Mahdottomia vaativa teini

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tyttö keksii haluta kokoajan jotain. On saanut monen sadan euron mekkoja, monen satkun korun, jatkuvasti uusia kalliita merkkivaatteita ja elämyksiä. Ei riitä. Meillähän ei ole rahasta pula, mutta entä tulevaisuudessa? Ei tyttö tule miljonääri 18 vuotta täytettyään olemaan. Juuri keksi haluavansa mennä katsomaan baletin 300km päähän, eikä kukaan ole häntä sinne kuskaamassa. Kalliita laukkujakin löytyy, mutta eikun lisää vaan haluaa. Ei kelpaa h&m vaatteet, kaiken on pakko olla laatua. Tottakai kulutustuotteiden on oltava laadukkaita, ja siihen panostetaan mutta tämä alkaa mennä jo yli. Keksii kokoajan jotain uutta mitä haluaa, ja rajojen tullessa vastaan vetää kamalat itkupotkuraivarit. Kukaan ystävänsä ei saa yhtä psljon kuin hän, mutta ei tyttäreni sitä pysty ymmärtämään ollenkaan. On kuitenkin onneksi hienovarainen eikä suuremmin huutele hinnoista yms.. vaan haluaa vain itselleen luksusta.
 
Tekeekö kotitöitä, saa hyviä numeroita koulusta, omaa kiitettävät käytöstavat, käy kesätöissä/auttelee sukulaisia? Osaako arvostaa saamiaan tavaroita yms?
Vai saako kaiken vastikkeetta?


Sama dilemma täällä, vaikka rahaa ei liikaa.
Mä olen hiukan kyllästynyt noihin merkkivaatteiden/ tavaroiden hamuamiseen. Tein selväksi, että mitään ylimääräistä emme osta.
Hyvin tuntui ymmärtävän ja sieti pettymyksen.(y)

Eipä ole niin kova pudotus sitten jos elämä vie siihen malliin, että on isona Alepan kassassa duunissa! *tonttuhymiö tähän*
 
vierailija
Tekeekö kotitöitä, saa hyviä numeroita koulusta, omaa kiitettävät käytöstavat, käy kesätöissä/auttelee sukulaisia? Osaako arvostaa saamiaan tavaroita yms?
Vai saako kaiken vastikkeetta?


Sama dilemma täällä, vaikka rahaa ei liikaa.
Mä olen hiukan kyllästynyt noihin merkkivaatteiden/ tavaroiden hamuamiseen. Tein selväksi, että mitään ylimääräistä emme osta.
Hyvin tuntui ymmärtävän ja sieti pettymyksen.(y)

Eipä ole niin kova pudotus sitten jos elämä vie siihen malliin, että on isona Alepan kassassa duunissa! *tonttuhymiö tähän*
Kotitöitä tekee harvakseltaan, mutta käytöstavat ovat todella hyvät muita kohtaan! (Ei ole kuitenkaan kovin kunnioittava meitä kohtaan..). Koulu sujuu ihan hyvin, numerot hyppii 6-10 välillä, keskiarvo oli 8.5. Kesätöissä ei ole vielä käynyt, mutta on sitä suunnitellut. Tyttö osaa arvostaa kaikkea saamaansa, mutta lisää vaatii paljon,
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Kotitöitä tekee harvakseltaan, mutta käytöstavat ovat todella hyvät muita kohtaan! (Ei ole kuitenkaan kovin kunnioittava meitä kohtaan..). Koulu sujuu ihan hyvin, numerot hyppii 6-10 välillä, keskiarvo oli 8.5. Kesätöissä ei ole vielä käynyt, mutta on sitä suunnitellut. Tyttö osaa arvostaa kaikkea saamaansa, mutta lisää vaatii paljon,
On vain tottunut liikaa siihen, että saa ksiken haluamansa (n) Kuitenkin selväksi on tehty että jos koulu alkaa menemään huonoon suuntaan niin ylimmääräistä ei tipu.
 
Kotitöitä tekee harvakseltaan, mutta käytöstavat ovat todella hyvät muita kohtaan! (Ei ole kuitenkaan kovin kunnioittava meitä kohtaan..). Koulu sujuu ihan hyvin, numerot hyppii 6-10 välillä, keskiarvo oli 8.5. Kesätöissä ei ole vielä käynyt, mutta on sitä suunnitellut. Tyttö osaa arvostaa kaikkea saamaansa, mutta lisää vaatii paljon,
Eikö riittäisi, että synttäreillä ja jouluna saa speciaalia - muuten saisi vain mitä oikeasti tarvitsee?

Tuo, että ei kunnioita teitä täytyy saada muutettua. Teini-ikä ei ole syy ko käytökselle.
 
vierailija
Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista kun voisi kuvitella.
Mutta, olet oikeassa: olen ollut hiukan höveli.
Saman virheen olen itsekin valitettavasti tehnyt. Tosin samalla mietin, että miksei antaisi teinin nauttia elämästään täysin rinnoin, kun siihen on mahdollisuus. Jokainen tulee jokatapauksessa kohtaamaan vaikeuksia elämässään. Nyt tytön vanhetessa yritän kääntää tyyliä hieman toiseen suuntaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Eikö riittäisi, että synttäreillä ja jouluna saa speciaalia - muuten saisi vain mitä oikeasti tarvitsee?
Tähän suuntaan olen nyt hiukan yrittänyt kääntää, mutta aina tulee ”noku mun on ihan pakko saada just noi housut kun aijemmat on rikki, eikä perushousut kestä!” Sitten uppoaa taas parisataa tytön kalliiseen makuun.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Haluaisitko perustella syytöksesi?
Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista kun voisi kuvitella.
Mutta, olet oikeassa: olen ollut hiukan höveli.
Jos ap itsestäsikin lapsi vaatii mahdottomia niin miksi siihen pitää sitten opettaa...? hyvä voisi olla esim. kotitöitä, hyviä koulunumeroita vastaan saatavat merkkitavarat, ja se olisi hyvä opettaa lapsille että ei kaikkea saa vain sormia napsauttamalla ja sanomallan "kun mä tahdon" ja polkemalla jalkaa. pitää opettaa että kaikki ei ole itsestään selvää ja menestyksen eteen pitää tehdä töitä. opetella samalla itsenäiseksi. ei tavarat ja raha puussa kasva. ja myös muistaa se nöyryys, se kenellä on niin on etuoikeutettu, joidenkin pitää tulla toimeen vähemmällä.

jos lapsi olisi mun ja olisimme oikein rikkaasta perheestä niin mä veisin sen ainakin tutustumaan köyhien ruokajakeluun tms vastaavaan toimintaan että ymmärtäisi elämän kaikki puolet ja tajuaisi kunnioittaa omaa hyväosaisuuttaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Saman virheen olen itsekin valitettavasti tehnyt. Tosin samalla mietin, että miksei antaisi teinin nauttia elämästään täysin rinnoin, kun siihen on mahdollisuus. Jokainen tulee jokatapauksessa kohtaamaan vaikeuksia elämässään. Nyt tytön vanhetessa yritän kääntää tyyliä hieman toiseen suuntaan.
Kannattaa yrittää katsoa tilannetta ”ulkopuolisin silmin”.

Meillä perheen tyttö on ihan eri kaliiberia poikaan verrattuna. Ei ole kiinnostunut lankaan materiasta, ostetaan vain se mitä tarvitsee. Hän halusi kokeilla työntekoa 11 vuotiaana (vanhemman kanssa) jne. Haluaisi kesätöihin mutta on liian nuori.

Luultavasti instat yms. some on yksi innoittaja haalimaan kaikenlaista extraa! Poika väittää että on kiinnostunut muodista, siksi pitää olla kaikenlaista rättiä. Sanoin, että saa ostaa ihan mitä vain kun menee töihin ja saa rahaa.:D Tosiasiassa rahat menevät kuitenkin kiinteisiin kuluihin ja ruokaan pitkän aikaa, kun opiskelee/tekee mahd. hanttihommia.(y)

Yritetään molemmat nyt kääntää piakkoin tyyliä toiseen suuntaan, ennen kuin on liian myöhäistä!:coffee:
 
Tähän suuntaan olen nyt hiukan yrittänyt kääntää, mutta aina tulee ”noku mun on ihan pakko saada just noi housut kun aijemmat on rikki, eikä perushousut kestä!” Sitten uppoaa taas parisataa tytön kalliiseen makuun.
Tottahan se on, että laadukas tuote kestää. Mutta ei tarvitse ostaa kuin välttämättömät. Kasvavassa iässä olevalle lapselle ei esim. mun mielestä kannata ostaa läjäpäin vaatteita kun ne jää pieneksi kuitenkin.

Pistä myymään pieneksi jääneet ja ostaa saamilla rahoillaan uusia/käytettyjä torista?
 
vierailija
Tottahan se on, että laadukas tuote kestää. Mutta ei tarvitse ostaa kuin välttämättömät. Kasvavassa iässä olevalle lapselle ei esim. mun mielestä kannata ostaa läjäpäin vaatteita kun ne jää pieneksi kuitenkin.

Pistä myymään pieneksi jääneet ja ostaa saamilla rahoillaan uusia/käytettyjä torista?
Myy paljon vanhoja vaatteitansa, mutta ne rahat menevät lähinnä hussuttaessa johonkin turhaan :(
 
vierailija
Kannattaa yrittää katsoa tilannetta ”ulkopuolisin silmin”.

Meillä perheen tyttö on ihan eri kaliiberia poikaan verrattuna. Ei ole kiinnostunut lankaan materiasta, ostetaan vain se mitä tarvitsee. Hän halusi kokeilla työntekoa 11 vuotiaana (vanhemman kanssa) jne. Haluaisi kesätöihin mutta on liian nuori.

Luultavasti instat yms. some on yksi innoittaja haalimaan kaikenlaista extraa! Poika väittää että on kiinnostunut muodista, siksi pitää olla kaikenlaista rättiä. Sanoin, että saa ostaa ihan mitä vain kun menee töihin ja saa rahaa.:D Tosiasiassa rahat menevät kuitenkin kiinteisiin kuluihin ja ruokaan pitkän aikaa, kun opiskelee/tekee mahd. hanttihommia.(y)

Yritetään molemmat nyt kääntää piakkoin tyyliä toiseen suuntaan, ennen kuin on liian myöhäistä!:coffee:
Mun tytär on todella kiinnostunut sijoittamisesta, politiikasta ja ylipäänsä rahsnteosta. Ollaan paljon puhuttu siitä, että rahan eteen pitää tehdä paljon, sillä yleensä aikuisille ei raha tipu suoraan nenän eteen. Hyvin on tämän tajunnut ja mielessä on selvät tulevaisuudensuunnitelmat, mutta silti vähön kaduttaa mun oma toimintamalli tytön kasvatuksessa..
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
on provo? jos ei niin muista: Sinä olet vanhempi,aikuinen ja määräät. sitten kun teini hankiii omaa rahaa niin voi sitten päättää niistä
Tähän suuntaan yritetäänkin kääntyä pikkuhiljaa. En halua myöskään heti kieltää kaikkea, sillä siihen olisi aikamoinen tottuminen. Hiljalleen karsitaan pois ylimmääräisiä ja ”turhia” asioita mitä ei välttämättä tarvitse. Tottakai silti saa kaiken oikeasti tarvitsemansa.
 
vierailija
Ei:n kuuleminen ja itkupotkuraivarit ja anteeks pyytäminen rumasta käytöksestä on ihan tärkeä kehitysvaihe lapsen elämässä. Yleensä se hoidetaan jo taapero-leikki-ikäisenä. (y)

Ja toiste päin- milloin meinasitte vanhempina ottaa itteenne niskasta kiinni ja aioitte jaksaa lapsen pettymyksen
 

Yhteistyössä