Maaliskuiset 2018 *tammikuussa*

@Heity , mä hommasin muutama viikko sitten viimein imetystyynyt ja se on kyllä tuonut merkittävää helpotusta nukkumiseen. Ostin sellaisen oikein pitkän tyynyn. Tosin jos päivällä rehkii liikaa niin saa sitten yöllä kärsiä säryistä ja siihen ei imetystyyny auta. Ei myöskään siihen että paikat puutuu, mutta paremman lepoasennon sen kanssa saa ehdottomasti. Lisäplussana meillä se, että kun toinen lapsista tulee melkein joka yö viereen, saan imetystyynystä kivan barrikadin meidän väliin ettei koko ajan tarvi varoa että lapsi potkii mua unissaan.

Mulla on tuollaista korvien huminaa ja lukkiutumista aina välillä. Oon tulkinnut sen omalla kohdallani johtuvan matalasta verenpaineesta.

Mä kävin eilen neuvolassa ja sain sieltä stressin. :D Kaikki vaikutti olevan kunnossa, mutta en ollut yhtään tajunnut että olen jo niin pitkällä raskaana että neuvolassakin saa ruveta hyppäämään kahden viikon välein. Niinpä mulle iski kauhea stressi, ehtiikö tässä nyt kaiken saada kuntoon vauvaa varten (edelleen kaikki valmistelut on aika levällään ja hankintoja puuttuu vaikka mitä...) ajoissa. Hirveästi kaikkia kiireitä vielä tulossa tulevina viikkoina. Ihan piti valvoa yöllä miettimässä asiaa, vaikka tiedänkin että todennäköisempää on että lasketun ajan jälkeen pyörittelen kotona peukaloita ja odottelen voisiko vauva viimein saapua.
 
@Villavarvas Sanopa muuta! Äskenhän vasta oli kesä ja alkuraskauden pahoinvoinnit. Ihan pelottaa miten nopeasti aika on hujahtanut. Sitten toisaalta tuntuu hassusti, että on ollut jo ikuisesti raskaana ja, että tulokas saisi kohta jo tullakin esittäytymään ;)
 
Minä kyllä yhdyn edellisiin kommentteihin, välillä stressaa hulluna kun ollaan jo niin pitkällä menossa ja välillä taas tuntuu, että loppuisi jo koko raskausaika. :D Meilläkään ei ole edes pinnasänkyä vielä kasattu (ostettuna kyllä on), mutta olen tehnyt paperille suunnitelman makuuhuoneen järjestystä varten. Saa sitten mies yksin tuusailla makkarin ja pinnasängyn kuntoon, jos vaikka mulle sattuisikin lähtö tulemaan yhtäkkiä. :ROFLMAO:
 
Mä olen pessyt isompien lasten vanhat vaatteet ja viikannut ne hyllyyn ja pessyt melkein kaikki äitiyspakkausvaatteet. Muuten en sitten olekaan tehnyt mitään kun olen kuvitellut että on liian aikaista. :D Vielä pitäis pikkujuttuja hankkia, käydä kaivamassa vaunut varastosta ja laittaa ne kuntoon, ostaa vaunuihin uudet renkaat, vaihtaa huonekalujen järjestystä, asentaa telakka autoon jne...

Eilen olin kansalaisopistolla ompelemassa ja oon nyt niin ylpeä itsestäni, kun sain valmiiksi imetysmekon! Oli siinä tekemistäkin, etenkin kun aloin opetella ompelua vasta syksyllä. Mutta aloitin heti toista jos ehtisin saada sen valmiiksi vielä. :)

Oliko sulla @Suikku1 tänään se neuvola?
 
Meilläkin on valmistelut vielä vaiheessa. Paljon on ostettu tavaraa, lähinnä tarvitsee vielä pikkujuttuja, kuten vanna, vaippoja, tutteja, pehmusta pinnasänkyyn, kosteussuoja meidän sänkyyn ja vaunusuoja. Jotain imetysliivejä ja -toppejakin pitäisi varmaan hankkia. Sitten on vielä sarjassamme ostaako vaiko eikö ostaa: mm. kantoliina, unipesä, rintapumppu, itkuhälytin.

Vauvan vaatteet pesen äitiyslomalla ja pinnis kootaan vasta lasketun ajan lähellä, koska meidän makkari on niin pieni. Vauva ei saa omaa huonetta aluksi, joten sitäkään ei vielä pääse sisustamaan. Jotkut asiat sentään etenee, tänään sain aikaiseksi varata tens-laitteenkin. Jännä nähdä, onko siitä oikeasti apua tositilanteessa.

Vielä olisi 3 viikkoa töitä jäljellä, mihin tää aika on mennyt?? Maanantaina neuvola ja joku perhetyöntekijän tapaaminen, saa nähdä mitähän sielläkin tapahtuu.
 
@Jesy , mä olen myös varannut TENSin synnytystä varten. Ei oo kylläkään kokemusta siitä, mutta oon ajatellut että se vois olla mulle hyödyksi kun supistukset on tuntuneet pääasiassa alaselässä ja pakaroissa, ei niinkään mahassa.

Ei meidänkään vauvalla ole omaa huonetta, eikä varmaan tule ihan lähivuosina olemaankaan. Meillä on siis tälläinen 78,5 -neliöinen kerrostalokolmio, toisessa makkarissa on isot lapset ja vauva tulee sitten olemaan meidän kanssa toisessa. Mun kokemus on ettei lapsi muutamaan ensimmäiseen elinvuoteensa tarvi omaa huonetta mihinkään, mutta tietenkin se riippuu lapsen temperamentista ja perheen tarpeista. Itkuhälyttimestä tuli kans mieleen että mä en ole sellaista täällä kerrostalossa ikinä kaivannut, koska ihan kuuloetäisyydellähän se vauva on koko ajan, vaikka olisi esim. parvekkeella unilla. Omakotitalossa asuessa varmaan tarpeellisempi kapine, kun vauva on ns. kauempana jos on ulkona nukkumassa.

Imetysvaatteet on kyllä huippuja! Niin paljon mukavampaa imettää kylässä tms. kun ei tarvi kiskoa paitaa korviin ja olla maha paljaana. Mä tsekkasin just mun vanhat imetysliivit, järkyttävän kulahtaneita kaikki. Mutta aion mennä liiviostoksille vasta vauvan synnyttyä, sain nimittäin joululahjaksi lahjakortin ihan oikeaan alusvaateliikkeeseen, ja ajattelin sieltä sitten hakea jotkut paremmat imetysliivit. Joten odotan siihen asti että näen mihin kokoon nää tissit maidon noustua oikein asettuu. Yleensäkin kai suositellaan hankkimaan imetysliivit vasta synnytyksen jälkeen, mutta kyllä mä ainakin esikoisen kohdalla hankin jo etukäteen yhdet. Eihän siinä nyt heti ekoina viikkoina välttämättä kykene mihinkään vaateostoksille lähtemään.
 
@Suikku1 Kyllä nämä uudet lääkkeet nyt tuntuisi tehovan. Tosin ne edellisetkin toimi sen pari viikkoa kunnes tuli taas paha yö.. Toivotaan ettei näiden kanssa käy samoin (y)
Mitenkäs kävi neuvolan kanssa? Eikö nyt perjantaina ollut se? Saitko rauhoittavia tietoja?

Meillä jo itkuhälytintä myöden melkein kaikki hommattuna ja vaatteet pestyinä. Tosin niitä tulee kokoajan kavereilta lisää, niin että pyykkikone laulaa jo nyt ihan jatkuvasti. Mutta minkäs teet kun lähes kaikki tuntuu olevan niin innoissaan vauvasta :love:

Ihanaa että on viikonloppu! Yhen päivän kun on poissa töistä, niin tuntuu että heti kostautuu työmäärässä, vaikka sijainen onkin jo aika paljon ottanut töitä hoitaakseen.. ja parempi niin. Ensi viikolla tähän aikaan joku tuleva mamma jo lomailee :ROFLMAO:

(Joku päivitys mennyt puhelimessa kai pieleen kun ilmoitukset tämän ryhmän viesteistä ei enää tule)
 
Moi! Kiva kun ootte kyselleet kuulumisia, neuvola oli tosiaan perjantaina mutta en kerinnyt / muistanut kirjoitella tänne aiemmin.

Vauva oli laskeutunut jonkin verran mutta pää ei ollut vielä kiinnittynyt. Huomenna täynnä rv34+0 eli 35.viikko lähtee käyntiin ja ei kuulema enää tarvitse olla jatkuvassa levossa vaan oman voinnin saa liikkua. Todella helpottavaa! Riskit jo niin pienet vaikka synnytys alkaisikin. Tietenkään ei tahallaan kannata rehkiä liikaa mutta ei niin paljon tarvi varoakaan. Kieltämättä pienikin rasitus aiheuttaa supisteluja, joten rauhassa edelleen otetaan. :) Niin ja sisätutkimusta ei tehty (minkä perään vähän kyselin) kun ei kannata kuulema näin turvallisilla viikoilla enää jatkuvasti paikkoja ärsyttää ja sitä kautta kypsytellä.

(Katsotaanpa vaan, kun tätä ennenaikaisuutta olen täällä miettinyt viikkokausia, niin olen sitten loppujen lopuksi viimeisten joukossa odottelemassa että eikö jo ala syntyä :ROFLMAO::ROFLMAO:)

Mulla on n. puolet vauvan kamppeista pesty ja viikattu kaappiin. Ensi viikolla aion hoitaa loputkin valmiiksi. Tosin täälläkin on vähän käynyt niin, että koko ajan niitä vaatteita jostakin ilmestyy lisää. :whistle: Sitterikin käytiin ostamassa viime viikolla ja oli pakko testailla vauvanvaatteilla miltä se näyttää kun vauveli köllöttää siinä. :D

Suikku ja pikkuinen 33+6.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilkku81
No nyt! Nyt sitä on meikäläisenkin mahan kokoa arvosteltu. Töissä oltiin sitä mieltä, että mitäs jos siellä olisikin kaksi :confused:
Mä en vaan tykkää, että toisten mahaa kommentoidaan, enkä ylipäätään siitä, että asia (raskaus) otetaan puolituttujen toimesta puheeksi, vaikka en ole asiasta heille sanallakaan avautunut. Siis itse en toisten raskauksista puhu mitään, elleivät itse ota asiaa puheeksi minullepäin.
 
@MöhkisPöhkis mahan koon kummastelijoita kyllä riittää. Pari kertaa oon muutamalle töissä todennu, että "mulla tää on onneksi väliaikaista...". Tehnyt myös mieli sanoa, että mulla sentään menee edelleen m-koon työtakit eikä tarvi sinne isompiin kokoihin vilkuilla, mitä suurin osa mahaa kommentoivista käyttää normaalisti. Enhän mäkään heille huomauttele painosta, niin onko pakko taivastella mun mahaa joka päivä. Tunnen kyllä itsekin nahoissani, että se on todella iso.

Viimein on tullut myös se hetki, että voin sanoa jääväni ens viikolla äitiyslomalle.. :love:

Esikoisen aikana olin vielä opiskelija, niin äitiysloma ei muuttanu arkea mitenkään.

Kovasti kutkuttaa laittaa jo pikkuisen vaatteita valmiiksi, oon luvannu sen projektin kanssa itselleni, että odotan äitiyslomaan...

Onko muilla jo sairaalakassia pakattuna varuiksi?
Itse oon pikkuhiljaa alkanut keräilemään tavaroita mitä voi valmiiksi sinne laittaa... lopuista täytynee tehdä lista, jotta muistaa lähtiessä laittaa mukaan.

Vähän on alkanu myös arki synnytyksen jälkeen jännittämään. Miehellä ei oo mahdollisuutta jäädä isyyslomalle ja mun pitäis sit samantien hoitaa vauvan kanssa esikoisen hoitoon kuskaamiset yms. Mieluusti nimittäin lepäisin vauvan kanssa sen neljä tuntia, mitä esikoinen saa olla hoidossa. Mutta mietityttää vaan, miten vauvan kanssa onnistuu hänen kuskaaminen. Näin talviaikaan kun pikkuista ei saisi heti ekoina päivinä viedä ulkoilmaan...:barefoot:
 
Jes! Neuvolalääkäri soitti että sappiarvot laskeneet normaaleiksi ja hyviksi eikä jatkoseurantaa tarvita (y) Poistui raskaushepatoosin uhka :). Huh.

Vielä kolme päivää töitä.. :ninja:

Jotenkin alkais olemaan jo kärsimätön olo nähdä tämä pikku mönkiäinen :love: mutta vielä pitää malttaa odottaa.

Vuauveli ei vieläkään ole suostunut luopumaan lemppariasennostaan, eli poikittain pötköttelystä.
Onko kellekään tehty kääntöä mahan päältä? Sattuiko se? Itse olen vähän miettinyt, että en ehkä siihen suostu. Kun riskejä on ja onnistumisprosentti on pieni. Mutta vielä on hetki aikaa tätä miettiä. Ja jos vauva nyt itse kääntyisi..:rolleyes:
 
Ihana miten muillakin alkaa äitiysvapaat pikkuhiljaa. Itse en ole saanut vielä läheskään kaikkea tehtyä to-do-listaltani! Vaatteita tosin olen jo pessyt. Oliko teillä tarvetta palauttaa äitiyspakkauksen tuotteita neppareiden vuoksi? Meillä nuo sattui olemaan sen verran hyvin kiinni etten nähnyt tarpeelliseksi.

@MöhkisPöhkis saisivat kyllä jättää vatsan arvostelun sikseen. On tässä muutenkin herkillä muuttuvan kropan kanssa niin ei siihen enää tarvitse tunnetta, että muut kyyläilee.

Sairaalakassia en ole vielä alkanut pakkaamaan. Taidan elää vielä kuplassa ja ajatella, että onhan sinne synnytykseen vielä reilusti aikaa jäljellä.

Meilläkin on vauvan asennon kanssa vielä hakemista eikä poika meinaa millään saada päätettyä miten päin hän on. Aika usein pää on inhottavasti oikealla kylkiluita vasten. Tekee istumisen todella tukalaksi.
 
@MöhkisPöhkis tuo mahan arvostelu on kyllä ärsyttävää! Vaikka tuskin kukaan pahaa tarkoittaisikaan, niin silti minusta ei ihan kuka vaan voi kommentoida toisen ulkomuotoa vaikka raskaudesta olisikin kyse... Joillekin se raskausmaha voi oikeasti olla "kipeä" paikka eikä muuttuvan ulkomuodon hyväksyminen tapahdu tuosta noin vaan (itse kuulun tähän porukkaan..).

Sairaalakassia ei olla pakattu. Ollaan tultu siihen tulokseen, että luultavasti sen kerkeää pakata milloin vain - vaikkapa lähtiessä - kun matka synnärille on niin lyhyt. Toki olisi kiva että se olisi valmiina, mutta en ota stressiä. Tiedän jo minkä kassin sitten pakkaan ja mulla on lista valmiina mitä otetaan mukaan. :)

Siitäpä puheenollen, olen tässä viimeaikoina aika paljon miettinyt vauvan vaatteita. Vähän mietityttää se, miten paljon mitäkin vaatetta pitäisi olla valmiina. Paljonko teillä on mitäkin kokoa etukäteen hommattuna ennen synnytystä? Musta tuntuu välillä, että meillä on ihan hirveästi vauvanvaatteita ja kokoja 50-68 on jo ihan tarpeeksi, ja välillä taas iskee stressin että riittääköhän. (n)

Täällä on vauva ollut pää alaspäin tuola massussa jo pidemmän aikaa. Viime neuvolassa viimeksi oli asiasta puhetta ja olisi erittäin epätodennäköistä kuulemma että enää pyörähtäisi toisinpäin, kun niin kauan jo viihtynyt "lähtöasemissa". :D Potkut tuntuu lähes koko ajan kylkiluissa ja välillä meinaa tehdä ihan kipeääkin.

Hurjaa, että huomenna alkaa jo helmikuu ja joillakin meistä se voi olla jo synnytyskuukausi! :eek::love: Aika on kyllä mennyt hurjan nopeaa ja tuntuu, että ihan vastahan sitä mentiin jossain rv10. Tämä maaliskuisten ryhmä on kyllä ollut tosi hyvä vertaistukipaikka tässä matkalla, varsinkin kun on esikoinen tulossa ja kaikki on niin uutta ja ihmeellistä. Mukavaa viikkoa kaikille!

Suikku ja pienokainen 34+2.
 
Täällä on äippäloma jo menossa :rolleyes: tuntuu ihan kummalta.. La:aan vielä matkaa, mutta sinne asti ei näillä näkymin mennä. Kävin ylimääräisessä ultrassa ja ensinnäki vauva oli ottanu kunnon kasvuspurtin. Joten jos jatkaa samaa tahtia, lähdetään taas käynnistelemään:(. Toisena löyty syy jatkuvalle paineen tunteelle/ kivulle ja supistelulle lantion alueella..Vauva oli alkanu laskeutuun oikein urakalla, oli jo tositosi alhaalla. Joten elän toiveissa että tää lähtis etenemään ihan spontaanisti ennen käynnistämistä, vaikka eihän tuo vielä mitään kaikilla tarkota. Noh, parin viikon päästä uus ultra ja tarkempi mietintä mitä tehdään vai tehdäänkö mitään..
Tajusin myös samalla, että oikeesti tässä ei välttämättä mee enää ku kuukausi, jos sitäkään..että ehkä olis kohta aika ainaki suunnitella sitä laukunpakkaamista:whistle:

Sannelii ja pikkinen 34+1
 
Mulla alkaa äitiysloma ylihuomenna. Mukavalta tuntuu, vaikka olenkin ollut kotona jo koko tammikuun. :)

Mä en vieläkään ole ihan luottavainen sen suhteen, miten päin tämä vauva oikein on. Pari viikkoa sitten ultrassa oli raivotarjonnassa, ja siltä musta itsestäkin useimmiten tuntuu, mutta välillä iskee epäilys... On niin tosi vilkas tämä vauva ja istukka aika ylhäällä, joten siellä en juurikaan liikkeitä tunne.

@Onni ja Unelma , onnittelut hyvistä uutisista!

@Heity , munkin to-do-lista näyttää aika huonolta. Joka päivä saan sieltä suunnilleen yhden vedettyä yli ja kirjoitettua perään kolme uutta. :D Äitiyspakkauksen vaatteet vaikutti meillä olevan ihan kunnossa ainakin näin ekan pesun jälkeen. Saa sitten nähdä mitä tapahtuu varsinaisessa käytössä.

@Suikku1 , riippuu varmaan kovasti vauvasta (onko pulauttelevainen jne.), mutta ihan hirveesti ei ainakaan pienimpiä vaatteita tarvita. Jos vauva syntyy suht "normaalin" kokoisena, niin 50-56 -kokoiset vaatteet käy tosi nopeasti pieniksi. Meillä on pikaisesti laskettuna 4 vaatekertaa 50 cm ja 6 vaatekertaa 56 cm vaatteita, ja uskon että niillä ihan pärjäillään. Ja sit kannattaa ottaa huomioon, että sukulaiset ja ystävät usein tuo vaatteita tullessaan vauvaa katsomaan. Muistaakseni meidän lapsilla sitten tuo 62 -koko on ollut sellainen, mikä on mennyt pidempäänkin. Ainakin niitä löytyi varastoista huomattavasti enemmän kuin pikkukokoja...
 
@Sannelii , mulla on myös viimeisen viikon aikana lisääntynyt huimasti sellainen kivulias paineentunne lantiossa. Just eilen sanoin miehelle että tää on ihan tuttu juttu aiemmista raskauksista, mutta en yhtään muista kuinka paljon ennen synnytystä sitä onkaan esiintynyt... Jotenkin olo on niin tukala, että on vaikea uskoa että tässä menisi maaliskuuhun asti. Toisaalta aiemmat synnytykset olleet vasta la:n jälkeen, joten synnytys ennen la:ta tuntuu sekin jotenkin epäuskottavalta ajatukselta. Onko sulla @Sannelii aiemmin synnytys/synnytykset tapahtuneet ennen la:ta?

Sairaalakassista: mä ajattelin pakata kaksi kassia. Toisen ajattelin jo aika ajoissa laittaa kuntoon, ja laittaa sinne omat ja vauvan kotiutumisvaatteet, jotka mies saa sitten tuoda mukanaan kun kotiudutaan sairaalasta. Toiseen kassiin sitten ne, mitä tarvitaan mukaan synnytykseen ja osastollaoloajaksi. Niitä en varmaan pakkaa valmiiksi, joten olikin teiltä usemmaltakin hyvä ajatus tehdä valmis lista jonka mukaan sitten synnytyksen käynnistyessä sitten pakkailla! Täytyypä sellainen väsätä. Mitä teidän sairaalakassilistoilta löytyy?
 
Sairaalakassi.. enpä ole vielä kovasti miettinyt asiaa. Jotenkin sitä aattelee että onhan tässä vielä aikaa :whistle:

Villasukat itselle ja vauvalle ainakin pakkaan, sitten kun pakkaan. Kaikki muu on avoimena :LOL:
Kun yhtään ei ole arviota vauvan koosta tms (paitsi oma ensikertalaisen arvio että iso), niin jotenkin en osaa vaatteita edes ajatella. Ettei pakkaa valmiiksi pieniä vaatteita mukaan :ROFLMAO:.

Joku lista varmaan pitäisi googlata ja tehdä että ei ainakaan mitään tosi tärkeää jää matkasta..
 
@Villavarvas mulla eka synnytys käynnistettiin ku epäilivät lapsen olevan isompi mitä sitte olikaan. Tyttö synty muutaman päivän enne la:aa. Mutta silloin ei ollu kyllä mitään tämmösiä tuntemuksia etukäteen.
Pikkuvaatteista ollut puhetta. Meiltä löytyy ihan muutama 50- 56 body ja puolipotkarit. Ne kun saattaa olla sopivat jopa hurjat kaks viikkoa niin en viitsi niitä hurjia määriä haalia. 62 kokoa on jo vähä enempi kun ne nyt yleensä menee jo pidempään ennenku jäävät pieneks.
Mä kans ajattelin pakata kotivaatelaukun, johon tulee lapsen ja omat vaatteet. Ja mies saa sitten tuoda sen tullessaan kun kotiin päästään. Toinen laukku sitte, johon kaikki mitä tarvii mukaan sairaalaan.
 
Eilen kävin äiäitipolila ja Viikot 33+5.
2790g oli painoarvio mukelolla. Käynnistystä harkitaan viimestään laskettuna ja parin viikon päästä uudelleen meen käymään kontrollissa.

Kaikki on muuten mallillaan ja supistella saa ihan rauhassa. Vähän oli ulkosuu löysästi auki, mutta niimpä se monesti uudelleensynnyttäjällä.

Mutta kun vertailin esikoisen ja tän kolmannen korttia, niin samaa rataa kasvaavat ja tuoki napero jäi alle 4kg vaikka synty yliaikasena.

Kuopus synty ennen laskettua 3860g niin ehkä meille vaan tulee isompia lapsia

Eli hepposesti en käynnistykseen suostu.
 
Myös täällä on alkanut tuntua kivuliasta vihlontaa ja paineentunnetta lantiossa. Välillä ei tunnu mitään ja välillä (esimerkiksi eilen illalla) kävely on tosi hankalaa. Saapa nähdä, enteileekö synnytystä vai painaako muuten vaan? Tosiaan vauva on jo laskeutunut aika alas, mutta viime neuvolakäynnillä pää ei ollut kiinnittynyt. (n):rolleyes: Jos vielä viikolla 8 olisin yhtenä kappaleena, niin sitten saisin kouluhommat sellaiselle mallille että rästejä ei juurikaan keväälle jää ja saisin kaikki suoritukset tehtyä. Voisi hyvillä mielin keskittyä vauvaan. Tietenkin jos vauva päättää aiemmin syntyä, niin sitten se koulu on toissijainen asia, mutta ainahan sitä voi toivoa... :D

Mun äiti tuli toissapäivänä visiitille ja sillä oli "vähän" tuliaisia. Oli nimittäin hamstrannut vaippoja oikein urakalla aina jos oli sattunut olemaan tarjouksessa. Nyt on pesukoneen päällä iso läjä vaippapaketteja ja kylläpä se konkretisoi tätä odotusta - joka kerta kun menee kylppäriin niin tajuaa että meillä on vauva ihan kohta. :love: Tuntuu hurjalta mutta ihanalta.

Suikku ja pienokainen 34+4.
 
Mulla ois töitä vielä 3 viikkoa ennen äippälomaa. Kovasti on ihmiset ruvenneet kyselemään, että koska jään lomalle ja mahan kokoakin on kommentoitu. Eipä se niin kivalle tunnu, vaan nyt kyllä onkin iso maha. Vielä ois kuitenkin aikaa synnytykseen viikkoja, jos nyt ei päätä kovin paljon etukäteen syntyä.

Vaatteet on vielä kaikki laittamatta. Pitäisi ehtiä kirpparille niitä katsomaan ja osa tulee sitten äidin mukana varastoista, kunhan synnytyksen aika lähenee. Samoin kaikki vaipat yms on hankkimatta. Tuntuu, että vielä on niiiin paljon aikaa, että ehtiihän tässä. Tosin edellisissä olen aina päätynyt osastolle aiemmin, että ehkä se kassi ois hyvä pakkailla valmiiksi jossain välissä.

Pienimmät vaatteet menee kyllä nopeasti pieneksi. Määriä on vaikea sanoa, sillä riippuu niin vauvasta. Meillä päivässä meni ehkä 1-2 vaatekertaa, kaverilla jopa 10 vauvan refluksin takia. Mulla periaatteena ollut lähinnä se, että joka päivä ei ois pakko pestä pyykkiä. Sitä kertyy kyllä hujauksessa muutenkin isompien lasten toimesta.
 
Me haettiin tänään viimein vaunut varastosta, imuroitiin ja pyyhittiin ne ja haettiin ja asennettiin uudet renkaat. Tuli samat fiilikset kuin @Suikku1 :lla: tuntuu hurjan konkreettiselta että nyt ne vaunut nököttää tuossa odottamassa! Vielä pitäis pikkuhankintoja tehdä ja joitakin valmisteluja. Tai mulla on niin tautinen pesänrakennusvietti meneillään että keksin koko ajan lisää tehtäviä töitä... Aamulla vannon etten tänään rasita itseäni enkä siivoa mitään ja sitten löydän itseni jynssäämästä milloin mitäkin kaappia, laatikkoa tai hyllyä. Tulipa eilen pestyä pyykkikonekin.

Sairaalakassiin ajattelin pakata lähinnä hygieniatarvikkeet ja ehkä omat sukat, koska en kestä niitä sairaalan putkisukkia. Kameran ja äitiyskortin tietenkin, ja nehän onkin tosiasiassa ainoat pakolliset. Mulla ei oo ikinä ollut mitään evästä synnytyksessä mukana, mutta nyt ajattelin jotain pakata. Jos vaikka jaksaisi paremmin kun söisi ja joisi jotain välillä? Tosin en muista että olisin synnytyksessä ikinä kaivannut mitään suuhunpantavaa, mutta voihan ne mussuttaa sitten jälkikäteen osastolla. Vaikka siellä syödään muutenkin koko ajan. :D

Tänään rv 34+6!
 
Hui, tänään rv35+0 eli 36.viikko pamahti käyntiin. Jos vauva olisi syntynyt samana päivänä kuin minä (34+6), se olisi ollut eilen.:p Tasan kuukausi siis laskettuun aikaan, nyt kai voi jo olettaa että milloin vaan saattaa tapahtua. Neuvolasta neuvottiinkin, että olisi ihan fiksua alkaa kuljettaan neuvolakorttia laukussa matkassa kaiken varalta. Minä kun käyn edelleen koulussa ja muutenkin olo on nyt ollut hyvä liikkumiselle niin ei sitä tiedä vaikka en olekaan kotona silloin kun alkaa tapahtua. :whistle:

Mulle järjestettiin lauantaina babyshowerit, tuli kyllä niin yllätyksenä kuin vai voi tulla! Itkuhan siinä pääsi ja oli aivan ihana päivä ystävien kanssa. Eilen kävin myös pienen kirpparikierroksen ja aika paljon lähti taas vauvalle vaatetta matkaan. Lupasin miehelle, että nyt en enää ostele enempää, sen näkee sitten syntymän jälkeen mitä vielä oikeasti tarvii. :rolleyes: Mies tuumailikin, että eihän meillä nyt vuoden vaatteita tartte olla valmiina kun yritin puolustautua sillä, että otin tällä kertaa vähän isompia kokoja. :ROFLMAO:

@Julyah tuo on kyllä ihan hyvä ohjenuora, että vaatetta olisi sen verran ettei ihan joka päivä tarvi olla pesemässä. Onneksi nykyään noissa pesukoneissa on niitä pikaohjelmia, joilla saa tarvittaessa tosi nopsaan pyöräytettyä muutamat bodyt ja potkarit.

Tilasin juuri unipesän vauvalle ja sitten on oikeasti kyllä jo kaikki kamat kasassa. Tai no, esimerkiksi pinnasänky on vielä paketissa palasina, mutta ainakin ostettuna on. :) Nyt sen voisi jo kasatakin kun pesin ja silitin eilen kaikki vauvan petivaatteet.
 

Yhteistyössä