Luppis&Krisu&Piija

krisu: Meilläkin on ollut näppyä vähän siellä sun täällä. Meillä tosiaan ohjeena se et jos on aamulla veks, ei tartte välittää. No nyt sitten on kolmatta päivää posket näpyillä, jo aamusta. Ja taipeet rikki jaloista, olleet jo muutaman viikon. Välillä on jalat parempana, välillä huononee. Eivät vissiin kutia kun ei raavi ja perusvoiteella oon rasvaillu, näyttää auttavan. Koska kortisonia ei oo tarvittu eivätkä kutia niin oon laittanu atopian ja ei lapselle haitallisten oireiden piikkiin. :| Jokos teillä on tauti helpottanu?

piija: Meille lekuri ehdotti kokeilemaan ensin noi herukat ja karviaisen ja vasta sitten ihan viimesenä vaihtoehtona sen puolukan. Kysyin siis tota puolukkaa. Mut ei olla noissa marjoissa päästy vielä herukoihinkaan kun viljaa metsästetään edelleen.

Täällä arki ahdistaa ja se sairaalalekuri tais kuitenkin saada mun pasmat sekasin. Oli meinaan ihan järkyttynyt että meillä syödään vaan kolme ateriaa päivässä. Mä en usko että neljää enempää tarttee ku ei noilla kolmellakaan mee sen enempää sosetta ku kahdella meni. Eli syö nyt näin:
klo 6 150 ml maitoo
klo 8.30 1 dl kasvista+ 1 rkl lihaa/puuroo
klo 10.30-11.30 100 ml maitoo
klo 13-14 1-1,5 dl kasvista+ 1-2 rkl lihaa
klo 16 100 ml maitoo
klo 17-18 1-2 dl hedelmää
klo 20.30 200 ml maitoo
klo 2 150-200 ml maitoo

Joskus ei syö kiinteetä juuri ollenkaan ja joskus maitoo menee vähemmän. Maitoo ei suostu juomaan ruuan päälle, en enää edes tarjoo, pitäs kai et sais vähennettyä noita ruokakertoja :ashamed: Maitoo menee 5-9 dl/vrk. Eli ei tosiaan korvaa maidolla tota kiinteen syöntiä. Toi 8-9 dl/vrk menee vaan sillon jos on jättänyt kahdella syöntikerralla kiinteät väliin tai vähiin. Tiedän et syö aikas vähän mutta toisaalta oli kuukaudessa tullu painoo 850 g, jos nyt niiden vaaka näytti oikein. Oli vielä "aamupaino" eli ennen aamupuuroo ja kakkakin oli tullut normaalisti.

Mua siis ahdistaa toi et en saa noita ateriakertoja lisättyä siihen neljään. Toisaalta tuo kolmekin on mun mielestä ihan ok, ainakin vielä. Uusia ruokia ei oo löytyny koko kesänä, itseasiassa yks tippu pois. :snotty: Viljojen kanssa on nyt tahkottu ja jos saan jonkun viljan kerta viikkoon mukaan, siirryn hetkeksi tuonne kasvis-hedelmäosastolle. Ja kalaa tekis mieli kokeilla..
ONGELMA varsinaisesti on nyt se että oireilee koko ajan pikkasen. Ei pahasti mutta vähän on silentia koko ajan, ei itseasiassa ihan joka päivä mutta viikossa saattaa olla vaan pari oireetonta päivää enkä oo päässy selvyyteen, mikä mättää. Syö huonosti kesäkurpitsaa ja persikkaa, oiskohan se jompikumpi noista? Toisaalta välillä saattaa sit vetästä 2 dl ilman mitään.. Meillä oli mökillä Zyrtec käytössä aina välillä hyttystenpuremiin (annoin ennaltaehkäsevästi iltaisin ja sit välillä myös aamuannoksen, oisko sen lopettaminen vaikuttanu..). Voi myös olla että jonkun rotaatiossa olevan määrä on liian suuri ja oireilee sille koska oireet ei seuraa mitään tiettyä?
:headwall:
 
Ja helmiinalle: Alottasin jotain ihan uutta alkuun (kasvis tai hedelmä) ja sitten jotain semmosta jo kokeiltua, josta oireet tuli tooosi viiveellä vois kokeilla rotaatioon. Ja kun löydät yhden sopivan kasviksen/hedelmän, sitten vaan liha ja vilja seuraavaks.
 
Meillä meni Zyrteciä jatkuvana vuosi ja lääkitys purettiin ainakin toistaiseksi viime viikolla. Mitään maatamullistavaa parantumista Zyrtecin johdosta ei tapahtunut, mutta empä sitä odottanutkaan. Lähinnä meillä Zyrtecin aloituksella pyrittiin tasaamaan tilannetta ja estää kiinteitä tippumasta pois rotaatiosta. Siihen tarkoitukseen se ihan hyvin auttoikin.

Meillä selkeät oireet pahiksista tulee läpi Zyrtecistä huolimatta. Mä en siis kokeilisi jo kertaalleen kokeiltuja, nehän on jo sopimattomiksi todettuja. Uusia vielä kokeilemattomia makuja on maailma pullollaan ja vanhoja voi testailla sitten myöhemmin, josko tilanne olisi niiden osalta silloin muuttunut.
 
Luppis: Kuule, munkin mielestäni tuo kolme ateriaa päivässä on ihan hyvä määrä. Yritä olla ottamatta stressiä siitä neljännestä ateriasta! Kyllä te vielä senkin mukaan saatte :) Toivottavasti pääset selvyyteen siitä mikä nykyisessä ruokavaliossa aiheuttaa oireilua.

Olen tässä pähkäillyt, että kuinka noiden hedelmäsoseitten kans ylipäänsä toimia, oletteko tehneet ne itse? Jos, niin miten? Tarkoitan, että oletteko jotenkin "esikäsitellyt" hedelmiä?

Lilja sairastui perjantaina flunssaan, lämpöä on ollut ja räkä vuotaa kun rännistä, nenä on raukalla ihan tukossa. Unet on ollut sekaisin ja yöt valvomista. Päivisin on tosi pirtee yleiskuntoon nähden ollut, oppi jopa seisomaan tänään. Niinpä mä veikkaan, että kunhan on flunssa selätetty niin meillä seistään yöt :whistle:

Päätin, että kokeilen tosiaan ihan uusia ruoka-aineita Liljalle. Sitä vaan jotenkin kummasti ajattelu välillä suppeutuu.. Miettii, että mitä ihmettä sitä voisi vielä kokeilla. Vaikka kuten NallePuhkin sanoi, niin maailma on uusia makuja pullollaan.


 
Mä oon tehny persikka- ja päärynäsoseen ite. Kuorin, paloittelen ja kiehautan (max 2 min). Sitten soseeksi ja osa pakkaseen, osa syödään tuoreena. Hedelmäsokeria lisään maun mukaan. Kokeilisin alkuun tehdä itse, jos jaksamista riittää ja kokeilemaan sitten samaa kaupan sosena kun joku todettu sopivaksi. Mä syötän tällä hetkellä vaihdellen omaa ja kaupan, reissussa ja kyläillessä enempi noita kaupan. Riisitärkkelys näyttäis sopivan meillä kun ei joka soseessa sitä ole mutta viinirypälemehu ei. Kaupansoseessa on sitten aina näitä tärkkelyksiä jne. jotka vaikeuttaa tulkintaa.

Olen nyt päätynyt siihen että tuo ajoittainen refluksi on rakenteellista. Oireet ei "seuraa" mitään ruokaa, ei edes viiveellä. Seuraavat kaksi viikkoa yritän vielä ratkaista hommaa, sitten saa olla. Uusia otin nyt kauran ja tattarin (kerran/6 päivää) ja muutin tota rotaatiosysteemiä hieman (saa epävarmoja vaan kerta viikkoon, lihaa ja kesäkurpitsaa sitten päivittäin, ne kun pitäs sopia ja on ennenkin saanut niitä onnistuneesti koko ajan).
Lisäksi meillä on maistatusvaiheessa banaani, parsakaali ja peruna(saanut ennenkin)-palsternakka. Näitä siis vaan kerran-kaksi viikkoon max. 1 rkl. Eivät oikein maistu.. :x
 
Nopeasti meidän kuulumisia: Toista ylähammasta taitaa neidille pukata.... Eilen iski kaameen nuhan päälle ja viime yö on itketty. :snotty: Hankaa yläleukaansa vimmatusti ja itki illalla&yöllä moneen otteeseen aika rankasti. Suppoa laitettiin, nestemäisiä särkylääkkeitä en enää uskalla kovin antaa.
Meiltä tais tippua kesäkurpitsa pois rotaatiosta. Tuli pylly ihan punaiseksi ja näppyjä täyteen pienen kakan kera....

No, huomenissa lisää kun ollaan käyty allergialääkärillä.
Terkkuja kaikille! :flower:
 
piija: Meillä ei äijällä ole vielä YHTÄÄN hammasta. :eek: Mulla tuli eka hammas 10 kk iässä, miehellä 8 kk ikäisenä. Että varmaan tässä sen kuukauden päivät saa ootella. Oon tässä vähän aatellu nukkua varastoon :) noita "hammasöitä" varten ja syöttää tota possua oikein urakalla pojalle että sais vähän painoo jos sitten hampaiden takia syöminen tökkää. Todennäköisyys sille että alkaa hampaita tehdä senkuin kasvaa ;)

QUINOASTA: Kuinka kauan Biofairin hiutaleita keitetään, jotta puuro on kypsää? Paljonko vettä ja hiutaleita, siis missä suhteessa?
 
Luppis: Kyllähän meilläkin ekaa hammasta odotettiin 9kk ikään saakka, kunnes tuli ne 2 alahammasta kerralla ja heti perään ylähammas, joka kyllä aika hitaasti sieltä tulee. Ja nyt siis reilun 10kk iässä tehdään sitä toista ylähammasta.
Mäkin luulin, että saadaan mennä hammasproteesijonoon :p , mutta sitten niitä alko tullakin rytinällä. :eek:

Omaa napaa: käytiin tänään allergialääkärillä ja sovittiin soija-altistus lokakuun alkupuolelle. :| Pelottaa ajatuskin...
Lääkäri oli ihan tyytyväinen jo aloitetusta rotaatiosta ja samalla mallilla jatketaan. Hedelmää ja viljaa pitäis saada listalle, mut kunhan Neocaten määrä pysyy 8dl:n paremmalla puolella vuoden ikään saakka, niin ei tarvitse huolehtia vitamiineista ym.
Ja oli sitä mieltä, että kun se aprikoosi aiheutti niin voimakkaan reaktion, niin ei kannata mangoa tai persikkaa nyt kokeillakaan.
Ja sit saatiin Zyrtec-resepti varmuuden vuoksi (jos esim päiväkodissa menee ja hörppää jonkun toisen maitomukista tai muuta vastaavaa) :x
 
Josko taas tännekin päivittelis meiän elämää :ashamed:
Oon ollu niin kaameen laiska...

Juu,mutta flunssasta selvittiin ja taisi se neljäs ylähammaskin sieltä puhjeta vihdoin ja viimein. Ainakin syöminen ja nukkuminen rauhottuneet..neiti kun ei oikeen tuonne suuhun anna katsoa niin saa aina arvailla josko sieltä hampaita tulossa :headwall:

Nyt meillä menossa viides päivä naudanlihaa eikä sen kummosempia oireita ainaskaan vielä..tosin eilen pulautti kerran,mutta tiedä sitten mistä johtui?!
Ja se pylly nyt edelleen punoittelee ja välillä pientä näppyä siellä täällä..mutta enpä osaa yhdistää varmasti mihkään..eli jatketaan samaan malliin.
Ens viikolla allergialääkärille ja ruvetaankin sitten miettimään sitä soija tms. altistusta,kun tuo vuoden ikä uhkaavasti lähenee :eek: hui,missä meidän vauva on? vaikka aika tuskainen taival ollut,niin toisaalta.... :heart:

Luppis kyllä ne hampaat sieltä aikanaan tulee :heart:

Niin juu ja neidin uudet mitat oli 8888g ja 75cm elikkäs -10 käyrällä mennään. Eikai siinä sitten mitään?

Jokos teillä syödään kareempaa ruokaa? Meillä kun edelleen aikas sileetä saa olla muuten neiti yökkii ja kakoo :/ noh,ehkä se rippikoulu ikäsenä viimestään kunnon sapuskaa syö :D

En nyt taas muista mitä ja kenelle piti kommentoida.. :headwall: :ashamed:
 
krisu: Miellä suht samat mitat eli pituus 75 cm ja paino 8800 g mutta poikien käyrät on vissiin eri koska meillä paino/pituussuhde käyrällä -15? Toi -10 on se meidän tavoite eli hyvin teillä menee. :flower:

Meillä on siirrytty pikkuhiljaa karkeempaan ruokaan mutta kakoo ja yökkii välillä, tosin tekee sitä kyllä sileille hedelmäsoseillekin tai jos on liian kuivaa tai masu alkaa olla täynnä |O
 
Juupa juu..kokeilin tänään taas neidille tuossa iltaruualla sellasta oma tekemää sosetta missä riisiä ja jauhelihaa kökköinä muut raaka-aineet soseena...muutaman lusikallisen söi nätisti sitten alkoi yökkiminen ja kaameet oksennukset lopulta tuloksena :headwall: :headwall:
Koskaan ei oo tuollalailla oksentanu :eek: :x
Taitaa tuo rakenteellinen refluksikin hiukka häiritä tuota kökköjen syömistä eli oksennus refleksi herkässä??

Luppis Pojilla on juu hiukka eri käyrät,mutta eihän teilläkään tilanne niin hirmu paha ole. Ainakin mein neukkutäti sano,et -15-+20 on tavote käyrä.
 
Meidän neitikin kävi neuvolassa kasvukontrollissa ja pituutta nyt 75cm, painoa 8,8kg. Ei meille ole koskaan sanottu, eikä sanottu nytkään, että oltais kovin miinuksella tuolla suhdekäyrällä mutta mitat näyttäs nyt olevan samat kun teillä Luppis. Neiti oli ottanut pituudessa kasvupyrähdyksen, kun 1,5kk oli tullut 4,5cm! =) Painoa ei toki ollut tullut kun 500g, mutta kaikki energia olikin mennyt tuohon venymiseen...

Meillä syödään kanssa tosi sileätä ruokaa vielä. Heti alkaa kakomaan jos menee jotain paloja seassa :( :(

Nuha on helpottanut, mutta aivan järkyttävä yskä on lapsella edelleen. Ja tietty se aina nukkuessa häiritsee eniten :( sängynpäätyä on kohotettu, mut ei siitä kyllä apua tuohon yskään ole. Korvat allergialääkäri tarkisti just tiistaina, että toivotaan että pysyvät terveenä ja yskäkin helpottais. Ei siihen taida mitään helpotuskonstiakaan olla?

Mitä olette mieltä? Kun aprikoosihan sai meillä aikaan sen järkyn ripulin ja pyllyn palamisen ja nyt taas alapää punottaa aika paljon. Tosin vaan pissasta. On saanut tänään bataattia, joka oli meillä vähän epäilyksen alla... Että voisko olla oire siitä, kun vaippaa on kyllä vaihdettu tiheästi?

 
piija: Kuinka nopeesti tuli oireet aprikoosista? Jos bataatti sopii ajallisesti kuvaan, jätä pois ja ota tilalle joku ihan uusi. Vaikka quinoa? Eikös se bataatti oo rotaatiossa eli kerkee viikon toipua ja siinä sitten näkee, meneekö parempaan. Jos jää epäilyttämään, kokeile bataatti sitten muutaman viikon päästä uudelleen. Mä oon vekslannu näitä kiinteitä ees taas..huokaus.

Mä en nyt taida olla hyvää seuraa eli jätän meidän tilanteen nyt raportoimatta. Syömälakko menossa.. :snotty:
 
Heips!

päivitystä meidän elämään :D
Neljä päivää nyt syöty neljän viljan puuroa eikä oireilua(?)..
mutta mutta eilen iltaruuan jälkeen tytölle tuli oikeaan poskeen kaameesti jotain näppylää,koskaan ei ole vastaavaa tapahtunut :eek:
Iltaruuaks sai oma tekosta sosetta,jossa oli bataattia,kukkakaalia,porkkanaa,nauta-sika jauhelihaa,riisiä sekä mausteina paprikajauhetta ja pippuriseosta.
On saanut tätä ruokaa jo aiemminkin eikä tällästä oo tullu..tosin on kyllä kerran oksentanut just nää ruuat,kun on sellasta kökköstä. Parin tunnin jälkeen poski oli siisti :/
JOS oli joku allerginen reaktio niin veikkaan sitä paprikaa tai pippuria,kun nuita muita kuitenkin jo saanut niin kauan..en nyt tänään anna tuota sosetta,jos vaikka huomenna kokeilen taas tuleeko sitten jotain...
Keskiviikkona meillä ois sitten allergialääkärin tapaaminen.
Olikos se niin että näin pienillä ei nuo prik-testit välttämättä näytä mitään vaikka allergiaa oiskin? mietin vaan että kannattaisko niitä tehdä..kun ei olla itse yhtään varmoja,että sopiiko kaikki neidin syömät sapuskat :ashamed: :headwall:
Nyt meillä on yöt mennyt pari viikkoa ihan kivasti,paitsi viime yönä herätti ainakin 2kertaa,en muista oliko niitä enempi :whistle:
Toivotaan,että nää hyvät yöt jatkuu!!!!!

Jaahans,neiti heräs... :wave:
 
Krisu Meillä ei ainakaan prickeissä näkynyt mitään vaikka totuus on tunnetusti ollut vähän toista.

Updatea meidän tilanteesta.. Parempaan päin ollaan nyt menty noitten kiinteitten metsästyksessä zyrtecin turvin. Otin riskin ja kokeilin Liljalle valmis maissisosetta, ihan pientä oiretta tuli kahtena ekana päivänä, mutta kolmantena ei juuri mitään. Persikan kokeilu on menossa parhaillaan. Eilen ainakin pylly ja pimppi punoittivat hurjasti, joten pidin tänään välipäivän ja kokeilen taas huomenna. Seuraavaksi meinaan kokeilla hirven lihaa ja kauraa.
Joten tällä hetkellä rotaatiossa menee maissi, oolannin perunasose, tattari ja hirssi. katotaan nyt miten käy tuon persikan kanssa. Mä en usko, että Liljalle on olemassa ruoka-aineita mistä hän ei mitään oireita saa, allergialääkäri epäili kyllä vähän samaa. Niinpä olemmekin päättäneet mieheni kanssa yhteistuumin sietää pientä oireilua.. Yöt ovat lähes tulkoon poikkeuksetta levottomampia kun on päivällä saanut kiinteää ruokaa, mutta tätäkin meinaamme nyt kestää. Rauhoittuu kuitenkin aina suhteellisen helposti, joten ei häntä hurjasti voi yöllä vatsaan sattua.

Liljasta näkee, että hän on oikeasti nälkäinen ja tarvitsee jo kiinteää ruokaa. Tämän takia olemme päättäneet, että pientä oireilua saa tulla.

Mulla on nyt seuraavanlainen ongelma, auttakaahan hyvät ihmiset =)
Lilja saa nyt siis kerta viikkoon ja kerran päivässä noita ed.mainitsemiani ruoka-aineita. Missä vaiheessa uskaltaisin antaa samaa ruoka-ainetta useamman kerran päivässä? Tuntuu kurjalta, kun toinen selvästi kaipaisi etenkin aamupuuron ja lounaan. Nyt hän saa yleensä kiinteää vain aamulla.
 
Heips!

Tulipa tuossa mieleeni, että miten NallePuh teidän maitoaltistuksen kanssa loppujen lopuksi kävi?

Krisu: Pidetään peukkuja tuon neljän viljan puuron kanssa! Ja onnea hyvin nukutuista öistä! =)

Meillä tuli aprikoosista oireet parin pvän viiveellä, mutta kestivätkin sitten kauan :eek: Ja se alapään punotus oli kaameeta, ihan kuin ois iho palanut. Toivottavasti Helmiina teille tuo persikka kuitenkin käy, eikä aiheuttas enempää punotusta.
Me laitettiin tuo bataatti tauolle, ihan varma en kyllä ole aiheuttiko se tuon punotuksen (joka onneksi hävisi aika nopeasti) mutta jatketaan kokeilua jollain muulla. Ruusunmarja meni hienosti viime viikolla ja huomenna syödään sitä uudelleen ekan kerran rotaatiossa. Ja viikon lopulla alotellaan quinoan kokeilu. Pitäiskin muistaa ostaa kaupasta...
En ehtinyt viikonloppuna torille, mutta jokos noita herukoita saa? Pitäis ostaa pakkaseen, että saatais kokeiluun ja toivottavasti käyttöönkin :p

Helmiina82: Mun mielestä voit jo alkaa lisäämään ruokailukertoja, jos lapsi alkaa olla sen verran nälkäinen. Teillä kuitenkin on "suht monta" ruokaa, mistä valita. Kokeile ainakin jollain ruoalla, että miten kestää lisäystä ja paheneeko oireet.
Meillä mentiin niin pitkään pelkällä kukkakaalilla, joka ei sekään ollut aina ihan varma sopiva, että vasta nyt viime vkolla ollaan alotettu 2 ateria per pvä. Jahka saadaan joku marja vielä mukaan, niin lisätään välipala ja sit meillä on kolme ateriaa. Aamu- ja iltapuurot puuttuu sittenkin vielä, mutta en viitsi ihan alkaa revitellä kun tää on aika salapoliisityötä muutenkin. Toivotaan vaan, että nekin saataisiin joskus kuvioihin.
Tuleva soija-altistuskin sitten katkaisee vähän kokeilukierrettä; alkaa 8.10.
Siihen asti yritetään saada 1 ruoka/vko lisää rotaatioon (kunnianhimoiset on tavoitteet, juu) :|

Ai niin, vielä omaa napaa... Mathilda oli tänään ensimmäistä päivää päiväkodissa. :'( Äitiä itketti aamulla enemmän kun lasta... Kyllähän hän oli vähän vaisu ollut, ja itkeskellyt välillä, mutta kohtuullisen hyvin kuitenkin oli mennyt. On vaan niin säikky koville, äkkinäisille äänille, että nekin sitten olivat itkettäneet välillä. Päiväunia oli nukkunut reilun tunnin :eek: eikä nukkunut enää kotonakaan, joten johan oli väsynyt neiti. Saa nähdä miten menee yö.... No, jos aiheuttaa yöhulinointia, se ei ole mitään uutta koska meillä hulinoidaan muutenkin :/

Nyt tästä meinaa tulla romaanin alku, joten menen laittamaan pyykit kuivumaan. Hyvää yötä kaikille! :hug:
 
krisu: Kuulostaa hyvälle, olette päässeet jo mausteita testailemaan!! Mun ymmärtääkseni prickkien sijaan voidaan tehdä ns. lapputestit (rast?), jotka on vähän parempia/luotettavampia noiden kiinteiden suhteen.. Kovin hyvin en tätä asiaa tunne. Toisaalta, jos oireita ei juurikaan ole/ovat lieviä, älä murehdi. Syötät vaan niinku tähänkin asti.

helmiina: Meillä vähän sama juttu. Kaikista ruuista tulee jotain tai siis refluksia on vaikka miten muuttais ja kokeilis eri ruokia. Mä oon nyt päätynyt siihen että pientä oiretta on ja piste. Ihottumat on nyt onneks hävinny. Meilläkin on rotaatio käytössä ja mulla sama ongelma: kuinka lisätä ruokailukertoja. Lääkärin mukaan kaksi ateriaa/vrk riittää vuoden ikään saakka, mun mielestä ei. Oonkin nyt sitten syöttänyt kaksi viikkoa siten että saa kutakin kasvista kaksi kertaa viikossa. Ei ainakaan vielä oireile.. Joten kysäise lääkäriltä. Musta tuntuu että rotaatiossa olevat käyttävät kerta viikkoon mallia aika pitkään..

piija: Mua kauhistuttaa jo valmiiksi tuo hoitoon vieminen vaikka meillä se ei olekaan vielä hetkeen ajankohtaista. Mä varmaan vollotan töissäkin ekat päivät. :snotty: Toisaalta jonkinlainen sopeutuminen se on kaikilla, menivät missä iässä vaan hoitoon joten siitä on itseään turha syyllistää. Ja oppiipahan olemaan muuallakin kuin kotona, yleensä lapset reipastuvat hoitoon menon myötä.

Tuossa edellähän sitäjo tulikin.. Meillä menee nyt kauraa ja tattaria kerran/6 päivää ja vielä ei ole suurempia tullut. Tänään aloitin quinoan. Mangoa, banaania ja parsakaalia olen myös tarjonnut mutta ei suostu noita syömään. Oolannin perunamuussia kyllä menee, välillä "maustan" sitä palsternakalla ja välillä bataatilla. Nyt on taas pari päivää syönyt paremmin. Hedelmäsosseita ei vaan saa uppoomaan..sen takia meni toi rotaatiokin uusiks. Tai en nyt tiedä, voiko sitä enää rotaatioksi kutsua kun saa kukkakaalia, bataattia, perunaa ja paslternakkaa kutakin aina kolmen päivän välein yhdellä ruualla ja kesäkurpitsaa sitten toisella ruualla. Kolmas ruoka on sit hedelmää tai puuroa. Ja neljättä ruokaa jo havittelen.. ei kyllä vielä onnistu. Neuvolassakin käytiin. Tai siis mittalassa :| 76,5 cm ja 8900 g. Mihinkään kysymyksiin en saanut vastauksia vaan totesi vaan että tee niinkuin sinusta itsestä tuntuu parhaalle, ei edes moittinut tuota vähäistä kiinteiden määrää. Fysioterapiassa ollaan käyty kerran, tällä viikolla mennään uudestaan. Se oli ihan ok paikka. Että on meidänkin pojalla joku harrastus :LOL: Ei siis vieläkään ryömi, kontaa tms. lattialla eikä nouse omin avuin istumaan. Prepulsid-resepti tuli sairaalalääkäriltä, pitäisköhän sitä kokeilla? Konsultoin kyllä ensin allergialääkäriä, lähinnä ennen fysioterapiaa vois tota antaa että ois helpompi vatsallaan jumpata.

Että tämmöstä.

Ja NallePuh82: mitenkäs teidän altistus?
 
Meillä altistus on vielä käynnissä, nyt on kaksi viikkoa täynnä. Vielä pitäisi viikko odotella, ennen kuin lääkäri uskaltaa maidon julistaa sopivaksi. Mä en uskalla itse julistaa sitä sopivaksi varmaan kuukaudenkaan päästä. Voisiko se muka oikeasti sopia?!? Itse maitoa saa antaa 2 dl/vrk ja max 4 dl jogurttia tai muuta käsiteltyä maitoa. Tarkoitus olisi alkuun kokeilla tuollein hiukan säännöstellen ja antaa Neocatea lisänä, koska meillä sitä on vielä varastossa.

Pientä oiretta on ollut, välillä ajoittaista pyllyn punoittelua, mutta sitä nyt on ollut kyllä jo ennen altistustakin. Eilen sain ahaa-elämyksen tattarista, se ei taidakaan olla niin sopiva kuin luulin :/ Allergialääkitys siis purettiin altistusta ennen ja välillä oli jotain pientä hikkaa ja pyllyn punoittelua. Nyt on alkanut syömään tattaria tosi huonosti. Tattari ei ole ennenkään ollut mikään suosikki noin puurona tai pastana, mutta jauhoina on mennyt jossain lettujen seassa tms. alas. Nyt olen huomannut, että viime aikoina tattaripäivimä on ollut nieleskelyä ja hikkaa sekä pylly on hieman punoittanut. Tyttö on myös hieronut naamaansa ja kasvot ovat minusta välillä nyt myös punoittaneet aavistuksen. Seuraavana päivänä kakka on saattanut olla tavallista löysempää ja tosi voimakkaan hajuista ja sitä on saattanut tulla pari kolme kertaa. Normaalisti kakkaa tasan sen kerta päivään. Nyt kun miettii, on kakassa yms. ollut hiukan viitteitä tästä jo aiemmin, mutta Zyrtec kuurin purkamisen jälkeen oireet ovat tulleet selkeästi esille ja ilmeisesti nyt niitä maitoaltistuksen vuoksi enemmän seurasin.

Positiivista on se, että olen ihan vainoharhaisena kytännyt oireita maidosta. Mielessä kävi jo, että onkohan oireilukuvio muuttunut, kun ei niitä perinteisiä oireita tule ja mitäs jos uudet oireet ovat sellaisia, joita en tajua. Tuon tattarin kohdalla tuli nyt sitten huomattua, että oireilee kyllä entiseen malliin ja maidosta ei ainakaan tähän mennessä oireita ole tullut. Hyvä niin. Mua ei edes harmita, jos tattari lähtee ja saisi maidon tilalle. Tattarin menekki on muutenkin laskenut tosi paljon viime aikoina ja ärsytti jo sen tuputtaminen. Taidan jättää sen siis suosiolla pois sotkemasta joksikin aikaa. Onneksi muut Zyrtecin turvin mukaan otetut kiinteät näyttävät ainakin toistaiseksi sopivan.
 
moi vaan, saako liittyä joukkoon? meillä on 10kuinen vauveli jolla todettu paha muna-maito-ja vehnäallergia, kaikki muut allergiat on epäselviä. Syö tällä hetkellä bataattia, vadelmaa, persikkaa, söi aikaisemmin myös riisiä ja tattaria mutta ne on toistaiseks tipautettu pois kamalan nokkosrokon tähden, etenkin tattari aiheuttaa ikävät paukamat. Syö maitona neocatea. On käyty prick-testeissä joissa nuo muna, maito ja vehnä olivat selkeät ja kaikki muut testatut (kala, hirssi, riisi, tattari,kaura,ohra,ruis, persikka, vadelma) oli kakkosia, myös neocate ja siis myös ruuat jotka on ollut listalla jo puoli vuotta, paitsi bataatti. Joten jonkinlainen herkkyys tai allergian mahdollisuus on siis noilla jo ruokavaliossa olevillakin. Mutta voiko lapsi olla muka melkein vuoden vanhana kokonaan syömättä? nyt ollaan eletty zyrtecin ja ataraxin turvin aina tarvittaessa ja välillä säännöllisemminkin. olen tähän asti jaksanut jostain kumman syystä tätä showta, oireita, tutkimuksia, testauksia, pähkimistä ja ihmettelyä, valvomista ja rasvailuja. Kuunnellut sinnikkäästi sukulaisten ja tuttujen kommentteja siitä, että ei semmoisia allergioita ole olemassakaan ja kyllä se siedättämällä sopeutuu, että eikö perunakaan käy, onpa kummallista, kyllähän peruna nyt on hyvin siedetty ja kaikkihan sitä syö. mutta nyt toleranssi on joteskin niinku ylitetty. Lapsi on menossa hoitoon muutaman kuukauden päästä ja ruokavaliomme on noin onneton ja niistäkin joku sopimaton. Päiväkotipaikkaa olen hakenut mutta en tiedä kuinka siinäkään käy. Allergia alkaa vaikuttaa minuun jo ahistavalla tavalla ja tiedän että se ei ole hyvä juttu se. Löysin tämän teidän ketjun, koska huomasin, että teillä on monella about samanikäisiä lapsia ja samanlaisia ongelmia. Tuntuu, että kukaan ei enää jaksa kuunnella minua eikä ymmärtää tätä rumbaa ja huolta siitä, kuinka kaikki asiat tästä eteenpäin järjestyy, ruokavaliot, päivähoito ja lapsen elämänlaatu ylipäänsä. Kiitos jos jaksoitte lukea loppuun! =)
 
Tervetuloa vaan mukaan kirjoittelemaan! Tosi hankalan oloinen tilanne teillä, täytyy vain toivoa, että teillä on hyvä allergologi. Täällä on hyvä purnata sukulaisista, jotka totisesti osaavat välillä olla ärsyttäviä. Mä en enää juurikaan sukulaisten kanssa allergiajutuista keskustele, koska kaikilla on aina joku tosi hyvä patenttiratkaisu valmiina. Lähinnä vastaan jotain ympäripyöreää ja vaihdan maisemaa.


Tuli noista kiinteisä mieleen, että onko teillä jo paljon kokeiltu eri kiinteitä? Meillä tytsy on jo kaksi vuotias ja kokeiluja on muutamia kymmeniä. Lähinnä siksi ajattelin, että jos tulee voimakkaita oireita esim. noista persikasta ja vatusta, jotka ei sinällään ole kovin vatsaa täyttäviä tai ravitsevia, niin voisiko ajatella olla hetken ilman niitä, koska prickeissäkin näkyvät? Mulla itselläni on taipumusta aina urautua aika ajoin noissa kiinteiden kokeiluissa ja miettiä, että varmasti olen kokeillut jo ihan kaiken. Sitten taas oikein miettimällä mietin, mitä kaikkea kummaa syötävää maailmassa on ja aina olen vielä muutaman outouden keksinyt. Jos tilanne vaikuttaa umpikujalle, on aina mahdollista elellä pari päivää bataatilla ja käydä sillä aikaa ostamassa parit jamssit, eddot, raitajuuret ja kengurut :D
 
pohjolan neito: Tervetuloa vaan minunkin puolestani! Jospas vähän lisää kertoisit teidän taipaleesta? Kuinka alkoi, mitä oireita tulee ja mitä ruokia olette kokeilleet jne. Itse ainakin krisun ja piijan taivalta olen melkein alusta saakka seurannut, joten olisi mukava tietää teidänkin tähän astisista kokemuksista. Utelias taidan olla :ashamed:
Onko teillä rotaatio käytössä noissa kiinteissä? Siinähän on ajatuksena se että ei niin helposti herkistyisi sopiville..

piija: Sä kun olet meidän ketjun "ylläpitäjä", pitäskö totta otsikkoo muokata? Mä en keksi sitten millään, mitä siihen laitettas.. JOTEN:

Sovitaanko niin että kaikki tällä viikolla ehdottavat jotain uutta otsikkoa tälle viestiketjulle ja piija sitten valitsee niistä mieleisen?
 
Kiitos että saan tulla mukaan. Luppis: Meillä oireet alkoi jo ihan vauvana, olisko ollut kolmeviikkoisena, jolloin ihmettelin myrkynvihreää ripulia, jota leiskahti pitkin seiniä tuhat kertaa päivässä. Ihmeellisen vähän hän kuitenkin itki, esikoiseen verrattuna, jolla oli peruskoliikki joten en vielä silloin tarttunut asiassa toimeen. Sitten alkoi krooninen nuha ja ihottuma kasvoissa ja ennenkaikkea hiuspohjassa. Silloin mentiin lääkärille ja siitä kaikki alkoi kun menin kysymään, että voisko olla allergiaa, ikää oli siis 1,5 kk. Aloitin imetysdieetin, jolloin herkuttelin pari kuukautta niinkin monipuolisilla asioilla, kuin banaanilla, riisipuurolla, broilerisuikaleilla ja jauhelihalla...mutta plussana siitä lähti kyllä raskauskilot =) imettää jaksoin tuolla menossa neljä kuukautta ja sitten lähdettiin etsimään oikeaa korviketta, koitettiin Profylacit, Almironit ja sitten lopulta kaikkien altistuksien kautta päädyttiin NC:iin. Ikää oli noin 5 kuukautta kun lopulta tilanne rauhoittui ja voitiin alkaa miettiä muitakin syömisiä kuin maitoa ja sen rinnalla bataattia. Sen jälkeen on kokeiltu perunaa, mustikkaa, possua, kauraa, riisiä, tattaria, persikkaa, vadelmaa, omenaa, luumua, päärynää, ruusunmarjaa, porkkanaa, kalkkunaa, maissia. Ja oikeastaan kaikkein varmimpia epäsopivia on nyt tattari, ruusunmarja, kaura, peruna, luumu, porkkana. Kaikki muut ruoka-aineet on kysymysmerkillä, aina on jostain syystä pitänyt lopettaa niiden syönti ja tilanne on jäänyt jotenkin kesken. Alkuun hän oireili siis suolella ja iholla ja nyt isompana reagoi nokkosrokolla, joka kestääää ja kestääää, joten se hidastaa aina uusien ruoka-aineiden kokeiluja. Me ollaan nyt pari viikkoa zyrtec-kuurilla ja koitetaan saada iho kuntoon, sitten käydään taas lääkärillä ja katsotaan hänen kanssa miten edetään. Lääkärin mielestä ei syytä huoleen, kunhan piakkoin saataisiin joku liha myös mukaan. Itse olen kyllä vähän ahdistuksissani näin suppeasta ruokavaliosta, enkä toisaalta tiedä minkä koulukunnan kasvatteja meidän lääkäri on, että onko rotaation kannalla vai ei. Itse kyllä olisin, jotta ruokavaliota saataisiin nopeammin laajemmaksi...kärsimätön kun olen. Missäpäin Suomea ja millä lääkäreille te olette lastenne kanssa käyneet? Meidän allergologi vastaanottaa Helsingin Ruusulassa, Mehiläisessä siis ja ainakin olemme olleet toistaiseks tyytyväisiä. Mutta olis kiva kuulla minkälaisia kokemuksia teillä on omista lääkäreistänne. Jos teillä on käytössä rotaatio niin miten oikeastaan toteutatte sen?
 
Meillä on käytössä rotaatio. Peruskuvio on tässä mallissa se, että ensin on kolmen päivän minialtistus ja jos oireita ei sinä aikana tule, otetaan ruoka rotaatioon kerta viikkoon. Jos oireita sitten tulee jossain vaiheessa myöhemmin, putoaa kyseinen eväs pois.

Jotkut vanhat kiinteät meillä on nyt rotaatiossa kerran neljään päivään eli olen tiivistänyt kiertoa. Tällä hetkellä mukana on bataatti, maissi, kukkakaali, banaani, lanttu, pinaatti, hirvi, jänis, nz-lammas,vaahterasiirappi, hirssi ja riisi. Tattari joudutaan nyt ilmeisesti jättämään joksikin aikaa pois. Satunnaisesti on maisteltu pakastettua vattua.

Uutena ja ihan yllättävän asiana on meillä tämä MAITO, jota siis edelleen altistellaan ihan hyvällä menestyksellä :eek:

Tuosta ruokavaolion suppeudesta ei kannata kantaa murhetta, se nyt on mikä on ja minkäs sille tekee. Vaikka sitä kuinka haluaisi ja toivoisi, niin ei se tahdon voimalla laajene. Kyllä sitä itsekin oli joskus paniikin partaalla (ja ehkä välillä vieläkin) mutta nyt olen oppinut ajattelemaan, että se on niitä asioita mihibn ei itse voi vaikuttaa. Se on siis yhtä paljon meidän äitien päätettävissä kuin huominen sää. Kyllä se ajastaan laajentuu ihan varmasti.

Me asutaan täällä Keski-Suomessa ja käydään allergologilla Itäkeskuksen Pikkujätissä.
 

Yhteistyössä