Maaliskuiset 2018 *maaliskuussa* MEIDÄN KUU!

Maaliskuiset 2018 *maaliskuussa*

MEIDÄN KUU! :love::love::barefoot::barefoot:


Tiedot muodossa: laskettu aika, nimimerkki, ikä, synnytyssairaala, monesko lapsi. Muutokset ja puuttuvat tiedotpunaisella värillä. Kaikkia tietoja ei ole pakko ilmoittaa ja LA tarkentuu sitten neuvola käynneillä.

1.3
Karvatassut, 30v, SEKS, 2 .lapsi
celest, 25, TAYS, 2. lapsi

2.3
Jenniferia, 27v, OAS, 2.lapsi

3.3
hoo#, 28v, KYS, 1.lapsi

5.3
moolnap, 28v, SATKS, 2.lapsi
Henskula, --, HYS, 2.lapsi
Sarriina, 37v, OYS, --

6.3
marjutan 33v, JS, 2.lapsi
Hensku-, 29, TAYS, 1. lapsi

7.3
JossuT, 31v, TAYS, 1.lapsi
Meora, 25v, --, 1.lapsi
Rosmarin, 28v, 7.3, --, 1.lapsi
Cumina, 34v, KOKS, 2.lapsi
Hilda18, 31v, TAYS, 2.lapsi
Iimaka, 27v, OYS, 2. lapsi

8.3
Risukko, 29v, -- , 1.lapsi
mannanen, 31v, --, 1. lapsi
EveningStar*, 35v, SEKS, 3.lapsi

9.3
Aurinkoinen# ,28v, TAYS, 1.lapsi
Hilkku81 , 35v, TAYS, 1.lapsi

10.3
mussu81, 36v, OAS, 4.lapsi

11.3
Jenspanen, 30v, OYS, 3.lapsi
lloyd, --, --, 3.lapsi
Villavarvas, --, SatKs, 4.lapsi

12.3
Suikku1, 25v, OYS , 1.lapsi
Mimzku85, --, --, 2.lapsi
Hilanhe89, 28v, SatKs, 7. lapsi
Onni ja Unelma, --,--, 1.lapsi

13.3
Reveria, 31v, OYS, 4.lapsi
Lily79, 38v, --, 3. lapsi

14.3
skatta*, --, --, 3.lapsi
Jalei , 26v, NKL, 1.lapsi

15.3
Maamini, 35v, --, --
Pharaoh, 27v, --, 1.lapsi
minttuchrista, 20v, P-KKS, 1.lapsi
Heity, 30v, NKL, 1. lapsi

16.3
Mekkuli81 ,36, Oys, 6.lapsi
Iltatähti76, --, --, 2.lapsi
Teps, 27v, P-HKS, 2.lapsi
Edith_87, 30v, TAYS, 1.lapsi

17.3
NassuRessu, 27v, KAKS, 3.lapsi
kkatjah, 25v, TYKS, 1.lapsi

18.3
Hannah4, 31v, -- , 4.lapsi

19.3
Madre18 , 30v, SeKS, 2.lapsi

20.3
Citilda, 31v, LS, 2.lapsi
Tuut1kk1, 29v, --, 1. lapsi

21.3
Mamushka32, 32v, --, 1.lapsi
Täplämursu, 28v, --, 2.lapsi

22.3
Cätrik33, 31v, --, 2.lapsi (kolmas)
Cleffa, 33v, TAYS, 2. lapsi
Äiti26, 32v, K-HKS, 4. lapsi

23.3
mannamuu, 30v, NKL, 4.lapsi

25.3
Uuna, 32v, P-KKS, 3.lapsi

26.3
Tiuva, 24v, --, 1.lapsi (kolmas raskaus)

28.3
lintetsa, 31v, PHKS, 3. lapsi
Iiel, 27v, K-SKS, 1.lapsi
MöhkisPöhkis, 37 v, --,1.lapsi
Jesy, 35v, NKL, 1. lapsi

29.3
rubikinkuutio, 27v, OAS, 1.lapsi
Sanniss, 28v, KPKS, 4. lapsi

30.3
Anni00, 30v, OYS, 3.lapsi

31.3
Julyah, 35v, Seks, 3.lapsi


Meitä on täällä 62 odottajaa! :love:

Synnytyssairaalat:


E-KKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
KOS(/H): Kätilöopisto (/Haikaranpesä), HKI
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
PS: Porvoon sairaala
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
SKS: Savonlinnan keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
 
Kitos uudesta pinosta @Suikku1!

Täällä neuvola takana. Sf mitta sama kuin viikot eli 38cm. 3cm kasvu 10 päivän takaiseen. Ei ihme, jos lyhytselkäistä vähän jo ahdistaa...
Sain lähetteen äitiyspolille, viikon sisään pitäisi tulla aika. Seuraava neuvola vasta kahden viikon päästä. Toivottavasti sinne ei tarvi enää mennä. Vauva oli toki harmillisesti pyörähtäny raivotarjonnasta avotarjontaan, toki voi pyörähtää vieläkin...

Kivaa viikonloppua kaikille!
 
@Onni ja Unelma , vauva ei välttämättä kiinnity ennen synnytystä eikä ihan aina synnytyksessäkään. Mulla esikoinen ei kiinnittynyt ollenkaan, eikä edes laskeutunut, vaan synnytyksessä piti ensin ponnistaa vauva alaspäin kohdussa ja sitten vasta alkoi se varsinainen ulos punnertaminen. Toinen lapsi kiinnittyi muistaakseni jo pari-kolme viikkoa ennen synnytystä. Luulinkin jotenkin että kiinnittyminen tapahtuu "paremmin" uudelleensynnyttäjällä, mutta kun tässä raskaudessa kävin pelkopolilla, kätilö sanoikin että uudelleensynnyttäjällä on vielä yleisempää ettei vauva kiinnity ennen synnytystä. Tiedä häntä sitten. Mulla kanssa vauva on selvästi laskeutunut ja tosi alhaalla, mutta ei mielestäni kiinnittynyt kuitenkaan.

Mä en oo raskauden jälkeistä tukivyötä hankkinut, joskus tosin miettinyt olisko siitä hyötyä. Mulla on vatsalihasten erkauma, aika pahakin, mutta viime raskauden jälkeen sain aika kivasti sitä kuntoutettua ja tilannetta parannettua äitiysfysioterapeutin ohjeilla. Nyt vähän jänskättää mihin suuntaan tilanne on mennyt tän raskauden aikana ja miten lähtee palautumaan. Varmaan aika pikaisesti pyrin menemään fyssarille tsekkaamaan tilanteen ja saamaan ohjeistusta jatkoon.

Ihanaa tosiaan, tässä kuussa se viimein tapahtuu! Vauva. <3
 
Kiinnittymisestä: ekassa taisi kiinnittyä, muistan et neuvolassa sanottiin näin.. mutta sen jälkeen laskeutunut, ei kiinnittynyt.

Vatsalihasten erkauma on @Villavarvas valitettavsti tuttu täälläkin. :unsure: Liikunnan avulla se on ollut aika hyvällä mallilla, vaikka navan kohdilla selkeä erkauma onkin, ja sun tavoin jännitän mikä on tilanne tämän odotuksen jälkeen. Kolmannessa oli tuon erkauman takia heti synnytyksen jälkeen vaikea olla ja liikkua, siis ihan nousta ylös yms, koko vatsa oli niin pullamössöä ja tuntui ettei mitään lihaksia löydy mistään.. Toivon, että nuo tukevat alushousut (rintojen alle asti) vähän toisivat sellaista tukea, etten ainakaan rasittaisi lihaksia sitten enempää kaikella riuhtomisella. Fyssarille aion kyllä pyytää lähetteen, sillä tuskin tämä ongelma ainakaan on poistunut.

Hirveä käsityökärpänen on puraissut ja viime kuukausien aikana puikoilta ja koukulta on valmistunut vaikka mitä pientä ja tarpeellista. :love: Muukin perhe on saanut osansa. Tätä ennen en siis hädintuskin osannut virkata tai neuloa. :ROFLMAO: On hauskaa, mitä kaikkea raskaushormonit voivat saada aikaan.
 
Huh heti kun kääntyi maaliskuulle, mulla on alkanut jomottaa alaselkää ja vatsaa, sekä vihlomaan alapäätä. Jotain kypsymistä siellä tapahtunee, Jes! :rolleyes: Vaikka ihan mielelläni haudon vauvaa vielä pari viikkoa, että on sitten isompi ja vahvempi kun syntyy. Nyt kuitenkin vasta 37+4. Aloitin myös vadelmanlehtiteen käytön, oon juonut sitä yhtä isoa mukillista päivässä, on sillä sitten vaikutusta tai ei. Hyvältä maistuu!

Oon nyt käynyt taas kaappeja ja laatikoita urakalla läpi, sillä muistin yhtäkkiä tilanneeni vauvalle ihanan tuttinauhan ja nyt en löydä sitä mistään :eek: Mihin ihmeeseen oon sen säilönyt?! Voi että ottaa kupoliin. Tässähän se aika kuluu kun koittaa keksiä missä se voisi olla..

Mulla on kans käsityöt alkaneet kiinnostaa, kun keksin ettei vauvalla ole tarpeeksi villasukkia! Niin toki voisin itse tehdä, eihän siinä kauaa menisi yksissä pienissä sukissa. Noh eipä, tälleen ku oon viimeksi neulonut ehkä 10v sitten enkä ikinä oo tehnyt kantapäätä. Tämä siis hyvin vahvasti vain ajatustasolla :LOL: neuloisin jos osaisin tehdä muuta kuin tyyliin patalappuja ja kaulaliinoja!
 
Mä olen myös tehnyt viime aikoina paljon käsitöitä. Vihasin koulussa aina käsitöitä, mutta esikoista odottaessa sain jonkun hormonihäiriön ja opettelin neulomaan. Sen jälkeen aina ajoittain tehnyt paljonkin käsitöitä, välillä taas vähemmän. Nyt äitiyslomalla on ollut aikaa. Olin muuten myös kansalaisopiston ompelukurssilla tammi-helmikuussa ja ompelin itselleni kaksi imetysmekkoa! Jännä nähdä sopiiko ne päälle sitten kun on synnyttänyt. No, sopii tai ei, aion käyttää molempia koska olen niin ylpeä itsestäni kun oikeasti sain ne (opettajan kärsivällisellä opastuksella toki) ommeltua ja ne jopa näyttävät melko normaaleilta vaatekappeleilta jos ei ihan hirveän tarkasti ryhdy joka saumaa syynäämään.

@Onni ja Unelma tässä on ainakin hyvää tietoa erkaumasta: http://www.irarissanen.fi/fysioterapia/suorien-vatsalihasten-erkauma/
Neuvoloissa tästä ei hirveästi tiedetä tai osata neuvoa/tutkia (ainakaan omalla kohdallani). Mutta asiaan kannattaa kiinnittää huomiota jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen, koska kuntouttaminen on varmasti helpompaa kun synnytyksestä on lyhyempi aika. Itsehän hain apua siihen vasta 8 vuoden jälkeen. Onneksi positiivista muutosta on saatu aikaan näinkin pitkän ajan jälkeen, mutta monelta vaivalta olisin välttynyt jos kuntoutus olisi aloitettu heti. Eikä tätä erkaumaongelmaa tietenkään kaikille tule, mutta yllättävän monille kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Hannah4
Olipa hyvä linkki, asiallista tietoa erkaumasta Villavarvas. (y) Omalla kohdallani kaksi peräkkäistä raskautta, varmasti kudostyyppi ja myös nuori ikäni (en kuvitellut tällaisen edes koskevan minua, joten en yhtään treenannut lantionpohjaa tai syviä lihaksia synnytysten jälkeen..) olivat ainakin edesauttavia tekijöitä.

Kiva kuulla, että käsityöintoa löytyy muiltakin! :LOL: Nuo imetysmekot ovat kyllä wau! Varmasti on käyttöä ja ostettuna hyvät imetysmekot maksavat varsin paljon. Tuollaista toivoisin itsekin oppivani. Saumuria mulla ei ole, ilman en noin isoja ompeluksia uskalla edes yrittää. Täällä on valmistunut lukuisia villamyssyjä, -housuja, -tossuja, -tumppuja, viltti, tuttinauhoja (virkattuja ja silikonihelmistä tehtyjä), lapasia isommille, miehelle ja sukulaisille... Voisi sanoa, että mopo lähti käsistä.:D Mutta ihan iloisia kaikki ovat olleet näistä tuotoksistani. Kouluaikoina en saanut siis yhtäkään sukkaa tms koskaan tehtyä, :whistle:

Mutta voi @Tuut1kk1 miten ärsyttävää varmasti, kun tietää tavaran olevan jossain eikä se vaan löydy... (n) Toivottavasti ilmestyy jostakin, että pääsee käyttöön. (y)

Tänään (uskoakseni:rolleyes:) viimeiseen kokonaiseen raskausviikkoon, nyt 38+0, jee! :love: Toisaalta tuntuu hyvältä odotella vielä hetki, hautoa (ihanasti sanottu Tuut1kk1!) ja keskittyä nauttimaan viimeisistä päivistä nykyisen kokoisen perheen kanssa. Valittamista ei juuri olosta löydy, joten mikäs tässä. Mieheni kyllä veikkasi, että viikon kuluttua olen aivan kypsä koko raskauteen. Se toki kuuluu asiaan ja voi hyvin olla, että niin käy! :ROFLMAO:
 
Käsitöistä.. Mulle tulee aina syksyisin käsityövimma, pitää neuloa joululahjaksi villasukkia ja lapasia. Näin keväisin en oikein ole osannut kutoa, vaikka nythän olisi hyvä syy tehdä vauvalle tumppuja. Viime syksynä tosin neuloin parit sukat ja tumput valmiiksi. Mun äiti on ihan käsityöhullu, joten ajattelin antaa hänelle luvan tehdä meidän pojalle sukkia ja lapasia. :D

Toissapäivänä olin jo toiveikas. Illalla alkoi supistella ja supistelut muuttui pikkuhiljaa säännöllisiksi. Reilun tunnin ajan tuli supistus 5min välein ja suunniteltiin jo lähtöä näytille. Sitten ne kuitenkin loppuivat kuin seinään eli väärä hälytys oli. :unsure:

Tänään ajattelin tehdä kotona suursiivouksen, jospa se saisi jotain aikaan. :ROFLMAO: Tuntuu olo jo niin malttamattomalta vaikka vielä viikko laskettuun aikaan. Eilen myös puhkesi joku flunssanpoikanen, nenä tukossa ja aivastuttaa. Toivottavasti menee ohi eikä tule lämpöä.

Tuli muuten mieleen, onko teillä muilla ollut verenpaineet koholla? Mulla on jostain syystä neuvolassa ollut joka kerta alapaine tosi korkea. Sen vuoksi olen kotona mitannut päivittäin ja kotona arvot ovat olleet normaalit. Mun oma neuvolan th on sanonut, että ei syytä huoleen, monilla neuvolassa "jännittää" ja siksi arvot kohoaa. Tärkeämpää että kotona on arvot kohdillaan. No tällä viikolla kävin eri th:lla kun omani on lomalla ja tämä sijainen sitten oli verenpaineesta tosi huolissaan vaikka kerroin miten aiemmin on ollut. Hän jätti muhun tosi pahan fiiliksen kun sanoi, että "tähän nyt täytyy todellakin kiinnittää huomiota, ei ole ollenkaan normaali alapaine, nyt suola pois ruoasta ja lepoa vaan". Vaikka yritin jankuttaa että kotona paineet ei oo koholla.. No kai nyt vaan stressaan turhia, onneksi torstaina taas omalle th:lle aika - ellen synnytä ennen sitä. :rolleyes:

Tänään 38+6
 
@Villavarvas Kiitos erkaunema-tiedoista. Pitääkin varmaan kiinnittää asiaan huomiota, kun en ihan nuori ja kimmoisa enään ole. Kaikkea sitä oppiikin :geek:

Ehkä joku -paludu raskaudesta jumppa- löytyy.. tai sitten sinne fysioterapiaan. Varmasti vähän riippuu mikä tilanne silloin on.

Eilen kyselin saunassa mieheltä joko jännittää. Kuulemma ei synnytys, mutta se että tuleeko ajallaan vai ei :ROFLMAO: Ei osannut kertoa että mikä siinä sitten jännittää :LOL:

Toissapäivänä imuroin ja pyyhin pölyjä, eilen pesin saunan, mutta ei ensimmäistäkään supistusta tai edes tunnetta että jotain tapahtuisi.. Ja jos ei muuta hyötyä siivoamisesta ole, niin tuleepahan puhdasta :D
 
Synnytyksestä palautumiseen liittyen: jos ootte Facebookissa, sieltä löytyy nykyään sellainen ryhmä kuin Synnytyksestä palautuminen - Suomen äitiysfysioterapeutit ry, jota äitiysfyssarit ylläpitää, vastailee siellä kysymyksiin jne.

@Suikku1 , sinuna en olisi yhtään huolissani verenpaineesta, jos kotimittausten arvot on kunnossa. Ne on se oikea ja todellinen arvo, neuvolassa tulee helposti valkotakkipainetta. Tietty jos jotain muita raskausmyrkytyksen oireita alkaa tulla niin sitten. Mulla oli esikoisesta muistaakseni just noin, että neuvolassa oli alapaineet usein koholla mutta kotona pikemminkin matalalla.

Mä oon kohta epätoivoinen tän supistelun kanssa! Viime yönä taas ehkä tunti nukkumaanmenon jälkeen heräsin kipeisiin supistuksiin, joita tulikin sitten säännöllisesti ja kovenevina pari tuntia. Olo alkoi olla tukala sängyssä ja nousin ylös, ja kas kummaa, supistukset loppui kuin seinään. Menin sitten jonkin ajan kuluttua uudelleen sänkyyn ja nukahdin, taas heräsin kipeään supisteluun ja jälleen kun nousin ylös, ne loppuivat... Kauankohan tätä oikein kestää ennen kuin synnytys oikeasti alkaa? Olin yöllä jo ihan varma että nyt on tosi kyseessä, mutta pyh... Ärsyttävintä on, että päiväsaikaan ei juurikaan supistele, mutta yöt menee ihan pipariksi koko ajan. Tänään on muutamia supistuksia tullut päivällä, mutta ei ollenkaan niin kipeitä kuin yöllä. Oonkohan mä sekoamassa?! :D :O

Anteeksi tämä kauhea valitus, pitää vaan jollekin valittaa kun ärsyttää ja väsyttää niin paljon!

Ja @Hannah4 , ei mullakaan ole saumuria, eikä itse asiassa ompelukonetta, mutta kansalaisopistolla oli kiva käydä ompelemassa kun siellä on laadukkaat koneet ja hyvä opettaja, jolta saa apua. Muuten en olisi edes viitsinyt ruveta yrittämään mitään niin suuritöistä kuin imetysmekko. :)
 
Mulla kans on aina ollu verenpaineet välillä todella korkeatki neuvolassa, oli jo ekassa raskaudessa..ihan 160/100 -luokkaa välillä. Ja kotona kun mittaan vaikkapa heti ku tuun neuvolasta, on arvot jotain 120/60 tasolla. Mulla on lista verenpaineista mukana neuvolassa aina just siltä varalta jos on joku uusi th niin on sitte näyttää faktaa. Ekassa raskaudessa keaälomasijainen neuvolassa meinas saada jonku kohtauksen, eikä millään meinannu uskoa ku sanoin että kotona on ihan hyvät. Sainki uuden ajan vajaan viikon päähän ja joka päivä piti mitata viikon ajan kotona:mad::confused:hohhoi..
Joutuu muuten nykyään käydä paljo tiheämmin lueskelemassa ketjua ja aina odotella onko kenelläkään "uutisia":love:
Täällä on muutaman päivän ajan ollu jotenki tosi hankala olo, ihan erilainen ku aiemmin. Supisteluja tulee nyt levossaki, lapsi painaa jotenki paljo enemmän alaspäin, menkkakipujaki on useasti päivässä ja kävely/liikkuminen on ihan tuskaa välillä. Ke:na käynti äitipolilla ultrassa vähän ehkä varuilta, ettei tuu yllätysisoa vauvaa. (Edellisestä lapsesta oli sama epäily, mutta oli ihan normikokoinen) Silloin varmaan mietitään käynnistelyä vai odotellaanko vielä luonnollisempaa vaihtoehtoa..:whistle: näiden olojen perusteella oon kyllä todella toiveikas jälkimmäisen vaihtoehdon suhteen..:rolleyes:

Sannelii ja pikkinen 38+5
 
Helpottavaa kuulla, ettei verenpaineista tarvi huolehtia jos kotona arvot kohdillaan. Niin olen itsekin kyllä asian järkeillyt. :)

Täällä ei tapahdu mitään. Eilinen suursiivous sai aikaan kaksi pientä supistusta ja siinä se. :D Täytyisi nyt vaan lopettaa tämä odottaminen ja asennoitua siihen, että vauva kyllä syntyy kun haluaa. Tuntuu vaan niin höpsöltä, että piti 4 viikkoa maata levossa ettei tämä vaan syntyisi liian aikaisin ja nyt kun saisi jo tulla niin ei mitkään rasituksetkaan auta. :p

@Villavarvas ompa inhottavaa, jos yöt on huonoja supistelujen takia, mutta päivisin ei tapahdu mitään! Vaikuttaa kyllä energiatasoon jos ei öisin saa nukuttua. Toivottavasti kerkeäisit vielä saamaat muutamat kunnon yöunet ennen h-hetkeä.

Tänään poksahtaa rv 39+0:love:
 
Nyt tiedän miltä tuntuu kivulias supistus..eikä nämä ole vielä varmasti edes niitä oikeita synnytyssupistuksia :eek:

Huhhei, kotipäivä. Ei uskalla ihmisten ilmoille. Jos siivoisi (vielä lisää) ja puuhailisi kaikkea muuta kotona että josko jotain alkaisi ihan oikeasti tapahtumaan kun pysyy liikkeellä

Tänään olisi hyvä päivä syntyä rv 39+0
 
Tänään neuvola, mun tosi matala verenpaine alkanut hieman nousta (näin on ollut joka kerta noin viikko ennen synnytystä). (y) Eilen oli myös selvästi napakampia supistuksia, mut vasta harjoitusta... piti hengitellä läpi mutta kipeiksi niitä ei voinut missään nimessä vielä sanoa. Kolmisen tuntia 2min välein, eiköhän aika kypsää ala tuolla alhaalla olla. :D

Voi että @Villavarvas sun yöt kuulostavat aivan kauheilta! :unsure: Tuotahan on jatkunut sulla jo suhteellisen pitkään, siis viikon vai parikin jo... on takuulla tosi rankkaa valvoa kipujen kanssa harva se yö, kun kuitenkaan ei tule lähtöä.

Pian voisi jo tosiaan uutisia alkaa enemmänkin kuulua. :) Kun itsellä ei vielä aika, sitä niin innoissaan odottaa, josko jollain muulla olisi jo synnytys käsillä..:love: Vaikka toivon kyllä, ettei enää ensi viikon puolen välin paikkeilla tarviis neuvolaan mennä!


Hannah ja pikkunelonen 38+1
 
Kiva, täällä on alkanut muillakin supistella. Eilen tuli toista tuntia supistuksia minuutin välein heti aamusta, tänään päivällä vähän napakampia 10min välein. Mutta siihen ne sit tyssäskin. Perjantaina aika äitipolille, tekevät vähän kokoarviota.
Hyvää tietoa oli erkaumasta, sitä vähän epäilin itsellä jo alkuraskausesta, kun navan alue on ollut niin kovilla, tuntuu kuin olisi yrittänyt tyrää tehdä siitä.
Mun käsityöinnostus loppui, kun iski jännetupentulehduksen peukaloon.
Viikonloppuna leikkailin toki kankaita verhoja ja tyynynpäällisiä varten. Ja vein ompelijalle, kun oma kone tekee niin surkeaa tikkiä.. :oops:
 
Mukava kuulla, että monilla alkaa olemaan jo synnytykseen viittaavia oireita. Paljon jaksamista @Villavarvas katkonaisiin öihin! Jospa se ihan pian olisi tosi kyseessä.

Täällä ei ole ollut vielä supistuksen supistusta. Käveleminen on saanut jo monta kuukautta aikaan vain niitä kivuttomia tiukentumisia. Pitäisi muistaa olla kärsivällinen vaikka vaikeaa tekee. Ja pääsiäisenä viimeistään täälläkin on sitten vauva sylissä.

Heity 38+5
 
Päänsärky, valvottu yö, yhtäkkiä tosi kypsä olo koko raskaana oloon. Enkä silti tiedä, olenko tavallaan vielä valmis vauvan syntymäänkään. Muistan kyllä aiemmista tämän sekavan hormonimyrskyn ja synnytykseen valmistautumisen, mutta tänään ei vaan ole kovin helppo päivä.:( Isoin tavoite on pysyä hereillä iltaan.

Onko muilla tullut muutoksia ruokahaluun? Nyt viikon verran suunnilleen (ja joka päivä enemmän) olen ollut nälkäinen kuin mikä. Aika pienesti on ruoka maistunut koko raskauden ajan, mutta nyt sitten syön senkin edestä. :LOL: Ja jano on myös, vettä menee litratolkulla ja varsinkin iltaisin janottaa...

@Madre18 paranemista jännetupentulehdukseen! Inhottava vaiva.

@Heity jos osaat asennoitua odottamaan pääsiäiseen, niin et voi kuin yllättyä iloisesti! :love: Ja vaikka harkkasupistukset ovat täysin kivuttomia (kuten kuuluukin), niin onhan se kaikki kotiin päin, kohtu harjoittelee..

Ollaan harjoiteltu miehen kanssa tens-laitteen käyttöä. Aika jännältä se tuntuu. Saa nähdä, miten sitten synnytyksen alkaessa...
 
Pöh, eilisen jälkeen ei supistuksen supistusta vaikka imuroin ja kaikkea (tai siis saattaa olla kivuttomia harkkareita, mutta niitä en edes erota) :unsure:
Taisi eilinen olla vaan toiveajattelua että NYT :cautious:.
No pääsiäisenä vauva viimeistään sylissä kuten Heitylläkin :LOL:

@Villavarvas oletko ottanut neuvolaan tai synnärille yhteyttä, että jos pitäisi vähän vauhdittaa vauvan tuloa? Kun luulisi jatkuvan kipuilun jo vauvaakin stressaavan. Ja tietty äitiä kun ei saa kunnolla levättyä.

Väsymys on tuttu oire täälläkin, vaikka yöt saan joten kuten nukuttua. Pidän väsymystä jo normaalina olotilana..

Käsityöinnostus ei täällä ottanut iskeäkseen. Piti verhot lyhentää olohuoneeseen ja sellaista pakkopullaa että huh. Onneksi nyt roikkuvat tuossa eikä toivottavasti tarvitse ompelukoneeseen hetkeen koskea.
Muutenkin pesänrakennusvietti on kadonnut jonnekin.. Että onneksi kaikki on suurinpiirtein jo valmista



 
Täällä tänään 38+0 poks! Tuntuu ihan hullulta, vaikka on tätä odotettukin ja kaikki on valmiina, niin silti tuntuu että ääk olenko minä valmis vauvaan :LOL: max kuukausi niin meillä todella on vauva.

Supistuksia ei oo näkynyt eikä kuulunut, ja vointi muutenkin aika tasainen. Olen ehkä ollut normaalia väsyneempi, nukun melkein 10h yöunia ja päikkärit päälle. Samoin esim imuroinnin tai muiden siivoushommien jälkeen tuntuu että tarvitsee jonkun aikaa vain makoilla ja huilata. Ja hep @Hannah4 mulla on myös ruokahalu kasvanut huimasti, hyvä että kolmen tunnin ruokailuvälit riittää ja hiilarinhimo on valtaisa. Kai tässä elimistö kerää kunnolla voimia loppurutistukseen (y)

En muista luinko asiasta täällä vai jossain facen ryhmässä, mutta mulla myös iltaisin vatsa tuntuu aina ekstrapinkeältä ja tuntuu että pallea on ahtaalla. Mistähän sekin johtuu? Ei se mitään supistamista mielestäni ole, vaan jotenkin vatsa on kertakaikkisen pingollaan. Inhottava tunne. Ensin jo diagnosoin itselleni alkavan toksemian ylävatsakivun perusteella, mutta ei se varsinaista kipua ole, vaan pelkkää kiristystä ja ahtauden tunnetta. Esim kosketusarkuutta ei ole.

Hauskaa kun vauva on ollut viime päivinä todella vilkas, maha vaan heiluu puolelta toiselle kun ipana siellä vähän jumppaa :love: luulen että näitä liikkeitä ja muljahteluja tulee vähän ikävä, vaikka ihanampi se tietenkin on vatsan tällä puolella seurata niitä jumppatuokioita.
 
@Hannah4 kyseli ruokahalusta.. Musta tuntuu kans, että koko ajan tekisi mieli syödä ja isoja annoksia. Ja jano on kans! Mulla on ollut koko raskauden ajan aina vesipullo lähistöllä, lasista kun ei juuri tule vettä juotua. Nyt menee joku 4-5 puolen litran pullollista vettä päivässä vähintään. :D

Viime yö oli sitten taas karsea. Oli jo illalla semmoinen olo, että migreeni yrittää päälle. Söin lääkettä ja menin nukkumaan.. Sitten heräsin parin tunnin päästä ja edelleen jomotti päätä. Otin lisää lääkettä ja taas nukkumaan. No kolmannen kerran kun heräsin niin olikin jo kunnon kohtaus päällä, herätin miehenkin paniikissa (en edes tiedä miksi, kun eihän se voi mun päänsärkyä poistaa) ja koitin makoila pakastepussit otsalla.. Lopulta sitten oksensin pari kertaa ja oksentaessa tuli lammikko kylppärin lattialle. Olin jo aivan loppu ja ajattelin, että jos toi on lapsivettä niin en todellakaan jaksa synnyttää :LOL:. Laitoin sitten loppuyöksi siteen johon ei ollut tullut mitään aamuun mennessä, joten eiköhän se "vuoto" ollut vaan virtsankarkailua...:unsure: Nyt on onneksi jo parempi olo kun sain syötyä, vaikka vieläkin vähän hutera olo.

Tänään rv 39+2
 

Yhteistyössä