Maali vs. tapetti

Suunnittelen tässä Uuden Kodin pintaremontoimista, ja olkkarin seinä mietityttää eniten. Siinä on yksi ainoa ehjä seinä (siis ei ikkunaa,ovea tms) ja harkitsin että josko vetäisin esim.tikkurilan taika-maalia vaiko ihan jotain hillitysti kuvioitua tapettia..
Ideoita, anyone?
Sisustus tulee muuten olemaan peruksiltaan vaalea, sohva ja kalusteet vaaleat, tekstiileitä tykkään vaihdella aina vuodenajan/fiiliksen mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
maalaus on helpompi uusia mut vaatii tarkemman pohjatyön
Miten niin vaatii? Mun mielestä tapetoinnissa se kovempi pohjatyö on.
Jos jotain pientä "virhettä" jättää tapetin alle niin saletisti näkyy (etenkin vaaleassa tapetissa) sieltä rumasti.
 
WTF
joku tykkää maalata joku tapetoinnista. kyl maalaaminen on ihan yhtä tarkkaa ku tapetointi!!! ei maalatessakaan voi olla mitään könttejä seinässä, näkyyhän nekin ihan samallalailla ku tapetissakin!!!

tapetointi on tylsää, mutta tapetit on kivoja. maalaukses voi käyttää mont eri tyyliä ja ei tarvi repiä vanhoja maaleja veke...
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
maalaus on helpompi uusia mut vaatii tarkemman pohjatyön
Miten niin vaatii? Mun mielestä tapetoinnissa se kovempi pohjatyö on.
Jos jotain pientä "virhettä" jättää tapetin alle niin saletisti näkyy (etenkin vaaleassa tapetissa) sieltä rumasti.

Juu mut maalatussa seinässä kaikki pikku-pohjavirheet näkyy ihan älyttömän selvästi. Mutta jos jaksat nähdä vaivan, niin maalaten tulee hienompi, mun mielestä ainakin.
 
No tuossa uudessa kodissa pitää ensin vetää pari kerrosta valkoista maalia alle että edellisen omistajan sisustusinnokkuus katoaa näkyvistä, sen jälkeen areena vapaa.
Taika-maalissa olisi sekin että jos haluaa niin vois jonkun kuvion tehdä sillä lasyyrihommalla..kun taas tapetti olisi suht helppo nakki (varsinkin kun mies sen laittaisi..) mistä löytyis kivoja tapettimalleja?
 
viekku
Maali, ehdottomasti! Tapettia voisin käyttää tehosteena, mutta maalaten saa kyllä aikaan kaikkia yhtä ihania kuvioita. Pesukin onnistuu tarvittaessa helposti, ja värin vaihto.
 
Maalin kanssa se vain on sellaista..hmm. "tuhertamista" =) aikataulu muuton kanssa kuitenkin aika tiukka, ja juuri tuo olkkari pitää saada fiksattua ennen ku kannetaan kamaa sisään. Pitänee käydä vielä katsomassa värikarttoja ja tapsumalleja.
 
Maali ihan saletisti! Nykyisessä kodissamme on sekä olohuoneessa että makuuhuoneessa se "ehjä" seinä maalattu ihanalla raemaalilla. Makuuhuoneen turkoosin sai valmiina raemaalina, mut olohuoneen limenvihreä piti maalata valkoisen raemaalin päälle.

Se röpelö pinta oli äärettömän helppo vetää pitkäkarvaisella lampaanvillatelalla. Ei saa painaa yhtään, niin jää kaunis, kunnolla röpelö pinta.

Oon tykänny ihan hurjasti! Nyt kun ostetaan se omakotitalo meille, niin sielläkin tullaan tarpeen tullen maalaamaan, ei todellakaan laiteta mihinkään tapetteja ikinä enää.
 
Rosalee olisko sulla kuvaa? Kuinka röpelöä se siis on? Semmoista karkeantuntuista..? Oon vähä uivelo näissä asioissa kun ekaa kertaa pääsee todella itse päättämään ja ...valinnanvaikeus on valtava :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Rosalee olisko sulla kuvaa? Kuinka röpelöä se siis on? Semmoista karkeantuntuista..? Oon vähä uivelo näissä asioissa kun ekaa kertaa pääsee todella itse päättämään ja ...valinnanvaikeus on valtava :snotty:
Ei oo nyt kyllä kuvaa, mut se on sellainen ihan kunnolla röpelö...hmmm... mites sen nyt selittäsin... Mitä pidempikarvaisella telalla on tehty, sitä röpelömpi tulee. Se näyttää pienoiskoossa olevalta merenpinnalta myrskyn aikana, eli siin on semmosii "teräviä" huippuja ja aaltoja. Kaikki ihastelleet kauheasti sitä =) Ja ei oo mitään väliä minkälainen se seinä pohjaltaan on, makuuhuoneen seinässä esim. oli epätasaisuuksia, mut eipä ne sieltä näy rakeen alta =)
Olohuoneessa vähän meitä laiskotti ja vedettiin tapetin päälle ja hyvä tuli ja hyvin on pysynyt :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja McGarmiwa:
maalaus on helpompi uusia mut vaatii tarkemman pohjatyön
Miten niin vaatii? Mun mielestä tapetoinnissa se kovempi pohjatyö on.
Jos jotain pientä "virhettä" jättää tapetin alle niin saletisti näkyy (etenkin vaaleassa tapetissa) sieltä rumasti.
Paksumpi tapetti peittää paremmin ku maali, samoin kaikki paikkaukset täytyy tehdä tosi tarkasti jos maalata meinaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Amalia K:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Maalin etu on se, että sen väriä on helpompi vaihtaa ja siihen on helppo saada eloa boordilla, jos ei jaksa kokonaan tapetoida.
Juuri näin! Lasikuitutapetti sen sijaan on helppo laittaa mutta kuulemma järkyttävän hankala poistaa :|
lasikuidun päälle on semmosta tasoitetapettia, joten enää ei tarvi repiä pois ku kyllästyy!
 

Yhteistyössä