Maaliskuiset 2018 *maaliskuussa* MEIDÄN KUU!

@Onni ja Unelma Juu, olen kyllä tänään ottanut rauhallisesti ja syönyt ja lepäillyt. :)

Huomenna jälleen neuvola. Onneksi pääsee omalle th:lle, niin ei tule napinaa verenpaineista. Muutoin ei kyllä ole odotuksia, samat perusjutut vaan mitataan. Olen parilla edellisellä neuvolakerralla ajatellut, että ensi viikolla en kyllä enää tule että varmasti synnytän ennen sitä. Ei muuta kuin nöyränä taas huomena mahan kanssa näytille. :whistle::ROFLMAO:
 
Kylläpä sulla on ollut kauhea viime yö @Suikku1 ! :confused: Toivottavasti ensi yö on parempi. (y)

Onkohan muuten Villavarvas jo synnyttämässä.. :love:

Päänsärkyinen ja jotenkin tosi nuutunut olo. Tänään kävin hakemassa kirjastosta lukemista, jos yövalvomiset jatkuvat samaan tyyliin niin kiva olla jotain tekemistä.:LOL: Aika ihmisraunio alan kyllä olla, kun ei useampaan viikkoon ole tullut yhtäjaksoista unta oikein tuntia pidempään... sellaista pätkittäistä torkahtelua koko yö, nyt sitten vessassa käynnin jälkeen en saa edes unta. Mutta ei enää kauaa.. Mitään oloja ei kyllä ole, että syntyisi ihan pian.
 
Oikein uumoiltu @Hannah4 ! :) Sunnuntai-iltana tuli lopultakin lähtö synnärille ja maanantaina aamulla meille syntyi ihana pieni poika, 3130 g ja 51 cm! Tänään päästiin kotiin. Täytyy kyllä sanoa että oli rankin synnytyksistäni, varmaan ainakin osaksi tuon pitkään jatkuneen supistelun ja valvomisen takia. Olin ihan väsyksissä jo sairaalaan lähtiessä. Mutta tuntuu että aika kivasti on toipuminen lähtenyt käyntiin kuitenkin ja vauvahan on tietysti niin ihana ettei voi edes sanoa mitään. <3
 
@Villavarvas onnea teidän perheelle! Ihanaa kuulla muiden vauvauutisia.

Itsellä ainoastaan hirveä kutina repeilevässä vatsan ihossa. Mahan koko on ylittänyt täysin ihon venymiskyvyn. Viimeksi vatsaan ei tullut raskausarpia, mutta nyt oon kyllä tiikeri.

Esikoinen nappasi jostain oksennustaudin, nyt täytyy vain itse yrittää välttyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Villavarvas
Ihanaa, onnea @Villavarvas :love: nyt nauttikaa vauvakuplasta!

Minä tunsin eilen illalla jopa semmoisia kunnollisia jomottavia (uskallanko ees sanoa) supistuksia! Mutta niitä kesti sen alkuyön ja sitten olen tyytyväisenä ja tietämättömänä nukkunut aamuun asti ilman mitään. Vissiin ihan tavallista :rolleyes: mutta ihan kiva, että alkaa tulla jotain oireita! Kyllä tässä itse kukin pääsee pian synnyttämään!
 
  • Tykkää
Reactions: Villavarvas
@Tuut1kk1 jospa siellä nuo supistukset kuitenkin jotain olisivat saaneet aikaan! Pidän peukkuja. ;) Niin se vaan nämä viimeiset päivät/viikot tuntuu pitkältä odotella, vaikka jo lähes 9kk odottelua takanakin päin.

@Madre18 pikaista paranemista teille! Oksennustauti on kyllä taudeista ikävin, toivottavasti ei tartu teihin muihin.

Neuvola oli ja meni, oli kyllä vähän turha käynti. Taas oli jostain syystä sijainen, niin ei siinä oikein pääse kuin pintapuolisesti kuulumisia vaihtelemaan. Vauvaa tunnustellessa tuli kommentti "oho, tämä on kyllä todella alhaalla jo, ihme kun et ole synnyttänyt". Totesin vaan että joo, onhan se ollut kiinnittyneenäkin jo viikkokausia. :D

Tänään ajattelin purkaa meidän sairaalakassin ja katsoa, mitä kaikkea sinne on tullutkaan tungettua. Tuntuu, että senkin pakkaamisesta on jo niin kauan, etten enää edes muista mitä olen pakannut. Samalla voin vaihtaa esimerkiksi kotiutumisvaatteita, jos ne ei enää miellytäkään mitä siellä on. Ai miten niin alkaa olla tekemisen puutetta? :ROFLMAO:
 
Täälläkin alkaa olla jo hyvin turhautunut olo ja tekemisen puute. Kohta nimittäin jo viikko menty yli.. huoh. Kunpa vaan mun pahimmat pelot (käynnistäminen ja sektio) ei kävis toteen..

Kova halu saada tää pikkunatiainen jo ulos kun kattelee muiden vauvakuulumisia. Taitaa jo pikkuhiljaa olla lähemmäs parikymmentä syntynyt ryhmään. Mutta itsellä ei vielä tietoakaan että tää tahtoo ulos.

hoo# ja toukka 40+5
 
Äitipolilta Terkkuja.
Viikkoja on nyt sen 38+5
Vauvan painoarvio 3.9-4kg.
Ootellaan nyt sit kuitenki spontaania käynnistymistä.

Sisäsuu oli n. 2 sormelle auki, mutta niin takana että lääkäri sai kunnolla runnoa.
Ens keskiviikkona on vielä kontrolli. Verenpaineet koholla ja turvotusta reippaasti. Pitää niitä nyt seurailla kotona ja soittaa herkästi synnärille.

Kyllähän tämä joutasi jo pihalle täältä

Jäätävä flunssaki iski. Tai suurimmaksi osaksi tämä tuntuu vaan keuhkoissa. Kamala olo
 
@Villavarvas Lämpöiset onnittelut!

Täällä jännätään jo kovasti. Mummi on onneksi saapumassa tänään ja eläkkeellä kun on, niin voi olla niin kauan kuin on tarvetta. Iso helpotus! Onneksi ystävät täällä lupailivat ilman muuta auttavansa, jos ei mummi ajoissa paikalle ehdi.

Vajaa viikko sitten säikähdin lähtöhetken jo tulleen, kun ihan tuntuvat supistukset tulivat vajaan 10min välein. Onneksi vielä loppuivat kun lähtöön en ollut ehtinyt valmistautua lainkaan.

Eilen oli käynti äippäpolilla ja vajaan 3 viikon päähän sovittiin kontrolli ja mahdollisesti käynnistys. Painoarvio oli jo 3,5kg. Toivottavasti ei nyt kuitenkaan ihan hurjaksi kasva. Samalla seurataan raskausmyrkytystä. Vielä ei verenpaineet ole nousseet, mutta proteiini taas yhdellä plussalla. Käyrillä maatessa piirtyi ainakin 3 supistusta ja niitä tulee pitkin päivää yksittäisiä. Paikat jo auenneet, että saa nyt nähdä koska tässä lähdetään. Tänään vasta 36+5 mutta näin paljon supistuksia ei edellisistä ole kyllä ehtinyt olla. Toki voi tämäkin sitten mennä käynnistykseen, mutta vähän epäilen, että mahtaneeko3 viikkoa vielä tämä vaavi malttaa.
 
Jaahas, yksi neuvolakäynti taas ohi. Tällä kertaa vihdoin omalla neuvolatädillä.(y)
Tämän hetkinen arvio on että tulossa on pitkä mutta ei harteikas vauva.
Hyvin on kuulemma alhaalla jo ja sen vuoksi ei enää ihan niin kokoaikaa pissata. Mennyt jo yli (vai ali) virtsarakon :LOL:
Ja jälleen kerran hypähdettiin yli käyrän, joten lähete sairaalaan tarkempaan tutkimukseen tuli.. Ja itseasiassa sairaalasta soitettiin tutkimusaikakin ensi viikon perjantaille. Jos siis vauva ei ole vielä syntynyt. Oli kyllä niin nopeaa toimintaa tuo ajanvaraus että vautsi :)

Mies moneen otteeseen iltaisin varmistellut sairaalakassin sisältöä ja paikkaa ja ja ja. Jos kuulemma synnärille lähdon hetki tulee ja minusta ei ole mihinkään kun jos vaan huudan ja kiroilen kivusta :ROFLMAO: Eihän sitä tiedä, mutta ei kuulosta minulta :ROFLMAO::ROFLMAO:

Naistenpäivä olisi ollut ihan loistava päivä syntyä, mutta ilmeisesti ei.. minä jo elättelin toiveita, vaikka mitään oireita ei ole.

Silti, mukavaa naistenpäivää kaikille :geek:
 
Ehtisinkö vähän kirjoittaa? Vauva nukkuu ainakin hetken ja viimeyö oli jokseenkin hyvä. Nyt ei ole ihan massiivista väsymystä päällä. Täällä on ollut niin paljon kirjoittelua, että pikaisesti kahlasin kaikki läpi. Onnittelut syntyneistä vauvoista ja lopuille voimia loppuraskauteen <3

Ruokahalusta oli puhetta ainakin. Itselläni ruokahalu oli täysin kadoksissa joulusta lähtien. Närästys oli inhottavaa ja vei ruokahalut. Mahaan ei vaan mahtunut mitään ja väkisin yritin syödä. Synnytyksen jälkeen ruokahalu olikin sitten ihan pohjaton. Sairaalan jättiannokset meni ihan heittämällä. Nyt olen saanut jo vähän tasattua syömisiäni. Tähän liittyen - kävin eilen puntarilla ja ilokseni huomasin lähtöpainooni olevan noin kilon enää! Palautuminen on muutenkin ollut nopeampaa kuin oletin.

Pitäisköhän kirjoittaa synnytyksestäkin jotain... Pari viikkoa sitten yöllä makailin sängyssä ja kuuntelin, että mahasta kuului ihan selkeää lorinaa ja hetkeä myöhemmin ajattelin, että onpas juoksevaa valkovuotoa. Sitten ajatus muuttui, että oliko se pissaa? Tulin siihen tulokseen, että ei ja hiippailin jalat ristissä kylppäriin. Kylppärin vessaan kun pääsin, niin vettä alkoi tulla jo ihan hulahtelemalla. Huikkasin jossain vaiheessa miehelle makuuhuoneeseen, että nyt ne vedet meni.
Mies tuli katsomaan ja toimitti mulle puhelimen, että sain soittaa TAYS:iin - mulla piti olla strepto+, mutta ei sitten ollutkaan... (Neuvolan sähläystä) Taysista ilmoittivat, että seuraavana päivänä keskipäivällä pitäisi mennä näytille. Siinä sitten vaan takaisin nukkumaan pyyhe jalkovälissä ja odottamaan supistuksia. En muista, missä vaiheessa niitä supistuksia alkoi tulemaan. Vettä holahteli niin, että meni monta pyyhettä ihan märäksi. Nukuttua en kuitenkaan oikeastaan saanut. Jossain vaiheessa pakkasin sairaalakassin - se oli vielä pakkaamatta. Käytiin synnytyspäivystyksessä sovittuun aikaan näytillä (minulla vaaleanvihreä pyyhe jalkovälissä ja sain saarnat siitä, että oli väärän värinen pyyhe!) ja passittivat takaisin kun vauva voi hyvin ja supistukset eivät olleet säännöllisiä. Käskivät tulla illalla uudelleen.
Kotiin kun päästiin, niin supistuksia alkoi tulla jo ihan hyvään tahtiin. Illalla mentiin takaisin päivystykseen ja sama homma -> kotiin odottamaan. Alkoi käydä vähän raskaaksi tuossa vaiheessa se reissaaminen... Käskivät tulla takaisin aamulla kahdeksalta kellei mitään merkittävää sitä ennen tapahdu. Ajettiin taas kotiin (matkaan menee sellainen 45min) ja kotona olo oli jo melko tuskainen ja väsynyt. Kävin suihkussa jne. Supistuksia tuli epätasaisesti 5-20minuutin välein. Välillä hiipuivat kokonaan pois. Kolmelta yöllä olo alkoi olla sellainen, että nyt lähdetään takaisin - muuten en kykene siihen matkaan enää. Päästiin päivystykseen ja supistukset hiipuivat. Eivät onneksi passittaneet meitä enää takaisin kotiin vaan saatiin sieltä päivystyksen puolelta huone ja otin kipupiikin. Nukuin sen avulla muutaman tunnin. Supistuksia tuli harvakseltaan.. Aamulla lääkäri oli sitä mieltä, että odotetaan vaan vielä.. Kokeilin TENS-laitetta - ei mitään apua siitä ja kävin päivystyksessä suihkussa - auttoi vähän, mutta ei niitä supistuksiakaan tuossa vaiheessa ollut.
Sitten vesien menosta alkoi olla jo niin kauan, että ottivat meidät sisään synnytyssalien puolelle ja päästiin käynnistämään synnytys. Oksitoksiinilla käynnistettiin ja olin seisaallani liki koko avautumisvaiheen ajan. Sain myös pyydettyäni jumppamaton pehmukkeeksi. Oksitosiini vauhditti synnytystä sen verran, että ilokaasua meni ihan reippaasti ja pari annosta otin epiduraaliakin (sitä minun piti vihoviimeisenä ottaa, mutta ihan hyvä, että otin kuitenkin) Synnytyssalin puolella kaikki sujui siis paremmin. Olin kyllä siellä jo aivan kuoleman väsynyt - avautumisvaiheen lopulla nukahdin joka supistuksen välissä. Kätilöt olivat kuitenkin ihan huippuja ja neuvoivat hyvin, mitä pitää tehdä. Mies hieroi minkä jaksoi aina sieltä, mistä käskin. Synnytyksen kestoksi tuli 8 tuntia, mutta todellisuudessa synnytin mielestäni vauvaa pari vuorokautta. Ponnistusvaihe taisi olla 20 minuuttia. Noin kolmikiloinen poika syntyi lähes tasan pari vuorokautta vesien menosta. Istukka tuli helposti ulos. Ikävintä oli melkein tikkien laittaminen muutamaan pienehköön repeämään. Olivat sellaisessa paikassa, että ei voitu laittaa puudutetta. Muutaman kerran tuli huudahdettua "au" siinä hommassa..

TAYS:n vierihoito-osastolla en viihtynyt ensinkään ja kokemus oli kyllä suoraan sanottuna kamala. Olen kuitenkin antanut sinne jo palautetta... Nyt ollaan kotona ja kaikki hyvin :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille onnitteluista! <3

Kiitos myös @Hilkku81 synnytyskertomuksesta! Pitää itsekin jotain sepustaa tänne jahka ehtii.

Sen verran sanon nyt niille, jotka harkitsivat synnytyksen jälkeisen tukivyön tms hankintaa, että suosittelen lämpimästi. Itsellänihän ei sellaista ole, mutta en todellakaan muistanut miltä tuntuu kun koko keskivartalo on kuin pullataikinaa, tuntuu ettei mitään lihaksia ole missään vaikka ahkerasti tein syviä lihaksia raskauden ajan pilateksessa. No, ehkä se tästä, mutta hieman on haastavaa kun tuntuu kuin lantion ja kaulan välillä olisi vaan joku keitetty spagetti. :D
 
Kiitos @Hilkku81 kun jaoit synnytyskertomuksesi! Aikamoista edes takaisin kulkemista teillä kyllä oli, ennen kuin teidät otettiin sairaalaan... ja väärän värinen pyyhe! :censored: Valkoinenko olisi pitänyt olla, vai..? Ei minulle kyllä olisi tullut mieleenkään tsekata haaruksiin survotun pyyhkeen väriä synnärille lähtiessä. Hyvä, että olet kaikkinensa antanut palautetta kokemuksestasi, on niin tärkeää käsitellä synnytys niin, ettei siinä jäisi mikään kaihertamaan mieltä. Ihanaa, että olette kotona ja siellä kaikki sujuu. :love:

@Villavarvas kiitos vinkistä! Mä nyt näin sitten ihan unta pullamössömahastani (tiedän, että juuri tuollainen kuvailemasi se synnytyksen jälkeen ono_O) ja siitä, että pitäisi hommata tukivyö. Nyt menen noilla tuki-alkkareilla ja ostan synnytyksen jälkeen jonkun kunnollisen vyön tms jos (ja kun) koen tarvetta.

@Onni ja Unelma mahtava huolehtimisvietti nyt sinun miehelläsi! :ROFLMAO:

@Julyah hienoa, että mummi pääsi paikalle ajoissa, nyt voit sitten vaan rentoutua odottamaan. (y)

@NassuRessu ja @Madre18 pikaista paranemista teidän perheisiin! Toivottavasti olette itse (ja puolisot) terveinä, kun synnytyksen aika koittaa.

@hoo# tsemppiä sulle! En voi kuvitella, miltä tuntuvat nuo lasketun ajan jälkeen olevat odottelun päivät, vaikka onhan se laskettu aika vain arvio ja rv 42 asti voi ihan normaalisti raskaus kestää. Toivotaan, että sun synnytys käynnistyy spontaanisti eikä tarvitse käynnistää.

Eilen illalla ja yöllä muutama kipeä supistus. (y) Nyt vähän huonovointinen olo, mutta luulen kyllä kärvisteleväni tällaisissa tunnelmissa ensi viikkoon.

Hannah ja pikkunelonen 38+5
 
@Hilkku81 kiitos synnytyskertomuksesta.

Täällä esikoisen oksennustauti oli onneksi tunnissa ohi. Näin on käyny ennenkin.

Kävin äitiyspolilla. Kolmen lääkärin voimin totesivat painoarvioksi 4,6kg. Laskettuun aikaan vielä kuitenkin viikko. Kohdunsuu toki kypsä ja hieman auki. Vauva tosi alhaalla muttei ole kiinnittyny. Keskiviikolle sektioaika. Sitä ennen jos alkaa syntyä niin äkkiä synnärille... vähän järkytys tuo koko. Onneksi sain lähetteen painoarvioon.
 
Kiitos synnytyskertomuksesta @Hilkku81.

Täällä tuskaillaan olon kanssa jo kolmatta päivää :cautious::rolleyes:. Pää on lähes koko ajan vähän kipeä, supistelee tosi herkästi ja menkkakivut pahenee päivä päivältä, välillä kipuilee pidempään ihan säännöllisestikkin mutta sitte taas loppuu:confused:. Lisäks ruoka ei maistu ollenkaan, väkisillä joutuu napsia jotain ettei tuu huono olo nälän takia. Muutama päivä sitte oisin voinu vielä vetää koko jääkaapin tyhjäks!:D:D Toissapäivänä kävin sovitusti käyrillä ja ultrassa, kaikki ok, painoarvio oli3,8kg, paikat pehmenneet hyvin, ja auki sentin verran. Lääkäri yritti laittaa ballonkia vähän vauhdittamaan ja oisin päässy sen kans kotiin mutta sentti auki oli liian vähän katetrille(n). Joten nyt ihmetellään ja jännitellään kotona josko kivut lisääntyis tai ainaki säännöllistyis:D. Muutoin maanantaina osastolle tarkistuttaan tilannetta ja silloin mietitään mitä tehdään vai tehdäänkö mitään..
Onneks kolmevuotias tyttönen huolehtii ettei liikaa ehdi murehtia ja tarkkailla omaa oloaan:p:love: omituisesta olosta huolimatta on hiihdetty, oltu pulkkamäessä, leivottu ja leikitty. Illat sitte huilailen enempi kun mies on kotosalla.

Jänniä aikoja nämä, monta kertaa päivässä pitää käydä kurkkimassa mitä täällä muille tapahtuu....:):)


Sannelii ja pikkinen 39+3
 
Onnea vauvan saaneille ja mukava lukea teidän synnytystarinoita!

Te ootte monet jo niin pitkällä, ihan kateeksi käy. Itsellä vielä melkein 3 viikkoa laskettuun aikaan eli voi mennä vielä tosi pitkään ennenkuin tyttö on sylissä. Eikä siis mitään merkkejä, että synnytys olisi lähestymässä. Odottavan aika on pitkä :rolleyes:

Kasattiin eilen vauvan sänky, on se vaan niin söpö :love: Ensi viikolla mulla on projektina ommella sänkyyn lakanoita ja reunapehmuste. Onpahan jotain tekemistä.
 
Kiitokset synnytyskertomuksista. Mukava niitä lueskella, vaikka toki rankkoja kokemuksia ollut. Helpottaa vain huomata, että en ole ainoa, jolla nämä raskaudet ja synnytykset on yhtä draamaa.

Nimittäin torstaina onnistuin sotkeutumaan kotipihalla omiin jalkoihin ja kaaduin. Onneksi enemmän kyljelleni. Soitin synnäriltä ohjeita ja käskivät näytille. Onneksi kaikki vauvalla hyvin. Vähän oli rankka reissu, kun yötä vasten lähdettiin ja tietenkin sattui olemaan kiire yö sielläkin. Klo 3 tienoilla päästiin kotona nukkumaan. Onneksi mummi oli saapunut tuntia ennen mun kompurointia, niin oli lapsenvahti! :whistle: Mitähän vielä ehtii sattua ennen synnytystä...
 
Jaahas, tänään olisi sitten laskettu aika, mutta ei minkäänlaista tunnetta että edes mitään yritystä olisi syntyä lähiaikoina.. :cautious:Kuinkakohan pitkäksi tämä vielä venyy ja kuinka pikäksi tässä käy odottavan aika.. Kaikkea puuhaa keksinyt joka päivälle tälle viikolle, mutta tuolla takaraivossa vaan jyskyttää että synny jo :LOL:
 
@Julyah hui, onneksi vauvalla kaikki hyvin! Kyllä sitä aina säikähtää tuollaisissa tilanteissa ja hyvä että pääsit käymään näytillä.

Tänään laskettu aika. Jokseenkin turhauttaa, kun tämän vauvan piti olla "hyvin todennäköisesti ennenaikainen", niin ei ole jotenkin osannut orientoitua näin pitkään odotukseen. Tietysti vain ihanaa, että jaksoi pysyä täysiaikaiseksi asti masussa, mutta en olisi ainakaan yliaikaisuutta uskonut kokevani. Ei ole nimittäin yhtään mitään tuntemuksia, että synnytys olisi lähellä... Odottavan aika on pitkä. :)

Suikku ja pikkuinen 40+0
 
@Julyah , hui sentään mikä kaatumistilanne. Varmaan säikähdytti tosi paljon. Onneksi pääsit heti näytille ja vauvalla on kaikki hyvin.

Täällä on nyt viikko elelty vauva-arkea. Tuntuu hassulta että la oli oikeasti vasta eilen ja meillä on jo viikon ikäinen vauva. Aiemmista kun on saanut kärvistellä vielä reippaasti lasketun ajan jälkeen.

En ole pahemmin ehtinyt tänne kirjoitella, välillä olen vain käynyt vilkaisemassa mitä muille kuuluu.

Te joilla on jo vauva syntynyt tai olette aiemmin synnyttäneet, kuinka pitkään teillä on jälkivuoto jatkunut? Sairaalan papereissa luki että jatkuu muutaman päivän verisenä ja vähenee sitten ja muuttuu ensi ruskehtavaksi ja sitten vaaleammaksi... Mutta mulla on kyllä edelleen viikon jälkeen ihan veristä ja kuukautisvuotomaista, välillä vähäisempää ja välillä varsin runsasta. Mietin tässä onkohan syytä epäillä jotain tulehdusta. Mulla oli viime synnytyksen jälkeen kohtutulehdus tosi epämääräisin oirein, joten olen ehkä hiukan hysteerinen tämän asian suhteen... Mitään kuumetta mulla ei ole eikä pahemmin mahakipuakaan, mutta ei tuo vuoto ole vähentynyt oikein yhtään tässä viikon aikana.
 

Yhteistyössä