Maalismammat 2013 :)

Faelivrin
Heipähei!

On vähän itselläkin into nyt laantunut tänne kirjoittelussa kun ei muutkaan ole tänne enää niin usein höpöttelemässä, mutta jospa taas jotain tänne höpöttelisin.. :)

Tigerina - Kiva kuulla, että neuvolassa on asiat olleet mallillaan.
Et muuten varmasti ole ainoa, jolla pieni jännitys hiipii mieleen pikku hiljaa. :)
Tuo masu on kyllä hyvän kokoinen!

Ainulii - Ihanaa, että ovat noin hyvin ottanut sut siellä synnärillä tarkistettavaksi. Mun kohdalle silloin osui vähän ikävämpi hoitaja ja oli itellä sellainen olo, että "anteeksi, että tultiin." :/
Mulle tuo liikelasku on ihan tuntematon juttu. Miten se oikein toimii? :) Puhuttavan oon siitä kyllä kuullut, mutta en oo asiaan enempää perehtynyt.

Taruselli - Kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Tulehan pian kertomaan vähän lisää kuulumisia. :)

Amarinwa - Kiva kuulla sanottavan, että mulla olis kiloja kertynyt vasta melko vähän. :) Se on vaan kun kuulee näistä ihmemammoista, jotka ei painoa kerrytä raskaana kilon kiloa niin tuo oma määrää tuntuu siihen verrattaessa aika hurjalta. Mutta en mä siitä liiaksi stressiä ota.
Suosittelen kyllä sitä veroprosentin tarkistamista!
Mä olen jonkun verran miettinyt nuita ehkäisy asioita sitten sitä varten kun sellaista taas tarvitaan. Kondomit on meillä aika ehdoton nounou, joten sitten kun vaan pystyy niin varmaan aloitan e-pillerit uudestaan. Niillä oli menty tähänkin asti, eikä valittamista. :)

catnip90 - Toivotaan, ettet tosiaan joudu mitään kovinkaan suurta jättivauvaa synnyttämään. Hyvä kuitenkin, että pääset sinne synnytystapa-arviointiin. :)
Ja mä olen kyllä myös sitä mieltä, että tää raskaus on aika rankkaa aikaa, vaikka toki myös niin kovin ihanaa. Mutta en tätä kyllä ihan heti uudestaan haluaisi. :)
Arvelinkin, että en varmasti ole ainut, jolla olo on toisinaan melko tukala! :)
Tuo sun maha on kyllä ihana pallo! =)

Niin ja mitäs sitä sitten itsestä höpöttäisi...

Kaikki vauvan jutut on jo muuten paikallaan ja valmiina, mutta pinnasänky pitäisi vielä kantaa meidän makkariin ja turvakaukalon telakka täytyy autoon asentaa sitten lähempänä. Muuten ei oikein ole mitään valmisteltavaa enää. Tänään jopa vauvan hoitolaukkuun laittelin kaikkea mahdollista tarviketta valmiiksi :)

Lenkkeily ei enää olekaan niin helppoa. Joudun tekemään puolta lyhyempiä lenkkejä kuin aiemmin tai muuten alkaa niin kovat mahan vihlomiset, etten pääse liikkumaan mihinkään. Voi olla, että pian ei päästä lenkille enää ollenkaan.. Ei varsinkaan jos kovemmat pakkaset vielä tulee, sillä toppatakki ei mene enää kiinni. :)

Jostain kumman syystä nyt kun ollaan jo näin lähellä vauvan syntymää, on mulle tullut paljon pelkoja siitä, että meneekö kaikki loppuun asti hyvin. Aiemmin olin paljon luottavaisemmin mielin, mutta nyt jännitän taas useasti, että entäs jos käykin jotain ja vielä tässä vaiheessa tuon pienen menettäisi. :/ En tiedä mistä tää johtuu, mutta selvästi se on mielessä melko vahvasti, näen nimittäin usein painajaisia siitä, että vauvalle käy jotain.. Noh, täytyy vaan koittaa ajatella, että kaikki menee hyvin ja ei enää kauaa ja saa sen pienen tuhisijan vihdoin syliinsä. :)

Mutta muuten on siis kaikki täällä oikein hyvin. Päivät kuluu hitaasti kun mä jo niin vaan odotan sitä synnytystä. Ens viikolla meinattiin miehen kanssa mennä synnytysvalmennukseen. Täällä se on melko nopea juttu. Noin kaksi tuntia kestää vaan koko homma.

Mutta palaillaan taas!

Faelivrin & pieni neiti 34+5
 
Faelivrin ymmärrän täysin sun ton jännityksen ja pelon että josko vielä kerkeää jotain käydä vaikka näin lopussa ollaan. Mie oon ihan pöhkönä ton yhden liikkeistä ja tuleekin tuota masua tökittyä ehkä turhankin usein jos ei mielestäni ole liikkunu. Isäntä saakin toppuutella etten kokoaikaa kiusaisi toista :D

Liikelaskuista sain lapun neukuista jossa neuvottiin että jos ollu hiljainen niin pitäisi juoda/syödä jotain makea esim. mehua, hiukan namia, hedelmää ja mennä kyljelleen pötköttää ja kuulostella liikkeitä. Tunnissa pitäisi tulla se 10 liikettä. Ja esim. 3 potkua ihan tosi peräkkäin lasketaan yhdeksi liikesarjaksi ei kuulemma kolmeksi erilliseksi liikkeeksi. Ja jos ei saa kymppiä täyteen niin sit hiukan jaloittelee ja taa jotain makiaa suuhun ja toiseksi tunniksi kyljelleen. Ja jos edelleen tulee vaan muutamia liikkeitä niin sit soitti äippäpolille.
Meillä tuo jöppinen on ottanut nyt perjantain lepopäiväks jolloin liikkeitä selvästi vähemmän kuin muina päivinä.

Tuosta painosta...mulle on kerääntyny 11kg eikä se mun mielestä oo vielä paljoa ku miettii että äiti keräs mua odottaessaan 28kg :D

Neukkukuulumisia...verenpaine kohdillan, pissa puhdas, paikoa tullut 220g/vko ja neukkutäti taputti päätä ku saanu pidettyä sen niin alhaalla, sydänäänet 140-150 mutta pikku ukko perätilassa. Lääkäri olisi ensi viikolla joka katsoo että vieläkö ukko istuskelee tuolla jolloin olisi äipäppolille mentävä käännettäväksi :(
Tosin ukko taisi kääntyä ihan itse tossa muutama päivä sitten ku teki niin kipeää sen mylläys että kyyneleet tuli oikein. Kuvattiin isännän kanssa kameralla ku toinen mylläs niin kovasti että maha heilui toiselta puolelta toiselle.

Meillä myös kaikki muu valmiina mutta jotain pientä puuttuu kuren harsot, rasvat, imetysliivit, amme yms. itseasiassa aika paljon vielä :D
 
Heeeips kaikille :) Tämä tietokonehakkeri pääsi vihdoin ja viimein taas saiteille, tämä sivusto kun ulvoi että mukamas väärä salasana tai sitten väärä käyttäjänimi...no mutta täällä taas :D tarttis varmaan hakea töitä jostain FBI:Stä kun niin hyvi meni nää hakkeroinnit :D

Elikkäs facessa monen kanssa jo vaihtanukkin kaikki kuulumiset, nyt tulin kattomaan ton Faelivrin ja niiden kuulumisia jotka ei facesssa palloile :)

Pelko että kaikki menee hyvin on aika yleistä tässä vaiheessä, mulla on aika sekavat tunteet asiaan, innolla odotan että millanen projekti se oikeen mahtaa olla, mutta sitten taas oon paskat housussa siitä et mitäs jos se onkin niin iso projekti ettei tää mamma oikeen sitä kestä :/ Oon kyllä jäärä ja kaikennäkööstä muuta mukavaa mut voi olla että tänkin mamman saa "hiljaseks" kun hetki koittaa :D

Toivottavasti siellä on kaikki mennyt teillä hyvin jotka ette tosiaan facessa ole, siellä lähinnä keskusteltu aivan samoja asioita, paitsi nyt tuoreeltaan oon valittanut mun vessareissujen tiheydestä...siis täysistunnoista kun tuntuu ettei loppua oo ollenkaan..eikä siis vieläkään oo oikeen helpannu. Kait se on neukkulatädille soitettava et mikä mua oikeen vaivaa kun tuntus olevan suora putki :/

Aah niin ja laskiaspullista on puhuttu :D en vieläkään oo päässy niiden himoilusta eroon joten kävin justiis kaupassa hakees värkit ja aattelin leikkiä leipuri hiivaa :) on ainakin maha samankokonen :D

Tällänen nopee pamaus tähän väliin kun pullasormet syyhyää :) palaillaan taas pian :D

Myy*+pikkumies 35+6
 
Hei mamulit!

Ajattelin myös minä tulla tänne kirjoittamaan kuulumisia =)

Täällä myös on hiipinyt pieni pelko persuksiin tuosta synnytyksestä ja muutenkin tulevasta. Jännittää ja pelottaa meneekö kaikki hyvin, riittääkö voimat synnytyksessä ja onko lapsi terve. Tuntuu että miehelläkin on suuret odotukset synnytykseen. Puhuu tyyliin että sä olet varmaan pikasynnyttäjä ja nopeesti se tulee. Ja puhuu että onhan se synnytys ihan helppo jos on kova kipukynnys (sanoo mieheni joka muka tekee kuolemaa flunssassa :D ).. Jotenkin ahdistaa että miksi tarvii olla jotain odotuksia sun muita toisen suhteen kun minä sen kaiken työn joudun tekemään. Tulee itselle paineita entistä enemmän kun toinen saa sen kuulostamaan niin helpolta.
Tuleva perhe-elämä pelottaa myös :) Olen jo ruvennut miettimään että miten mä saan pidettyä niin pienen ihmisen elossa! Ja tuleeko musta hyvä äiti. Vaikka tottakai mä pystyn :) Ehkä nämä kuuluu asiaan ainakin ekan lapsen kohdalla.

Meillä on kaikki vauvalle nyt hankittuna. Vielä on viimesille viikoille vähän silittämistä kaappeihin jäljellä ja sairaalakassin pakkaaminen, vauvan kotiintulo -vaatteiden valitseminen ja muuta pientä. Helpottunut olo kun ei tarvitse enää juosta kieli vyön alla haalimassa tavaraa!

Synnytystapa-arviossa olin tänään. Siellä kaikki oli ok, lapsivettä normaalisti. Kohdunsuu oli kiinni ja kanavaa 3cm jäljellä edelleen. Kohdunsuu oli kuitenkin jo puoliksi pehmennyt. Onneksi edes jotain pientä tapahtunut. Mä olisin jo valmis synnyttämään :) Vauva oli tällä hetkellä arviolta 3500g eli suhteellisen iso tyttö tulossa niin kuin on arveltu. Lantioltani pystyn kuulemma hyvin synnyttämään isommankin vauvan, olen pitkä nainen :)
Kahden viikon päästä vielä kuitenkin on kontrollikäynti koosta. Toivon, että vauva haluaisi maailmaan edes sitten viimeistään lasketun ajan tienoilla. Ainakaan yliaikaa en haluaisi paljon tulevan ettei ihan hirmu suureksi ehtisi kasvaa.

Musta tuntuu että nyt loppuvaiheessa on iskenyt pahin pesänrakennusvietti! Mä olen käytännössä puunannut ja järjestellyt koko kämpän uuteen uskoon! Mies katsoo mua välillä kun hullua kun touhuan ympäri kämppää aamusta iltaan. On mulla pari kaappia vielä jäljellä mitä oon säästänyt, ettei tekeminen lopu vaan kesken :D
Ehkä mussa on herännyt joku äitivietti että koti pitää olla täydellinen kun meidän prinsessa muuttaa tänne! :D (Tai sitten mulla vaan tosiaan on päivisin niin tappavan tylsää ettei ole muutakaan tekemistä kun siivota...)

Kaikenmaailman kolotukset vaivaa kylllä, mutta tuntuu että se ei ole enää niin paha kun tietää ettei ole pitkä matka enää jäljellä! :heart:

catnip90 & tyllerö 37+2
 
Faelivrin
Heipsan!

Ainulii - Onpas huojentavaa kuulla, että en ole ainut höyrypää tuon kanssa, että onko se pieni vielä ihan kunnossa siellä masussa. :D Mä en edes aamuisin nouse sängystä ylös ennen kuin saan vauvan liikkeet tuntumaan. Ja voi niitä sydämen tykytyksen määriä kun ei ne liikkeet heti tunnukkaan.
Joo mä perehdyinkin itsekin vähän paremmin tuohon liikelaskuun ja yksi päivä sitä tulikin jo testattua kun tuntui, että tyttönen on tuolla niin vähän liikuskellut, mutta sitten sainkin jo puolen tunnin sisään 10 liikettä. :)
Toivottavasti tosiaan se teidän pikku kaveri nyt kääntyikin siellä itse, niin ei tarvitsisi sitä alkaa kääntelemään.

Myy* - Noh, mutta mä olen ainakin kuullut, että monesti synnytyksen lähestyessä alkaa naisella tuo vatta toimimaan aika vauhdilla, että jospa se sullakin vois olla sitä? :) Mä taas saan juosta pissalla kyllä oikeasti koko ajan. Kauppaan mennessäkin miestä naurattaa kun käyn ensin kotona kahdesti ja sitten taas pissattaa kun kauppaan päästään. :D Nukkumaanmeno on samanlaista rumbaa tuon vessassa ravaamisen kanssa.. huoh.
Tuo minunkin mies teki tilauksen itselleen nuista laskiaispullista. Viikonloppuna pitää kuulemma niitä sille väsätä. :)

catnip90 - Voi että.. mua ainakin kyllä vähän inhottais jos mies jotain tuollaisia odotuksia sille synnytykselle laittais. Siinä kun ei itse kumminkaan voi niiden asioiden kulkuun hirveästi vaikuttaa. Mutta onneks tuo minun mies sanoikin vaan, että hän on sitten h-hetkellä siinä vieressä ihan vain minua varten. Että mitä vaan haluankin niin saan ja kaiken kivunkin saan kuulemma häneen purkaa sitten. :)
No siellä onkin kyllä jo sitten hyvän kokoinen tyttö. Toivotaan, että sulla ei kovin kauaa siihen synnytykseen enää ois. Voi miten hurjaa! :)
Meilläkin vaihtui asunnossa järjestys aivan kokonaan kun kannettiin tuo pinnasänky meidän makkariin ja huomattiin, että liian ahtaaksihan se meni. Kannettiin sitten tavaraa makkarista olkkariin ja eihän ne sinne mahtunut ilman järjestelyitä ja nyt ei sitten enää mikään olekaan entisellä paikallaan. :D

Niin ja mitäs sitten tänne...

Tänään alkaa rv 36! Tasan kuukausi siis meidän laskettuun aikaan. :) Toivon kylläkin, että ihan niin kauaa ei tässä enää menisi. Veljen vaimo olikin kuulemma veikannut, että tämä meidän vauva syntyy jo parin viikon päästä. Voi kun olisikin totta. :)
Ei vaan millään jaksaisi enää odotella!

Huomenna meidän olis tarkoitus mennä sinne synnytysvalmennukseen. Oon sitäkin odottanut ihan innoissani, joten kiva kun vihdoinkin sinne päästään. Oisihan siellä aiemminkin voinut käydä, mutta sairaalan sivuilla luki, että suositellaan tulemista sinne vasta sitten kun 36 viikkoa täynnä.

Tiistaina jouduin tekemään extra käynnin neuvolaan kun kärsin niin pahasta päänsärystä ja näköhäiriöistä, että neuvolaan soittaessa pyysivät tulemaan sinne varmistamaan, ettei vaan voi olla raskausmyrkytyksen oireita. :/ No, kävin sitten siellä ja onneksi kaikki olikin ihan hyvin. Mutta näköjään aina silloin tällöin täytyy vähän säikähtää, että onko kaikki hyvin. Vaikka mielelläni jättäisin nuo tuollaiset jännitykset välistä.

Mutta eipä tänne sitten sen ihmeempää. Ensi viikolla on taas neuvola niin kirjoittelen varmaan viimeistään silloin uudestaan. Toivottavasti siinä välissä kävisi joku muukin taas höpöttelemässä täällä. :)

Faelivrin & tyty 36+0
 
Heipsan taas!

Neuvolassa kävin ja ultratiin että mites päin se ukko siellä oikein makaa. Oli kääntynyt oikein päin, onneksi. Selvisi että ei olisi välttämättä onnistunut tuo ulkoinen kääntäminen vaikka istukka onkin takaseinässä sillä mulla todettiin rv 16 kaksi napatyrää jotka ei välttämättä olisi kestäneet kääntämistä.

Neuvola kuulumisia siis... painoa tullut 1½ vkossa 1550g :O, sf mitta 34cm ja kasvanu 2,5cm tuossa reilussa viikossa jonka takia lääkäri oli sitä mieltä että synnytystapa arvioon laitetaan että nähdään kuinka iso mukula tuolta tulee :)
Valittelin myös kun liikkeet vähentyneet ihan huimasti johon neukkutäti ohjeisti että jos on selvät ajat milloin liikuskelee mutta jos ei esim. jonain päivänä jättää noina hetkinä liikkumatta eiku tarkistamaan. No käytiinkin sit tossa muutama ilta sitten tarkistamssa ku oli puoltoista päivää lähes liikkumatta - kaikki 3 liikettä tunsin. Reilu tunti taas käyrillä ja kaikki hyvin. Lääkäri ultrasi ja mittasi ukon. Painaa tällä hetkellä 2713g ja vetä oli hyvin. Isäntä pyysi tarkistamaan että on pallit pojalla tallella ja kun aikaa oli niin lääkäri katsoi ja totesi kaiken olevan paikallaan :D

Faelvrin - Hienoa ettei ollutkaan kyse raskausmyrkytyksestä. Ja olen samaa mieltä kanssasi että voisi nuo jännitys momentit jäädä nyt pois sillä eiköhän toi synnytys oo ihan tarpeeks jänää tähän hätään :D
Onko teillä sairaalalla ihan tuo synnytyvalmennus? Meillä synnytysvalmenus piti katsoa netistä - semmoinen powerpoint esitys ja sit sai käydä synnytysosastolle tutustuu. Onko sulla kauheata janoa kokoaikaa? Musta tuntuu että voisin juoda just niin paljon ku nenän eteen vettä/ mehua kannettaisiin :D

Mutta tulehan kertomaan miten neukkulassa meni! :)

Ainulii 35+5 ja pikku ukko
 
Heipsankeikkaa!

Täällä myös neuvolassa käyty tänään. Seuraava aika varattiin sitten lasketulle ajalle eli 4.3! Toivottavasti ei enää sille kerralle tarvitse mennä! :D

Painoa: 1300g/vko!!
RR: 128/83
Liikkeet: ++
Pissa: puhdas
Turvotus: +
Vauvan syke: 151-164
Sf: 40cm

Noi sykkeet huolettaa mua edelleen. Olen käynyt nyt pari kertaa jo polilla käyrillä makoilemassa kun sanovat että sikiöllä on takyrdia, eli jatkuvaa korkeaa sykettä tarkottaa. Käyrillä ne oli 170-195 ja vauva liikkui kovasti niin mietin johtuuko siitä. Lopulta kuitenkin normalisoitui ja pääsin pois. Tänään neuvolassa sitten terkka sanoi että pitää silti aika korkeaa sykettä vaikka vauva on ihan rauhaksiin masussa. Huolettaa, että onko toi sitten miten normaalia ja mistä se korkea syke voi johtua kun kukaan ei siitä mulle ole puhunut. Touhottaa vaan jostain takyrdiasta.. o.o
No, ehkä kysyn sitten ensi viikon synnytystapa-kontrollissa jos siellä puhutaan tai katsotaan niitä sykkeitä. Jos ne on vielä korkealla ja ne mua maattaa siellä käyrällä ja ihmettelee, päätin että huudan niille että ottakaa se vauva sit jo pois sieltä jos jotain epäilette ettei täällä tarvi pällistellä :D
Täällä nyt tasan kaksi viikkoa laskettuun aikaan! Haluaisin vaavin jo sylkkyyn. Onneksi ei oo enää pitkästi aikaa :)

Faelivrin: Toivottavasti toi munkin mies pitää suun sitten supulla h-hetken tullen ja tajuaa roolinsa! :) Heh, kuulostaa niin tutulta toi tavaroiden siirtely ja sumplaaminen! Samaa ollaan täällä touhuttu ja tuntuu ettei tilat riitä mihinkään ja aina vaan olis liikaa tavaraa josta pitäis päästä eroon vaikka on sitä jo pois kannettukin. Hyvä ettei ollut mitään myrkytystä siellä! On se hyvä käydä tarkistuttamassa aina jos tuollaisia oireita tulee =) Miten teillä meni valmennus? Meillä se on vasta keskiviikkona, meni niin myöhäiseksi ajankohta! Tulehan kertomaan neuvolakuulumiset taasen :)

Ainulii: Oikun meilläkin lääkäri olisi synnytystapa-arviossa nähnyt onko vielä tyttö tulossa. Sanoi ultran alussa että katsoo sitten kun näkee, mutta unohtikin ilmeisesti enkä kehdannut enää kysyä asiaa kun sammutti jo ultralaitteen yhtäkkiä! :D
Ehkä kysyn sitäkin sitten siellä kontrollissa :) Hassua, että teillä on tuollanen valmennus netissä! Nykyaikaa :D

Eip tässä muuta sitten, supistuksia jo odotellessa!!

Catnip90 & tyllerö 38+0
 
Faelivrin
Heipä hei ja terkut neuvolasta! :)

Niin kuin lupailin, niin tulin nyt kertomaan kuulumiset neuvolan jälkeen. Kaikki oli kunnossa sekä minulla, että vauvalla. Verenpaine on nyt viime kerroilla ollut korkeampi kuin mitä aiemmin, mutta ei kuulemma mitenkään pahasti ja on kuulemma aivan normaalia, että tässä vaiheessa raskautta se onkin vähän korkeampi. Siellä se pieni edelleen pääalaspäin köllöttelee, mitä en kyllä epäillytkään. On kuulemma melko siron tuntuinen vauva, joka ei minua haittaa ollenkaan. Toivottavasti pysyis sirona loppuun asti. :) Muuten oli kyllä ihan mukava taas käydä neuvolassa niin kuin aina, mutta tällä kerralla siellä oli th:n kanssa joku harjoittelija, jolla oli jotenkin vähän ikävä, kaikki tietävä -asenne. :/ Se ei jotenkin osannut keskustella asioista ollenkaan, vaan ihan kuin jostain oppikirjasta ois luetellut asioita esim. imetyksestä.. Toivottavasti se ei ole siellä enää ens kerralla, joka muuten on ensi viikon perjantaina eli silloin ollaankin jo maaliskuun puolella! :)

Ainulii - Hyvä hyvä kun oli pieni mies osannutkin siellä kääntyä ihan itsekseen. Ja hyvä, että on teidän tuleva poika edelleen poika. :D Mustakin olis kyllä kiva saada vielä varmistus siihen, että tuo on tyttönä tuolla pysynyt, mutta samapa se kai on jos se vasta siellä synnytyksessäkin paljastuis, että hups ku se olikin poika. :) Eipä nuita vaaleanpunaisia vaatteita enää voi alkaa palauttelemaan. :D Vähän vaan kyllä jännittää, kun silloin rakenneultrassa vielä sanottiin, että nuo tyttöarviot on epävarmempia kuin ne poika-arviot. Noh.. sen näkee sitten!
Juu, kyllä meillä oli valmennus ihan siellä synnytyssairaalalla. Siellä oli osastolta kätilö höpöttelemässä. :) Teilläpä onkin sitten nykyaikainen synnytysvalmennus. Oon kyllä ihan iloinen, että täällä se on järjestetty noin, että on vielä ihan joku oikea ihminen asioista kertomassa ja voi itse siellä kysellä niin paljon kuin mieli tekee. :)
En oo kyllä mitenkään erityisen suurta janoa huomannut. Tai se vaihtelee aikalailla päivän mukaan.. Mutta hyvähän se on vettä juoda! Vähentää turvotustakin ja kaikkea, joten anna mennä vaan. Kunhan et mitään vesipöhöä hanki. :)

catnip90 - No onpas ikävää, että eivät ole sulle sitten enempää kertoneet tuosta vauvan korkeasta sykkeestä. Mutta tuo 151 - 164 ei onneksi vielä kovin korkealta kuulosta. Kannattaa tosiaan asiasta kysellä niin ei vaivaa mieltä sitten niin pahasti.
Kaksi viikkoa sulla enää laskettuunaikaan! Voi miten mä olen kateellinen. :D Itsellä se kolme ja puoli viikkoa tuntuu vielä niin kovin pitkältä..
Ja ihan mukavasti se valmennus meni. Kaksi tuntia se kesti ja siihen mahtui paljon hyödyllistä tietoa, mutta myös sitten paljon sellaista, jonka jo tiesi ennestäänkin. Mutta oli mukava kuulla ihan sairaalan kätilöltä sellaisia käytännön asioitakin, kuten mihin kannattaa auto jättää kun tulee synnyttämään ja mitä kannattaa pakata mukaan jne. :)

Tänne ei neuvolakuulumisien lisäksi oikein mitään ihmeempiä kuulu. Ai niin, sf-mitta oli mulla 31,5 cm, joka musta tuntuu melko vähältä viikkoihin nähden, mutta th:n mukaan aivan normaali lukema.
Tänään sain vihdoinkin päätettyä vauvan kotiutumisvaatteetkin valmiiksi. Täytyy ne pakata sitten eri kassiin kuin omat niin saa mies tuoda ne sitten sairaalaan kun kotia päästään. Valmennuksessa kun sanoivat, että ei kannata niitä vauvan vaatteita ottaa heti mukaan, koska on kuulemma muutenkin niin vähän tilaa tavaroille siellä huoneissa, että mitä vähemmällä pärjää niin sen parempi. :)
Malttamattona ajattelin käydä turvakaukalon telakankin autoon asentamassa jo valmiiksi joku päivä tässä. :D On se kiva laittaa kaikki vaan mahdollisimman valmiiksi ennen synnyttämään lähtemistä.

Mutta minä palailen taas kunhan joku käy täällä taas jotain höpöttelemässä. Hyviä vointeja mammoille ja masuasukeille! :)

Faelivrin & lumpeenkukka 36+4
 
Heips ja iltaa täältä saaresta :)

Ainulii: Siellä on samankokonen pieni sitten kun meillä tällä hetkellä, tai siis niin ultrassa sanottiin että hieman päälle 2700g, sanoivat että vähän pienempi kyllä kun normisti, mut mulla taitaa olla hieman enemmän viikkoja alla. Ei mun mielestä ihan hirveen isolta kyllä kuulostanu teen pieni, mut en mä tietty lääkäri ookkaan :) niin ja kiva että tuli varmistus asiaan että pienet pallikat siellä vielä on eikä oo muuttunut tytöksi :)

Faelivrin: Kiva kuulla että neukkulassa oli kaikki hyvin ja tosiaan tuo siro vauva "tuomio" oli varmasti kiva kuulla :) sulla on nyt siis päivä vähemmän kun mulla siis raskausviikoissa ja mulla sf 35cm ja silti tän päiväsen ultran jälkeen totesivat että on pikkunen vaavi, normaalirajoissa mutta pikkusempi kuitenkin kun average niillä viikoilla. Mulla myös noi verenpaineet noussut nyt loppua kohden mutta silti siis vielä ihan normaalit ja mulle todettiin myös että normaalia tuo on näillä viikoilla että nousee :) ja mä oon ollu ihan samalla linjalla valmisteluiden kanssa että kaikki heti nyt :D Just hetki sitten iski paniikki että herranjee, en oo pessy natiaisen uusia vaatteita ollenkaan ja mitäs jos niissä on jotain kemikaaleja ja sit tulee ihottumaa tms. no pesin kaks koneellista pieniä palleroisen vaatteita ja välillä olin että "aijjuu ostin tälläsenkin" :Deli ihan hyvä että sen tein niin on taas kartalla mitä laatikoissa on, hih :) Onkos sulla ollu miten noita supistuksia? että alkaako olemaan sen verran jo et kypsyttäis paikkoja ja pieni tulis vähän ajoissa niinkuin sulle povattiin? :)

catnip90
: Eikö ne välillä ne sykkeet nouse korkealle kun tosiaan pienet rehaa siellä ja sanoitkin että sun mini ei tykkää käydä neukkulassa tai olla käyrillä :) ja tyttövauvoilla yleensä on hieman nopeampi syke kuin pojilla, tai näin oon kuullu, tiiä sit onko urbaanilegendaa vai mitä :)

Ja sitten omat kuulumiset tähän jatkoksi...Eli tänään oli neukkula mullakin ja siellä verenpaineet ok, korkeammat kun ennen mut ok, pissanäyte ok ja kaikki muuten ok mutta sitten kun alettiin kuunnella pienen sydämensykettä niin siellä herra skippas aina välillä lyönnin, ensin kätilö luuli sitä hikaksi mutta olikin jotain muuta. Lähetti mut sit suoriksi sairaalaan käyrille jossa sit makoilin tunnin verran ja seurailtiin pikkumiehen sydämensykettä ja myös liikkeitä. Herra oli aktiivinen ja ei taaskaan tykännyt olla remmeissä kun potki tai nyrkkeili niihin antureihin :) sydämen syke siis normaali muuten, ei liian nopea tai hidas, mutta siis myös koko käyrilläolon ajan skippaili sitä sydämensykettä. Nooh sitten laitettiin ultraan kun lääkäri sanoi ensin että parempi varmistaa siellä vielä miltä sydän näyttää ja oli tosta mun masun koosta päätellen sitä mieltä että vaavi on liian pieni viikkoihin nähden mutta oli kuitenkin kokeilemalla jo hänen mielestään ihan normin kokoinen ja niinhän tuo olikin :) vähän pienempi keskivertoa mutta siis normimitoissa vielä :) 2700gramman pieni siis siellä on.
Tästä lähin meen siis aina sairaalaan kun on neukkulatapaaminen, ens kerta on jo nyt torstaina ja taas laitetaan käyrille ja katotaan mikä on meininki ja mahdollisesti myös ultraan. Tämän jälkeen lääkäriaika jossa puhutaan sitten että josko tarttee käynnistää synnytys josko se vielä se syke on samanlainen. Vauvalla kun on neljä kammiota sydämessä kun on vielä masussa mutta syntyessä sitten kaks sulkeutuu ja yleensä korjaa tän skippaavan sydämensykkeen jonka vuoksi käynnistys saattaa tulla meen pienen miehen kohdalla kyseeseen, torstaina oon taas viisaampi ni tuun raportoimaan tänne :) Että semmosta täällä...tais tulla aika romaani :D

Voikaattepa hyvin kaikki <3

Myy*+pikkumies 36+5
 
Hellou!

Neuvolakuulumisia tähän alkuun: Painoahan on sit pamahtanut se +1300g/viikko, wau. Turvotusten piikkiin, sanoi terkkari. Hb ei katsottu, pissa ok, verenpaine ok, sf-mitta 35 cm, kasvua 3 cm 2 vkon takaiseen. Ei toksemian merkkejä. Lääkäri oli samalla siinä, vauva edelleen raivotarjonnassa, hyvin matkalla alaspäin, vaikuttaa normaalikokoiselta, sykkeet +150, liikkeet ok, lapsivettä normaalisti. Kohdunkaula on jo pehmeä ja lyhentynyt 2-3 cm:iin, eipä osannut ihan tarkkaan sanoa. Kommentti: "voi olla et menee loppuun asti tai voi hyvin olla ettei menekään, mut ainakaan lähipäivinä lähestyvän synnytyksen merkkejä en näe. Hyvää loppuodotusta." Eli nythän meitä sit jäi vähän jännittämään et missä kohtaa prinssinpoikanen haluaa ulos, kun muutoksia oli kerran jo havaittavissa. (tämä oli suora kopio facebookin Maalismammojen seinältä, niille joille tämä näytti tutulle :D)

Tänään oon pakannu sitä sairaalakassia, kassi ollut kuivumassa 3 päivää, pakko oli sekin pestä :D Nyt on ainakin vauvalle vaatteet ja itsellekin suurin osa (ai niin, ne liivinsuojukset puuttuu viel!!), postissa odottaa vielä noutamatta paketti imetysliivejä ja imetyspaitoja, ne vielä kassiin ja suurin alkaa olemaan kasassa. Sit tietysti tällanen tärkeä pikkusälä, kuten henkilökohtainen hygienia, ei kannattais unohtaa pakata... Ajanvietteeksi varmaan tulee pakattua sit vähän myöhemmin jotain kunhan keksin. Ehkä kirja? Läppärin ainakin otan mukaan ja siihen mokkulan ni pääsen heti nettiin päivittämään kuulumiset :D

Tänään käytiin myös vielä miehen kaa kirpparilla, pinnasängyn lakanat ym on vähän hukassa viel, mut kyl meil jotain on mil pääsee alkuun. Ollaan niin alusta asti kumpiki oltu sillä linjalla et käytettynä mitä vain pystyy hyväkuntoisena haalimaan, siihen rumbaan saa kyllä kaikki rahansa uppoamaan ku alkaa uutena ostamaan kaiken tarvittavan, en edes uskalla laskea kuinka valtava säästö jo ollaan tehty näiden kaikkien kanssa. Löydettiin mm. vauvan kylpyamme (Orthex), josta maksettiin huimat 2,60 e. Pestähän tuo täytyy mut mitä olis mahtanu tuokin uutena maksaa?

Vauvan ekat vaatteet, lakanat, harsoliinat ja pyyhkeet on pesty ja viikattu kaappiin, alkuun päästään hyvin, sit ku vauva kotiutuu, on taas aikaa pyykätä lisää käyttöönotettavia vaatteita.

Nyt alkaakin tosiaan olemaan jännät paikat, kyl aika rauhaksiin saa ottaa ku niin herkästi supistuksia iskee ja käveleminen on jo muutenkin tosi hankalaa :/ mut "päivä vain ja hetki kerrallansa", kuten laulussa sanotaan.

Faelivrin, sinua kovasti kaipaamme joukkoomme tuonne sosiaalisen median puolelle ryhmään höpöttämään, ikävä ettet siellä ole, ajatuksissa kuitenkin ja täällä käydään aina aika ajoin bongaamassa kirjoituksia :)
 
Helou!

Tulinpas välistä tännekin kertomaan kuulumisia :) Täällä voidaan ihan hyvin. Nyt on ruvennut tulemaan urakalla tollasia menkkamaisia supistuksia alaselän puolelle lähinnä kiusaksi. Eilen koko päivän tuli epäsäännöllisestä ja yöllä heräilin niihin vähän väliä ja kyllä teki kutaa! Ehkä ne sitten vaikka enteilisi jotakin kun ei ennen tällä viissiin ole tulleet? Alkaa olla jo niin kärsimätön olo näiden jomotusten ja kaikkien kanssa :/
Epäilen että limatulppaa on tullut nyt pikkuhiljaa jo viime viikosta lähtien. Viime maanantainahan multa tuli jotain hailakkaa verta vähän ja sen jälkeen tipotellut jotain ihmelimaa, aika vetistä tosin. Ei ilmeisesti lapsivettä ole kuitenkaan.
Tiistaina kävin koko-kontrollissa äippäpolilla ja ei meille mikään norsunpoikanen olekaan mun mielestä tulossa. Jos siis syntyy nyt lähiaikoina. Painoarvio oli 3700g tiistaina ja nyt toivon että synnytys käynnistyisi ennen kun menee paljon yli neljän kilon :D Kysäisin lääkäriltä vielä samalla, että vieläkö on tytön näköinen ja kuulemma näyttää selkeältä tytöltä, eli eipä kai enää tarvitse miettiä jos tulisikin ylläripoika! ;)
Siivousintoilua täällä on ollut mulla ilmassa aika pahana. Pakko on koko ajan puunata ja laittaa jo valmiiks siistiä asuntoa. Pesänrakennusviettiä siis ilmassa edelleen, tai sitten se johtuu siitä kun on niin tylsää päivisin kun kaikki on töissä sun muualla :)
Käytiin myös viime viikolla miehen kanssa synnärillä valmennuksessa. Paikka näytti tosi mukavalta, yllätyin positiivisesti! Mulla oli jotkut kauhukuvat että se synnytyssali on kolkko valkoinen huone jossa on tyyliin sairaalasänky keskellä lattiaa ja spottivalo sängyn yläpuolella osottamassa alakertaan :DD No, olihan se vähän mukavamman näköinen sitten onneksi kuitenkin :) Ihan hyvillä mielillä sinne siis lähdetään kun lähtö tulee!
Sairaalakassinkin olen saanut vihdoin pakattua ja ne kotiintulovaatteet vauvallekin odottaa jo turvakaukalossa :)
Nyt ajattelin vielä keittää rintapumpun osat ja tuttipullot sekä tutit, että ovat nekin sitten valmiina, ainoa homma mikä on tekemättä :)
Seuraava neuvolakäyntikin on varattu nyt sitten ensi viikon maanantaina, jolloin olisi laskettu aika. Toivottavasti ei tarvitsisi enää sinne mennä! :D
Hehe, asiasta kukkaruukkuun. Mulla oli eilen tylsää niin katsoin mikä mun vauvasta tulee horoskoopiltaan ja siitä tulee Kalat!! :D

Faelivrin: Vieläkö siellä ollaan yhdessä kasassa?? Verenpaineet on ilmeisesti vähän kaikilla tosiaan koholla näin loppuraskaudesta, niin myös minulla. Tuo sf-mitta on kaikilla näköjään ihan eri mallilla eikä siitä näköjään oikein mitään voi päätellä kunhan kasvaa normaalisti =) Itsellä viimeisin sf oli viime viikon maanantaina 40cm! :D
Ei sekään ihan normaalilta kuullosta.... Kiva että sinne siro vauva tulossa, onneksi mä olen pitkä niin ei haittaa vaikka meillä vähän isomman puoleinen onkin. Vaikka tottahan sitä ennemmin punkeisi vähän pienemmän ulos :D Me tosiaan kaipailemme sua tuolla facebookin puolella. Näköjään aika moni on hylännyt tämän palstan sen myötä :( Eikö sinua millään ilveellä saisi sinne liittymään joukkoomme? ;)

Catnip90 & tyllerö 39+3
 
Faelivrin
Heipä hei taas. :)

Kiva, että täällä edes osa teistä jaksaa vielä käydä höpöttelemässä.

Myy* - Eipä ole täällä paljoa supistellut. Kovasti oon kyllä jo odotellut. Kummallista alavatsan vihlontaa on kyllä ollut, johon th totesi, että luultavasti on kyse jostain ennakoivista kivuista kun siellä paikat alkaa valmistautumaan synnytykseen. Ei vaan minun puolesta tarvitsisi näin paljoa aikaisemmin alkaa jos mitään ei vielä kuitenkaan tapahdu. Turhaa toivoa vaan luovat, että pian jo pääsis synnyttymään. :D Hyvin malttamattomana täällä siis odotellaan.. Mitenkäs siellä?
Päädyttiinkö sulla siihen synnytyksen käynnistämiseen? Onneksi on kuitenkin pienellä asiat ok, vaikka siellä kummasti jättääkin lyöntejä välistä.

Tigerina - Kiva kuulla sinunkin kuulumisia! Siellä onkin sitten jo asiat hyvällä mallilla ja pikkuinen voipi siis huoletta saapua hetkenä minä hyvänsä. :) Kyllä nyt eletään jännittäviä aikoja!
Mukava kuulla, että mua ei ole täysin unohdettu vaikken siellä facebookin puolella olekaan. :) Tulkaahan sitten heti ilmoittelemaan jos ja kun siellä jo joku on pienen uuden perheen jäsenen saanut. On tämä niin jännää!

catnip90 - Huihui.. sun olos kuulostaa jo kyllä siltä, että ei varmasti kauaa kun lähtö sairaalaan jo koittaa. Ellei ole jo koittanut? :)
Kiva kun saitte vielä varmistuksen, että tyttö sieltä on tulossa.
Sulla on siis tänään neuvola! Tai olisi jos siellä ollaan vielä yhdessä paketissa.. Toivottavasti pian kuulen jotain uutisia sieltä suunnalta. :)
Ja kyllä, täällä todellakin ollaan vielä yhdessä kasassa. Voisi minun puolestani jo alkaa jotain tapahtumaan.. En vaan niin millään jaksaisi enää odottaa! Niin paljon haluaisin sitä pientä jo sylissä pitää. :)
Valitettavasti mä en tule lähellekään koko facebookia. Sanoin joskus aiemmin, että mulla ei siitä paljoa positiivista sanottavaa ole, joten pysyn kaukana siitä. Harmittaa kyllä kovasti kun tänne on nyt sitten tullut sen vuoksi näin kovin hiljaista. Eli vielä vähemmän hyvää sanottavaa facebookista! :D

Minä kävin perjantaina jälleen neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Rauta-arvotkin olivat lähteneet nousuun kun olivat olleet paljon aiempaa matalemmalla pari viime kertaa. Sf-mitta oli kasvanut vain yhden sentin eli se oli nyt sen 32,5 cm. Mutta mä kyllä olenkin niin lyhyt, että ei se paljoa isompi vois enää ollakkaan. :D Nyt sit on taas uusi aika perjantaille jos sitä tarvitaan.. Mä niin toivoisin, että ei tarvittais! :)

Kaikki on jo niin valmiina vauvaa varten kun olla voi. Sairaalakassia oon sen verran pakkaillut, mitä oon pystynyt. Paljon kun on sellaista tavaraa, mitä tässä vielä päivittäin tarvitsen, joten ne pakkailen vasta sitten kun lähtö koittaa.

Voi kun olisi vaan tämä mun kroppakin jo valmis sitä vauvan tuloa varten. Aika menee niiiiin hitaasti ja oikein ärsyttää kun ei vielä missään oikein mitään tunnu.. Miehelle just eilen sanoin, että nykyään aina pissalla käydessä toivon, että sinne pönttöön lirisis jotain muutakin kuin pelkkää pissaa. :D Mies oli ensin vähän, että "anteeks mitä?" mutta ymmräsi pian, että sitä lapsivettähän mä meinasin. :D

Mutta minä palailen tänne sitten taas jos joku muu kävisi tässä myös höpöttelemässä.. Jaksamisia kaikille! Kyllä ne pienet kohta sieltä ulos tulee! :)

Faelivrin & tyty 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Meidän pieni prinsessamme syntyi 1.3.2013 klo. 12:34. Painoa hänellä oli 3480g ja pituutta 50cm =) Terve tyttö tuli ja kaikki meni oikein hienosti. Eilen päästiin jo kotiutumaan puolen päivän aikaan. Tulen kertomaan lisää kuulumisia kun kerkiän! =)
 
Heips!

Tuoreet neuvolakuulumiset tältä päivältä: verenpaine, pissa ok, painoa +500g/viikko (vrt. viimeksi +1800g/viikko). Vauvalla pirteät sykkeet 150, sf-mitta 36. Pää on nyt painunut asemiinsa eikä enää liiku, päättäväisesti hän on alkanut tekemään itselleen reittiä ulos :) Nyt eletään jännityksen aikoja, jospa pikkuruinen sieltä tupsahtaisi ihan päivänä minä hyvänsä. Muikeita tuntemuksia on kyllä ollut pitkin viime viikkoa ja sitäkin edellisenä, eli kyllä niistä kivuista jo on sen arvannut että tietään se pieni siellä raivaa. Elellään päivä kerrallaan. Kaikki on kuitenkin valmista joten vauva on erittäin tervetullut maailmaan koska tahansa :)

Faelivrin kiva että sielläkin kaikki hyvin, jännityksen aikoja elämme itse kukin :) kovasti kyllä oloja tarkkailen täällä, ei tietoa limatulpasta puhumattakaan lapsivedestä, mutta synnytyksen käynnistyminen kun on niin yksilöllinen tapahtuma ettei ole kiveen kirjoitettu, milloin mitäkin tapahtuu, sehän tässä jännää onkin :D

Ikävää ettei sulla ole facebookista hyvää sanottavaa, mutta ymmärrettävää että jokaisella on mielipiteensä. Kyllä me kukin koitetaan aina tulla tännekin huutelemaan uusia kuulumisia, ehkä vähän viiveellä, tuorekseltaan tulee kirjoiteltua tonne facen puolelle, mutta yritetään pitää sinut ajan tasalla tällä puolellakin :)))

Nukkumaanmeno tuppaa vähän vaikeaa olevan, vaikka väsyttää, mutta ku jännittää samalla että mitäs jos ne supistukset alkaakin aina sinä yönä, vaikka kyllähän niihin herää, ja etukäteen niitä kannata sen enempää jännittää. Lähinnä jännitys on sellaista positiivista odotuksen jännitystä :D

Tigerina + pikkuherra 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Heipsan!

Ajattelin tulla kuulumisia kertomaan tännekin =)

Voisin vähän kertoa synnytyksestä.
Synnytyshän täällä käynnistyi silleen, että sillon 28. päivä heräsin 11 aikaan aamupäivällä ja heräämisestä lähtien tuli sellaisia menkkamaisia jomotus supistuksia alaselkään jo aika säännöllisesti koko päivän. Ajattelin ett jotain on tekeillä, mutta en uskonut että ne niitä oikeita olisi kuitenkaan kun ei ollut niin kipeitä. Illalla sitten joskus 9 maissa ne muuttu jo sen verta kipeemmiks että ajattelin että kyllä tässä lähtö on lähellä. Seuraavan yön nukkumisesta ei tullut yhtään mitään. Yön aikana oksensin pari kertaa ja supistukset muuttuivat erituntusiksi, kipeemmiksi, mutta tulivat kuitenkin vaan selän puolella.
Mies siinä sitten teki omatekoista jyväpussia ja piteli sitä mun selällä ja hieroikin välillä aina supistusten tulleessa. Suihkussa lilluin pari tuntia istuen kylppärin lattialla. Mies piti siellä seuraa mulle, istui pöntön kannen päällä ja rupateltiin :D
Hyvin kuitenkin pärjäsin kun en mielestäni niin suurta kipua tuntenut että olisi sietämätöntä ollut. Supistukset tulivat koko yön noin 7 minuutin välein säännöllisesti. Lopulta sitten kuuden aikaan sanoin miehelle että voishan sitä käydä näyttäytymässä synnärillä ja lähetään sit kotiin jos ei oo mitään tapahtunut. Äiti sitten lähti meitä kuskaamaan naapurissa kun asuu ja puol 7 oltiin sairaalassa. Käyrää otettiin reilu puol tuntia ja sitten tehtiin sisätutkimus jossa todettiin että oonkin jo 6-7cm auki :)
Päästiin suoraan saliin ja sielä menin heti suihkuun jumppapallon päälle istuskelemaan. Siellä lilluin niin kauan että iso amme saatiin täyteen ja sitten siirryinkin sinne lillumaan pariksi tunniksi. Kivut ei ollut musta yhtään pahoja. Soittelin siinä parille sukulaiselle kylpiessäni ja imin pillimehuja kun mies niitä mulle kantoi :D
Ammeen jälkeen tehtiin taas sisätutkimus ja olin 9 cm auki, sitä jotain reunaa kohdunkaulalla oli vielä ihan vähän jäljellä eikä vedet olleet menneet. Sovittiin että kätilö puhkaisee kalvot että saataisiin edistystä. Lapsivesi oli vihreää, mikä tarkoitti vaan sitä että kun pää on saatu punnattua ulos, ei saa ponnistaa ja kätilö imee lapsen röörit letkulla :) Omat supistukset vähenivät kalvojen puhkaisujen jälkeen ja jouduttiin laittaa tipalla tekopolttoja. Siitä alkoikin tuskien taival, ne oli jotain ihan hirveitä! :D Ilokaasua siinä sitten ehdin imeä 20min kun kätilö sanoi että saa ruveta ponnistamaan. Lapsi ei ollut vielä laskeutunut kunnolla, joten jouduin ensin punnaamaan, että hän tuli edes sinne koko synnytyskanavaan. Ponnistusvaihe kesti 56min ja kyllä sattui niin perkeleesti kun ei puudutuksia sitten ehditty laittamaan. Tai ilmeisesti olisi ehditty, mutta kun ammeen jälkeen kysyin, että ehtiikö saamaan, sanoi kätilö, että ehtii ehtii, ei se senteistä kiinni ole ja katsotaan myöhemmin kun pärjään vielä näin hyvin. Ne siis sitten jäi. Luomuna melkeen vedettiin ilokaasua lukuunottamatta ja nätti tyttöhän sieltä sitten syntyi lopulta :heart:
Muutamat tikit jouduttiin laittamaan alakertaan, vaikka ei kuulemma paikat pahasti revenneet.
Saatiin onneksi perhehuone ja siellähän vietettiin sitten 2vrk.

Imetys tuntui alkuun hankalalta, oli vaikea löytää oikea rytmi ja imetysasentojen kanssa oli hakemista kun istuminen oli ekoina päivinä vähän kivuliasta. Nyt on kuitenkin ruvennut arki rullaamaan hyvin! Neuvolan käskystä lisämaitoa annoin parina päivänä kerran päivässä kun vauvan paino ei meinannut lähteä kunnolla nousuun ja oma maidonnousu oli vähän myöhässä. Vauva on ollut nyt kuitenkin suhteellisen tyytyväisen oloinen ja paino saatiinkiin nyt nousuun :)
Tyttö on kiltti, lähinnä nukkuu ja syö. Välillä oikeen on tylsää kun toinen vaan nukkuu ja niin tekisi mieli pientä pallotella :)
Tänään uskaltaudutaan vasta ensimmäiseen kylpyyn, mikä jännittää :D

Faelivrin: No, vieläkö kävit eilen neuvolassa, vaiko onko lähtö jo tullut siellä eteen? Kiva, että hemoglobiinit on noususuunnassa, ne on tärkeää ollakin ennen synnytystä kunnossa :) Harmi etten facebookkiin halua liittyä, mutta ymmärrän kantasi! Siellä ollaankin jo kovin kärsimättömiä =) Toivottavasti et joudu kauaa enää odottelemaan! Se loppuaika olikin niin jännittävää ja tuntui että aika matelee niiin hitaasti kun koko ajan odotti jotain tapahtuvan :) Facebookin puolelta voin juoruta sulle sen verran että siellä aika moni on jo jakautunut ja tähän mennessä ei kellään ole mennyt laskettuun aikaan asti! Toivottavasti tulisivat tännekin puolelle kertomaan kuulumisia, kun täältä lähtöisin kuitenkin olemme! Tulehan kertomaan neukkulakuulumisia, mikäli et ole jo synnyttämässä ;) :flower:

Catnip90 & tyllerö 1vk :)
 
  • Tykkää
Reactions: mariana87
Heippa ja anteeksi Faelivrin kun en ole käynyt jutustelemassa aihoihin (facebookiin siirtymisen jälkeen..!)
Lueskelin tämän sivun juttuja, en kovin pitkälle nyt jaksanut taaksepäin kelailla.

Faelivrin, En nyt tarkkaan muista, mutta sinulla taitaa ihan lähipäivinä laskettu aika olla..? Vauvaa ei siis enää kauaa tarvitse odotella, vaikka vähän yliaikaa menisikin :) ellei sitten ole niin, että olet tässä viimeisen viikon aikana alkanut jakaantua, kun et ole kirjoitellut! Jos niin, niin toivon että kaikki mennyt hyvin ja on terve mamma ja vauva siellä.

Omia kuulumisia - jäin silloin joululta saikulle ennenaikaisten supistusten takia, joihin osasyyllinen oli vissiin se strept-b-bacteeri. Se saatiin häädettyä tammikuussa parilla antibioottikuurilla onneksi, eikä sitä ole enää pissasta tm. löytynyt. Silti varuilta synnytykseen laitetaan suonensisäinen antibiootti, vauvaa turvaten.

Synnytyksestä puheenollen, meidän poika se ei sitten kääntynyt ollenkaan raivotarjontaan vaan koko ajan ja edelleen tuolla pylly alaspäin majailee. Viime viikolla oli synnytystapa-arvio, jolloin sitten sovittiin perätilan takia suunniteltu sektio-päivä! :) meillä siis on ainakin tiedossa, milloin vauva VIIMEISTÄÄN syntyy. Ensi viikolla siis kun on rv 39+1. <3

Muuten tässä on vointi ihan hyvä ollut, mutta lantion löystyminen ja iskiasvaivat kivuliaita ja supistukset rajoittaneet aika lailla liikkumista. Paikat on ainakin synnytystapa-arvion mukaan vielä kiinteät ja kypsymättömät, ei siis synnytyksen alkamisen merkkejä ehkä.. Kivuliaita supistuksia on onneksi ollut vain harvakseltaan ja vähän, koska en tod toivo että ennen sektio-aikaa alkaa mitään tapahtua! :O vaikka vielähän tuota ehtii!
Ainiin ja poikanen myllää vieläkin masussa ihan hirmuisen paljon ja koveasti, niin että meinaa ihan kipeää tehdä. :O muilla liikkeet taitaneet vähentyä loppua kohden, mutta meillä ei kyllä. Tuntuu kuin vauvaa oikein kiukuttaisi tilan puute ja siksi vastaan änkeää koko ajan :D

Meillä on nyt tulevana viikonloppuna muuttokin edessä, kun saimme sen isomman vuokra-asunnon :) tosin minä en osallistu siihen suuremmin, kuin pakaten ja purkaen tavaroita. Sittenpä melkein heti kun ollaan uuteen kotiin asetuttu, niin päästään 'hakemaan vauvaa' :)

Mutta muiden teidän kanssa kuulumiset vaihtuvatkin facessa, mutta Faelivriniä pitää muistaa käydä moikkaamassa taas täällä, kun muistaa ja ehtii!

mariana87 ja piipiäinen rv 38+0
 
Faelivrin
Heips!

Tigerina - Siellä onkin pienen kannalta asiat sitten jo hyvällä mallilla. Ei siis varmasti enää kauaa, että pieni putkahtaa maailmaan ellei näin ole jo käynyt? :)
Kiitos kovasti, että jaksatte vielä tulla tännekin edes silloin tällöin höpisemään.

catnip90 - Vau! Suuri hatunnosto sulle siitä, että ilman puudutuksia oot tytön saanut maailmaan! Ja kiitos kun tulit kertomaan tuon synnytystarinan. Mukava lueskella, että miten muilla on mennyt. :) Ja kiva kuulla, että siellä jo arki rullaa. On se varmaan aika hassua nyt kun se pieni tosiaan on siellä kotosalla. :)
Harmittaa kyllä kovasti, että olen täällä ihan tietämättömänä muiden tilanteesta kun en tosiaan siellä facebookin puolella ole. Mukava kuitenkin, että edes osa teistä jaksaa vielä tännekin eksyä. :)

mariana87 - Voi että, on varmasti mukava tietää, että milloin sen oman pienen rakkaan viimeistään saa syliinsä.
Jaksamista muuttoon ja onnea uuteen kotiin jo valmiiksi!
Kiitos sullekin, että tulit kuulumisia kertomaan. :)

Niin ja sitten voin harmikseni ilmoittaa, että täällä ollaan vieläkin yhdessä paketissa. Laskettuaikahan on tämän viikon perjantaina, mutta olen melko varma, että vielä senkin yli mennään. Kipuja on niin onnettoman vähän ja olo muutenkin melko normaali, että en vain usko, että tuo pikkanen jääräpää olisi tuolta vielä ulos tulossa. Äitiinsä selvästi tulee kun näin pitkään minua kiusaa :)

Täälläkin tuntuu tytön liikkeitä vielä aika paljon ja toisinaan on kovakin myllääminen menossa. Se sentään lohduttaa, että tyttö on jo monen monta viikkoa ollut jo pää alaspäin tuolla ja neuvolassa on jo jonkin aikaa sanottu, että tuntuu kovin alhaalla jo olevan. Mutta en siis ollenkaan tiedä, että onko siellä jo pää kiinnittynyt vai ei. Sf-mittakin oli viime perjantain neuvolassa lähtenyt laskuun, joka siis tarkoittaa sitä, että vauva on mennyt alemmas kohdussa.

Oon jo sortunut vähän kokeilemaan kotikonsteilla synnytyksen alkamisen vauhdittamista. Mutta eipä tunnu mikään vaikuttavan. Kyllähän ne kotikonstit taitaakin ihan huuhaata olla ja ihan vain tuuria niillä, joilla jotain vaikutusta niillä aikaiseksi saa.

Ellei tästä nyt jo saanut sitä kuvaa niin sanon siis vielä, että oon jo niin kypsä tähän odotteluun. Pelottaa, että tämä menisi jopa sen pari viikkoa lasketunajan yli. Tuntuu niin epäreilulta kun kaikkien muiden vauvat jo syntyy, mutta täällä ei tapahdu mitään. Niin kovin pitkään oon jo odottanut. No mutta.. se ei auta kun vain odottaa. Ei se sinne kuitenkaan ikuisiksi ajoiksi voi jäädä. :)

Faelivrin & pieni jääräpää 39+3
 
Faelivrin, kiva kuulla kuulumisiasi! Taidetaan kaikki loppusuoralla olijat olla melkoisen kypsiä odotteluun, ja tuo että meillä on nyt jo monen monta vauvaa tullut ja kaikki ennen laskettua aikaa, vaan lisää paineita :D ei ite millään haluais olla siellä häntäpäässä.

Täällä vielä yhtenä kappaleena, la-su-välisenä yönä ja su iltapäivällä meinas tulla jo lähtö ku oli todelliset supistukset käynnissä, kestoltaa 1 min ja tuli 10 min välein, mut kummallakin kertaa ne hiipuili sitten pois, taisin käydä suihkussa istumassa kummallakin kerralla, eikä ne sen jälkeen enää lähteny uudellee nousuun. Eli edelleen niitä jatkuvia, tositoimiin johtavia supistuksia odotellen!

Keskiviikkona olis taas neuvola mut vaan toivoisin kovin ettei tarttis mennä ku ei oo ees oma terkkari vaan joku sijainen. Mut jos nyt ei mitään ihmettä tipahda taivaalta syliini ni taitaa olla neuvolakäynti edessä :/ mulla ollu jotenki niin vahva etiäinen siihen et tää tulee ennen la:ta, mut nyt en jostain syystä olekaan niin varma enää.

Palailen taas kertoilemaan kuulumisia kun jotain kerrottavaa on!

Tigerina + pikkuherra 38+3
 
Faelivrin
Heips!

Tigerina - Minkäslainen tilanne siellä on nyt? Joko on jotain tapahtunut? :)
Mä oon niin kateellinen sulle siitä, että oot ees päässyt supistuksia tuntemaan. Mulla viikko sitten supisteli hetken aikaa yhden ainoan kerran ja sen jälkeen ei mitään.

Mä en missään vaiheessa olisi uskonut, että pääsen näille nelosella alkaville viikoille, mutta hupsista vaan, tässä sitä ollaan. Tänään on siis meidän laskettuaika ja melko hiljaista on. Kyllä mua alkaa niin turhauttamaan. Miehelle jo yks ilta itkin kun en vaan enää jaksa tätä odottamista ja järki menee kun mitään ei tapahdu. Jonkun verran on mahan vihlontaa ihan tuolla alavatsassa, mutta siinäpä oikeastaan kaikki.
Keskiviikkona mahaa vihloi jatkuvasti aamusta iltaan ja soitin varulta synnärille, että onko ihan normaalia ja kuulemma on. Sentään vähän lohdutti kun kätilö sieltä sanoi, että hyvällä tuurilla se meinaa sitä, että supistukset alkais muutaman päivän sisään. Mä niin pidän peukkuja, että tän viikonlopun aikana nyt jotain jo tapahtuis, mutta hyvin todennäköistä on, että tuun taas vaan pettymään.

No eipä tässä mikään auta. Odottelu siis valitettavasti jatkuu.. Tulkaahan joku taas kertomaan omia kuulumisia niin ei tarvihe yksin täällä höpötellä. :)

Faelivrin & muuttohaluton vuokralainen 40+0
 
Faelivrin, täällä ollaan edelleen vain yhtenä kappaleena. Samanlaisia kipeitä supistuskohtauksia ei oo enää tullut, mutta eilisestä illasta lähtien selvää epämiellyttävää menkkamaista jomottelua, joka säteili selkään ja pyrstöpuolelle, ja samanlaisena jatkunut ihan nyt tähän asti, otin illalla 1 gramman Panadolia, ei auttanut, otin uudelleen aamulla klo 05, ei auttanut, laitoin lämpöpussia, ehkä hiukan helppasi, mutta ei nää tuntemukset kokonaan kadonneet. Odotellaan että voimistuu? Tänään hullun lailla siivoillut, jospa auttaisi? :D

Tänään siis 39+0 ja odottelu vain jatkuu...

Tigerina + kohta valmis pikkuherra?
 
Heipsan!

Täällä rullailee arki ihan hyvin vauvan kanssa =) Ei ole onneksi mitään baby bluesia iskenyt vaikka välillä lähinnä yöllisten imetysten takia on jäänyt omat unet paikka paikoin vähemmälle. Hassua ajatella että synnytyksestä on jo pari viikkoa, tuntuu kuin tuo vauveli olisi asunut meillä jo pitempään! Vaikka niinhän se onkin, vaikkakin mun vatsassani :D
Nyt olisi tarkoitus aloittaa tottutelu ulos pienissä erissä. Vaunuihin ei olla vielä koskettukaan kun oon pelännyt että tuolla on liian kylmä. Auton kanssa ollaan koko perheen voimin käyty jo liikenteessä pari kertaa, kaupassa ja kylässä anoppilassa ja hyvin on mennyt :)
Vierasruuhkakin on onneksi jo hellittänyt täällä meillä. Alkuun se oli hirveetä kun ihmisiä tuli monta päivässä toljottamaan vauvaa kun itse oli vielä niin väsynyt!
Ristiäisiä me yritetään kovasti suunnitella, mutta tuntuu olevan kortilla tilat jotka haluttaisiin vuokralle kun ollaan näin myöhään liikkeellä asian kanssa. Vinkiksi siis muille, että kannattaa ajoissa kysyä jos aikoo jonkun paikan juhlalle vuokrata :) Ressaavaa tuo ristiäisten järjestely kun ei olla mitään oikeen valmiiksi mietitty ja vieraita tulee kuitenkin kai yli 30 ja pitäisi kaikki nyt yhtäkkiä suunnitella. Ehkä ne siitä sutjaantuu tässä =) On meillä sentään nimi onneksi valmiina :p Jotain positiivista!
Omat paikat on ruvennut jo toipumaan synnytyksestä, ei ole enää niin kipeänä tuo alakerta onneksi! Jälkivuotoa tulee edelleen mutta sehän kai yleensä kestääkin aika kauan.
Täällä ollaan pohdittu jo kovasti ehkäisyasioita. Itse en ole hormonaalista ehkäisyä koskaan ennen käyttänyt mutta nyt olen sitten niitä pillereitä harkinnut ettei tapahdu vahinkoa sitten heti perään :D Mies kyllä pelottavasti on jo puhunut siihen malliin että haluaa toisenkin lapsen ja suht pienellä ikäerolla. Rupesin miettimään että mikäs vauvakuume siihen on iskenyt :D

Faelivrin: Kaikki sympatiat täältä sulle odotukseen! Äläs nyt lannistu siellä. Kurjaa on varmasti odottaa ja odottaa jotain tapahtuvaksi varsinkin jos ei mitään tuntemuksia ole ollut :( Mutta ei kaikilla ennakkovaroituksia tulekaan ennen kuin synnytys käynnistyy! :) Lasketun ajan jälkeiset päivät tuntuvat varmaan ihan sairaan pitkiltä, mutta ei sulla nyt varmasti enää odotusta ole paljoa jälellä <3 Tsempit sinne ja tulehan kertomaan heti jos jotain tapahtuu :)

Catnip90 & tyllerö 2 vko
 
Faelivrin
Heipsan!

Tigerina - No joko siellä on jotain muutosta tapahtunut? :)

catnip90 - Voi miten mä odotankaan jo tuollaista vauva-arkea! Mua ei haittais edes valvominen tai mikään muukaan kunhan sen pienen vaan sais jo tänne! Eipä tässä kauheesti nytkään nukuta kun yöt on mulla niin levottomia, että ei nukkumisesta tule oikein mitään.
Te siis aiotte ihan kastaa teidän tytön? Me ollaan suunniteltu, että pidetään nimiäiset vaan kotona kun mies ei kuulu kirkkoon ja minä kuulun kirkkoon, jossa lapsia ei kasteta. :) Me kyllä saatais ilmaiseksi pitää ne nimiäiset yhden koulun juhlasalissakin, mutta luulen, että ne on helpompi järjestää sitten vaan kotosalla. Vähemmän stressiä minulle. :)
Ja kyllä, la:n jälkeiset päivät on ainakin tuplat normaalia pidempiä! Koko ajan vaan odottaa, että joko jotain tapahtuu? Mutta ei. Hulluksi tässä kohta tulee. :)

Tulin juuri taas neuvolasta. Kaikki oli ihan kunnossa, vaikkakin verenpaineet edelleen hieman koholla, mutta ei kuulemma pahasti. Perjantaina olisi taas uusi aika. Ja oon melko varma, että vielä sinnekin mennään. Niin tyytyväisenä taitaa tuo tyty tuolla mahassa majailla. Eräs mun ystävä sanoikin, että se varmasti odottaa, että kelit lämpenee. :D Hauska oli välillä kuulla jotain muutakin kommenttia kuin "kyllä se sieltä pian tulee, ei enää kauaa". Nykyään vaan niin kiehuttaa kun joku sanoo noin. Saa tulla itse odottelee tähän mun tilaan ja katotaan, että tuntuuko sitten vielä siltä, että ei enää kauaa... Noh, mutta neuvolasta sanottiin, että jos ei ens viikon keskiviikkoon mennessä ole tullut, niin silloin mulla on se yliaikaiskontrolli ja siellä sitten katotaan, että mitä tehdään, mutta ilmeisesti viimeistään ihan ensi viikon lopussa sitten synnytys käynnistettäisiin jos ei pikku tyyppi suostu itsekseen tuolta ulos tulemaan. Sinne on vielä äärettömän pitkä aika, mutta lohdutti sentään vähän kun sai jonkun tuollaisen rajan, että milloin viimeistään jotain tapahtuu. :) Mutta toki toivon tietenkin, että ei tarvitsisi käynnistää. Nyt vaan taas odotellaan. Tulen taas vaikka viimeistään sitten neuvolan jälkeen kertomaan kuulumisia. Käykäähän joku muukin täällä taas sillä välin höpöttelemässä! :)

Faelivrin & itsepäinen masukki 40+4
 
Moikka!

Täällä kuulumisia kirjoittelee yksi jo jakautunut =). Meillä ei ollut sukupuoli etukäteen tiedossa, mutta poika syntyi 8.3 klo 3.11 viikolla 39+3. Kaikki kävi aivan valtavan nopeasti. Oli vikitellyt miestä ässäkeinoihin siinä reilun viikon sisään jo useamman kerran ja kolmannen kerran jälkeen alkoi rytisemään. En ottanut niitä supistuksia oikein todesta kun ajattelin, että hiipuvat taas kuten ennenkin peitonheiluttelujen jälkeen. Supistukset alkoivat klo 22 maissa epäsäännöllisinä ja kestoltaan epämääräisinä. Välillä tuli kahden minuutin välein, välillä kymmenen. Kesto oli alle minuutista liki kuuden minuutin tolkuttomaan puristukseen. Vähän ennen puolta yötä yritin mennä nukkumaan ja puolilta öin alkoivat tiivistyä alle 5 minuuttiin ja kestää reilusti yli minuutin ja olivat jo aika kipeitä. Hiljalleen aloin miettimään sairaalakassin pakkaamista (mattimyöhänen, indeed :ashamed:), mutta kun meillä nukkuu kaikki samassa makkarissa niin ei se oikein onnistunut. Klo 2.15 huomasin vessassa veristä limaa tulleen. Soitin äitini meille ja herätin miehen. Pian tuon jälkeen menivät vedet ja sitten oli piru irti. Supistukset olivat tosi rajuja ja tulivat 1-2 minuutin välein. En voinut muuta kuin mahdollisimman kuumalla vedellä suihkuttaa mahaa. Myös ponnistamisen tarve tuli siinä samalla. Luulin, ettemme ehdi edes sairaalaan vaan synnytyän kylppäriin. Supistusten välissä sain raahattua itseni kohti autoa ja taas supistuksen tullen oli pakko mennä kontilleen ja koittaa pistää vastaan ponnistamisen tarpeelle. Pääsimme kuitenkin sairaalaan, emme tosin Turkuun minne piti mennä. Salon sairaalaan oli matkaa 1,5 km ja sinne ehdimme. Olin 10 cm auki ja pari supistusta piti odottaa, jotta vauva tuli sopivasti oikeaan asentoon kohdunsuulle. Sitten sai tosissaan ponnistaa ja se kesti 6 minuuttia. Kipu oli yhtä kamala kuin ennenkin juuri siinä kun pää tulee ulos. Mitään nirhaumaakaan ei kuitenkaan tullut ja 10 pisteen poika tuli kiireestä huolimatta, 3900 g ja 50 cm. Pääsimme seuraavana päivänä kotiin ja sen jälkeen on kotona sujunut oikein hyvin. Miehen piti olla töissä kolme päivää, mutta pääsi sen jälkeen aloittamaan loman. Pojan paino nousee hienosti rintamaidolla ja hyvin ovat isot sisaruksetkin ottaneet hänet vastaan. Nyt olemme jo päässeet ulkoilemaan kun aurinko lämmittää päivisin niin mukavasti.


Faelivrin
Tuo odottelu lasketun ajan jälkeen on kyllä todella turhauttavaa. Muistan itsekin itkua vääntäneeni kun esikoinen syntyi "vasta" 41+2. Silloin väläyteltiin käynnistämistä jo, mutta niin ne olot vain ilmeistyivät aivan yhtäkkiä ja se oli menoa sitten. Kiva kuulla, että vauvalla kuitenkin kaikki siellä hyvin. Hän tosiaan vartoo vähän lämpimämpiä kelejä =)

Amarinwa, isot lapset ja Arttu Wiskari 1,5 viikkoa
 
Heipsan!

Vähän oon kuulumisiani panttaillut että olis sit enemmän kerrottavaa :D

Liitoskivut on kamalia, niiden takia nyt kaksi kertaa ollaan käyty synnärillä, ekana yönä päästiin viel kotiin mut heti seuraavana iltana ku menin uudelleen ni ottivat sisään ja olin yhden yön ja sitten aamulla, se oli sunnuntai, alkoi lupaavasti supistella siinä aamupalalla ollessa, lisäksi olin käyrillä ni sinne piirtyili supistuksia kivasti. Limatulppaakin alkoi hiukan irtoilla. Iltapäivällä kuitenkin olot hiipui ja kätilö (jonka kanssa en tule toimeen koska musta meidän kemiat vaan ei kohtaa ja hän tuntui mua kohtelevan pikkasen vähättelevästi) päästi kotiin. No sitten ma-ti välisenä yönä, tai se oli tiistaiaamua jo, alkoi neljän aikaan säännöllisesti supistamaan 5-10 min välein ja kuuden aikaan lähdettiin käyrillä käymään, no supistukset siitä sitten hiipui ja takas kotiin. Kohtasin tän saman kätilön josta mainitsin, ja jotenki tuli vaan niin paha mieli koko aamusta et itku pääsi kotona.

No tänään oli neuvola jossa kaikki arvot oli ihan kunnossa. Sydänääniä sai hetken hakea ku juniori oli vääntäny itsensä jotenki oudosti mutkalle eikä löytynyt helposti sydänääniä mut olivat kuitenkin kunnossa +140. Limatulppahan irtosi sitten kokonaan maanantaina, ja kohdunsuun tilanne sairaalassa tiistaina on ollut se et 1 cm kanavaa ja sormenpäälle auki kohdunsuu. Neuvolatäti oli kovasti toiveikas että tällä viikolla se vauva sieltä syntyy, ensi viikon aika varattiin siten, että se olisi jo kotikäynti, mutta jos nyyttiä ei vieläkään silloin ole, tullaan käymään normaalisti.

Eilen sain sit kotiin Litalginia ja yhden tabletin jouduin tänä aamuna ottamaan ku oli vähän huono yö liitoskipujen kanssa. Oon kyllä nukkunut tyyny jalkojen välissä, vaik välillä se tyyny vaeltaa johonkin ihan muualle ja sen huomaa sit kivuista.

Mut nyt vaan peukut pystyyn et juniori tahtoo muuttaa pois yksiöstään äitiä ja iskää kattelemaan tälle puolelle mahaa :)

Tigerina + pikkuherra 39+5
 

Yhteistyössä