Maaliskuiset 2018 *syyskuussa*

Lyhyesti moi! Meillä oli eilen nt-ultra, pienellä vaikutti olevan kaikki hyvin. Mun aavistukset pienestä pojasta vaan lisääntyy. :love: Sikiö oli mittojen mukaan viikon isompi, multa kysyttiin halutaanko muuttaa laskettua aikaa. En siinä hetkessä keksinyt, miksi muutettaisiin, joten pidettiin ennallaan. :)
 
Onnea @Hannah4 ! Ihana kuulla hyviä ultrakuulumisia.

Ai niin, mulla vaihtui la jo varhaisultrassa mutta päätin odottaa vielä nt-ultraan että jos vieläkin vaihtuu. No, pysyi samana koska vauveli vastasi täysin viikkoja niin nyt voisi tuone listaankin mulle vaihtaa lasketuksi ajaksi 12.3. :)

Huh, tänään pakko ottaa taas arjesta kiinni. Jäi eilen kaikki suunnittelemani koulu- ja kotihommat tekemättä, kun olin vaan niin haltioissaan ja täpinöissään siitä ultrasta. Tälle päivää tietää enempi hommaa, mutta on se sen arvoista. :D

Suikku + pieni 13+2
 
Onnea hyvistä ultra-kuulumisista ja tsempit niille, joilla on vielä epävarma tilanne.

Mua jännittää ihan älyttömästi viikon päästä oleva nt-ultra, varsinkin kun dopplerilla en edelleenkään ole saanut sydänääniä kuuluviin (tänään rv 11+0). Mutta ei kai tässä auta kuin odotella kiltisti ja toivoa parasta :love:

Ja täälläkin on vähän pinna kireällä miehen kanssa. Viimeksi eilen pimahdin, kun se oli mennyt ostamaan vihreä kuula jaffa-keksejä, vaikka tietää ihan tasan hyvin, että mä yritän pitää painon kurissa ja miehen itsensäkin on ollut tarkoitus pudottaa painoa. Eikä ollut mikään yksittäinen tapaus, edellisenä päivänä kaupasta tuli croissantteja. Arrrrggghhh!!
 
Runsaasti omaanapaa: Ultrasta kunnialla selvitty. Hyvä etten pökrännyt siitä jännityksestä mitä koin. Odotushuoneessa, kun kello meni viisi minuuttia yli annetun ajan, kävin mielessäni vaikka mitä kauhukuvia. Mm. että nyt on lääkäri löytänyt verikokeista jotain hälyyttävä ja miettii miten sen meille kertoo ym. yhtä älytöntä :ROFLMAO::ROFLMAO:

Siellä oli pikkuinen :love: Kaikki mitat ja kaikki niin kuin pitääkin ja kooltaan vastaa täysin viikkoja eli rv 12+5 ellei jopa 12+6. Kovasti pieni halusi vain tuijotella "kameraan" eikä suostunut yhtään näyttämään niskaa lääkärille :LOL: Ja kylkeä käännettiin ahkerasti puolelta toiselle.

Kotimatkalla käytiin hakeen doppler. Yritin äsken saada kuulumaan ääniä, mutta sain vain vissiin istukan viuhviuh-äänen hetkittäin ja välillä sovellus näytti hetkeksi 150 sykkeen (ostin UnbornHeart-dopplerkin, kokemuksia kellään siitä?). Noo.. ei auta kuin auttaa pari viikkoa ja kokeilla sitten uudestaan. Tiedän kuitenkin, että kaikki on hyvin :love: Tänään on tultu myös runsaasti kaapista pihalle ja soiteltu pari sukulaista läpi :LOL:

Ainiin. Louhellekin sai laittaa viestiä FB-ryhmästä? :)
 
  • Tykkää
Reactions: lloyd
Voi tätä mielen myllerrystä ja hormoonihuuruja..
Tänään oon ollu älyttömän herkkä, ja pahoittanut mieleni ihan höpsöistä asioista.. :unsure:

Tuhruttelu jatkuu.. :cautious:

Toivon että maanantaina kontrolliultrassa kaikki olis ok, ja voisin jo alkaa nauttia ja iloita tästä odotuksesta.. :unsure:

Mekkuli ja mini6 12+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa!

En muista koska olisin viimeksi kirjoitellut,joten voi tulla samaakin asiaa,antakaa anteeksi :-D
Nt-ultrassa kaikki hyvin,lasketun ajan saisi minulle muuttaa 8.3 :)
Viikonloppuna kerrottiin osalle lähimmäisiä tämä shokki-ilouutinen. ;)
Omat lapset oli hämillään,mutta onnellisia. :love:
Porukkaei vaan voi enää odottaa meiltä tällaisia uutisia,siksi ne on olleet kaikki huuöi pyöreänä ja mun isä luuli ensin että huijaan :LOL:
Kaikki kuitenkin iloisia. Ja miksei olisi. Jännitti kyllä ihan hirveesti kertoa.
Eilen olin neuvolassa,syke 145 löytyi ;)
Oliskohan tyttö vai poika? :LOL: itse en oo vielä saanu omalla dopplerilla kuulumaan,ilmeisesti mulla Istukka etuseinämässä ja se hankaloittaa asiaa..
Mutta,viime yönä piti sitte säikähtää oikein urakalla! Kävin yöllä pissalla ja huomasin että verta tuli pissan mukana! Kirkasta sellaista. No siinä paniikissa itkin ja herätin miehen jne. Ei mennyt kauaa kun pissatti taas ja sitten olikin ihan kirkasta pissaa. Kummallista. Aamulla jäi vaan tuhrua paperiin eikä sen kummemmin vuotanut. Kävin tarkistuttamassa asian ja kaikki on hyvin. Kohtu oli ok ja ultrassa vaavi liikkua vaikka sykettä ei nähnytkään. Mutta eipä se liikkuisi muuten :LOL:
Pissanäytettä ottaessani,oli housuihun tullut reilun kahden euron kolikon kokoinen verihyytymä :eek: Eli se oli ilmeisesti vuodon aiheuttaja. Luojan kiitos huomasin sen vasta ultran jälkeen! En tiedä mikä oli,ruskuaispussi vai hematooma vai mikä. Onko muilla ollu vastaavaa?
Vaikka sitä kuinka tietää että alkuraskauden vuodot on normaaleja niin kyllä se vain säikäyttää kun omalle kohdalle sattuu! Ja typerästi tulee ajateltua heti sitä pahinta. :oops:
Sain tämän päivän sairaslomaa,varmaan stressin vuoksi että saan levätä.

Anteeksi tästä tuli aikamoinen romaani... :X3:

EveningStar* ja salamatkustaja 14+0 ❤
 
Täälä vuodot/tuhruttelu on laantumaan päin , vielä jonkunverran kuitenkin tulee paperiin väriä.. tympii, vaikka ultra-hoitaja sanoi että varmasti vielä tulee, ja ei tartte säikähtä.. :unsure:

@EveningStar* , mulla eka vuoto tapahtui just noin, että yöllä lirahti, ja sitten vaan tuhrutti papruun.. Kävin tarkastuksella nlassa, jossa otettiin tulehduskokeet, ja kuunneltiin sydänäänet. Ultrassa paljastui vuotojen syyksi pienehkö hematooma kohdussa. Tosi yleistä kuulemma pieni vuoto alkuraskaudessa, ja usein syy ei selviä. Monestihan limakalvotkin voi olla herkillä ja tuhruttaa.

Kauheesti haluttaa kaikkee ihan kummallista/normaalista ruokavaliosta poikkeavaa o_O esim tänään kaupassa kanttarelleja :eek: pakko vissiin joku sieniruoka viikonloppuna värkätä :)

Varasin ajan sokerirasitukseen :censored: yök.

Mekkuli ja mini6 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: EveningStar*
Tänään jo omahoidossa labratulokset. Ärsyttää kun tekis mieli yrittää niitä tulkita mut ei vissiin voi ennen ultraa. Huomenna se pelkkä sydänääntenkuuntelu käynti neuvolassa. Kunpa selviäis onko siellä ketään. Haluttais jo tietää niin vois pikkuhiljaa kunnolla asennoitua. Ja sain uuden flunssan :(

Tietääkö kukaan mitään niistä seulontatuloksista?
 
@anni00 Mä tiedän niistä sen verran et karkeasti normaalit tulokset on niin et hcg beta on noin 70 ja pappa 700 jos verikoe on otettu oikeaan aikaan..mutta tää on tosi karkea jaottelu ja esim. Pappalla ei ole ylärajaa. Eli se voi olla paljon korkeampi ka silti normaali. Sen sijaan hyvin matala pappa voi ennakoida vaikeuksia. Lisäksi reagoivat helposti esim. Etiseen istukkaan mikä ei siis tarkoita kromosomipoikkeamaa eli sinällään eivät ole luotettavia. Noiden arvojen lisäksi lopulliseen riski vaikuttaa myös se turvotus ja sit ne äitiin liittyvät tekijät eli siksi yksinään ei voi sanoa mitään. Mulla itsellä oli silloin sekä keskenmenneessä että kromosomihäiriöisessä todella matalat arvot ja matalat tarkoittaa alle puolet noista esittämäni arvoista yllä. Mut esim. Downissa hcg beta on yleensä korkea.

Mutta en siis ole lääkäri eikä lopullista riskilukua voi kukaan sanoa ennen kuin kaikki vaadittavat arvot on syötetty laskuriin, joten älköön kukaan menettäkö yöuniaan tämän viestin vuoksi. Ja todettakoon vielä, että kaikkeen nuo arvot eivät reagoi eli voivat olla normaalitkin vaikka jokin olisi pielessä. Niillä voi arvioida todennäköisyyksiä ei totuuksia.
 
Mulle oli tullut ihan vasta ne seulontatulokset, melkeen heti ultran jälkeen. Riski downiin n. 1:26 000 ja t18 trisomiaan 1:100 000. Huh, saa luultavasti huokaista helpotuksesta. :love: Kun täällä ainakin riskien pitää olla luokkaa 1:150 että edes jatkotutkimuksiin katsotaan olevan aihetta.

Ja tosiaan, niistä pelkistä labratuloksista ei kyllä oikeen voi tulkita mitään (eikä oman mielenrauhan takia kannatakaan, itse menin googlettelemaan pelkästään niitä ja ei kyllä ainakaan jännitystä parantanut...) Muoks. esim mun pelkät verikoetulokset poikkesi noista @Hilda18 n mainitsemista ja silti tuli pienet riskiluvut.

Täälläkin pukkaa lentsua päälle - just kun edellisestä selvisin pari viikkoa sitten. :mad: Täytyy vaan toivoa, ettei kestä kolmea viikkoa niinku edellinen, just kun oon saanut energiatasoja ja jaksamista kohotettua liikunnalla ja salitreenillä... Mitä olen kavereilta ja Facebookista kuullut niin aika paljon on taas flunssaa liikkeellä.
 
Piinaava viikko takana ja tänään on "tuomiopäivä". Pitäisi saada trisomia-pcr-tulokset. Tunteet on menneet kyllä sellaista vuoristorataa, ettei mitään järkeä. Epätoivosta toivoon ja paniikista viilipyttyyn.

Tämä on nyt ollut tällaista omanapailua edeltävät kirjoitukset, mutta muuhun ei nyt pysty. Huikkaan tuloksista tännekin jossain kohtaa...
 
Voimia @Cumina, toivottavasti saatte huojentavia uutisia!

Huh, pari sivua luin ja mitähän kaikkea siellä oli... :D Ainakin jotain uusia oli tullut, tervetuloa heille!

Meillä oli Downin riskiluku 1:2100 ja sit ne pari muuta trisomiaa 1:100000. Vähän meinasi hermostuttaa tuo Downin riskiluku, kun isommista lapsista se on ollut jotain 1:12000-1:19000, mutta onhan tuokin vielä silleen hyvä, että jos 2100 lasta laitetaan vierekkäin ja yksi niistä on Down, niin ei se todennäköisyys silleen kovin isolta tunnu. Niskaturvotus oli 1,7mm yhdessä mittauksessa, kahdessa muussa 1,3mm, mutta sen isoimman mahdollisen mukaanhan ne aina noi riskiluvut laskee, että sekin saattaa tuohon lukemaan vaikuttaa ja toki oon nyt vanhempi kuin noita isompia lapsia odottaessani. Noita pappahommia mulla ei omakannassa näkynyt ollenkaan, varmaan ihan hyvä. Mut rakenneultrassa koen et sit enemmän on se totuuden hetki, kun sielläkin vielä voi kuitenkin vauvasta jotain hämminkiä löytyä...

Me kerrottiin lapsille pari päivää sitten tulevasta vauvasta. 5v on aivan tohkeissaan, hän jo päätti, että pikkuveli se on, että hän voi sen kanssa sitten leikkiä (leikkii se kyllä pikkusiskonkin kanssa :D ) ja on jo paria ninjanimeä sille ehdottanut. 2,5v ei oikein tuntunut tajuavan koko juttua tai ainakaan olevan liiemmin kiinnostunut. Konkretisoituu tietty sit myöhemmin. Säälittää kyllä tuo kuopuskulta, kun menettää paikkansa perheen pienimpänä :(.

En tiiä, kasvatanko tätä vauvaa takapuolessa vai missä, mutta eilen ei yltänyt vedenpitävän takin vetoketju kiinni enää :eek:.

Lloyd + otus 13+5
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina
Ihana pikapäivitys @anni00 ! :)

Mulle soitettiin tänään NIPTin tuloksista. Ne oli normaalit, onneksi. Olin ihan varma ettei niistä kuitenkaan soiteta tänään vaikka luvattiin, mutta olipa ihanaa että oikeasti soittivat näin viikonlopun kynnyksellä. :)

@Cumina , voimia sulle tähän päivään ja tulosten odotteluun ja kuulemiseen. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Cumina ja Jesy
@lloyd hyvät lukemat saitte. Tuohan siis käytännössä tarkoittaa sitä, että riski on 0,04% eli melkoisen olematon. Meilläpäin lisätutkimuksia tarjotaan riskiluvulla 1:250 alkaen. Meillähän se oli 1:49. Siltikin noin iso riskiluku tarkoittaa vasta 2% todennäköisyyttä.

Ei vieläkään tuloksia tullut. Kohta soitan uudestaan. Varmaan pääsen jo kohta jollekin soitonesto-linjalle, kun rimputtelen malttamattomina. Itse siis pitää kysyä, soitto tulee vain, jos tulokset näyttää poikkeamaa. Mutta en haluaisi joutua siihen tilanteeseen, että puhelin pirahtaa. Haluan ehtiä ensin...
 
Ärsyttys mun hymiöt ei oo näkyny ku oon kännykästä niitä laittanu no nyt tiiän mistä laittaa.

Käytiin ostaan vauvalle h&m:ltä pupu pehmolelu. Oli niin söpö eikä ollu oikee mitää muuta kivaa pientä kohtuu edullista. :) Ostettiin ekallekin vissii ekan neuvolan jälkee kirpparilta body ja jotai. Ei varmaa muuta osteta ainakaa ennen ultraa ehkä rakenneultran jälkee ku muutenki kaikki valmiina :LOL:
 
Ensivaiheen tulokset tuli ja puhtaat oli! :love: Olo on niin huojentunut. Toki molekyylikaryotyypityksessä voi vielä tulla vastaan jotain, mutta kätilö puhelimessa sanoi riskin olevan huomattavasti pienempi. Samalla saatiin aika Naistenklinikalle uusi aika rakenneultraan lokakuun alkuun. Siellä sitten varmistetaan voiko johtua sydämestä tms. Mutta näissä kahdessa ultrassa sydän on vielä toistaiseksi näyttänyt siltä miltä pitää eli jospa mahdollinen sydänlöydös sitten olisi korjattavaa sorttia.

Pieni jännitys ja huoli tietysti jää, mutta sen kanssa voi jo elää. Kaveri on monotellut jo useamman päivän, joten en pelkää enää punktion keskenmenovaaraakaan. Varoaika sen suhteen menee umpeen sunnuntaina, mutta pari ekaa päivää kuulemma oli senkin suhteen riskialttiimmat.

Niin ja samalla tuli tieto, että tyttöolo oli tällä kertaa väärä... ;) uskaltaa täällä anonyymisti senkin jo sanoa.
 
Jee (y) @Cumina. Hienoja uutisia! Aikamoiset piinapäivät olette saaneet kokea. Nyt voitte toivottavasti nauttia raskaudesta ilman turhaa jännitystä.

Itsellä normijännitys seuraavaa ultraa odotellessa. Meillä oli joku lääkärin tarkastus viikolla 17. Mies haluaisi kertoa raskaudesta ja vihjailee lapsille jatkuvasti ja minä vaihdan puheen aihetta minkä ehdin. Jos lapset tietävät niin se siitä salaisuudesta :rolleyes: Minulla on eteenpäin kallistunut kohtu niin mahan kyllä huomaa jo, mutta yritän pitää löysiä vaatteita. Haaveilen, että jos tuon ultran jälkeen vasta ihmiset huomaisivat, kun jännittää onko kaikki ok. Vähän sama kuin @EveningStar* lla, että pelottaa kertoa, koska kukaan ei odota tätä ja tulee olemaan aikamoinen yllätys o_O


Lily79 13+3
 
Ihanaa kun maaliskuisille satelee hyviä uutisia :love:

Täällä ollaan niin onnen hurmiossa. Vasta nyt uskalla alkaa hössöttää tästä kaikesta ja voi pojat, On ollut niin ihanaa kertoa lähimmäisille iloiset uutiset. Olen niin kauan odottanut ja haaveillut tästä hetkestä :love:

@mekkuli81 Mullahan kanssa vuoteli rv 5-8 myooman ja hematooman takia. Silloin gyne sanoi, että ovat yleensä vaarattomia ja jos sikiö on elossa ja hyvinvoiva niin silloin on yleensä kyseessä sitkeä yksilö. Nuo hematooma ym. vuodot kun kuulemma vievät herkästi herkemmän kaverin mennessään. Lääkäri sano myös, että ne saattavat vuodella jopa rv 14-15 saakka ja on ihan vaaratonta.
Nyt np-ultrassa oli hematooma kadonnut itsellään ja myooma pienentynyt huomattavasti. Ovat kuulemma alle 5 cm vaarattomia ja sitä isompinakin harmittomia. Mennään muuten päivälleen samassa :barefoot: Täällä kanssa tuli tänään rv 13+0 täyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: lloyd

Yhteistyössä