Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Kiva kuulla teidän vauvautuneiden kokemuksia unista ja elämästä noin yleensä! Tietää paremmin mitä on odotettavissa. Vauvat ovat tietenkin yksilöitä, ja vaikka kuinka varautuisi, en usko että voi ennakoida kaikkea. Ihanaakin se on ensimmäisen kanssa kun kaikki on uutta.

Onnea Fibbis rakenneultrakuulumisista! Minulla ei vieläkään ole kunnon liiketuntemuksia. Vähän huolettaa mutta ehkä istukka vaan estää niitä. Rakenneultra on onneksi ensi viikon lopulla.

Onnea tälläkin puolella Pikkukintsu! En ollut ajatellut missä päin asut mutta on varmaan erilaista siellä. Ihan jo Euroopan sisällä käytännöt vaihtelevat paljon. Hienoa että ultrassa oli yksi sykkivä sydän! Minulla oli aika samantapaista oiretta mutta yökötys tuli kuvaan vasta viikolla 9. Eikä sitä kestänyt kun n 4 viikkoa. Väsymyksestä aina selviää, jos voi ottaa päikkäreitä töiden jälkeen. Katsoin omaa lääkitystarinaa ja täällä Suomessa vähensin asteittain lääkkeitä viikolta 8, aloittaen estrogeenistä. Annos oli alussa 3x1 päivässä, sekä 200mg lugesteron että estrogeenia. Lopulta viikolla 12 oli enää 1 luge päivässä ja se jäi sen viikon jälkeen pois. Lääkärin mukaan keho kannattelee raskautta itse jo siinä vaiheessa. Ohjeet varmaan vaihtelevat maittain paljon. Papasta olen kuullut että sitä ei mielellään oteta raskauden aikana mitta ehkä sen voi kuitenkin tarvittaessa ottaa. Otin sen viime syksynä eikä ole nyt tarvetta. Epäilläänkö sinulla jotain tulehdusta? Käytkö nyt julkisella puolella Kiinassa? Mielenkiintoista kuulla sikäläisiä käytäntöjä!
 
Tällä viikolla rakenneultrassa kaikki oli hyvin, ja yllätykseksi poika on tulossa! Ei pitänyt tyttösykkeet paikkansa mutta ihanaa tämäkin. Jännitin jostain syystä pari päivää tätä ultraa ihan hirveästi.

Tällä viikolla olen vihdoin tuntenut liikkeitä, välillä ihan tuntuvia mujautuksia, etenkin jos olen itse sillä tavalla että vauvalla ei ole paljoa tilaa vatsassa. Eli yöllä kun olen kylkivatsaasennossa tai venyttelen selälläni. Istukka on edessä ja se on varmaan alkuvaiheen hipaisuja hiivuttanut kun vasta kunnon liikkeet tuntuvat.

Miten muilla menee, millä viikolla Piper olet nyt?
 
  • Tykkää
Reactions: Hiskias
Moikka.

Pitkästä aikaa, oon ollut jotenkin saamaton niin en oo saanut kuulumisia laitettua. Viikot kuluu nopeasti ja tänään on jo 28+5:eek: ensi viikolla pääsen ylimääräiseen ultraan. (y) Oon saanut muutaman extra käynnin mieltäni rauhoittamaan ja se tuntuu hyvälle.

Jonnuli: onnea poikalupauksesta! Minusta on ihanaa kun tulee poika, en tiedä miksi mutta ajattelen että todennäköisesti muistuttaa isäänsä ja sitten alkuperä voi jäädä helpommin taka-alalle. Välillä en silti edes muista miten raskaus on saanut alkunsa:eek: ihanaa kun tunnet liikkeitä, ne rauhoittavat mukavasti, mutta joskus hiljaisena päivinä aiheuttavat myös huolta.

Pikkukintsu: paljon onnea hyvistä ultrakuulumisista. Itsellä lopetettiin tukihoito monia aiemmin jo viikolla 10 taisi olla niin ettei ollut kuin lugesteron jota itse pyysin että saan jatkaa vk 12, mutta silloin lääkäri kertoikin että jossain päin maailmaa tukihoito voi jatkua puoleen väliin tai ylikin, mutta oikeasti siitä ei ole hyötyä kun istukka tuottaa tarvittavat asiat, tosin se oli hänen mielipide. Mulle on myös papasta, että jos ei ole välttämätöntä ottaa raskausaika ei kannata ottaa mutta saa ei mikään ehdoton ei. Mulla on vähän vierähtänyt edellisestä ja aijonkin heti kun mahdollista raskauden jälkeen otattaa sen. Kyllä tulehdukset saa muullakin keinolla selville kuin papassa.

Fibbis: ihanaa että kaikki oli hyvin ultrassa! :love: Itsellä on myös vahva tunne että vauva on oma eikä luovuttajaa tule edes mietittyä, vaikka todella kiitollinen olenkin tietysti!
 
Pitipä kirjoitella omat kokemukset luovuttajataustasta. Joskus katselen poikaa ja yritän miettiä, että tosiaan, se hoito olikin alussa. :D Hädin tuskin muistan asiaa vauvahuurujen keskeltä. Lisäksi poika on kuin kopio isästään, joka vaikeuttaa muistamista vieläkin enemmän. Olemme kertoneet hoidosta lähipiirille ja tunnekuohu oli suurimmillaan silloin. Nyt tunnen vain kiitollisuutta sitä ihanaa ihmistä kohtaan, joka antoi meille puuttuvan palasen.
 
Onnea poikalupauksesta Jonnuli ja kiva, että liikkeitä alkaa jo tuntua. Minäkään en tuntenut liikkeitä vielä kunnolla rakenneultrassa ja siellä sanottiinkin, että istukka on edessä ja saattaa mennä muutama viikkokin ennenkuin alan niitä tuntemaan. Rakenneultran jälkeisellä viikolla aloin vähän enemmän pistämään liikkeitä merkille ja nyt tuntuu jo ihan selkeää myllerrystä, vkoja 23+

Onnea myös pikkukintsulle hyvistä ultrakuulumisista. Minulla lääkitys oli muistaakseni ohjeistettu vkolle 12 asti, 800mg Lugesteron ja 2mg Progynova. Suomalainen klinikka ohjeisti vähentämään jo aikaisemmin, lääkärin mukaan istukka tuottaa jo riittävän hormonimäärän joten tiputin annostusta n. vko 9-10 alkaen ja lopetin ohjeen mukaan vko 12.

Piper, mitä kautta sait ylimääräisen ultran tai miten sait perusteltua? Onko kukaan muuten käynyt tai menossa 4D-ultraan? NKL:la saatiin jo vähän 3D kuvaa pienestä, mutta mietin olisiko 4D vielä mukava muisto vai ylimääräistä rahanmenoa. Aika moni on kertonut, että lapsi on synnyttyään ollut ihan tunnistettavissa jo 3D/4D kuvista :)
 
Fibbis: oikeastaan ultraan pääsy on pitkän tien tulos. Eli alkuraskaudesta mulla oli vuotoa minkä vuoksi kävin keskussairaalassa jonne sain kontrolli ajan. Tällöin otin puheeksi oman jaksamistani ja miten koen, että keskustelu apu olisi tarpeen. Tätä minulle järjestettiin sitten myös. Olen käynyt juttelemassa kerran kuussa kätilön kanssa, jossa otin rakenne ultran jälkeen puheeksi, että minua huolestuttaa lapsen koko ja hän järjesti minulle kontrolli ultran ja tämä aivan ihana lääkäri lupasi minulle mielenrauhani vuoksi muutaman ylimääräisen ultran. :love:

Eilen käyty tarkistamassa tyypin hyvin vointia ja hyvin hän kasvaa. Painoa tällä kaverilla oli n.1,5kg ja hän oli siellä pääalaspäin. D3 kuvaa en saanut kun tyyppi piti sinnikkäästi kädet kasvojen edessä.

Itse en aijo mennä D3/D4, koska olen saanut hyvää seurantaa muuten. Aikooko joku mennä raskausajan kuvauksiin?

Piper 29+5:love:
 
Onpa kiva Piper että olet päässyt ylimääräisiin ultriin! Varmaan helpottaa oloa ja antaa mielenrauhaa. En usko että Helsingissä helposti saisi mahdollisuutta, ja onhan meillä avoimet neuvolat missä voi käydä jos huolestuttaa.

En ole ajatellut sitä 4D ultraa, vaikka kivahan se olisi. Ajattelen että sen verran saa tulla yllätyksenä, miltä tyyppi sitten näyttää. Ja sijoitan ne pari sataa johonkin muuhun :). Meillä lähipiiri tietää luovutustaustasta ja kuten Anirazilla, ehkä ne suurimmat kuohut on jo olleet sen suhteen. Mutta on sitä vähän kieli keskellä suuta kun joku joka ei tiedä tästä, selittää periytyvistä ominaisuuksista ja mitä häneltä on lapselleen siirtynyt. Minulta sitten siirtyy arvot ja elämään liittyviä paljon muita arvokkaita asioita.

Fibbis nyt tunnen minäkin liikkeet jo selkeämmin, useamman kerran päivässä. Mutta jos niitä ei tunnu niin kyllä huolestun! En ole ihan varma oliko meillä 3D NKLlla rakenneultrassa vai 2D? Kuvassa lukee 2D eikä se kovin selkeä ole. Mutta ehkä se on 3D, ei rakenteita ehkä muuten saa esiin. Aloin kyllä miettimään haluanko sittenkään NKllle synnyttämään. Aika työmaata se ultrauskerros oli... Onko kukaan tästä ketjusta vuoden sisällä synnyttänyt siellä? Onko synnäri yhtään rauhallisempi? Muutenkin heinä-syyskuu ovat kuulemma kiireisimpiä kuukausia, ehkä joudun vielä Lohjalle tai Hyvinkäälle asti ;)
 
Hei kaikille!

Onnea teidän raskauksiinne ❤

Joskus käyn lueskelemassa täällä kirjoituksia ja muistelen omaa lapsettomuusaikaa... Siitä on jo 8-vuotta kun kasvattelin esikoisiani pitkien hoitojen jälkeen vatsassani.

2 1/2 vuotta sitten annoimme loput 7 alkiota annettavaksi toiselle pariskunnalle. Tuntui kamalalta ajatus, heittää roskiin kovan työn ja tuskan tulos.

Lämmittää mieltä, että jos ja kun alkiot on päässeet käyttöön, tiedän kuinka paljon niitä lapsia rakastetaan. Sydämestäni toivon onnea teille kaikille. Tiedän, kuinka raskas taival on lapsettomuushoidot käydä läpi :)
 
Vihdoinkin pääsin omalle koneelle vastaamaan. Kännykällä on rasittava kirjoittaa, kun ei tunnista suomea. Meidän ryhmä oli pudonnut etusivulta, ja oli aika työn takana etsiä hakukoneilla linkki. Minusta nämä uudet sivut ovat paljon vaikeampikäyttöiset kuin vanhat.
Kiva on lukea teidän muiden ultrakuulumisia, kun itsellä on nyt menossa kuukauden tauko ennen seuraavaa ultraa. Yllättävän rauhallisin mielin olen ollut, ehkä jatkuva etova olo ja väsymys pitää mielen raukeana;).
Olette jo niin ammattimaisen kuuloisia... sanasto on selvästi tullut tutuksi. Voisiko joku laittaa minulle vielä tarkennuksen millä viikolla on esim. rakenneultra. En opi täällä Kiinassa suomalaista sanastoa:unsure:. Siinä siis jo mahdollisesti voi nähdä sukupuolen?
Onnittelut Jonnulille poikalupauksesta!
Täällä ei saa kertoa sukupuolta, joten se selviää mahdollisesti vasta lapsen synnyttyä.
Kiitos kaikille lääkityksen lopettamisohjeista. Puolasta ei ole kuulunut enää vastausta meileihin, joten olemme itse tehneet taulukon, jonka mukaan pikkuhiljaa vähennämme lääkkeitä.
Minulla ei epäillä mitään tulehdusta, ovat vain rahanhimossa innokkaita määräämään kaikenlaisia kokeita. Papa kokeen jätän kyllä tulevaisuuteen.
Olen toistaiseksi käynyt julkisella puolella, mutta tarkoitus olisi vaihtaa yksityiseen sairaalaan vko 12 ultran kohdalla. Uskon, että siellä meno on ihan toisenlaista kuin tässä yleisessä sairaalassa, jossa olen nyt käynyt.
Tänä vuonna on kaikki paikat täynnä synnyttäjiä, sillä viime vuosi oli huono "horoskooppimerkki vuosi" ja monet siirsivät lapsen hankintaa vuodella. Samaan aikaan lanseerattiin toisen lapsen politiikka, ja monet käyttivät tilaisuuden saman tien. Hirveä piikki syntyvyydessä siis. Synnytyssairaalakin pitää varata jo heti positiivisen raskaustestin jälkeen, myöhemmin ei paikkoja enää ole.

En ole vielä uskaltanut kertoa kenellekään, kuin niille, jotka automaattisesti tiesivät että olen hoidoissa. Läheiset tietävät lapsettomuudesta, mutteivät olleet kuitenkaan ymmärtäneet. Varsinkin oma äiti kyseli vielä ihan peruskysymyksiä plussatestin varmistuttua. No, miehen kiinalaiset geenit tulevat jyräämään luovuttajan piirteet niin, että varmasti ihmiset tulevat sanomaan, että on isän, sekä minun näköä:LOL:.

Mites olette mammat liikkuneet? Kävin ennen raskautta päivittäin salilla ja kerran viikossa vatsatanssissa. Ihan alussa jaksoin vielä käydä kerran viikossa salilla ja vatsatanssissa. Nyt on kuvottava olo ja väsymys vieneet kaikki voimat ja olen jättänyt myös vatsatanssin kaksi viikkoa jo välistä. Toivon, että energiat palaavat ja voisin jatkaa liikkumista. Täällä lääkäri pyöritteli silmiään kun juttelin tanssitunneista.

Pikkukintsu 10+5
 
Ei näköjään ihan hirveesti porukkaa jututa....
Hyvää vappua kaikille!

Olemme menossa parin päivän päästä uudelle klinikalle 12 vkon tarkastukseen. Jos paikka vaikuttaa hyvältä, ostamme luultavasti paketin, joka kattaa kaikki tarkastukset ennen synnytystä.

Pikkukintsu 12+0
 
Onnea pikkukintsu tasaviikoista ja turvaviikkojen saavuttamisesta!
Onpa mielenkintoista kuulla sikäläisiä käytäntöjä. Se nyt ei paljoa ihmetytä ettei sukupuolta kerrota etukäteen. Kuitenkin sen näkee varmasti ultrissa. Onko tuossa tulevassa tarkastuksessa niitä niskaturvotusseuloja ja mahdollisesti tulevissa samoja, mitä täälläkin? Tai eihän niitä ole sitten enää kun yksi, rakenneultra.
Oletko voinut hyvin ja vähentänyt lääkitystä?

Liikunnasta, minulla ei ollut mitään pahoja oireita alussa ja oikeastaan vasta vatsan kasvu on muuttanut liikuntatottumuksia. Tai ihan alussa olin kyllä hieman varovaisempi, vkot 6-12, enkä ehkä liikkunut niin täysillä kun tavallisesti. Vatsan kasvu on saanut muuttamaan joogan asentoja (ei voi olla mahallaan) ja lopetin nyt mailapeliharrastuksen vko 22+. Sen takia vain, että unohdan olevani raskaana ja rymistelen menemään kuten aiemmin. Jälkikäteen tulee morkkis. Salilla kävin alussa, sitä voi kyllä suositella kunhan vähän muokkaa liikkeitä. Tein vielä vko 20 vatsalihaksia kunnes luin jostain että silloin ne pitää viimeistään jättää, kun lihakset erkanee. Aion jumpata kotona, toivottavasti pitkään, ja käydä kävelyllä sekä ehkä uimassa loppua kohden. Netissä on ihan ok ohjeita raskaudenaikaiseen liikuntaan mutta osa on kyllä hätävarjelun liioittelua jos on vaan itse kunnossa. Omaa kroppaa pitää kuunnella!

Täällä tuli 23+0 täyteen ja ainoat ongelmat on nukkuminen. Muuten voin erinomaisesti. Vatsa pakottaa hakemaan uusia asentoja ja heräilen useamman kerran yössä vaihtamaan kylkeä... Erilaiset tukityynyt ovat kovassa huudossa :)
Onko muuten Suomessa kenelläkään pidemmällä olevalla ollut ylimääräisiä kasvukontrolleja vko 32? Neuvolassa sanoivat että lahjasolusynnyttäjille on äitiyspolilla tarkastus vko 32. Asun siis helsingissä. Ihmettelin myös etten joudu sokerirasitukseen, vaikka ikä kyllä puoltaisi sitä. Oletteko kaikki muut käyneet?
 
Kiitos Jonnuli vastauksesta.

Kävimme tänään uudella klinikalla, tosin vaan esittelykierroksella. Paikka oli saman tasoinen kuin mikä tahansa yksityinen lääkäriasema Suomessa. Vaihdamme sinne ilmeisesti vko 16.

Täällä ostetaan yleensä pakettina tarkastukset ennen synnytystä ja synnytyspaketti. Tuo ennen synnytystä paketti sisältää tarkastukset kuukausittain vko 16-28, jonka jälkeen tarkastukset ovat kahden viikon välein.Katsoin ohjelmasta, että NT ultra on viikoilla 10-14, mutta olemme ilmeisesti maksaneet sen jo etukäteen sinne vanhaan paikkaan, joten katson saanko sen rahan peruttua. Ohjelman mukaan seuraava ultra on vko 20-24 ja seuraavat vko 28-30, 34, 37 ja 40. Muilla kerroilla on merkitty doppleri. Alkukerroilla otetaan joka kerta verikoe, ja virtsakoe on jokaikisellä kerralla ohjelmassa. Sokerirasitustestikin on vko 24 kohdalla. Tuntuu kyllä jo hieman liioittelulta, mutta en tietenkään valita.

Viime aikoina pahoinvointi on hieman väistynyt, mutta tilalle on tullut huohotus. Olen jättänyt urheilun väliin jo kuukauden ainakin, mutta odotan innokkaana tilan kohenemista, jotta voisin taas jatkaa liikkumista. Lääkkeet ovat melkein loppu, lopetan ne tämän viikon loppuun mennessä kokonaan.
 
Ihanasti täällä tuntuu kaikkien raskaudet etenevän ja viikkoja kertyy.

Itse olen ehtinyt lueskella nettiä vähän harvemmin ja pystynyt kirjoittamaan vielä vähemmin. Nytkin häikäisevän sininen silmäpari napittaa tiiviisti tekemisiäni.

Meidän tyttö täyttää tällä viikolla jo 2 kk ja on kasvanut aivan valtavaa vauhtia. Siis kirjaimellisesti - on samankokoinen kun jotkut vauvat puolivuotiaina. Päivä päivältä hän on myös hurmaavampi: hymyilee jatkuvasti ja yrittää 'jutella' meille ja leluilleen yms. jännille jutuille.

Ollaan jo ehditty muuttaa hänen kanssaan ulkomaille ja hän tykkääkin kovasti matkustaa autossa, vaunuissa, lentokoneessa :) Ihana seurata, kun hän selvästi alkaa jo tajuta asioita. Esim. rauhottuu aina päivisin, kun laitan vaunuun ja peittelen - hän tykkää meidän vaunulenkeistä kovasti ja on nyt oppinut tietämään, miten niihin valmistaudutaan.

Kiitos paljon Anirazille ja Iittulle. Elämä on tosiaan helpompaa kun olen nyt hyväksynyt, että vauva nukkuu minun kainalossani. En ole aikoihin edes yrittänyt muuta, eikä hänellä täällä ulkomaan kodissa edes vielä ole omaa sänkyä. Onneksi en siis odotusaikana sortunut kalliisiin vauvan sänkyihin, pehmusteisiin ja lakanoihin, koska niille ei ole oikeen käyttöä meillä vielä...

Vauva siis syö öisin kun haluaa - nykyään enää usein vain kerran n. klo 3-4 aikaan ja sitten aikaisin aamulla. Eli usein saamme nukkua 3-4 h putkeen ja se on kyllä mahtavaa alkuaikojen valvomisten jälkeen kun vauva tosiaan saattoi syödä tunnin välein joka yö.

Jonnuli - meidänkin Suomen koti on Helsingissä ja siellä kävin neuvolat jne. Mullekaan ei ensin tehty sokerirasitusta, vaikka iän puolesta olisi pitänyt. Mutta mun oma painohan nousi raskausaikana tosi vähän, joten eivät pitäneet testiä tarpeellisena. (Mun paino on muuten nyt ahneen imetettävän ansiosta 4,5 kg vähemmän kuin ennen raskautta!). Sitten huomasivat jossain vaiheessa, että vauva oli aika iso ja määräsivät testiin, joka olikin sitten positiivinen. Eli kannattaa pyytää testiä jos asia mietityttää. Itse ainakin sain helposti lähetteet kaikkiin testeihin, joihin huomasin pyytää (esim. ne maksaverikokeet).

Ja mulla on aivan erinomaiset kokemukset Kättärillä synnyttämisestä, vaikka Naikkari olis ollut meitä tosi lähellä. Aivan ihania ihmisiä koko paikka täynnä ja todella hyvää hoitoa kriittisellä hetkellä. Kaikkiin toiveisiin synnytyksen aikana vastattiin aivan heti ja mun esitäyttämää toivelomaketta noudatettiin aivan täydellisesti. Eli suosittelen Kättäriä, jos Naikkarin remontti mietityttää.

Aika jännä tuo ylimääräinen kasvukontrolli - minä siis kävin myös Hesassa neuvolassa, eikä mulla ollut mitään kontrollia lahjasolutaustan takia, ei edes silloin, kun vauva alkoi kasvaa yläkäyrillä joskus viikosta 25 eteenpäin. Kävin kyllä sitten yksityisellä ylimääräisissä ultrissa. Ainoan kasvukontrollin sain viikolle 40 pyytämällä perusteena se radi ja sepä sitten johti synnytyksen käynnistämiseen. Ellen olisi ollut aktiivinen itse, olisivat antaneet mennä reilusti yli ilman kontrollia. Ja lahjasoluasiasta ei kyllä juurikaan alun jälkeen mainittu, eikä se johtanut mihinkään ylimääräiseen.

La Bambina ja pikku bambina 2 kk
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä että uusi klinikka vaikutti tasokkaalta Pikkukintsu. Varmaan olet hyvissä käsissä siellä. Ensimmäiset ultrat ovat samoilla viikoilla kun täällä, mutta ei sen 20-24 jälkeen taida täällä päästä kun erityisestä syystä ultraan. Neuvolassa otetaan aina hemoglobiininäyte ja virtasta katsotaan proteiinit joka käynnillä. Minulla on kilpirauhaskokeet lisäksi 1-2 kk välein.

Kiitos vastauksesta La bambina! Kuulostaa mukavalta tuo teidän arki :) hyvä tietää että vaikka alussa on hulabaloo niin kyllä se siitä rauhoittuu.
Ihmettelen sitä neuvolan ohjetta ylimääräisestä kasvukontrollista, en ole kuullut että muillakaan olisi ollut. Mutta ei kai siitä haittaa ole. Hyvä pointti tuon radin kanssa, ei se oman painon nousutahti välttämättä kerro siitä. Meillä oli rakenneultrassa vauveli muistaakseni 5-6 pv ikäistään edellä (siis la:n verrattuna). Täytyy seurailla hänen koon kehitystä ja pyytää lähete jos siltä tuntuu. Minulla on paino noussut jo 7kg, mutta olin aika hoikka. Ja lähisuvussa ei ole radia, siihen kai se lähettämättä jättäminen perustui.
 
On kyllä vaihtelevia käytäntöjä seurannoissa, vaikka samassa kaupungissa ollaan. Minulle myös määrätty kasvukontrolli luovaritaustan vuoksi, samoin sokerirasitus iän puolesta. Neuvolassa mitataan joka käynnillä verenpaine ja virtsasta proteiinit, mutta hemoglobiinia ei ole otettu kertaakaan.

Kiva kuulla Bambina, että olit tyytyväinen Kättäriin. Se olisi minullekin ihan fiilispohjaisesti mieluisempi valinta, olen siellä joutunut käymään tässä hoitojen aikana toimenpiteissä ja seurannoissa ja jotenkin se on tuntunut "kodikkaammalta" kuin NKL. Mutta käytännössä varmaan mennään sinne missä tilaa on. Ihana muuten myös tuo kommenttisi napittavasta silmäparista <3 Ihanaa, että rytmi on löytynyt ja arki sujuu kivasti.

Liikuntaa olen taas alun jälkeen harrastanut aika normaalisti. Minullekin tuli jo alkuvaiheessa tuo "huohotus" ja aina välillä tuntuu, että pitää huokaista oikein syvään. Mistähän sekin johtunee? Salilla pystyy vielä aika hyvin tekemään entiseen malliin, mutta vatsat jätin jo ihan alussa pois. Alkuun ihan omien pelkojen takia, en halunnut "rutistella" mahaa, ettei vain satu mitään ja sitten ihan sen vatsalihasten erkanemisjutun takia. Niin ja jalkaprässit myös suositeltiin jättämään ja oikeastaan kaikki sellaiset, missä vatsa joutuu puristuksiin. Suomessa suositellaan liikuntaa omien tuntemusten ja jaksamisen valossa, mutta olen ymmärtänyt, että jossain maissa ja etenkin kauko-idän suunnalla kehotetaan pehmeämpiin liikuntamuotoihin, jooga, pilates jne. Varmasti molemmissa puolensa ja pää-asia kai, että pyrkii kuuntelemaan omaa kehoaan ja tekee sellaista mikä tuntuu hyvältä ja turvalliselta.

Aurinkoista alkanutta kevättä kaikille!
 
Jonnuli asun myös helsingissä ja oli yksi ylimääräinen ultra, raskausviikko taisi olla 36. Syy oli luovutustausta, muuta ei sanottu. Ja neuvolassa ei sitten ollut toista lääkärintarkastusta vaan tuo korvasi sen. Sokerirasitusta ei tehty. Tukityynyistä: omat yöt pelasti iso doomoo-imetystyyny. Aivan täydellinen kyljellään nukkumisen tukemiseen ja jatkaa vauvan synnyttyä imetystyynynä.

LaBambina kiva että teillä nukkuminen sujuu! Meilläkin on menty parempaan suuntaan ja nyt poika rauhoittuu joskus pelkkään silittelyyn. Kehitys on niin nopeaa, meidän pieni käärö on jo puolivuotias utelias touhottaja.
 
Moikkis kaikille!
Täällä taas, uskomatonta mutta meidän viimeinen hoito siis onnistui ja vahvasti raskaana ollaan!
Ja kävi sitten niin hienosti että tuplat on tulossa!
Toinen 6+3 ja toinen 6+0 kooltaan!

Burma 6+3
 
Onnea Burma <3 ihanaa että onnistuitte! En olekaan ehtinyt haaveilupuolelle, olitteko ulkomailla hoidossa? Tänne mukaan vaan :)

Kiitos doomoo suosituksista, olen niitä katsellut nyt netistä. Ajattelin ensi sijassa käytettyä, jos löydän hyväkuntoisen. Nukkumiseen olen käyttänyt tyynyä jalkojen välissä ja se vähän parantaa unen laatua mutta onhan se olkapäiden janlantion puutuminen edelleen se mikä herättää säännöllisesti. En valita, tämä on ihanaa, samoin kun se että vauva potkiskelee aamuyöstä vatsan kylkipuolelle :)

Me olemme nyt etsineet vaunuja... Tolkuttoman hankalaa eikä käytettynä tunnu löytyvän sitä mitä haetaan. Täällä Helsingissä missä asutaan, on joka toisella Bugaboon vaunut. En haluaisi niitä ostaa mutta niistä käytettyjen uusien vaunujen markkina on hyvä. Olen ajatellut ehkä tilaavani Saksasta Teutonian kevyet uudet vaunut mutta pitää ehkä vielä kerran kokeilla niitä jossain liikkeessä. Mitä vaunuja teillä vauvautuneilla on? Meillä on pääasiassa asfalttitiekäyttöä mutta vähän hiekkatietä ja mökillä ehkä ensi kesänä maantiekäyttöäkin.
 
Onnea Burma! Olen niin iloinen sun puolesta ja pidän peukkuja, että kaikki menee hyvin. Täällä ulkomailla tiedän kaksi tuttua, joilla on IVF-alkuiset kaksoset tulossa, ja kyllä huomaa, että heillä on ekstra jännitystä.
Odotan myös innolla vastauksia Jonnulin vaunukysymykseen. Täällä porukkaa on niin paljon joka paikassa, ja esim. metroon ei usein ole alaspäin ollenkaan hissiä eikä liukuportaita, niin voi olla, että emme tarvitse vaunuja ollenkaan. Olen kyllä miettinyt jotain sellaista kevyttä strolleria, jossa saisi istuimen laskettua alas. Ja se tosiaan pitäisi olla niin kevyt, ja kokoontaitettava, että sen saisi yhdellä kädellä kannettua portaissa. Täällä lapsia kannetaan enimmäkseen johonkin peittoon käärittynä sylissä... Minusta joku kantokoppa tai turvakaukalo voisi olla minun juttuni. Ainakin hieman turvallisempi kuin vaan sylissä. Vaikea vielä miettiä tällaista.
Kävimme vko 12 NT-ultrassa siellä uudella klinikalla. Olihan se ihan erilaista. Ultraaja jutteli meille ja saimme katsoa kuvaa isolta koko seinän kokoiselta ruudulta. Lääkäri oli ihan asiallinen, vaikka ei puhunutkaan englantia. Mies oli mukana tulkkamassa tarpeen tullen. Vauva oli koko ajan selkä meihinpäin, joten ensi kerraksi jäi sitten taas uutta näkemistä. Oi hauska nähdä miehen ilmeet, hän oli ihan täpinöissään.
 
Heippa kaikille. Ihana lukea hyviä uutisia.

Täällä tullut taas taukoa kirjoittelusta, mutta kirjoitetaan nyt. :)

Burmalle ensin alkuun suuret onnittelut, ihanaa kaksoset tulossa. Missä olette ollut nyt hoidossa ja siirrettiinkö yksi vai kaksi alkiota? <3 <3

Jonnuli meillä laitetaan sokerirasitukseen kaikki yli 25 vuotiaat sekä jos bmi on yli 25. Itse jouduin siis ikäni vuoksi (tänä vuonna tulee 30 mittariin) ja miulla löytyi yllätykseksi yksi poikekava arvo. Tunnin arvo oli 0,1 yli sallitun, mutta kotona arvot olleet hyviä. Painoa minulle on tullut tähän mennessä hieman yli 10kg. :eek:

Pikkukintsulle onnea hyvistä ultrakuulumisista. On varmasti eri odottaa siellä maailman toisella puolen, terveydenhuolto on varmasti täysin eriluokkaa,mutta hienoa että nykyinen klinkka tuntui hyvältä.

Fibbis: Siis oikeasti ei ole otettu hemoglobiinia kertaakaan?:eek: Ompa todella outoa. Meillä otetaan kyllä joka kerta ja nyt viime aikoina minulla onkin se ollut toistuvasti 105-108 luokkaa ja lisärautaa on tätynyt syödä jo useampi viikko.

Vaunuista. Me ollaan ostamassa ystävältä Bugaboon vaunut. Kiinnostaisi tietää jos helsingissä niitä on paljon liikkeelle minkä verran ne käytettynä maksavat ? Täällä missäpäin asun niitä ei juuri näe myynnissä missää.

Liikunnasta: Mulla liikunta jäi oikeastaan kokonaan, kun alussa oli vuotoa ja pelästyin sitä niin etten enään uskaltanut mennä. Nyt harmittaa kun en ole liikkunut. Olen yrittänyt tehdä hyötyä liikuntaa (puutarhatöitä, siivoilua yms.) lisäksi olen välillä käynyt ihan kävelylenkeillä.

Meillä ei myöskään pääse ylimääräiseen ultraan luovutushoidon vuoksi, mutta minä olen päässyt monesti ultraan julkiselle huolieni vuoksi ja olen kyllä todella kiitollinen siitä. En tiedä miksi itselle on ollut niin vaikea uskoa, että hoito onnistuu ja lapsi todella syntyy meille.Aina välillä edelleen huoli valtaa mielen ja se on todella tylsää.

Ensi viikolla minulla alkaa äityisloma. Aivan ihanaa, en tiedä yhtään kuinka kauan olen pois työelämästä ja se tuntuu hyvältä. :LOL: Vielä on matkaa siihen, että vauva syntyy mutta tuntuu silti ihanalta että vauva on kohta valmis maailmaa. Reilun viikon päästä minulla on seuraava seuranta ultra ja en mailta odottaa. :love:

Ihanaa alkavaa kesää kaikille ja yritetään olla taas aktiivisempia täällä.

Piper ja poika 33+6
 
Piper minullakin kyllä ikä on yli rajan mutta ei, en pääse sokerirasitukseen. Olen käsittänyt että aika helposti jää "kiinni" juuri pienellä ylityksellä. Hienoa ettei kotiseurannassa ole enää ollut yli arvojen! Oletko hoitanut jollain ruokavaliolla tätä vai mitä ohjeita sait? Aika kohtuullisestihan sinulla on painoa tullut. Olen varmaan samoilla viikoilla tuossa painossa, nyt rv 25+ on 7kg... En kyllä stressaa tästä vielä, vaan enemmän kesän turvotuksista, jos sitä sattuu tulemaan paljon... Kiva että äikkärisi alkaa :)
Täällä Buffaloista saa maksaa 750-850 e lisävarusteiden kanssa, jos ovat siistissä kunnossa. Halvimmillaan n 300e on tainnut olla, jos kunto on vähän huonompi. Cameleonit taitavat olla hieman halvemmat. Kummat teille olisi tulossa? Pallottelen edellen buffaloita, tänään työkaveri toi niissä vauvan näytille <3 pitäisi vaan kokeilla autoon ensin.

Pikkukintsu, katsopas Mountain buggy Nano tai Babyzen yoyo, ne ovat aika ketteriä matkarattaita, voipi olla että meille tulee matkoja varten sellaiset. Paino ja koko taitettuna on ihan uskomattoman pieni. Vaikka vaunukoppa tai kaukalo tietenkin tuo lisää massaa...
 
Viimeksi muokattu:
Pikkukintsu kyllä tässä melkoisessa shokissa vieläkin. No kunhan kaikki menisi vaan hyvin. Ensi viikolle on varattuna ultra mutta entiedä raaskinko mennä. Kotihoidontuella noi ultraushinnat on aika suolaisia. Mutta toinen asia onkin uskallanko olla menemättä. Onko kukaan saanut esim neuvolasta mitään rauhoittelu ultraa?

Et sä oo sitten ajatellut sellaista kantoreppua? Meillä on ollut käytössä sellainen mökillä missä on vähän haastellisempaa liikkua ja tarvii käyttää käsiä koko ajan. Mä ostin sen Stokke baby carrierin niin saa monella tavalla vauvan siihen ja taaperonkin myöhemmin.

Piper86 ja Jonnuli oon ollut joo ulkomailla hoidossa ja aina on kaksi siirretty niinkuin nytkin. Tulokset vaan aiemmin huonompia.
Mutta ehkä kun on niin tuore tuo edellinen raskaus niin nappas paremmin kiinni. Mene ja tiedä...

Mä en kyllä yhtään ymmärrä millaiset vaunut sitä sitten joskus ostaa. Esikoinen on kuitenkin jos kaikki menee hyvin, n. puolitoistavuotias niin mihin sen sitten laittaa jos vaan tuplarattaat? No kaipa sitä sitten jotain keksii.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä