Mahdollinen kehitysviivästymä?

  • Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"Huolestunut"
Minulla on poika, täyttää elokuussa 4-vuotta. Hän siirtyi perhepäivähoitajalta päiväkotiin viime syksynä ja nyt lastenhoitaja ilmoitti, että lapsella on kehitysviivästymä ja hän on pienemmän oloinen kuin muut ryhmän samanikäiset lapset. Hän on perheen toinen lapsi.
Itse olen huolissani lapsen puheesta, josta puuttuu konsonantteja kuten K, S, L, lauseen painotukset eivät ihan mene kuten pitäisi ja ääntäminen on nuoremman oloista (n. 2-v) tasoista. Päiväkodissa oltiin huolissaan, koska lapsi laittaa suuhun kiviä ja leluja, nuolee paikkoja. Kotona joo laittaa ajoittain suuhun pieniä tavaroita tai
Kokeilee suulla asioita, mutta ei hän täällä nuole paikkoja. Tätä päiväkodissa ei uskottu. Karkea motoriikan kanssa on menty huimasti etee päin ja kognitiiviset taidot ovat minusta paremmat kuin isosiskollaan tuossa iässä. Pk:ssa myös oltiin kiinnitetty huomiota kun lapsi ei saa kunnolla puettua, housut ei esim. nouse takaa ihan ylös asti. Kotona yritämme patistaa tekemään mahd. Paljon itse, kehua ja lapsi yleensä haluaa tehdä
Kaiken itse. Muuten on todella iloinen, puhelias ja sosiaalinen lapsi!
Eli neuvolaan mennään syksyllä, tartteekohan nyt neurologin tutkimuksia? Mitä
Tuo maistelu ja nuoleminen voisivat olla? Puheterapiaan hänet haluaisin todella.
 
Hei! Lapsen kehitysaikataulu on hyvin yksilöllinen, ja jokainen lapsi saavuttaa eri kehitysvaiheet hieman omaan tahtiinsa. Jos päiväkodista ollaan oltu huolissaan lapsesi kehityksestä ja itse olet huolissasi puheenkehityksestä, kannattaa varmastikin olla neuvolaan yhteydessä, jota kautta voidaan jäjestää tarvittaessa jatkotutkimuksia. Yksittäisenä oireena nuolemistaipumuksesta on mahdoton sanoa, onko se viite kehtyksen viivästymisestä vai onko kysymyksessä muu, esim. jännittäviin tilanteisiin liittyvä tapa.

Senja Kannisto
lastentautien ja lastenallergologian erikoislääkäri
 

Yhteistyössä