Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Iitu78:lle: niin tuntuu, että ensin jännitetään tosi paljon raskaustestin tulosta ja sitten, kun se näyttää plussaa, niin sitten vasta jännitys alkaakin..
Tsemppiä Hailaivaille vuodelepoon. Saatko lepäillä ihan kotona? Miten tuo kohdunkaulan tilanne tuli ilmi? Oliko sinulla jotain tuntemuksia, supistuksia?
Pikaista paranemista Lempiviolalle ja Fannille. Minulla on ollut pientä flunssaa. Kurkku ollut kipeen jo neljään eri otteeseen. Yläselkä välillä kipuilee, kävely välillä raskasta ja välillä väsymys iskee.
Toivottavasti Armiinalla ja Weerulla pahoinvointi helpottanut. Minulla se meni tosi pahaksi, mutta sairaalassa tiputuksella saatiin onneksi kuriin.
Sussuannalle, Paulannalle ja Johkuselle toivotan ihanaa vauva-arkea ja kaikille muille tsemppiä vaiheisiinne. Persikalla taitaa olla odotus pisimmällä.
Tosiaan viime kirjoittelun jälkeen olen käynyt tavallisessa ultrassa ja kävimme vielä 4D-ultrassa. Ajattelin, että jos rupeaa kaduttamaan kuitenkin, jos emme mene 4d:hen. Sieltä saimme dvd:n mukaan. Olisi kyllä pitänyt mennä jo aiemmilla viikoilla, jolloin baby olisi vapaammin mahtunut liikkumaan ja olisi näkynyt paremmin. Vähän vahanukkemaiselta tuo kuva näytti, kun vesi siinä vääristää ja eihän se mikään kamera kuitenkaan ole.
Neuvolakäynti oli, jossa taas itsepalveluna verenpaineen mittaus, pissakoe ja punnitus. Hoitaja kuunteli sydänäänet.
Neuvolassa oli myös aika hyvä info-ilta synnytyksen vaiheista ja kivunlievityksestä ja hampaiden hoidosta. Kävimme myös erikseen tutustumiskäynnillä synnytyssairaalassa. Enemmän sairaalamainen kuin kodinomainen minusta oli, vaikka verhoja oli kyllä sisustuksena.
Olen hakenut äitiyspakkausta, lapsilisää ja äitiys- ja vanhempainrahaa. Äitiyspakkaus tulikin juuri Matkahuollon kautta. Neuvolassa eivät näistä asioista oikein osanneet neuvoa, joten soittelin Kelaan, kun oli joku kohta epäselvä.
Hankintoja en ole vielä tehnyt kuin, että ostin ihanan potkupuvun. Olisi tosiaan helpompi ostella, kun tietäisi sukupuolen, mutta haluan pitää sen yllätyksenä.
Carolyn 1. lapsi, + 40 v., 30 + 6
 
  • Tykkää
Reactions: Sussuanna
Carolyn, kiva kun kaikki hyvin! Eikö se sukupuoli tupsahtanut esiin siinä 4D ultrassa? Oon aina luullu et siinä sen ainakin näkee vaikkei haluaisi.
Täällä olisi huomenna 6+0, pelottaa vaan kun tuhrua tullut tänään, vaikka tiedän että on yleensä vaaratonta. Vuoden takainen keskenmeno kummittelee kokoajan mielessä (oli 6+3) etenkin nyt kun sama viikko alkaa. Onneksi enää kolme yötä ultraan, sitten saa jotain tietoa sentään.
 
iitu78 pelkkä ruskea tuhru ei kuulosta vaaralliselta, varmasti kaikki on hyvin! Tosi monella on ollut pientä vuotoa ja raskaus on jatkunut. Itselläni oli ihan kunnon vuoto hematooman takia ja siitäkin selvittiin.

(.) Täällä on katseltu vauvan sänkyä yms. isompaa hankintaa. Rakenneultran jälkeen varmaan uskallan jo ostoksille, jos sattuu olemaan tarjouksessa vaikka. Vaunuja mietin taas, nyt kiinnostaisi "myrkytön" vaihtoehto, Naturkind. Maha pullistuu ihanasti, olen ottanut masukuvia (samat vaatteet päällä) ja ero kuukauden takaiseen on ilmiselvä. :)

Aniraz_ 16+6
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa aniraz, kun masu kasvaa:). Voi kun pääsisi itsekin tuohon vaiheeseen! Tuhruttelu loppui mutta menkkamaista kipua on ollu koko aamun, hirvee pelko persiissä kokoajan! Toivottavasti on normaalia. En tiedä miltä normaali kohdun kasvukipu tuntuu, kun esikoisesta ei muistaakseni ollut mitään kipuja eikä ainakaan vuotoja.
6+0
 
Iitulle tsemppiä uä:n odotteluun. Mulla oli juurikin tuolloin tuhrua joka jatkui muutaman viikon, menkkamaista tunnetta myös ollut reilu 6 vkolla. Olin kirjannut näitä ylös kalenteriin, en muistanut että olisi jatkunut noin pitkään, aika kuultaa muistot :D

Mukavaa viikkoa kaikille!

P 38+6. Tänään neuvola.
 
Iitulle paljon tsemppiä ultran odotteluun :)

Ja aniraz on jo noin hyvillä viikoilla :)

Persika sä oletkin kohta maalissa :)

Käyn välillä lukemassa kuulumisia ja aina tuntuu hyvältä kun kirjoittelijoiden määrä kasvaa ja vauvoja syntyy terveinä =)
Meidän pojat ovat ihan kohta puoli vuotiaita, hurjan nopeasti mennyt aika!

-johkunen
 
Johkunen, kauhee miten nopsaan tosiaan se vauva-aika menee, puolivuotiaita jo! Persika, hyvä kuulla sultakin harmittomista kivuista ja tuhruista. Nyt todellakin olisi aika tämänkin onnistua ja mennä hyvin, oli se vuosi sitten km niin rankkaa! Onneksi olo on juuri nyt hyvä eikä vuoda mitään. Huomenna sitten illalla pääsen ilmoittelemaan mitä siellä ultrassa näkyi.
6+1
 
iitu78 hyvä juttu että tilanne on rauhoittunut. Hyviä ultrakuulumisia odotellen!

Johkunen puoli vuotta jo! Huh miten nopeasti aika menee. :)

(.) mua kävi rakenneultra pelottamaan nyt. Eipä tää murehtiminen mitään auta, eikä nettiin kannata mennä kaivelemaan. Musta tuntuu että mulla on eri huoli joka päivälle, ja joskus aihe on aivan älytön. Painajaisetkin vaivaa, olen muka ollut baarissa enkä muistanut että oon raskaana, tai mies jättää. Onko muilla tällaista? En mitenkään halua huolestua, harmittaa lähinnä nämä fiilikset.

Aniraz_ 17+0
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Iitu huomiselle ja eiköhän vuoto ole ollut ihan vaaratonta :) Mulle tosiaan gyne sanoi että joka kolmannessa luovarihoidoilla alkaneessa raskaudessa on jotain harmitonta vuotoa.

Carolyn, teilläkin on sitten itsepalvelumittaukset. Nämä on kanssa meillä ihan uutena (tai ainakaan neljä vuotta sitten ei ollut tällaista tapaa).

Mulla oli viime viikolla neuvolalääkäri. Sisätutkimuksessa kaikki hyvin ja sain närästyslääkkeitä tähän koko raskauden jatkuneeseen korvennukseen. Maha näkyy jo niin että saan töissä pitkiä katseita, enpä jaksa enää salailla. Meillä on töissä kaksi muutakin naista raskaana melkein samoilla viikoilla. Hassua, sillä raskauksia on meidän työympäristössä ollut aika harvakseltaan.

Me kovasti mietittiin jos oltais lähdetty alkukesästä johonkin etelään reissuun, mutta mua rupesi stressaamaan toksoplasmoosiriski aika lailla... onko kukaan muu harkinnut tai jopa matkustanut etelä-Eurooppaan raskaana? Voi kyllä olla että joudutaan nyt kuitenkin jättämään reissu väliin, sillä ollaan ostamassa uutta asuntoa, rahanmenoa siis tiedossa :)

Lempiviola 16+0
 
No wau, täällähän on tapahtunut vaikkas mitä!

Weeru ihanaa, onnea tuplista- vielä näin jälkijunassa!
Ja Iitu onnea myös! Kivaa kun täällä paljon väkeä. :) Iitu mulla myös oli sitä kuuluisaa tuhrua vko 6-7, hyvin on pysynyt pikkuinen mukana, joten toivottavasti sielläkin kaikki hyvin. Tsemppiä ultraan!

Hailaiva ja Persika loppusuoralle kaikkea hyvää! Carolyn, sullakin taitaa kohta koittaa "loman" alku..?

Olen ollut ihan ihmeissäni kuinka nopeesti nämä viikot menee. Pari viikkoa ollut tunteet ihmeen pinnassa ja kyyneleet herkässä, eikös sen pitänyt kuulua alkukolmannekseen? :eek: Onko teillä muilla ollut samaa?

Masun kasvua on kohta paha selitellä pelkästään joululla/pääsiäisellä joten infosin pomoa viime viikolla ja sain vilpittömät onnittelut. :) Muutenkin tämä alkaa tuntua jo todellisemmalta, neuvolassa kuunneltu sydänääniä, ostettiin eka minikokoinen potkupuku ja taitaa tuntua ekat liikkeetkin. :)

Aniraz, joko valkkasit vaunut? Pähkäilen juuri samaa, vaihtoehtoja vaan on niin paljon. Ja kyllä, outoja unia täälläkin...

Rakenneultraan olis vielä pari viikkoa, sitä odotellessa, toistaiseksi levollisin mielin.

Tt 18+0
 
Heippa kaikille!

Iitu mullakin oli tuhrua ihan alkuraskaudessa. Ei kuitenkaan ollut mitään vaarallista, vaan kaikki oli hyvin. Mulle lääkäri sanoi että voimakas kipu ja pulputtava runsas punainen veri on huonoja merkkejä, mutta pieni ruskea tuhru on yleensä vaaratonta. Yritä ottaa rauhassa vaan, vaikka muistan kyllä itsekin kuinka joka kerta pelästyin ihan kauheasti kun tuhrua tuli.

Aniraz kiva kuulla että masu jo näkyy. Mun mielestä raskausmahat on niin kauniita! Täälläkin hankintoja tulee tehtyä tasaiseen tahtiin. Tänään mies kattoi vähän pitkään kun kiikutin kotiin pari tuttinauhaa. Nää on näitä viikon 12 välttämättömiä hankintoja! :LOL: Vaunut ollaan jo valittu, ne mennään hakemaan kesäkuussa. Vaatetta mulla alkaa olemaan aika kivasti, paljon olen kirppiksiltä löytänyt pieniä todella hyväkuntoisia vaatteita. Ajoissahan mä olen, mutta olen niin monelta kaksosten äideiltä kuullut että todella kannattaa hankinnat tehdä ajoissa, kun koskaan ei tiedä milloin joutuu vuodelepoon tai pahimmassa tapauksessa sairaalaan.

Persika onkin jo ihan loppumetreillä. Ihanaa, yritä nauttia vielä vikat viikot muhkeasta masusta. Kohta saat vauvan syliin. :heart:

Lempiviola mä olen lähdössä viikoksi ystävien kanssa Lontooseen. Sen jälkeen ei varmaan reissua ole tiedossa hetkeen. Tsemppiä kodin ostoon, voi että mäkin haluaisin uuden kodin, mutta asp tili tyhjeni hoitojen takia joten nyt ollaan tässä pienessä jumissa vielä ainakin hetki.

Aniraz yritä olla rauhallisin mielin ultran kanssa. Uskon että sulla kaikki hienosti kun nt ultrassakin oli kaikki hienosti. Ymmärrän kyllä huolen, mulla ihan samanlaisia pelkotiloja. Tai ehkä enemmänkin pelkään ja pohdin miten pärjäämme taloudellisesti kun nytkin tuntuu välillä olevan tiukkaa. Uskon kuitenkin että elämä kantaa ja kaikki menee hyvin. Yritä sinäkin luottaa tulevaan. :hug:

(.) on pullistunut!! Nyt tuntuu että ihan kauhean kauaa en enää pysty tätä salaamaan. Mulla eteenpäin kallistuva kohtu ja kaksi vauvaa siellä, joten kai se on ihan normaalia että aikaisin näkyy... Omat housut jo ahdistavat ja legginssi linjalla mennään. Vappuaattona koittaa sitten nt ultra ja kärsimättömänä odotetaan että päästään kurkkaamaan vauvoja ja saadaan tietoa niiden voinnista. Vähän olen peloissani onko kaikki hyvin kun vieläkään en ole sykkeitä saanut kuuluviin. Mies rauhoittelee että ei niitä vielä tarviikkaan kuulla, mutta kun itse tiedän monen täälläkin kuulleen sykkeet näillä viikoilla huolestun. Päätin nyt kuitenkin että doppler saa odotella kaapissa ainakin ultran yli.
Olo on onneksi parantunut huomattavasti ja yökkäys tulee ehkä enää noin kerran päivässä. Ruoka maistuu paremmin ja yöllä herään kauheaan nälkään. Silloin pitää käydä jotain pientä nappaamassa suuhun ja sitten takas sänkyyn. Miestä naurattaa aamuisin jääkaapista löytyvät puoliksi syödyt jugurtit tai omena josta haukattu pari puraisua.
Ulkoilla olen yrittänyt mahdollisimman paljon koiran kanssa ja muutenkin pitää itseni kiireisenä. Huomaan että alun pahin väsymys on väistymässä ja aika kuluu paremmin kun touhuaa jotain. Tänään siivosi varaston ja ihmeellisesti alkoi mahaa nipistämään kun siinä roudasin tavaroita roskikseen. Onneksi loppui kun rauhoitin tahtia ja huilasin urakan jälkeen. Kyllä huomaa ettei ihan samalla tavalla voi rehkiä kuin ennen, kroppa kyllä ilmoittaa että rauhotus nyt nainen! Onneksi vihlonta ja nipistely tosiaan loppui nopeasti kun relasin.
Nyt rupean tuota toisenlaiset äidit sarjaa katsomaan, sitä kun en pystynyt yhtään hoitojen aikaan katsomaan, niin kipeää se lapsettomuus silloin teki. Nyt katson mielenkiinnolla muidenkin matkaa äidiksi/perheeksi. Kvaa viikkoa kaikille ja hyvää vointia!
-Weeru ja pienet kippuraiset rv 11+5
 
tiatuu mulla on kyyneleet herkässä, kun ajattelen vauvaa ja minkälaista elämä tulee olemaan jatkossa kolmisin. :) vaunupohdintaa voi jatkaa pitkään, eipä mitään kiirettä. Asutaan kerrostalossa+ahdas hissi, joten pienet ja kevyet vaunut meille tulee. Liikkeitä oi ihanaa! Mulla ei tunnu mitään sen tapaista, vaikka en tiedä miltä ne tuntuu. Mutta ei mitää hipaisuja tai poksahduksia, miltä sulla liikkeet tuntuu?

Kivaa että muillakin on jo mahat näkyvillä! Harvoin sitä pääsee siitä iloitsemaan että on pyöristynyt. :D

weeru oikeassa olet, eipä auta kuin rauhoittua ja odottaa. Ihania ostoksia sulla!

Aniraz_ 17+1
 
Voi että, Weeru pääse kattomaan pikkusia huomenna! Onko kaksosraskauksissa tässä alkupuolella useampia ultria kuin ne tavalliset? Ja teillähän on siis samaa sukupuolta kun ovat identtiset. Aiotko myöhemmin kysyä? Ja sori jos olen tätä jo udellut..kun en muista.
Mä pyydystän nyt reseptejä lääkkeisiin, olin kertakaikkiaan niin sekaisin eilen siellä ultrassa että unohdin aivan kokonaan pyytää lisää lääkkeitä tai siis reseptejä!
6+3
 
Huomenna toivottavasti selviää jatkoseurannan tiheys. Olen kyllä käsittänyt että tiiviisti eli n. 2 viikon välein ultrataan, mutta tosiaan huomenna sitten kuullaan siitä lisää. =) Niin ja ehdottomasti halutaan sukupuoli selvittää. En mitenkään pystyisi odottamaan synnytykseen saakka.
 
Täällä vähän huonompi päivä. Olenkin miettinyt miten lapsettomuus vaikuttaa raskauteen. Tänään kaikki pelot iskivät päälle, piti jo soittaa neuvolaan kun olo oli niin huono. Se rakenneultra pelottaa ja kaikki muutkin kauhukuvitelmat. Nyt olo on jo järkevämpi, kun sain puhua näistä. Tarjottiin vielä keskusteluapua, jos olo jatkuu tällaisena.

Aniraz_ 17+2
 
Aniraz, luulen että nuo pelot kohtaa meitä kaikkia jollain tasolla pitkin raskautta, toisia enemmän ja toisia vähemmän. Hyvä jos puhuminen auttoi ja puhu jatkossakin. Olen kans miettinyt että onko luomuraskaana olevilla ihan erilaista..osaavatko he pelätä mitään kun ei ole sitä lapsettomuuden tuskaa tai kokemusta pitkistä hoidoista. Se on inhottava tunne tosiaan kun kokoajan pelottaa jokin asia ja kun se asia menee ohi, toinen tulee. Joten et ole kyllä yksin:hug:
6+3
 
Hienoa Iitu, loistava joululahja :heart:

Weeru mulla alkoi seurannat muistaakseni rakenneultrasta 4 viikon välein, joskus rv 32 2 viikon välein ja ihan lopussa viikon. Raskaus kesti 38+5 jolloin sektio ja mulla oli molemmat vauvat omissa yksiöissään eli riski kaikkein pienin kaksosissa.

Aniraz mäkin jännitin rakenneultraa loppuen lopuksi tosi paljon! Tärisin koko ultran ajan ja sitten helpotti huoli. Koita olla liikaa miettimättä ennakkoon!
 
Iitu onnittelut hienoista ultrakuulumisista vielä tälläkin puolella, ihanan joululahjan saatte!

Weeru toivottavasti siellä oli myös kaikki hyvin?

Aniraz, noita epätoivoisia hetkiä varmaan tulee kaikille, mutta onneksi neuvolasta saa apua. Mullakin välillä rakenneultra kummittelee mielessä mörkönä, etenkin kun olen jo ehtinyt kertoa raskausuutisesta niin monelle... Jossain takaraivossa pelko, että niinkö se itku tästäkin "pitkästä" ilosta koituu. Mutta onneksi noista pääsee yli! Jos on kyyneleet herkässä niin mulla on myös hymy paljon herkemmässä kuin aikaisemmin. :) Ja ne liikkeet... Mulla ne tuntuu kuin kuplamuovia poksahtelisi masussa itsekseen, ja nyt tuntuu jo päivittäin. :)

Kävin viikolla testailemassa mammahousuja mutta ei tuntunut löytyvän mun kropalle sopivia. Sen sijaan hankin bellabandin ja se vaikuttaisi olevan hintansa väärtti, kun alkaa jo housun napit kiristämään ihan toden teolla.

Hauskaa vappua kaikille!

Tt 18+3
 
kiitos tsempityksistä! Helpottaa tietää, ettei ole ainoa hermoilija. Mä kuitenkin tunsin oloni niin epävarmaksi, että menin ultraan tänään. Siellähän tyyppi kölli ja liikkui niin vilkkaasti, ettei lääkäri meinannut saada mittoja ja kuvia otettua. :heart: kaikki näytti olevan hyvin, mutta tämä ei ollut mikään rakenneultra. Hyvin epävarma poikaveikkaus tuli, näkyvyys oli huono kriittisestä kohdasta. Jos sitten 3 viikon kuluttua selviäisi. Liikkeitä saan odotella 20+ viikoille, istukka on mulla etuseinämässä.

tiatuu mun mammahousut on hm:ltä. Täytyypä tsekata nuo masutuubit, nyt mulla on pitkä toppi t-paidan alla mahaa peittämässä.

painosta paljon teille on kertynyt? Mä oon jo kerännyt 4,5 kiloa, eikä tässä vaiheessa tarvis olla kuin 3 kiloa. Viime viikkoina on tullut kilo viikossa. Toivottavasti rauhoittuisi, musta toi tahti on ihan hirvee.

Hauskaa wappua! Mä juhlin kotosalla, pieni flunssa tekeytymässä.

Aniraz_ 17+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä