.

Muilta osinhan lapsi on täysin oma, minun verestäni ja lihastani kasvanut ja minun rakkaudellani kasvattama.

Teimme lisäksi hoidot ulkomailla ja siellä lainsäädäntö on toinen kuin Suomessa, lapsi ei saa koskaan tietoonsa luovuttajan henkilöllisyyttä. Se, miten näitä asioita säädellään, on kulttuurista. Virossa ajatellaan että lapsella on vain yhdet vanhemmat ja siksi lahjoittajat ovat anonyymejä.

Minusta on jokaisen perheen oma asia mitä lapselle päätetään kertoa tai olla kertomatta. Ulkomaisilta palstoilta löytyy paljon vertaisseuraa myös niille jotka päättävät olla kertomatta.

Ja kun lapsi on aikuinen voi dna:ta kartoittaa esim. sukututkimus-dna-näytteellä jos asia silloin askarruttaa. Aikuisena lapsella on jo välineitä käsitellä näitä asioita. Omalla kohdalla en tosin ole varma kerronko lapselle koskaan ellei hän itse halua tehdä dna-testejä omasta kiinnostuksestaan perimäänsä kohtaan.
 
Sovitaan @Inna1977, että ollaan sujuvasti eri mieltä :) Ei tästä ollut tarkoitus tappaleen alkaa, mutta minulla on asiasta selkeä ammatillinen ja yksityiselämään perustuva mielipide. Teen työtä tällaisten asioiden kanssa päivittäin...

Tyttäreni on nyt 13-vuotias ja pienenä hän kysyi, miten hänen ystävänsä on saanut alkunsa, kun hänellä on kaksi äitiä ja ei ole miehen kanssa naimisissa. Selitin ihan sujuvasti hedelmöityksestä ja lapsi sanoi nauraen, että nyt kyllä äiti hupsit. Eli tieto oli liikaa hänen ymmärryskyvylleen. Silti en alkanut satuilemaan mitään haikaroista tai mehiläisistä... Nyt ymmärtää jo sujuvasti hedelmöitystä ja sen, että pikkusisarus syntyy eri geeneistä kuin hän. Ymmärrykseni mukaan salaisuudet ovat vahingollisia, totuus harvoin. Isyyslakikin lähtee siitä, että perusteltu syy keskeyttää isyyden selvitys on insesti. Insestisesti alkanut isyys ei ole lapsen edun mukaista. Lainsäädöntö perustuu kuitenkin tarkkaan pohdintaan ja Suomellakin on velvollisuus noudattaa omia ja kansainvälisiä lakeja, jotka velvoittavat osallistuttamaan lasta itseään koskevaan päätäntätekoon.

Oma kokemus kolmen lapsen äitinä on, että lapset ottavat asiat aika luontevasti, jos ne niin heille esitetään ja heillä on lupa niistä puhua. Lapset kohtaavat muitakin isoja kysymyksiä elämänsä aikana - mahdollinen ero, kiusaaminen, sairaus, läheisen kuolema. Ja on aika invalidisoivaa, jos näistä ei ole lupa puhua.
 
  • Tykkää
Reactions: Florie ja Seesam78
Torstaina on meillä luovuttajan punktio. Isoa määrää soluja ei ole tulossa, joten aika tavalla on alkanut jännittää. Olin jotenkin tässä odotellessa ehtinyt jo unohtaa, millaista tämä on – nyt kaikki ajattelukyky on mennyttä enkä pysty keskittymään mihinkään. Aarghh.
 
Ovumialla siirretään vain yksi, koska meidän ikäisillä raskauteen liittyy jo muutenkin aika paljon riskejä ja kaksosia odottava olisi vielä enemmän vaarassa. Mulla on sellainen tuntuma, että aika monella on alkanut kaksoisraskaus kun on siirretty kerralla kaksi alkiota, ja usein vauvat ovat sitten syntyneet ennenaikaisina.
 
Meille tehtiin hoidot, ensin 4xIVF ja sitten luovutettu, silloisessa Fertinovassa. Mun taustat huomioiden, paha endometrioosi, siirrettiin 2 alkiota ensimmäisestä luovutetusta hoidosta kun me sitä haluttiin ja vaadittiin, taustalla jo 6 vuotta yrittämistä.
Molemmat alkiot kiinnittyi onneksemme ja meille syntyi terveet noin 2,5kg painavat pojat täysiaikaisina :)
 
Vaikuttiko @johkunen siis endometrioosi siirrettävien alkioiden määrään? Jouduitteko paljonkin vääntämään asiasta, että suostuivat?
Joo siis sillä tavalla että yhtään raskautta ei oltu saatu alkuun omilla soluilla. Mulla leikattiin kaikkiaan 3 kertaa endometrioosia joista viimeisin leikkaus oli iso ja sen jälkeen ajettiin omat hormonit alas ettei pääse vaikuttamaan hoitoihin, tiedossa oli että raskaus hoitaisi endoa kunhan sellainen ensin alkaisi!
Ei jouduttu edes vääntämään, sanottiin että tämä on meidän viimeinen oljenkorsi ja sitten luovutetaan, 2 halutaan siirrettäväksi, lääkäri ymmärsi kyllä asian ja 2 hyvälaatuista blastoa siirrettiin :)
 
Ultrassa käyty ja kaikki näyttää hyvältä. Oikeastaan paremmalta kuin yhdessäkään omasoluhoidossa. Siirtopäiväksi varmistui 13. päivä. Nyt alkaa vähän jännittää.
Kaikki etenee siis suunnitelmien mukaan!

Siirron jälkeen jännittää taas, ja jos tulee plussa niin taas jännittää - taitaa olla samanlaista epävarmuutta ja hermoilua koko taival!
 
  • Tykkää
Reactions: Seesam78
2 blastoa minullekin siirrettiin ja kaksoset lopulta monien negojen ( aina siirrettiin 2 ) jälkeen syntyi viikolla 37, terveet tyttö/poika. Raskaus sujui hyvin, vaikka ikää olikin 45++
”Vaikeampi” raskaus on, jos alkio/blasto jakaantuu vielä kahdeksi ja odottaa sitten samassa pussissa ja yhteisellä istukalla kasvavia kaksosia, silloin on riskit suuret...
Kaikille onnea vaiheisiin ja kyllä ne kaksoset on ehdottomasti tuplaonni
 

Yhteistyössä