~ ~ ~ MAALISVAUVAT 2008 *~Huhtikuussa -08* ~ ~ ~

Marmeladi: Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja on se, mistä nimen taustat selvitetty. Ja netistä löydettiin aika samansuuntaisia selityksiä. Musta on kiva tietää, mistä nimi on tullut.

Enne: Jaksamista sulle! Kuulostaa niin hurjalta että ei voi muuta kuin kauhistella!! Toivottavasti aiot tehdä hoitovirheilmoituksen. Mulla tuli kans jälkivuodon loppumisesta n. 3 vkon päästä kirkasta veristä vuotoa (vähäistä) ja sit sitä tuli taas 2 vkon päästä edellisestä. Luulin, että nää jälkimmäiset ois kuukautiset ollut, kun sitä tuli pari päivää pikkarisuojiin. Ekalla kerralla tuli vaan reilun päivän.

Mama-L: Meillä on kanssa neiti, joka on tosi tarkka rytmistään. Päivällä ei niinkään raivoa, jos menee sekasin unet, mutta ottaa rytmin kiinni yleensä. Illalla tulee huuto, jos ei saa ruokaa 19-19.30 aikana. Yleensä syötän noin 19 alkaen ja sit pesut, jonka jälkeen lisää ruokaa ja unille. Jos tullaan kotiin vasta myöhemmin ja syödään, niin neiti raivoaa eikä jaksa/tahdo syödä...

Just pestiin neidiltä kakat puolesta selästä asti, kivaa!!! Huomenna otetaan Rotarix-rokote ja toivotaan, että ei tule ripulia. Ja parasta on rokotteen toimia, koska oli niin saakutin kallis!! Olkaa te onnellisia, ketkä saatte ilmasiksi.

Nyt päiväteelle ja ristiäiskakulle. Isäntä yrittää esitellä vauvaa kamuilleen webkameran kautta 400 kilsan päähän, joten äiti saa rauhallisen teehetken.

Misupai ja Siiri
 
Tulin pikaiseen ilmoittamaan että meidän poju sai tänään nimekseen Mikael Lauri Eemil :heart:

Taas en ole aikoihin täällä kerennyt lukemaan tms. Koitan joku päivä keretä ajatuksen kans lukemaan kaikki uudet jutut =)

Heidi ja Mikael 1kk 1vko 6pv :heart:
 
Pitää vielä tulla hehkuttamaan tuota vauvahierontaa...

Eilispäiväkin meni tosi mukavasti, koko päivänä ei ollut turhia itkuja, tyttö jopa nukkui päiväunet. Normaalisti seitsemän aikaan alkavat iltakitinät alkoivat vasta yhdeksältä, ja kun sitten omatoimisesti hieroin tyttöä puolisen tuntia, niin rauhoittui siihen niin, että nukahti syönnin jälkeen jo ennen kymmentä ja nukkuu nyt vieläkin. (Yöllä on kyllä syöty kolmesti.) Kohta pitää varmaan ruveta herättelemään, että ehditään neuvolaan.

Suvitus, tosi hienoa kuulla, että vaivat on helpottaneet. Skog ja funny, miten teillä menee?

Bellona ja :heart: 1 kk 2 päivää
 
Taisin liian aikasin hehkuttaa :ashamed: Samat vaivat jatkuu edelleen ja eilen taas oli huutoa varmaan parisen tuntia :ashamed:
Ja mikään ei auta mut hetkellisesti hiljenee funnyn mainitsemassa asennossa olkapäällä mutta siinäkään en jaksa kauheen kauaa pidellä, ehkä jonkun vartin :ashamed: Ja sit ku vaihan asentoa ni sama huuto jatkuu..
Mut näin taas täällä ja huomenna neuvolaan jonka jälkeen lääkäriin. Oikeen harmittaa et ne on peräkkäin mut eri rakennuksissa ni joudun tyypin pukee ja riisuu, pukee ja riisuu ja just näihin päikkäriaikoihin :ashamed: :ashamed:

Mut kiva bellona et menee noin paljon paremmin!

Suvitus+koko perhe kotona mut muut nukkuu joten mä hengailen tässä koneella B)
 
:wave: :wave: :wave:

Kävin lueskelemassa...

Huono päivä; blues jyllää. Luulen että ne aiemmin mainitsemani ongelmat miehen kanssakin johtuu vain tästä... kun tuntuu että se ulottuu kaikkiin, jopa kavereihinkin. Tuntuu etten jaksa tykätä oikein kenestäkään, ja myös siltä, että kukaan ei voi tykätä minusta!

Äh, en ehdi enempää, neiti heräs, yritän myöh. kertoa lisää!
 
Täällä taas!

Tsemppiä Ippu bluesiin!! :hug:

Enne kurjan kuuloisia lääkärireissuja ja sairastelua. Tsemppiä sinnekin :hug:

Bellona, Suvitus ja Funny meillä on nyt yhtäkkiä ollut kaksi peräkkäistä iltaa ilman huutoja? Olen vauvahironut massua netistä löytämieni ohjeiden mukaan, mutta sitä enemmän tuntuu olevan vaikutusta sillä, että olen tarjonnut tissiä joka inahdukseen iltaisin... Musta kun tuntuu, että mulla on entisten suihkutissien tilalla tyhjät reput... Öisinkin typy tuntuu olevan ihan koko ajan syömässä... Voi onnea teille joiden vauvat nukkuu pitkiä pätkiä! Joka tapauksessa jaksan paremmin valvotut yöt kuin raastavan itkun! Nämäkin pari vapaapäivää auttavat taas jaksamaan, vaikka se jatkuisikin jo tänä iltana...

Rhea
mulla oli joskus Cerazettet ja kuten jo aiemmin kirjoitin, mulle tuli niistä jatkuvia tuhruja ja muuta ongelmaa. Lopetin sitten aika lyhyeen...

Te joiden vauvoilla on rytmi: miten te sen olette luoneet? Meillä on aika heikkoa sen suhteen, kun neidin unet ovat aina erilaisia ja kovin vatsasidonnaisia... Ja vatsaan vaikuttaa näköjään se, miten imetys sujuu.

Ristiäiset meillä oli ja menivät tosi hyvin, vaikka ilta ol huudettu ja yö valvottu. Saman tien oli huudoton ilta ja typyn näpyt paranivat. Ne taisivat olla stressihormoninäppyjä :LOL: Onnea kaikille hienoista nimivalinnoista!

Nyt viikkaamaan pyykkejä, kun typy nukahti tissille!

Skog

p.s. Misupai laitoin sulle yv:tä!

 
Ekaks onnittelut kaikille jo nimen saaneille!! Nyt sitten jäädään odottelemaan rippijuhlia...

Meillä tänään 2 kk neuvola ja mitat oli seuraavat: 5290g ja 59cm. Pelkkää tisumaitoa saa. Samalla neiti sai rota-rokotteen, katotaan tuleeko oireita. Toivottavasti ei. Seuraavalla kerralla annetaan tehoste ja ensimmäinen rokotusohjelman mukainen piikki.

Ai niin, ilmoitin meidän neidin muskariin ens syksyksi. Vielä jos löytyisi kiva vauvajumppa, niin sitten sinnekin. Olisi ihan kiva tutustua kylän samanikäisiin vauvaperheisiin, koska on muutettu tänne muualta eikä tunneta samassa jamassa olevia. Kavereita meillä kyllä on tuossa pääkaupungissa, mutta ei tässä kylällä ja se olisi kyllä kivaa.

Nyt pyykin lajitteluun ja neidin iltatissittelyille.

Misupai ja Siiri 2kk 6 vrk

 
Pitkäkoipi ja pikkuneiti ilmoittautuvat vihdoin!
Meidän neiti siis syntyi 4.4. klo.11.17 12 tunnin luomusynnytyksen jälkeen (40+5). 4310g, 52cm ja pää 34,5cm.

Mä repesin pahasti ja kursivat sitten leikkurissa. Muuten synnytys sinänsä meni ihan jees. Neiti alko heti heräämössä imee tissiä hienosti ja on osannut sen homman hienosti sen jälkeenkin. Pari viikkoa meni maaten imettäessä kun en pystynyt istumaan ja yöt neiti on vielä nukkunut mun/meidän vieressä. En oikein kyennyt öisin nosteleen sitä siihen piku korisänkyyn joka on meidän sängyn vieressä.

Tissi on maistunut...iltaisin usein 4-5 tuntiakin putkeen..huh huh. Tuttia ei oo huolinut niin millään. On ostettu kaikkia eri mallisia tutteja ja nyt ehkä on löytynyt sellanen joka kelpaa meinaan justiinsa imi n. 10min. tommee tippee tuttia nukahti se suussa. Täytyy pitää sormet ja varpaat ristissä et se rupeis kelpaamaan. Ei meinaan rinnat kestä noita iltaherkutteluhetkiä ;)

Meilä neiti on nukkunut yöt alusta asti hyvin. Nukkuu koko yön periaatteessa. Syö vaan siinä sivussa 2-5 kertaa ja nukahtaa nopeesti siihen tissin viereen ja mä oon saanu tosi hyvin nukuttua siinä imettäessäkin. Aamuisin mennään yleensä lenkile siiinä 9-10 maissa ja sit neiti nukkuu vaunuissa 1-3h. Sit syödään ja ollaan hiukan hereillä, vaihdellaan vaippaa ja kiukutellaan ym. Sit iltapäivällä kans yleensä vaunuillaan jollon nukkuu kans 1-2h. Sit taas ollaan heriellä ja ilta menee enempi vatsavaiva kiukkujen kanssa temppuillessa ja tissillä. Sit klo.20-22 neiti ottaa iltanokoset ja sit 23maissa suunnilleen päästään iltapuuhien jälkeen nukkumaan yhdessä. Aamuisin herätään joskus siin 8 maissa. Eli unen puolesta homma ok.

Vatsavaivoihin meillä menee Rela tipat ja Disflatyl 2x päivässä. Tuntuu auttavan koska neiti piereskelee nyt ihan komeesti. Parempi ulkona kun masussa. Jekovit on aloteltu tällä viikolla ja nostellaan pikkuhiljaa sit annosta siinä.

Rotavisusrokote aiotaan ottaa tossa sit muutaman viikon päästä.

Mitäs muuta...niin no ristiäiset meil on vast toukokuun lopussa just ennen kun neidillä tulee 2kk täyteen. Nimi on jo valmiina ja äiti auttaa ristiäisjärjestelyissä eli ne pitäis menevän aika helpolla.

Nyt kun taas pystyy istuun koneella niin koitan taasen alkaa käydä täälläkin ahkerammin.

pitkäkoipi + fiina 3vk 3pv

 
Myöhäistä iltaa..

Meillä olivat vanhempani pohjanmaalta kyläilemässä pidennetyn viikonlopun. niin se eka lapsenlapsi sulatti isovanhempien sydämet. Voice sai välinimekseen Pirjo-Anneli, äitini nimeämänä kun ei kerta oikeaa kastenimeä suostuta ennakkoon paljastamaan ;)) Muutamat naurut on Pirjo-Annelille tullu naurettua!

Täällä menee edelleen hienosti. Herätään aika tarkalleen 9 aikaan. päivä unet 12-14 ja 15-17 riippuen vähän missä mennään. Ilta ollaanki hereillä klo 22 asti seurustellen ja hulluna tissiä syöden. Sitten lähteekin taju, käärin hänet kapaloon. Hän nukkuu tyytyväisenä aamuun asti 1-2 syötöllä jonka jälkeen nukahtaa uudestaan heti. Kapalo on muutekin huippu hyvä, koska ei tule näitä "lämpötilan vaihteluja" siirtäessä vauvaa häkkisängystä viereen ja taas takas...
Tilasinkin netistä oikein kapaloliinan joka pitäis tulla ke postissa.
Vaaveli siis jatkaa kilttinä olemistaan =)

te kenellä on käytössä hoitopöytä! Mistä olette sen ostaneet, millä hinnalla?
Me ollaan nyt sittenkin päädytty hakkimaan sellainen. Tällä hetkellä mulla on ikean puhallettava hoitoalusta pesukoneen päällä (kapea, pieni päältä ladattava kone) joka on nyt jo epäkäytännöllinen ja jokseenkin jo vaarallinenkin.
Käytiin tänään kiertää huonekalu liikkeitä ja tuntuu et nuo hoitopöydät on niin hullun kalliita. Haluan ehdottomasti sellaisen leveän johon päälle hoitoalustan lisäksi jää tilaa purkeille ja tykötarpeille. Mielellään alaosa sais olla lipastoo, mihin mahtuu paljon tavaraa..
Ainut hyvä mikä löydettiin oli jysk:ssä. 3laatikollisen lipaston päällä leveä hoitotaso. hinta suolainen 199e. Ikeassa on edullisia, mut ku ei sen takii viittis lähtee espooseen ajaan. Pianhan se tulee tännekin mut pärjäänkö 1,5kk ilman... Auttekee ken ossaa !!

Nyt me lähdetään miehen kans saunaan, pienokainen on tyytyväisenä jo untenmailla!

Minä ja Pirjo-Anneli alias Voice 2vko 2pv
 
Funny, ei meilläkään ole päivässä juuri muuta rytmiä kuin se, että aamuherätys on kymmenen maissa (itse olen alkanut nousta jo paljon aikaisemmin, että jossain vaiheessa on omaakin aikaa) ja nukkumaan mennään noin yhdeltätoista. Olen vain yrittänyt lohduttautua sillä, että onhan tuossa rytmittömyydessä se hyvä puoli, ettei omia tekemisiä ja menemisiä tarvitse suunnitella vauvan rytmien mukaan. :LOL:

Meillä oli eilen neuvola, saatiin resepti rotavirusrokotteeseen. Täällä sitä ei tarjota, mutta aiotaan kyllä itse ottaa. Ihmettelin, kun joku täällä puhui kolmesta pistoksesta, kun meillä neuvolatäti sanoi, että kaksi pistosta riittää - yksi kahden ja toinen kolmen kuukauden iässä. Ja, kuten täti totesi, ruoka-aikana on oltu selvästi kotona, kun tytöllä oli painoa jo 3970 g (2864 g) ja pituutta 54 cm (48 cm).

Nyt alkaa tytön aamuähinät...

Bellona ja tyttö (huomenna 5 viikkoa)
 
Moi!

Pikakuulumisia pohjoisesta.
Pikkupoika on nhyt 6 vkoa ja 3 vrk.
Tehtiin viikko sitten iltaitkujen jälkeen radikaali päätös ja lopettiin Jekovit, Rela ja Disflatyl kerralla kaikki viikoksi. Auttoi mahakipuihin selvästi, aloitettiin samalla hierontakokeilut masuun.
Eilen sitten annettiin Jekovitiä taas pitkästä aikaa ja kaksi tippaa ja kamalat masuvaivat alkoivat iltapäivällä ja iltakin meni kipuillessa, yön nukkui rauhallisesti, mutta aamulla tuli kamalat itkut, mitä ei ole vielä ikinä tapahtunut. Maha oli pinkeä ja kova.
Pakko alkaa uskoa että jekovit sen teki?
Ei tiedetä miten jatkaa, tänään yki tippa Jekovitiä ja pari Disflatyliä ja paljon hierontaa. Ihan kamala katsella pinetä, jolla mahaa vääntää. Itku oli todellista huutoa.

Onko D-vitamiinia pakko antaa? Täällähän paistaa kohta aurinko yötä päivää..

Muuten menee hyvin, poika kasvaa ja hymyjäkin on alkanut tulla. Rotarix ostettu ja saadaan ensi kerralla neuvolassa. Rotarix on kahden kerran annos, se kolmen kerran annos on joku toinen Rota-rokote.

Nimiäiset ovat tämän viikon lauantaina mummolassa.
Mummo on luvannut tehdä karjalanpiirakoita, itse tilattiin kakku ja voileipäkakku leipomosta. Toinen mummo tekee lusikkaleipiä. Sitgten on vielä leipäjuustoa ja hillahilloa. Proseremonioilta tilattiin todistukset kummeille ja pojalle itselleen, tosi hienot ovat, suosittelen!
Itsekin sain ostettua asun, paidan ja hameen, kengät puuttuvat. Ahdistaa, kun piti ostaa kokoa isompi hame, kuin ennen, mutta maha on edelleen iso ja tuntuu että sektioarven takia ei pääse edes laskeutumaan normaaliin asentoon. Milloinkas niitä vatsalihaksia saikaan alkaa harjoittamaan?

Nyt mentävä, lähdemme kaupassa käymään koko perhe.
Ilosta olemista kaikille!

:) Kellukka & Pikkupoika 6 vkoa & 3 vrk

Ainiin kantoliina on tosi hyvä kärttyisen vauvan rauhoittelussa ja valveillaolevan vauvan mukana pitämisessä. Suosittelen!
 
Todella ihanaa kun nuo ilmat on nyt pysynyt näin hyvinä. Eilen kyllä taisi vähän ripsautella vettä, mutta oli lämmin kuitenkin.

Onnittelut uusille virallisen nimen saaneille! Kivoja nimiä kaikilla! Olisin voinut laittaa omillenikin! :flower:

Ennelle ja Leolle voimia. Ihan sydämestä riipii lukea tuollaista. Voi pientä!

Jaksamista myös itkuisille vauvoille ja vanhemmille. Raskasta aikaa, mutta onneksi ohimenevää. Vaikka tiedän, ettei se paljoa siinä kohtaa kun asia on ajankohtainen, niin paljoa lohduta.

Meillä on tainnut iltaitkut jäädä unholaan. Ristiäisten jälkeen ei yhtään itkuisuutta ole ollut. Päinvastoin, nyt parina päivänä on niitä kauan odotettuja hymyjäkin saatu! Ihanaa!

Angelin hehkuttama kapalo on meilläkin alkuaikoina hyväksi todettu. Meillä oli myös sellainen kapaloliina. Todella kätevä, kun oli se tarranauha, niin aina sai tehtyä hyvän kapalon, jopa isältä kapaloiminen onnistui.. Nyt se liina on jo jäänyt pieneksi, eikä enää niin kapaloa ole kaivattu.

Pitäisikin tästä laittaa noita pieneksi jääneitä vaatteita myyntiin. Päätin, että myyn heti kaikki pois, kun säilytystilaa on niin minimaalisesti. Tietysti jotain jätän muistoksi.

2kk neuvola oli viime viikolla. Painoa oli kertynyt 5 660g ja pituutta 58,5cm. Ajattelin, että pituutta olisi tullut enemmänkin, kun tosiaan suurin osa 62cm yläosista on jäänyt pieneksi. Ehkäpä sälli on vaan niin harteikas ja pitkäselkäinen. Jalat sitten tumpit. :LOL: Kovasti sai poika kehuja jäntevyydestä ja rauhallisuudestaan. Kyllä ne kehut aina äidin mieltä lämmittää.

Makeutusaineista piti kysymäni. Mitäs te olette mieltä? Siis kun juon todella paljon päivän aikana ja vedestä en tykkää, niin voinko huoletta juoda light-mehuja? Tavallisesta mehusta tulee meinaan aikast paljon kaloreita... Vaikuttaako makeutusaineet vauvaan? En muistanut tuota neuvolassa kysyä.

Oonaliina + Arttu 2 kk
 
mukavan aurinkoinen päivänalku ainakin täällä Keski-Suomessa tänään, pari päivää on ripsinyt vaan vettä kokoajan niin ei oo huvittanut lähteä vaunuilemaan. Tänään vois tehdä pikku lenkin, täytyiskin viedä ristiäiskutsut postiin, kun semmosia oon täällä aikani kuluksi väsäillyt. Löysin netistä vinkkiä kun joku oli laittanu kutsuihin runoksi "Kaikki on vinksin vonksin, tai ainakin heikun keikun, arvaas oikun eikun, kuka oon joko arvaat sen? Ullan nimi on Ulla, nimi toinen vaan on mulla, jos et millään arvaa kerromme sulle sen." Musta toi oli hauska, joten pistin sen meidänkin kutsuihin. :) 11.5 sitten juhlitaan, onneks sisko tulee auttamaan siivoomisessa ja mummot hoitaa leivonnat niin mulle jää sit vaan tätä kodin laittamista.

Meillä pieni nuhanenä talossa edelleen... Alan jo huolestumaan kun kolmatta viikkoa jatkuu ja loppua ei näy... Joka ainoa aamu nenä ihan tuhannen tukossa, keittosuolatippoja kuluu ja nyt on alkanut vähän hengityskin rohisemaan. Kun ei vaan korviin menis. Mulla oli itelläniki sillon kuukaus sitten se kolme viikkoa kestänyt influenssa, jos toi on sama pöpö niin eiköhän se sit itelleen ohi mee, kun kuumettakaan ei oo... Syömistä vaan haittaa toi nokka kun meinaa hirveet raivarit saada joka kerta ku henki ei kulje. Pitäiskö soittaa terveyskeskukseen, mitä mieltä ootte? Oisko jollain jotain hyviä vinkkejä tukkoiseen nenään keittosuolatippojen lisäksi?

Rotavirusrokotteesta, me pyydettiin se isoisovanhemmilta ristiäislahjaksi (hempeetä...) mut kun hinta on se 170? niin ei paljon naurata, ja haluan sen ehdottomasti, koska meillä on 2 päiväkotilaista täällä puolet ajasta ja jos se jostain napsahtaa niin sieltä. Me aiotaan ottaa se 3 annoksen Rotateq-rokote. Nlatäti sano et siinä on laajemmalti vielä niitä vaikuttavia aineita ku Rotarixissa, eli saattaa ehkäistä useampia ripulitauteja, tästä ei kyllä mitään varsinaista varmuutta ole. Ja siis Rotarixhan ehkäisee myös 70% muistakin ripulitaudeista hyvällä todennäköisyydellä, eli rokotteen ottamista harkitseville tämäkin tiedoksi... Ja rotavirus on kammottava taaperoikäisellekkin, saatika sitten pienelle vauvalle. Ja siis - olenko ymmärtänyt jotain väärin mutta eihän sitä millään piikillä pistetä, vaan liuos annetaan suuhun.

funny, en ole tiennytkään et aspartaami voi aiheuttaa masuvaivoja? Mulla on kulunut veden lisäksi light-limuja hirveesti kun ei aina jaksa vettä juoda... Mut en oo kyllä huomannut yhteyttä et tekis neidille kipeetä mahaa. Tosin toi taitaa olla aika teräsvatsainen, masuitkua on erittäin harvoin, paukut ja röyhytkin tulee hyvin... Ainoo mikä tekee niin luulen et toi Jekovit toisinaan, ollaankin harkittu siirtymistä Deetippoihin kun ne on sopineet niin monelle.

Rytmistä oli viel juttua... Meillä se menee jokseenkin niin että ylös 8 jälkeen, aamu-unet 9.30-11, seuraavat unet 12-14, sitten pitkät päiväunet 15-18, ehkä pikkunokoset sit seitsemän aikaan vielä, ja yöunille aika tarkalleen 21 aikaan jos ei mikään suututa ja kaikki on normaalisti (nyt esimerkiks toi nenä suututtaa ja syönnit kestää kauemmin). Ja yön aikana syö 2-3 kertaa. Eka pätkä unta on 6 tuntia ja syönti 3 aikaan, seuraava syönti 6 aikaan. Tyttö tahtois yleensä herätä jo 7 mut yleensä annan vielä pikkutäytöt ja nukutaan sinne reiluun kasiin. Ja meillä päästiin rytmiin aika luonnostaan, sen Wahlgrenin imetysohjelman opastamana... Ja sittenkun siihen päästiin, niin nyt tyttö on siitä erittäin tarkka, vieraat paikat jos sotkee unia niin sitten tulee helposti iso kiukku.

Nyt taidan ottaa vielä kupin kahvia ja laitella pyykit... Pitäis varmaan kans alkaa pakkaamaan kun ollaan huomenna lähössä 4 päiväksi Helsinkiin. Ja huomenna pitäis myös vauva jättää nonnalle (mummille) vähäks aikaa hoitoon ku lähetään miehen kans käväsee rimpsalla, jännittää!!! Jos ottais muutaman kupposenkin... Saa nähdä maltanko olla poissa ton tipusen luota. 2 tuntia on tähän asti pisin aika mitä oon ollu, ja sekin teki hirveen tiukkaa. Onneks toi on osaava pullosyömäri niin ei tartte siitäkään sit huolia.

No tämmössii,
t. mama-L & Tipunen 1kk, 1vk & 2pv. :heart:



 
Kellukka me lopetettiin ainakin Jekovit noiden masuvaivojen takia. Ei se mun mielestä ole niiden arvoinen kun D-vitamiinia saa kuitenkin keväällä auringosta eikä sitä edes käytetä esim. Britanniassa tai Kanadassa.

Siirryn tästä huutelemaan isompia kestovaippoja kun tyttö napittaa kerrankin rauhallisesti sylissä... On ollut mahasta asti niin toimelias pakkaus että touhua pitää yleensä olla koko ajan.
 
Kellukka: mistä päin pohjosta oot? me täältä Rovaniemeltä :)

Angel: mie olen hoitanu ihan sängyn päällä. Saapi siinä ite istua samalla ku kamua hoitaapi ja eipä tarvi pelätä että tippuis lattialle.

Marmeladi *pikavisiitillä* B)
 
D-vitamiini-dilemman kanssa painiville sanoisin, että kannattaa ennen lopettamista kokeilla jotain toista d-vitamiinivalmistetta Jekovitin sijaan, esim. Deetipat ja mikäs se on se toinen vielä... en muista nimeä. Eihän sitä pakko ole antaa, ei kai pakko ole kuin kuolla jos on syntymään sattunu, mutta sitä suositellaan, ja kai ne on viisaammat sen tutkineet että siitä on jotain hyötyä jos vauva/lapsi sitä saa, joten... Yrittäkää vielä jotain toista valmistetta, vauvan parhaaksi se on! Olettaen että se toinen valmiste ei aiheuta vielä pahempaa kitkua... :/

En ole oikein jaksanut kunnolla kuulumisia kirjoitella, kun tuntuu, että ei meillä oikein ole mitään kuulumisia. Arkeen on tullut joltisenkinlainen rytmi nyt; herää puoli 8 maissa, syöttö+hoitelut+seurustelu, jaksaa valvoa siinä kohtaa n. tunnin-puolitoista. Sitten unille ulos, minne me esikoisen kanssakin sitten suunnataan, ja saatetaan käydä vaunuttelemassa. Nukkuu n. yhteen asti, tosin sinnikkäästi yritän tuttia tarjoamalla saada jatkamaan uniaan hetken, ehkä kahteen asti, että saisin itse pienen siivun päivästä ihan vain itselleni ja mieluisille puuhille, mutta aina se ei onnistu. Tässä kohtaa valvoo taas tunnin-puolitoista, ja menee sitten toisille päiväunille, jotka kestää viiteen-kuuteen asti. Illalla jaksaa valvoa puolitoista-kaksi tuntia, ja sitten yöunille. Nukkuu siis kahdet päikkärit vain, kahdet pitkät, ja yöllä nukkuu hienosti; nukahtaa omaan sänkyyn ja siinä 20-21 välillä, ja nukkuu aamuun puoli kahdeksaan, välillä syödään kaksi kertaa.
Suurempia kitinöitä ei ole nyt ollut, kun masu lie rautalääkkeeseenkin jo tottunut, tosin sen annos ei ole meillä nyt niin suuri kuin pitäisi; kuuluisi painon mukaan antaa 0,4ml mutta annamme vain 0,3ml, ainakin nyt jonkin aikaa, ehkä sitten lisätään taas kunhan paino hitusen tuosta vielä nousee. Oon aatellu sen niin että parempi antaa sitä ees vähän, kuin olla kokonaan antamatta. Ehkä muuten d-vitamiiniin voisi päteä sama; parempi antaa vaikka vain 2 tippaa (jos vauvan masu kestää sen muttei viittä) kuin olla kokonaan antamatta.

Maidon kanssa tuntuu että ihan kai nämä hanat ehtyy, kun tunnostaa että ihan tyhjät pussukat roikkuu enää... raskausaikana ostamani 75E-imetysliivit on isot, vaikka alkuun oli just passelit, onneksi on toiset kokoa 75D, ne passaa. Pitänee ostaa toiset jos näyttää että tähän jäädään näitten riippuskoiden kanssa! ;)

Isomman muksun kanssa enenmmänki on ongelmia, kun uhmaikä tuntuu vallanneen taloutemme. Tai mistäpä sen tietää onko mustasukkaisuutta kuitenkin, mutta ihan yleispätevä sääntö on että mitään en usko ja jos yrität katsoa minua vihaisesti niin minä nauran sinulle päin naamaa äiti, hah hah!! :eek: Joten... ja sitten kun oma mieli on tällainen kuin on, eli ajoittain aika pirhanan matala, ni tuntuu että ei jaksa... ei jaksa tapella, ei jaksa jankuttaa, ei jaksa kai kohta rakastaakaan... mutta sen tiedän että tuo moinen tunne johtuu vain tästä mun omasta päästä, tämä sama oli viime keväänä kun masennusta sairastin, siitä sen ylipäätään tajusinkin etten ole terve. Tänään olen taas menossa psykologin juttusille, varmaan on jostain lääkkeistä puhetta, kun niistä vähän puhuttiin jo viimeksi. En vain oikein tiedä mitä mieltä niistä olen, kun tämä imetys on minulle hurjan tärkeää. Koen epäonnistuneeni jo raskaudessa, ja jos imetyskin "epäonnistuu" sen takia että joudun aloittamaan lääkityksen, niin en tiedä kestääkö tämä minun mieleni sitä enää... on tosin olemassa kuulemma jokin lääke jota voi imetysaikanakin käyttää, mutta sopiiko se minulle, sitä emme tiedä. Eikä ehkä jaksaisi alkaa kokeilemaan, olisi helppoa aloittaa se sama lääke jota olen joskus käyttänyt... Huoh. Johan tuli selostus, vaan sainpahan pois sisältäni!

Tässä kai tärkeimpiä... jatkan surffailua =)

Ippu :heart: Annika
 
Taas ois hetkinen omaa aikaa,jos sitä vaikka ehtis jotain kirjottaaki,tosin yleensä alkaa itku aina ku pääsen tähän,mut jos ois täl kertaa parempi onni =)

Rytmeistä olitte puhunu,meillä ainoa rytmi on siinä et aamul ollaa yheksän aikaa ekoil päikkäreil,siitä sit riippuu miten se loppupäivä muotoutuu,joskus nukkuu kerrallaan 4-5h ja toisinaan herää tankkaamaan välissä ja sit saattaa nukkuu neljäänki asti,mut melkeinpä sen tunnin-kaks jaksaa kerralla olla hereillä,yöunille käynti teettää töitä,mut sit ku nukahtaa ni nukkuu 2-7h riippuu iltatankkauksesta ja yöllä kyllä nukahtaa tissin viereen mut auta armias jos se tissi siit sattuu liikkuu ni herää heti ja ei muuta ku tissiä taas suuhu et saa unen päästä kiinni,sänkyyn saa takas nostettua,jos pysyis ite niin kauan hereil et vauva ehtis nukahtaa kunnol,mut harvoin sellasta pääsee käymään :ashamed: aamulla sit herätään seittemän ja kaheksan välil.

Angel meillä on jyskin hoitopöytä,ostettiin käytettynä tutuilta,ku ne tosiaan on aika hyvän hintasia uutena,koita kysellä jos jostain käytettyä saisi,toi vaan sais olla mulle pikkasen matalampi ku ei mul oo pituutta ku 160cm ni saa itel olla kädet tosi korkeel et saa jotai tehtyä mut kai siihe tottuu.Esikoisel meil ei ollu hoitopöytää ja silloin meidän sänky hoiti sen homman ja kaikki viel silloin sanoi et pitää olla hoitopöytä samas huonees mis on pesupaikkaki tai muuten saa siivota pissoja lattialt jatkuvasti,mut eipä tarvinu esikoiselt siivota kertaakaa vaik läpi kämpän piti aina kulettaa,mut nyt ku on toi pöytä tuol pesuhuonees ni nyt ollaa jo siivottu pissoja useaan otteseen =) menihän taas asian vierestä :/

Meillä oli tänää neuvola käynti painoa nyt 4855g,pituus 56cm ja pipo39cm ja ikää nyt 18vrk,ihan hyvin oli painoa tullu 11päiväs 400g.Piti kaivaa esikon neuvolakorttiki esiin ja hän on ollu näissä mitoissa kahen kuukauden ikäsenä :whistle: oli kyllä syntyessäänkin paljon pienempi :) Nuhanki se pukkas eilen päälle ja nyt on neiti aika tukkonen,mut muutoin meillä on sujunut oikein hyvin,keväästä nauttien =)

Klara vappen :wave:

Meillä on miehen kanssa huomenna 8v päivä :heart: juhlistetaan simaa juoden ja munkkeja syöden :p

Piitsi ja Vilma 2vk4pv
 
Terppa! :wave:

Neuvolassa ja lääkärissä käyty:
Ikää 5vkoa 3pvää
56,3cm (55cm)
5470g (4480g)
Suluissa edelliset 2,5vkoa sitten.

Painoa oli tullut tosi hyvin mut pituutta vähemmän ku mitä odotin. Täytyy sanoa pojalle et pitäis kasvaa vähän muutenki ku leveyssuunnassa :whistle:
Ja pojan mummi osti eilen hienon uuden vaatekerran ja päätin ottaa reilut koot = 62cm mut ne oliki just passelit. Lienee meillä saman kroppainen kuin olikos se oonaliinalla vai kenellä kun jalat tumpit :D
Mutta pääasia että kasvaa! Lääkäri kehui myös, tosi hyvin kasvaa ja kehittyy, melkein kuulemma silmissä näki parin päivän kasvun :saint:
Masua opetti hieromaan joten tänään pääsee taas uusia jippoja kokeilee.
Kuunteli mahan ja sanoi ettei ole ns. koliikkivatsa kun kuuluu kuplintaa.
Mäkään en tienny et esim. aspartaami voi aiheuttaa!! :attn:
Oon syöny light-jugurtteja esikoisen kanssa niin oisko vastaus sitten siinä?
Tänään en tuota ilmavaivalitkua syö niin katsotaan loppuisko raastava huuto siihen.
Jos näin käy niin olen valmis palvomaan maata sun jalkojes alla joka tästä ilmoitit :LOL:

Seuraava käynti kuukauden päästä ja sillon myös tytön 2,5vuotis käynti samalla, huh, mitähän siitäki tulee.. Viimekski yritettiin vartti saada neiti seisomaan vaa'alle ja loppujen lopuks punnittiin vielä vauvatyylillä :D

Nyt jatkan rentoutumista; kahvia, viinirypäleitä ja netissä surffailua ikkuna auki B)

Suvitus+Vihtori 1kk 1vko :heart:
 
Moi! Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä. Ulkona ja kaupoilla ollaan paljon viihdytty. Koneella en oo taas pahemmin käynyt. Iltaisin oon mennyt hyvissä ajoin nukkuun, että jaksaa lasten kanssa päivät touhuta ja pitää kodin siistinä. Ekaa kertaa oon välillä ollut vähän väsynyt. Hyvät yöunet onneksi auttaa =)

Rotavirusrokotteesta: Se kolmen annoksen liuos aiotaan mekin Juliukselle ottaa. Joo, se annetaan suun kautta ja hyvä niin. Ei tuu lisää piikkejä. Neuvolantäti lähettää meille reseptin..niin ens viikolla mennään ensimmäinen annos ottamaan. Ja siitä kuukauden päästä toinen jne.

Enne: Voi teitä!Iso voima ja tsemppi:hug: täältä!

Onnea kaikille vauvoille omista nimistä :flower:

2kk neuvolassa käytiin tänään aamulla. Julius oli kasvanut tosi hyvin taas (suluissa syntymähetken mitat). Pituus 59,8 cm (50cm), paino 6, 840 g (4115g) ja päänympärys 39,5 cm (36,5cm). Täysi rintamaitoimetys on meillä. Neuvolantäti kysyi kaksi kertaa, että etkö tosiaan anna korvikkeita, kun niin isoksi on kasvanut. Ja ei olla koskaan annettu. Omaa tissimaitoakaan ei oo pullosta saanut, vaikka mun niin piti kaiken varalta tuttipullon käyttö opettaa.. Eikä poika koko ajan edes tissillä roiku, melko pitkät syöttövälit meillä on, paitsi iltaisin joskus kun oikein haluaa tankata yötä varten. Poika kannattelee päätään ja masulla maatessaan suoristaa lonkat kuin 3 kk ikäinen. Kehuja tädiltä vaan tuli joka asiasta :heart: Saa kyllä äidin niin iloiseksi ;)

Ippulle myös tsemppi:hug: ajatustesi kanssa.

Yöt Julius on nukkunut nyt välillä heräämättä ollenkaan edes syömään noin klo 21-08. Yleensä syö yössä kaksi kertaa ja syömisen jälkeen jatkaa heti nukkumista omassa sängyssään. Päiväunet nukkuu kahdet 3-2 tunnin ulkona vaunuissa. Välillä myös kotona sängyssään, jos unet jää ulkona liian pieniksi. Parina päivänä on nukkunut pitkät päikkärit sisällä. Vaunuissa on herännyt huutaan jo 1,5h jälkeen ja heilutukset ei oo auttanut.

Matkustamisesta ootte jutelleet. Me aiotaan reissata vaan täälä kotimaassa kesällä. Päivä Tukholmassa reissu tehdään. Muuten käydään lasten kanssa tietenkin Särkänniemessä, muumimaailmassa ja jossain kattomassa eläimiä. Vielä ei olla päätetty, että missä. Varmaan Korkeasaaressa tai Ähtärissä.

Eipä tänne nyt muuta. T: Jade ja Julius pian 2 kk :heart:
 
No hö!
Kirjoittelin aikani, kun yht'äkkiä ruutu pomppas etusivulle ja tekstit katos |O
Ei auta, ei auta....

Siispä HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!!!
Ja Ipulle iso :hug:
Tiedän muutaman ihmisen, jolla kevät on aika pahaa aikaa muutenkin, toivottavasti sullakin helpottais, kun kesää kohti mennään!

Mahtavat wappukelit ollaan näköjään saamassa B) Ei pitäisi ainakaan perinteistä räntäsadetta olla tulossa :D Tosin eipä tässä minnekään wapputorille olla menossa... Oottekos muut lähdössä "hulinoimaan"? Me laitellaan varmaan terdee kuntoon, käydään tänään hakee uudet kalusteet tohon lasitetulle osalle, JEEEE B)

Rhealle piti pillereistä kommentoida;
E-pillereissä (niissä perinteisissä yhdistelmäpillereissä) on esim. estrogeenia, joka ei ainakaan mulle sovi normaalisti (nostaa verenpainetta). En tiedä onko se just se vai joku muu ainesosa, jota ei imettäessä voi käyttää. Siksi imetyksen aikana määräillään noita minipillereitä, jotka on siis keltarauhashormonia. Noh, se(kään) ei sovi mulle(kaan) just ton tiputtelun takia.. Mulla kestää menkat normaalisti n. 2 päivää, ilman suurempia kipuja eikä vuotokaan suuren suurta ole. Kaksia minipillereitä olen kokeillut, just Cerazettee ja jotain toista, minkä merkkiä en muista, mut eniveis kummastakin sama juttu eli koko ajan pientä nippailua alavatsassa ja sitä vuotoo..... miks vaihtaisin huomaamattomat menkat tommoseen, kun koko ajan saa kulkee tampaxit kassissa tai paikallaan!? Ei kiva! :x
Jos ei Cerazette sovi sulle, pyydä lekurista joku toinen minipilleriresepti! Tosin kannattaahan niitä syödä jonkun aikaa ja vaihtaa vasta sitten, niin tietää tasottuuko se vuoto ja eihän elimistöäkään kannata rasittaa vaihtamalla koko ajan merkkiä.
Noh, tulihan sepustus, toivottavasti jotain tolkkua sait :whistle:

Menkat muuten alkoi toissapäivänä ja alkaa olla jo ohi. Kuukausi imetyksen lopettamisen jälkeen näköjään tuli eli ollaan nyt sitten "normikuosissa" - ainakin sisäisesti :D joku kumma etureppu vaan sitkeesti roikkuu tossa edessä :LOL:

Rytmeistä vielä;
Meillä ei oo mitään sen kummempaa rytmiä. Päivällä torkkuillaan pieniä unia pitkin päivää, ehkä kolmet päiksyt puolesta tunnista tuntiin. Jos ollaan ulkona, kundi nukkuu lähes koko ajan reissussa. Silloin menee siis pidemmätkin unet. Illalla syödään 19-20 aikoihin ja siitä alkaa "rauhoittuminen", yleensä sohvalla. Vielä toiset sapuskat 21-22 ja iltatankkaus on joskus 23-24 ja silloin siirretään omaan sänkyyn nukkumaan, johon nukahtaa hetken jokeltelun jälkeen. Viime yönä herätti ekan kerran juttelullaan 5:ltä, jatkettiin syömisen jälkeen unia ja herättiin aamulla n. 10.30, et ihan kivasti :xmas: Päivällä sit syödään parin tunnin välein, annan vähän pienempii eriä päivällä (120-150ml), jotta päiväsaikaan oltais enemmän hereillä ja sit yötä vasten syödään enemmän. Näyttää sopivan tällainen meille hyvin ja noudattaa myös tota masussaoloa.. aamun torkku ja illan virkku - niinku vanhempansakin :LOL:

Tosiaan aurinkoista vappua kaikille ja *haleja* mammoille ja masujen ulkopuolisille asukeille :hug:

Hexodus ja poitsu ... oisko 10 vkoa tasan tänään ... :heart:


Ainiin, joku muukin taisi vetistellä, kun pakkaili pieneksi jääneitä vaatteita pois, mää kans
:wave: ihan mieletöntä miten tää aika menee ja ipana kasvaa!!! Meiän iso pieni mies, juttelee jo täysillä... vissiin ranskaa, kun kukka on herran mielestä joku mikä sanotaan "flöörrr" :heart: :LOL:
 
Tuosta juomisesta vielä sen verran, että ns. normaalissa elämässä olen Vichyn suurkuluttaja. 1 1/2 litraa meni päivässä hyvinkin. Nyt en ole sitä juonut, kun sanovat että hiilihappokin aiheuttaa vauvalle vatsavaivoja.. Makeutusaineista lähinnä olen huolestunut niiden vaikutuksesta vauvan terveyteen. Odotusaikana vältin kaikkia makeutusaineita. Nyt on kovat vieroitusoireet tuohon juomiseen, kun vettä en yksinkertaisesti saa alas ja mehuja en niin viitsisi juoda. Olen nyt laimentanut omenatäysmehua lähes vedeksi. Sillä ehkä sitten mennään, kun mummon mehuvarastotkin on jo ehtynyt ja aika kaloririkkaita taitaa nekin olla.

Hoitopöytää ei muuten ole meilläkään. Alkuun oli pehmikettä tuollaisen tason päällä ja nykyisin "hoidetaan" melkein aina lattialla. Hyvää liikuntaa äidillekin se lattialle laskeutuminen ja varsinkin ylös nouseminen.

Niin ja siitä matkustamisesta. Ulkomaille emme vielä kesällä suunnista. Syys- marraskuussa olen haaveillut pääseväni rantalomalle etelään. Saas nyt nähdä sitten. Isommat lapset kovin odottaa, että päästäisiin taas menemään. Kesällä reissaamme omalle mökille 500 km päähän 4 viikoksi ainakin ja tietysti särkäniemessä yms. käydään. Pieniä viikonloppureissuja tehdään varmasti vanhempien mökeille. Olemme mökki-ihmisiä päästä varpaisiin. Luultavasti emme yhtään kesäviikonloppua kotona vietä.

Vitsit, pojalle taitaa olla tulossa nuha! Tukkoisen kuuloinen ja syöminen sekä nukkuminen ollut nyt tänään vähän vaikeeta. Toivottavasti ei nyt kunnolla sairastu. Meillä on se laivareissu perjantaina ja isän olisi tarkoitus jäädä pojan kanssa kotiin. Ei kiva, jos nyt sitten on oikein kipeänä...

Oonaliina taas
 
Tuntuu, että tämä vauva-aika menee niin vanhasta muistista ja rutiinilla, ettei ole koskaan mitään kerrottavaa. Siksi ei niin usein tule kirjoiteltua...

Kauheasti tsemppiä kaikille koliikin kanssa taisteleville, ei kuulosta kivalta!
Ennelle erikoisrutistus, tosi rankkaa teillä.

Meillä alkoi tänään isoveli oksentaa, että sinne meni ne vappusuunnitelmat. Meidän oli tarkoitus mennä huomenna vappujuhliin, mutta ollaankin sitten kotona. Täytyy toivoa, ettei tarttuis ihmepoikaan.

Oltiin tänään 6-viikkoistarkastuksessa lääkärillä. Käydään neuvolalääkärit yksityisellä, kun en oikein luota noihin meidän terkkarin lääkäreihin.
Ihmepoika painaa jo yli viisi kiloa, mutta pituutta ei ole kuin 55 cm. Eli pieni lihapulla on kyseessä :D .
Hän sai ekan annoksen rotarokotetta, saa nähdä minkälaiset vatsavaivat aiheutuu. Ainakin äskeinen kakkavaippa haisi ihan hirveälle, yööök.
Yllätys oli, että saadaan toi lääkärikäynti vakuutukseen, jes. Lääkäri laittoi sen kasvukontrollikäynniksi, tosi ystävällistä häneltä.

VOi ei, nyt veikka oksentaa taas, täytyy mennä...
 
Meilla oli eilen laakari ja vielakin on kevyt poitsu, vaikka laakarin mielesta olikin kasvanut ihan hyvin. Ja myonnetaan etta ekoihin viikkoihin verrattuna on sita tullu jo ihan kivasti. Mitat siis 3510g ja 53cm, sairaalasta kotiin tullessa paino kun oli 2920g. Seuraavalla kerralla saadaan jotain rokotuksia, mutta en kylla tieda mita... :/

Kellukka en tiia mita Suomessa suositellaan, mutta taalla sanottiin etta 6vkoa synnytyksesta normaalisti voi alkaa kuntouttaan alapaan lihaksia, jos ne ei oo kunnossa ja sit vasta vatsalihakset.

Ippu luepa toi jos ehdit http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=100&Itemid=165ite oon lueskellu vahan noita sivuja kun mietin onko mussa vika kun kasvetaan niin hitaasti. Tuli vastaan aika yllattavaakin tietoa. Ja tsemppia babybluesin kanssa.

Taalla oli sunnuntaina 25astetta ja sit tulikin kylma ja vappusaa nayttaa tosi kolealta, mutta eipa me sita taalla nyt kovin oltu juhlimassakaan.

Saini ja Elias 5 +4
 

Yhteistyössä