Mahan laskeutuminen

  • Viestiketjun aloittaja Toistaan synnyttävä
  • Ensimmäinen viesti
Toistaan synnyttävä
Hei!

Kuinka nopeasti/hitaasti on kenelläkin synnytys tapahtunut sen jälkeen, kun maha on laskeutunut? Lisäksi supistukset muuttuneet kipeiksi, muttei säännöllisiksi.

Itsellä ei ekassa raskaudessa tällaista laskeutumista ollut ollenkaan, jotan uusi juttu minulle. Kiinnostaa vaan tietää, että kuinka lähellä synnytys mahdollisesti voi olla. Vaikkei mitään takeita tietty kenenkään muun kokemukset varmaan anna, mutta kiinnostaa.

Itsellä nyt viikkoja 35+2 ja maha laskeutunut pari päivää sitten. Eilisestä asti ollut supistukset kipeitä. Niin ja eka synnytys käynnistettiin, joten luonnollisesta alkamisesta ei siitäkään kokemusta minulla, mutta toki tunnistan kunnolliset synnytyssupistukset jne. Tai ainakin uskon niin.

=)
 
jonssku
mä odotan ensimmäistä ja kiinnoistaa noi ihan samat asiat.. mullakin ollu kipeitä supistuksia mut ei oo säännöllisiä.. rv nyt 35+3 ja tänään neuvolassa sanottiin et on laskeutunu ja sukulaiset on sanonu jo pari viikkoo sit et näkee selvästi mahasta et on laskeutunu.. kohdun suu oli alkanu aueta jo n. kk sitten..
 
laskeutumissita
38+6 menossa ja viime viikolla neuvolan terveydenhoitaja sanoi vauvan laskeutuneen(voio tulla millon vaan) ja edellispäivänä nkl ultraava lääkäri sanoi ettei oo vielä laskeutunu.Kuitenkin toisissa tai useimmissa synnytyksissä voi laskeutua vaikka vasta ennen ponnistusvaihetta eli aikas vaikee varmaan arvuutella millon tulee tai laskeskella.
Ootellaan...
 
Kiitti
Juu, niin mäkin uskon, et vaikeehan se on varmaks tietää, et mitenkä se vaikuttaa. Mielenkiinnosta vaan aattelin kysellä, kun ei itellä aiempaa kokemusta ole. Se on varmaa, et kyllä se vauva sieltä ennemmin tai myöhemmin tulee, tavalla tai toisella. Mukavaa odotusta kaikille sekä tsemppiä synnytykseen! =)
 
Mulla ekan kanssa maha laskeutui noin viikolla 37.

Tietty loppua kohden, kun vauva keräsi lisää massaa "valahti" vielä alemmas :O) Esikoinen syntyi vkolla 41+3.

Olen kuullut, että laskeutuminen tapahtuisi n.2-3vkoa ennen h-hetkeä, mutta eipä se minulla ainakaan ekan kanssa paikkaansa pitänyt..että taitaapi olla aika yksilöllistä.

Parhaitenhan tuon laskeutumisen huomaa, kun hengitys helpottuu ja rintojen alle tulee tilaa...ainakin näin itse olen kokenut.

Nyt vkolla 37+4 eli vielä 2 ja 1/2vkoa laskettuun päivään ja masu laskenut selkeästi jo reilu viikko sitten. Hengitys helpottui ja vessakäynnit tihenivät :O)

Saapi nähdä kui pitkään tämä masuasukki tuolla masussa viihtyy!
 
Tuosta laskeutumisesta... eli kysymykseni saattaapi kuulostaa tyhmältä mutta kysyn kuitenkin...
=)
Eli siis miltä tuo laskeutuminen tuntuu? Neuvolassa meinaan sijaisena toimiva hoitaja kyseli että onko tuntunut jo niinkuin "rysähdyksenä luiden väliin" vaavin laskeutuminen? Pitäisikö sen siis todella tuntua jotenkin "rysäyksenä" ?? Kuulosti minusta vain hiukan kummalta kun en ole aiemmin kuullut kenenkään noin asiaa kuvailevan...

 
Ei mulla vauvan laskeutuminen tuntunut miltään "rysäykseltä", Muutamana iltana noin rv 38 tunsin jonkin verran vihlovaa kipua tuolla tosi alhaalla lantiossa, häpyluun takana. Vaikea selittää tarkkaa paikkaa, mutta uskon niiden tuntemusten liittyneen vauvan laskeutumiseen.

Ainakin sen jälkeen neuvolassa terveydenhoitaja sanoi vauvan laskeutuneen, muttei kiinnittyneen vielä. Olisiko vauvan pään aiheuttama paine ja "kaivautuminen" alemmaksi aiheuttaneet vihlomisen...
 
Kyllähän tuo mahan laskeutuminen = vauvan pään kiinnittyminen tuntuu, muttei kyllä mitenkään yhtäkkiä yllättäin, ei ainakaan minulla :)

Lähinnä lisääntyneinä liitoskipuina eli vihlaisuina häpyluissa...vauva kun minulla ainakin tuppaa "ruuvaamaan" tuota pikkuruista päätään niin kovasti :)
 
triplamama
toinen lapseni laskeutui ja kiinnittyi vkolla 31 ja syntyi 10 pvää yli lasketun ajan, missään vaiheessa en ennakkoon avautunut tai kohdunkaula hävinnyt. nyt olen vkolla 36 ja sain uimakiellon: paikat auki, kohdunsuuta ei juuri nimeksikään jäljellä ja vauva on TOSI alhaalla...jos menen kyykkyyn, voin napata päästä kiinni...paitsi etten saa mennä kyykkyyn. kyykkyasento nimittäin laskee vauvaa entisestään. tuntuu kuin oisi pallo lantiossa, tuttu tunne toiselta lapselta, mutta nyt on oikeasti huoli, että jos tämä päättääkin alkaa jo syntymään. voipi tulla kiire synnärillle kun kohdunkaulaa ei tartte availla ja päivittäiset supparit tekee mitä lie kohdunsuulle. B)
 
Ensimamma
Mukavaa kuulla muiden kokemuksia. Meillä vauva laskeutui ilmeisesti viime sunnuntaina, että kohta ollaan päästy viikko eteenpäin ja siirrytty raskausviikolle 34. Minuakin todella kiinnostaa, että koska vauvat ovat todellisuudessa syntyneet. Minulta kiellettiin nostelu ja kova ponnistelu, mutta sanottiin, ettei syntymää aleta enää estelemään, emmehän me tiedä, mikä synnytyksen käynnistää. Jos lapsi vaikka haluaa aiemmin pois mahasta. Kohdunsuu on hieman lyhentynyt ja supistuksia tulee silloin tällöin. Jännää nähdä synnytyksen suunnittelussa, mitä on tapahtunut viikossa. Mutta on tämä olo sen verran erilainen, että en minä tiedä, tarvitseeko tässä nyt ihan sinne laskettuun aikaan päästä...
 
Minulla esikoinen laskeutui noin kuukausi ennen syntymäänsä. Nyt toista odotan viikoin 36+0, vauva laskeutui reilu kuukausi sitten, enkä vielä ainakaan ole synnyttämään lähtenyt!! Eli taitaa olla ihan tapauskohtaista jopa saman synnyttäjän kohdalla.
 

Yhteistyössä