Mä en saa ikinä näyttösuunnitelmaa tehtyä

  • Viestiketjun aloittaja "iita"
  • Ensimmäinen viesti
"iita"
Miksi ne pallukat pitää olla niin vaikeita ?
Työssäoppimispaikassa mä en saa mitään apuja kun ne ei itsekkään ymmärrä niitä !!! Mistä mä saan ne kriteerit täytettyä kun niillä ei ole mitään ns. toimintasuunnitelmaa. Ohjaaja ei ohjaa, se vaan käskyttää----->vaihda vaippa. Ne ei osaa perustella mitään miksi, mitäkin tehdään ?

Mä oon ihan hukassa !!! Tekisi mieli lopettaa koko koulu.

Miten te olette saanneet ne kriteeri pallukat auki ?
 
[QUOTE="iita";22106554]Ihanko totta ??
Mutta mahtuuko se tähän kun niitä pallukoitakin on n. 40-50 mitkä pitää avata ja niihin kirjoittaa miten näytän osaamiseni.[/QUOTE]

ei ku mä tässä lueskelen omaani ja koitan avata niitä sulle, tosin sä opiskelet nyt ilmeisesti uudella opsilla joten mulla on vähän erilainen? mut heitäs eka kohta mitä et ymmärrä.
 
"iita"
Työprosessin hallinta: Tunnistaa laajasti eri-ikäisten ja taustaaltaan erilaisten asiakkaiden kasvuun ja kehitykseen liittyviä vahvuuksia ja tarpeita hyödyntäen monipuolisesti erilaisia tiedonkeruumenetelmiä.
Suunnitelmallinen työskentely
Miten osoitan ammattitaitoni/mitä ja miten teen ?

Nää suunilleen kaikki kohdat on mulle ihan hepreaa !!!! Mä oon ihan puhki, kun siellä työssäoppimispaikassa mä olen vaan "yksi työntekijöistä" eli paiskin hommia niska limassa ja kukaan ei opasta ja ohjaa, että tämä on nyt esimerkiksi sitä työprosessin hallintaa tai tällä tavalla tätä kasvua tuetaan ja ohjataan.
 
[QUOTE="iita";22106615]Työprosessin hallinta: Tunnistaa laajasti eri-ikäisten ja taustaaltaan erilaisten asiakkaiden kasvuun ja kehitykseen liittyviä vahvuuksia ja tarpeita hyödyntäen monipuolisesti erilaisia tiedonkeruumenetelmiä.
Suunnitelmallinen työskentely
Miten osoitan ammattitaitoni/mitä ja miten teen ?.[/QUOTE]

Eli sä tiedät että sulla on siellä eri-ikäisiä lapsia ryhmässä, ja jokainenhan heistä on taustaltaan hieman erilainen, voi olla kulttuurieroja tai ihan vaan perhekohtaisia eroja. Sä tunnistat lapsista sen, mitä lapsi jo osaa, ja missä asiassa tarvitsee tukea ja kasvua. Esim. 3-vuotias osaa jo sujuvasti syödä itse -> vahvuus, 1-vuotias tarvii siinä vielä apua ja kehitystä -> tarve. Sä otat selvää lasten vahvuuksista ja tarpeista havainnoimalla lapsia, kysymällä muilta työntekijöiltä ja vanhemmilta, esim. osaako Tyyne-tyttö käyttää jo saksia?

Suunnittelet työsi sen mukaisesti millaisia tarpeita ja vahvuuksia lapsilla on. Et voi vetää vuorikiipeilytuokiota lapsille jotka ei vielä kävele, tai olettaa koko ryhmän leikkaavan sujuvasti saksilla.
 
muistat vaan sen ettet ala ajattelemaan noita asioita liian vaikeasti, vaan ne on niitä juttuja mitkä näkyy siellä joka päiväisissä toiminnoissa, wc käynnit, syömiset jne. ja näyttösuunnitelmaan ei tarvi mitään hienoja lauseita, vaan ihan itsenäsi kirjotat. Se on myös hyvä muistaa ettet koskaan "pyri tekemään jotain" vaan näyttösuunnitelmassa sä teet, ja näytät.
 
[QUOTE="iita";22106818]eli kirjoitanko mä tuohon pallukkaan esim. Autan Tyyneä ruokailutilanteessa ?

Mä en vaan tajua !![/QUOTE]

no mä ymmärtäisin että nuo arkipäivän jutut liittyy tohon, hankala tietysti sanoa näkemättä koko nivaskaa että kuuluuko se johonkin toiseen kriteeriin. Sun kannattais sanoa sun ohjaavalle opettajalle että selittää nuo jutut suomeksi.
 
"mä"
Laitan tähän muutaman konkreettisen esimerkin ja katso sitten itse sieltä nivaskasta, mihin kohtaan mikäkin sopisi laittaa (tai jos Dina osaa paremmin sitten niitä ohjailla oikeaan kohtaan).

"Milla osaa jo käyttää hyvin lusikkaa. En siis syötä häntä vaan tuen ja kannustan syömään itse."
"Matti harjoittelee potalla käymistä. Kehun Mattia joka kerta, kun istahtaa potalle vaikkei tuotoksia tulisikaan."
"Maija osaa pukea jo sukat jalkaansa itsenäisesti. Kannustan Maijaa opettelemaan nyt housujen pukemista kehuen ja tarvittaessa avustaen häntä."
 
"iita"
no mä ymmärtäisin että nuo arkipäivän jutut liittyy tohon, hankala tietysti sanoa näkemättä koko nivaskaa että kuuluuko se johonkin toiseen kriteeriin. Sun kannattais sanoa sun ohjaavalle opettajalle että selittää nuo jutut suomeksi.
Tuossa linkissä on koko nivaska sivuilla 6-12 jos sulla on aikaa kattoa niitä ja auttaa mua niin olisin enemmän kuin kiitollinen !!!
http://www.pkky.fi/Resource.phx/pkky/amo/joensuup/sote/totsut2010-2011.htx.i596.pdf

Mä osaan omasta mielestäni kohtuullisen hyvin toimia työssäoppispaikassani, mutta mä en vaan saa avattua noita pallukoita ja mikä arjen juttu kuuluisi mihinkin. Asiaa vaikeuttaa vielä ohjauksen puute ja se että heillä ei ole mitään ohjattua toimintaa esim. loruttelua, laulua ym.

Palaan myöhemmin nyt pitää mennä laittamaan perheelle ruokaa.
 
"iita"
[QUOTE="vieras";22107018]Meidän koulussa vissiin mentiin vähän oikoen, kun en mitään tommosia suunnitelmia joutunut tekeen. Vai onkohan se alakohtaista...?[/QUOTE]

Mä en tiedä ?

Mutta mä olen niin puhki, että olen valmis lopettamaan koko koulun tähän =(
 
Non compos mentis
Erilaisia tiedonkeruumenetelmiä: työssäoppiminen, kollegan seuraaminen (varjo-oppiminen), kysyminen asiakkaalta miten hän haluaisi että jokin tehtävä suoritetaan, teorian kautta oppiminen kirjoista/luennoilta, alaa vaihtaneiden/eläkkeelle jääneiden viisauden kuunteleminen, vertailun kautta oppiminen, oman järjen kautta ja soveltaminen töissä => oppia omillaan oman hankitun tiedon kautta jne.

Eri-ikäisten asiakkaiden kasvu: Antaa mahdollisuuden heille kokeilla ja antaa kasvaa. On se sitten päiväkodissa pienten lasten mahdollisuus antaa itse tiedostaa vessahätä kysymällä "Tarvitsisiko mennä potalle?" tai iäkkään ihmisen mahdollisuus määrätä edes jonkin verran nukkuma-aikojaan, jolloin vanhus saattaa olla virkeämpi seuraten luonnollista unirytmiään. Tai antaa vanhuksen voidella itse leipänsä, vaikka siihen menee kauemmin aikaa, mutta toimintakykyä pidetään yllä jne.
 
m.m
[mullakin on sama tilanne nyt! tekesi mieli lopettaa koko koulu :(((((( voiko joku auttaa mua???UOTE="iita";22106474]Miksi ne pallukat pitää olla niin vaikeita ?
Työssäoppimispaikassa mä en saa mitään apuja kun ne ei itsekkään ymmärrä niitä !!! Mistä mä saan ne kriteerit täytettyä kun niillä ei ole mitään ns. toimintasuunnitelmaa. Ohjaaja ei ohjaa, se vaan käskyttää----->vaihda vaippa. Ne ei osaa perustella mitään miksi, mitäkin tehdään ?

Mä oon ihan hukassa !!! Tekisi mieli lopettaa koko koulu.

Miten te olette saanneet ne kriteeri pallukat auki ?[/QUOTE]


mullakin on sama tilanne nyt! tekesi mieli lopettaa koko koulu :(((((( voiko joku auttaa mua???
 
"mimmi"
siis onko toi sun eka näyttösuunnitelma? jos on niin voin vakuuttaa et se on vaikein, toisen teko on jo helpompaa :) ja kai sä kävit näyttösuunnitelman ohjeistuksessa???
 

Yhteistyössä