Luulin että olen ainoa joka puhuu vauvalle tähän tyyliin:

  • Viestiketjun aloittaja Saran äiti
  • Ensimmäinen viesti
Saran äiti
"Äiti laittaa nyt pyykit", "Nyt mennään vaihtamaan vaippa", "Äiti tulee ihan kohta" jne.
Sitten neuvolassa kuulin kun joku puhui vauvalleen samaan tyyliin. Perjantaina ruokakaupassa kuulin myös, samoin eilen vaatekaupassa. :D
Mulle se tulee jotenkin luonnostaan, mutta oon huomannut että jotkut ei edes juttele vauvoille.
 
"koiruus"
Alkuperäinen kirjoittaja Saran äiti;25069798:
"Äiti laittaa nyt pyykit", "Nyt mennään vaihtamaan vaippa", "Äiti tulee ihan kohta" jne.
Sitten neuvolassa kuulin kun joku puhui vauvalleen samaan tyyliin. Perjantaina ruokakaupassa kuulin myös, samoin eilen vaatekaupassa. :D
Mulle se tulee jotenkin luonnostaan, mutta oon huomannut että jotkut ei edes juttele vauvoille.
Noin puhutaan koiralle ei vauvalle tarvi mitään puhua
 
"Henna"
Alkuperäinen kirjoittaja Saran äiti;25069798:
"Äiti laittaa nyt pyykit", "Nyt mennään vaihtamaan vaippa", "Äiti tulee ihan kohta" jne.
Sitten neuvolassa kuulin kun joku puhui vauvalleen samaan tyyliin. Perjantaina ruokakaupassa kuulin myös, samoin eilen vaatekaupassa. :D
Mulle se tulee jotenkin luonnostaan, mutta oon huomannut että jotkut ei edes juttele vauvoille.
Totta kai vauvoille jutellaan ja juuri noin kuin kuvailit :)
 
"vieras"
mä huomasin kerran lenkillä ollessani tien vieressä kissan. Rakastan kissoja, mutta me ei voida edes käydä kissapaikoissa, mieheni on tosi allerginen. Pysähdyin ja kissa oli kesy, antoi silittää ja rapsuttaa. Juttelin kissalle ja sanoin sitten: äiti lähtee nyt, mene sinä omaan kottiis... Totesin vaan, että olen tainnut olla liian kauan kotiäitinä... :D
Mutta juu; kyllä tuo on ihan tavallinen tapa puhua.

Töissäkin akat sanoo, että tää äiti lähtee nyt kahville...
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor ja Kurmeli
Saran äiti
[QUOTE="vieras";25069881]mä huomasin kerran lenkillä ollessani tien vieressä kissan. Rakastan kissoja, mutta me ei voida edes käydä kissapaikoissa, mieheni on tosi allerginen. Pysähdyin ja kissa oli kesy, antoi silittää ja rapsuttaa. Juttelin kissalle ja sanoin sitten: äiti lähtee nyt, mene sinä omaan kottiis... Totesin vaan, että olen tainnut olla liian kauan kotiäitinä... :D
Mutta juu; kyllä tuo on ihan tavallinen tapa puhua.

Töissäkin akat sanoo, että tää äiti lähtee nyt kahville...[/QUOTE]

Ihana! :D
 
[QUOTE="mona";25069975]Joo niin mäkin puhuin, vaikka välillä jäi miettimään miten tyhmälle kuulosti kysellä 6kk vauvalta että otettaisko tää iso pussi karkkia?[/QUOTE]Ei lainkaan tyhmältä, karkkipussi on varmasti lapsen mielestä ihana: värikäs ja rapisee kivasti käsissä!
 
........
[QUOTE="vieras";25069881]mä huomasin kerran lenkillä ollessani tien vieressä kissan. Rakastan kissoja, mutta me ei voida edes käydä kissapaikoissa, mieheni on tosi allerginen. Pysähdyin ja kissa oli kesy, antoi silittää ja rapsuttaa. Juttelin kissalle ja sanoin sitten: äiti lähtee nyt, mene sinä omaan kottiis... Totesin vaan, että olen tainnut olla liian kauan kotiäitinä... :D
Mutta juu; kyllä tuo on ihan tavallinen tapa puhua.

Töissäkin akat sanoo, että tää äiti lähtee nyt kahville...[/QUOTE]

Awwww! :heart:
 
"lolo"
Miksi suurin osa äideistä sanoo juurikin "äiti tulee,äiti sitä,äiti tätä"? Ja vielä ihan ala-asteikäisille? Mulla ei tulisi mieleenkään lässyttää edes vauvalle noin,sanon kyllä ihan että tulen,annan jne. Puhun siis vauvalle,mutta kuten muillekin lapsille tai aikuisille.
 
  • Tykkää
Reactions: ruttis
"hassu"
Paljon ja usein olen kuullut että pienille lapsille puhutaan noin ja ihan normaalia mielestäni. Mutta jotenkin kuulosti aivan hirveältä kun olin eräällä huoltsikalla syömässä ja siellä oli 7v tyttö jonka äiti puhui samalla tavalla kuin pikku vauvalle eikä antanut lapsen tehdä suunnilleen mitään itse. "Kulta, äiti tulee ihan kohta, kohta otetaan noutopöydästä ruokaa, äiti vie ensin laukun tänne, odota, äiti ottaa sinulle lautasen, haluaako kulta perunoita, otatko perunoita, otatko, monta otat, näyttääkö tämä hyvältä, näyttääkö, haluatko maistaa vähän tämmöistä kastiketta, haluatko"
 
Saran äiti
[QUOTE="mie";25070119]Minäkin teen tätä jatkuvasti ja mieheni ihmettelee miksi puhun itsestäni 3.:ssa persoonassa... siis "äiti tekee nyt tätä tai äiti tulee ihan kohta" tms.[/QUOTE]

Ehkä se on siitä että vauva sitten oppii nopeammin sanomaan "äiti" ja yhdistämään että äiti on se "äiti" josta äiti puhuu. :D Pitää vaan yrittää ajoissa alkaa puhumaan "normaalisti". :D

Puhutteko lapsille puhekielellä vai kirjakielellä? Moni tuttu puhuu kirjakielellä ja lapset kuulostaa pikkuvanhoilta.
 
"mhm"
Alkuperäinen kirjoittaja Saran äiti;25069798:
Mulle se tulee jotenkin luonnostaan, mutta oon huomannut että jotkut ei edes juttele vauvoille.
Niinno, se ettei sitä tee yleisellä paikalla ei varmasti tarkoita etteikö vauvalle juttelisi muuten. :)
 

Yhteistyössä