Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä hankintojen suhteen. Vaunuasia on hahmottumassa, nyt on enää kaksi yhdistelmävaunupakettia, joiden välillä valinta tapahtuu.

Olen myös ostanut pikkuiselle ekat vaatteet itse ja saanut aika paljon äidin ostamia lisäksi. Tytöllä alkaakin olla aika ihania asuja ja niitä katsellessa hän alkaa muuttua läsnäolevammaksi. :)

Ja just noita vaatteiden pesemisiä mietin minäkin - eli kaikki pestään? Käytättekö jotain erityistä miedompaa pesuainetta myös?

Sänky + hoitopöytä + vauvan huoneen maalit myös valittu. Sänkyyn ostettu peitto, tyyny + pari settiä söpöjä lakanoita ja ne on pesty ja silitetty. Ja kylpyamme ostettu myös. Valitettavasti en pääse ihailemaan niitä vielä paikoillaan ja valmiina, ne jäi meidän tulevaan kotiin odottamaan. Muutetaan nimittäin vauvan kanssa ulkomaille heti, kun ollaan tarpeeksi toivuttu ja ehditty saada hänelle passi. Parin kolmen viikon päästä synnytyksestä, luulisin. Siihen saakka pysyn Suomessa ja mies sukkuloi töiden ja mun väliä. Vähän on säätämistä jännillä hetkillä, mutta me on asuttu niin paljon ulkomailla ja keskenään eri maissakin, että stressiä lienee paljon vähemmän kuin monella muulla olis vastaavassa tilanteessa.

Sokerirasitus ei valitettavasti mennyt putkeen, kaksi arvoa meni hiuksenhienosti yhdellä kymmenyksellä rajan yli. Kolmas oli huippuhyvä. Nyt olen sit mittaillut sokereita ja ne on kyllä olleet todella reippaasti alle raja-arvojen joka kerta. Siis niin reippaasti, että esim. lounaan jälkeinen arvo on ollut monta kertaa vielä paastoarvoksikin hyväksyttävä. Ja vauvan osalta todettiin alkuviikosta, että hän oli päivälleen oikeissa mitoissa eli ei todellakaan mikään iso vaan keskikäyrällä. Sikäli kaikki hyvin, mutta joulunaika olis ollut tietty kivempi ilman tuota (mun mielestä turhalta näyttävää) radi-diagnoosia. Pitää vaan malttaa jättää glögit, tortut ja suklaat väliin.

Aika lentää - Iitu taitaa olla melko tasan 10 viikkoa mua edellä ja nyt jo tosi lähellä h-hetkeä. Ja Bessonitsa - tosi hyvin on sun pikkuiset on kasvaneet. Mäkin lueskelin aika runsaiden suspistusten takia vähän turhankin paljon netistä keskosjuttuja ja olen nyt onnellinen, kun tilanne muuttuu päivä päivältä paremmaksi viikkojen suhteen.

Ja vauva on vilkas kuin mikä, pitää mut hereillä aamuöisin jumppatuokionsa takia...

La Bambina 29 + 3
 
Tuttipulloista meillä on käytössä Lifefactoryn pullot. Valitsin ne kun muovipullot ja niistä irtoavat kemikaalit epäilyttävät. Ne jatkavat vielä elämäänsä tuttipulloajan jälkeen vaikka eväspurkkeina.

Pesulämpötilana käytän kaikkeen 60 astetta ja pesen pehmolelutkin. Pesuaineena on herkälle iholle sopiva pesuaine.
 
Tuttipulloista: Olen ostanut pari Ainu MAM Anti-Colic tuttipullo 160ml, BPA vapaa tuote. Olen saanut lisäksi pari tuttipulloa.

Pesu: Olen pessyt lähes kaiken 60 asteessa, osan myös pehmoleluista. Pesuaine hajusteeton, herkän ihon pesuaine.

Iitu78: Onko tullut lisää viitteitä, että synnytys lähestyy?

Saiga: Hyvä, että olet saanut opinnot kuntoon. Pääset keskittymään vauva-asioihin ja toivottavasti jaksat vielä puuhata :)

Bessonitsa: Tsemppiä jaksamiseen ja kannattaa hakea sairauslomaa, jos alkaa väsymystä olemaan liikaa.

La Bambina: Radista: Olen välillä herkutellut :) Olen esimerkiksi päivällisaikaan ottanut jonkun normaalin osan pois ja ottanut tilalle glögin. Sen jälkeen olen tehnyt ylimääräistä seurantaa ja arvot ovat ollut alle raja-arvojen. Mielestäni tämän tyyppisesti voi tehdä, mutta joka päiväistähän se ei saa olla.

Täällä ei hirveästi ole merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Viikolla kävin ylimääräisessä liuskaan pissiimisessä, kun pää tuntui jotenkin omituiselta ja siellä näkyi vähän vihreetä pro:ssa. Sain lähetteen labraan, että varmistetaan raskausmyrkytyksen tila. Tulehdusarvot oli ok, mutta bakteeritilanne ei ollut vielä eilen selvä. Mutta tod.näk. nyt taisin ylireakoida, kun verenpainekin oli ihan hyvä. Sain kuitenkin mielenrauhan :) Kuulin muuten äidiltäni, että hänellä on kaikki raskaudet mennyt yli ja ne on käynnistetty. Saa nähdä, miten käy minulla.

Tytsy75
38+2
 
Yritän miehen padilla päivittää...
Ihana tyttö syntyi torstai iltana rv39+4, kokoa 49cm ja 3345g. Lapsivedet meni jo edellisenä yönä ja alkoi supistukset, ne oli kyl kovia mut liian harvoja. 4cm oli auki kun tultiin ja kalvojen puhkaisun jälkeen kaikki eteni tosi nopeasti.
Niin ihana on tuo tyttö joka alkoi nyt huutaa ruokaa.palailen.
 
Iitulle sylin täydeltä onnea :) nyt se on totta ja sylissä!!

Tuttipulloista, meidän pojilla oli/ on Philips Avent koliikkipullot koska estävät ilman nielemistä niin paljon ja tutti jäljittelee nänniä.

johkunen ja tuplapojat 1v1kk ja täällä kävellään kovasti :)
 
no oon näköjään moneen kertaan kirjottanut..ihmeellisesti ei näkynyt padilla se viesti ollenkaan. Oltiin lopulta neljä päivää osastolla.Vauvalla nousi bilirubiini arvot, nyt niitä seurataan lähes päivittäin polikliinisesti. Aika rankkaa joka päivä viettää 2-5 tuntia sairaalalla etenkin näin joulun alla. Onneksi tyttö voi hyvin, on reipas ja pääasiassa kitisee vain jos on nälkä. Niin ihana ja kaunis lapsi!
 
Tytsy, vieläkö pää on tuntunut omituiselta? Mullakin välillä tuntuu, ja sitten välillä vähän huippaakin. Mutta virtsa ollut ok, ja verenpainekin. Mutta kai toi raskausmyrkytys voi kehittyä nopeastikin, että pitää seurailla. Onko muuten oloissa muutosta?

Kiitos pesukommenteista! Mäkin aion käyttää hajusteetonta herkän ihon pesuainetta. Ja tuttipullo on niin ikään lasinen :). Vielä ei kyllä ole juuri mitään laitettu valmiiksi... :whistle:

Mulla yhä selkeemmin vauva tuntuu painavan tuolla alhaalla, ja nivuset on alkaneet tuntua kipeiltä. Eli kai se synnytys pikkuhiljaa lähenee (vaikka sais mun puolesta pysyä vielä mahdollisimman kaukana). Ensi viikolla sitten painoarviota tehdään.

La Bambina, munkin on pitänyt sokereita mittailla, tosin nyt loppuajasta en niin ole jaksanut. Olen kuitenkin alkuun mittaillut sen verran, että tiedän milloin ne todennäköisesti nousee, ja mittaillut enää lähinnä silloin. Esim. aamuarvot ja ennen ruokaa arvot mulla aina hyvät, enkä enää jaksa mittailla niitä.

Kaikille ihanaa joulun aikaa ja loppuodotusta!

Ja Tytsylle erityistsempit lähestyvään synnytykseen! Uutisia odotellen...
 
Saiga: Päässä on nyt parempi olo. Bakteeriarvot oli myös ok. Olen seurannut nyt joka päivä verenpainetta. Ne ovat olleet myös hyvät. Kiitos tsempeistä :)

Neuvolassa kävin tiistaina ja pikkuinen
laskeutunut, mutta ei ole kiinnittynyt. Pikkuisen jalat ovat mun kylkiluitten kohdilla, mutta se ei tunnu mitenkään pahalta. Mulla ei ole tullut vielä sen kummempia tuntemuksia, että synnytys olisi lähellä.

Rauhallista joulua kaikille ❤

Tytsy75
38+6
 
Ihana joulu vietetty pikkuisen kanssa. Ihan kotona ollaan vaan oltu, itse oon yrittänyt joka päivä ulkoilla, hoitaa hevosta tai käydä kaupoilla tunnin verran että saa raitista ilmaa.
Me oltiin siis sairaalassa neljä päivää. Sen jälkeen vielä kaksi aamupäivää meni verikoe kontrolleissa ja se oli aika rankkaa synnytyksen jälkeen raahata pientä kaukalossa pitkin sairaalaa ja yrittää joulua saada kuntoon. Onneksi ei enää aatonaattona tarvinnut mennä kun veriarvot tulivat turvalliselle tasolle. Vauva on aika simppeli vielä, syö ja nukkuu, oikeastaan tänään on eka päivä kun on nukkunut vain pieniä pätkiä ja itkenyt paljon. Mittasin siltä jo kuumeenkin kun ihmettelin mikä sitä vaivaa, mutta ei ollut lämpöä ja nyt nukkuu. Hereillä ollessaan tapittaa ihanasti silmiin ja on yleensä tyytyväinen. Yöllä herää parin tunnin välein syömään, joten tietenkin väsyttää. Saa rintamaidon lisäksi myös korviketta, joten ihanaa kun mies hoiti viimeyönä ja sain nukkua aamukuuteen. Olikin lähes kahteen viikkoon eka yli kolmen tunnin unipätkä!
Ekat päivät kotona oli aika tunnemylläkkää..pidin vauvaa lähes herkeämättä sylissä ja katselin ja ihastelin..seuraavaksi purskahdin itkuun kun pelkäsin mitä jos sille sattuu jotain. Kauhea menettämisen pelko iskee välillä! Sellainen aarre ja lahja se pieni on..isänsä on ihan myyty, hoitaa pientä niin hellästi ja mielellään. Vauva on ihan isänsä kopio, hän muistuttaa isää niin kovin että oikeastaan huulet ovat ainoat jotka ovat kauniilta naiselta:). Tosi nätti tyttö.
Iitu ja baby 11vrk
 
Iitu78: Ihanaa, että saitte viettää joulun rauhassa tytön kanssa :) ja ei tarvinnut mennä enää sairaalaan.

Mulla on ollut aika vähän ennakoivia oireita. Sormet on alkanut turpoilemaan/jäykistymään öisin, mutta päivällä on helpottanut. Menkkamaisia kourituksia on ollut vähäinen määrä. Päässä ollut kummallinen olo on hellittänyt. Ilmeisesti tytön jalat ovat oikealla puolella kylkiluissa, kun tuntuu painetta siellä. Saa nähdä milloin tyttö tulee.

Täällä odotellaan kovasti tytön tulemista :)

Tytsy75
39+5
 
Ihanaa ja ihmeellistä uutta vuotta kaikille!

Iitu, kuulostaa ihanalta vauva-ajan alku!
Itse en oikein vieläkään osaa ajatella vauvan tuloa, on edelleen menettämisen pelkoa, esim. että synnytys menee pieleen.

Tytsy, mulla kanssa tuota sormien turpoamista öisin ollut pari viikkoa. Sen sijaan ei mitään menkkatuntemuksia. Onko tullut lisää oloja? Vai jokohan olet päässyt tositoimiin?

Täällä vauvan painoarvio oli 3,3 kg, toivon ettei menis kauheasti yliaikaiseksi, ettei tulisi kovin iso vauva puserrettavaksi. Ei kyllä ollut vielä merkkejä synnytyksen läheisyydestä. Yliaikaiskontrolli olisi jo viikolla 41+0, jos ei sitä ennen mitään tapahdu. Vauva painaa alhaalla, nivusten kivut ehkä vähän helpottaneet. Odotellaan vaan.
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Saiga: Mulla alkoi tuntumaan enemmän painetta oikean kyljen puolelta. Soitin keskiviikkona neuvolaan ja pääsin samantien käymään siellä. Päädyttiin, että menen päivystykseen vaikka oireeni ei ole ihan hälyttäviä. Otettiin käyrät, mun verenpaineet ja pissanäyte mahdollisen raskausmyrkytyksen takia. Ei hälyttävää :) Oikean kyljen kohdilla on maksa ja mulla ei myös siitä tullut oireita, kun testasivat. Pääsin lisäksi ultraan. Istukka, napavirtaukset ym. kunnossa :) Painoarvio oli myös 3,3 kg. Kohdunkaula on lyhentynyt. Kohdunsuu pehmentynyt, mutta vielä kiinni. Nyt ei ole ollut kyljen lisäksi mitään oireita. Eilen käytiin saunassa ja tänään kävelyllä, että saatais tyttöön vähän vauhtia :) Tytöllä ei taida kuitenkaan olla kiire tulla.

Tytsy75
40+1
 
Onpa jännää odotella, että milloin alkaa tapahtua! Sekä sinun puolestasi, Tytsy, että omalta kohdalta. Hyvä että pääsit tsekkaukseen. Sanoivatko minkä verran sinulla oli kohdunkaulaa jäljellä? Mulla oli 2 cm, mutta en sitten tiedä mitä se normaalisti on, ilmeisesti tuokin on jo lyhentynyt? Kohdunsuusta ei sanottu mitään. Teillä vähän kevyempi tyttö, kun olet viikon mua edellä. Saa nähdä kumpi meille tulee.

Muuten, minullakin oli joskus nimenomaan oikealla puolella kipuja, kerran särkyä ja kerran kipuja. Ekalla kerralla soittelin, eipä muuta kun tilanteen seuraamista (mutta ei sitten tullut uudestaan). Ehdottivat, että voi liittyä myös suolistoon. Toka kerran kivut sitten mietin itsekin, että saattoi olla rasvaiseen ruokaan liittyvää?
 
Paljon paljon onnea Iitulle vauvasta! Ihana kuulla, että kaikki meni hyvin ja saitte tytön jouluksi kotiin.

Jännää myös että teillä molemmilla, Tytsy ja Saiga, vauvan saapuminen on jo tosi lähellä!

Meitä jää tänne kohta odottamaan vain minä & Bessonitsa, tosin tuolla hoitopuolella näyttää olevan aivan ihana plussien vyöry meneillään eli kaipa tämäkin puoli kohta taas vilkastuu.

Täällä on kaikki mennyt hyvin. Radi-mittailuja olen tehnyt, mutta koskaan en ole päässyt lähellekään raja-arvoja, vaikken nyt jouluna ole ihan tiukasti ohjeita noudattanutkaan. Harjoitussupistuksia on myös edelleen, mutten enää jaksa niistä stressata.

Äitiyslomaan enää 3 viikkoa. Hankintoja on nyt alettu tehdä - yhdistelmävaunut, turvakaukalo, vaatteita yms., kylpyamme -kiitos vielä kerran teille hyvistä ohjeista ja ihanaa, onnellista uutta vuotta 2016!

La Bambina 31+5
 
Iitulle todella paljon onnea pienestä ihanasta tytöstä! Kiva kuulla, että vauva-arki on lähtenyt hyvin myös sujumaan.

Onkohan Tytsy jo synnyttämässä? Kaukana ei ainakaan enää ole (y)

La Bambina, kiva kuulla että olet voinut hyvin! Onko jo tukala olo? Mulla alkaa vähän oleen paksuhko fiilis, varsinkin nyt kun paljon talvivaatteita päällä...:LOL: minä kävin kanssa tuolla toisella puolella kurkkimassa mitä hoidoissa oleville kuuluu ja näytti plussia tulleen, joten kohta saadaan tänne varmasti lisää väkeä:) Tuntuu siltä, että hetki sitten vasta itsekin mietin että uskallanko tänne puolelle jo tulla vai en ja nyt sitten on jo viikkoja 29+4. Mihin tää aika menee?! :) Siis juoksee vaan! Ihan hulluna oon hankkinut kaikkea vauvakamaa, oikeestaan enää vaan pari tuttipulloa ja tuttia ja sitten olis kaikki hommattu:ROFLMAO:
 
Olen vielä yhtenä kappaleena. Oireita ei ole hirveästi. Synnytys taitaa tapahtua käynnistämällä.

Aika menee nyt hitaasti. Alkuraskaudessa oli sama fiilis, että aika menee hitaasti ja sitten oli välivaihe, joka menikin sit hurjan nopeasti :)

Tytsy75
40+6
 

Yhteistyössä