Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Voi miten aika on taas hurahtanut. Meidän pikkuinen on kohta jo kaksi kuukautta ja n. 60 cm pitkä. Ensimmäiset vaatteet ovat jo menneet pieniksi.
Ihana kuulla, että Burmalla kaikki on nyt hyvin ja prinsessat on saatu kotiin. Toivottavasti sinulla on siellä apujoukkoja tarpeeksi, että saat levättyä ja toivuttua. Täällä Kiinassa pidetään lapsivuodeaikaa, jolloin äidin tulisi vain maata kuukausi sängyssä. Ei huonompi idea, vaikka en kyllä lähtenyt siihen ollenkaan mukaan. Toivottavasti toivut sektiosta nopeasti ja tarkoittiko streilisaatio sinun tapauksessa kohdun poistoa, vai jotakin muuta? Joka tapauksessa paikat ovat varmasti kipeät. Minä pidin sellaista tukikorsettia ainakin kuukauden verran, ja tunsin, että siitä oli suuri apu. Uskalsin liikkua normaalisti.

Kylmät väreet ja karvat nousivat pystyyn ihan päästä varpaisiin asti kun luin Iida-Karoliinan onnistumisesta. Hyvältä näyttävät HCG lukemat. Jään jännityksellä odottamaan josko siellä olisikin kaksi. Lisää Gdanskin vauvoja, jee!

Marialla ja Elinasilla ei ole enää kauan jäljellä, toivottavasti kivut saataisiin kuriin ennen synnytystä.

Toivottavasti tulisi uusia tänne ja pian, ettei I-K:n tarvitse ihan yksikseen täällä jutella.
 
Pikkukintsu kiva lukea kuulumisia teiltä sieltä.
Siellä kulttuuri on kyllä erilainen kun täällä. Rikkaus saada kokea se.
Ultra jännittää itseä kyllä. Joka päivä ollaan lähempänä sitä. Maha alkaa näkymään enkä mahdu tavallisiin vaateisiin kohta.
Eilen oli mega väsymys päivä ja öklö oloa riitti iltaan asti. Syöminen jäi vähälle ja kertyneistä kiloista onkin lähtenyt ainakin yksi. Omaa rasvaa putoaa eikä ole haitaksi.
Jos tänään jaksaisi ulos pakkanenkin laski..❄
 
Iida-K mahtavat lukemat sinulla HCG:sta ja tervetuloa tänne odottavien puolelle :) Ettei vaan olisi kaksi kiinnittynyt, kun niin suuri lukema? :eek: Ensi viikollahan sinulla on se ultra?

Minulla on myös tiistaina ylimääräinen ultra ja hieman masensi kun luin Kanta.fi:stä edellisen käynnin diagnoosia ja siinä luki: Vanhan ensisynnyttäjän raskauden seuranta :( Äh, olisi kirjoittanut vaikka iäkkään tai kypsän :D

elinas joko sulla alkaa äitiysloma?

Mulla on enää 3 pv töitä ja sitten alkaa lepo! Eli varhennettu äitiyslomalle jäänti. Se on kyllä tervetullutta. Sormet syyhyää päästä laittamaan vauvatarvikkeita pesuun, silitykseen ja kaappeihin. Pinnasängyn olen jo pedannut ja kaikenlaista olen hankkinut: yhdistelmävaunut maantielle, matkarattaat kaupunkireissuihin, turvakaukalon, ammeen, potan, sitterin, syöttötuolin ym. Kaikkea ei vielä ihan vauvalle tarvitsekaan, mutta kun kohdalle on sattunut, niin olen napannut. Suuri osa hankittu käytettynä ja suunnitelmissa on jotain ommella: muutama uusi kestovaippa, vauvan pesä ja joku mobile väsätä. Että ei käy aika pitkäksi odottaessa LA:ta.

Onko teillä muilla ollut turvotusta? Mulla alkoi ennen joulua ja nilkat on todella turvonneet pölkyt ja se turvotus ihan sattuu. Mitään vanhoja talvisaappaita en saa enää jalkoihin, vaan jouduin hankkimaan numeroa isommat, leveät talvikengät. Raskausmyrkytystä ei ole ainakaan vielä todettu, pissa on puhdasta ja paineet ihan ok rajoilla, alle raja-arvojen ainakin kotona mitattaessa. Neuvolassa siis aina vähän koholla, vissiin jännitän niitä käyntejä? Luulisi, että ne paineet vielä laskee, kun jään töistä pois?
 
Kiitos silakkasolakka
Juu ensi maanantaina on ultra, silloin varmentuu onko yks vai kaks.
Järkyttävä pshoinvointi on ollut, ei aiemmin mulla oo tämmöstä ollut.
Ei töissä tämmösen kanssa kauaa jaksa jos ei helpota. Vaikka en valitakkaan.
Sinä olet jo loppusuoralla. Hyvä kun jäät jo lomalle. Muista levätä auttaa ettei muutu raskausmyrkytykseksi ja sitten levätään sairaalassa. Minulla on ollu kahdesti ja just ihan loppussa tullut.
Jotenkin varaudun että saan sen, mutta jos ei kuitenkaan. Iän myötähän riski kasvaa.
 
Heippa kaikille.
Ikäviä nuo SS:n turvotukset. Ihanan paljon oot uskaltanut tehdä hankintoja. Mä en oo juurikaan tehnyt mitään hankintoja, kun en oo uskaltanut. Jotain vaatteita oon ostanut, ja pinnasängyn. En viittinyt kaverilta pyytää sänkyä takaisin, kun saa heinäkuussa vauvan. Turvakaukalo ja telakka on. Rattaat on vielä esikoisella käytössä. Niin ne on olemassa :)

Tänään jouduin jäämään sairauslomalle, kun si-nivelet on ihan saakelin kipeenä vaikuttaa kävelyynkin aika paljon jo. Mammaloma alkaa 27.1 ja töitä ei ois ollu kun 10 päivää.

Jänniä aikoja IK:lla o_O
 
Hei kaikki!! Pitkasta aikaan. Taalla jannitys tiivistyy. Olen edelleen toissa taman viikon, mutta Joulupyhien etc myota olen kaynyt toissa vain noin 3 pv viikossa. Ei enemman jaksaisikaan, vaikka olen ollut ihan ok kunnossa.
Solakka Silakka, minulla ei ole turvotusta, eika ollut edellisessa raskaudessakaan, mutta turvotushan on tosi yleista. Parilla nuoremmalla kaverilla on ollut aika paljonkin etenkin jaloissa.
Taalla tuli nyt vahan lisaa jannitysta, kun keisari oli jo aikataulutettu ja nyt paiva saattaakin muuttua, kun oma laakari on poissa jonkun henkilokohtaisen hatatilanteen vuoksi. Toivottavasti paiva selviaa viikon loppuun meneessa. Tassa vaiheessa epatietoisuus ja ylimaarainen stressi ei ole todellakaan tervetullutta.
Elinas, en ole myoskaan juuri hankkinut mitaan. Huone on maalattu ja valmiina. Pinnari on alakerrassa ja vaippoja kaapissa. Ensi viikolla, kun olen kotona kayn lapi esikoisen vaatteita. Sama juttu, en ole uskaltanut. Iida-K, onnea plussasta!! Olisin tosi yllattynyt jos ei ole kaksoset, on kylla korkeat luvut!!
Kaikille tsemppia ja hyvaa aitiyslomaa!!
37+5
 
Kiva kuulla maria sinn kuulumisia. Sinulakaan ei kauaa enään kun vauva on sylissä.
Kiitos onniteluista. Maanantaina sasmme tietää onko vauvalla/vauvoulla kaikki hyvin.
Klinikalka ei sitä ruvettu arvailemaan kehoitus vain että mahd pian ultra.
Vaikeeta on tuo kommunikaatio tuon gdanskin kanssa. Vaikka paiksn päällä sitten kaikki sujuukin. Kun kysyin lääkeiden lopettamisesta ohjetta ( sitä ei siis ilman kysymättä kukaan kertonut) vastaus oli että 8 viikkoa rv siitä eteenpäin Mutta ei mitään tarkempaa. No kysyn suomen lääkärin ohjeen maanantaina. Täällä on kyllä neuvottu että viikolla 10.
Minun oli pakko ottaa pari päivää saikkua ihan tän yökkö olon takia, joka on ihan vertaansa vaille. No eipä nouse paino. Syödä vain tekisi mieli vaan kun yritykseksi suurin osin jää..
 
Onnea IK ❤ Hurjat lukemat yhdelle alkiolle. Sieltähän voi nt-ultrassa paljastua vielä toinen ;)

ON: eipä ihmeitä täällä. SI-nivel kiukuttelee edelleen, joka askel sattuu, mutta siihen on hyvin tottunut jo. Muutamia hiljaisempia päiviä vauvalla ollut, mutta liikkeet on kuitenkin olleet riittäviä ja tulleet, kun on rauhoittunut. Huippaa tää painon nousu, vaikka en syö juuri enempää, kun normaalisti, niin enää 4kg, siihen mitä painoin esikoisesta 2 päivää ennen synnytystä. Silti äippähousut tuntuu pesun jälkeen isoilta. No ei kai niillä kiloilla ole mitään merkitystä. Esikoisestakin lähti kaikki, vaikka en mitään tehnytkään :ROFLMAO:
 
Elinas kyllä ne kilot lähtee kun vauva on mailmassa. Ikäviä noi jatkuvat kivut, niitä ei kukaan kaipaa kyllä.
Ei tosiaan näkynyt kuin yksi vauvan alku, katsoi tarkkaan.
Sanoi siinnä myöhemmin jutellessa että on mahdollista että alussa on ollut kaksi. ? ?
Voi kuulema käydä niin että tounen vain surkastuu pois. Mutta mitään merkkiä että olisi tosiaan ollut kaksi ei ole ollut.
Uskon että yksi on ja näin ihan hyvä. Hyvä vain että kaikki oli kohdallaan nyt.
Onhan tässä aikaa vielä pelätä vaikka mitä.
Nyt koitan ajatella positiivisesti vain..
 
IK: Totta tuo kiloasia, mutta tuntuu ihan älyttömältä, että nyt kun oon kattonut mitä syön, niin tullu taas lisää painoa melki kilo. Mitä hittoa?!? No näillä mennään :LOL:

Jännä et lääkäri tollain heitti vaan ilmoille, että jos on ollut kaksi. No sen näkee sitten, kun raskaus etenee. Turvallisempi kuitenkin yksösraskaus. Ihanaa, kun kaikki oli hyvin :love:

Mitäs Solakka-silakka sulle kuuluu?

elinas
❤33+4❤
 
Onnea sykkeestä Iida-K ja kaikkea hyvää odotukseen.
Itse jouduin tänään ultran jälkeen suoraan osastolle lepoon. Vauvalla kaikki hyvin. Itse en tunne mitään outoa, mutta verenpaineet 190/100, ehkä raskausmyrkytys tai sitten vaan verenpainetauti iski? Siihen löytyy kuulemma lääkkeet mutta myrkytys lähtee vaan synnyttämällä. Labroja on otettu ja seurataan, pääsen varmaan päivän parin päästä kotiin. Kirjoitan sitten paremmin. Ihan järkyttävää olisi jo nyt synnyttää olen vasta vkolla 32+4.
 
Silakkasolakka nyt vaan otat ihan loman kannalta ja kasvatelet vauvaa.
Just katselin vanhoja neuvola kortteja, minähän olen ollut sairaala levossa kun raskaus myrkytys tuli.
Minulla tuli viikolla 36+5, paineet nousi 150/110!
Kaksi viikoa siitä vauva syntyi. Ei ehditty käynnistää.
Lepo ainut joka pitää asiat aisoissa, ja seuratiin koko ajan vauvan vointia omaa toki myös..
Minulla tosiaan on riski saada murkytys kun on ollut aiemminkin.. ja ikä lisää riskiä.
Jotenkin olen asennoitunut että sairaslomia tulee olemaan, ei sille mitään voi.
Tärkeintä on että vauva ehtisi tarpeeksi isoksi.

Tuntuu varmaan hurjalta jos nyt jo syntyisi, kuitenkin jo pitkällä olette.. jos vielä vähän pystyisi sinnitelemään.
Odotelen täällä sinun uutisia.
I-K ja Pikku nallu 7+4
 
Solakka-silakka: Mikäs ultra sulla nyt oli? Aika hurja paineet. Onko verenpaineet laskeneet yhtään? Otat nyt vaan rauhassa ja levon kannalta. Vauva kyllä selviää jos nyt syntyy. Pienihän se on, mutta muuten melko valmis paketti. Kerrohan kuulumisia, kun jaksat.

IK:n puolesta jaksaa edelleen hymyilyttää :)

Marialla ei ole enää pitkälti, kun vauva on sylissä ❤
 
Pääsin eilen pois sairaalasta. Saatiin verenpaineet laskuun ja ne valtavat turvotukset hävisi myös. Pitivät 4 päivää kun oli epäilys, että tulee/on myrkytys. Ensin kyllä säikähdin, kun sanoivat, että jos on myrkytys siihen on hoitona vaan synnytys :eek: tuntui, että se tulisi liian nopeaan.

Monta kertaa päivässä seurattiin/mitattiin sekä minua, että pientä. Hyvässä hoidossa olin ja aivan ihania hoitajia. On todella luottavainen olo mennä samaan paikkaan synnyttämään. (y)Loppuraskaus menee miedolla verenpainelääkityksellä ja viikottaisella seurannalla äitiyspolilla: ultrat, käyrät ja labrat. Ja heti pitää hihkasta jos kotona alkaa tulemaan oireita/paineita. Nyt yritän rentoutua ja pitää pikkaraista vielä sisällä kypsymässä. Tsemppiä teille kaikille!

T. SS 33+1
 
Hienoa solakka-silakka että voit paremmin ja pääsit kotiin kasvattelemaan vauvaa.

Millon IK:lla on nt-ultra? Taitaa mennä jonnekin maaliskuun alkupuolelle? Vai ootko vielä uskaltanut varata? Onko tullu mitään vaivoja vielä?

ON: Kärsitty sunnuntaista asti eri asteisista migreeneistä. Aika epätyypillisillä oireilla, mutta oon selvinnyt kohtalaisen hyvin. Eilen oli pakko viedä lapsukainen päikkyyn, kun oksensin heti aamusta. Ilmeisesti hain lapsen liian aikaisin päikystä pois, kun säryt vain jatkuvat ja jatkuvat. No oli tässä pitkä aika, kun migreeniä ei ollut.
Tänään kävin yksityisellä ylimääräisessä ultrassa, hinta oli aivan järkyttävä yli 230€/30min. Jotain saa kelasta takaisin, mutta meinasin pyllylleni lentää. Istukka näytti hyvältä ja vauva voi hyvin, niin ei tarvinnut virtauksia katsoo sen tarkemmin. Seuraavaksi sit äitipolille rv 36+6 tarkastuttaan virtaukset ja käyrille köllöttään ensimmäistä kertaa. Vauva oli raivotarjonnassa edelleen, vilkas kaveri ja painoarvio oli näillä viikoilla 2329g ja mittojen perusteella vastasi rv 33+5. Eli oikein passelin kokoinen kaveri.

Mitäs teille muille kuuluu?

elinas
❤34+4❤
 
Hei kaikki!! Pikaiset kuulumiset. Tanne on syntynyt poikavauva. Kokoa oli 4 kg, eli potra miehenalku. Ruokahalu on ihan erilainen, kun esikoisella, eli formulaa menee runsaasti rintamaidon ohella. Keisarista toipuessa menee jokin aika, mutta eipa tassa ole muutamaan kuukauteen kiire mihinkaan. Elinas ja Solakka Silakka, odottelen kovasti teidan vauvauutisia. Toivottavasti erilaiset vaivat hellittaa. Minulla oli loppuvaiheessa hermokipua jalassa ja kauhea narastys, mutta ei ihme, kun poika oli taman kokoinen. Tosi ihana vauva, en voisi olla kiitollisempi ja olen niin onnellinen tasta. Pitaa kayda tuonne toiselle puolelle paivittamassa, etta ei se maara, vaan se laatu. Tamahan oli ainoa hyvalaatuinen alkio, mita me saimme. I-K, minut voi paivittaa sinne listaan maaliin paasseeksi. Tsemppia kaikille ja paivitan enemman, kun ehdin!!

***Goal***
 
Voi Maria Paljon onnea pojasta! Miten aika tuntuu menevän nyt nopeasti. Vasta muistan kuinka plussasit ja olit alkuun vähän epävarma, miten käy :) Hyvinhän siinä kävi. Ihanaa ja ihmeellistä aikaa sinulle ja perheellesi vauvan kanssa :love:

Elinas hui minkä hintainen ultra..mutta toisaalta on joskus sen arvoista mielenrauhan takia. Ikävältä kuulostaa myös migreeni, auttaako sinulla lääkkeet siihen?
 
Solakka Silakka mulla on kyllä lääkitys, mutta pitäis aina osata ottaa tarpeeksi ajoissa ja nyt ollu vähän epätyypillisiä oireita, niin on vaikee ollu ottaa lääke oikeeseen aikaan. Ja välillä en vaan raaski vauvan takia ottaa lääkettä. Onneksi mielenrauhasta maksaa välillä jotain o_O Eikä mua kaduttanu jälkeenpäin.
 
Elinas hyvillä viikoilla jo olet sinäkin. Migreenit on siis aivan kamalia. Juothan sinä riittävästi.
Maria onnea pojasta. Ompa hienoa että nyt hän on siinnä. Milloin vauva syntyi? Lisään listalle..Kyllä vain yksi siihen tarvitaan, ei auta vaikka pakkanen pursuaa, vaikka lohduttaa tietysti että voi yrittäö uudelleen jos ei tärppää.

Meillä tänään käyty ekassa neuvolassa. Paljon oli asiaa hoitajalla.
Meillä neuvolasta käsin varataan ultrat ja muut kokeet mitä on tarpeen.
Kysistä tulee tieto kotiin sitten ultraan.
Ekat verikokeet seulaa varten otetaan ens kuun ekana maanantaina. Sitten seuraavaksi sokerinrasitus.. jne..
Vko 14 on taas neuvola käynti.
Ohjelmaa lähiviikoihin..
I-K ja Pikku nallu 8+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: elinas
Flunssa, yskä ja väsymys huoh. Lisäksi maanantaina havaitug korkeet verenpaineet, lähinnä alapaine. Vielä on pysyny kuitenkin alle 100, välillä käynyt sadassa, mutta seuraava mittaus ollu alle. Pissa oli kuitenkin puhdas. Saa nähdä onko pissa huomennakin puhdas. Blaah...

Mitäs teille muille?

elinas
❤35+6❤
 
Hui sentään elinas toivottavasti flunssasi paranee pian ja tuntuu varmaan ikävältä yskiäkin mahan kanssa :cautious:

Itselläni on nuo alapaineet vaihdelleet koko ajan, joka viikko käy sadassa, usein mitattaessa n. 94-98, tavoite olisi 85 mutta ei ole kuin harvoin niin matalalla. Pissaan on alkanut tulemaan vähän protskuja. Olen siis käynyt äitiyspolilla nyt 2 krt/viikko + kotiseurantaa teen itse päivittäin. Vauva voi masussa hyvin mutta äidillä heittää paineet laidasta laitaan. Mutta se ei oikeastaan tunnu missään, närästys on ainoa vaiva mikä tuntuu.

Kovista paineista ja suuresta raskausmyrkytysriskistä johtuen tänään polin lääkäri sanoi, että synnytys on minulla 2 viikon sisällä. :eek:Yritetään päästä sinne rv 37 asti, mutta voi tapahtua jo ensi viikolla. Vauva on nyt n. 2,6 kg. Toivoisin voivani synnyttää alateitse mutta jos raskausmyrkytys ehtii päälle ja kovat oireet(äidillä/vauvalla hätä) niin sitten on leikattava. Huomenna on synnytysvalmennus sairaalan auditoriossa ja netissä pitäisi täyttää synnytystoivelomake, mm. asentotoiveet ja kivunlievitys. En tiedä noista kyllä yhtään mitään, mutta täytän sen nyt tämän hetkisillä ajatuksilla. Kovasti odotan jo pikkuista tähän maailmaan :love:

Hyvää viikonloppua kaikille!
SS 35+0
 
Solakka silakka: sulla onkin sit jännittävät ajat edessä. Taidat saada vaucan ennen minua :eek:

Mites I-K voi?

ON:
Verenpaineet pysyvät taisaisesti koholla. Ei kuitenkaan yli 100 alapaineita ole ollut. Perjantaina pissa puhdas.
Tänään äitipolilta soittivat ja olivat sitä mieltä, että pitää tulla jo tällä viikolla käymään. Noh, katsotaan mitä sieltä sanovat. Toivottavasti pissassa ei ole proteiineja.
Jalat tuntuis vähän turvonneilta, mutta hyvin hyvin vähän.
Tarttis varmaan loputkin vauvan tarvikkeet hankkia valmiiksi jo pikku hiljaa :D
Pinnasänky onkin jo kasattanuna, mutta muuten en ole laittanut vauvaa varten juuri mitään valmiiksi.

elinas
❤36+3❤
 

Yhteistyössä