Maaliskuiset 2018 *elokuussa*

Moi kaikille. Vieläkö pääsee mukaan? Oon seurannut teidän keskustelua koko elokuun (joka näköjään on huomenna jo ohi!), mutta en ole saanut aikaiseksi liittyä mukaan. Mulla on menossa neljäs raskaus, mutta kaksi lasta vain on kotona. Viime raskaus päättyi keskeytykseen rv 23 vauvalla todetun vaikean rakennepoikkeavuuden ja siitä johtuneen huonon ennusteen takia. Uusimisriskin pitäisi olla tosi pieni, koska mitään varsinaista syytä poikkeavuudelle ei löytynyt, mutta silti on aika pelottavaa odottaa sitä kahden kuukauden päässä siintävää rakenneultraa ja tuomiota tai armahdusta... Eilen oli eka ultra ja siinä kaikki näytti normaalilta. Multa olis ehkä muutenkin otettu NIPT, mutta nyt se otettiin siksikin, että kun kävin siellä seulontanäytteillä, niin hoitaja ei ollutkaan niitä näytteitä ottanut, kaikkia muita kylläkin. NIPT otettiin eilen ja lupailivat että ensi viikon perjantaina saisin jo vastauksen mutta katsotaan nyt.

Tää nyt on tälläistä itsestä puhumista heti alkuun, mutta mielenkiinnolla oon teidän juttuja seurannut ja on ollut kiva lukea muiden raskauskuulumisia. :)
 
  • Tykkää
Reactions: *Louhi*
Tervetuloa @Villavarvas :)

@Edith_87 mulla on selkäkipuja, just pakaroihin säteilee ja ristiselkään sattuu. Mulla on tosin alimmat välilevyt kulunu et selkäkipu on ollut osana elämää viimeset 10v :unsure: Makaan parhaillaan kotona lattialla kun tässä sen saa oikeaan asentoon :LOL: enkä pääse tästä enää ylös...täytyy varmaan pyytää mieheltä hieronta :X3:

Niptin tulokset oli tullut ja meille on tulossa kromosomeiltaan terve vauva :love: sukupuolikin on nyt selvillä, mut pidetään se toistaseksi ainakin vaan omana tietonamme :love::love:

Rakenneultraan saatiin myös aika ja se olis 16.10, eli about 1,5kk! Täytyy toivoa että sielläkin olisi kaikki hyvin.
 
Sori nyt omaa napaa mut ollu niin rankka ilta olemassa olevien lasten kanssa että huh huh ..

Mutta asiaan voiko nyt jo tuntea vauvan? Kaks semmosta elohiiren tuntusta "potkasua" tuntu alavatsassa. Viime raskaudessa tunsin viikolla 16 muistaakseni ihan tosi kovan ja selkeän potkun kun kakkonen oli ihan erilainen alusta asti potkiin. Ekassa tunsin sitä perhosen siipi juttua. Mut tokassa tuntu kaikenlaista ihme elohiirtä tyyliin jo ennen plussaa niin en sit seurannut semmosia hipsutuksia ollenkaan ku tiesin et ei voinu olla vielä.

En tiiä kyl ootanko kolmea viikkoa ennen ku tuun sinne fb.

Tervetuloa uusille

Anni ja kolmonen 10+0
 
@mekkuli81 onpas teillä ollut pelottava tilanne, voin vaan kuvitella miten säikäytti! Onneksi pääsitte nopeasti tarkastukseen ja pienokaisella oli kaikki hyvin. :love:

@Villavarvas tervetuloa mukaan! Toivottavasti tämä raskaus sujuu hyvin ja saatte maaliskuussa pikkuisen syliin. :)

Eilen oli neuvolalääkäri ja siellä ei mitään ihmeellistä. Sisätutkimuksessa kaikki ok ja kohtu vastasi täysin viikkoja. :) Papakin otettiin. Ihanaa, kun tänään alkaa viikonloppu. Loman jälkeen tämä joka aamuinen kuudelta herääminen vaatii veronsa. :ROFLMAO:
 
@Jesy , oliko sulla jotain oireita toksoon liittyen?
Me oltiin Etelä-Italiassa viikko pari viikkoa sitten, ja mä söin siellä mm.ilmakuivattua kinkkua ja mozzarellaa. Soitin sitten neuvolaan että pitäisikö ottaa jotain testejä, niin neuvolan täti sanoi että jos ei ole mitään oireita (ripulia, lämpöilyä ym) niin ei huolta. Hänen 20v uran aikana ei ole tullut vastaan yhtään tokso/listeriatapausta, ja kun söin tosiaan noita ruokia vaan hotellilla enkä mistään katukeittiöstä. Joten yritän olla stressaamatta tästä.
 
@Edith_87 itsellä on ollut kipua jo useamman viikon häntäluussa. Ensin luulin sen johtuvan tuosta sohvalla makaamisesta, mutta hetken googlattuani niin on ilmeisesti ihan yleinenkin raskausajan vaiva?

Aiemmin oli myös keskustelua psyykkeen muutoksista. Aika monella on ainakin herkkyyttä, mutta onko kukaan huomannut muita muutoksia? Itse olen ollut nyt muutaman viikon todella lyhyt pinnainen. Yleensä olen aika hyvähermoinen ja jaksan monenlaista, mutta nyt kanssa-autoilijat ja meidän koira on saanut osansa lyhyestä hermostani. Outoa on, että mies on saanut olla ihan rauhassa.
Johtuuko sitten väsymyksestä vai miten?
 
Poks 12+0! :D
Jotenki tää ajankulu nyt hidastui (n)
Alkuviikosta sitte nt-ultraan! Iik.

Kiitti kaikille, kyllä se vuoto tosiaan säikäytti, tuntui olo ihan epätodelliselle.. mulla viisi raskautta takana, eikä yhdessäkään ole ollut vuotoja tai muitakaan huolia.
Onneksi tosiaan heti tarkisteltiin ja otettiin tulehduskokeet.

Eilen kuului jo kotonakin dopplerilla hienosti sydänäänet :love:

Tervetuloa @Villavarvas :)

@anni00 , mää luulen että ne "elohiiri tuntemukset" näin alussa on vaan just elohiirtä/kohdun venymis"kramppeja jne..
Mää odotan tuossa 13-14 vkolla ekoja liikkeitä, silloin viimeraskaudessa tuntui jo selvästi. :)

@finao ,mullakin ärsyttää normaalia enemmän koira, kissat ja sotku/meteli.
Mies vielä saanut olla mun raivolta rauhassa :whistle:
Luulen että johtuu juurikin väsymyksestä (y)
Ja herkkyys sekä superhajuaisti taas hormooneista.

Rentoa viikonloppua!
Mekkuli ja mini6 12+0
 
Heippa kaikille.

Töiden suhteen ihan järkky kiire enkä oikein ehdi kuin täällä nopeasti lueskella teidän kuulumisia. Illat kuluvatkin perheen kanssa ja usein olen ihan poikki kun saan lapset nukkumaan.

Fb-ryhmään pääsee kun laittaa täällä yksityisviestiä. Jos olen koneella, saan lisättyä vaikka sähköpostin kautta mikä teillä on fb:ssa, kännykältä nimi, kuvaus profiilikuvasta ja laitan kaveripyynnön (jonka saa tietysti poistaa kunhan olen ehtinyt lisätä ryhmään) ja kaverilistalta saa lisättyä kännykälläkin salaiseen ryhmään. :)

Parina päivänmä on ollut hypermeesiä lähellä varmaan olo kun on pystynyt lähinnä vain makaamaan ja jotenkin hoitamaan pakolliset asiat. Tänä aamuna oli kriisi kun aamiaismurot olivat loppu. Olen viimeksi syönyt muroja varmaan 30 vuotta sitten, mutta nyt raskaana himoitsen niitä lakkaamatta. Mitä suklaisempia ja sokerisempia, sen parempi. Nyt on pakko ryhtyä siirtymään terveellisempiin versioihin, sillä en edes uskalla lähestyä vaakaa. Se himo niihin helkutan muroihin vaan on ihan käsittämätöntä.
 
Moikka! Vieläkö ehtii mukaan keskusteluun? Kyseessä ensimmäinen raskaus ja fb ryhmät hieman vielä askarruttavat, kun näkyvät kaikille kavereille. Tänään 12+1 ja ultraan pääsee ensi maanantaina, jonka jälkeen vauva tuntuu toivottavasti todemmalta..
 
  • Tykkää
Reactions: *Louhi*
@marjutan Mulla ei ole ollut mitään oireita toksoon liittyen, mutta lueskelin netistä (mm. HUS:n sivut), että toksoplasma on yleensä oireeton. Mekin syötiin reissussa ihan hotellilla ja ns. kunnon ravintoloissa, eli riski on varmasti tosi pieni. Ja toisaalta mä oon reissannut etelä-euroopassa kymmeniä kertoja, joten voi hyvin olla, että olen tokson jo joskus aiemmin saanut. Mutta pyysin nyt ton kokeen kuitenkin, kun sen helposti sai, niin eipähän sit tarttee jossitella :)

Onko täällä muita, jotka ei ole saanut sydänääniä kuulumaan dopplerilla? Tänään 10+2 ja vain istukan suhina kuuluu. Varmasti ihan normaalia näillä viikoilla, että ei kuulu, mutta vähän ärsyttää silti.
 
@Jesy Mä hankin dopplerin tällä viikolla ja eilen sain sydänäänet kuuluviin, tosin hieman vaikeaa se oli. Nyt 11+3. Mun dopplerin ohjeissa luvataan niinkin vähän, että viikolla 16 pitäisi kuulua. En olisi itse tätä aiemmin edes viitsinyt yrittää, olisi kuitenkin harmittanut, jos ei ääniä kuulu. Eihän neuvolassakaan liian aikaisin suostuta niitä kuuntelemaan. Kannattaa vaan odottaa rauhassa, vaikka se onkin vaikeaa! :)
 
@Minttuchrista luulen että fbryhmä on salainen eikä se näy haussa/muuallakaan ulkopuolisille

@Jesy ihan normaalia ettei kuulu, mul dopplerin kyljes lukee et 14-16 viikoilta alkaen

Tänään kävin nt ultrassa ja kaikki vaikutti hyvältä :)tänään siis 12+0 mut sano et nyt näyttää 4pvää isommalta. LA kuitenki pysy ku ois vaatiny 5pvää et muutetaan.
 
Jospa minäkin uskaltaudun kirjoittamaan... Nt-ultraan on aikaa tasan 2 viikkoa ja eilen sain sykkeen kuulumaan dopplerilla pienen etsimisen jälkeen. Tänään ei sitten tarvinnut kuin lykätä anturi mahalle ja kuului heti. Nauhoitin pätkän ja lähetin miehelle terveisiä ;-)

Viime viikolla kokeillessa sain kuuluviin vain istukan viuhuttelun ja oman sykkeeni, joten eilinen oli kyllä iloinen yllätys! Rauhoittaa myös kummasti mieltä. Viime kesän raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon tällä samalla viikolla, kun kasvu oli lakannut jo viikolla 7+ heti varhaisu ltran jälkeen.

Xienna 10+4
 
Moikka! Kiva lukea teidän muiden juttuja, kun itsellä paljon pelkoja liittyen raskauteen. Ikinä en ole mihinkään kirjoitellut, mutta jospa täältä saisi vertaistukea. :)

Itsellä kolmas raskaus, kaksi edellistä päättynyt keskenmenoon. Toinen sponttaaniin keskenmenoon n vko 7 ja toinen selvisi ultrassa vko 12, joka jouduttiin sitten lääkkeitse keskeyttämään.
Nyt erittäin vaikea uskoa että kaikki menisi hyvin. Kyllä se vaan jättää niin ison varjon tuo aiempi kokemus.

Laskettu aika on nyt 10.3. ja tällä hetkellä rv 13+0.
Käytiin varhaisultrassa viikolla 8 ja kaikki oli hyvin, sydänkin sykki :love:
Silti jännitti mennä viimeviikolla ultraan, sielläkin kaikki hyvin ja edelleen sydän sykkii :love: Matalat olivat riskit.
Nyt jännitän kun en tunne vieläkään kohtua... :ROFLMAO: En tiedä edes miltä sen kuuluisi tuntua? Tunteeko kukaan muukaan?

Minullakin ollut issias kipuja, vaikka luulin että kuuluisivat loppuraskauteen!
Pahoinvointi alkaa hellittää, luojan kiitos! (y)(y) Olen kärsinyt suuresti närästyksestä ja Rennie vain pahentaa asiaa :cry:

Tsemppiä kaikille ultraan menijöille ja muillekin jännittäjille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: *Louhi*
Mulla on ollut iskiasvaivoja joka raskaudessa ja nimenomaan enemmän alkuvaiheessa. Eka raskaudessa jopa niin pahoja, että meni välillä toinen jalka alta.

@Aurinkoinen# Kyllä sä sitten huomaat mikä ja missä se kohtu on, kun alkaa niin paljon pullottelemaan että pystyy huomaamaan. Se on varmaan aika yksilöllistä missä vaiheessa sen kukin pystyy huomamaan, riippuu oman kohdun asennosta, siitä monesko raskaus, omasta ruumiinrakenteesta muutenkin jne.
 
@Jesy Mulla oli eka neuvola 10+0 ja terkka kysyi haluanko, että kokeillaan kuunnella sydänääniä. Tietenkin halusin mutta ei terkka saanut niitä kuulumaan, enkä ees pettynyt tai stressaantunut siitä, koska terkalta mukaan on melko harvinaista että vielä kuuluisikaan mitään. Mainitsin myös omasta ulkomaanmatkasta ja niistä syömisistä siellä, mutta terkka oli sitä mieltä että koska mulla ei oo ollu mtn oireita, ei tarvi olla huolissaan toksosta tai listeriasta. (n)

Täällä malttamattomana odotellaan ultra-aikaa! On niin epäuskoinen olo koko raskauden kanssa, kun oireita ei ole välillä ollenkaan. Välillä sentään rinnat oirehtii, illalla turvottaa ja paahtoleipä himottaa, mutta eihän sitä tiedä. Maanantaina käyn veri- ja virtsakokeissa. Ärsyttää niiin tämä hitaasti mateleva aika!

Olen nyt huomannut saman pinnan tiukentumisen, varsinkin koirat saavat pöljäilyillään välillä raivon partaalle :censored: Voi raukkoja, naapurit tekee kohta eläintensuojeluilmon ku tämä emäntä räyhää niille :D
 
Tervetuloa taas uusille! Ihanaa kun porukka kasvaa :)

@Minttuchrista , fb-ryhmä on salainen, eli ei näy kellekkään muulle kuin ryhmään lisätyille (y)

Lääkkeen aloitin hiivatulehdukseen ja olo heti parempi, tuhrutteluvuotokin loppui. *kopkop.

Pahoinvointi on oikeastaan hävinnyt kokonaan. Mutt nyt meidän perheeseen on iskemässä syysflunssa :confused:

Kolme yötä ultraan! :eek: alkaa taas uudestaan jännittämään :geek:
Samana päivänä on myöskin eka lääkärineuvola.

@Aurinkoinen# odotan kuudetta kertaa enkä koskaan ole tuntenut/tunnustellut kohtua, neuvolassa kokeilevat raskauden edetessä :)

Selkä/iskias-kivuista, mulla on loppuraskaudessa ollut aiemmin iskias vaivaa, se on kyllä viheliäistä :alien:
Selkä mulla tuntuu nyt herkästi väsyvän ja kipuilevan, toivottavasti menee ohi.

Onko muilla oireena vielä hengästyminen?
Minulla jää lenkillelähtökin usein väliin kun olo vaan tuntuu niin vetämättömälle ja kunto tuntuu kadonneen ihan tyystin o_O

Mekkuli ja mini6 12+1
 
@mekkuli81 Mua ainakin hengästyttää välillä ihan hirveesti. Käyn pyörällä töissä ja se kyllä sujuu kun polkee rauhassa, mutta en todellakaan pysty polkemaan esim. ylämäkiä. Ja kävellessä hengästyn myös nopeesti, etenkin jos pitää puhua samaan aikaan. Niin että mulla on ainakin sellainen raskaana olevan vauhti jo nyt. :D Ja jotenkin tuntuu että väsymyskin vaikuttaa siihen. Jos oon hirveen väsynyt ja nukkunut huonosti, niin hengästyn tavallistakin helpommin.
 
Kiva kun uusiakin liittyy porukkaan! Tervetuloa!:)

Paljon en tänne uskalla nyt avautua, ensi viikolla ehkä liityn fb-ryhmään... Meillä oli pienokaisen menetys tosi lähellä eikä riski vieläkään pois. Jouduin akuuttiin vatsan alueen leikkaukseen, aika on mennyt sairaalassa. Nyt sain varmistuksen, että pieni selvisi leikkauksesta, ultrattiin. Tänään kotiin toipumaan. Olen tosi kovissa kivuissa enkä tietenkään vahvoja kipulääkkeitä voi käyttää, pahoinvointi on rajua. Ei voi kuin ihmetellä ihmiskehoa, miten isommankin kriisin sattuessa pieni sikiö on varsin hyvin kohdussa turvassa. ❤ Nyt en oikein jaksa kommentoida, luin teidän kaikkien viestit kyllä.

Hannah ja pikkunelonen 11+6
 
@Hannah4 voi ei, toivottavasti kaikki menee hyvin. Ihmiskeho on kyl ihan älytön, mahtavaa että teijän pieni selvisi leikkauksesta :) pikaista paranemista!

Nyt on eka työviikko takana ja viimeiset päivät oli kyllä aika kuvottava olo :sick: perjantaina jouduin ottaa postafenin kesken päivän etten oksentaisi kesken perehdytyksen :ROFLMAO: nyt onkin takana reilut 12h unet takana ja vähän etova olo. Toivottavasti ens viikosta tulisi vähän helpompi kun ei ole ku yks perehdytys jäljellä tältä erää. Enempää tuskin saankaan kun joudun pian kertomaan raskaudesta. Toisaalta, oon tyytyväinen että tehtävät ei oo kauheen vaativia ja saan istua melkeen kokoajan.

Kohtua en tunne kädellä kunnolla mut se tuntuu tietyissä asennoissa "ylimääräseltä" tuolla alhaalla :ROFLMAO: aamusin masu pömpöttää kivasti tosts häpyluun yläpuolelta eli luultavasti se on se vauvamasu nyt sit :love:
 
Tervetuloa uusille minunkin puolestani! :)

Maanantaille tuli aika Naistenklinikalle. Ultraan uudestaan ja sitten keskustellaan jatkotutkimuksista. Siellä nipt-tutkimuksia tehdään vain maanantaisin, joten aika on nyt sellaiselle päivälle, että voidaan se samalla ottaa. Miehen kanssa jo puhuttiin, että vaikka ultrassa olisi kaikki hyvin, niin otetaan silti testi, jos vaan saadaan.

Meidän oli tarkoitus jo julkistaa raskaus, mutta nyt odotellaan vielä nipt-tulokset. Toivottavasti niissä ei mene kauan, sillä maha näyttää nyt pullahtaneen reilummin esiin. :LOL:

Pahoinvointi on vihdoin alkanut helpottaa kunnolla. Kyllä syöminen vaan on ihana asia parin kuukauden tauon jälkeen! :love: Vieläkään ei isoja annoksia ei pysty syömään, mutta syömään kuitenkin.
 
@mekkuli81 Kyllä minulla on hengästyminen jatkunut vieläkin. Ei tarvitse montaakaan porrasta kavuta tai pienikin ylämäki aiheuttaa hengästymisen. :):p

Vaikeaa oli olla porukalla lenkillä ja huohottaa kuin mikäkin. Huonon kunnon piikkiinhän se meni, vaikka olenkin jatkanut säännöllisesti salitreenejä ja muutakin liikkumista.

Hämmentävää miten paljon eroja on ultra ja neuvola käynneissä.
Itsellä sekä varhais- että nt-ultra kokeiltiin ensin mahan päältä ja sitten alateitse. Ultraaja sanoi molemmilla kerroilla ettei tarvitse huolestua, jos mahan päältä ei nähdä vielä mitään (ja niinhän silloin varhaisultrassa olikin).

Eilen tilasin kotidopplerin, jos sillä saisi mielen rauhaa. Voi tietenkin mennä pahemmaksikin. :p Ehkä sitten helpottaa kun vatsa alkaa näkyä ja tuntua. On tämä odottavan aika tooodella pitkä! :D

Työkaveri sanoi hauskasti: 'Ensi kuun jälkeen onkin jo marraskuu!' :ROFLMAO:

Aurinkoinen + yksi 13+1
 

Yhteistyössä