Luovutettujen munasolujen/alkioiden avulla raskautuneet

Monta la:ta nyt lokakuussa, jee tulee vauvarikas kuukasi! :) Itse täällä odottelen kuumeisesti, että alkaisi nyt niitä liikkeitä jo tuntumaan.

Tällä viikolla oli neuvolalääkäri ja oli kyllä erikoinen tapaus, tuntui ettei hän oikeestaan mistään muusta niin kiinnostunut ollutkaan kuin meidän luovarihoidosta ja varsinkin kun kuuli että ihan Tsekeissä oltiin käyty. Kyllä siinä riitti hänellä ihmettelemistä ja tokaisi sitten, että kohta NE varmaan menee jo Viroonkin! Teki mieli kysyä, että anteeksi ketkä ne?? Ja että ihan Viroonkin, no huh huh…ei kai sentään. Siis uskomaton tapaus, en kuitenkaan jaksanut mieltäni moisesta pahoittaa. Ajattelin, jättää moiset kommentit omaan arvoonsa.

Toivottavasti meillä olisi rakenneultrassa sama kätilö, joka oli nt-utrassakin. Hänestä jäi niin hyvät fiilikset.

Maha kasvaa muuten hurjaa vauhtia…minkähän kokoiseksi tässä venytään kun näillä viikoilla jo tuntuu välistä vähän tukalalta:D

Bessonnitsa ja nasut 16+10
 
No jopa on bessonnitsalla ollut lääkäri..Ne taitaa neuvoloissa olla aika yleislääkäreitä ja jotkut ei varmaan ole millään lailla perillä koko luovarihoidoista..tai sulla tietty saattoi olla erikoislääkäri kun kaksosraskaus? Luulisi kyl olevan nää hoitoalkuiset peruskauraa erikoislääkärille.
Yksi niin odottamani hetki oli tänään: kaikki pienet vaatteet pesty ja tänään sain ne laittaa lipastoon valmiina odottamaan! En osaa edes kuvailla kuinka monet kerrat olen mielikuvissani tuonkin hetken elänyt silloin kun ei ollut vauvasta vielä mitään varmuutta. Ihanaa kun ovat siellä vauvaa varten. Kovin on vaaleanpunaista:). Maha on jo iso, vointi onneksi hyvä.
29+0 poks!
 
Bessonitsa aika tökeröä noin käydä ihmettelemään! Olisi vaikka lukenut netistä jälkeen päin, jos oli aukko omassa tietämyksessä.

Iitu78 ihania nuo hetket mitkä saa kokea vihdoin ja viimein.

(.) Laskettu aika on tänään, mutta ei ole mitään synnytykseen viittaavaa. Huoh! Olo on onneksi hyvä vieläkin, mutta hermot ovat aika pinnassa ja tunnetilat heittelee laidasta laitaan.

Aniraz_ 40+0
 
Saiga, kuulostaa ihan tutulta, vauvan aktiivisuus vaihteli ja vaihtelee päivittäin. Välillä huolestuu kun mahassa on niin hiljaista ja välillä kun on niin rauhatonta ;)

bessonitsa, toivottavasti seuraavan kerran joku toinen lääkäri...

Iitu, sä osaat niin nautiskella :love:

aniraz, tsemppiä! Viimeiset hetket käsillä, oli miten oli niin paljoa yli kahta viikkoa ei voi kuitenkaan enää mennä vauvan syliin saamiseen!

Täälläkin vaan odotellaan. Mitään uusia merkkejä ei ole ilmassa. Huomenna olisi taas neuvola, mutta siltä ei enää oikein osaa odottaa mitään kun kohdunsuun tilannettakaan ei tavallisessa neuvolassa tsekkailla. Nautin kyllä vielä näistäkin hetkistä kun saa esikoisen kanssa tehdä päivät pitkät mitä sattuu. Iltaisin on kurjempi olo. Kohta elämä heittää kuperkeikkaa...

Lempiviola 39+0
 
Voi että, ei vauvauutisia vieläkään! No, pian niitä tulee..
Täällä oli neuvola tänään. Kaikki ok, keskikäyrällä menee kasvu. Kovin oli tyttö liikekannalla, hirveä mesoaminen masussa kun kuunneltiin sydänääniä. Raivotarjonnassa oli, mutta heittää kyllä kuperkeikkaa vielä.
29+4
 
Jännää, jokohan kohta tulee vauvauutisia. Niitä odotellessa... Synnytyskertomuksia mielellään luen myös, jos joku niitä haluaa kirjoitella, näin ekakertalaiselle ne ovat mielenkiintoista tietoa.

Täällä kaikki sujuu hyvin, babykin on ollut tällä viikolla taas vilkkaampi. Välillä on tuntunut kuin olisi pää alaspäin, sen verran on painanut tuonne alas. Viikkoja nyt 27, mä en itsekään aina ihan tarkasti ole kärryillä, ellen vartavasten katso kalenterista... Mutta ihana ajatella, että aika hyvät mahikset olisi selviytyä hengissä, jos nyt päättäisi jo tulla. Toki toivon että pysyy kohdussa vielä pitkään... Nautin kyllä raskaana olosta, tämähän voi olla ainokainen kerta. Tietty maha alkaa jo joskus tuntua tukalalta, etenkin jos kumarrella pitää. Ja kohtukuolema välillä pelottaa, mutta sillekäänhän ei voi ennalta mitään... Synnytys ei vielä ole alkanut kaihertaa mieltä.

Miten muut?
 
Täällä ollaan tukevasti raskaana edelleen. On hermoja raastavaa vaan odotella, kun laskettu aikakin on mennyt. Selkä on käynyt vihoittelemaan ihan kunnolla, joten alkaa olla jo niin kypsä olo kuin vaan voi.

Saiga nuo pelot myllertää jatkuvasti mielessä. Mulle auttoi käynti neuvolapsykologilla.

Aniraz_ 40+4
 
Aniraz: Toivottavasti pikkuisesi alkaa olemaan kohta valmis tulemaan!

Lempiviola: Minkälaisia tuntemuksia sinulla on?

Iitu78: Oliko sinulla jo ultra?

Saiga: Samanlaisia pelkoja täällä, mutta ei pahasti. Nyt mahassa on ollut vähemmän myllerrystä ja nyt pitäisi olla juuri aktiivista sellaista...

Kävin tällä viikolla neuvolassa ja synnytys/perhevalmennuksessa. Aiheina imetys ja synnytys. Nyt ajatukset ovat välillä synnytyksessä, mutta ei pahasti pelkoa aiheeseen. Vaunuja on käyty katsomassa :) ja me taidetaan päätyä Britaxin (entinen Brio) Go Nextiin.

Tytsy75
28+3
 
Täälläkin vaan odotellaan... huomenna laskettu aika. Olo alkaa olla vähän kurja etenkin iltaisin: vauva tekee kipeätä kun myllää mahassa, supistukset kivistää ja turvotus on pahentunut. Öisin valvottaa ja joka kyljen käännös on oma projektinsa. Vauvan sopisi jo tulla!

Toivottavasti aniraz on jo päässyt synnärille!

Lempiviola 39+6, uskomatonta mutta totta....
 
Jännitys tiivistyy täällä, kumpi poksahtaa ensin, kun molemmilla on nyt laskettu aika mennyt!
Johkunen, siis juurihan pojat syntyi!! Miten ihmeessä ovat kohta jo vuoden! Kauanko saat olla kotona vielä?
Tytsy, ultra on tiistaina. Kovin kyllä jännittää istukan tilanne ja synnytystapa-arvio. Ja tietenkin onko kaikki ok.
Mullakin välillä kohtukuoleman pelkoja...tulee luettua jos lehdissä on, vaikka ehkä pitäisi ohittaa...tulee niin pelokas olo niistä. Samoin jos on tarinaa sairaista lapsista, jotka syntyessään ovat ihan ok ja sitte todetaankin sairaus ja lapsi menehtyy pian. Ihan hirveää lukea tässä vaiheessa. Ja tiedostaa toki samalla, että kukaan ei voi ennustaa kenen kohdalle ne osuu.
30+0 poks!
 
Lempiviola toivottavasti synnytys käynnistyy pian! Sulla sentäs supistelee, hyvä merkki!

Kiitos tsempityksistä! Mä alan jo orientoitumaan ajatukseen käynnistyksestä. Kävin päivystyksessä ja tilanne kohdunsuulla on epäkypsä, eikä ole supistuksia tms. Ainakaan kivuliaita. Kyselin käynnistyksestä ja 41+5 on kontrollikäynti ja viimeistään 42+0 käynnistetään. Olo on ok minulla ja vauvalla, mutta tottakai toivon kovasti että synnytys käynnistyisi itsekseen mahdollisimman pian. Se olisi se paras vaihtoehto kuitenkin.

Aniraz_ 41+0
 
No kylläpä aniraz joutuu nyt odottelemaan! Mäkin olen pitänyt ihan itsestäänselvänä että vauva tulee jouluksi (la 20.12) ja tosiaan voihan se olla sitte vasta uudenvuoden jälkeen! Esikoinen syntyi 40+5, miksi sitä silti ajattelee että ennen laskettua aikaa...on nää odottavien päivät vaan pitkät! Tsemppiä.
30+1
 
Iitu78 sanoppa muuta, pidin ihan itsestään selvänä, että laskettuun aikaan voi luottaa tai ei se siitä monella päivällä heitä. Mutta tässä sitä ollaan. Sisarukseni ja minä ollaan kaikki synnytty myöhässä, olisiko minulle joku pitkän kaavan raskaus -geeni periytynyt? :)

Aniraz_ 41+1
 
Moi pitkästä aikaa! Täältä vauvauutisia. :)
Pikkumies piinasi vielä viimemetreillä, ja syntyi viime viikolla 41+2. Menin päivystykseen verenpaineen takia ja käynnisteltiin sitten samantien.
Mulle voisi siis päivittää maaliin päässeisiin
Tia-Tuu, poika, 10/2015.

Aniraz, tsemppiä tähän toivottavasti vihon viimeiseen "piinailuun"! Kyllä otti koville jokainen päivä 39 jälkeen, vaikka fyysisesti voin loistavasti. Meidän vauva oli pieni, syntyessään vaan vähän yli 3kg joten ihan hyvä hänen oli kasvaa kohdussa vähän pitempään. Luota siis luontoon. :)

Vauva-arki on ihanaa, poika maailman paras ja niin oma!

Alkuvaiheessa olijoille toivon uskallusta olla rohkeasti raskaana, itsellä meni jännittäessä vähän ohi kaikki normaalit jutut, esim odottavien jumpparyhmät jne. Ja joo, remppahommat ja suursiivoukset kannatta tehdä ennen vko 32-34... ;)

Hurjasti tsemppiä loppusuoralla olijoille! Kätilöt ovat olleet viimeaikoina kovasti pinnalla ja liputan kyllä tämän ammattiryhmän puolesta. Ainakin oma kokemukseni oli, että heihin saattoi luottaa ihan täysillä vaikka itse ensikertalaisena oli totaalisen pihalla...
 
  • Tykkää
Reactions: aniraz_
Tia-Tuu, onnea pienestä miehestä!

Meille syntyi tänään tyttö raskausviikoilla 40+1, mitoilla 3,8 kg ja 51cm. Synnytys oli rankka mutta lopputulos niin ihana <3 Voin kertoa myöhemmin lisää, tämä pikapäivityksenä puhelimella :)

Lempiviola ja tyttö
 
  • Tykkää
Reactions: aniraz_
Voi ihanaa ja paljon onnea Tia-Tuu ja Lempiviola!! Tulkaa tosiaan kertomaan tarkempaa synnytystarinaa tänne kun ehditte, niitä niin mielellään lukee tässä vaiheessa.
Meillä oli tänään se jännitetty istukka-ultra (eteisistukka, piti tsekata estääkö alatiesynnytyksen). Kaikki olikin mainiosti. Istukka oli raskauden myötä noussut ylemmäksi turvalliselle alueelle ja voin siis synnyttää alateitse. Samalla ultrattiin vauvaa, siellä se liikkui hyvin ja kaikki oli kuten pitikin. Painoarvio 1500g ja keskikäyrällä menee. Niin se näköjään on että seuraavat tarkemmin luovari munasolu raskautta, koska ihan sen takia saatiin vielä ultra-aika 36+ viikolle. Mukavaa että saa ruudun kautta nähdä vauvaa ja varmistua miten asiat ovat.
30+2
 
Paljon onnea Tia-tuu ja Lempiviola :)
Palkinto on tosiaan mitä parhai, kun maaliin pääsee.

Hyviä odotushetkiö teille kaikille ! Tälle vuodelle vielä jokunen vauva taitaa syntyä ( sorry, en enää seuraile palstaa, käyn joskus lukemassa )

T. Paulanna ja babyt
 
Onnea Lempiviola!

Jokohan Aniraz päässyt tositoimiin..?

Ekakertalaisen havaintoja, oivalluksia ja noloja tunnustuksia (laitan nyt tänne kun en muita palstoja missään vaiheessa vilkuillut):
- Loppuraskaudessa "menkkamaiset nippailut" ON supistuksia. Ja ne voi tuntua vaan ihan alavatsassa, just kuin menkoissa. Supernopea synnytys yhdistettynä etten oikeesti tajunnut että "nää on nyt niitä supistuksia" - jos ei olis ollut sairaalassa käynnistetty olisin varmaan päässyt autoon synnyttäjien tilastoon
- Suurin yllätys: Kannattaa tosiaan tehdä niitä lantionpohjatreenejä. Mutta vaikka kuinka tekisit, todennäköisesti synnytyksen jälkeen pari-kolme päivää paikat falskaa, tahdonalainen kontrolli: puff - poissa. Kyllä se siitä, viidentenä päivänä alkaa aivojen yhteys alakertaan palailla...
- Heti synnytyksen jälkeen yllättävän timmi olo. Mutta toka päivänä keskivartalo on käytännössä ameeba. Ei hätää, jälleen siinä viidennen päivän kieppeillä alkaa lihaksisto palailla (lempeän aktivointitreenin avulla).
- Ameebamainen olo ei rajoitu keskivartaloon vaan kontrolli katoaa myös jaloista/nilkoista. Niinpä täällä imetyksen aikana tehdään paitsi lantion- myös jalkapohjan treeniä. Jospa saisin keväällä korkkarit jalkaan..?
- Turvotus ei jää synnytyssaliin. Se lähtee ehkä pv 4-5, jos/kun maitoa alkaa liikkua.
- Miksiköhän sairaalassa ei ollut liivinsuojia, vaikka joka paikassa korostettiin imetysmyönteisyyttä?
- äp liivinsuojat tosi hyvät, ja muutenkin mielummin "kestot". Kertikset tarraa ikävästi ihoon kiinni.
- mamma-alkkareita en oikeen tajunnut raskauden viimemetreilläkään. Mutta mikä loistava vaate kotiutiumisen jälkeen!
- En myöskään ole ikinä tajunnut spagettiolkaimisia hepene-yöpaitoja (jotenkin kaipaan olkapäille lämmintä nukkuessa). Nyt toimii loistavasti imetysvaatteena päivin-öin, kun älysin yhdistää trikoo-boleroon. Saa tsekkailtua vauvan imuotetta ja isyyslomailevakin tykkää lookista. ;)
- äidilläkin voi olla tarvetta patjansuojukselle. Jos ei muuten niin puklusuojana sängyllä imettäessä.
- vauvan kanssa oleilu on käsittämättömän ihanaa!!!
 
Tia-tuu hauska tuo lista! :)

Täällä odotus jatkuu vaan. Vauva ei osoita mitään lähtöhaluja! Viikonloppu vielä odotellaan, mutta maanantaiksi on sovittu käynnistysaika. Vähän pelokkaana sitä odottelen, mutta toisaalta helpottuneena.

Aniraz_ 41+5
 
Oikein paljon onnea vauvoista, Tia-Tuu ja Lempiviola!!! Ihana kuulla että vauvaelo tuntuu ihanalta!

Iitu, hyvä kun istukka on siirtynyt! Onko sinulle sanottu että seuranta on lahjamunasolun takia? Minulla ei ole sen takia mitään ylimääräisiä käyntejä, pöh! Synnytystapa-arvio tms. on sitten joskus pelkojen ja ehkä radin takia.

Nyt iski flunssa, ja taas miettii että vaikuttaakohan se vauvaan jotenkin... Mutta tuleepahan ainakin pakkolepoa. Vauva onneksi liikkuu ja nyt olen jotenkin uskaltanut ryhtyä tuntemaan kiintymystä sitä kohtaan. Mietin kyllä sitä neuvolapsykologilla käyntiä (kiitos vinkistä, Aniraz), saisi vain joskus soitettua puhelinajalla.

Jo vauvautuneet: onko lahjasolu mietityttänyt vauvan jo tultua maailmaan? Onko esim. ulkonäössä tullut "yllätyksiä"?

Anirazille tsemppiä synnytykseen! Toivottavasti ehtis vielä alkaa ennen käynnistystä!
 
Viimeksi muokattu:
Ihania kuulumisia ja jänniä aikoja!

Paljon, paljon onnea vauvoista Tia-Tuu ja Lempiviola! Ja Anirazille tsemppiä synnytykseen!

Saiga - näköjään mietit ihan samoja juttuja kuin minä ja painit samojen pelkojen kanssa. Mulla myös ollut vilustumisoireita pari päivää (lähinnä kurkkukipua ja nuhaa, ei kuumetta). Ja muutaman kerran päivässä sydäntä kylmää, että jospa se onkin listeriaa tms.

Ja myös sitä influenssarokotusta meitin. Oisin sen hakenutkin nyt perjantaina, mutta vilustumisoireiden takia jätin nyt sit väliin.

Eli nyt ON-juttuja...

Meillä oli torstaina rakenneultra ja siellä pikkutytöllä oli kaikki tosi hyvin. :)

Olin ajatellut, että ehkä siinä on joku rajapyykki mielenrauhalle, mutta eipä näytä olevan. Ehkä joku neuvolapsykologi teksi hyvää!

Sinänsä vauvan liikkeitä tuntuu monta kertaa päivässä ja yössä. Rakenneultrassa konkretisoitui sekin, että kaikki liikkeet ei todellakaan vielä tunnu. Ultran aikana vauvaa 'tönittiin' muuttamaan asentoa ja hän kääntyi melkein kokonaan ympäri - enkä tuntenut näytöllä näkyvästä myllerryksestä itse mitään. Eli hiljaisuus vatsassa ei välttämättä tarkoita, ettei vauva liiku :)

Muita huolia on ollut, että mulla on ollut parissa vikassa neuvolassa myös yksi plussa proteiinia pissassa. Ekan kerran jälkeinen labrakoe oli kuitenkin ihan puhdas proteiinien osalta, tosin siinä oli vähän verta, mikä huolestuttaa vähän mua itseäni, mutta ei lääkäriä. Nyt odottelen sit tokan kokeen tuloksia vähän huolissani - onneksi verenpaineet on kuitenkin varsin alhaiset (120/75 neuvolassa ja jopa vaan 95/69 viimeksi kotona). Jos tokakin labrakoe on puhdas proteiinien osalta, niin lääkärin mielestä tikkujutut voi jättää jatkossa yhden proteiiniplussan osalta omaan arvoonsa, niistä tulee kuulemma tosi usein vääriä tuloksia. Sitä toivoen...

No, tänään oltiin kuitenkin ekaa kertaa katsomassa vaunuja yms. ja töissäkin kerroin viime viikolla. Siis pieniä onnen välähdyksiä, jotka toivottavasti jatkuvasti kasvaa suuremmiksi.

La Bambina & bambina, 20+4
 

Yhteistyössä