Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Voi Fibbis, ihan sydän särkyy ja itkettää. Olen äärettömän pahoillani teidän valtavan menetyksenne johdosta ja otan osaa. Paljon voimia ja jaksamista teille!

Sain luotua lahjasolulapsille oman viestiketjun, sen pitäisi löytyä täältä: http://kaksplus.fi/threads/lahjasolulapset.2477850/

Piper, Iitu, Saiga, Aniraz, Burma jne. - tervetuloa mukaan! Ja kaikki te muutkin, valukaahan pikkuhiljaa lapsen saaneiden puolelle.

Meidän vähän vajaa 4 kk tomera pikkuinen ei nyt jätä enempää aikaa tällä erää. Hän haluaa jo opetalla ryömimään ja raivostuu, kun suunnitelmat ei toteudu. Yöt onneksi menevät jo tosi hyvin ja univelka alkaa kadota.

La Bambina
 
Käyn täällä välillä lukemassa kuulumisia vaikka en ole kirjoitellut tänne vähän aikaan.

Piper: Onnittelut <3
Elinas: Olen lukenut edelleen hoitoketjua. Onnittelut rasvautumisesta :)
Fibbis: Tippa tuli täällä silmään teidän menetyksestä :'( Voimia ja jaksamista!

Oma ja tytön napa:
Täällä aloitellaan kiinteiden syömistä ja jännitetään, että miten vatsa reagoi. Täysimetyksellä oltiin tähän asti pois lukien alkuvaiheen lisämaito. Tyttö on nyt 5,5 kk ja ihana söpöliini. Hän on ollut todella kiltti. Rokotuksien kohdilla on aina ollut jotain pientä härdelliä, mutta muuten on sujunut hyvin. Tyttö on ihan isänsä näköinen. Näin isän siskon vauva kuvan ja selvästi oli samaa näköä :)

Meillä on Britaxin Go Next vaunut ja olen ollut tyytyväinen. Meillä on miehen kanssa todella iso pituusero ja vaunut on siinäkin mielessä olleet hyvät. Mies pystyy hyvin vaunuttelemaan niin ettei polvet/jalat osu vaunuihin.

Tytsy75 + tyttö 5,5 kk
 
Kiitos La bambina vauvaketjun perustamisesta, sinne sitten, kunhan tämä vauveli on syntynyt.

Onnea elinas! Oliko tämä vauva samasta hoidosta, kun esikoisenne? Kiva saada uusia odottajia tänne. Mitä Burmalle kuuluu? Entä onko solakka silakka plussannut, eilen katsoin hoitoketjua ja siellä oli jännät paikat!

Kiitos Piper, yritän todella nauttia tästä odotuksesta, mitä vielä jäljellä on :) En oikein osaa pelätä, niin kauan kun vauveli potkii, siitä olen onnellinen. Minun odotukseen kuuluu hyvää, kesäloma on alkanut ja se jatkuu sitten vanhempainvapaalla suoraan. Olen jo ihan lomamoodissa. Koska olo on hyvä niin mökkeilemme ja taidamme palata vasta elokuun alussa kaupunkiin. Jollei mitään poikkeavaa tapahdu. Elokuun alkuun jätän loput vauvahankinnat. Noin puolet vauvahankinnoista on tehty, mm vaunut (samat Britaxit kun Tytsy teillä!:) ) hoitopöytä ja kaukalo, vaatteita ja pyyhkeitä. Vielä pientavaraa pitää hankkia, osa sellaisia etten edes tiedä mitä etukäteen pitää hankkia... Ainakin harsoja, tuttipullo, maitopumppu, voiteita, pumpulia ja puhdistuvälineitä, amme, patjansuojaa jne. Entäpä rintakumit, tutit, maidonkerääjät, nenäfriida? Ja mitä muuta tarvitsee varmasti? Netissä on listoja mutta ihan hirveästi ei turhaan viitsisi hankkia. Sairaalakassi pitää pakata ja lainata jumppapallo anopilta, tens-laite ystävältä.

31+4
 
Jonnuli kannattaa hankkia kaikki imetykseen liittyvä vasta synnäriltä tulon jälkeen. Voi olla että tarvitset nuo kaikki tai et mitään niistä, mulla olisi jäänyt noista suurin osa pölyyntymään vaikka imetän edelleen. Paitsi rinnanpäitä varten kannattaa ostaa voide, lanolin ja pakata sairaalakassiin! Tuttiakaan ei kaikki vauvat huoli. Nenäfriida on hyvä olla varalla lääkekaapissa. Ainut voide mikä meillä tuli käyttöön oli Bebanthen, vaippaihottumaan hyvä. Harsot, amme, pumpulia, topseja, hiusharja, vaipat...siinäpä nuo vauvan puhdistukseen tarvittavat on. Ihanaa loppuodotusta! :)
 
Kiitos kommentista Aniraz! Ostin eilen liivinsuojia, omaan sänkyyn lakanansuojaa ja rintapumpun. Tein inventaariota äitiyspakkaukseen ja saatuihin vaatteisiin. Harsoja on n 4, niitä ehkä tuplat vielä tarvitaan. En muista nähneeni niitä äitiyspakkauksessa tai sitten en kaivanut kunnolla. Lisäksi amme ja vaippoja, sekä voiteet on hankintalistalla... Ja hoitolaukku.

Tänään oli kokokontrolli äitiyspolilla ja kaikki onneksi kunnossa. Tyyppi on liikkuvainen pikkupoika, joka menee koon puolesta ihan normaalikäyrällä. Painoa nyt 1905g, viikkoja 32+2 <3. Sain vielä yhden kontrollin sinne elokuun alkuun, ei ainakaan jätetä mitään sattuman varaan!
 
Fibbis suurimmat pahoitteluni teitä kohdanneesta surusta... Ihan sanattomaksi vetää... :cry:

Oma tilanne oli nt-ultrassa että molemmat vielä mukana ja mitään poikkeavaa ei löytynyt.
On vaan ollu härdelliä tässä pojan yksivuotis-synttäreiden järjestelyissä... Nyt ne onnellisesti ohi niin kerkiää taas täälläkin vähän kirjoittaa jotain. Kauheasti kun ei tunnu ylimääräistä aikaa olevan netissä roikkumiseen, joku kun yrittää pikkuhiljaa lähteä kokeilemaan kävelyä ja kiipeilyä.
Vähän on välillä sellainen olo että onkohan sitä raskaana ollenkaan, kun on väliin ihan hyvä olo mutta sitten turvotus tai paha olo kyllä muistuttaa. Mulla on jo nyt aika iso maha että hirvittää ajatella kyllä mikä siitä oikein tulee loppua kohti.

Elinas onnittelut verikoetuloksesta! Näin sun viestin vasta nyt...

Jonnuli tuo Tens-laite oli mulle kyllä paras apu synnytyksessä... Ja itse-asiassa ainoa apu kun satuin synnyttään viimekesänä ruuhkaisimpana päivänä Tayssissa! 6h supistuksia 5min välein kävellen eestaas ennen kun pääsi saliin.
Ja jos myöhästyin voimistaan tarpeeksi tärinää oksensin supistuksen lopuksi...
Rintakumit ja lanolin mukaan. Ja miehelle sanot että ostaa jääkaappiin kaalia jonka sitten kylmänä voit laittaa tissiliiveihin.auttoi mulla ainakin tissiturvotukseen kun maidot nousi.

Burma 13+6
 
Heissan, jospa minakin talle palstalle uskaltautuisin. Pikkuhiljaa. Lisaa myohemmin, nyt taalla on aika menna yopuulle ja tuntuu tosiaan silta, etta voisi nukkua 24h vuorokaudessa!! LOL Kylla Suomessa on niin ihania vaunuja!! Ihan erilaisia, kun taalla.

Maria73 10 + 4
 
Luin aikaisemmin Fibbiksen viestin, mutta oli sen verran pysäyttävä, että en osannut heti vastata. Voin vain kuvitella mitä joudutte käymään läpi. Paljon voimia teille tulevaan.

Onnea Piperille!

Mukava nähdä, että tänne on tullut uutta porukkaa. Jospa keskustelu vaikka vilkastuisi.Itsellä tuntuu välillä hölmöltä kirjoitella, jos omien viestien välissä ei ole muiden viestejä.

Tuosta Tens-laitteesta en ollut kuullutkaan. Vaikuttaa hyvältä keinolta, joten pitää tutkia onko sairaalassa sellaista, tai voisiko sellaisen ostaa ennen synnytystä.

Missä päin Maria asustelet, jos saa udella?

Täällä vihdoinkin myös iltapahoinvointi on lähtenyt pois. Vauvan liikkeet ovat tuntuneet jo muutamia viikkoja ja nykyään tunnen niitä päivittäin. Kerroin töissä pari viikkoa sitten esimiehelle ja siitä juorut ovat pikkuhiljaa levinneet.Tänään oli koko toimiston kokous, jossa asia tuli kaikille varsin selväksi. Meitä on yhteensä kolme, jotka olemme raskaana, ja yhden kolleegan laskettu aika on vain kaksi viikkoa minun jälkeen. Uutena vaivana on alkanut jalkojen ja sormien turvotus. Täällä on niin älyttömän kuumaa (+30-35C), jotta turvotusta ei oikein voi välttää,

Ehdimme miehen kansa tässä välissä myös naimisiinkin ja tänä viikonloppuna pidämme hänen suvulleen pienimuotoisen juhlan. Huomenna on ultra, jossa kovin odotan sukupuolen paljastumista. Olen siitä jo nähnyt untakin.
 
Onnittelut Burma ultrasta! Hienoa että kaikki hyvin siellä. Voin kuvitella että arki on aika hektistä. :)

Tervetuloa Maria! Missä päin sinä asut? Entä millainen hoitotausta sinulla on, onko tämä esikoinen?

Onnea Pikkukintsu naimisiin menosta ja hyviä juhlia! Eikö ole kivempi että töissä tiedetään raskaudesta? Miten aikaisin äitiysloma siellä alkaa, taimse vapaa, jolle jäät? Pärjäämistä turvotuksen ja helteen kanssa! Täällä Suomessa ei nyt ole sitä ongelmaa... Tsemppiä myös ultraan, kiva jos sukupuoli selviää :)

Minulla oli eilen illalla aktiivisen päivän jälkeen hieman menkkamaista kipua alavatsalla. Mietin että onko,se harkkasupistuksiin liittyvää vai kohdunkaulaa tms? Tietääkö joku?

32+6
 
Kiitos Jonnuli! Tosiaan saas nähdä mitä hulabaloota elämä on sitten myöhemmin... Nyt kai tää vielä helppoo...
Mulla ainakin työpäivän jälkeen edellisessä raskaudessa (työpäivä12h ja tosi fyysistä) tuntui yleensä juuri tuollaiselta kivulta. Ei kovaa mut sellasta juilimista ja sitten myös kohdun kiinnikkeistä johtuvaa kipua.

Pikkukintsulle onnittelut naimisiin menosta!
Kannattaa kannattaa ehdottomasti tutustua tohon Tens-laitteeseen, mulla ainakin tosi toimiva ja sen avulla pärjäsin pitkään ilman lääkkeitä. Täällä Suomessa niitä saa lainata ja varmaan ostaakin. Itse lainasin kun ei kuulemma ole varmaa saako sairaalasta käyttöön sellaista.
Kerro sitten mitä ultrassa näkyi!

Mulla ollut nyt koko ajan päänsärkyä, ja huono-olokin välillä vaivaa mutta vähenemmässä määrin. Sokeriarvot laskee heti jos liian pitkään oot syömättä mitään... Ja siitäkin tulee huono-olo. Oon yrittänyt pitkittää sokerikokeeseen menoa kun ajattelin että pahaolo helpoittais sen verran että saa sen letkun juotua siitä kun tulee huono-olo vaikkei olisikaan raskaana.

Paperille onnittelut pienokaisesta!
 
Pikkukintsu onnea!! Asustelen Jenkeissa, olen ollut taalla melkein 15 vuotta ja olen kaksoiskansalainen. Suomessa tulee kaytya noin joka toinen vuosi.
Jonnuli meilla on esikoinen 3 v. Olin jo lahes 40, kun han syntyi luomuna kahden ja puolen vuoden yrityksen jalkeen. Sen jalkeen pari keskenmenoa, jonka jalkeen laakari sanoi, etta on todella epatodennakoista, etta saisimme toisen lapsen omilla soluillani. Taman jalkeen pahkailimme asiaa noin vuoden ja paatimme siirtya suoraan lahjasoluihin. Asia vaati jonkun verran kypsyttelya, ei vahiten siksi, etta mieheni ei olisi valttamatta halunnut lisaa lapsia. Eli hoitohistoria ei ole lahellekaan niin rankka, kun joillakin taman palstan jasenilla, mutta tarpeeksi rankka silti. Ikaa alkaa myos olla sen verran, etta oli aika tehka paatoksia. Olimme todella onnekaita, saimme yhden hyvalaatuisen alkion, joka siirrettiin (mitaan ei jaanyt yli) ja siita tulin siis raskaaksi. Mieheni toiveesta olisimme siirtanee vain yhden joka tapauksessa. Olen vielakin vahan epauskoinen, etta olen raskaana. Minulla oli oireita, pahoinvointia, turvotusta etc, jotka loppuivat noin 5 pv sitten. Kavin kuitenkin ultrassa viime to ja ihan hyvalta naytti. Olisi kiva voida nauttia raskaana olosta, mutta olen vahan liian hermoheikko.
Onko taalla ketaan muuta, kuka ei halua tietaa sukupuolta, vai olenko ainoa?? Taalla se kylla voidaan molayttaa jossain vaiheessa, kun on tosi harvinaista, jos et halua tietaa.
Kiva seurata keskusteluja, jotenkin tuntuu mielekkaammalta kirjoitella suomeksi, kun taalla palstoilla.
11+3
 
Tulin ultrakuulumisia kertomaan. Vauva oli pää alaspäin mahallaan, joten edelleenkään ei kovin paljon ollut näkyvissä, mutta sukupuolesta saimme tiedon: tyttöä odotetaan näillä näkymin. Raajat olivat pitkät, en tiedä sitten oliko mihin verrattuna, ikään vai paikallisiin? Muuten koko vastasi kolme päivää vanhempaa. Itse en kyllä saanut selvää, missä vaiheessa sukupuolta määritettiin. Nuorempana olin sitä mieltä, että en haluaisi tietää lapsen sukupuolta ennen syntymää, mutta tulin toisiin ajatuksiin nyt, kun raskaus on todellista. Nimen miettiminen helpottui ainakin.

Jonnuli kysyit siitä lomasta, en oikein tiedä, toivon, että voin olla töissä mahdollisimman pitkään. Ilmeisesti on myös mahdollista tehdä kotoa töitä, jos tuntuu, että ei jaksa olla toimistossa koko päivää. Nyt on tosiaan helpompi olla töissä, kun ei tarvitse peitellä vatsaa. Jotkut haluavat puhua aiheesta, mutta joitakin ei näytä ollenkaan kiinnostavan. Ehkä sellaiset, joilla on jo lapsia, ovat tulleet tosi ystävällisiksi, kun taas sinkut ovat ihan omissa piireissään. Parasta on kuitenkin, että lähin työkaverini ei ole muuttanut käytöstään mitenkään.

Koita Burma jaksaa, toivottavasti paha olo menee nopeasti ohi. Onko sille sokerirasituskokeella joku tietty aika, jolloin se tulisi tehdä? Meillä on seuraava käynti kahden viikon kuluttua, jolloin ohjelmassa on se sokeritesti.

Minulle lääkäri hieman varoitteli painon kertymisestä. Sanoi, että hieman liikaa on ullut viikkoihin nähden. En tiedä pitääkö tässä alkaa tosissaan kontrolloimaan syömisiä.

Hyvä Maria, että kaikki on hyvin.

pikkukintsu 22+3
 
Ai niin, piti kysyä jos jollakulla on kokemusta kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksestä raskauden aikana.

Täällä pääosin otetaan vain TSH arvo, mutta olemme välillä pyytäneet myös T4v arvon, jotta itsekin ymmärtäisi jotain.

Nostin itse lääkitystä pikkuisen, mutta laskin sen jälkeen kun lääkäri sanoi, että on liikatoimintaa. Nyt olen takaisin samassa lääkemäärässä kuin ennen raskautta. Lääkäri pyysi taas laskemaan lääkettä, mutta en aio laskea, koska silloin söisin jo vähemmän kuin ennen raskautta.

Ihme juttu on se, että TSH:n mukaan on liikatoimintaa, mutta T4v on normaalin rajoissa, mutta ei mitenkään ylärajoilla. Olo on ihan normaali,

Arvot ovat siis:
TSH 0.19 (0.34-5.60 normaali rajat)
T4v 9.27 (7.64-16.03 normaali vaihteluväli)

Kuukausi sitten hieman isommalla annoksella TSH oli 0.38
 
Kiva taas lueskella kuulumisia täälltä.

Hankintalistojen osalta: nykytiedolla miettisin paljon enemmän etukäteen myös vauva-arkea helpottavia hankintoja, joista en ennen vauvaa juuri tiennyt.

Meillä arkea helpottaneita hankintoja ovat olleet erityisesti babysitteri, puuhamatto ja kantoreppu. Meillä nämä kaikki syöksyttiin ostamaan vasta vauvan syntymän jälkeen väsyneinä ja ilman, että oli aikaa perehtyä tai tehdä vertailuja. Eivät välttämättä siksi ole parhaat/edullisimmat hankinnat. Lisäksi ostaisin nykytiedolla joko kehdon tai vanhempien sänkyyn kiinnitettävän nukkumapaikan. Pinnasänky kun on aikalailla harvakseltaan käytössä ja vauva nukahtaisi helposti keinutukseen, mutta mun kädet ei enää jaksa heijailla isoa tyttöä kantokopassa kovin pitkiä aikoja.

Sitteri, puuhamatto ja kantoreppu ovat viimeisen 4 kuukauden aikana olleet kukin vuorollaan korvaamattomia. Esim. alkuvaiheessa isä otti vauvan aamuisin tunniksi pariksi kantoreppuun, missä hän nukkui tyytyväisenä ja minä sain nukkua univelkoja pois. Nyt taas kantorepun kanssa pääsee ulos, kauppaan jne. sellaisina hetkinä, kun vauva ei viihdy vaunuissa.

Babysitteri on viimeiset 2,5 kk ollut korvaamaton - siellä vauva istuu ja höpöttlee, kun me syödään. Oivallinen apu myös raivareihin, joita tulee, kun ryömiminen ei suju halutulla tavalla ja pitää kääntää huomio sellaisiin aktiviteetteihin, joihin ei liity kääntymistä vatsalle.

Puuhamatto taas oli n. 2 - 3 kk iässä sellainen paikka, jossa vauva saattoi viihtyä 15-20 min tyytyväisenä omissa oloissaan harjoitellen tarttumista ja tavaroiden viemistä suuhun. Ja nuo minuutit ovat korvaamattomia, kun niiden aikana ehtii käydä vessassa, syödä hätäisesti ja ehkä jopa laittaa pesukoneen päälle :)

Lisäksi meillä on aivan mainio lahjan saatu 'laulukirja' eli lelu, josta tulee lastenlauluja yms. musiikkia ja jonka parissa vauva viihtyy parhaimmillaan tunteja päivässä.

Hyviä hankintoja ovat olleet myös unipussit (kesään ja talveen), vauva tuntuu nukkuvan niissä paremmin. Erittäin tarpeellisia ovat myöskin äitiyspakkauksesta löytyvät nopea kuumemittari, kynsisakset ja kylpyveden lämpömittari. Ainakin meillä kylpyveden lämpötila on tosi tarkka juttu ja puolen asteen virheestä saa heti kovaäänistä palautetta.

Tes-laittetta käytin synnytyksessä minäkin alkuvaiheessa. Sain sellaisen Kättäriltä käyttööni eli itsellä ei ollut mukana. Siitä tosiaan oli apua - sain ystävältä neuvon pari päivää synnytystä, että kannattaa tanssia ja laulaa paljon. Ja niin teinkin. Laitoin synnytyshuoneesta valot lähes pois, laitoin puhelimesta hyvää musaa soimaan ja tanssin ja lauloin supistuksia 2-3 ekaa tuntia TES-laitteen kanssa. Sitten siirryin ilokaasuun, sen jälkeen melko pian epiduraaliin (jonka laittaminen ei muuten tuntunut yhtään miltään, vaikka sitä etukäteen pelkäsin) ja epiduraalin jälkeen homma kävikin ihan älytöntä vauhtia eli pääsin ponnistamaan n. 45 min. sen jälkeen vaikka ennen puudutusta kohdunkaula oli auki hikisesti 4 cm.

Kättärillä muutenkin noudatettiin lähes kirjaimellisesti etukäteen täyttämääni toivelistaa, vaikka kohtalo jättikin oman leimansa synnytyksen kulkuun eri vaiheissa (käynnistys alussa, kova verenvuoto lopussa). Eli ainakin Hesassa synnyttäville suosittelen tulostamaan ja täyttämään listan sekä ottamaan mukaan.

Ponnistamisen osalta sain hyviä vinkkejä ja opastusta kätiöltä. Ongelma oli se, että pyysin kaikki mahdolliset puudutukset eli sekä epiduraalin että pudendaalipuudutuksen, enkä tuntenut ponnistusvaiheessa vauvaa tai mitään muutakaan, paitsi supistuksia - ja nekin tuntuivat paljon siedettävämmiltä ja 'järkevämmiltä' kun niiden tahdissa sai pusertaa vauvaa ulos. Mutta kätilö kertoi aina kun tein oikein ja antoi ohjeita, mitä voisin tehdä paremmin.

Oukei, nyt kutsuu vauva. Onnellista odotusta teille kaikille!

La Bambina
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa että ultrakuulumiset olivat hyvät pikkukintsu! Minulla on thyroxin lääkitys. Yritin juuri muistella että olenko nostanut yhdellä vai kahdella 0,25 mg tabletilla lääkitystä. Joka tapauksessa alkuannos oli 1 tai 1,25mg ja tarkistin arvot heti siinä raskauden alussa. Lääkäri kehotti heti lisäämäänyhden tabletin ja sitten niitä arvoja on seurattu säännöllisesti sen jälkeen. Kaikki. On ollut kunnossa, tsh 1,8 viimeksi ja t4v 14. Sinulla on molemmat aika matalat ja täällä Suomessa t4v alaraja taitaa olla 9. Siihen kiinnittäisin huomiota vaikka myös tsh on liikatoiminnan rajoilla. Pääsetkö jollekin endokrinologille tai asiantuntijalle käymään?

Kiitos la bambina hankintavinkeistä! Olen saanut leikkimaton kaverin kautta ja sitteri haetaan myös toiselta kaverilta. Olemme vertailleet kantoreppuja mutta ehkä lopullinen päätös tehdään sitten kun voi vauvan kanssa kokeilla. Saa nähdä pääseekö sitä kauppaan sitten vaan... Meillä synnytysvalmennuksessa sanottiin että tens-laitetta ei ehkä olekaan kaikissa paikoissa, kannattaa ottaa oma mukaan. Hyvä että sinulla auttoi jonkun verran! Muutenkin kuulostaa aika unelmasynnytykseltä tuo sinun :)

Maria, me haluttiin tietä sukupuoli lähinnä siksi että on helpompi tehdä hankintoja. Ei mistään muusta syystä :) voin kuvitella että teillä päin on aika yleistä selvittää sukupuoli ja jopa aikaisemmin kun täällä.

Nyt pahimmat kivut on onneksi pysyneet poissa. Kiitos Burma omista kokemuksistasi. Huomaan että kävelykin alkaa tuntumaan; aiemmin menin kovaa vauhtia ja nyt saa varoa, ettei liitoskivut ja vihlonta ala jo kävelylenkillä. Tahti on hidastunut huomattavasti tässä 30+ viikoilla. Lisäksi vauvan pää on välillä jännissä paikoissa, mm virtsarakkoa painamassa. Vielä 6 viikkoa laskettuun Aikaan!

34+0
 
Hei kaikki,

Kantoreppu on ehdoton!! Itse en hankkinut kunnollista esikoisen kanssa ja jos maaliin paastaan se on kylla hankintalistalla # 1. Esikoinen oli todellinen sylikissa, halusi olla sylissa koko ajan ja jalkikateen olen miettinyt miksi en hankkinut kantoreppua, olisi helpottanut elamaa tosi paljon. Toinen hankinta tulee olemaan sittari, mika heijaa edestakaisin. Sen voi sitten ottaa keittioon, kylppariin etc.
Minulla ei ole paljon sanomista synnytykseen. Esikoinen syntyi keisarinleikkauksella 22 tunnin yrityksen jalkeen ja laakari on sanonut, etta suosittelevat keisarinleikkausta tallakin kertaa. Olen ihan ok sen kanssa, mutta toipuminen on vaan hitaampaa ja olisi tietysti ihanaa kokea oikea synnytys. Mutta en aio sita suuremmin murehtia, kunhan kaikki menisci hyvin.
Jonnuli, sinulla on enaa 6 vk!! Hurjan jannittavaa!!
Me voitaisiin tosiaan saada sukupuoli selville jo nyt. Tai siis se on jo papereissa, koska teimme veritestin Dowin etc varalle. Tulokset olivat normaalit ja laakari totesi, etta jos haluamme tietaa sukupuolen, niin voin soittaa takaisin. Paatimme odottaa, kuten esikoisen kanssa. Kiusaus on kylla ihan valtava. Olen saastanyt kaikki esikoisen jutut ja ensimmaisten unisex juttujen jalkeen meilla on kylla kasoittain pinkkia. Sukupuolella ei ole valia, terve vauva on paras lahja. Mutta tiedan, etta mies ehka salaa toivoo poikaa ja itse taas hankintojen puolesta ajattelen tyttoa, kun olisi kaikki valmiina. Mutta kuten sanoin, sukupuolella ei todellakaan ole valia. Kumpikin tuo suuren onnen.
Muuten pahoinvointi on hellittamassa ja laakkeiden purku on menossa. Laakari sanoi, etta voisin lopettaa kaikki vk 12, mutta itse jotenkin ajattelin, etta pikkuhiljaa purku tuntuisi turvallisemmalta, eli olen vahentanyt annoksia ja jatkan varmaan viela ensi viikon loppuun. Mita kokemuksia muilla oli laakkeiden vahentamisesta?? Milloin lopetitte kokonaan ja "tapahtuiko mitaan"/oireiden suhteen etc??
Nyt en varmaan vauvaa naekaan ennen rakenne ultraa. Valilla mietityttaa onko kaikki kunnossa, etenkin kun oireet ovat vahentyneet, mutta tama on varmaan normaalia huolehtimista. Olen alkanut taas kuntoilla enemman. Se oli aivan retuperalla alkuraskauden, koska ei yksinkertaisesti ollut energiaa ja pahoinvointi esti kaiken ylimaaraisen tekemisen. Painoa alkoi vaan tulla siihen malliin ja olo alkoi olla niin huono, etta otin itseani niskasta kiinni. Olen luonnostani aika hoikka, mutta esikoisen kanssa tuli paljon painoa. Epailtiin myos raskausajan diabetesta, jota ei kuitenkaan ollut. Mutta olisi kiva pitaa paino vahan paremmin kurissa.
Mukavaa kesan jatkoa kaikille!! Taalla on kuuma!!
12+2
 
Heippa, mitäs tänne kuuluu?

Minulla ei ole mitään erikoista, mutta kirjoittelen nyt kuitenkin, jospa joku muukin laittaisi kuulumisia.

Me olemme saaneet ystävältä kantorepun, mutta ei ole siihen vielä ollenkaan tutustunut. Niitä on kai erilaisia, jotkut vaativat lisäosan, jos siihen aikoo ihan vastasyntyneen laittaa.

Tämän viikon lauantaina menen sokerirasituskokeeseen, joka on täällä ihan vakiotesti. Vointi on ollut ihan hyvä, hieman rasittaa vain tuo ulkoilman lämpötila, joka ei yleensä juuri laske alle +30... Onneksi toimistossa ja kotona on ilmastointi.
Maha on kasvanut jo melko isoksi ja vauva potkii paljon ja sen voi tuntea ja nähdä jo ulkopuoletakin. Nukkuminen onnistuu kyllä vielä ihan hyvin. Pitkien kävelyjen ja seisoskelujen jälkeen alkaa yleensä vihloa iskias-tyyppisesti, mutta kivut menevät levolla ohi. Muita kipuja ei ole vielä ollut. Ärsyttävin vaiva on valkovuoto, joka on melko vetistä ja runsasta joka päivä, mutta kuuluu kai asiaan.

Pinnasänkyä emme ole vielä hankkineet, mutta minulle on suositeltu sellaista, josta saa toisen sivun kokonaan alas ja sänkytason korkeutta voi säädellä. Mietin vaan, että haluan pitkittää ehkä vielä vähän sen hankkimista, jottei turhaan vie tilaa ennen aikojaan. Ei sitä kuitenkaan malta olla kokoamatta, sitten kun sen kotiin saa. Vaatehankinnat ja kaikki sairaalassa tarvittava tavara on vielä hankkimatta. Pitääkin muistaa kysyä sieltä sairaalasta, josko heillä on jotain suosituslistaa mukaan otettavista tavaroista.

pikkukintsu 24+4
 
Heippa
Mulla olikin aika jännät hetket, kun 6+0 viikoilla ei löytynyt viikkoja vastaavaa alkiota ja sain lähetteen naistetautien polille ultraa ja keskeytystä varten.

Rv 7+4 kävin sit polilla tarkadtuksessa ja sieltä löyty rv 6×5 vastaava alkio sykkeineen ❤, kooltaan 8,15mm. En ymmärrä, miten tää on mahdollista, kun on kuitenkin alkion siirto kysessä ja kaikki alkion vaiheet on tiedossa. Mies on sitä mieltä, että vauva on vammanen ja jos jotain poikkeavaa, niin heti abortti. Mä en siihen suostu. Miehellä vaan aika kovat pelot.

Nyt on oireita jonkin verran. Jatkuva jano, kokoaikainen nälkä. Tissit on kasvanu hirveesti ja on välillä kipeetkin. Väsymys on tullut jokapäiväiseksi vieraaksi ja pissalla käydään usein. Housut tuntuu tiukemmilta, kun ennen. Muuten aika erilainen raskaus verrattuna esikoiseen.

Hb oli laskenu kolmessa viikossa aika paljon. Eka arvo 141 ja nyt 127. Ekassa neuvolassa kävin viime keskiviikkoisin ja sain ultra-ajan ens maanantaiksi, että voudaan selvittää millä viikoilla mennään. Et osaan mennä oikeeseen aikaan verikokeisiin.

Vähän alkaa taas jännittään onko kaikki kuitenkaan hyvin. Perjantaina viimisen kerran lääkkeet ja sit ois 30vko laskettuun aikaan.

elinas
❤9+4❤
❤8+5❤
 
Kiitos pikkukintsu kutsusta tänne puolelle. On tämä ihana askel eteenpäin :) Kävin tänään tarkistusultrassa (rv 8+4) ja kaikki oli alkiolla hyvin. Onko se vielä alkio vai koska aletaan puhumaan sikiöstä? Neuvola-aika on ensi viikolla. Siinä kai jutellaan ja otetaan verikokeita ym? 1,5 tunnin aika. Huomenna soitan nt-ultraan aikaa viikolle 12 eli kuukauden päähän. Yritin sitä jo tänään, mutta en päässyt puhelimella läpi.
Oireet eivät kummoisia olo. Välillä on sellainen huono olo kuin krapulassa ja sitä kestää koko päivän, mutta en ole oksentanut kuitenkaan. Hajuaisti on tarkentunut kuin vainukoiralla. Meillä haisee jääkaapissa, ulkoeteisessä, pyykkikorissa ja mies haisee :ROFLMAO: Ja ehkä myös väsymystä on, koska olen ajoittain todella saamaton. Ruokaa ajattelen koko ajan ja hedelmiä, jogurttia ja leipää menee paljon.
Lääkkeitä jatkan viikolle 12 asti, eli kuukausi vielä. Eihän se tunnu enää edes niin pitkältä ajalta.
elinas onneksi sait ajan ultraan. Kyllähän se rauhoittaa mieltä. Toivotaan, että kaikki hyvin. Tuolla palstoilla selaillessa ainakin moni sanoi, että voi olla usean päivän heittoja koossa, silti kaikki ok. Meillä muuten myös mies on sitä mieltä, että jos vammainen lapsi tulossa, niin keskeytetään. Sen asian kuitenkin viime kädessä päättää äiti.
 
Sain ajan nt-ultaan pe 2.9. jolloin on viikkoja tasan 13+0. Mieskin tulee sitten mukaan, niin näkee mistä on kyse o_O

Oletteko joutuneet paljon neuvolassa selittämään lahjasoluasiaa? Kun täytin nettiin sitä äitiysneuvolan esitietolomaketta, niin laitoin sinnekin, että on otettava huomioon riskianalyysissa, että munasolu on 20 v nuoremmalta. Mutta ehkä se sitten selviää paikan päällä, miten ottavat huomioon tämän.
 
Mun ei ole tarvinnut selvittää asiaa, kun kerran. Hyvin ymmärsi mistä on kyse.

Ensimmäisen kanssa nt-ultrassa eivät suostuneet laittamaan luovuttajan iäksi neljää vuotta nuorempaa vaan käyttivät luovuttajan sen hetkistä ikää, vaikka alkio oli ollut kolme vuotta pakkasessa.

Tässä raskaudessa aion vääntää niin kauan, että menee läpi, jos nt-ultraan asti pääsen.

Nyt puhutaan jo alkiosta, 11viikosta eteenpäin sikiöstä. Vau-kirjan mukaan näin.
 

Yhteistyössä