~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *Helmi- ja maaliskuussa -08* ~ ~ ~

Heelou!

Kestovaipoista harsoja käytetään ja ne taittelen myöskin kolmion muotoon niin kuin joku muukin. Lisäimuja en ole vielä käyttänyt, mutta tosimärkiä harsot kyllä ovat. Kertakäyttöisiä kuivaliinoja käytetään, tosi käteviä! Minkälaisia yhdistelmiä te käytätte kestovaippoina?

Itkuhälytin meillä on käytössä joku philipsin itkari. Ihan ok.

Neuvola terveiset! Olimmekin jo tällä viikolla neuvolassa. Paino oli noussut hyvin 3510g (2980g) ja pituus 51,9cm (45cm). Alakäyrillä mennään, kun neuvolassa ei ole käytössä keskoskäyriä. Lääkäri myös tutki ja kaikki oli ok. Pieni napatyrä neidillä on. Painoa haluavat tarkasti seurata, joten reilun viikon päästämennään taas.

Mitä korviketta käytätte? Neuvolasta, kun suosittelivat nannia. Me ollaan käytetty tuttelia, mutta tyttö kovasti paukuttelee..

Pappi soitti just. Piti huomenna tulla sopimaan kaste asioista (kaste siis lauantaina), mutta pappi onkin tullut kipeäksi eikä tiedä pääseekö tulemaan. Lupasivat järjestää jonkun muun tilanne, jos näin käy. Vieläkään ei olla muuten nimeä päätetty! Kaksi hyvää vaihtoehtoa jäljellä.

Nyt täytyy mennä katsomaan kuinka mies pärjää alakerrassa. Tunnin jo tässä koneella olen ollut tuulettumassa.

riksu + pimu 7vk
 
Moi kaikille! Meillä on ollut pari päivää vilskettä ja vilinää, niin en oo koneella käynyt ollenkaan. Kivasti oli tullut kirjotuksia =) Nyt vastaileen..

Rhea kyseli, että onko muut antamassa kokoajan neuvoja. Meille ei enää, kun on jo kolmas vauva. Esikoisen aikaan sai aina välillä "neuvoja" muilta. Mä kyllä vähän oonkin sellanen, että en esim. aina halua, että vauva nukahtaa tissille, tutti suussa tai meidän viereen.. Niihin pikkuinen kyllä tottuu ja pitää kynsin ja hampain kiinni, että tavat pysyy. Näin pienelle en nyt vielä mitään oo yrittänyt opettaa, mutta pikkuhiljaa sitten. Me ollaan päästy aina niin helpolla, kun vauvat on osannut esim. nukahtaa omaan sänkyyn itsekseen unirätti kainalossa ja vaunuihinkin on voinut vaan viedä nukkuun ilman heilutteluja..siihen panostetaan nytkin. Aluksi voi olla pientä ongelmaa, mutta pian ne vauvat tottuu. Mitään sen suurempia huutokonsertteja ei oo ollut!! Esim. kylässäkin on ollut helpompaa olla ja on voinut keskittyä enemmän kyläilyyn, kun vauvalla on jo kotoa opittuja sääntöjä. Me ei olla koskaan esim. siirretty tavaroita/koristeita pöydiltä tai tasoilta pois. Ainoastaan joku sellainen millä vauva voi itsensä satuttaa. Ei sitä aina meinaa jaksaa hakea vauvaa pois kielletyistä jutuista, mutta pian se oma viitseliäisyys palkitaan :D Lapsien luonteissa on kyllä eroja..toiset uskoo paljon helpommin kuin toiset. Tälläistä meillä. Nyt tosin Eemeli on nukkunut meidän välissä paljon useammin kuin isommat lapset aikanaan ja sylissäkin ihailen usein nukkuvaa vauvaa. Haluan nauttia niin paljon kuin vaan ehdin vauvasta, koska tämä voi olla meidän viimeinen ;)

Muumi82: Kiitos vastauksesta! Mä olin perjantaina koko päivän Eemelin kanssa kaupungilla ja löysin itselleni vaatteet ja kengät. Yksi asia taas hoidettu juhlia varten. Vielä riittää järjestelyjä ihan riittävästi :whistle:

Mamma muulle voima ja onnen :hug:

Itkuhälyttimestä: Meillä on myös Philipsin ihan tavallinen käytössä. Ok on ollut. Kantoliinan olen minäkin ajatellut ostaa nyt kuitenkin. Netistä oon niitä käynyt katselemassa. Kesällä varsinkin se on varmaan käytännöllinen ja hyvä. Ja miehen iltavuoroissa olis hyvä saada kädet vapaaksi. Baby björn rintareppu meillä jo on. Musta tuntuu, että kantoliinassa vauvan on kuitenkin parempi olla.

Meillä vauva oli ensi kerran ulkona noin 6 päivän ikäisenä. Jotain 30 min ulkoiltiin. Silloin oli lämpöasteita. Mä olin odottanut vaunuttelua jo sairaalassa. Ja vieläkin se tuntuu yhtä kivalta. Mahan kanssa oli aina välillä niin tuskasta kävellä, että nyt siitä kyllä nauttii.

Kuinka pitkiä päiväunia teidän vauvat nukkuu pihalla?
Meillä on nukuttu noin 2-4 tuntia. Tänään Eemeli on ollut vaunuissa ulkona vaikka kuinka kauan. Ensin nukkui 2 tuntia ja sitten alkoi kuuluun itkua. Hain sisälle ja vaihdoin vaipan, mutta poika vain jatkoi uniaa. En sitten riisunut haalaria kokonaan. Imetin vähän, puin haalarin kunnolla takasin ja vein pihalle. Nukkuu vieläkin! Jotain 3,5 tuntia on jo taas vaunuissa ollut. Pitää varmaan kohta hakee kotiin, jos ei ala herään. Muuten viettää koko päivän ulkona.

Kaverilla on kohta me&I lastenvaatekutsut. Nyt valmistautuun sinne lähtöön.

Jade ja Eemeli 4 vkoa:heart:
 
Ulkoilusta vielä..mitä teille on suositeltu sen suhteen? Täällä mulle sanottiin että voi alottaa heti, mutta ei tietysti liian pitkää aikaa kerralla. Käytiin jo nimittäin hoitamassa asioita kantoliinan kanssa pariin otteeseen. Niin ja jos kiinnostaa niin profiilissa pikkumiehen kuva.

Saini jälleen
 
äiti lokakuu kuulostaa siltä, et tarvii lisää sitä violettia tököttiä.. en usko et on vaarallista tuo punoitus, mut kysäse kuitenki huomenna neuvolasta. onko sulla kotona desinfektio ainetta, jota voi napaan laittaa
 
Kiitos zuku vastauksesta. Ajatelin viedä huomenna neuvolaan näytille. Joskus sitä huolestuu niin pienistä. Onneksi meille on tulossa kylään tänään perhe, jossa äiti on terveydenhoitaja.

Meillä itkuhälytin myös Phillips. Hyvin toimii.

Meillä ei nukuta ulkona kuin 1h.

äiti ja 3 poikaa
 
Rhea Mua kans neuvottiin esikoisen kohdalla noin että "älä mee ottaa heti kun se itkee, se tottuu liian hyvään palveluun " yms älytöntä. Varsinkin vanhemmat neuvoo noin (anoppi ja oma äiti yms,) kun niillä on vähän "vanhentuneet" käsitykset vauvan hoidosta. Se oli ärsyttävää! onneks nyt vielä oon säästyny neuvomiselta, no poika on vasta vajaat kolme viikkoo et vielä kerkee..

äiti lokakuu Esikoisella roikku se napatynkä kuukauden iinä navassa ennen ku irtos ja sitä piti laapistaa monta kertaa (laapistaa= laittaa sitä tummaa tököttiä siihen mikä jotenkin polttaa sen kuolleen pois) Tällä pojallamme irtosi napatynkä n.viikon ikäisenä ja nyt ollaan melkein kolme viikoa, edelleen se erittää vähän kuivaa verta kun sitä pyyhkii ja ei ole täysin parantunut. Mut meil on aika neuvolaan torstaina niin siellä laapistavat uudelleen jos tarvis. Mutta siis voi olla hyvinkin normaalia ettei se ole parantunut tuohon ikään mennessä kun se on iso juttu.! kannattaa puhdistaa vaikka apteekista saatavalla septidinillä tai ihan vaan vedellä, mut kuivaus on tärkeää koska sen navanhan on tarkoitus kuivua parantuakseen kunnolla. Ilmakylvytkin voi olla hyvä juttu. Kannattaa sitä nauvolassa käydä näyttää jos se vaivaa mieltä niin ainakin tulee kuntoon.

Meillä aloitettiin jekovit yhdellä tipalla eilen ja annoin lisäksi relatipat, toivon että vatsa rauhottuisi eikä ainakaan pahenisi nyt deetippojen myötä. Viimeyö meni vähän paremmin, mutta ei mulla ole aavistustakaan monesti olen imettänyt yms. meen ihan horroksessa aina yöt ku oon niin väsynyt. Tänään sain hyvät parin tunnin päiväunet itsekin niin vähän piristi ja ulkoilu myös. Huomenna sitten tulee karu paluu arkeen kun isäntä palaa töihin ja jäädään sit kolmisin poikien kaa. Hassua että se vähän jännittää...

Hassua muuten miten tuo reilu pari viikkoinen on alkanut näyttää "vauvalta" eikä ole enää se punainen vastasyntynyt rääpäle.. (kaikella rakkaudella) Se kasvaa ihan silmissä! nyt kun osaisi pysähtyä välillä ja nauttia hetkestä!

enne ja leo kaksi ja puoli viikkoa.. :heart:
 
Päivitin listan (tarkistelkaa Ninni ja saini), ja muita juttuja kommentoin sitten vähän vähemmän väsyneenä, eli huomenna! =) Luin kyllä kaiken, mutta silmä luppasee, unten maille nyt.. :wave:

Ippu :heart: Annika 7+ vkoa
 
Pääsin minäkin ilmoittautumaan tälle puolelle... Meille syntyi pieni tyttö keskiviikkona 26.3. klo 5.43 rv 39+6. Mitat 2864 grammaa, 48 cm ja pipo 32 cm. Synnytys oli helppo ja nopea kun lähti lopulta käyntiin kahden vuorokauden epäsäännöllisten (5-20 minuuttia) ja kipeiden supistusten jälkeen: aikaa koko touhuun meni noin neljä tuntia josta ponnistusvaihetta 13 minuuttia. Yhtään ei koskenut, kiitos epiduraalin, mutta näin jälkeenpäin epparihaava on ollut tosi kipeä, vasta tänään olen päässyt kunnolla kävelemään.

Tyttö on aivan ihana ja suloinen, nukkuu vain ja syö innokkaasti, lisämaitoa ei ole vielä tarvinnut antaa. Ja aivan uskomattoman rakashan tuo on. :heart: Eilisiltana jo itkin miehelle että on se kumma kun vauva vain on enkä silti tiedä rakastanko enemmän miestä vai vauvaa.=)

Eilen kotiuduttiin Naistenklinikan perheosastolta, pelkkää hyvää sanottavaa jäi koko paikasta.

Kestovaipoista sen verran, että meillä oli ostettuna monenlaisia ja hyvä niin. Tyttö on vielä niin pieni, että useimmat mallit on osoittautuneet ihan toivottomiksi, kun pissat leviävät lahkeista. Vaipat on melkein isompia kuin vauva! Pitävin ratkaisu ainakin noin pienelle tuntuisi nyt olevan harsot ja villavaippahousut, tarkoitus siis siirtyä AIO-vaippoihin kunhan vähän kasvaa.

Ulkoilusta: meille sanottiin että kahden viikon ikäisenä saa lähteä ulkoilemaan eikä silloin minnekään kauppoihin tms.

Kirjoittelen sitten lisää ja lueskelen teidän juttuja kun istuminen taas sujuu.

Bellona ja pieni rakas 5 päivää
 
Ipulle kiitos vaippatutkimuksesta ja vastauksesta. Vaihdettiin Pampersiin ja pannaan sinkkiä, sillä vähentyi punoitus ja rakkulamaisuus. Vaippaihottumaa kaiketi. Pampersit on vähän kapeampi kuin Liberot, eikä jätä neidille rantuja jalkoihin, menee paremmin tonne jalkoväliin. Mä luulen, että ne 2-Liberot oli joku ihme erä, koska ne oli niin oudon leveitä ja niistä puuttui se vuotosuoja sieltä selästä. Paketissa siitä kuitenkin luki.

Onnea Bellona ja Saini sekä muut vauvaantuneet! Teidänkin aika tuli vihdoin. Odotus siis kannatti.

Kuinkas teidän vauveli ottivat kellon siirtämisen? Meidän neiti heräsi 8.30 kesäaikaa, mutta päivän aikana saatiin hänen rytminsä (ollut jo monta viikkoa) pidettyä normaalina ja nukahti omin päin 20 maissa. Ja jonkun mielestä on varmaan kamalaa "pitää" vauvan rytmistä kiinni tai rukata sitä, mutta me tänäänkin nostettiin neiti heräämään ulkounilta, että ei nuku vanhan kellon mukaan, koska muuten ilta venyy sitten tunnilla ja musta on kivempi, että neiti menee nukkumaan kasin maissa.

Kyllä tää aika vaan juoksee eteenpäin ja vauva todellakin kasvaa ja muuttuu. Ei ole enää pieni punainen rääpäle vaan virkeä pikkuneiti, joka yrittää jutella stereoille lattialla maatessaan... Jotenkin hän joka viikko "herää" enemmän ja silmätkin näyttää suuremmilta! Ja on vaan niin mahdottoman rakastettava. Unilta heräävä vauva on miusta aivan huippujuttu: tukka pystyssä ja jäsenet venyttelee joka suuntaan.

Rintarepusta: Onko kellään tietoa, mahtuuko Baby Björnin mallit harteikkaalle miehelle? Kun meinattiin sellainen hankkia, mutta toimiiko oikeasti myös isällä??

Nyt lypsyhommiin, ettei tisukat räjähdä!

Misupai ja Siirulainen 5 vkoa 1 vrk
 
Mä oon niin onnellinen, ihmepoika on ihana :heart: ! Miten voi vajaassa kahdessa viikossa rakastua niin täysin, ihmettelen vaan. Muistan, että olin esikoisen syntyessäkin tosi onnellinen, mutta nyt on lisäksi tullut tietty varmuus äitiyteen, niin voi nauttia vieläkin enemmän.

Misupai, mun mies on myös tosi harteikas ja hän kantoi esikoista aikoinaan tosi mielellään just Baby Björnissä. Itsellä väsyivät hartiat melko lyhyenkin kantamisen jälkeen, mutta hänellä ei tuntunut missään.
Suosittelen, sillä ainakaan mun ukkeli-rakas ei todella suostu mitään kantoliinaa päälleen virittämään :D .

Höh, meillä on isoveli kipeänä, raukalla nousi nyt illalla kuume ja oli ihan reppana. Toivottavasti voi aamulla jo paremmin, eikä tylsisty huomenna aivan kokonaan meidän kanssa kotona.

Kauniita unia mammat ja vaavit toivoo pikkuvaemo ja ihmepoika
 
Täällä kanssa yks joka on aivan rakastunut pieneen poikaansa :heart: :heart:
Onnen tunteet omista kolmesta ihanasta lapsesta on ollut synnytyksen jälkeen tosi vahvasti pinnassa. Näin mulla on aina ollut vauvan syntymän jälkeen ja tasaantunut normaaliksi ajan myötä..onneksi ;) Nyt se on ollut yhtä halittelua ja suukotusta :D

Misupai: Meillä mies on tykännyt myös vauvaa kantaa juuri tuossa Baby björn rintarepussa. Itsellä hartiat väsyi siinä nopeasti niinkuin pikkuvaemokin kertoi.
Minkä ikäistä vauvaa siinä voi pitää? Muistaakseni meillä vauvat on ollut noin kuukauden ikäisiä. Eemeliä en ole vielä rintarepussa kantanut.

Tein juuri äsken tilauksen Bebesille-Bravado imetysliivit ja kantoliinan. Siinä ei vaan meilläkään mies kuulemma aio vauvaa kantaa. No hän saa sitten käyttää rintareppua :D

Unia unia omien vauvojen kuvia:heart:

Jade ja Eemeli 4 vkoa
 
Rhea Anna moisille neuvoille piut paut!! Toisesta korvasta sisään ja suorinta tietä toisesta korvasta ulos! Ja jos rohkenet neuvojaa napauttaa, niin sano, että meidän perheessä on ajateltu tehdä näin, kun se tuntuu meistä sopivammalta tavalta toimia!
Niitä kyllä riittää niitä ohjeita, että armeijassakin se vielä imee tuttia jos nyt sen sille annat ja blii-blaa-blöö, mutta höpöhöpö!! Asia kuin asia, niin teette ihan totta justiinsa niinkuin teidän perheelle tuntuu parhaimmalta, ja olipa tapa mikä tahansa, niin tasan tarkkaan lapsi ei tee sitä enää kouluun mennessään! Ime tuttia, nuku äidin vieressä, kakkaa vaippaan jne. Tai ainakaan rippikouluiässä ei enää!! ;) ;) ;)

Meilläkin Philipsin itkuhälyttimet, ja hyvin on toiminut ja meille riittänyt. Tässä lähistöllä vaan on kai samanlaiset jollain toisellakin perheellä, kun kuuluu ajoittain itkua, joka ei lähde meidän neitistä. Ja minä sit hyppään pihalla kattomassa että no nyt se heräsi! Eipäs herännytkään! No NYT!! Ei vieläkään... siinä mielessä huonot siis :(

Annika nukkuu ulkona semmosen pari-kolme tuntia, ja saattaa sit jatkaa vielä sisällä toiset pari tuntia!! =) Nyt oikeastaan vasta on alkanu noin hyviä pätkiä pihallakin nukkua!

Misupain kanssa olen ihan samoilla linjoilla vauvan rytmin kanssa! Esikoista kyllä herätettiin hyvinkin, että pysyi päivärytmissään, ja siitä kyllä saatiin justiinsa noita em. neuvoja, että elekää nyt vauvaa menkö herättämään, pitää antaa lapsen nukkua!! Pöh, paremmin meillä päivät meni kun herätettiin aina samaan aikaan ja söi aina samaan aikaan ja meni taas unille samaan aikaan. Minusta se on lapsenkin etu, siten hän tietää mitä häneltä odotetaan ja mitä on seuraavaksi ohjelmassa jne. Annika herätettiin eilen ekan kerran uniltaan "kesken kaiken", että ehtisi sille päivälle nukkua vielä toisetkin unet, ja jottei taas yöunille meno venyisi liian myöhäiseksi. Ilta kun on meidän vanhempien omaa aikaa, mistä halutaan pitää kiinni. Siksi meilläkin lapset menee unilleen 8 maissa.

Täälläkin iso ja harteikas mies, ja Baby Björn -rintareppu toimii hyvin! =)

Nyt mentävä taas, päivitän listaa myöhemmin!

Ippu :heart: Annika 7vkoa+
 
Meillä siirryttiin viikonloppuna maidottomalle korvikkeelle, kun pojan itku ei vaan ottanut loppuakseen ja lisäksi poskiin nousi pientä näppylää joka toki voi olla mitä tahansa, mutta tulkitsin itse sitten että voisi olla vaikka maitoallergiaa! Kovasti on poika nyt sitten rauhoittunut, mutta saa nähdä miten käy kun siirrytään takas rintamaidolle(olen nyt munattomalla ja maidottomalla imetysdietillä) :whistle: Loppuviikosta täytyy ottaa asia puheeksi neuvolassa josko ihan allergiatestin tekisivät tai päästäs lääkärille käymään! Te joiden vauvalla ollut ummetusta, miten olette saaneet asiaan helpotusta? Korvikkeen myötä meidän pojan maha on mennyt ummelle :(

Meillä kans riittää näitä neuvojen antajia, mutta tietävät jo että olen aina pitänyt oman pääni ja tehnyt niinku itsestä hyvältä tuntuu. Pojan itkusuuteenkin saatiin roppakaupalla neuvoja ja monet olivat sitä mieltä, että huutaa nälkää vaikka parhaimmillaan imetin tunnin välein ja syömisen jälkeen oli itku entistä herkemmässä! Sanoinkin, että tervetuloa tänne meille vaan ruokkimaan sitten poikaa ja varautukaa kantamaan n.18h vrk, koska sitähän se viime vko käytännössä oli ;)

Vauvan rytmistä, meillä ollaan taas sillä linjalla että herättelemään ei aleta koska terve vauva kyllä herää nälkäänsä! Illalla kun itse mennään nukkumaan ja jos poika hereillä ettei ole pullolle nukahtanut niin valot ollaan laitettu pois ja pian poika onkin ollut unessa, seurustelemaan ei aleta yömyöhään.

Ulkoiltu ollaan jo 3pv:n ikäisenä ja toisin kuin monilla meillä pukeudutaan varsin kevyesti bodyyn, sukkiksiin, housuihin, haalariin, kypärähattuun ja tumppuihin.Ulkona poika on aina tyytyväinen ja yleensä nukkuu, joten ei sillä varmaankaan vilu ole.Vaunuissa on pehmeä, lämmin kantokoppa, eikä muita peittoja tai makuupusseja. Kahviloissa ja kaupoissa ollaan pyöritty ja ihmiset on tullu poikaa ihastelemaan eikä olla pois häädetty, mutta ei myöskään mitään tauteja(flunssaa)saatu! Jotenkin tällasissa asioissa olen aika rento, mutta muuten vähän hysteerinen pojan puolesta joskin sekin jo rauhottumaan päin!

Tänään käytiin lastenvalvojalla hoitamassa isyyden vahvistus ja luulin jo, että turha tenttaaminen niissä tilaisuuksissa on jäänyt pois ajan myötä mutta eipäs vaan mitään! Mua vähän huvitti koko tilanne ja sitten sitä lastenvalvojaakin alko naurattamaan vaikka piteli pokkaa!
 
Aurinkoista alkuviikkoa täältäkin :wave:

Ja hirmuisesti taas onnitteluja kaikille vauvaantuneille!!! :flower: Erityisesti Ninnille, kärvistelit jo niin pitkään :hug: Onnea pörrötukkaisesta rinsrenssasta :heart:

Täällä kaikki hyvästi ja rauha maassa! Eilinen meni aika hektisissä merkeissä vanhemmilla, poitsulla aika leppoisasti - oli nääs ristiäiset :heart: Nimeksi tuli se aiemmin mainitsemani "työnimi" ja juhlat meni hyvin. Päivänsankari veteli sikeitä koko kastamisen ajan ja vielä juhlissakin nukkui välillä silmiään availlen, vaikka kiersikin sylistä syliin. (Tankkaus osui siis kohdalleen ;) eikä meidän pelkäämää kirkon akustiikan kokeilua tullutkaan)
Kauheesti tuli lahjoja, vaatetta hirmuinen pino, valokuvakehystä, albumia, lusikkaa, peitto ja tyynykin ja pehmoleluja etc.

Tänään nukuttiin taas 10:een, joten samassa rytmissä näköjään ollaan kesäajasta huolimatta..

Nyt pitäis alkaa raivaamaan pöytiä, kun joka paikassa näyttää olevan tavaraa (ja syötävää), kastejuhlat oli kirkolla, mut pitihän ne jäljellejääneet kamat tuoda takaisin kotiinkin.... *huoh*
Hyvät ja huonot puolet tossa kirkolla juhlimisessa; paremmin mahtuu sinne, astiat ja kaikki valmiina, ei tarvii siivoo/järkkää tiloja kotona, mut sitten toi roudailu onkin aika kiitettävää... Voileipä- ja täytekakkuineen, kukkineen, juomineen ja kaikki muut jutut päälle. Mut suoriuduttiin siitä ehkä jopa kunnialla B)

Ei maar, nyt hommiin, on vaan lusmuiltu kundin kaa sohvalla koko päivä ja nyt hän onpi sängyssä päikkäreillä, joten nyt tarttis mamman tehdä jotain :D

Aurinkoista päivän jatkoa kaikille :hug:

Hexodus ja "Taisto takatukka", huomenna 6 vkoa :heart:
 

Yhteistyössä