Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

No ompa täällä hiljaista. Nyt ne alapaineet nousi yli 100 ja neuvolaa aikaistettiin päivällä. Proteiinit parilla plussalla ja suoraan neuvolasta synnytysvastaanottoon. No minähän en niin tehnyt vaan kävin vähän pakkailemassa sairaalakassia ja pesemässä yhden kerraston vaatteita vauvalle valmiiksi ja vähän petivaatteitakin tartti pesasta :whistle: Oiskohan pitänyt tehdä etukäteen jotain? :D

No synnytysvastaanotolla makasin käyrillä, otettiin verenpaine, joka oli edelleen koholla, mutta alapaine just pari pykälää alle sadan ja pissassa proteiinit vaan yhellä plussalla. Verikokeetkin napattiin HELPIn varalta.

Lääkärin käynnillä kaikki ok, myrkytys todennäköisesti kehittymässä, mutta ei halua ottaa mua osastolle vaan seurataan tilannetta, kun torstaina on käynti äitipolilla. Vauva esitteli sukupuolensa ultrassa hyvin selvästi :D ei jäänyt epäselvyyttä tälläkään kertaa.

Eli täällä mittaillaan paineita, levätään, seurataan oloa tarkkaan, ollaan herkästi yhteydessä svo:lle muutoksista ja jumppaillaan jalkoja ja käsiä et lievätkin turvotukset helpottuisivat. Vauvavaatteillekin pitää tehdä jotain. Loput kamatkin vois jo ostaa (y) Lääkäri tutki aika napakasti, jotta prostaglandiinit lähtis kypsytteleen kohdun suuta. Auki olin jo muutaman sentin ulkosuulta ja sisäsuulta vähemmän. Ei ollut kyllä niin ilkeän tuntuista, kun oon luullu. 2700g oli vauvan painoarvio nyt ja jos menee lasketulle ajalle, niin arvioi 3400g :)

Huoh, olipa omanapainen kirjoitus!
elinas
❤rv 36+4❤
 
Silakkasolakka ja Elinas.
Teillä alkaa maali kummallakin olla lähellä. Vauvoilla hyvätviikot ja painoa kivasti.
Malttakaa lepäillä välillä kun touhuutte vikoja vauvan juttuja valmiiksi.
Minulla edelleen huonoa oloa pukkaa ja väsymystäkin. Iltaisin ihme palelemista. Tukilääkkeet on lopetettu.
Ensiviikolla on sokerin rasitus koe ja seuraavalla 20.2 on niskapoimu ultra ja lääkärin vastaan otto aika. Minulla on 2 kertaa ollut raskausmyrkytys ja sitä nyt kai seurataan alusta asti tarkemmin tässä raskaudessa.
Närästys on kauhee vaiva. Paino vähän laskenut kun ruokaa saa suht vähän alas..
Muuten voitu hyvin täällä.
I-k ja Pikku nallu 10+3
 
I-K inhottava vaiva tuo närästys, itsellä on auttanut omepratzol aamuisin 1 krt/vrk. Tosi nopeasti menee aika, kun pääset jo np-ultraan. Kaikkea hyvää odotukseen sinulle ja vauvalle + miehellesi.

elinas ei mene sinullakaan varmaan enää kauaa, kuulostaa, että ennen LA :ta pääset synnyttämään? Ehtiihän niitä vauvan juttuja laittamaan sitten kun kotiutuu. Ehkä?

Itselläni jäi myös osa vauvan pyykeistä kuivumaan, kun jouduin taas osastolle seurantaan. Täällä 1 vrk kerätty pissaa ja jatkuu toinen vrk keräilyä, niin näkee mihin suuntaan arvot lähtee. Huomenna näihin aikoihin pääsen kotiin tai aloittavat synnytyksen käynnistyksen. :eek:

T. SS 35+5
 
Hui, kylläpä sullekin SS on taas tapahtunut. Toivottavasti pääset vielä kotiin kasvattelemaan vauvaa. Parempihan vauvan olisi vielä kasvaa, mutta ei nuo korkeat paineetkaan hyvästä ole. Huomenna ollaan molemmat viisaampia sen suhteen mitä tapahtuu :)

Tänään otin rypistyksen ja kävin ostoksilla sekä pesin ja silitin vaatetta. Petasin jopa sängyn. Huomenna aion käydä ostaan loppuja tavaroita ja pakata sairaalakassin. Jos osastolle joudun, niin meen vasta illalla. On sovittuja menoja.

IK: jos sulla on nyt luovuttaja, niin raskausmyrkytystä ei välttämättä tule. Mulle sanottiin, että on epätodennäköistä, että toisessa raskaudessa tulee edes raskausmyrkytys oireita. Mulla vaikuttaa Ilmeisesti se, että on eri luovuttaja, kun ensimmäisessä raskaudessa. Mut tiedä näistä, ihmiskroppa on niin ihmeellinen.

elinas
❤36+5❤
 
Viimeksi muokattu:
No en päässyt enää kotiin. Paineet laski ja pissakin tuli puhtaammaksi, mutta eivät ota enää riskiä kun mulla nuo arvot seilaa. Painoarvio n. 3 kg nyt.
Eka käynnistyspillerin murunen on juuri otettu. Se on menoa nyt. :eek: Voi mennä silti useampi päivä, että saa vauvan syliin.
 
Solakka Silakka: Ompa jännittävää. Outoa, että eivät seuraa tilannetta enempää. Mutta parempi ehkä kuitenkin näin, niin sulle ja vauvalle ei käy kuinkaan. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Onko mitään vielä tapahtunut? Tsemppiä koetukseen. Aikaa käynnistymiseen voi kyllä mennä paljonkin. Toivottavasti pääset helpolla ;)

Mulla paineet aamusta kotona koholla, mutta lääkärissä 135/93 muistaakseni. Vauvan sydänkäyrässä ei ollut mitään huolestuttavaa. Istukkakin näytti hyvältä ja virtaukset oli ok. Pissassa proteiini +/-, jonka tulkitsevat negatiiviseksi. Vauvan koko sama, kun tiistaina. Maanantaina uusi käynti äitipolille. Verenpaineiden kontrollointi jatkuu kotona ja herkästi yhteys äitipoliin/synnytysvastaanottoon.

Olisin voinut mennä osastolle jos oisin tahtonut, mutta en halunnut.

elinas
❤36+6❤
 
Seurantaa on ollu polilla nyt aika monta käyntiä ja viimeksi maanantaina sanoivat, että on aivan liipaisimella että "puretaan" raskaus. Vauva kuulemma selviytyy jo, mutta raskausmyrkytys voi olla niin salakavala, että äidille voi käydä hullusti. Täällä vielä seurataan arvoja edelleen päivittäin, joten varmaan jos hätä tulee, niin vauvan saa nopeasti ulos. Tätä kun olen tänään miettinyt, niin oikealta ratkaisulta tuntuu ja turvalliselta.
Vielä ei tabut ole tehonnut supistuksiin saakka. Pientä menkkamaista jomotusta kylläkin.
elinas Tulehan sinäkin kohta perästä ;-)

SS 35+6
 
Viimeksi muokattu:
SS on se parempi noin. Oottelet rauhassa sillä kun synnytys käynnistyy.
Ompa jännät paikat nyt.
Kohta elinas kanssa samoissa. Muista ottaa kotona rennosti vaan..
Eihän sitä tiedä saako myrkytystä, varaudun pahimpaan. Neuvolassa pelotteli sillä.
Jospa erikoislääkäri kysillä tietää paremmin kun sinne päästään.
Eihän mulla vielä oo oireita, muodostuvat kuulema kuitenkin jo alkuraskaudessa. Otin asperiinia viikko 10 asti sen ehkäisemiseksi.
Onko teitä vaivannut kova ummetus! Mitä sille osaa tehdä?
Juon paljon vettä ja kuituja syön myös, puuroa oon nyt syönnyt kun oon voinut jo, huono olo nyt vähemmän aamulla ollut.. ja kävelyllä oon nyt päässyt paremmin käymään. Eivät auta nämä keinot.
I-K ja Pikku nallu 10+ 5
 
Viimeksi muokattu:
Liikunta vois helpottaa ummetukseen ja luumumehu on kai myös hyvästä. Säännöllinen ruokarytmi ja salaattipitoinen ruoka. Nää nyt ekana tuli mieleen. Itellä tosi ollu maha aina löysällä raskauksissa, niin en osaa auttaa.
 
I-K mulla oli kans kova maha, mutta se loppui. Olikohan joku niistä tukilääkkeistä, joka aiheutti kovuutta? Taisin kokeilla myös maitohappobakteeri-jogurtteja.

Täällä olen vielä synnärilllä. Käynnistyslääkkeillä saivat supistukset tulemaan illaksi ja koko seuraavan yön supistellessa säännöllisesti, mutta sitten vaihtoivat eilen ballonkiin, joka lopetti supparit, eikä uusia ole tullut. En tiedä miksi vaihtoivat? Tänään irtosi limatulppa mutta ei oikein edisty tämä keinotekoinen käynnistys. :-(
 
Viimeksi muokattu:
SS: Kylläpä nyt tuntuu ottavan pitkään tuo käynnistely. Millaisia paineita sulla on nyt ollut? Entä proteiinit pissassa? Sun kroppa on sitä mieltä, että vauvan pitää edelleen kasvaa. Eikä synnytys käynnisty sen takia :D Toivottavasti pian alkais tapahtumaan jotakin.

ON: Huomenna on taas äitipolikäynti. Alapaine ruvennut olemaan lähellä 100 viime päivien aikana ja jalat alkaa oleen turvoksissa, mutta seurataan tilannetta :rolleyes:
 
elinas paineet laskeneet nyt 84-89:ään, siis alapaineet. Silloin kun jouduin tänne, ne oli 100-111. Pissassa liuskatestissä 1+, mutta labramittauksilla 0,7-1,5 gr, en tiedä paljonko ne olis liuskatestissä. Jalat on ollut kuin elefantilla jo 2 kk. :)
 
Hei,
täältä taustalta 'vanha' palstailija kuikuilee.

Aivan mahtavaa, että olet jo noin pitkällä Solakka Silakka Kohta sulla on vauva sylissä.
Raskausmyrkytyksestä, on aika petollinen kaveri joskus ja tilanne voi muuttua tunneissa. Hyvä, että olet sairaalassa. Noi paineiden nopeatkin heittelyt kuuluvat asiaan.

Iida-Karoliinalle myös hurjasti onnea, ihania uutisia täällä

Kaikille muillekin lämmin halaus!

Lumeton (kahden ihanan tytön äiti)
 
Kiitos Lumeton
Ss noissa käynnistyksissä on haasteensa. Kun nyt pääsisit tosi toimiin, ja vauva tulisi mailmaan. Kovasti odotan ja jännitän.
Kiitos ymmetus neuvoista. Kaikki koti konstit on ollut kehissä. Vaan ei tunnu olevan hyötyä. Tukilääkitykset on jo pois kaikki..
I-K ja Pikku nallu 11+1
 
elinas ei oo mulla mennyt lapsivedet vielä, voi kun etenisi tämä homma ;-) Mites sulla meni ä-poli käynti?

lumeton ihanaa kun tulit tsemppaamaan. Muistan kun joskus 100 v. sitten piinailtiin hoidoissa yhtaikaa :) ja vasta nyt olen pääsemässä maaliin. Mutta hyvä tämä näinkin ja tuntuu edelleen uskomattomalta. En varmaan saa itkulta loppua synnytyksen jälkeen.

Täällä otettiin ballonki pois, kun ei avannu paikkoja. Jatketaan käynnistyslääkkeillä, jotka tehos perjantaina ja teki supistuksia.
 
elinas ei oo mulla mennyt lapsivedet vielä, voi kun etenisi tämä homma ;-) Mites sulla meni ä-poli käynti?
Ääh. Pyllylleen meni. Täällä möllötän osastolla. 40min. oon ollu ja oon ihan rikki. Mä en kestä olla sairaalassa, kun tää on vaan tällästä odottelua.

Haluisin olla kotona tekemässä ruokaa lapsukaiselle, joka kohta kotiutuisi päikystä miehen tuomana. No eipä tälle mitään voi.

Proteiinit oli kahella plussalla, paineet 125/85, näin alhaiset ei ole tän parin viikon aikana ollutkaan. Käyrällä hyvä vaihtelu ja ultrassa kaikki ok. Tiukasti kahdelle sormelle auki ja kanavaa jonkinverran jäljellä. Lääkäri teki taas napakan tutkimuksen, jotta sais aikaan supistuksia. Ei ole ainakaan vielä näkynyt.

Varovainen toiveeni olisi, että pääsisin jo huomenna kotiin. Hoitaja kertoi, että hänen veikkauksensa olisi myös kotiutuminen huomenna, jos pissan vuorokausikeräyksessä ei ole "liikaa" proteiineja. No se nähdään sit huomenna.

Toivottavasti SS pääsisit tosi toimiin, ettei kovin kauaa tarvitsisi enää sairaalassa olla. Edelleen olen sitä mieltä, että sun raskausmyrkytys ei ole niin paha, että vauvan tarttis syntyä :D Tosin lääkärit taitaa tietää paremmin, minä ;) Sanoit, että synnytyksen jälkeen ei tuu itkulta loppua. Niin mäkin ajattelin, mutta reaktioni oli ihan päinvastainen. Olin hämmentynyt ja katselin vauvaa, että tossako se nyt on? Oks toi mun? Olin lähinnä tosi hämmentynyt. Itkut tuli paljon myöhemmin.

Nyt taas odotan kauhulla, että miten selviän kahden lapsen kanssa ja kuinka itsekäs olen, kun halysin toisen lapsen, kun tuntuu niin väärältä esikoista kohtaan. Ja poden hirveetä syyllisyyttä siitä, että esikoinen joutuu jakamaan huomion tästä eteenpäin. Ihmeellisiä tunteita herättää tämä toinen raskaus.

Täälläkin ootellaan, että labrat tullaan ottaan kuudelta, illalla käyrät ja sit ootellaan, että tää migreeni menis ohitse jo pikku hiljaa. Ja huoneessa ei oo telkkaria, argh
 
Viimeksi muokattu:
Lääkäri väläytti, että huomenna voitas käynnistää. Huoh...just joo. En ollu kyllä yhtään valmistautunut tähän, mutta nyt sit vaömistaudun. Lähempänä 38 viikkoa olisi kuulemma hyvä, mutta saas nähdä nyt, miten käy :D

elinas
❤37+4❤
 
Elinas nyt alkoi oikeesti jännät paikat. Kohta teillä on vauva sylissä, ei voi montaa päivää mennä enään.
Saispa itse tässä jonkun kuukauden menemään nopeemmin
Odotus ei oo mun hommia.. ei ole koskaan ollut aiemminkaan.
Pari päivää taas niin huono olo että en oo ollut töissä. Ja kunnolleen kun ei pysty mitään tekemään.
Eikä oo vielä edes järkeä ruveta laittamaan vauvalle mitään, kesällä vasta
I-k Pikku nallu 11+3
 
Kyllä vähän jännäillään. Labrat oli ok. Pissasta ilmeisesti riippuu aika paljon.
Vähän kyllä jännittää tuo ajatus käynnistyksestä. Et mitenköhän hyvin toimii ja joutuuko sektioon jne.

Paljon mietittävää.

Sun taytyy IK nyt vaan levätä ja kattella hömppäsarjoja telkkarista :D
 
elinas vai niin kävi sullekin. Voi harmittaa aluksi mutta on tämä sairaala kuitenkin turvallisinta. Mullahan ei oo käynnistys onnistunut vieläkään ja tänään väläyteltiin sektiotakin. Mulla on äkisti taas protskut noussut. Katsotaan mitä tuleman pitää? Juuri nyt taas supistaa mutta jos se ei avaa kohdunsuuta, niin homma ei etene
Yritä olla elinas positiivinen. Niin minäkin :whistle:Asiat menee nyt niinkuin äidille turvallisinta 

SS 36+4
 
Viimeksi muokattu:
Pissan vuorokausikeräyksessä proteiineja oli alle 1g, joka tarkoittaa negatiivista. Jos olisi ollut 1g, olisi se liuskatestissa 1+.

Pääsin onneksi yöksi kotiin. Olipa ihanaa nukkua yli 8h yöunet. Ei tarvinnut, kun nähdä oma tyyny niin olin jo unessa :D Aamupäivällä takaisin sairaalaan. Saas nyt nähdä mitä suunnittelevat sitten verikokeiden perusteella. Ne, kun ovat normaalit.

SS: Sun tilanne on kyllä aika outo. Luulis, että tässä vaiheessa olisi lääkkeilläkin tapahtunut jo jotain, mutta ihmiskeho on niin ihmeellinen asia. Turvallisuus on kyllä kaikkein tärkein asia nyt. Onko vauvalla kaikki hyvin käyrän mukaan?
 
Ihanaa elinas kun pääsit kotona käymään. Mulla olis kans haaveena koti ja.. pizza.

Mulla protskut lähenee jo 3 gr niin olisko se sitten 3+ ja paineet käy välillä sadassa, niin en uskaltaisi lähtee.
Eilen alkoi piirtymään supistukset käyrälle ja yölläkin mitattiin. Äsken aamulla tuli jo 5 min välein. Mutta en tiedä onko avautunut suppareiden voimasta kohdunsuu? Varmaan kohta tutkivat :geek:

Joo tuntuu että hitaasti edistyy. Luulen että johtuu siitä että kohtu/vauva on hieman epäkypsä ja se kun en ole synnyttänyt ennen, niin paikat on piukasti kiinni. Toivotaan että edistyy tänään.

Vauvalla on ollut käyrillä kaikki ok ja nauttii olla pikku yksiössään.
 

Yhteistyössä