Määräaikainen työsopimus

Olen ollut palkattuna määräaikaisella 4kk sopimuksella ja esimieheni kanssa oli jo sopimusta tehdessä epävirallista puhetta että eiköhän sitä sitten jatketa. Mielestäni olen tehnyt työtehtäväni hyvin, mutta tänään sainkin kuulla että työsopimustani ei tulla jatkamaan 4kk jälkeen (tämä kuu loppuun).

Koska määräaikaisen sopimuksen perusteluna työsopimuksessa on "Tilapäinen työvoiman tarve", onko työnantajallani oikeus palkata helmikuusta joku muu henkilö minun entiseen toimenkuvaani? Tällöinhän työvoiman tarve ei ollut tilapäistä? Määräaikainen sopimushan pitää aina olla selkeästi perusteltu.

Voinko siis käyttää tälläistä lain suomaa työntekijän turvaa viimeisenä vipuvartena että saisin ehkä pitää työpaikkani? :(
 
Ei vähäsanainen työnantaja siitä mitään sanonut, enkä kysynyt, mutta pakko niiden on ennemmin tai myöhemmin, koska jäljelle jäi vain kolme henkeä pyörittämään isoa tavaratalon osastoa.
 
meniskös se nyt niin,että se määräaikaisuus = koeaika..eli se soppari oltais voitu kirjoittaa myös muotoon: määräaikainen työsopimus 4kk koeajalla...ja kun koeaika on ummessa, niin työpaikan esimies on katsonut,että et täytä heidän kriteereitään ja siksi työsoppariasi ei jatketa..

eli periaatteessa laillista..koeaikana kumpikin osapuoli on oikeutettuja työsopparin purkuun..ja nyt tässä tilanteessa työnantaja on se osapuoli,joka ei halua jatkaa..

Luultavimmin aikas monelle kaupanpuolen työntekijälle on tehty noin..eli liike on tarvinnut sinut varmistamaan ainoastaan,että ns. JOULUVALMISTELUT + JOULUMYYNTI sujuu liikkeessä ja nyt kun sesonki on ohitse, niin sut heivataan pois..
 
Paitsi että koeaika on maksimissaan puolet määräaikaisen työsopimuksen kestosta, eli tässä tapauksessa 2kk. Minua ei erotettu koeajalla, koska teinhän työni hyvin. :)

Pointtini on että kun minut oli määräaikapalkattu perustelulla "tilapäinen työvoiman tarve" niin eihän työnantajani saa palkata heti minun jälkeeni jotain muuta tekemään samaa hommaa. Eikös työsuojalain mukaan ole että jos työvoiman tarve jatkuu niin minua ei olisi alunperin saanut palkata vain määräaikaisena.
 
Muistaakseni tilapäisiä työntekijöitä voi olla useita samassa paikassa. Mitä luultavammin työnantaja ottaa jonkin ajan kuluttua siihen uuden mutta periaatteessa sinä et voi siitä äläkkää nostaa.
Varmimmin saat tietoa liitosta, mutta kyllä noi pomot tietää miten monta päivää pitää olla väliä että saavat ottaa uuden tilalle. Esim harjoittelijan joka on ilmanen ym...
 
Ikävä kyllä työnantaja voi palkata ihan eri henkilön toiseen määräaikaisuuteen, mutta jokaiselle määräaikaisuudelle pitää tietysti olla pitävä peruste.
Eli et voi nostaa "älämölöä" asiasta.
Jos työvoiman tarve jatkuu, ei ole niin, etteikö sinua olisi saanut palkata vain määräaikaisena, sillä sille 4 kk määräaikaisuudelle oli se peruste.
Nyt jos tilanne on se, että on näköpiirissä, että koko ajan tarvitaan enemmän, ei sitten ole kyse enää tilapäisyydestä, mutta se on sen seuravan tekijän/sopimuksen aihe.

Nyt vaan reippaana kysymään, olisiko samassa firmassa tarjolla muita töitä/samaa työtä ja että olisit kiinnostunut jatkamaan.

Koeaika on max 4 kk, mutta määräaikaisissa max puolet työsuhteen kestosta.
 
Jos sulla olisi ollut noita määräaikaisia työsopimuksia ketjutettuna, voisit nostaa älämölön, nyt sinulla ei ole sille mitään perustetta.

Sinut on palkattu määräaikaiseksi 4 kk, työnantaja voi olla sitä mieltä, etteivät haluaisi palkata sinua pidemmäksi ajaksi, mutta 4 kk pituiseen työsuhteeseen olet ollut juuri sopiva.
 

Yhteistyössä