Maaliskuiset 2018 *elokuussa*

Huoli pois, Tuut1kk1, mä laskin jossain raskaudessa joulun alla, että kerta-annoksena voi vetää melkeen kokonaisen Saarioisten foliolaatikon ilman, että ne kertakäytön A-vitamiinirajat paukkuu, jos sit pitää useamman viikon taukoa maksatuotteista :D . Maksalaatikko kuuluu siis mulla THE jouluruokiin ja siksi selvittelin... Taas tulee sitten yksi joulu raskaana, se on kyllä vähän tympeä aika näiden rajoitusten kanssa, kun on niin paljon hyviä asioita, joita ei sit voi syödä/juoda.

Minä odotan salailun loppumisessa kyllä varsinkin sitä, että voi käydä hankintojen kimppuun fb-kirppareilla :D.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuut1kk1
@lloyd Minä olen myös ollut maksalaatikon suurkuluttaja ja ihan pienestä asti kuulunut mun lemppariruokiin. :D Ennen raskautta mietinkin (ja vielä plussatestinkin jälkeen), että mitenkähän sitä malttaa jättää sen syömisen minimiin. Noh, ei tarvinut miettiä kun nyt raskauden aikana kyseinen ruoka ällöttää enkä yhtään tajua miksi. o_O Toivottavasti raskauden jälkeen taas maistuu!

Täällä alkaa vihdoin ja viimein flunssa hellittää. Kolme viikkoa sitä kestikin... Varmaan tämä järjetön väsyminen johtuu myös siitä, kun ei ole päässyt urheilemaan tai muutenkaan liikkumaan juuri yhtään tuon taudin takia. Normaalisti olen siis melko aktiivinen liikkuja ja heti tulee tönkkö olo jos jää urheilut väliin. Huomenna ajattelin pitkästä aikaa lähteä salille tai lenkille tai pelaamaan jotain. :)

Vau.fi odotussovellus kertoi, että nyt pitäisi painon alkaa asteittain nousemaan. Tähän mennessä pudonnut pari kiloa - varmaan pahoinvointien ja oksentamisen tuloksena. Olen kuitenkin syönyt pitkin päivää jatkuvasti ettei paha olo yllättäisi. Tuskinpa vielä tässä vaiheessa tuolla painon nousulla tai laskulla on mitään äärettömän suurta merkitystä. :)

Miten teillä muilla on alkanut vatsat näkymään vai näkyykö vielä mitään? Minä olen kyllä ollut huomaavinani ihan selkeän pienen pömpön omassa mahassani, etenkin aamuisin. Illalla turvottaa niin, että näytän vaan (painon tippumisesta huolimatta) siltä että olisin lihonut reilusti. :ROFLMAO: Tiukimpia vaatteita ei kuitenkaan kehtaa enää pitää, ainakin omaan silmään sillon näkyy maha "liikaa". Onneksi ei ole enää pitkä aika niin voi lopettaa tämän salailun.

Suikku + pieni 11+6 (jes, huomenna poksuu)
 
Mä en mielestäni hirveenä silti raivonnut vaikka olinki katkera miehille ekassa raskaudessa. Mut kyl meillä selkeesti alkaa heti riitelyjä olla enemmän ku on raskaana. Odotan et mies auttais heti enemmän ja ymmärtäis enemmän mutkun ei se aina muista esim eilen kysyi otetaanko siiderit; vastasin että mietippä otanko mää. Meni hetki . Et edellisissä varmasti kans menny aikansa et sen kunnolla sisäistää. Iteki vähä niinku unohtaa välillä. Ja sit jos esim nyt tekee enemmän ku välttämättä jaksais ettei lapset oo ihan heitteillä niin sit se on että ku näytät jaksavan.

Mul on ihan ruma ja läski olo . Ja tuntuu ettei oo vaatteita ku tuntuu et maha näkyy jo ja ihmiset kattoo ja arvaa. Ihoki vissii kukkii eikä jaksa edes kulmia nyppiä ku ..ei jaksa.

Noi ruokajutut menee sillain et osaa voi syödä silloin tällöin jonkun verran mut esim raaka kala siinä voi olla pienessäki määrässä se oliko se listeria vai mikä. Ja nääki vähä vaihtelee maittain. Keinotekonen a-vitamiini on vissii pahin. Esim porkkanassakin on a-vitamiinia ja niitä saa syödä surutta. Oon syöny sushiakin raskaana tosin en syö muutenkaan raakaa kalaa joten tonnikalasta tai sitten kasvis ja sitä levää oon kans syöny kun ei kovin usein syö. Oon onneks niin nirso et muhun noi raskauskieltojutut ei juuri vaikuta paitsi salmiakki mut seki tiukkeni täs edellisten raskauksien välillä niin oon sitä syöny jonku verran ku en mitenkää päivittäin syö.
 
Liikkumattomuus tekee olon kyllä tönköksi @Suikku1 , täällä myös. Pahoinvointi, alhaiset verenpaine ja hb sekä flunssa.. Liikkuminen on ollut viimeisen kuukauden aika lailla nollassa, mikä vaikuttaa sekä henkisesti että fyysisesti olooni tosi paljon. Sulla on ollut ikävän pitkäksi venynyt flunssa, ei todellakaan ihme että olet ollut väsynyt. Nauti liikunnasta sitten huomenna! :)

Vatsa ei mulla vielä ole tullut esiin lainkaan, ehkäpä muutaman viikon päästä.. Odotan sitä kyllä, sillä tämä turvotusvatsa (sellainen kyllä on, iltaisin varsinkin) ei ole kovin kiva. :rolleyes:

Ruokien osalta mulla on ongelmana juustot ja graavikala. Niitä tekisi mieli (ja punaviiniä), yksi hassu syy syysvauvan toivomiseen oli mulla se, että saisin kerrankin syödä jouluna normaalisti! :ROFLMAO: Neljäs raskaus, jossa jouluna kärvistelen syömättä suosikkejani. Mutta pientäkin tämä, ja huumorimielessä tuota toivoin. Maalisvauva on ihana saada. :love:

Mielialat vaihtelevat mutta ihanasti jaksaa puolisoni tukea ja ymmärtää. Ja paljon näistä puhutaan, on myös aiemmissa puhuttu, eli yllätyksiä ei ole tän osalta ollut. Kun on tyyni ja hyvä hetki, teen parhaani ja koitan muistaa kiittää, kun toinen on viime aikoina tehnyt valtaosan asioista täällä kotona. :love:
 
Jep tottahan se on etten minä varmaan millään alle 100g valmismaksalaatikolla oo mitään A-vitamiinin yliannostusta saanut, mutta välillä iskee tuommoinen ylitarkkuus ruokien kanssa :rolleyes: Yritän kyllä ottaa lungisti ja maalaisjärjellä nämä rajoitukset, esim puurohiutaleissani on jotain siemeniä mutta aion kyllä käyttää tuon paketin loppuun. Samoin on tullut nautiskelua muutamat salmiakit, koska se nyt on vaan minun elämäni eliksiiri :love:

Hei ootteko huomanneet, että prinsessa Madeleine odottaa myös maalisvauvaa? Aika hauskaa (y)

Mulla ei vielä masua näy, oma pikku pömppis on pysynyt samannäköisenä kuin ennen raskauttakin. Yritän monesti sängyllä makoillessa tunnustella kasvavaa kohtua, toisinaan luulenkin tuntevani sen. Tällä viikolla alkoi kylläkin kaikki farkut puristaa aivan liikaa, piti siirtyä joustaviin housuihin ilman mitään ahdistavia nappeja ja vetskareita. Tosiaan mihinkään mammafarkkuostoksille en vielä rohkene kiinnijäämisen pelossa.
 
Moi! Mahtuuko joukkoon vielä mukaan ;)
Olisin kiinnostunut etenkin siitä fb-ryhmästä! Laitoin kun louhille siitä eilen pyyntöä!

Meillä on huomenna totuuden hetki eli np-ultra, tänään rv13+2..
Laskettu aika 3.3.2018!
Toinen lapsi olisi siis meille tulossa, tämä saanut alkunsa 1.icsi:n 1.passista.. eli pari vuotta ehdittiin toivoa esikoiselle sisarusta ja järeämpiä aseita käyttämään kun ei helpommat hoidot tehonneet.
 
Tervetuloa uusille :)

Mulla nyt alkanut tuntua että vauvamasu-pömppis näkyy aamuisin, muutoin ei. Mutta toisten silmiin varmaan näytän vaan lihavalta :rolleyes:
Farkut kyllä puristaa niin etten mielelläni niitä pidä kun hetken. Onneksi kaapissa parit vanhat mammapöksyt ja yhdet uudetkin :)

Huimauskohtaus tai mikälie eilen vaivannut säikäytti, mutta luulen että johtui vain tästä flunssanpoikasesta ja aika hulina viikonlopusta.

Ruokarajoitukset ei oikeastaan vaikuta mitenkään mun eloon.
Eli kielletyissä ei ole mun "herkkuja".

Kaikki etoo, mutta varsinainen pahoinvointi alkaa hellittää. Nyt täytyy alkaa kiinnittää huomiota syömisiin, tähänasti oon pahanolon pelossa napsinut pitkinpäivää jotain... Paino on sama kuin ennen raskautta, ehkä vähän allekkin.

Hammaslääkäriin pitäisi varata aika sitte parin viikon päästä :)

Lenkille yritän minäkin itseni jo tänään kammeta..muuten tönkistyy ihan kokonaan. Kiire viikko, monine menoineen edessä, virtaa saa ulkoilusta. (y)

Viikko nt-ultraan... tuntuupa pitkältä odotukselta kun sen kerran luuli jo saavuttaneensa :D
Sit samana päivänä eka lääkärineuvola.

Mekkuli ja mini6 11+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: EveningStar*
Mielialan vaihteluista kun on ollut puhetta, niin mulla kyllä on ainakin pinna tosi kireellä. Pahin pahoinvointi on alkanut helpottaa, mutta syöminen on vieläkin tosi hankalaa. Kuitenkin nälkä yllättää tosi nopeesti, ja silloin kun se yllättää taidan olla aika kamala miehelle. Ja kai vähän muutenkin jos joku käy hermoille :ROFLMAO:
Massu on alkanut näkyä jo tosi selvästi ilman vaatteita, vaikka viikkoja on vasta 10+1. Näkyminen kyllä alkoi jo useampi viikko sitten. Ihan alko jännittää onko tuolla nyt varmasti vaan yksi vaikkei varhaisultrassa enempää kyllä näkynyt.

Sitä ajattelin tarkistella että kun nt-ultraan on vielä kaksi viikkoa, niin vieläkö silloin fb-ryhmään otetaan porukkaa, vai onko tässä uudessakin ryhmässä joku osallistuja rajoitus?
 
Fb -ryhmään pääsee kyllä vielä (y)
Pitääpä tuo rajoitus tarkistaa .. ei vielä ilmeisesti ainakaan mitään max-määrää ole päätetty.
Ja useampihan on ilmoittanut että vasta ultran jälkeen uskaltaa liittyä, joten nou panic.
 
Hei kaikille! Huh mikä urakka; oon reilun viikon lukenut "maaliskuiset 2018", ja "maaliskuiset 2018 *elokuussa*"-viestiketjuja läpi, ja nyt sain viimein teidät kiinni :) Jokainen kommentti saatu luettua (y)
Mun oli tarkoitus liittyä ryhmään vasta nt-ultran jälkeen, mutta toisaalta voisin nyt jo alkaa kirjoitella. En ole ikinä ennen kirjoitellut nettipalstoille, eli toivottavasti handlaan tämän kanssa :D
Olisin tosi kiinnostunut siitä fb-ryhmästä, koska en ehkä viitsi kovin yksityiskohtaisesti vielä tänne kirjoitella.. (n)
Mulla on kaksi keskeytynyttä keskenmenoa taustalla, jotka molemmat todettiin nt-ultrassa. Olen siis melko pessimistinen tämänkin raskauden kanssa, ja pelkään nt-ultraa yli kaiken.. :cry: Tämä lapsi olisi niiin kovasti kaivattu ja rakastettu, mutta en uskalla vielä huokaista helpotuksesta ennen ultrakuulumisia. Rv 9+1 oli ylimääräinen ultra mun historian takia, ja siellä näkyi ihana pikkuinen sykkeen kanssa. Jopa pientä liikehdintää havaittiin ruudulta :love: Kuitenkin toinen näistä kkm oli melko lähellä nt-ultraa tapahtunut, joten siksi en uskalla vielä huoahtaa..
Eli tosiaan, erittäin varovaisin mielin mennään kohti nt-ultraa, johon on vielä 9 päivää aikaa :(

-KevätPörriäinen ja harras toive 11+0 :love:
 
Tervetuloa uusille! :)

Huhhei alko työt tänään ja tässä odottamisen ohella pääsin tänne vähän urkkimaan. Pelkäsin ihan hirveesti et tulee huono olo kun en ehdi syödä mut ei oo ainakaan vielä iskenyt, vielä kun jaksais 2h, sit voin oksentaa vaikka loppuillan :LOL: (toivottavasti ei!) Nyt siis alko 5kk koeaika ja hehe mammalomalle olisin jäämässä 1-3 viikkoa sen loppumisen jälkeen nii täytyy tsempata.

Ollut niin hektinen viikonloppu et tänää piti oikeen tarkistaa mikä päivä on menossa 13.viikosta! Lisää näitä päiviä nii kohtahan toukka jo syntyyki! :barefoot:

Rosmarin & toukka 12+5 (appi on yhtäkkiä päättänyt jostain syystä et nyt olis tosin 12+6 o_O)
 
Persesilimä, tajusin eilen et kämmäsin kun viikko sitten varasin nt-ultran ja seulojen ajan. On siis naapurikaupungissa, ja koska noiden ideaalit ottoajat menee vähän ristiin, on ainoot mahdolliset ajat ottaa molemmat yhtä aikaa 11+0 - 11+6 välillä. No, mulla on aika huomenna ja täyteen tuleekin vasta 10+6.. Yritin soittaa aamulla, käski jättää soittopyynnön mut eipä oo kuulunut vastausta.. pitää vielä huomenna kasilta yrittää soittaa ennenku lähtee ajeleen (aika tietty heti ysiltä) et saako ne ultrasta vielä mitään irti o_O No, ottaa sit pelkät seulat ja ultra myöhemmin jos en ehi saada aamulla ketään kiinni ja yhen päivän heitto on liikaa.. fak! Tympiä käydä kahdesti vaikkei mee ku puol tuntia suuntaansa.
 
Pientä flunssaa pukkaa. Yök. Ja vielä kun sattuu olemaan tosi hektinen viikko töissä ja ei oikein voisi olla poissa... noh, ei auta kuin rimpuilla. :unsure:

Huomenna on aamupäivällä viimein nt-ultra. Jotenkin pelottaa se ihan älyttömästi. Mulla on inhottava tunne, että jotain on vialla. Pelkään, että sykettä ei enää ole. Tai jos on, löytyy muuta isompaa ongelmaa. :cry: Onneksi ei tarvitse mennä yksin, vaan mies sai vapaata töistä. En usko, että voisin ajaa pitkää matkaa yksin tän jännityksen/pelon kanssa. En ymmärrä mistä nämä pelot nyt kumpuaa, esikoisen odotus oli jotenkin niin huoletonta enkä missään kohtaa epäillyt, etteikö kaikki ollut hyvin. Toivottavasti ei ole enne...

Maha ei ole vielä kasvanut. Turvotus on vähentynyt, joten maha näyttää entistä pienemmältä. Ja tietty edelleen jatkuva painon lasku vaikuttaa myös. Jossain kohtaa tuntui, että näkyy jo naapuriinkin, mutta turvotus sen taisi kuitenkin tehdä.
 
Perjantaina oli tosiaan ultra, ja yksi pikkuinen siellä touhusi <3 koko vastasi tuolloin 13+0 eli muutama päivä lisää vrt laskennalliseen. Laskettua aikaa ei silti muutettu, mut olisi ehkä todellisuudessa sitten siellä helmi-maaliskuun vaihteessa.

Turvotuksesta, mua kans joinakin iltoina turvottaa niin että ihan kuin olisin just lähdössä synnärille :D mutta normihousut menee nyt onneksi aamuisin vielä jalkaan. Vähän löysempää paitaa päälle ja sillä hyvä, haluaisin nimittäin esim. töissä pitää asian omana tietonani mahdollisimman pitkään.

Oireita ei oikeastaan muuta ole kuin kova väsymys edelleen ja nälkä lähes koko ajan. Mun BMI on jo 25 joten ehkä ei olisi hyvä syödä ja syödä mutta minkäs teet :eek: nyt oon onneksi päässyt takaisin rakkaan liikuntaharrastuksen pariin (meni kuukausi taukoa kun olin vaan niin väsynyt ja voin huonosti). Ehkäpä se tasoittaa painonnousuakin.

Mielialanvaihteluitakaan ei oikeastaan ole ollut, mut oon tosi herkkänä koko ajan. Joku poikkipuolinen sana mieheltä ja oon jo oven takana itkemässä :( ja seksi ei ole raskautumisen jälkeen kiinnostanut yhtään - ennen olin tosi aktiivinen mut nyt ei ole moneen kuukauteen haluttanut lainkaan. Ei siis mitään tuntemuksia sillä rintamalla :/

Niin joo ja tervetuloa kaikille uusille! Mä en ole vielä ilmoittautunut tuonne FB:n, tuntuu siltä että jos sit kuitenkin jotenkin paljastuu jossain.. kauhean varovaiseksi tullut tuon edellisen km:n jälkeen :/ muistan miten ekassa raskaudessa näytin töissäkin ekan ultran kuvia työkavereille jne. Mut nyt ei tulisi mieleenkään. Jotenkin sitä vaan pelkää huonoja uutisia enemmän kuin ennen.

marjutan ja murunen 13+3
 
@marjutan ihania uutisia siis saitte :) mullakaan ei oo tehnyt pätkääkään mieli seksiä vaikka aiemmin oli kyl hyvin tasasesti. Ollaan huimat kaks kertaa touhuiltu nyt kesäkuun lopun jälkeen :eek: toivottavasti halut palais kun maaginen energiavaihe lähtee käyntiin :rolleyes: sitä odotellessa.
 
Tsemppiä ultran odotteluun tänään ja itse ultraan sitten päivällä @Cumina ! (y) Pidän peukkuja että syke ja liikkuvainen pieni löytyvät, että kaikki olisi hyvin. Ymmärrän huolesi, samanlaista (perusteetontakin) huolestumista on ollut mulla tässä raskaudessa.. Aika paljon ajatuksia siitä, ettei kaikki vaan voi olla hyvin. En ole aiemmissa raskauksissa osannut tällä lailla pelätä, mikä oli kyllä mukavaa.

Kävin pelon takia ylimääräisessä ultrassa yksityisellä ja päädyimme myös NIPTiin, koska haluamme nyt selvittää minkä voimme. Jotenkin, kun tiedän että tämä on meille viimeinen lapsi, isommat jo ensi vuonna koulussa/eskarissa... Tuntuu ehkä kurjalta sanoa, enkä itsekään tiedä mitä tositilanteessa tekisimme, mutta etukäteen ajateltuna halutaan mahdollisimman tarkkaan selvittää, onko sikiö terve. Vaikeasti kehitysvammainen lapsi voisi olla meille liikaa, koska olemassa olevia lapsia mietimme tässä kohtaa kuitenkin etusijalla. Nyt oli aika syvällistä, ehkäpä joku ymmärtää ajatuksiani. :rolleyes:

Etkös sinä @rosmarin käynyt NIPTissä? Oletko jo saanut tuloksia? Menee kyllä aivan nappiin sinulla nuo työkuviot! :ROFLMAO: Hienoa, että sait uuden työsi ja toivottavasti kaikki menee hyvin, että sulla on paikka odottamassa sitten, kun töiden aika taas on.

@marjutan onnea hyvistä ultrakuulumisista! :love: Toivottavasti sinusta alkaa pian jo tuntia siltä, että voit rentoutua odotukseen. Ja lohdullista kuulla, että joku muukin kärsii haluttomuudesta..

Saitko @Täplämursu sovittua uuden ajan ultraan? Ikävä moka, mutta sattuuhan noita. :rolleyes:

Tervetuloa uusille! :) Fb:ssa en minäkään ole vielä, en kyllä tiedä liitynkökään... Mietin vielä. Olisi kyllä toisaalta kiva, jos saisi avoimemmin juteltua asioista salatussa ryhmässä. Mulla ei aiemmista ole kokemusta fb-ryhmistä, ei niitä 6v sitten vielä sillä tavalla ollut. Tai itse en ainakaan eksynyt sinne puolelle. :)

Eiköhän tässä ollut ihan tarpeeksi pitkästi juttua. :D

Hannah ja pikkunelonen 11+2
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina
Heippa!

Täällä oli ultra eilen ja kaikki oli oikein hyvin. Tyyppi vastasi hyvin viikkojaan (12+0) oikeasti 12+1ja niskaturvotusta ei ollut nimeksikään. Riskiluvut matalat :)

Minä taas olin yllättynyt kun ultra tehtiin alakautta. Aina ennen tehty vatsan päältä kaikki ultrat alusta lähtien. Alakautta ultratessa tyyppi oli ihan villinä, ettei kuvaa tahtonut saada. Sitten se rauhoittui kun siirryttiin tutkimaan mahan päältä.
Sovittiin myös jo valmiiksi aika rakenneultraan lokakuun lopulle :)
 
NT-ultra on nyt ohi ja valitettavasti meillä seula hälytti. Pelko ja huoli siis kävi jossain määrin toteen. Pikkuinen oli kehittynyt hienosti, mutta niskaturvotusta oli melkein 3,3 mm. Kätilö ei saanut kunnolla mitattua, sillä vauveli oli huonossa asennossa ja siirsi meidät lääkärille. Kätilö oli näkevinään turvotusta myös muualla. Tuskallinen kolmen vartin odotus ennen kuin päästiin lääkärin ultrattavaksi. Lääkäri kertoi, että yhdessä veriseulan kanssa saatiin riskiluku 1:49 kromosomipoikkeavuudesta. Lääkäri tosin sai sitten ultrauksellaan uudeksi mitaksi turvotukselle 2,7mm, joka jäi alle rajan ja vähän huojensi mieltä. Lähete jatkotutkimuksiin tehtiin kuitenkin lääkärin aloitteesta. Eli ilmeisesti nyt NIPT-testi otetaan ja tarvittaessa istukkanäyte.

Lääkäri ja kätilö oli molemmat tosi ihania ja rauhoittivat mieltä kyllä. Lääkäri totesi, että uusintamittaus todennäköisesti olisi tuottanut seulan läpäisevän riskiluvun, mutta sanoi kuitenkin laittavansa lähetteen tuolla isommalla mittausluvulla, jotta varmasti päästään tutkimuksiin. Hän totesi, että muuten se jäisi meitä mietityttämään liikaa.
 
Cumina onnea hyvistä kuulumisista! Sillä onhan se hienoa, että viikkoja vastaava sikiö löytyi. Siksi tykkäys viestillesi. Mutta ikävää, etteivät huolet poistuneet vaan löytyi turvotusta. Lääkärinne kuulostaa järkevältä, hyvä ettei jättänyt uusintamittauksen tuloksen jälkeen teitä ilman jatkotutkimuksia. Sillä oli tilanne mikä hyvänsä, ei huoli pikkuisesta varmasti ilman tutkimuksia helpottaisi. ❤ Miten pian pääset NIPT-testiin?
 
  • Tykkää
Reactions: another ja Cumina
Ihania ultrakuulumisia :love:

@Cumina tsempit jatkotutkimuksiin, toivottavasti väärä hälytys ja toivonmukaan pääset pian tutkimuksiin, odottelu epätiedossa on pahinta..

Mulla on nt -ultra tehty 1 kerran (5 lasta) sisäkautta, ja silloinkin vielä mittaili lisäksi vatsan päältäkin (y)

Omaan ultraa viikko! :eek: ja taaaaS alkaa jännitys hiipimään mieleen.. (n)

Mammavaatteet löyty päälle tänään, ja pn kyllä kiva kun ei kiristä ja purista :)
Uskaltaisko tilata lisää :unsure: .. ;)

Mekkuli ja mini6 11+4
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina
Sain siirrettyä omaa nt-ultra-aikaa muutamalla päivällä. Alunperin ajan sain ensi viikolle, mutta mies lähtee työmatkalle, niin saimme ajan siirrettyä tälle viikolle. Perjantaina nähdään sitten, mikä tilanne meillä on :love:

@Cumina ihana tuo lääkäri ollut, että laittoi kuitenkin teidät jatkotutkimuksiin. Varmasti helpottavaa saada vielä tarkempi vastaus, ettei sitten tarvitse itsekseen miettiä asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina

Yhteistyössä