Maaliskuiset 2018 *marraskuussa*

:X3: Huh ja puh. Kuuden tunnin kauppakierros takana. Mutta mukaan tarttui turvakaukalo, lipasto isommalle lapselle ja heräteostona kunnon nojatuoli imetysmaratoneja varten. :oops:
Äitiyspakkauskin saapui viikko hakemuksen teon jälkeen. Oli kiva päästä niitä jo hypistelemään.
Huomenna tiedossa pientä sisustuksen uusiksi laittoa kun isommalta siirtyy vanha lipasto (johon saa hoitotason) vauvan huoneeseen. Ja sieltä taas siirtyy kirjahylly muualle, kun on ollut meillä työhuoneena. Ja tietysti nuo tämän päivän ostokset pitää kasata, ikeassa kun vierailtiin. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Sannelii
Täällä on ollut jännä aamu, pikkuinen on monotellut tuntuvasti virtsarakkoon aina kun istun paikallani. Kun jo nyt tuntuu, että lirahtaa potkujen voimasta niin mites sitten helmi-maaliskuussa, apua :ROFLMAO: Muutenkin tällä viikolla (23+) on huomannut liikkeiden selkeän vahvistumisen, ihanaa.

Äitiyspakkausta odotan kovasti niin pääsee kunnolla näkemään ja hiplailemaan, on muutenkin taas tullut hankittua vaatteita vauvalle niin en sitten tiedä joko kaikkea on tarpeeksi. Vissiin jonkinlainen kaukalopussi olisi tarpeellinen vielä maalisvauvalle, ja tietenkin joku paksumpi college- tai neulehaalari? Äitiyspakkauksen haalarit ovat varmaan sopivat vasta ensi vuonna ja kun meillä on LA vasta maaliskuun loppupuolella niin ei silloin enää luulisi kovin kylmiä ilmoja olevan. Jotenkin stressaan jo nyt tästä vauvan pukemisesta, äh (n)

Tällä viikolla neuvolassa otettiin ekan kerran symfyysi-fundus-mitta, mulla se oli 18,5cm mikä kuulostaa omaan korvaan vähältä varsinkin kun maha on jo näin iso :geek: Lisäksi sain lähetteen sokerirasitukseen. Hemoglobiini oli edelleen hyvä, toivottavasti pysyy loppuun asti niin ei tarvi syödä lisärautaa.

Muiltakin osin tämä seesteinen ja energinen keskiraskaus jatkuu täällä. Satunnaisia häntäluujomoja ja iskiaskipuja on ollut, mutta muita vaivoja ei. Ruokahimoja ei ole ilmennyt ja mielialakin on pysynyt tasaisena. Saa nähdä pääsenkö todellakin näin helpolla loppuun asti :p
 
Myös täällä tuli viikonloppuna Ikea-reissu tehtyä. Mukaan lähti pinnasänkyä, hoitoalustaa, harsoja ja muuta pientä tilpehööriä vauvalle. Lisäksi pari sisustusjuttua kotia. Kyllä sitä rahaa vaan palaa aina kun tuonne Ikeaan lähtee, joku 100e meni "heräteostoksiin", eli sellaisiin mitä en suunnitellut etukäteen. :LOL: No mutta hyvän mielen sai reissusta, vaikka kuten @Madre18 jo totesi, on nuo tuommoiset reissut vaan raskaita kun monta tuntia shoppailee.

@Tuut1kk1 Minä meen sua pari viikkoa edellä ja mulla oli neuvolassa sf-mitta 21cm, vaikka maha tuntuu valtavalta. Ainakin mulle sanottiin, että ihan normaaleissa mitoissa mennään. :)

Täällä pitäisi varata myös sokerirasitus ensi tai seuraavalle viikolle. Toivottavasti siellä ei mitään olisi, sokeriherkuttelut rajoittuu mulla lähinnä viikonloppuihin. Tosin voihan se raskausdiabetes tulla kenelle vaan..

Muutenpa ei tännekään mitään uutta. Vauva liikkuu tosi paljon ja etuseinämässä olevasta istukasta huolimatta nyt ne potkut tuntee jo kunnolla ja välillä näkee ihan silminkin kun vatsassa tapahtuu. Harmittaa vietävästi, kun en edelleenkään osaa pitää itseäni "hehkuvana" tai isoa mahaani ihanana raskausvatsana, enemmänkin olo tuntuu kömpelöltä ja isolta. Vaikka muualle ei juurikaan ole kiloja tullut, kun vatsaan.

Mukavaa uutta viikkoa kaikille!
Suikku + pieni 25+0
 
@Tuut1kk1 mulla oli 25+1 sf-mitta 22cm ja mietin samaa kun maha on niin valtava :LOL: mut normaalikäyrien sisäpuolella oltiin ja kätilö painotti et tärkeintä on että pysyy sillä omalla käyrällä :) mulla on ens viikon pe neuvola taas niin jännä nädä miten paljon sitä on kasvettu.

Mulla on nyt ekaa kertaa ummetusta ja tää on ihan kamalaa. Hirvee vessahätä mut mitään ei tuu..sit kun limakalvot on herkät uusiutuvan hiivan takia nii en ees uskalla pinnistää ja ponnistaa kauheesti ettei tulis verta :ROFLMAO:

Eilen haettiin vaunut, tuntu omituiselta ostaa ne näin aikasin, mut nyt saatiin britaxin paketista reilu 300e alennus niin ei viititty jäädä odottelemaan joulualeja. Nyt rattaat on meillä olohuoneessa odottamassa kärrättävää :love: Nyt sit enää oikeastaan puuttuu pinnasänky/kehto ja ”hoitopöytä”. Päätettiin hakea ikeasta vaan sellanen hoitopöydän alusta eikä osteta mitään sen kummallisempaa kun meiltä noita pöytiä löytyy.

Rosmarin & pikkumies 26+4
 
Täällä ei mitään erityistä kerrottavaa. Mun sf -mitta ylittää jälleen kerran kaikki mahdolliset käyrät, mutta en oo huolissani koska sama juttu ollut joka kerta. Mitään hankintoja ei olla edelleenkään tehty, odotellaan veronpalautuksia että vois isoimmat jutut käydä hakemassa. Ei ole mitenkään hehkeä rahatilanne, juuri tässä olen yrittänyt vaivata aivosolujani keksimällä läheisille mahdollisimman edullisia ja mielellään itse tehtäviä joululahjoja...

Ootteko muuten ostaneet turvakaukaloja käytettyinä? Se on meidän rahallisesti isoin hankinta enkä millään viitsisi laittaa siihen niin paljon rahaa. Pitäis varmaan huudella jossain Facebookissa haluaisko kukaan kaukalostaan eroon. Jotenkin ei viitsisi tuntemattomalta ostaa, kun ei voi olla varma onko kaukalo kolaroimaton jne.
 
Ummetus on ollut mulla kaverina ihan liian usein tämän raskauden aikana. :sick: Syömisiä seuraamalla ja paljon vettä juomalla on nyt jotenkin alkanut toimia vatsa paremmin, ainakin säännöllisemmin.

Paljon ostetaan tavaraa käytettynä, turvakaukaloa ei aiottu, mutta nyt sit luotettavilta ystäviltä saadaankin, eli käytettynä sekin meille kotiutuu.:) Ei @Villavarvas mekään uskallettu sokkona lähteä ostamaan.

Sf-mitta menee keskikäyrän yläpuolella, oon normaalisti aika pieni ja isolta tuntuu olo. :D Muuten ei kyllä voi oloa valittaa. Yöt on hieman rikkonaisia, liitokset hieman kipuilee ja alapää on (seksin jälkeen varsinkin:ROFLMAO:) turvoksissa kuin mikä. Mut kaikki kuuluu asiaan, joten ei haittaa. Kun ei mitään ylimääräistä huolta nyt enää ole omasta terveydestä niin oon vaan iloinen, kun voin elää ihan normaalisti.:)
 
@Villavarvas Me ostetaan varmaan kaukalo käytettynä miehen työkaverilta. Tuntemattomalta ei ostettaisi, vaikka meillähän ei tosiaan edes ole omaa autoa, joten kaukalon käyttö tulee olemaan tosi tosi vähäistä.

Mulla on alkanut alavatsaan koskea kävellessä yhtään pidempiä aikoja. Ekaksi luulin tuntemuksia supistuksiksi, mutta nyt veikkaisin, että kipu johtuu jostain liitoskivuista tai muista. Olen huomannut, että jos laitan vasemmalle jalalle enemmän painoa, niin sattuu ikävästi ja taas oikealla jalalla seisoessa ei juurikaan tunnu. Tiedä sitten mitä tolle voi tehdä, ei varmaan yhtään mitään... Plus sitten parina iltana olen huomannut sohvalla pötkötellessä, että maha on mennyt ihan pinkeäksi ja kovaksi, ilmeisesti harjoitussupistuksia. Onneksi huomenna on aamulla lääkäri ja ultra, niin pääsee tarkistuttamaan tilanteen ja kyselemään tyhmiä.

Jesy & pikkuinen 23+0 (poks!)
 
Minulla sf-mitta rv 22+3 oli 22cm. Yläkäyrällä, mutten ajatellut sen olevan mitään erikoista. En edes tunne olevani mitenkään iso :whistle:
Ummetukseen lääkäri neuvoi desi puolukoita päivässä ja hyvä neuvo oli (y)
Vauva on ollut pitkään tosi rauhallinen ja alkaa jo vähän hermostuttamaan. Alun vilkkauden jälkeen tämä tuntuu oudolta. Vauva on kyllä jo pää alaspäin ja olisko sellaisessa asennossa etten tunne liikkeitä niin hyvin.. kerran jo kuuntelin dopplerilla sydänäänet :rolleyes:
Vauvanvaateinventaarion tein ja kaikkea alkaa olemaan enemmän kuin tarpeeksi:rolleyes: Sänkyvaateita ja reunapehmuste vielä.

Lily79 rv25+1
 
@Jesy , kuulostaa mun korvaan liitoskivuilta nuo alavatsan kivut. Mä en itse pysty enää hirveesti kävelemään, kun heti vihloo lantio ja alavatsa ja selkä. Sellaisiin pistäviin (niin kuin joku tökkisi sukkapuikolla) alavatsakipuihin oon nyt oppinut fysioterapeutilta hyvän konstin: konttausasentoon ja rintakehä lattiaan (mä laitan tyynyn rinnan alle, muuten menee alaselkä liian notkoon), ja siinä sitten hengaillaan ja hengitellään niin kauan kuin huvittaa. Teen joka ilta ja sillä on kivasti pysynyt pahimmat vihlomiset kurissa. Kuulemma se vapauttaa jotain kohdun ligamentteja ja siksi helpottaa kipuja.

Missä vaiheessa kuuluu olla seuraava lääkärin tarkastus neuvolassa, muistaako kukaan? Vai vaihteleeko se paikkakunnittain?

Tänään rv 25+4. <3
 
@Villavarvas Joo, näin lääkärikin meinasi. Ikävältä vaan tuntuu ja vielä 4 kk melkein edessä, varmaan pahenee vaan!! Kiitos tuosta jumppavinkistä, pitääpä kokeilla.

Olipa muuten tosi kiva lääkärikäynti. Lääkäri tsekkasi kohdunkaulan ja ultraili vauvaa tosi huolellisesti ja selitti koko ajan mitä tutki ja näki. Rakenneultrassahan vauva oli vähän pieni, varsinkin kädet ja jalat, mutta nyt oli ottanut kasvuspurtin (tai sitten viimeksi oli mitattu päin mäntyä) ja oli jopa pari päivää edellä. Ja sukupuolikin varmistui, tyttö sieltä olisi tulossa :love: :love: Mies on ihan onnesta sekaisin, hän on kovasti toivonut tyttöä :D

Ai niin ja meidän kunnassa on seuraava/viimeinen lääkäri rv 34-35.
 
@Jesy onnea tyttölupauksesta! :)

Hiljaista täällä kyllä on, omalta osalta raskaus on mennyt niin mukavasti ja keskittyminen ollut arjessa, ei ole tullut kirjoiteltua. Nyt on ihanaa, kun kiireet alkaa helpottaa.

Liitoskipuja täälläkin, toistaiseksi nivusissa lähinnä tuntuvat. Olin ihan unohtanut, miten paljon vaikeuttavat liikkumista! Erilaisia jumppaliikkeitä pitäisi kyllä löytää, jos jotenkin saisi helpotettua oloa. Jos yöllä valvon/pyörin paljon, on seuraava päivä tosi vaikea. Mutta silti koen pääseväni toistaiseksi vähällä ja nautin kovasti tästä odotuksesta! :love:

Seuraava lääkäri on meilläkin sitten joskus rv 35(+), ymmärtääkseni synnytystapa-arvio silloin.

@Lily79 kiitos puolukkavinkistä! Tänä vuonna en juuri puolukoita pakastanut, mutta niitä taitaa saada ihan pakastealtaastakin..? Ummetus on aika pahana mullakin, heti jos jää aamun veteen tehty puuro syömättä niin tietää, ettei vatsa tule toimimaan.:ROFLMAO:
o_O

Vaatteiden yms ostoa odotellaan varmaan rauhassa alkuvuoteen. Kaukalo, vaunut ja kantoliina on valmiina. Pinnasänky oli tarkoitus hankkia, mutta nyt ollaan alettu epäröimään. Tuossa vieressä se vauva varmasti kuitenkin nukkuu, joten pitäisikö sittenkin hankkia leveämpi sänky?! :LOL: Ihan tosissaan siis mietityttää, meillä on vain 160cm leveä sänky ja ei tässä ole kiva kyllä nukkua, kun lapsi/lapsia on vieressä. Haluaisin sellaisen kunnon perhepedin, jotta kaikki läheisyyttä kaipaavat mahtuisivat viereen ilman, että kenenkään unenlaatu siitä kärsii. Miten teillä on ajateltu alkuajan nukkumisjärjestelyjä?
 
@Hannah4 Kiitokset :love:

Me ajateltiin nukkumiset niin, että laitetaan meidän sänkyyn kiinni pinnasänky, jonka reuna otettu pois. Saa nähdä miten toimii käytännössä...

Tänään ollut hieman hämmentävä päivä. Positiiviset: täydessä bussissa mukava nuori mies antoi mulle oman istumapaikkansa (y) Negatiiviset: puolituttu miespuolinen työkaveri kysyi ensin vointia ja sitten heti perään, että paljonko mun paino on noussut raskauden aikana o_O Hämmennyin ihan täysin ja mutisin vaan, että pari kiloa. Kysyjä on ihan mukava tyyppi ja varmaan ei mitään pahaa tarkoittanut, mutta särähti kyllä korvaan tosi pahasti. Oonko mä jotenkin herkkis, vai onko tosi outoa kysyä tuollaista? Sitten mulla on pari naispuolista työkaveria alkanut taputella mun masua. Jotenkin ajattelin, että on jotain urbaania legendaa, että jengi tulee ihan pokkana koskettelemaan raskaana olevan pötsiä, mutta ei näköjään. Itelle ei tulisi mieleenkään!
 
@Jesy : No kyllä saakin vähän kummastella, jos liki heti kättelyssä joku kyselee painonnoususta. Epäkorrektia minusta.

Nukkumajärjestelyistä. Meillä on pieni makuuhuone ja todettiin, että pinnasänkyä sinne on turha änkeä. Perhepeti epäilyttää myös. Yleisen mukavuuden kannalta vauva halutaan kuitenkin nukkumaan alkuunsa lähelle, niin päätettiin, että meillä laitetaan kehto roikkumaan katosta sängyn viereen. Sitten kun vauva on vähän isompi, niin siirretään hänet sitten nukkumaan omaan huoneeseen.

Ummetusta mulla ei ole oikeastaan ollut. Ruokavalioon on kyllä jo ennen raskautta kuulunu aika isot määrät marjoja päivässä.. Mun ongelmani on tällä hetkellä ylempänä. Jos tulee istuttua paljon, niin närästys on varma. Mua ei oo koskaan ennen närästänyt ja tää on aika ikävä vaiva. Nukkuminenkin on alkanut olla toisinaan vähän katkonaista. Hyvää asentoa on vaikea löytää ja sitten vaan kiepun ja kiepun sen vartalotyynyn kanssa..
 

Yhteistyössä