Määräaikaisena

Olen miettinyt, että miten homma menee kun olen määräaikaisena työntekijänä vuoden loppuun. Onko työnantajalla oikeus irtisanoa minut ja voiko hän jatkaa sopimusta vaikka olisin äitiyslomalla? Pelottaa hieman, että jos en löydä/saa vakipaikkaa että jään työttömäksi :/

Miettinyt hieman asiaa kun sain tietää olevani raskaana mikä tietenkin toivottu :)....

 
Määräaikainen sopimus sitoo sekä työntekijää, että työnantajaa. Täytyy olla tosi hyvät perusteet työnantajalla jos määräaikaisen irtisanoo.

Jos jäät äitiyslomalle ennen sopimuksen päättymistä, sitten jäät. Sopimuksesi päättyy sitten vuoden lopussa ja se siitä. Toki työnantaja voi halutessaan jatkaa työsopimustasi, mutta pakko ei tietysti ole. Ja harvemmin näin tapahtuukaan.

Ongelma on tietysti myös siinä, että määräaikaisuudelle täytyy olla peruste. (joo, mä tiedän että tätä rikotaan törkeästi) Tarkoittaa siis sitä, että oikeastaan työnantaja ei voisi jatkaa sitä sun sopimustasi koska hänellä täytyy olla todellinen tarve sille määräaikaisuudelle, eikä se silloin ole todellinen jos jatketaan sopimusta ja palkataan taas sijainen.

Muistat nyt kuitenkin ilmoittaa työnantajallesi sitten viimeistään 2 kk ennen äitiysloman alkua sellaiselle jääväsi. Onnea odotukseen, asioilla on tapana selvitä
 

Yhteistyössä