Maaliskuiset 2018 *elokuussa*

Mun pahoinvointini ei ole johtanut oksentamiseen kertaakaan, mutta tosi huono olo oli kyllä välissä ja etenkin iltaisin herkästi etoo edelleen. Liittyy varmaan närästykseenkin, sitä on myös vallankin iltaisin. Hampaiden peseminen on hankalaa, kun takahampaisiin koskeminen saa herkästi yökkäämään ja toisina päivinä riittää pelkkä suun sorkkiminen. Se on aika ällöä. Toivottavasti ei tule reikiä hampaisiin :eek:.

Mulla on ensimmäinen neuvola huomenna. Terkkari on joku uusi, toivottavasti se on kiva.

Mä en haluaisi kerätä raskauskiloja myöskään, mutta nyt ainakin on paino jo pari kiloa noususuunnassa, kun koko ajan pitää syödä, ettei olisi huono olo :(. Olin ekaa odottaessani tässä painossa alussa ja lopussa olin sit tosi kipeä, vaikka kiloja tulikin vaan joku kymmenisen kappaletta ja olo oli tosi tukala. Viime raskaus alkoikin 20kg kevyempänä ja ihan oon sen jälkeen sitten jäänyt samaan painoon kuin silloin loppuraskaudesta :oops:.
 
Mukavaa kuulla, että osalla teistä alkaa pahoinvointi helpottaa! Mulla on kans helpottanut tosi paljon kun alko viikko 9+. Pahinta oli viikot 7-8, kun joka päivä sai oksentaa monta kertaa.

Kiloista ollut puhetta. Mää en oikein tiiä onko paino noussut vai tippunut, kun oli kotivaa'asta loppunut patterit. :ROFLMAO: Vatsa on kyllä ihan järjetön pallukka jos lähtötilanteeseen vertaa. Ja näyttää vauvamahan sijasta vielä tässä vaiheessa siltä, että oon lihonnu. :cautious: Kohta ei voi enää kovin tiukoissa paidoissa kulkea, kun oon jo saanut vaivihkaisia katseita mahan suuntaan...

Suikku + pieni 9+3
 
@Suikku1 täällä kyl sama ton turvotuksen kans, melkeen hävettää et en saa tätä vedettyä enää normaaliin tapaan sisään. Vauvamahaa en häpeä mut tätä ilmamahaa kyllä :LOL: tosta missä kohtu on ei edes turvota niin pahasti vaan tästä ylempää o_O kai se greipinkokonen kohtu painaa suolia ylöspäin.

Olisin tyytyväinen jos paino nousis max. 5kg mut saa nähä. Ajattelin syödä raskausdiabetesohjeiden mukaisesti heti vaan ku tästä pahoinvoinnista selvitään. Nyt alkaa olemaan hallittavissa tiheällä syömisellä. Jos sitä opettelis syömään kasviskeittoa 2-3 kertaa viikossa.

Maistoin eilen kahvia ekaa kertaa kesäkuun lopun jälkeen ja se ei ollu ees kauheen pahaa! :coffee:
 
Minäkin toivoisin, että paino pysyy kurissa raskausajan, vaikkei ikinä painon kans mitään ongelmia olekaan ollut. Vähän hirvittää vaan, kun tulee nälkä niin usein että vähän väliä saa olla syömässä. Onneksi kaikki roskaruoka tällä hetkellä ällöttää, ja mieli halajaa marjoja, vihanneksia ym. terveellisiä herkkuja. :) Dippivihannekset olleet kovassa suosiossa iltaherkuiksi. :LOL:
 
Jokohan nyt saisin aikaiseksi jopa ihan osallistua keskusteluun :whistle: ihan ketjun alusta asti seurannut mukana mutta aluks en uskaltanu ja nyt vaan jotenki jääny viestit laittamatta. Heinäkuun alussa jo plussasin, eli omien laskujen mukaan la olis 18.3.
Neuvolaan eka aika vasta ens viikolla joten pitkään oon saanu odotella.

Pahoinvointia täälläkin, mutta oksentaa ei ole tarvinnut kuin kolmesti, tarkkaan saa miettiä taas mitä syö ja mikä just tänään ei ällötä:sick:. Edellisessä raskaudessa pahoinvointi alko vasta suunnilleen 8+viikoilla ja jatku kivasti reilusti yli puolenvälin, silloin oksensin ihan joka aamu:eek: Tuolloin myös koko 9kk painonLasku oli -18kg. (On siis ylipainoa olemassa). Kaikesta siitä oksentelusta huolimatta voin sanoa että ihan raskauden loppuun saakka mulla oli ihan superkevyt olo, ei yhtään sellainen ahdistus, mistä kaikki aina puhuu. Joten tavoite on ehdottomasti saada paino pysymään mahdollisimman samoissa kuin nyt(y)

Huh, tulipa epämääräinen löpinä :D
 
Neuvolassa käyty. Oli kyllä mielenkiintoinen ja kiva käynti. Pää vaan ihan sekasin että mihin pitääkään mennä ja koska, mutta onneksi kaikki on ylhäällä :giggle:

Mulla oli paino tippunut kaksi kiloa, kun ruokahalu on ollut plussasta saakka aika heikko ja tulen nopeasti täyteen. Nyt vasta tuntuu taas nälkä kurnivan. Mulla on kans liikakiloja, joten olisi suotavaa, että painoa ei kertyisi. No jos ällötys kaikkea makeaa kohtaan pysyy yllä niin ei luulisi olevan isoa ongelmaa..ehkä...

Kuukausi vielä ennen "turvarajaa". Ei millään malttaisi odottaa, kun tekisi vaan mieli huutaa koko maailmalle, että meille tulee vauva :love: Hirveä hinku kertoa jo kaikille ja sitten ei kuitenkaan kellekään.

Ps. Saitteko te neuvolassa jo käyneet mukaanne jotain kirjasta raskausviikoista ja mitä milläkin viikolla tapahtuu? Me ei saatu ja olisin sellaisen halunnut. Saakohan sellaista edes Tampereella? (n)
 
@Edith_87 , hae apteekista ilmaiseksi sellainen odotus-kirjanen :)
Oisin saanu odotus-opuksen, mutta en ottanut kun samanlainen kaapissa tallella edelliseltä kerralta ;)

Täälä ihan sama että tekis mieli "julkistaa", mutta sitte ei kuitenkaan.. ainakin ultraan ootellaan, se on päätetty.
 
Heissan, täällä on näköjään menossa paino keskustelut, itse en niihin pysty liittymään muuta kun sanomalla että olen normi painoinen enkä liho todellakaan helpolla. Saa nähdä mitä raskaus tuo tullessaan.

Toinen puheen aihe on pahoinvointi no en pysty liittymään siihenkään koska minulla ei sitäkään ole :D niinkuin ei myös mitään mielitekoja eikä inhokkeja ruuan suhteen.

Ainut huomattava raskausoire on VÄSYMYS! Aamulla kun herään olen valmiiksi väsynyt. Äsken laitoin tiskit koneeseen kun jaksoin juuri ja juuri nousta sängystä ja se vei viimesetkin voimani. Arjen pienet askareet tuntuvat vievän kaiken energian.. tekisi mieli vain nukkua. Mitenköhän kun ensi viikolla työt jatkuu kuinka sitä jaksaa sinne kammeta ja tehdä päivän raskasta työtä ja sit sen päälle vielä kotihommat :sleep: ei luoja oikeesti.. Oisko teillä jotain apuja tähän väsymykseen??

Tiuva 6+4
 
  • Tykkää
Reactions: [Siruliina]
Me ollaan kyl kerrottu raskaudesta aikalailla kaikille, missään sosiaalisissa medioissa en tätä tuu julkaisemaan missään vaiheessa vaik aluks mietin et haluisin laittaa jonku baby announcement -kuvan. Ootteko miettiny et laitatte ja jos niin minkälaista?
 
väsymys on kyllä kamalaa.. mullakin pahin väsy oli just siinä 7 jtn viikolla..
Vinkkinä että lepää ja nuku yö hyvin, ota rauhallisesti. Kyllä se helpottaa/ vaihtuu johonkin muuhun odottajan "vaivaan" ;)

En julkista somessa raskautta, vasta syntymän.

Tänään alkoi meidän perheellä arki, ja täytyy kyllä olla itsestä ylpee, selvisin hienosti (y)
Nyt suunnittelen kylläkin jo yöunille hipsimistä, että aamulla jaksaa taas koululaisten/kerholaisen kuskaukset ym. :ninja:


Mekkuli ja mini 10+6
 
Ou mai, mulla tuli painoo 17kg esikoisesta ja nyt oon edelleen 7 kiloo painavempi kun sillon esikoisen odottamisen alussa että toivottavasti nyt ei kauheesti tuu kiloja...

Pahoinvointia mulla on ollu lähes joka päivä sellasta vellovaa oloo ja jos ei syö nii tuntuu et lentää oksennus, mutta vielä toistaseks ei oo oksennus tullu. Esikoisesta oksensin yhtenä päivänä pari kertaa koko raskauden aikana. Kauheinta on jos joutuu töissä oksentaan(n)(n)

Täällä kans kaamee väsymys, kun pitää herätälapsen kans tai töihi nii tuntuu et ei herää koko päivänä. Ja jos lapsen kans kotona nii päikkäreille on aina mentävä lapsen kans ja silti illal väsyttää jo ennen seiskaa o_O:(

Mäen oo saanu nukuttua edes kunnolla kun välil heräön pissalle ja välillä lapsen uniennäkemiseen tai sit jtn paikkaa särkee:mad:

Voi veljet, huomenna ois ollu ultra mutta nyt täytyy tosiaan oottaa melkeen viikko ens keskiviikkoon ajan peruuntumisen vuoks:(

Teps ja minime 8+6
 
Mulle tuli esikoisesta painoa melkeen 20kg. Imetys kuitenki vei kaiken ja vähä enemmänki. Painoin melkeen 8kg vähemmän tämän raskauden alussa, ku mitä sillon, ku aloin esikoista odottaan. Paino on lähteny jo nousuun, mutta toivon imetyksen taas vievän kilot mennessään.

Jenniferia ja Tiuhti 10+6
 
  • Tykkää
Reactions: Aurinkoinen#
Nyt iski taas pelko keskenmenosta :unsure: tuntuu että nää tulee aikalailla sen jälkeen kun kerron uudelle ihmiselle että vauva olis tulossa. Yritän rauhotella itteäni sillä että kaks kertaa on nähty sydämensyke ja kasvanut ihan odotusten mukaisesti. Silti huolettaa. Ehkä se on se tuleva nt ja nipt mitkä kans pistää miettimään näitä...Ens viikolla varmistetaan päivät ja siitä seuraavalla onkin sit nt&nipt.

Alkaispa jo arki niin sais muuta mietittävää :whistle: nyt lomalla nää ajatukset on 24/7 vauvassa nii ei ihme että ehtii huolehtia.
 
Alkaa kyllä raivostuttaa tää odottelu, yli viikko vielä ekaan neuvolaan. Toivottavasti mahassa on joku kotona.. tuntuu et menee aikaa hulluna "hukkaan" jos näin kauan oottelee eikä siellä olekaan ketään vaan vaikka se tuulimuna (meinaan aina kirjottaa tuhkamuna.. no ei se :D ) Silti ihana lukea muiden ultrakuulumisia! Tänään on vaan jotenkin paska päivä, niin vetämätön olo ja hirvittää kun mies pois pe-ma et miten jaksetaan ton esikon kans :O aika paljo on ollu nyt isin kans ku äiti on vähä väsynyt..
 
Ai niin, ja mäkään en oo oksentanut kertaakaan mut etoo kyllä tosissaan pitkin päivää.

Painoa on ihan ihan ihan järkyttävästi, valmiiksi lihava + raskaus + kotiäitiys (noussut ihan hulluna tämä aikana) + tää uus raskaus = kohta lähtee varmaan polvet irti ja selkä taipuu maahan saakka jos yhtään lihon enempää. Hyyyyyyi.

Olis ihana kommentoida erikseen kaikkien kommentteihin, mut sekin on onneksi sitten naamakirjassa helppoa! Jotenkin tuntuu ikävältä "skipata" kymmenen kommenttia (luen kyllä kaikki ajatuksella) kun ei voi erikseen jotain sanoa, menis niin sekavaksi yhtäkkiä alkaa huudella jotain eilen sanottuihin asioihin kun välissä se kymmenen muuta (n)
 
Täällä myös painoasiat mietityttää. Esikoisesta tuli melkein 20 kg, jotka lähti kuitenkin aika helposti. Nyt lähtöpainoa saman verran, kuin esikoisen kanssa ja toivoisin, ettei paino nousisi tällä kertaa niin valtavasti.

Ongelmana tässä on nyt se, että muutaman päivän ajan mulla on ollut nälkä KOKO AJAN!! Tunnin kuluttua syömisestä alkaa jo vatsan kurninta ja kahden tunnin syömisväli on ihan maksimi. Kasvetaanko tuolla nyt vaan niin rytinällä, että jatkuvasti tarvii tankata vai onko tämä nälkä kuviteltua? Hankala pitää painoa kurissa tällä ruokahalulla :whistle: onko teillä muilla nälkä? :D

Iimaka 10+1
 
@rosmarin Miksi saatkaan suoraan NIPTn? Kuulin vastikään, että yksityisellä on nykyään NIPT plus, jolla saisi enemmän tietoa. En tiedä saanko itse Niptiä, jälkitarkastuksessa sitä lupailtiin, mutta luulen, että jos seulat eivät hälytä niin niptiä tuskin saan julkiselta..tokihan sen antama tieto on rajallinen.

Täällä oireet palasivat, olin viime viikonlopun hyvinvoiva kunnes pahoinvointi palasi. Vatsa on sekaisin, hampaiden pesu tuottaa oksennuksen ja monet ruuat närästää. Mutta en valita, toivottavasti tämä palkitaan.

Esikoisen puolesta surettaa kun äiti ei olekaan niin jaksava ja pieniä valheita joutuu kertomaan vähän väliä kun on pakko ottaa välillä lepoa.

Hilda18 10+1
 
Meillä oli eilen neuvola. Ei sieltä juuri mitään uutta tietoa tullut, mutta ihan mukava oli käydä höpöttelemässä raskausasioista. Minulle terkkari sanoi sopivan painonnousun olevan raskauden aikana 10-12. Tähän mennessä paino on pysynyt vielä hyvin tasaisena. Saas nähdä kuinka paljon sitä painoa sitten lopulta kertyykään! :LOL:

Vielä tuosta pahoinvoinnista ja etovasta olosta. Aloin miettimään, voisiko tämä itselläni olla osittain myös närästystä. On sellainen outo tunne kurkussa melkolailla koko päivän ajan ja tuntuu myös vähän erikoinen maku välillä hengityksessä. Tätä oloa on vähän vaikeaa kuvata, varsinkin kun en ole aikaiseemmin närästyksestä kärsinyt. En ole juurikaan syönyt närästystä aiheuttavia ruoka-aineita, joten ruokavaliolla voi olla vaikeaa saada tätä kuriin. Kävin tänään ostamassa apteekista närästyslääkettä. Katsotaan jos auttaisi edes vähän tukalaan oloon!:cautious:
 
Mulla oli edellisesä raskaudesa doppleri. Pengoin sen eilen laatikon perältä, mutta sen alkuperänen laturi on hukassa, eikä se oikeen toiminu muutenkaan. Näyttöön ei tullu näkyyn valoja tai mitään ja ei oikeen mitään ääntäkään kuulunu. Tilasinpa sitte uuden samanlaisen. Tykkäsin alkuaikoina välillä kuunnella, ku ei vielä liikkeitä oikeen tuntenu eikä mahakaan ollu tullu esiin. :)
 
Huomenta :)
Yks oire on vahvistunu..super-hajuaisti! :ninja:
Yöööök. Kaikki haisee niiin voimakkaasti..
Eilen puunasin keittiönkaappia kun niin kovin haisi, ja isoon ääneen tupisin asiasta.. pöhköä, heräsi ihan varmasti epäilykset esikoisella ainakin :whistle:

Iltapahoinvointi vaan jatkuu..

Taaperon imetys on hiipunut hyvin, rinnat on senverran herkällä nyt että hyvä vaan jos loppus pikkuhiljaa kokonaan.

Aloitin vihdoin kalsium-lisän mamavitskun rinnalle, myös magnesiumia oon alkanu taas ottaa, jospa ennaltaehkäisis loppupuolen jalkavaivoja (y)

Sehän olis poks viikot! :eek:
Mekkuli ja mini 11+0
 
@Hilda18 me mennään yksityiselle tekemään eli ihan maksetaan tuosta lystistä. Ei oikeastaan mitään suurempaa syytä kun että kun selvitetään nii selvitetään sit kunnolla :) vähän tietty hirvittää et se on niin varma, jos sieltä sit tulis trisomiaa niin siinä ei paljoo toivoo enää anneta (n)

@mekkuli81 toivottavasti sullakin pian hellittäis toi paha olo. Saatko tasasella ruokavälillä pidettyy jotenkuten kurissa?

Aamulla tuli käkimiset kun käytin koiria ja toisen pissa hais niin vahvalle ja kauheelle. Onneks olin omalla pihalla niin ei naapurit nähny :LOL:

Nännit on edelleen tosi kipeet, nännipihat ja tissit kasvanu mut muuten rintoihin ei kyl satu. Öisin ne on vaan tosi raskaan tuntuiset kun herää vessaan. Nyt oon onneks rauhottunu tissieni kans, aluks heiluttelin ja tökin niitä varmaan 10min välein ja tarkastin tilanteen :whistle:
 
Olkaa onnellisia, joiden ei tartte oksentaa. Tää on ihan kamalaa :cry: ja kun syö, niin pitää ajatella ruokia jotka ois mahdollisimman helppo oksentaa. :ROFLMAO: Ruisleipä ja makaroniruoka on pahimmat :sick:

Imetys sattuu edelleen ihan hurjana, vaikka se on vähän kuitenkin laantunut.

Tänään 9+0 jee
 
@antsukka kuulostaa hyvinkin närästykseltä tuo. Mua ärsyttää, kun en tykkäisi kauheasti lääkkeitä syödä, mutta pakko on ollut edes nukkumaan mennessä ottaa Rennie, kun makuuasennossa tuntuu pahemmalta se närästys enkä sit saa nukuttua muuten.

Täällä on kanssa koko ajan nälkä, mikä sit äkkiä muuttuu pahoinvoinniksi, jos ei heti syö. Silläpä tuo painoasia ahdistaakin, kun ei sen nyt vielä ainakaan tarttis nousta, mutta tuntuu jo pari kiloa nousseen... Mutta kylläpä tämä alkuraskaus menee ohi, ei mulla oo ollut tarvetta kovin paljon sitten myöhemmin raskaudessa syödä ja närästyksen takia ei sit myöhemmin oo isoja annoksia voinutkaan, kun oon sen verran lyhytselkäinen, että vauva valtaa ison osan mahalaukun tilasta :D.

Täällä ei taapero ole yhtään vähentänyt rinnalla käymistä. Edellisellä kerralla kyllä imetin läpi raskauden ja muutaman kuukauden vielä sen jälkeenkin, että ei ihmetytä, mutta tämän toivoisin kyllä vieroittuvan maidon määrän vähetessä nyt raskausaikana. Ehkä joskus puolivälin tienoilla täytyy asian eteen jotain tehdä, jos ei omalla painollaan lopu.

Täälläkin on perjantaina viikkojenvaihtumispäivä, tänään tasan 9+0 :). Vau.fin sovelluksen mukaan otuksen kädet yltää nyt koskemaan toisiaan rinnan päällä :D.
 

Yhteistyössä