Maaliskuiset 2018 *tammikuussa*

Maaliskuiset 2018 *tammikuussa*

Tiedot muodossa: laskettu aika, nimimerkki, ikä, synnytyssairaala, monesko lapsi. Muutokset ja puuttuvat tiedotpunaisella värillä. Kaikkia tietoja ei ole pakko ilmoittaa ja LA tarkentuu sitten neuvola käynneillä.

1.3
Karvatassut, 30v, SEKS, 2 .lapsi
celest, 25, TAYS, 2. lapsi

2.3
Jenniferia, 27v, OAS, 2.lapsi

3.3
hoo#, 28v, KYS, 1.lapsi

5.3
moolnap, 28v, SATKS, 2.lapsi
Henskula, --, HYS, 2.lapsi
Sarriina, 37v, OYS, --

6.3
marjutan 33v, JS, 2.lapsi
Hensku-, 29, TAYS, 1. lapsi

7.3
JossuT, 31v, TAYS, 1.lapsi
Meora, 25v, --, 1.lapsi
Rosmarin, 28v, 7.3, --, 1.lapsi
Cumina, 34v, KOKS, 2.lapsi
Hilda18, 31v, TAYS, 2.lapsi
Iimaka, 27v, OYS, 2. lapsi

8.3
Risukko, 29v, -- , 1.lapsi
mannanen, 31v, --, 1. lapsi
EveningStar*, 35v, SEKS, 3.lapsi

9.3
Aurinkoinen# ,28v, TAYS, 1.lapsi
Hilkku81 , 35v, TAYS, 1.lapsi

10.3
mussu81, 36v, OAS, 4.lapsi

11.3
Jenspanen, 30v, OYS, 3.lapsi
lloyd, --, --, 3.lapsi
Villavarvas, --, SatKs, 4.lapsi

12.3
Suikku1, 25v, OYS , 1.lapsi
Mimzku85, --, --, 2.lapsi
Hilanhe89, 28v, SatKs, 7. lapsi
Onni ja Unelma, --,--, 1.lapsi

13.3
Reveria, 31v, OYS, 4.lapsi
Lily79, 38v, --, 3. lapsi

14.3
skatta*, --, --, 3.lapsi
Jalei , 26v, NKL, 1.lapsi

15.3
Maamini, 35v, --, --
Pharaoh, 27v, --, 1.lapsi
minttuchrista, 20v, P-KKS, 1.lapsi

16.3
Mekkuli81 ,36, Oys, 6.lapsi
Iltatähti76, --, --, 2.lapsi
Teps, 27v, P-HKS, 2.lapsi
Edith_87, 30v, TAYS, 1.lapsi

17.3
NassuRessu, 27v, KAKS, 3.lapsi
kkatjah, 25v, TYKS, 1.lapsi

18.3
Hannah4, 31v, -- , 4.lapsi

19.3
Madre18 , 30v, SeKS, 2.lapsi

20.3
Citilda, 31v, LS, 2.lapsi
Tuut1kk1, 29v, --, 1. lapsi

21.3
Mamushka32, 32v, --, 1.lapsi
Täplämursu, 28v, --, 2.lapsi
Heity, 30v, NKL, 1. lapsi

22.3
Cätrik33, 31v, --, 2.lapsi (kolmas)
Cleffa, 33v, TAYS, 2. lapsi
Äiti26, 32v, K-HKS, 4. lapsi

23.3
mannamuu, 30v, NKL, 4.lapsi

25.3
Uuna, 32v, P-KKS, 3.lapsi

26.3
Tiuva, 24v, --, 1.lapsi (kolmas raskaus)

28.3
lintetsa, 31v, PHKS, 3. lapsi
Iiel, 27v, K-SKS, 1.lapsi
MöhkisPöhkis, 37 v, --,1.lapsi

29.3
rubikinkuutio, 27v, OAS, 1.lapsi
Sanniss, 28v, KPKS, 4. lapsi
Jesy, 34v, --, 1.lapsi


30.3
Anni00, 30v, OYS, 3.lapsi

31.3
Julyah, 35v, Seks, 3.lapsi


Meitä on täällä 62 odottajaa! :love:

Synnytyssairaalat:


E-KKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
KOS(/H): Kätilöopisto (/Haikaranpesä), HKI
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
PS: Porvoon sairaala
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
SKS: Savonlinnan keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
 
Kiitos uudesta pinosta ja kivaa alkanutta vuotta kaikille. Tänä vuonna me saadaan vauvat syliin asti, ensimmäisillä äitiyslomakin alkaa jo ihan parin viikon sisällä. (y)

Mulla meni viikonloppuna selkä taas yllättäen tosi huonoon jamaan. Tiistaina kun arki koitti, kävin lääkärissäkin, mutta sairaslomaa vaan tarjosivat. Ei paljon mieltä lämmittänyt, kun tavoite olis pystyä edes jotenkin liikkumaan. Nyt siis kipua pahimpina hetkinä ollut ihan paikallaan maatessakin. Pisti mielen aika matalaksi, kun tätä voi olla vielä kolme kuukautta edessä. En pysty edes ajatteleen synnyttämistä, kun nenän niistäminenkin tuotti kipua selkään. :cry:

Tänään hankittiin sitteri ja viikonloppuna saadaan vaunut kotiin. Pinnasängynkin voisi pian kasailla. :)

Huomenna neuvola ja 30+0.
 
@Suikku1 , aina joku saa vauvansa jo edellisen kuun puolella ja joku seuraavan vasta seuraavassa kuussa... Joten tietysti jatkat höpöttelyä täällä jos vauva syntyy jo helmikuussa. :) Mullakin on jotenkin ollut sellainen olo että tää syntyis jo helmikuussa, mutta en nyt tiedä onko se kovinkaan todennäköistä. Isommat lapset on syntyneet vasta la:n jälkeen.

Eilen käytiin viimein hankkimassa turvakaukalo, ehdittiin vielä alemyynteihin. Saatiin kaukalo telakalla mielestäni asialliseen hintaan, 190 e. Imetystyynynkin ostin samalla, ja oli sen kanssa kyllä huomattavasti mukavampi nukkua kuin 3-4 erilaisen tyynyn, joita saa siirrellä ja viritellä koko yön... Vaunut pitäis käydä kaivamassa varastosta ja niihin pitää hakea uudet renkaat. Sentään sain varmistettua että niitä todella on saatavilla, vielä pitää kipaista ne hakemassa. Muuten sitten niitä pikkuhankintoja jäljellä: muutama harso pitäis varmaan ostaa, ja vastasyntyneelle sopivia kestovaippoja. Sitä vauvapesääkin haikailisin, se tuntuu kivalta idealta. Onko kukaan ostanut sellaista? Mistä ja millaisia ootte hankkineet?

Löysin jo syksyllä kirppikseltä ihanan rottinkituolin, minkä ostin imetystuoliksi itselleni. Siinä oli kuitenkin yksi korjattava kohta, ja se on odottanut korjaukseen pääsyä monta viikkoa sitten. Tällä viikolla entisöijällä oli viimeinkin tilaa ja saatiin se vietyä korjattavaksi. Toivottavasti se valmistuu nopeasti. Vielä pitäisi metsästää siihen sopiva pehmuste, istuintyyny tms.

Nyt kun oon jo kotona, ilmoittauduin kansalaisopiston ompelukurssille sillä ajatuksella, että ompelisin itselleni jotain imetysvaatetta. En oo kyllä yhtään taitava ompelija vaan ihan alkeistasolla, joten en tiedä onko liian haastava tavoite, mutta katsotaan kuinka käy.

@Madre18 onko sulla mahdollista päästä vaikka fysioterapeutille jos löytyis apua selkakipuun? Kuulostaa että sulla on joku vähän vinksallaan selässä.

Mulla on selkäkipu helpottunut nyt sairasloman aikana. Mutta liitoskivut, oi liitoskivut... Lantio särkee ja häpyliitos on alkanut kiukutella. Etenkin kyykkyyn meno ja ylösnousu sekä portaiden käveleminen tekee aika kipeää. Sitten kuvioon on tulleet vanhat kunnon sukkapuikkokivut... Ihan kuin joku tökkisi sukkapuikolla kohdunsuuta, todella kivaa.
 
Piti vielä sanoa @Suikku1 tuosta sf -mitasta: mä en pidä sitä mitenkään kovin luotettavana mittarina, vaikka kai se jotain osviittaa antaa tilanteesta kuitenkin. Jouluviikolla kun olin lääkärissä, yritettiin sitä mitata. Vauva liikkui tosi vilkkaasti masussa juuri silloin, ja lääkäri sai joka mittauksella eri tuloksen, vaihteluväli oli 27-30. Mitta siis muuttui koko ajan sitä mukaa kun vauva liikkui ja vaihtoi asentoa. Lääkäri totesikin että "tässä sen näkee kuinka luotettavia nää meidän mittarit on". :D Mulla on ollut jäätävät sf -mitat joka kerta, toista lasta odottaessakin korkeimmillaan 39 ja itse olen siis alle 160 cm pitkä. Silti oli ihan normaalikokoinen vauva. :)
 
Kiitos @Villavarvas tuosta, helpotti kummasti! Sitä jotenkin näin esikoisen kohdalla kun kaikki on uutta eikä kokemusta mistään niin huolestuu välillä turhistakin. Varsinkin, kun tuon sf-mitan takia neuvolassakin on käyty tiheämpään.

Eilen tosiaan oli sf-kontrolli taas ja nyt se on pysynyt jo muutaman mittauksen ajan samana. Lopetetaan siis näin tiheät mittaukset ja seuraava neuvola onkin vasta kolmen viikon päästä. :) Tehtiin samalla isyydentunnustus eli mieskin oli mukana. Kysyin neuvolan jälkeen mieheltä että miltä nyt tuntuu kun isyyshommat on hoidossa ja pojulla on kaksi virallista huoltajaa (toki maistraatilta tulee sitten aikanaan vahvistus, mutta kuitenkin). Sain jo hepulin kun mies vastasi että "no ei tunnu miltään", kunnes jatkoi että "olenhan minä ollut meidän rakkaan lapsen isä plussatestistä asti, ei se paperilapusta ole kiinni". :D Pitäisi itelläkin aina välillä hengitellä syvään ennenku saan hepulin. :p

Vähän inhottaviakin asioita ollut, mulla puhkesi tuonne alapäähän herpes. o_O Ei ole koskaan aiemmin ollut mitään tuollaista ja lääkekuurilla se lähtikin melko nopsaan pois. Täytyy vaan loppuraskaudesta syödä tuo kuuri uudelleen (vaikkei herpestä silloin olisikaan), ettei synnytyksessä varmasti ole mitään mikä voisi vauvaan tarttua. Ja luultavasti tämän takia tulee sitten äippäpolille varmistuskäynti ennen synnytystä, että kaikki on ok alatiesynntystä ajatellen.

Semmoista täällä. :rolleyes: Saatiin miehen veljen perheeltä iso läjä vauvanvaatteita ja äitiyspakkauskin lojuu vielä makkarissa lipaston päällä. Tänään ajattelin lyödä kaikki pikkuvaatteet vielä koneeseen, silittää jos on ryppyisiä ja lajitella vaatekaappiin valmiiksi. :love:

Tänään 30+5
 
Synnytyksen jälkeen sit tutkitaan selkää paremmin, kun voi ottaa röntgenkuvia ja miettiä muutakin hoitoa kuin pelkkää lepoa. Nikaman siirtymää tai välilevyn pullistumaa jo vähän epäilivät. Fysioterapiassa oon pari kertaa käynytkin. Nyt hiihtäminen on helpottanut kipua ja eilen lähes kivutonta kävelyäkin jo...

Tänään kasailtiin pinnasänky. Seuraavia vauvatarvike juttuja vois sitten järkkäillä kun äitiysloma alkaa. Siihen asti luulen, että työt vie enimmät mehut..

Onko muilla Hb pysyny hyvällä tasolla? Mulla oli yllättäen tippunu yli 15pykälää, n. 110 pintaan. Ei ihme jos on hengästyttänyt ja väsyttänyt.. :oops:
 
Ai että, nyt on jo tammikuu ja tuntuu että maaliskuu on jo ihan nurkan takana! Töissä pitäisi jaksaa olla vielä reilu kuukausi, saa nähdä miten käy. Kasvava maha on tehnyt kömpelöksi, selkä antaa kipeitä vihlaisuja välillä ja öisin valvominen ilman mitään syytä tietenkin väsyttää päivisin. Muuten kyllä voisin kuvitella olevani loppuun asti töissä.

Mulla hb notkahti ensin 150 - > 125 ja nyt se on noussut tuohon 130 pintaan, eli mulla on pysynyt hyvänä, toki mulla on olemassaankin paksut veret :whistle:

Saatiin vihdoin vaunut bebelle! Emmaljunga Duo Edge, käytettynä mutta hyväkuntoisina, varmasti pääsee etenemään myös lumessa ja loskassa. Ja tämä samainen tuttava, jolta ostettiin vaunut, tyrkkäsi mukaan myös turvakaukalon telakoineen, mutta mulla nyt epäilyttää kannattaako sitä ottaa käyttöön :unsure: ihan Brion kaukalo on ja varmasti kolaroimaton, mutta eikö niissä suositeltu käyttöikä ole max viisi vuotta? Lisäksi kaukalo ei käsittääkseni istu vaunun runkoon, mikä mun mielestä olisi ollut kätevä ominaisuus.

Huomaa hyvin, miten vauvalla on erilaisia päiviä liikkumisen suhteen. Tänä aamuna olin melkein paniikissa, kun en havainnut kuin muutamia töytäisyjä aamupalan jälkeen, kun viikolla on jopa töissä pistänyt merkille vauvan aamuhulinat. Noh nyt päivällä päättelin vauvan olevan perätilassa ja steppailevan rakkoa ja selkää kohden, ja nyt illalla on taas jumpattu entiseen malliin. Eihän sitä joka päivä jaksa yhtä tarmokkaasti heilua :love:

Ootteko muuten liittyneet Liberokerhoon tai tilanneet Lastentarvikkeesta Babyboxin? Minä kävin tällä viikolla hakemassa sen Babyboxin ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt sisällöstä :) Liberolaukun koodin saa ilmeisesti vasta lähempänä laskettua aikaa, mutta tulipa sekin tilattua.

Tuut1kk1 ja toukkis 29+4
 
Hyvä juttu @Madre18 että selkäkipu on alkanu helpottaa!

Mä ajattelin tulevalla viikolla alkaa pestä vauvanvaatteita hyllyyn. Äitiyspakkauksen kamat olis pestävänä ja lisäksi meidän isompien vanhoja vaatteita toinen äitiyspakkauslootallinen. Tokihan ne puhtaita on, mutta ajattelin että ehkäpä ne vois pientä raikastusta kaivata monen vuoden pahvilaatikossa lojuilun jäljiltä.

Mulla on hb mitattu viimeksi marraskuussa. Silloin oli 117. Ei oo ollut mitään ihmeempiä oloja että olis laskenut, mutta eipä sitä tiedä. Pari viikkoa vielä seuraavaan neuvolaan, silloin varmaan mitataan.
 
Mulla notkahti hb kuukaudessa tosi paljon, oli alimmillaan 92.. Voin sanoo että ei tullu päivän aikaan kovin montaa kertaa yläkerrassa käytyä ku tuntu ettei happi vaan millään riittäny vaikka kuinka haukko henkeä :eek: meilläkään ei neuvolassa likellekkään joka kerta otettais hb:ia mutta oon ite joka kerta pyytäny että mittaavat. :whistle:
Mulla on jo kotona olemista takana kohta pari kuukautta.. Jalka on jatkuvasti puutunu ja lonkka/pakara kipeä, joku hermopinne niinku edellisessäki raskaudessa. Onneks viimeks vaiva jäi heti synnytyssaliin joten oon nytki toiveikas(y) Supistelut onneks rauhottu aika pian töistä poisjäännin jälkeen.
Joulun jälkeen täytin tytöltä säästetyt pikkuvaatteet vaatekomeroon ja totesin että äitiyspakkausta on ihan turha ottaa kun kaikki vaatteet yms on ihan ku uusia. Eikä mitään oikeastaan puutu. Ainoastaan sitä unipesää oon miettiny että vois olla hyvä hankinta. Niin ja turvakaukalo on katsottu jo valmiiks ellen saa sitä siskolta lainaan.

Sannelii ja pikkinen 30+5
 
Kääntyykö vauvat missä iässä vatsassa? Kestääkö kääntyminen kauan vai meneekö hups vaan toisinpäin? Aamulla ennen sängystä nousua on kova meno vatsassa, ihan hengästytti itseä. Nyt tuntuu, että kaveri painaisi keuhkoja oikein kunnolla. Mulla kun ei ole kokemusta näistä jutuista, niin pakko kysellä :D
 
@Madre18 onpa tosiaan hyvä, että selkäkipu on hieman helpottanut! Se kyllä vie koko yleisvoinnin tosi kehnoksi, jos selkään koskee ja sitten liikkuminen on hankalaa. Tsemppiä selän kanssa jatkossakin!

Hemoglobiinista oli puhetta. Mulla sitä on jostain syystä melko tiuhaan neuvolassa seurailtu, mutta aina ollut tosi hyvä niin nyt terkkari päätti että turhaan sitä enää seuraamaan. Välillä väsyttää enemmän ja välillä vähemmän, mutta veikkaan että se on raskauden aikana ihan normaalia olipa hemoglobiini sitten mikä vaan.. Jos vaan tarpeeksi saan unta niin sitten olen päivisin virkeä ja jaksan touhuta. :)

Minä tein eilen urakan ja pesin kaikki äitiyspakkauksen vaatteet ja muutkin uutena ostetut tai sukulaisilta saadut. Eli siis kaikki vauvanvaatteet pyöritin koneessa, lukuunottamatta ulkovaatteita ja villaa, jotka pesen erikseen. Sain lajiteltua kaikki koon mukaan kaappiin ja kylläpä selkeytti hyvin mitä kokoja vielä tarvisi ostaa ja mitä on jo tarpeeksi. Esimerkiksi 50-62 kokoja alkaa olla jo melko hyvin (varsinkin 62), mutta esimerkiksi 68 ei ole vielä juuri yhtään ja ehkä tuosta välistä voisi jonkun 56 vaatteenkin vielä ostaa. Olipa muuten pyykinpesukin paljon kivempaa kun sai taas hypistellä pikkuvaatteita. Paljon kivempaa kun omien ryysyjen pesu.:ROFLMAO:

@Tuut1kk1 minäkin olen huomannut, että vauvan liikkeet vähän vaihtelee päivästä riippuen. :D Iltaisin on kyllä lähes poikkeuksetta jokin mylläkkä massussa ja samoten syönnin jälkeen. Missäs vaiheessa niitä liikkeitä pitikään alkaa tuntea olikos se nyt kerran tunnissa? En ole vielä niin tarkkaan kuulostellut liikkeiden säännöllisyyttä. Sen verran olen vain huomannut, että vauva liikkuu paljon! Ja pää alaspäin se tuolla majailee (ultrassa pari viikkoa sitten veikattiin, että tuskin enää toisin päin kääntyykään), mutta pää oli vielä heiluvana ja kaikki potkut tuntuu kylkiluissa tai niiden alla. :p

Tänään loppui mulla joululomailu ja takaisin arkeen - eli toisinsanoen opiskelemaan. Tämä viikko on vielä onneksi etäviikko ja vasta ensi viikolla pitäisi olla fyysisesti koululla, mutta paljon on tällekin viikolle hommaa. Olen ottanut pari viikkoa ihan täysin lomailun kannalta, ja on kyllä tehnyt terää.

Suikku ja pikkuinen 31+0! :love:
 
Tänään (rv 31+0) neuvola ja nyt sitten alkaakin loppuajan lääkärit, neuvolat, perhevalmennukset ja muut. Vauva voi hyvin ja viihtyy poikittain vieläkin..mutta onhan hänellä tässä vielä aikaa kääntyä :love:Parin viikon päästä pirtäisi alkaa liikelaskentaa tekemään, vielä toistaiseksi turhaa, kun liikkuu hyvin ja kuulemma tilaa liikkua (tosin tuntuu välillä että yrittää kyljen läpi tulla). :whistle:
Huomiseksi määräsi verikokeen. Maksa-arvoja mittaillaan. Tulee varmaan tosi ihana yö kun ei saa Rennietäkään ottaa. Toisaalta kaikki yöt on ollut viimeaikoina aika tuskasia. Keskiviikkona sitten neuvolalääkäri, että katotaan niitä selkäkipuja (ei se Panadol niitä pois vie), jotain toimivampaa lääkettä kuin Rennie ja jos jotenkin saisi nukuttua edes joskus. Sairaslomaa varmaan siis. Pari kiireistä työpäivää edessä että voi sitten jäädä tarvittaessa lepäilemään. :sleep:

En ihan ollut tajunnut että raskaana oleminen voi olla välillä näin raskasta :LOL:
Tuli kyllä neuvolakäynti niin sopivaan aikaan kun alkaa olemaan niin veto veks. Josko nyt sitten alkais helpottamaan kun vihdoin tajusi pyytää apua (y)

Stemppiä kaikille alkavaan viikkoon!
 
Menispä aika vähän nopeammin, oon ihan kypsä duuniin ja vielä 6 viikkoa ois töitä. No toisaalta tää loppu menee ihan hujauksessa, kun mulle tulee tuuraajakin jo ensi viikolla. Mutta kuitenkin, olisin mieluumin kotona odottelemassa beibiä.

Muutenkin aika tylsää odottelua ollut viime ajat. Ainoana uutena juttuna on tullut viikon sisällä pari kertaa bongattu hikka :love: Vauva liikkuu muutenkin joinain päivinä aktiivisesti ja välillä on todella hiljaisia päiviä. Kerran piti kaivella dopplerikin esiin, kun vauva ei ollut liikkunut pitkään aikaan.

Sain järjesteltyä vauvan huoneen kaappia viikonloppuna jonkunlaiseen kuntoon, vaikkakaan vaatteita ei ole vielä pesty. Eli kaikki pitää kuitenkin vielä kertaalleen ottaa pois ja laittaa takaisin, mutta näyttää niin ihanalta, kun on kaapissa pienoiset vaatteet järjestyksessä :love:

Jesy + pieni prinsessa 28+5
 
Kamalaa kun unohtuu kirjoitella.

Meillä vauva mötköttää pää alaspäin ja on iso. Viime viikolla oli ultra ja painoarvioksi saatiin 1885g viikkoja kuitenki vasta silloin oki 29+5 :D
Esikoinen kuitenkin 30+0 oli arviolta 1650g ja synty 41+3980g painosena. Tämä voi siis olla yli 4kg kun syntyy. Reilu 3 viikon pääs uusi ultra, nii katsotaan miten sitten on kaverilla painoa.
 
@Onni ja Unelma miten kävi, pääsitkö sairaslomalle lepäilemään? Toivottavasti!

@Jesy minäkin olen huomannut, että vauvalla on aina aika-ajoin hikka. Huvittavaa, kun masussa tuntuu selvä hikoittelu. :D Mutta hikkahan on vissiin vaan hyvä asia, vauva harjoittelee hengitystä.

Täällä ei sitten tullutkaan herpeksen takia äippäpolikäyntiä niinkuin aiemmin oli epäilys. Koska tuo herpes tuli vasta nyt raskaana ollessa ensimmäisen kerran, niin riittää kuulema kun käyn verikokeissa tarkistamassa jotkut arvot ja sitten syön sen kuurin uudelleen ennen synnytystä. Tavallaan kiva ettei taas tarvi mennä minnekään lisäkäynneille mihinkään, mutta toisaalta olisi ehkä antanut viimeisenkin mielenrauhan asian suhteen. (n) Noh, varasin jo tämän viikon perjantaille sen verikoeajan niin jos ne on puhtaat niin kaipa sitä sitten voi itsekin olla huoleti.

Meille tuli eilen viesti, että vaunupaketti on saapunut liikkeeseen ja on noudettavissa. :love: Eilen ei keretty hakea, mutta tänään mies aikoi töiden jälkeen ottaa paketin kyytiin. Oon ollut koko päivän ihan innoissaan, kun pääsee illalla hypistelemään uusia vaunuja ja turvakaukaloa ja kaikkea. :LOL:

Ai niin, @Tuut1kk1 iso kiitos tuosta BabyBox vinkistä, en edes tiennyt moisen olemassaoloa! Tilasin sen saman tien ja mies aikoi ottaa senkin mukaansa, kun Lastentarvikkeesta ne vaunutkin käy hakemassa.

Tänään 31+1. Hitaasti mutta varmasti loppua kohden siis :)
 
Täällä rv 31+3 eikä mitään hajua miten päin tämä vauva oikein on. :D Luulisi että näin neljännellä kerralla tietäisi, mutta pyh. Isommat lapset on tässä vaiheessa olleet jo monta viikkoa pää alaspäin ja on ollut ihan selvää missä on pää, peppu, raajat jne, mutta tästä kaverista ei ota kyllä mitään selvää. Mahaa tunnustellessa tuntuu kaikenlaisia kovia kumpareita, teräviä osia sun muita, mutta en pääse mitenkään selvyyteen siitä, mitä ne kaikki on. Jännä juttu ja jonkin verran kyllä stressaa että ymmärtääkö tämä vauva kääntyä pää alaspäin ajoissa. Tuntuu nimittäin jo ajoittain aika kovaa paineen tunnetta lantiossa eli toivottavasti hän ei nyt ainakaan sitä pyllyään poraa niin syvälle lantioon ettei pääse enää kääntymään. No, ensi viikolla on käynti äitiyspolilla ja tehdään ultra myös, joten sittenpä nähdään miten päin siellä oikein ollaan.

Jännä kun tuntuu että raskautta on vielä sata vuotta jäljellä ja silti tuntuu myös siltä että on kamala kiire saada kaikki valmiiksi. :D Huomasin tuossa etusivulla syyskuisten ketjun ja kylläpä helpotti, joillakin on vielä niin kamalan pitkä odotus edessä. :D

Eilen aloitin vauvan vaatteiden sun muiden pyykkäämisen. Hassu fiilis kun pyykkitelineellä riippuu kestovaippoja, ei oo ihan hetkeen näkynyt meidän taloudessa!
 
Loppuviikko lepoa! Kiitos kysymästä @Suikku1 :) Ja vahvemmat närästyslääkkeet.
Kuulemma vauvan asento saattaa lisätä närästystä. Hän kun viihtyy poikittain ja painaa just vatsalaukkuun jne. Eikä taida olla mitään aikomustakaan kääntyä minnekään suuntaan..mutta onhan tässä vielä aikaa.

Ensi viikolla kontrolliverikoe, kun sappiarvoissa oli lievää nousua. Mutta tuskin se mitään vakavaa on, kun niin lievä heitto raja-arvoihin.

Muutaman kerran huomannut, tai ainakin epäillyt, hikkaa. Tai sitten vauvalla on vaan hyvä rytmitaju ja tulossa pieni rumpali :ROFLMAO:

Lepoloman saaminen helpotti myös korvien välissä, kun tietää että saa nyt vaan olla ja levätä.. Saa nyt muut paripäivää harjoitella töissäoloa ilman mua :LOL: Äippälomaan kun ei ole enää pitkä aika! Enää tämä kuukausi loppuun:ninja:

Kotona kaikki alkaa olla viimeistelyä vaille valmista. Jotain pieniä hankintoja ja turvallisuus varmisteluita (sälekaihtimien narut jemmaan ja sellaista, vaikka ihan heti vauveli itse ei niihin yritäkään).
Mutta voi pikkuhiljaa keskittyä ihan vaan odottamiseen ilman suorituspaineita :geek:
 
Onni ja Unelma, hyvä kuulla että saat nyt levätä ja sait tehokkaampia närästyslääkkeitäkin. Jospa se siitä! Ja onneksi tosiaan ei enää pitkää aikaa mammaloman alkuunkaan.

Täällä on arkeen palaaminen tuntunut jopa mukavalta, kiva päästä taas opintojen pariin ja päiviinkin on tullut taas selkeät aikataulut ja rutiinit. Opiskelu (varsinkin tässä tapauksessa kun suurin osa on etänä) on oikein mukavaa vaihtelua raskausjutuille. Ja kotona onneksi pääsee aina välillä pötköttämään jos tuntuu että istuminen on liian työlästä. :D

Meille tosiaan kotiutui eilen ne tilaamamme Emmaljungan rattaat - tai oikeastaan koko setti (ratasosa, koppa, istuinosa, turvakaukalo, telakka..). Ja nuo on aivan ihanat! Tekisi koko ajan mieli hypistellä. :ROFLMAO: Nyt alkaa meilläkin olemaan hankinnat tehty pikkutilpehöörejä lukuunottamatta. Pinnasänky ajateltiin kasailla tuossa tämän kuun lopulla tai ensi kuun alkupuolella. Vielä pitäisi kaikki vauvan petivaatteet, pyyhkeet ja harsot käyttää koneessa. Tuntuu kivalle kun ei ole enää kaikki niin vaiheessa kun vaikkapa kuukausi sitten.
 
Ahkerasti tulee teidän juttuja luettua ja kiva kun täällä on taas vilkkaampaa keskustelua! Välillä kun itsekin muistais kommentoida...

Me haettiin kans viime viikolla se babybox, oli ihan kiva sisältö. :love:
Liberolaukunkin tilasin.:oops:

Teillä tuntuu monella olevan ultrakäyntejä useitakin. Meillä sanoi kätilö rakenneultrassa että synnytyksessä nähdään seuraavan kerran. Eli ei enää ultria tiedossa.

Mites, onko teillä ollut jo loppu
Raskauden lääkärineuvola? Millä viikoilla?

Meillä ei siitäkää mitää puhuttu ja seuraava normineuvolakin vasta viikolla 34+0. Sitä ennen perhevalmennusmessut.

Selän kans aina vain ongelmaa ja eilisen työpäivän jälkeen olinkin aivan loppu... tänään onneks taas parempi. Päivä kerrallaan eteenpäin.
 
@Madre18 Meillekin sanottin rakenneultrassa, että synnytyksessä nähdään. Kuitenkin kun tässä on kaikenlaista mutkaa tullut matkaan ja suurimpana syynä kai tuo nopea sf-mitan kasvu ja ennenaikaisuuden riski, niin tehtiin ultralla painoarvio pari viikkoa sitten. Kun vauva oli normaalikokoinen tai hieman alle ja sf-mitan kasvukin pysähtynyt, niin nyt ei sitten varmaan enää ultrailla jos ei mitään muuta "ongelmaa" ilmene. :) Varmaan vähän tapauskohtaista. Meillä on neuvolassa omat ultralaitteet, joten ultraavat sitten siellä melko herkästi jos tarvetta.

Ja mulla oli tosiaan noiden edellämainituiden asioiden takia lääkärineuvola myös pari viikkoa sitten, oikeasti olisi kai ollut vasta joskus rv34-36 maissa. En tiedä, tarviiko enää käydä lääkärineuvolassa sitten uudestaan.

Suikku ja pienokainen 31+3
 
Oliskohan se viimeinen lääkärineuvola joskus rv 35-36 aikoihin? Hämäriä muistikuvia aiemmilta kerroilta että vois olla niin, mutta on voinut muuttuakin.

Jos kaikki on rakenneultrassa hyvin eikä oo mitään erityisiä riskejä tai ongelmia, niin normisti ei sitten enää ultratakaan. Mulla on äitiyspolikäynti ja siellä ultra lähinnä henkiseksi tueksi viime raskaudessa koetun menetyksen takia. Ja ihan hyvä että pääsee ultraan siinä samalla kun tuntuu olevan niin epäselvää tämän vauvan tarjonta. Tulee tarkistettua sekin samalla. :) Käyn samalla sitten pelkopolillakin puhelemassa kätilön kanssa.

Ootteko miten paljon miettineet synnytystä? Mä tajusin viime viikolla että munhan pitää tosiaan synnyttääkin. :D Ootteko tehneet jotain synnytystoivelistoja tms?
 
Joo mullakaan ei todennäköisesti oo enää ultraan asiaa, seuraavan kerran näkee vauvan vasta synnytyksessä. Meillä myös on toinen (ja viimeinen) lääkärineuvola vkolla 35. Ensi viikolla meillä on isyydentunnustus-neuvolakäynti, viikkoja silloin 31+jotain eli samalla viimeinen neuvola ennen äitiyslomaa jos ei tuu aiemmin tarvetta hakea esim saikkua tai muuta. Melkeinpä joka toinen päivä sitä jaksaa olla töissä ihan hyvin, mutta sitte joka toinen päivä tuntuu että voi kun saisi vaan ottaa kotona iisiä. Noh, päivä päivältä vähemmän työpäiviä edessä!

Tänään on ollut väsyneempi päivä. Pitkästä aikaa tuli mahan kovottelua koirien kans ulkoillessa, jäi lenkki aiottua lyhyemmäksi kun alkoi maha ahdistaa ja kiristää :confused: Lisäksi kumartelu tuntuu todella ikävältä nivusissa/alavatsalla! Oon varmaan taas unohtanut juoda tarpeeksi vettä.

Synnytystä en oo kauheasti pohtinut. Luotan että luonto ja osaava sairaalahenkilökunta hoitaa (y) En oo vielä tehnyt mitään synnytystoivelistaa eikä koko asiasta olla edes neuvolassa vielä puhuttu. Eniten jännittää mun mies, että miten hän sairaalakammoisena ihmisenä selviytyy, ja loppujen lopuksi aikooko edes tulla mukaan synnytyssaliin. Ärsyttävä jos mulla pitää huolehtia siinä samalla miehestä ettei se nyt vaan pökrää kesken tositoimien :censored:
 
Täälläkin on tuota mahan kovottelua melko usein. Esimerkiksi eilen oli pakko käydä asioilla vähän pidemmän aikaa ja tuolla kaupungilla tuli käveltyä portaita, jotka saivat kyllä aikaan melkoiset kovottelut. Piti sitten istahtaa hetkeksi ja huilata ennen kuin matka sai jatkua. En kyllä ajatellut, että "jo" tässä vaiheessa olisi liikkumisen kanssa näin hankalaa ja että mun liikkuminen on niin rajattua ja kaikki vähänkään raskaampi kielletään. :cautious: Noh, vauvan parhaaksi kaikki.

Synnytystä olen alkanut miettiä vasta ihan viime päivinä. Aiemmin olen oikeastaan vain ajatellut, että kyllä se sitten omalla painollaan hoituu. Ollaan mun äidin kanssa aika paljon juteltu synnytysasioista, ja hän on lohdutellut että heillä on suvussa kaikilla naisilla ollut aina helpot synnytykset. Olen kuulemma itsekin tullut parilla ponnistuksella ja ponnistusvaihe kestänyt vaan muutaman minuutin. Repeämisiä tai kipuja tai mitään ei ole kuulemma ollut. Kuitenkin sitä alitajunnassa vähän pelkää, että mikä kaikki voi mennä pieleen, paljonko sattuu ja lähinnä se tietämättömyys ahdistaa kun ei ole mistään tällaisesta kokemusta aiemmin. Täytyy tosiaan ajatella niinkuin @Tuut1kk1 yllä totesi, että luonto ja ammattilaiset hoitaa. Itse teen niinkuin käsketään. :D
 
Synnytyksestä on ollut täällä puhetta...
Itsellä mietityttänyt lähinnä, että pystyykö selkäkivuiltaan ollenkaa ponnistamaan. Nimittäin nenän niistäminenkin on ajoittain aiheuttanu hirveitä hermokipuja. Toisaalta toivon myös, että tällä kertaa ei tarvittaisi käynnistystä, se ei todellakaan ollut lempein tutustuminen supistuksiin, varsinkin kun jännitin joka lihaksella vastaan. Vasta epiduraalin jälkeen pystyin rentoutumaan ja kohdunsuu avaantuikin hetkessä. Ponnistus sit taas kesti 45min,o_O kun lapsi oli todellinen pallopää, ei paljon ollu kallo litissä vaan ihan pyöreä:X3:. Lääkäri ja kätilö pitivät lisäksi ompelupiiriä varmaan tunnin. Joten toiveita helpommasta on hyvä esittää... :oops:
 
Mulla kans käynnistettiin eka, kävelin melkein viikon sairaalan käytäviä ja odottelin. Salissa vierähti melkein kaks vuorokautta ennenku muksu suostu luopumaan yksiöstään.. Ja meillä kans pidettiin melkonen ompelupiiri jälkeenpäin. Mutta repeilystä huolimatta en ollu juuri ollenkaan kipeä, lähinnä selkä ja kylkien lihakset vaan ihan jumissa. Mutta supernopeaa tuosta toipu. Lapsi oli ekan yön tarkkailussa lasten teholla, mä sain nukkua kunnon yöunet ja aamulla olin jo tosi hyvässä kunnossa piiiiitkästä synnytyksestä huolimatta. Toivon vaan ettei tarviis käynnistää tätäki, ne päivät siellä pyöriessä etukäteen oli vaan niin jäätäviä, pää meinas hajota ihan totaalisesti o_Oo_O
 

Yhteistyössä