Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Iitu78 ja Aniraz ehkä ne on ollut vaan jotain kateellisten kommentteja jotka on hassannu omat rahansa turhiin ostoksiin... ;)
Eipä niillä väliä,ite oon vaan tyytyväinen että käytettynä löytyy niin hyvin kaikkea.
Ainoo mistä en suostunut tinkimään oli mustat Brion vaunut ja nekin löytyi tosi hyväkuntoisina,käytettyinä.

Tänään käyty akupunktiossa nyt vaan peukut pystyssä toivotaan että saisi vauhtia hoidosta.

Kesäkelejä ja babya odotellessa...

Burma 40+4
 
  • Tykkää
Reactions: aniraz_
Burma, tsemppiä, toivottavasti akupunktio avittaa! Ei sulla kyllä ole onneksi enää pitkä aika, tuli millä konstilla hyvänsä :)

Mulla oli taas tänään kohdunkaulan kontrollikäynti neuvolalääkärissä. Kaikki hyvin, pientä pehmenemistä kuulemma ulkosuulla mutta ei ole huolestuttavaa. Sf-mitta 24-25cm, painoa tullut +12kg (...), hb pysynyt joka toisen päivän rauta-annoksella ihan hyvänä. Sykkeet pomppi 150:ssä, reipas on meno :)

Lempiviola 25+1
 
Burma ainakin vauva on hyvin valmis syntyessään. :)

Lempiviola onko sulla ollut aikaisemmassa raskaudessa kohdunkaulan kanssa ongelmaa? Ensi kerralla kysyn neuvolassa, miksei mulla sitä kukaan katso. :D

(.) Tänään oli pakko hakea sairaslomaa, loppuviikon lepuutan selkäparkaani. Tietokoneen ääressä istuminen tukivyöstä ja työasennon vaihtelusta huolimatta ei tee hyvää. Mikä tahansa istuminen oikeastaan. Ja seisominen. :( lisäksi kädet ovat kipeytyneet, puutuvat yöllä. Ja närästää, korvennus tuntuu kurkussa saakka. Tähän asti selvisin vaivoitta, onneksi kesäloma häämöttää sekin.

Aniraz_ 26+1
 
Voi harmi aniraz että sulle on nyt tullut enemmänkin vaivoja riesaksi. Närästykseen suosittelen hakemaan reseptin kunnollisiin närästyslääkkeisiin. Itse en meinaa pärjätä ilman, närästys alkoi heti plussatestistä ja nukahtaminen iltaisin on vaikeaa jos jättää lääkkeet väliin.

Mulla ei ole ollut kohdunkaulan kanssa ongelmia. Käyn kontrolleissa kivistävien supistusten takia. Onneksi eivät siis kypsytä paikkoja ennenaikaisesti, vaikka kurjia ovatkin.
 
Kiitos tsempeistä Aniraz ja Lempiviola

Juu ei varmaan enään kauan mene mutta toivon että saisin synnytyksen käyntiin luomusti ilman lääkkeellistä käynnistystä.
Oon joutunut aiemminkin tekekemisiin cytotecin kanssa jota synnytyksen käynnistämisessä käytetään ja todennut ettei toiminut minulla niinkuin pitäisi.
Ja tänään ollut kyllä hiukan enemmän tuntemuksia alapäässä että josko vaikka siellä olis jotain edistystä tapahtunut:)

Aniraz ei mullakaan oo neuvolassa lääkäri mitenkään tutkinut kohdunkaulaa, kaipa tutkivat jos on jotain aihetta kuten Lempiviolalla supistukset.
Mulla oli närästystä siihen asti kun kääntyi pois perätilasta, käsien puutumista oli ihan hirveen pitkään öisin, mut sitä en muista milloin loppunut.
Ollaan miehen kanssa ihmetelty miten kauan meni (n.9v) saada masuasukki ja nyt se ei meinaa tulla pois ollenkaan...:D
 
Tsemppiä Burma täältäkin suunnasta. Kyllä varmasti pian alkaa tapahtumaan :)

Aniraz toivottavasti olosi paranee levolla.

Itsellä on olo ihmeen hyvä. Töissä aika intensiivistä nyt ja tuntuu, että työpäivän jälkeen on poikki/paikat kipeänä, mutta muutoin ei kummempia vaivoja. Mulla oli joku viikko sitten enempi närästystä, mutta nyt sekin on rauhoittunut. Renniellä toistaiseksi pärjännyt.

Itsellä kohdunsuun tilanne ja -kaulan pituus on tutkittu pari kertaa. Ensimmäisen kerran neuvolalääkärissä käynnillä n. Rv 17 ja sitten n. Kk sitten kun oli "outoa" vihlontaa kohdunsuulla. Kaikki oli kunnossa. Varmasti niin jos on esim. supisteluja tai epäilys tulehduksesta, nin tarkistetaan tilanne.

(.) Neuvolassa käyty ma. Sain anti-D pistoksen, veriryhmä mulla negatiivinen ja vauvan postitiivinen. Maha kasvaa, edelleen mennään yläkäyrällä (sf 29), paino noussut kuitenkin raskauden alusta vasta 2 kg. Liikkeet tuntuu ja näkyy yhä selvemmin, päällekin päin :LOL: mahassa ollaan miten milloinkin päin.

Huomenna onkin jännä päivä, menen istukkakontrolliin ja mahdollisesti saadaan samalla kokoarviota maha-asukista. Vaikka kaikki on on mennyt toistaiseksi hyvin aina se vähän jännittää. Pitäkää peukkuja :)

Fanni rv 30+2
 
Aniraz komppaan muita, mäkin sain närästykseen hyvän reseptilääkkeen ja alkoi helpottaa! Mulla alkoi selkäkivut suunnilleen samoihin aikoihin, tein myös päätetyötä. Saikulla olin selän takia rv26 lähtien ja kaksosista lopullinen saikku rv28. Ja tukivyö ei mulla paljon enää auttanut. Sitten tuo käsien puutuminen, se alkoi jo puolessa välissä. Lopussa nukuin sormikkaat kädessä että sain nukuttua! Ikävä kyllä kaikki nuo vaivat mulla kesti loppuun saakka ja helpotti vasta kun vatsa tyhjeni. Tsemppiä kovasti!
 
Mitenkäs Fannin istukkakontrolli ja kokoarvio meni?

Mulle tuli taas vaan uusi aika ensi viikolle....
Istukka toimii hyvin, sokerit hallinnassa ja poitsulla kaikki hyvin... Kokoakin jo 3800g.... Kääk....
Eivät kuulemma mielellään käynnistä näin vanhaa ensisynnyttäjää jos ei ole pakko. En kysynyt miksi...
Mutta toivovat että lähtis luomusti käyntiin.
Muutosta ei kohdun kanavassa tai kohdun suulla ole tapahtunut nyt kuukauteen. No nyt vaan taas odotellaan.

Burma 40+6 (huomenna poksuu taas....) :eek:
 
Johkunen no tosiaan samoihin aikoihin on tullut selkäsäryt. En tiiä mikä auttaisi, kotona on ihan hyvä olo, mutta pidempi istuminen tai seisominen tai kävely tuntuu ala/keskiselässä, tuntuu samalta kun olisi salilla ja lihas väsyy treenistä. Tukivyötä pidän tuossa lonkkien ympärillä, kun joka ikinen lihas pakaroiden alueella on täysin jumissa ja kosketusarka. Eli kahdessa kohtaa jumittaa. Työterveyslääkäri sanoi että voi helpottaa kun kohtu kasvaa tai sitten ei..no toivotaan että kivut helpottaa. Käsien puutuminen ja tönkköys onkin kivaa kun oma työ vaatii jatkuvaa hiiren käyttöä. Mutta ihmeellistä kyllä, närästys lakkasi samantien kun sairasloma alkoi. Jospa se oli vain hetkellinen vaiva tai sitten stressiin liittyvää.

Burman vauva rupesi sitten oikein viihtymään mahassa! :)

Huh hellettä! Mukavaa kun on kesä vihdoin! Mökille ja uimaan tekisi mieli.

Aniraz_ 26+3
 
  • Tykkää
Reactions: Burma
Istukkakontrollissa käyty ja kaikki kunnossa ts. Ihan normaali istukka (ei etinen tai marginaalinen). Mutta taas pääsen kontrolliin 3 viikon päästä. Vauva koko oli yläkäyrällä (1900g) ja seuraavat sitä. Saattaa mennä virhemarginaalinkin piikkiin. Vauva oli poikittain mikä vaikeutti mittaamista. Lapsiveden määrä ja napanuoran virtaus olivat normaalit. Vilkkaasti tuntuu liikkuvan asennosta toiseen ja potkivan. En jaksa nyt huolestua tästä, hyvä kun kasvaa, mutta varmaan parempi olis jos keskikäyrällä :rolleyes:

Fanni rv 30+3
 
  • Tykkää
Reactions: Burma
Burman vauva on todella antanut odottaa itseään! Ei se enää kauaa voi kestä... jännityksellä odotan.

Täälläkin nt-ultrassa kaikki hyvin. Olipa nyt jännää nähdä jo ihan vauvan näköinen miniolento. Olisi voinut katsella vaikka kuinka kauan... Kertominen muille ystäville tuntuu edelleen yllättävän hankalalta, no, onhan tää semmoinen asia jota koskaan ennen ei ole tehnyt. Mutta ehkä tästä pikkuhiljaa.
 
Hyviä uutisia kaikilla, hienoa! Eritoten Saiga sai nyt huolen pois kun pikkuinen voi siellä hyvin!
Mä ostin ihan yllättäen vaunut kun löysin tosi edulliset Emmaljungat. Väriltä mustaharmaat, duo edge-mallia, tosi hyvässä kunnossa kaikki kankaat ja olivat kyllä hyvät työnnellä tossa hiekkatiellä! Nyt on vaunujen miettimis puuha sitten ohi.
15+4
 
Täällä ollut harmeja..aivan ennakoimatta alkoi perjantaina aamulla kunnon verenvuoto, tuli hyytymää ja siteet läpimäriksi verta. Lähdin aamuviiden jälkeen sitte päivystykseen ja onneksi pääsin heti unilta herätetylle gynekologille. Vauva oli virkeä ja viikkoja vastaava, mutta oli iso hematooma kohdunsuulla ja istukka aika lähellä siinä myös. Ei osannut sanoa muuta kuin että jokin verisuoni katkennut kohdunsuun läheltä tai istukan takaa. Ei voi tehdä mitään ja vuotaa niin kauan ku vuotaa..ei saa nyt rasittaa itteesä ja saikkua sain, vaikka olen kyllä lomalla. Nyt on sit vuotanut enemmän ja vähemmän viikonlopun aikana.
Oliko täällä jollain muulla hematoomaa tms vastaavaa ollut kans?
16+0
 
Saiga onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Iitu78 huh onneksi kaikki on hyvin! Oon tuttavapiirissä kuullut vuodoista, usempaakin otteeseen samassa raskaudessa. Syytä ei ole aina löydetty, mutta pääasia on että raskaudet ovat jatkuneet. Nyt vaan lepäilyä! Mulla oli vuotoa hematooman takia ihan alkuraskaudessa ja jätin 2 viikoksi kaiken liikunnan tms. ylimääräisen rasituksen varmuuden vuoksi.

Aniraz_ 26+6
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa kirjauduin!

Onnea vauvautuneille <3

Iitu, mulla on ollu kahdessa raskaudessa hematooma (mullahan on luomujakin taustalla vaikka niistä ei vauvoja ). Yhdeasä vuosi koko alukolmanneksen osin hyytymillä ja toisessa rv13 alko vuoto .
Hematoomissa ei ole itsessään automaattisesti vaaraa, ne voi kuivua itsekseen kuten mullakin kävi. Ajan oloon. Vuoto voi olla pelottavan rankkaa koska veri pakkautuu kohdunsuulle ja purkautuu surina klöntteinä. Mutta sillä on merkitystä missä se on. Joa hematooma on siellä sikiöpussin päällä tai istukan alla on vaara että se repii mennessään istukan tai kalvot ja tulee keskenmeno. Mutta mullakin se oli osin istukan reunan alla, mutta ei silti käyny kuinkaan vaan veri imeytyi ajastaan elimistöön. Siinä rv13 vuodossa sain sairaalalla verta hyydyttävän lääkkeen.

Jos sulla on käytössä mitään öljykapseleita lopeta ne hetkeksi, samoin rusnsaat lisävitamiinit. Ne voi/ohentaa verta ja vuoto voi senkin takia jatkua.

Tsemppiä. Luultavasti kaikki päättyy kuitenkin ihan hyvin :)
 
Burma juuri mietin onko siellä tapahtunut edistystä ja olihan sitä! Onnea hirmuisesti pikkumiehestä!

Täällä on vaivojen puolesta helpottanut, jaksoin hyvin töissä, eikä särkyjä tullut päivän mittaan. Jatkuisipa näin!

Aniraz_ 27+0
 
Onnea paljon Burma!
Mulla lääkäri sanoi hematoomasta että on jossain kohdunsuun päällä tms..mutta sanoi ettei ole mitään lääkitystä jolla voi auttaa! Hieman ihmettelin koska olen kyllä kuullut vuotoa vähentävistä lääkkeistä. Mä syön sitä raskaus monivitaa ja foolihappoa, en muita. Kai ne on turvallisia? Ärsyttää tää pelko, ku niin pitkään sai jo olla ilman pelkoa. Nyt oon sillä mielellä etten osta enää mitään vauvallekaan ennen rakenneultraa..ja harmittelen jo että ostin vaunut. Siis siksi että kuinka raskasta ne on sitte myydä tai yleensäkään katsella niitä jos jotain pahaa sattuu. Vuoto on tänään ollu aika vähäistä.
16+1
 
Iitu78: Toivottavasti hematooma rauhoittuu.
Saiga: Onnea hyvistä ultrakuulumisista!
Burma: Onnea pikkupojasta :)

Mulla oli tänään neuvola ja taas jännitin kovasti, että kuuluuko sykkeen ääniä. Saatiin ne lopuksi kuulumaan. Mulla on vielä epäuskoinen olo, että olen raskaana. Ehkä sitten kun mahaa kasvaa lisää ja tuntee liikkeet niin alkaa menee tajuntaan :)

Olen nyt alkanut kertomaan ystäville.

Tytsy75 14+4
 
Onnittelut Burma pikkumiehestä!

Huh, Iitu miten on ollut kamala tilanne! Ja tosiaan kun juuri on päässyt niin pitkälle, että uskaltaa hengähtää, niin sitten taas saa sen keskenmenon pelon. Mutta onneksi tosiaan usein nuo taitavat olla vaarattomia. Nyt vaan otat rauhallisesti! Tsemppiä, yritä olla liikaa murehtimatta, kun asialle ei vain voi mitään.

Tytsy, minäkään en oikein osaa uskoa olevani raskaana. Varsinkin kun se kuvotus on hävinnyt. Maha kyllä välillä kiristää ja muistuttaa olemassaolostaan ja hengästyn tosi helposti, mutta useimmiten on ihan normaali olo. Että täälläkin odottelen, milloin sitä tajuaa olevansa raskaana/saavansa lapsen (ehkä). Mä en vieläkään kaikille ystäville oo kertonut. No, sitten viimeistään kun mahasta ei voi enää sanoa, että olisi vain lihomista...

Mulla yksi arvo sokerirasituksessa oli vähän koholla, ja joudun sitä nyt kotona seurailemaan. Ärsyttävää, mutta toivon vain ettei sen kummempaa tuosta seuraa, siis raskausdiabetesta.
 
Iitu78 hyvä että vuoto vähenee, kunpa loppuisi pian. Mun tietääkseni pelkästään ne kalaöljykapselit lisää vuototaipumusta.

Saiga ja Tytsy75 mä tajusin olevani raskaana ihan oikeasti kun liikkeet kävi tuntumaan. Ennen sitä maha oli niin pieni ja oireitakaan ei ollut. Kun töissä pari viikkoa sitten kävivät vieraammatkin kyselemään suoraan laskettua aikaa, niin tuli sellainen olo, että raskaana ollaan! Mut puolivälin yli meni mulla. Nyt vasta ei oudoksuta sanoa jollekin vieraammalle, että meille tulee vauva.

Aniraz_ 27+1
 
Burmalle ja pojalle superonnittelut !
Iitulle toivon vuodon loppumista ja onnellista loppuraskautta. Tuo on raskasta tuo vuoto ja pelottavaa. Voimia ja lepoa nyt .
Kaikille muillekin ihanaa raskausaikaa ja kesää !

T. Paulanna ja babyt, kohta 4 kk ( yöt nukutaan ja päivät touhutaan )
 
Iitu, miten on vointisi?

Joo, täytyy vaan odotella, milloin niitä liikkeitä alkaisi tuntemaan, josko sitten raskauskin tuntuisi todellisemmalta.

Muuten, minusta olisi ihan kiva kuulla teidän vauvautuneidenkin eloa, kokemuksia ja ajatuksia, kun itselläkin on esikoinen tulossa. Kun ei taida tuolla vauvapuolella olla meillä ketjua? Vai tekisikö joku ketjun? Ja tuleeko esiin tai mieleen lahjamunasoluasia joissain tilanteissa?
 
Burma, onnea poikavauvasta!

Iitu, huh, varmaan pelästytti! Vieläkö vuotaa? Nyt vaan rauhallisesti ja toivotaan, että loppuraskaus menee ilman säikähdyksiä.

Saiga, mahtavaa että ultrassa kaikki hyvin :) Toivottavasti sun sokerit pysyy seuraavissa mittauksissa kurissa. Yhdestä huonosta arvosta ei vielä kuitenkaan tule raskausdiabetesdiagnoosia?

fanni, noi käyrien tuijottelut jatkuu sitten kun vauva on syntynyt ;) Tuntuu, että aina pitäisi olla juuri sitä keskilinjaa, vaikka jostainhan se keskiarvokin lasketaan...

aniraz, tosi hyvä että selkäkivut helpotti! Vielä kuitenkin jonkun verran aikaa maaliin.

Kyllä ne vauvan liikkeet oli mullakin se joka toi tunteen että on oikeasti raskaana. Ja tämä kasvava maha.

Pyöriikö muiden (liikkeet tuntevien) vauvat kovasti mahassa? Tää mun vauva oli jo pitkään koivet ylöspäin, mutta nyt tuntuu vetävän jotain kuperkeikkarallia. Muutama päivä potkittiin virtsarakkoon ja nyt potkut tuntuu vähän missä sattuu, taitaa olla jotenkin sivuttain. Tänään varsinkin on ollut aika rauhatonta menoa mahassa.

Lempiviola 26+2, kohta kesälomatunnelmissa...
 
****************************************

Odottajat:

Hailaiva (?) kaksoset, la
Fanni (40+) 1. yhteinen, la 7.9.2015
Tia-tuu (?) 1.lapsi, la 28.9.2015
Aniraz_ (33) 1.lapsi, la 5.10.2015
Lempiviola (34) 2.lapsi, la 12.10.2015
Armiina (30) 1. ja 2.lapsi, la 26.10.2015
Weeru (31) 1. ja 2.lapsi, la 11.11.2015
Iitu (36) 2. lapsi, la 20.12.2015
Tytsy75 (39) 1.lapsi, la 31.12.2015
Saiga (?) 1.lapsi, la 7.1.2016

Syntyneet:

Sussuanna, poika, 18.2.2015
Paulanna(40+), 4. ja 5.lapsi, tyttö+poika, 11.3.2015
Persika, tyttö, 7.5.2015
Carolyn, poika, 18.6.2015
Burma (39), poika, 4.7.2015

****************************************
 

Yhteistyössä